X

بایگانی خرداد 8, 1402

دفتر سینمایی

شاکری: قد و قواره سینمای کشور کوتوله مانده و تا زانوی انقلاب اسلامی هم نرسیده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی شاکری گفت: متأسفانه قد و قواره سینمای کشور کوتوله مانده و تا زانوی انقلاب اسلامی هم نرسیده است؛ سینمای ما سال ها است قد نکشیده و رشد نکرده و هرگز نتوانسته روایتگر درستی برای مفاهیم ارزشی، ملی، دینی و انقلابی باشد.

عضو شورای راهبردی مرکز سیما فیلم و نماینده دوره چهارم شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروز انقلاب اسلامی و اهداف آن تا جایی پیش رفته که دنیا اقتدار ما را پذیرفته و بدون نظر و حضور ما در منطقه هیچ قضیه ای حل نمی شود؛ بدون نظر و حضور ما هیچ کار جدیدی در اوکراین، روسیه، چین و… نمی تواند شکل بگیرد و بدون نظر و حضور ما آمریکا و اروپا نمی توانند در مسیرشان پیش بروند؛ این واقعیت انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: اما متأسفانه سینمای ایران این موارد را کاملاً نادیده گرفته و به کرات همانند گذشته محصولات سطحی و دم دستی در آن تولید و نمایش داده می شود که در شأن ملت انقلابی و مسلمان ایران اسلامی نیستند.

شاکری با بیان اینکه سینمای ایران در مسائل ابتدایی و سطحی نظیر خیانت خانواده و چند همسری و عشق های مثلثی و مربعی گرفتار شده تصریح کرد: این اتفاق نشان دهنده آن است که مدیران فرهنگی و سینمایی کشورمان هرگز مسیر راهبردی درستی نداشته اند.

داور جشنواره فیلم وحدت در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا مدیران فرهنگی و سینمایی همواره شعار حمایت از سینمای ارزشی و انقلابی را می دهند اما در عمل عکس آن رفتار می کنند متذکر شد: مدیران شعار می دهند چون شعار دادن کاری ندارد و فقط لفظ است. اما پشت این لفظ ساختار و گفتمان اساسی ندارند! مدیران بیایند و پاسخ بدهند که محصول ارزشی و انقلابی آن ها در همین جشنواره های فیلم و تئاتر فجر چه بوده است!؟

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو افزود: بنده یک پرسش از مدیران فرهنگی و سینمایی دارم و آن این است که در جریان دخالت های آشکار سلبریتی هایی که در قضایای اغتشاشات بودند و همین الآن هم پای کار نظام سلطه هستند، کجای میدان ایستاده اند؟ چرا هیچ واکنشی در مقابل این سلبریتی ها ندارند و آن ها را کاملاً به حال خود رها کرده اند؟ آیا وظیفه آن ها نیست که در مقابل هتک حرمت سلبریتی ها از نظام و انقلاب دفاع کنند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادبود مریم کاظم‌زاده برگزار شد/ زنی که همچنان الگوست


یادواره مریم کاظم‌زاده عکاس دفاع مقدس با حضور جمعی از عکاسان برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استمرار سایه سیاست زدگی بر سر جشنواره فیلم کن/ انفعال مدیران سینمایی نسبت به رویدادهای جشنواره! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی به کار خود پایان داد که همچون سال های اخیر سایه سیاست زدگی بر سر آن گسترده ماند!

به گزارش سینماپرس یکی از مهمترین اتفاقات این دوره جشنواره فیلم کن عدم پذیرش نمایندگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در این رویداد سینمایی بود! و در مقابل در اقدامی عجیب و ضد ایرانی به جریانات ضد ایران اجازه حضور و فعالیت داد! دولت فرانسه در سال جاری تمام تلاش خود را کرد تا در جشنواره فیلم کن به سیاست ها و قوانین جمهوری اسلامی ایران بتازد! بی تردید این اتفاق نیازمند ورود جدی و عاجل مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، وزارت امور خارجه و… است.

اما در قبال اقدامات دولت فرانسه، مدیران سینمایی کشور عملکردی منفعلانه داشتند! انفعال غیرقابل اغماض مدیران سینمایی در برخورد با سینماگران متخلف بخشودنی نیست! ما تا چه زمانی باید شاهد حضور فیلم های سیاه زیرزمینی در جشنواره های جهانی و عدم برخورد مدیران سینمایی با یکایک دست اندرکاران تولید این پروژه ها باشیم؟ آیا اگر سال گذشته اقدامی قاطعانه در خصوص دست اندرکاران «برادران لیلا» رخ می داد امسال عوامل فیلم زیرزمینی «آیه های زمینی» به خود اجازه می دادند که در جشنواره کن حضور پیدا کنند؟!

وقاحت برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن که در ظاهر رویدادی سینمایی است اما به همین موارد ختم نشد! آن ها تمام توان خود را به کار گرفتند تا تصویری مخدوش از جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند. در همین راستا در پنجمین روز از هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن سینماگران حاضر در یکی از نشست‌های این رویداد، اقدام به نمایش تصاویر سه اغتشاش گر قاتل کردند.

از سوی دیگر فیلم اسلام ستیز و ترسناک مالزیایی «راه راه های ببر» جایزه برتر هفته منتقدان کن ۲۰۲۳ را از آن خود کرد. این فیلم که اولین فیلم نل ای‌یو است به بررسی دگردیسی و شورش در وجود دختر نوجوانی می‌پردازد که بدنش با سرعتی نگران‌کننده تغییر شکل می‌دهد، اما او یاد می‌گیرد خود واقعی‌اش را ببیند. این فیلم محصول مشترک مالزی، تایوان، سنگاپور، فرانسه، آلمان، هلند، اندونزی و قطر است. منتقد اسکرین درباره فیلم گفته بود: فیلم واقعاً در به تصویر کشیدن ماهیت بی‌رحمانه دوستی دخترانه و شوک حاصل از دگردیسی بلوغ ماهرانه عمل می‌کند. نه تنها «راه‌راه‌های ببر» اولین فیلم مالزی است که در چند سال اخیر به کن راه یافته، بلکه کارگردانش هم اولین کارگردان زن مالزیایی است که تاکنون از سوی جشنواره انتخاب شده است. فیلم در فرانسه هم اکران خواهد شد. آدری دیوان، رییس هیات داوران هفته منتقدان امسال درباره این فیلم گفت: فیلمی سازش‌ناپذیر که سعی نمی‌کند کسی را راضی کند.

مشاهده خبر از سایت منبع