X

بایگانی خرداد 11, 1402

دفتر سینمایی

فیلم‌های دفاع مقدس به اتفاقات و لایه به لایه‌های جنگ و اتفاقات پشت جبهه و بعد از جنگ می‌پردازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر تلویزیون و سینما گفت: در ۳۰ سال گذشته حداقل ۷۰ تا ۸۰ فیلم سینمایی، سریال و تله مختص به دفاع مقدس یا نقش‌هایی که به نوعی به این برهه از تاریخ مرتبط بوده، بازی کرده‌ام.

به گزارش سینماپرس، مهدی امینی خواه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: فیلم لالایی نیزار به کارگردانی باکیده جدیدترین فیلم داستانی بلند در ژانر دفاع مقدس است که بازی کرده ام که در بخش اکران عمومی جشنواره ایثار در مشهد مقدس مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مقرر شده جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار هر سال در مشهد برگزار شود، خاطرنشان کرد: فیلم کلاه سبزها که نقش جوانی حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی را بازی کردم هم در ژانر دفاع مقدس بود.

این بازیگر تلویزیون و سینما در پاسخ به این پرسش که فیلم هایی که در ژانر دفاع مقدس ساخته می شود تا چه حد می توانند اثرگذار باشند، گفت: کشور در یک برهه زمانی درگیر جنگی فراگیر شد که کل شهرها را درگیر کرد، به هر حال هشت سال دفاع مقدس جزو تاریخ کشور است و مانند تمام جنگ ها در جهان؛ اتفاقاتی افتاد. فیلم های دفاع مقدس به اتفاقات و لایه به لایه های جنگ، اتفاقات پشت جبهه و بعد از جنگ می پردازد.

امینی خواه افزود: قطعا فیلم ها و سریال هایی با ژانر دفاع مقدس در سالهای بعد هم ساخته می شود چون به تاریخ کشور سنجاق شده است.

وی با بیان اینکه فیلمنامه ها، تحقیقات و نمایش ها براساس مستنداتی که در جنگ رخ داده ساخته می شود، توضیح داد: هر ساله در ژانر دفاع مقدس جشنواره های مختلفی نظیر عمار، ایثار و مقاومت با نگاه متفاوت به جنگ تحمیلی برگزار می شود و این نوع جشنواره ها باعث می شود تولیدات بیشتری در این زمینه ساخته شود.

امینی‌خواه زاده ۱۰ مرداد ۱۳۵۳ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنر و معماری تهران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد اصفهانی «همدم» را منتشر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با فرارسیدن میلاد امام رضا(ع) تک‌آهنگ «همدم» به آهنگسازی حسام ناصری و خوانندگی محمد اصفهانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، «همدم» عنوان یکی از تازه‌ترین تک آهنگ‌های منتشر شده از سوی محمد اصفهانی است که با ترانه‌ای از حسین غیاثی و آهنگسازی و تنظیم حسام ناصری منتشر شد.

هومن مهدویان نوازنده سه تار، امین عطایی نوازنده ویولن و ویولا، بامداد امینی میکس و مستر و آیدا مصباحی تهیه‌کننده، رضا کریمی مشاور پروژه، زامیاد سعدوندیان مشاور هنری و امیر حسین مرادیان مجری طرح گروه اجرایی این تک آهنگ را تشکیل می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره منطقه‌ای «موسیقی نواحی ایران» فراخوان داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان شانزدهمین جشنوارۀ منطقه‌ای موسیقی نواحی ایران پیرامون «تنوع‌ موسیقایی قومی بر اساس وحدت سنت‌های اقوام ایران» و بر پایۀ «خلاقیت‌های موسیقایی بااصالت» با امکان حضور انواع موسیقی آوازی و سازی اقوام در حوزۀ ایرانِ فرهنگی توسط انجمن موسیقی ایران منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانۀ شانزدهمین جشنوارۀ موسیقی نواحی با انتشار متن فراخوان و اعلام برگزاری آن در دو مرحلۀ منطقه‌ای و ملی‌ـ‌بین‌المللی از کلیۀ هنرمندان حوزۀ موسیقی اقوام، در عرصۀ‌ فعالیت‌ «اجرای‌صحنه‌ای» و «پژوهشی»، دعوت به‌عمل می‌آورد.

بخش اول این دوره از جشنواره در ۵ منطقۀ ایران در تیرماه سال ۱۴۰۲، در یک گسترۀ ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانهای سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد.

براین اساس مرحلۀ منطقه ای این جشنواره در استان‌های تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز، و قم با برگزاری در استان گلستان بعنوان منطقه اول، استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با برگزاری در استان چهارمحال و بختیاری بعنوان منطقه دوم، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان با برگزاری در استان آذربایجان شرقی بعنوان منطقه سوم، استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و کردستان با برگزاری در استان کرمانشاه بعنوان منطقه چهارم، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با برگزاری در استان کرمان بعنوان منطقه پنجم صورت خواهد پذیرفت.

علاقمندان جهت ثبت نام و ارسال آثار می توانند از شنبه ۲۰ خردادماه تا پایان وقت اداری سه‌شنبه ۳۰ خردادماه به سایت جشنواره به نشانی www.ifmf.ir بخش فراخوان جشنواره و یا سامانۀ «بامک» به آدرس www.bamak.nay.ir مراجعه نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پیتر زیمونیشک» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «پیتر زیمونیشک» بازیگر اتریشی فیلم «تونی اردمان» که به خاطر فعالیت در صحنه تئاتر، فیلم و تلویزیون شناخته شده بود، در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، تلویزیون ملی «ORF» اتریش، خبرگزاری آلمانی «dpa» و سایر رسانه‌ها در اتریش و آلمان خبر درگذشت «پیتر زیمونیشک» را بدون ذکر جزئیات درباره علت مرگ گزارش کردند.

این بازیگر به طور مرتب در جشنواره سالزبورگ ظاهر می‌شد؛ جایی که او به خاطر بازی در نقش اصلی «همه مردان» که جشنواره به طور مرتب، بارها و بارها به روی صحنه رفته، شناخته می‌شود. «زیمونیشک» برای بازی در درام نامزد اسکار «تونی اردمان» ساخته «مارن آده» در سال ۲۰۱۶ در نقش مقابل «ساندرا هولر»، برنده جایزه فیلم آلمان و جوایز فیلم اروپا برای بهترین بازیگر مرد شد. او همچنین نامزد جوایز فیلم حلقه منتقدان لندن و همچنین جوایز انجمن منتقدان فیلم تورنتو نیز برای ایفای این نقش شد.

مرگ بازیگر «تونی اردمان»
پیتر زیمونیشک در فیلم موفق تونی اردمان

«زیمونیشک» متولد ۶ اوت ۱۹۴۶ در گراتس اتریش بود که جوایزی در جهان آلمانی زبان از جمله دو جایزه معتبر «Grimme Preis» برای تولیدات تلویزیونی آلمان کسب کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماینده جنبش حماس با «ساعت به وقت قدس» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران مهمان نهمین قسمت «ساعت به وقت قدس» است.

به گزارش سینماپرس، در نخستین بخش از نهمین قسمت از این برنامه با حضور محمد شاهدی تحلیلگر مسائل خاورمیانه، مهم‌ترین اخبار و رویدادهای مرتبط با فلسطین مرور و تحلیل می‌شوند.

در ادامه سوسن الهمه میزبان محدثه آشتیانی، نویسنده و شاعر آیینی می شود و سپس به بررسی داغ ترین‌های فضای مجازی می پردازد که مرور واکنشها به مانور حزب الله لبنان و نقاب خاص آنها در این مانور از جمله آنهاست.

آخرین بخش برنامه به معرفی جنبش حماس و گفتگو با خالد قدومی نماینده این جنبش در ایران اختصاص دارد.

«ساعت به وقت فلسطین» با اجرای علی خلیلی و حامد نگارش و تهیه کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک پنجشنبه ۱۱ خرداد ساعت ۱۸:۱۵ از شبکه یک سیما پخش و جمعه ۱۲ خرداد ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حداد عادل: مرحوم دعایی از شخصیت‌های دلسوز برای فرهنگ ایران و ادبیات فارسی بودند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس فرهنگستان زبان گفت: یکی از ویژگی‌های سیدمحمود دعایی دوری از جاه طلبی بود و اگر کاری می‌کرد بی منت بود. به همین دلیل معتقدم جای او در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور خالی است.

به گزارش سینماپرس، آئین بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی دیروز سه‌شنبه ۹ خرداد در مؤسسه اطلاعات برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این‌گرامیداشت، گفت: یک سال است که جای مرحوم دعایی در جلسات فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی خالی است. از آن جهت که آقای دعایی پای ثابت این جلسات بود. او در جلسات به اعتبار موضوع جلسه شرکت می‌کرد نه عرض و طول جلسه و منتظر دعوت و اصرار دیگران نمی‌ماند و به برنامه‌های مطبوعاتی اهمیت می‌داد.

وی افزود: وقتی مرحوم دعایی در جلسه‌ای شرکت می‌کرد، ساده و بی پیرایه بود. یکی از دعواهای دعوت کنندگان با ایشان این بود که چرا صف اول نمی‌نشینند ولی ایشان اصرار داشت که از درِ پشتی مجلس وارد شود و جایی در گوشه‌ای پیدا کند. ایشان واقعاً بی ریا بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه گفت: آقای دعایی در هر جلسه‌ای که شرکت می‌کرد، فردای آن روز گزارش جلسه را در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کرد. روزنامه اطلاعات قدیمی ترین روزنامه‌ای است که به حیات خود ادامه می‌دهد و به همین قدمت تعدادی خواننده سالخورده و قدیمی دارد. هنر ایشان این بود که آنها را حفظ کند. مرحوم دعایی از شخصیت‌های دلسوز برای فرهنگ ایران و ادبیات فارسی بودند و کارشان درست بود که رهبر انقلاب هم به این سیاست درست ایشان در روزنامه اطلاعات توجه داشتند. به همین خاطر وقتی خواستند برای روزنامه اطلاعات جانشین تعیین کنند به آقای صالحی توصیه کردند که این خصوصیات را از دست ندهند.

حداد عادل گفت: آقای دعایی نیتش بر جذب بود و افراد را تا جای ممکن جذب می‌کرد. دائم به هرکسی می‌رسید سفارش دیگران می‌کرد و به تعبیری گره گشا بودند. ممکن بود عده‌ای با ایشان اختلاف نظر داشته باشند ولی این اختلاف نظر در مصادیق بود نه مبانی. صداقت آقای دعایی مورد قبول همه بود. از نشانه‌های صداقتش پاکدستی اش بود که در ساده زیستی‌اش تجلی می‌کرد. ویژگی بعدی پاکدامنی و پاک چشمی ایشان و دوری از جاه طلبی بود. اگر کاری می‌کرد بی منت و بی توقع بود. به همین دلیل معتقدم جای مرحوم دعایی در فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور خالی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس کشور از صنف ها و رشته های مختلف متذکر شدند: چرا ما هنرمندان هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید برسانیم؟

به گزارش سینماپرس چند وقتی است که خبر تعلیق عضویت برخی سینماگران مطرح از صندوق اعتباری هنر به گوش می رسد؛ نکته قابل تأمل اینجا است که صندوق اعتباری هنر طی سال های اخیر کار خاصی هم برای هنرمندان انجام نداده؛ نه خبری از توزیع کمک های معیشتی نقدی است و نه وعده خرید از فروشگاه های زنجیره ای با هنر کارت تحقق پیدا کرده است؛ صندوق اعتباری هنر حتی مبلغ بیمه تکمیلی درمان را نیز از اعضای خود اخذ می کند و رسماً این صندوق بدل به نهادی شده که بود و نبودش دردی از هنرمندان کشور درمان نمی کند.

در همین راستا با ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، حسن کریمی، علی اکبر قربانی، علیرضا زرین دست، منوچهر مصیری، امیرحسین شریفی و سرکار خانم: مریم دوستی گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

مریم دوستی کارگردان سینما که نامش جزو تعلیقی های صندوق اعتباری هنر است با انتقاد از این نهاد گفت: چرا ما هنرمندان که یک بار از طرف صندوق اعتباری هنر هنرمند بودن مان تأیید شده است هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید آن ها برسانیم؟ به عنوان مثال مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد که صندوق اعتباری از هنرمندان هرچند سال یک بار معرفی نامه می خواهد؟ یک هنرمند وقتی یک بار خود را به عنوان هنرمند اثبات می کند و عضویتش تأیید می شود دیگر تا آخر عمر نباید به او کاری داشته باشند؛ شاید یک هنرمند اصلاً نخواهد عضو هیچ صنف و نهادی باشد؛ شاید یک هنرمند اصلاً چند سال تمایلی برای حضور در هیچ پروژه ای نداشته باشد، تکلیف او چیست؟

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما نیز با انتقاد از این تصمیم غلط صندوق اعتباری هنر اظهار داشت: هنرمند برای آحاد افراد جامعه شناخته شده است و صندوق اعتباری هنر نباید هرچند سال یک بار از هنرمندان قرارداد کاری بخواهد! شاید یک هنرمند دارای کهولت سن شده باشد و اصلاً ۱۰ سال هیچ کاری انجام نداده باشد و ضمناً عضو هیچ صنفی هم نباشد؛ وقتی یک هنرمند یک بار هنرمند بودنش به اثبات رسیده نباید مجدد از او بخواهند که خود را اثبات کند! اگر یک هنرمند مشغول به کار باشد و درآمد داشته باشد کاری به صندوق ندارد؛ اینکه به هنرمندان می گویند هر ۳ سال یک بار قرارداد جدید کاری از خودتان بیاورید در واقع یک نقض غرض است چرا که آمدیم و یک هنرمند اصلاً سال های متمادی هیچ پیشنهاد کاری نداشت این وظیفه صندوق است که در ایام بیکاری به داد او برسد نه اینکه عضویتش را تعلیق کند و همین بیمه ناچیز تکمیلی اش را قطع کند.

حسن کریمی فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز در این باره متذکر شد: اگر همین الآن در تمامی نهادهایی مانند «خانه سینما»، «صندوق اعتباری هنر» و… را ببندند هیچ اتفاق بدی برای سینما نمی افتد چرا که این ها نهادهایی هستند که هیچ تدبیری برای رفع معضلات و مشکلات اهالی سینما ندارند و سینماگران را کاملاً به حال خود رها کرده اند. این جماعت مدیر که تشریف آورده و در صندوق نشسته اند چه فکری می کنند؟ چرا این گونه با اهالی فرهنگ و هنر برخورد می کنند؟ چرا ما باید به عنوان هنرمند خودمان را هر چند وقت یک بار به این افراد اثبات کنیم؟

محسن فاضلی منتقد پیشکسوت سینما در پی اعلام تعلیق عضویت برخی سینماگران از صندوق اعتباری هنر با انتقاد شدید نسبت به عملکرد مسئولان این نهاد گفت: پرسش اصلی بنده از مسئولان وزارت ارشاد و مدیران صندوق اعتباری هنر این است که صندوق اعتباری هنر تا امروز چه کارکردی برای اهالی فرهنگ و هنر داشته که حالا دست به تعلیق عضویت اعضایش می زند؟ الآن مزایای صندوق اعتباری هنر برای اعضایش چیست؟ این نهاد چه کارکردی برای اعضایش داشته به جز آنکه مرتب وعده های قشنگ به آن ها داده و در نهایت هم به وعده هایش عمل نکرده است!؟ وعده هایی مانند آنکه اعضا می توانند با در دست داشتن هنر کارت از تخفیف یک فروشگاه زنجیره ای برخوردار شوند و… مدیران صندوق در پی گرفتن عکس یادگاری با هنرمندان هستند! عکس گرفتن با هنرمندان پیشکسوت چه دردی از زندگی آن ها و ما درمان می کند؟ آیا این کارها جز پروپاگاندا و شوآف کارکرد دیگری هم دارد؟

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

علی‌اکبر قربانی آهنگساز و رهبر ارکستر در این راستا تصریح کرد: مگر می خواهیم از صندوق اعتباری هنر گواهینامه رانندگی بگیریم که هرچند سال یک بار باید به آنجا مراجعه کرده و معیانه چشم شویم و عضویت مان را تمدید کنیم!؟ بدیهی است که کار هنرمند مشخص و روشن است؛ سابقه هنرمند هرگز از بین نمی رود و یک هنرمند حتی اگر یک اثر در زندگی اش خلق کرده باشد و دیگر به هر علتی از فضای هنری دور باشد نباید از عضویت در این نهاد که متعلق به هنرمندان است تعلیق شود. صندوق اعتباری هنر نهادی است که باید مأمن و پناهگاه همه هنرمندان در هر صنف و رشته ای باشد و در سختی و مرارت آن ها را حمایت کرده و به ایشان یاری برساند اما متأسفانه آنچه شاهد هستیم بر عکس این قضیه است.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما خاطرنشان کرد: نهادهایی همچون صندوق اعتباری هنر باید در زمان بیکاری و رکود تولید از هنرمندان حمایت کنند نه اینکه دست به تعلیق آن ها بزنند چرا که یک هنرمند قطعاً تمایل دارد مرتب سر کار باشد و خود را بروز کرده و کسب درآمد کند اما شرایط رکود تولید این اجازه را به خیل عظیم هنرمندان نمی دهد که همه آن ها مرتب سر کار باشند و ممکن است یک هنرمند نه عضو هیچ صنفی باشد و نه سال ها فضایی برای کار کردنش مهیا شود. همانطور که وقتی یک فردی مدرک پزشکی یا مهندسی می گیرد تا آخر عمر به دلیل تحصیلی که کرده و این مدرک را گرفته عنوان «دکتر» و «مهندس» را دارد و در نهادهای زیرمجموعه اش عضویتش از بین نمی رود همین اتفاق باید برای هنرمندان نیز رخ بدهد.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

منوچهر مصیری کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: مسئولان تمام نهادهایی فرهنگی و سینمایی موظفند در صورت بیکاری و خانه نشینی هنرمندان از آن ها دلجویی و احوالپرسی کنند نه اینکه به دلیل بیکاری و نداشتن قرارداد جدید کاری طی سال های اخیر یا هر علت دیگری تصمیم به تعلیق عضویت هنرمندان از نهادهای فرهنگی بگیرند. وظیفه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از هنرمندان است. اگر از یک هنرمند مدتی خبری بیرون نمی آید مسئولان این نهاد باید ببینند هنرمند چرا کار نداشته و کار نکرده؛ آن ها باید بروند و ببینند که این هنرمند که سال های زندگی اش را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم گذاشته الآن چطور زندگانی اش را می گذراند.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در پی اعلام تعلیق عضویت برخی سینماگران از صندوق اعتباری هنر با انتقاد شدید نسبت به عملکرد مسئولان این نهاد گفت: خانه سینما مقصر اصلی اتفاقات تلخی است که برای سینماگران رخ می دهد چرا که اگر این نهاد اندکی کارآیی داشت و مسئولان آن ذره ای دغدغه داشتند خودشان باید همه امکانات رفاهی و بیمه ای و… را برای اعضای شان فراهم می کردند تا اعضای شان مجبور نباشند برای خدمات رفاهی به نهادهای دیگری مانند صندوق اعتباری هنر بروند. مگر می توان عنوان هنرمند بودن را به واسطه چند سال کار نکردن از یک هنرمند گرفت؟ این بحث تعلیق هنرمندان از صندوق اعتباری هنر کار نادرستی است که بنده امیدوارم به طور کل شایعه باشد و هیچ سینماگر عزیزی از این نهاد تعلیق عضویت نشده باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید + تصاویر


حرم مطهر امام رضا (ع)، علاوه بر جایگاه والایی که به لحاظ مذهبی و معنوی برخوردار است، همچون بسیاری دیگر از بناهای تاریخی به علت معماری منحصر به فردی که دارد از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم ایران به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که آرامگاه امام رضا (ع) در مشهد با برخورداری از ویژگی‌ها و عناصر متنوع معماری، سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر و گردشگر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بهترین کاری که مسئولان می‌توانند انجام دهند این است که از راه دین مردم کنار بروند/خودمان بلدیم چگونه مذهبی باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دهمین شب برنامه “شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)” ، فیلم بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی در پردیس مهر کوهسنگی به نمایش در آمد ودر ادامه با حضور بهروز شعیبی نشست پرسش و پاسخ درباره این فیلم برگزار شد .

به گزارش سینماپرس، بهروز شعیبی با تشکر از تیمی که در ده شب جلسات نمایش فیلم و پرسش و پاسخ آن را برگزار کرد گفت : کاری که در این ده شب اتفاق افتاد، فقط نمایش فیلم نبود، بلکه یک کار تحقیقی و پژوهشی بود. یعنی ما بعد از سالها خودمان آمدیم و به محاسبه ای رسیدیم که چه قدر فیلم داریم و این فیلمها از چه کیفیتی برخوردار است.
او افزود : بدون قرار قبلی هر آن چیزی بود که دوست داشتم از تجربه ای که کردیم در آن بیاورم. هرآن چیزی که از نظر حسی دوست داشتم به آن بپردازم و هر آن چیزی که فکر می کنیم بهترین شکل برای نمایش فیلم است. ما یادمان نرود که کارگردان اولین تماشاگر یک فیلم است ففط یک فرق دارد و فرق آن این است که فرصت دارد تک تک صحنا های یک فیلم را به یک کیفیتی برساند و بعد به بقیه نشان دهد.
کارگردان دهلیز تاکید کرد : بدون قرار قبلی با نکات و لحاظی که دارد برای خودم من خیلی اتفاق خوبی بود. به هرحال من نسبت به ایران عزیزمان تعصب ویژه ای دارم و یک احساس مضاعفی به خراسان و هنر خراسان اعم از شعر و موسیقی و ادبیات و…دارم. راجع به خراسان فقط تلاش نبود بلکه یک گذشته ای وجود داشت که با من بود. ار تباط ما با امام رضا لزوما یک ارتباط مذهبی نیست و ارتباط وسیع تر وکلان تری است. برای همین ما وقتی از هرجای دنیا، از هر جای ایران وهرجای مشهد اسم امام رضا می آید یک احساس مشترک داریم. این احساس مشترک قابل تعریف نیست.
بهروز شعیبی تاکید کرد :یکی از کارهای سخت ما در هنگام فیلمسازی این است که کلیشه های قبلی را نادیده بگیریم .یعنی بتوانی از ذهن خودت آن را بیرون ببری و دوباره آن را بسازی. من این تجربه را قبلا هم داشتم. مثلا در یک فیلم اجتماعی مثل دهلیز و یا دارکوب و یا حتی در فیلمی مثل سیانور که درباره تاریخ معاصر است یا حتی در سریالی مثل پرده نشین …در بدون قرار قبلی هم این اتفاق می افتد. در فیلم بدون قرار قبلی، باید با یک پرداخت نو و جدیدی به موضوع می پرداختیم که قبلا در فیلم های دیگر وجود نداشت.

شعیبی تاکید کرد : هر کسی از زاویه دید خودش و شکلی که خودش دوست دارد با مضامین و اعتقادات مذهبی برخورد می کند و هیچ دستورالعمل دیگری نمی تواند اورا مجبور کند که شکل دیگری نگاه کند. برخی مواقع وقتی می بینیم که یک موضوع و مضمون مذهبی شکل شعار در جامعه می گیرد، این خیلی جای خوشحالی ندارد. برای اینکه، ما در یک جامعه و یک تاریخ یکتا پرستی شکل گرفته ایم و خودمان بلدیم چگونه مذهبی باشیم و چه طور ارتباط برقرار کنیم. کاری که فقط مسئولین و مبلغین دینی می کننداین است که فقط می توانند یک کدباشند، بهترین کاری که مسئولان می توانند انجام دهند این است که از راه دین مردم کنار بروند. یعنی نگذارند که دین شکل های دیگری به خودش بگیرد.

شعیبی افزود : شما وقتی وارد حرم امام رضا می شوید احساس بسیار خوبی از این حضور حس می کنید. برای اینکه زائری که آنجا آمده با هیچ قاعده ای نیامده و فقط با یک میل شخصی آمده است. از قبل هم تصمیم نگرفته که با امام رضا چطور حرف بزند یا ادبیاتی را انتحاب کند یا شعاری را بلند بگوید. برای نقطه و مرکز ثقل زندگی اش که فکر می کند به آرامش و یک رضایت نسبی می رسد آمده است.
کارگردان فیلم دارکوب با طرح این سوال که آیا اشتراک و علاقه ما به امام رضا، تناقضی با علاقه و اشتراک ما با فردوسی بزرگ و یا دوتار خراسان دارد؟ گفت :این ها تناقضی با هم ندارند و می توانند در کنار هم باشند.
شعیبی تاکید کرد : برای خودمن، شخصیت پدر در فیلم، همان پیشینه فرهنگی است که باید آن را پیدا کنیم.
او در پاسخ به سوالی درباره همکاری با سید مهدی شجاعی گفت : استاد عزیز ما آقای مهدی شجاعی، در زمانی که ما داشتیم بدنه اصلی قصه را شکل می دادیم جلسات متعددی با ایشان برگزار کردیم. ایشان فضای معنوی را خیلی خوب می شناسند ودر این سالها سعی کرده اند از شعار زدگی پرهیز کنند.

شعیبی درباره اسم فیلم گفت : اسم کار پیشنهاد من به نویسندگان فیلمنامه بود و فکر می کنم خیلی از اتفاقاتی که در زندگی ما رقم می خورد و مهمترین اتفاق که مرگ است، همه بدون قرار قبلی اتفاق می افتد و همه ما باید بتوانیم به استقبال از این اتفاقهایی که بدون قرار قبلی رخ می دهدبرویم و بتوانیم آینده متفاوتی را رقم بزنیم.

او دربخش دیگری از سخنان خود گفت : در بیان جدید، امام رضای ایرانی، نقطه متصل همه ما ایرانی هاست. خیلی از ابعاد امام رضا را هنوز نمی شناسیم. برای اینکه ایشان دانشمند بزرگی در دوره خودشان بودند و علوم خوبی را می دانستند و شاگردان زیادی داشتند. در واقع ایشان تقوی را با تخصص داشتند.
شعیبی تاکید کرد : بزرگترین کرامت و معجزه امام رضا، رساندن ما به مقام رضایت است. این حال خوبی که از ارتباط ما با امام رضا منتقل می شود شاید یکی از مهمترین دستاوردهایی هست که دراین ارتباط به دست می آوریم.

او در پاسخ به سوال یکی از تماشاگران گفت : اینکه ما بخواهیم همه آن چیزی که مرتبط با موضوع ومضمون است در یک فیلم بگنجانیم نشدنی است. اینکه هر چیزی را به شکل غلو شده اش ارائه دهیم مطمئنا بخش زیادی از جامعه با آن ارتباط برقرار نمی کند.

شعیبی با انتقاد از برخی بی توجهی ها به این فیلم گفت : بدون قرار قبلی با همه خوبی ها و سختی های آن ساخته شد. برای چنین فیلمهایی حتما شکل عرضه ودیده شدنش مهم است. این جور فیلمها چه ارگانهای دولتی حمایت کنند و چه حمایت نکنند ساخته خواهد شد و من معتقدم اگر ارگانهای دولتی حمایت نکنند راحت تر ساخته میشوند.

او افزود : جا دارد تشکر کنم از مدیریت آستان قدس، مخصوصا در زمانی که ما داشتیم برای فیلمبرداری بخشهایی از کارمان ناامید می شدیم این نگاه فرهنگی آقای مروی خیلی به ما کمک کرد. شاید همین حمایت معنوی آستان قدس برای تولید یک فیلم خیلی کارگشا باشد.

شعیبی تاکید کرد : من همان دستمزد معمول یک فیلم را برای فیلم بدون قرار قبلی گرفتم و عوامل فیلم ما هم همینطور بودند. مالوکیشنهای متعدد و بازیگران زیادی داشتیم. چنین فیلمهایی تاریخ انقضا ندارند و با گذشت زمان، تماشاگران بیشتری خواهد داشت.

او افزود :از این فیلم هیچ حمایتی نشد و ما تا زمان عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی با چالشهای زیادی روبرو بودیم. این درحالی است که من با دادن کوچکترین شعاری و با پرداختی کلیشه ای، قطعا مورد حمایت بیشتری قرار می گرفتم.
محمود بابایی تهیه کننده فیلم بدون قرار قبلی نیز در صحبتهایی گفت : خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم و امیدوارم فیلم را پسندیده باشید. خیلی خوب است که در شب میلاد امام رضا این فیلم را در مشهد در کنار شما دیدیم.
در ادامه مراسم تقدیر از بهروز شعیبی با حضور حجت الاسلام قاسم پور قائم مقام بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع)، برگزار شد.
این فیلم هم زمان در چهار سالن به نمایش در آمد و با استقبال مواجه شد. ‌در یک سالن نیز با زیر نویس عربی نمایش داده شد. در این نمایش، بینندگان عرب زبان و کاردار سفارت عراق بیننده این فیلم بودند ودر پایان نمایش این فیلم نیز بهروز شعیبی و محمود بابایی کارگردان و تهیه کننده این فیلم حضور داشتند و توضیحاتی درباره این فیلم ارائه دادند.
اجرای این برنامه را مسعود نجفی برعهده داشت.
این برنامه توسط بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلمخانه ملی ایران، موسسه تصویر شهر ومدرسه اسلامی هنر برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع