X

بایگانی خرداد 17, 1402

دفتر سینمایی

معرفی دو نماینده جدید «رصتا» به ساترا

در چهارمین نشست شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نمایندگان مجمع در شورا‌های «تدوین مقررات» و «نمایشگاه و جشنواره رصتا» انتخاب و به ساترا معرفی شدند.

بر اساس نتایج حاصل از فراخوان اعلام شده توسط شورای راهبری رصتا برای شناسایی داوطلبان عضویت در شورا‌های ۱۶ گانه ساترا، در چهارمین جلسه رسمی این شورا پس از بررسی سوابق داوطلبان حضور در شورا‌های ساترا، نمایندگان مجمع «رصتا» در شورا‌های «تدوین مقررات» و «نمایشگاه و جشنواره رصتا» مشخص شدند.

در نشست اخیر شورای راهبری مجمع رصتا لیلا آمره مدیر رسانه هابینا به‌عنوان نماینده مجمع «رصتا» در شورای تدوین مقررات ساترا و مهران ده‌نمکی مدیر رسانه‌های آریو و اسپرت پلاس به‌عنوان نماینده مجمع «رصتا» در شورای نمایشگاه و جشنواره رصتا انتخاب و به ساترا معرفی شدند.

پیشتر امیر رضاخانیان و امیرحسین حیدری به ترتیب به عنوان نمایندگان مجمع «رصتا» در شورا‌های ممیزی بعد از انتشار و شورای صدور مجوز انتشار ساترا از سوی مجمع «رصتا» معرفی شده بودند.

اعضای شورای راهبری «رصتا» طی انتخاباتی با حضور رئیس و مدیران ساترا و نماینده سازمان بازرسی کل کشور و با مشارکت ۱۶۸ سکوی دارای مجوز که اسامی آن‌ها در وبگاه ساترا نمایش داده شده است تعیین شدند.

هدف از شکل‌گیری این شورا مشارکت مؤثر فعالان صنعت در فرآیند‌های تنظیم‌گری و ساماندهی امور مربوط به خدمات رسانه‌ای صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش دو سریال جدید از رادیو نمایش

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، «تلفن» و «بر آب‌های آبی آرام» عناوین سریال‌های جدیدی هستند که در هفته پیش رو از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شوند.

«تلفن» به نویسندگی مرضیه بامیری و سردبیری ملیحه مرادی جعفری درباره زنی است که با یک تماس مشکوک راهی جاده می‌شود، آنجا دچار برف و کولاک می‌شود و به اشتباه سر از مرکز روانی در می‌آورد و بستری می‌شود؛ همسرش بعد از مدتی از یافتن او ناامید می‌شود و با اتفاقاتی که فکر می‌کند نقشه قبلی رها بوده، تصمیم به فراموش کردن او می‌گیرد. ولی در لحظه‌ی اخر، خبری از رها می‌رسد و او به دنبال همسرش می‌رود.

«تلفن» به کارگردانی سعیده فرضی، تهیه کنندگی مهدیه تقی زاده، صدابرداری رضا طاهری، افکتوری نرگس موسی پور، گویندگی مهرداد مهماندوست و با هنرمندی مینو جبارزاده، مهدی نمینی مقدم، سیما خوش چشم، سوسن مقصودلو، عبدالعلی کمالی، مریم باقری، فروغ انصاری، نوشین حسن زاده، علی شجره، امیر زنده دلان، مونا صفی، ماندانا اصلانی، ماندانا محسنی، مهرخ افضلی، از روز شنبه بیستم خرداد ماه ساعت ۲ بامداد از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود.

همچنین سریال رادیویی «بر آب‌های آبی آرام» از روز شنبه ساعت ۲۳:۳۰ از آنتن شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود.

در خلاصه داستان این سریال رادیویی به نویسندگی هلن بهرامی وسردبیری ایوب آقاخانی آمده است: همای چهرزاد شهبانوی ایران زمین، باردار بود و منتظر بود تا فرزندش به دنیا بیاید و بر تخت شاهی ایران بنشیند. پس از تولد نوزاد، از بیم برادرش ساسان، مجبور شد پسرش را درون صندوق بگذارد و به آب‌های فرات بسپارد تا دست ساسان به او نرسد. زن و مرد رختشویی نوزاد را در آب یافتند. نامش را دارب گذاشته و او را پرورش دادند و.

«برآب‌های آبی آرام» به کارگردانی رامین پورایمان، تهیه کنندگی ملیحه مرادی جعفری، افکتوری نرگس موسی پور، گویندگی بهروز رضوی، صدابرداری جعفر جودتی و با هنرمندی شمسی صادقی، سیما خوش چشم، مونا صفی، ماندانا محسنی، نازنین مهیمنی، مینو جبارزاده، عباس شادروان، مهدی نمینی مقدم، محسن بهرامی، بهادرابراهیمی، محمد مجدزاده، بیوک میرزایی، محمدرضا قلمبر، حمید یزدانی، مجید حمزه، سینا نیکوکار و احمد لشینی به تازگی در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه‌های مادربزرگ را از امواج رادیو بشنوید

رادیو سلامت هر شب ساعت ۲۱ در قالب برنامه «سیبک و قصه‌های مادربزرگ» برای کودکان قصه گویی می‌کند تا آموزش مهارت‌های زندگی در قالب قصه به آن‌ها ارائه کنند.

این برنامه هر شب به مدت ۱۵ دقیقه ساعت ۲۱:۱۰ روانه آنتن می‌شود که ویژه گروه خردسالان است. این برنامه گوینده و راوی دارد و هنرمندان در بخش قصه نقش آفرینی می‌کنند.

در این برنامه کاراکتر سیبک نماینده قشر خردسال است و هر بار برایش ماجرا‌هایی پیش می‌آید و مادربزرگ تلاش می‌کند او را آگاه کند تا راه و رسم زندگی را یاد بگیرد. در این برنامه زمینه‌سازی می‌شود تا بچه‌ها مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند و در قالب داستان و نمایش این اتفاق رخ می‌دهد.

در این برنامه خردسالان فعال هستند و برنامه هر شب میزبان یک خردسال است و در برنامه حضور دارد. آن‌ها در طول برنامه باید حدس بزنند که سیبک در مواجهه با اتفاقات چطور عمل می‌کند. البته در این برنامه به غیر از آنکه قصه‌های ویژه خردسالان تنظیم رادیویی شده و روایت می‌شود، کتاب‌های مناسب قصه هم به بچه‌ها معرفی خواهد شد تا والدین کتاب‌های معرفی شده برای بچه‌ها را آماده کنند.

در مجموع خانواده‌ها در برنامه سهم دارند و همراه فرزندان شان مشارکت دارند. ضمن اینکه قصه‌هایی که در برنامه روایت می‌شود پشتوانه علمی و تحقیقاتی دارد و برنامه سازان با روانشناسان کودک صحبت می‌کنند تا به واسطه قصه‌ها آموزش صحیح به خردسالان داده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین سالگرد فرزند مجری شبکه سه برگزار می‌شود

حامد سلطانی، مجری تلویزیون، در صفحه شخصی‌اش اولین سالگرد همسر و فرزند دلبندش را اینگونه یادآور شد:
سحرگاه جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ بود… همین…
از اینجا به بعدش را نه قلم میل نوشتن دارد، نه صاحب قلم دست و دلش می‌رود که بنویسد از آنچه در این روز گذشت…
گفتنش دردی دوا نمی‌کند، شنیدنش درد بر درد می‌گذارد، نوشتنش مته به خشخاش است و خواندن آن، کبریت به انبار کاه…
آدمیزاد از یک جایی به بعد دلش میخواهد غمش تنها مال خودش باشد، حتی اگر مثل شمع از درون آبش کند! ما هم همینیم…
فقط اگر مقدور است فاتحه‌ای بخوانید و روانه کنید به خانه ابدی مادر و پسری که حالا یک سال از نبودنشان میگذرد…
و حرف همان است که همیشه بوده: ان کنت باکیا لشیء فابک للحسین علیه السلام

 

اولین سالگرد فرزند مجری شبکه سه برگزار می شود

مراسم اولین سالگرد همسر و فرزند حامد سلطانی پنجشنبه ۱۸ خردادماه در شهر بیرجند، میدان شهدا، حسینیه محبان الزهرا (س) از ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد. حاج حمید شاکرنژاد، شیخ مصطفی کرمی و حاج امیر کرمانشاهی در این مراسم حضور خواهند داشت.

اولین سالگرد فرزند مجری شبکه سه برگزار می شود

حامد سلطانی، مجری تلویزیون، سحرگاه سیزدهم خرداد ۱۴۰۱ بر اثر سانحه رانندگی در محور خور به طبس همسر و پسر چهارساله‌ی خود را از دست داده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در دهه ۹۰ پولشویی وارد سینمای کشور شد/بعضی فیلم‌ها ساخته می‌شود و اصلا برایشان مهم نیست که اکران شود و مردم آن را ببینند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در بخش نخست گفت‌وگوی خود با «پروژه تاریخ شفاهی سینما و تئاتر ایران» می‌گوید: برخی با پولشویی، پول‌های خیلی سنگینی را وارد سینما کردند. با ورود یکی دو تا از این آدم‌ها به سینما، اکثر بازیگران به سمت این‌ افراد رفتند.

به گزارش سینماپرس، داریوش بابائیان تهیه‌کننده ۷۰ ساله سینمای ایران در بخش نخست گفت و گو خود با ایرنا در بخش اول این مصاحبه به چگونگی ورود خود به سینما و ورود پول‌های نامتعارف به این عرصه سخن می‌گوید.

داریوش باباییان چند برهه متفاوت در سینمای ایران دارد. با سینمای کودک شروع کرد. با فیلم‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد و با سینمای کمدی ادامه داد. این تغییرات در نتیجه تغییر در وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور بود یا نوع رابطه شما با دولت‌ها و مدیران سینمایی وقت؟

من اگر وارد سینما شدم و کار هنری را در زندگی‌ام آغاز کردم دغدغه اول و آخر من سینمای کودک و نوجوان بود. من دنیای کودکان را خیلی دوست داشتم، دارم و خواهم داشت. در زندگی شخصی خودم هم خدا یک نوه به من داده است که جای بچه‌ها را می‌گیرد.

در نیمه دوم دهه ۴۰ در کاخ جوانان اصفهان کار تئاتر و موسیقی را انجام می‌دادم. به اتفاق جهانبخش سلطانی، کاظم افرندنیا، عباس بهروان و خیلی‌های دیگر، نمایش‌هایی را برای کودکان به اجرا می‌گذاشتیم که دبیرستانی‌ها می‌آمدند و آنها را مشاهده می‌کردند.

قبل از انقلاب به اتفاق همشهری‌های اصفهانی خودم در دو سه فیلم به عنوان «بدمن» بازی کردم.

هنگامی که یک تهیه کننده حرفه ای می شود خودش کار را پیش می برد. وقتی ما تهیه کننده‌ها حرفه‌ای می شویم با همه این افراد کار می‌کنیم

در اواخر دهه ۵۰ که انقلاب پیروز شد کار هنری مقداری کم شد و بچه‌های سینما اکثرا کار نمی‌کردند. این روند تا سال ۶۱ و ۶۲ ادامه داشت تا این که دوباره به تئاتر و سینما روی آوردم. در سال ۶۲ در چند فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند با مرحوم اکبرخوایی و بچه‌های اصفهان کار کردیم. تا اینکه به فیلم چون باد رسیدیم. این فیلم یک کار نوجوانان به کارگردانی آقای سجادی بود که من تهیه کنندگی آن را بر عهده گرفتم و این فیلم آغازگر یک کار حرفه‌ای در سینمای سراسر کشور شد. با این فیلم مقداری از اصفهان کنده شدم و در تهران مبارزه سختی را با همکارانی که آن موقع مسوولیت داشتند و شورای تهیه کنندگان آغاز کردم. ما تیمی بودیم متشکل از سیدضیا هاشمی، حسین فرح بخش، آقای موسوی و بنده. آقای موسوی سن بیشتری داشت و ما همگی جوانانی بودیم که تهیه کننده سینما شدیم.

من همان موقع تهیه کنندگی فیلم‌های کودک را شروع کردم و فیلم هایی مانند کاکلی، اتل متل توتوله و … را تولید کردم و کار حرفه ای‌ام را پیش بردم.

تا این که کار، خیلی خیلی حرفه ای شد و یکی دو کار با حاج حسین فرح بخش و عبدالله علیخانی و … به صورت شراکتی ساختیم. آثاری چون آواز تهران، تیغ آفتاب، شانس زندگی.

بحثی با آقای ده نمکی سر این فیلم صورت گرفت. ایشان گفت چرا اسم فیلمت را گذاشتی افراطی‌ها؟ گفتم شما چرا نام فیلمت را گذاشتی اخراجی‌ها؟ شما اسم فیلمت را از روی تبعیدی‌ها برداشته‌ای

عرق سینمای کودک و نوجوان و جشنواره سینمای کودک و نوجوان مرا به سویی برد که اکنون ساخت ۱۵، ۱۶ فیلم کودک را در کارنامه خود دارم.

این پاسخ به سوال نخست، اما جواب پرسش دیگر شما.

این که در دوران فیلمسازی من، مسوول یا مدیری بخواهد مسیر کاری مرا عوض کند، چنین چیزی نبوده است. هنگامی که یک تهیه کننده حرفه ای می شود خودش کار را پیش می برد. وقتی ما تهیه کننده‌ها حرفه‌ای می شویم با همه این افراد کار می‌کنیم.

ما آن موقع در سینمای ایران شاید ده، پانزده تهیه کننده حرفه‌ای بیشتر نداشتیم. شاید ۷۰۰، ۸۰۰ نفر عضو انجمن تهیه کنندگان کشور بودند ولی فقط ۱۰، ۱۵ تهیه کننده بودند که کارگردان‌های به نام وقت با آنها کار می‌کردند.

از نظرتان کدام ژانر سینما پرطرفدارتر است؟

به نظرم سینمای کمدی. من سال ۱۳۸۹ افراطی‌ها را ساختم. افراطی ها پس از ساخت فیلم اخراجی‌ها توسط آقای مسعود ده نمکی ساخته شد. یادم هست حتی بحثی با آقای ده نمکی سر این فیلم صورت گرفت. ایشان گفت چرا اسم فیلمت را گذاشتی افراطی‌ها؟

گفتم شما چرا نام فیلمت را گذاشتی اخراجی‌ها؟ شما اسم فیلمت را از روی تبعیدی‌ها برداشته‌ای. ولی من وقتی اسم فیلمم را گذاشتم افراطی‌ها یک سری افراط کار را در جامعه از جمله یک دزد، یک مواد مخدری و یک قاتل را به تصویر کشیدم. این‌ها وقتی از زندان آزاد می‌شوند در بیرون با هم رفاقت می‌کنند. آنها هم در زندان، هم در زندگی‌شان افراط کار بودند. به هر جهت این فیلم پرفروش ترین فیلم سال ۱۳۸۹ شد. نکته جالب این که افراطی‌ها دقیقا با فیلم ملک سلیمان اکران شد. ملک سلیمانی که آن همه تیزر عجیب و غریبش از تلویزیون پخش می‌شد. ملک سلیمان در تهران مقداری فروخت ولی در شهرستان‌ها موفق نبود.

ما آن موقع با یکی دو میلیارد فیلم ساخته می‌شد. اما یک مرتبه این‌ها آمدند و برای یک فیلم ۶ میلیارد تومان پول دادند. با ورود یکی دو تا از این آدم‌ها به سینما، اکثر بازیگران به سمت این‌ها رفتنداز ادامه فعالیت‌تان بگویید؟

بله. بعد از افراطی‌ها، کار ما ادامه داشت تا این که در دهه ۹۰ یک مقدار پولشویی وارد سینمای کشور شد.

چطور؟

آدم‌های جدید با پول‌های سنگین آمدند. من هم یک مقداری ترمز را کشیدم و کمتر فعالیت کردم. آدم‌هایی آمدند که به یک بازیگر سه، چهار میلیارد تومان پول می‌دادند. مقابله با این آدم‌ها خیلی دشوار بود. اما من کار خودم را انجام دادم. در ادامه این قضیه کرونا آمد اما باز هم فیلم ساختم تا همین اخیر که فیلمی به نام معجزه عشق را ساختم که فکر کنم فیلم موفقی شود، چون از نظر قصه خیلی جدید است. محمدرضا ممتاز کارگردانش است و اکبرعبدی، میرطاهر مظلومی و الهام حمیدی هم در آن بازی می کنند.

بحث پولشویی را مطرح کردید. بیشتر توضیح می دهید؟

یک سری که آدم که خودتان می‌دانید حتی بازداشت هم شدند. این ها پول‌های خیلی سنگینی را وارد گردونه سینما کردند. مثلا ما آن موقع با یکی دو میلیارد فیلم ساخته می‌شد. اما یک مرتبه این‌ها آمدند و برای یک فیلم ۶ میلیارد تومان پول دادند. با ورود یکی دو تا از این آدم‌ها به سینما، اکثر بازیگران به سمت این‌ها رفتند.

فیلمی ساخته شد با ۲۶ میلیارد تومان هزینه ولی در اکران و غیره، ۳ میلیاردش را هم برنگرداند. این خیلی به کار فرهنگی و سینما لطمه زد

یکی از همین آدم‌ها از من خواست برای تولید یک فیلم نزدش بروم. وقتی به دفترش رفتم دیدم آنجا از مرحوم کاسه ساز، آقای جواد شمقدری و حتی دوستان خودمان آقای حاتمی کیا فیلمنامه وجود دارد. گفتم خدایا این جا چه خبر است؟ این قرار است تهیه کننده این‌ها شود!؟

ورود این پول‌ها چه آسیبی را به سینمای ایران زد؟

ببینید، مثلا فیلمی ساخته شد با ۲۶ میلیارد تومان هزینه ولی در اکران و غیره، ۳ میلیاردش را هم برنگرداند. این خیلی به کار فرهنگی و سینما لطمه زد و سینمایی که می‌توانست مسیر خودش را برود را مختل کرد. شما پیش از این با ۲، ۳ میلیارد تومان می‌توانستی یک فیلم عالی بسازی. اما وقتی پول‌های ۲۰، ۳۰ میلیاردی آمد. دیگر اکثر دفاتر مثل هدایت فیلم و … نتوانستند کار کنند. آن موقع حدود ۳۰ دفتر تولید و پخش فیلم حرفه ای داشتیم که یکی یکی یکی کم شدند و کار به جایی رسید که فکر کنم الان ۶، ۷ تا دفتر واقعی بیشتر نداریم.

بعضی فیلم‌ها ساخته می‌شود و در انبار خاک می‌خورد و اصلا برایشان مهم نیست که اکران شود و مردم آن را ببینندالبته تهیه کنندگان سیاری هم داریم که به یک دفتر اجاره‌ای مراجعه می‌کنند و یک فیلم هم می‌سازند.

این مساله پولشویی هنوز هم است. بعضی فیلم‌ها ساخته می‌شود و در انبار خاک می‌خورد و اصلا برایشان مهم نیست که اکران شود و مردم آن را ببینند. خب این خیلی سخت است برای کسی که کار کرده است و پوست و استخوان خودش را در یک دوره ۴۰، ۵۰ ساله برای این کار گذاشته است.

اینجا من می‌خواهم موردی را از حاج حسین فرح بخش بگویم. ایشان به هر حال آدم زبر و زرنگی است. او فیلم کمدی می‌سازد و اگر نگرفت فیلم دیگری می سازد و کار را جلو می‌برد. البته با آقای علیخانی شریک هستند. اما خیلی‌های دیگر هستند که نمی توانند با شرایط خود را سازگار کنند و درجا می‌زنند. من خوشحالم که همچنان چراغ دفترم روشن است و انشالله سعی می‌کنم روشن بماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های مشترک باعث می‌شود که ایدئولوژی مقاومت بهتر برای مردم کشورهای حوزه مقاومت انتقال داده شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فعال فرهنگی و فیلمساز سوری، سینمای ایران را بویژه در موضوع مقاومت پیشتاز خواند و گفت: سینما بهترین روش و شاید تنها راه انتقال منطق مقاومت به جهان است.

به گزارش سینماپرس، محمد ابوجدایل در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ایران در سینما و فرهنگ مقاومت با برخورداری از سینما و فیلمسازانی توانمند، پرچمدار کشورهای اسلامی است.

شهید سلیمانی قهرمان محور مقاومت بود و فیلم‌های سینمایی مشترک از این حیث مهم است که می‌توان خیلی بهتر و بیشتر به شهدای محور مقاومت پرداخت
وی ایران را پایتخت سینمای مقاومت عنوان کرد و برگزاری جشنواره فیلم ایثار را گام بلندی در انتقال منطق و فرهنگ مقاومت دانست و افزود: برگزاری کارگاه‌های سینمایی که در عراق و سوریه نیز در حال برگزاری است در توسعه ارتباطات میان سینماگران کشورهای اسلامی و بویژه محور مقاومت با فیلمسازان ایرانی بسیار راهگشاست و از اساتید سینمای ایران به این کشورها برای برگزاری ورک‌شاپ‌هایی دعوت شده است.

این فعال فرهنگی با بیان این که جشنواره ایثار زمینه خوبی را برای ارتباط فیلمسازان جوان با هم و ارائه تولیدات مشترک در حوزه مقاومت فراهم کرده است گفت: خلاء چنین تولیداتی در حوزه مقاومت احساس می‌شود.

ابوجدایل با اشاره به عرضه اثری از یک فیلمساز سوری درباره شهید سلیمانی در جشنواره فیلم ایثار که موفق به دریافت جایزه هم شد خاطرنشان کرد: این فیلم بعد از شهادت سردار سلیمانی، نگاه مردم و فرماندهان سوری درباره این شهید را بازگو می‌کند. شهید سلیمانی قهرمان محور مقاومت بود و فیلم‌های سینمایی مشترک از این حیث مهم است که می‌توان خیلی بهتر و بیشتر به شهدای محور مقاومت پرداخت.

فیلمساز سوری می‌گوید: جشنواره ایثار از این حیث که نخستین دوره بین‌المللی آن برگزار شد، حائز اهمیت است؛ چرا که محور مقاومت به این جشنواره‌ها نیاز دارد تا ایثار و شهادت و قهرمانان محور مقاومت را برای نسل حاضر و نسل‌های آتی نشان دهد.

محور مقاومت به این جشنواره‌ها نیاز دارد تا ایثار و شهادت و قهرمانان محور مقاومت را برای نسل حاضر و نسل‌های آتی نشان دهدوی از این جشنواره‌ها به عنوان دیپلماسی فرهنگی در قالب سینمایی نام برد و گفت: هدف ما از دعوت از میهمانان کشورهای محور مقاومت آشنایی فیلمسازان این کشورها با هم بود. فیلمسازان ایرانی معروف هستند و فیلمسازان کشورهای اسلامی و محور مقاومت نیاز دارند که از سینمای ایران یاد بگیرند و جشنواره ایثار زمینه‌ساز این ارتباط بود.

ابوجدایل اظهار داشت: خیلی از فیلمسازان معروف و سازمان‌های سینمایی کشورهای محور مقاومت و کشورهای عربی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند و نیاز است که کارگاه‌های سینمایی در این کشورها برگزار شود.

وی افزود: سطح سینمای این کشورها به سطح سینمای ایران نمی‌رسد و لازم است ایران از طریق این جشنواره‌ها به فیلمسازان کشورهای حوزه مقاومت وصل شده و تجربیات خود را به آنها منتقل کند.

ابوجدایل درباره اهمیت جشنواره فیلم ایثار اظهار داشت: در جشنواره ایثار گفت و گوهایی میان فیلمسازان عراقی و عمانی با فیلمسازان ایرانی و دست‌اندرکاران جشنواره صورت گرفت که بر تولیدات مشترک در حوزه فیلم مقاومت تاکید داشتند.

در جشنواره ایثار گفت‌وگوهایی میان فیلمسازان عراقی و عمانی با فیلمسازان ایرانی صورت گرفت که بر تولیدات مشترک در حوزه فیلم مقاومت تاکید داشتندوی افزود: ایران در عراق و سوریه شهدای بسیاری تقدیم کرده است. فرهنگ، جنگ و ایدئولوژی ما یکی است و فیلم‌های مشترک باید در این میان ساخته شود. تجربه ایران در ساخت آثار مشترک بسیار اهمیت دارد.

این فیلمساز سوری ادامه داد: فیلم‌های مشترک باعث می‌شود که ایدئولوژی مقاومت بهتر برای مردم کشورهای حوزه مقاومت انتقال داده شود که این مساله در کشورهای خارج از حوزه مقاومت هم اثرگذاری خود را دارد.

وقتی سریال یوسف پیامبر در سوریه پخش می‌شد بیشتر خیابان‌ها خالی از جمعیت بود

وی خاطرنشان کرد: فیلمسازان عمانی خیلی انگیزه دارند که با سینمای مقاومت ایران همکاری داشته باشند. آثار مشترک در دیگر حوزه‌ها عرضه شده اما خلاء ساخت آثار مشترک در حوزه مقاومت احساس می‌شد و ایران با توانمندی که دارد زمینه‌اش را دارد که پایتخت سینمای مقاومت مقاومت و در مجموع تمامی کشورهای مسلمان جهان باشد.

فیلمسازان ایرانی در منطقه و حتی جهان معروف هستند. فیلمسازانی مانند مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌کیا ابوجدایل ادامه داد: فیلمسازان ایرانی در منطقه و حتی جهان معروف هستند. فیلمسازانی مانند مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌کیا معروف هستند و فیلم‌هایی مانند به وقت شام در سوریه، عراق و لبنان اکران شده و مردم این کشورها تشنه چنین فیلم‌هایی هستند.

وی به فیلم محمد رسول‌الله مجید مجیدی اشاره کرد و گفت: مردم کشورهای اسلامی از این اثر خیلی استقبال کردند. سریالی مانند یوسف پیامبر هم از استقبال خوبی در منطقه برخوردار بود. وقتی این سریال در سوریه پخش می‌شد بیشتر خیابان‌ها خالی از جمعیت می‌شد و این برای مردم منطقه اعم از عراق، سوریه و مصر جذاب بود. فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی و یوسف پیامبر تاثیرگذاری بیشتری نسبت به آثار مشابه در سال‌های قبل داشته است.

امروز مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا بهترین فیلمساز ایرانی هستند

این فیلمساز سوری گفت: ایران سینمای خوبی دارد و با نگاه درستی می‌توان زندگی پیامبر را به مردم انتقال داد. همه فیلمسازان ایرانی خوب هستند و عباس کیارستمی فیلم‌های خیلی هنری خوبی ساخته و در تاریخ سینما از خود اثر گذاشته است و امروز مجید مجیدی و حاتمی کیا بهترین فیلمساز ایرانی هستند.

وی تصریح کرد: این که چرا ایران به سوریه و عراق رفته و از محور مقاومت حمایت کرده، این دستاورد در سینمای محور مقاومت باید نشان داده شود. باید اهمیت این مساله و مبارزه با داعشی‌ها و تروریست‌ها دیده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اینکه وضعیت «تلویزیون» مثل سابق نیست به این خاطر است که هر فردی از راه آمده «مجری» شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گیتی معینی که زمانی از بازیگران پُرکار تلویزیون محسوب می شد، مدتی است در قاب تصویر دیده نمی شود و دلیل این اتفاق را مطرح نشدن پیشنهاد از سوی تلویزیون عنوان می کند. او می گوید: تلویزیون گوبا دیگر جای از ما بهتران شده است و مدت هاست که کسی به من پیشنهاد کار نداده است.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره حال این روزهایش می گوید: خدا را شکر حالم خوب است و می‌گذرد. معتقدم در هر شرایطی باید شکرگزار خداوند باشیم؛ وگرنه ناسپاسی است.

کار باشد هستم

وقتی از او می پرسیم چرا مدتی است در تلویزیون دیده نمی شوید؟ پاسخ می دهد: تلویزیون دیگر جای از ما بهتران شده است. مدت هاست از طرف پروژه های تلویزیونی پیشنهادی به من نشده است و دعوتی هم نشده ام. در حال حاضر فقط یک تئاتر به نام «هوندا آدیداس» دارم که مشغول بازی در آن هستم. یک فیلم سینمایی هم با آقای عطاران داشتم که به زودی اکران خواهد شد.

معینی در پاسخ به اینکه اگر کار خوبی پیشنهاد شود و از طرف تلویزیون دوباره دعوت به همکاری شوید بازی می کنید؟ خاطرنشان می کند: بله حتما هستم. چرا نباشم. کار خوبی پیشنهاد شود قطعا در خدمت مردم کشورم خواهم بود. کار و حرفه ما همین است. مگر می شود نباشیم. فقط من با خشونت مخالفم. اگر کارهایی با خشونت و نقش منفی به من پیشنهاد شود اصلاً قبول نمی کنم. اولین کارم هم اگر یادتان باشد «آینه عبرت» بود که بعدها خیلی از آن متنفر شدم چون دوست ندارم مردم با نفرت به من نگاه کنند. از همان موقع رسما اعلام کردم که به هیچ عنوان کاری را که مردم دوست نداشته باشند انجام نمی دهم چون همیشه دوست دارم در کارهایم خودم باشم، نمی خواهم ادا دربیاورم.

با خودشان نمی گویند شاید ما پیر شده ایم!

در ادامه وقتی از او می پرسیم صحبتی به عنوان پیشکسوت دارید؟ چنین اظهار می کند: به درد دل های ما اهمیت چندانی نمی دهند. به عنوان مثال اخیراً پیامی برای مسکن آمده بود که هرچه سوال می‌کنیم می‌گویند باید به سامانه مراجعه کنید. با خودشان نمی‌گویند شاید آدم سواد ندارد، شاید سامانه ندارد یا اصلاً ما پیر شده‌ایم و بلد نیستیم. کسی نیست ما را درست راهنمایی کند. قشر هنرمند همیشه مظلوم واقع شده است. هنرمندانی هستند که تنها منبع درآمدی شان همین شغل بازیگری است و خیلی هایشان فقط با همین شغل امرار معاش می‌کنند و حقوق دیگری ندارند. این انصاف نیست که ما قدر هنرمندانمان را ندانیم.

این بازیگر قدیمی درباره وضعیت این روزهای تلویزیون چنین می گوید: اینکه وضعیت تلویزیون، مثل سابق نیست به این خاطر است که هر فردی از راه آمده، مجری شده است. خیلی از مجریان خوبمان را کنار گذاشتند. حالا من کاری ندارم به برخی ها که حاشیه داشته‌اند اما در نهایت ما خیلی مجریان قوی و توانمند داریم که می‌توانند کارهای خوبی ارائه بدهند. خواهش می کنم آنها را برگردانید.

گیتی معینی با گریم

بگذارید مردم شاد باشند

معینی در ادامه همین صحبت‌هایش درباره اولویت قرار دادن ساخت سریال های طنزِ بامحتوا و مخاطب پسند از سوی تلویزیون خاطرنشان می کند: تنها سرگرمی مردم در این روزها همین تلویزیون است اما متاسفانه در بخش طنز، خط قرمزهای بسیاری ایجاد کرده‌اند. من به عنوان یک پیشکسوت پیشنهاد می‌دهم بگذارید مردم خنده روی لب هایشان باشد و شاد باشند. کاری کنیم که ماندگار باشیم.

رضا عطاران چرا تلویزیون نمی آید؟

بازیگر سریال های «مدرسه مادربزرگ ها»، «پلیس جوان»، «خانه به دوش»، «سه دونگ سه دونگ» و «خوش نشین ها» که نسبت خویشاوندی نزدیکی با رضا عطاران دارد، سپس در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا رضا عطاران از تلویزیون قهر کرده است؟ می گوید: رضا عطاران کارگردان و بازیگر بسیار باسواد و بااخلاقی است. باید با او کار کنید تا ببینید چقدر مرد است و مرام دارد. مردم هم واقعا دوستش دارند. در تلویزیون به او بی مهری شده است؛ این در حالی است که ما باید این شخصیت ها را حفظ کنیم.

این بازیگر در عین حال می گوید: اگر بخواهند رضا عطاران می آید فقط باید مردم از ته دل بخواهند و تاکید کنند که کارهای عطاران را می خواهند. رضا عطاران در کارهایش واقعیت های تلخ جامعه را به شکل طنز به تصویر می‌کشد. به قول چارلی چاپلین که می گفت با بغض می نویسم و با خنده می خوانم.

رضا عطاران و گیتی معینی در سریال «خانه به دوش»

گیتی معینی در پایان درباره آرزوهای چنین می گوید: آرزویم خوشبختی همه جوانان و مردم عزیز کشورم است. ان شاءالله خداوند کمک کند ایرانی آباد و بدون دغدغه داشته باشیم چون هیچ جای دنیا ایران نمی شود. ما همه کشورمان را دوست داریم و امیدواریم همیشه صلح و دوستی برقرار باشد. آرزویم فقط سلامتی مردم کشورم است.

مشاهده خبر از سایت منبع