برنامه «از مامان بگو» با رویکرد توجه ویژه به زنان و بانوان ایرانی با حضور مهمانان ویژه و با موضوعات مختلف روانه آنتن میشود.
فصل اول این برنامه در ایام نوروز، رمضان و مناسبتهایی همچون «استقبال از ناوگروه ۸۶» از بندرعباس و «ولادت امام رضا (ع)» از مشهد مقدس، مهمان خانه مخاطبان بود.
در فصل دوم این برنامه که از چهارشنبه ۱۷ خرداد روانه آنتن میشود، شاهد تغییراتی در دکور برنامه خواهیم بود.
در اولین قسمت فصل دوم این برنامه، خواهران راضیه میرزا دباغ (فعال فرهنگی و اقتصادی) و حکیمه میرزا دباغ (دبیر) حضور خواهند داشت تا درخصوص مادرانگیهایشان با زهرا شوقی به گفتگو بنشینند. این برنامه، چهارشنبه ۱۷ خرداد ساعت ۱۸:۴۰ پخش میشود.
برنامه «از مامان بگو» کاری از گروه خانواده شبکه دو به تهیهکنندگی مریم نیکانلو، کارگردانی مهدی صباغیان، سردبیری ریحانه تاجیکی و اجرای زهرا شوقی، چهارشنبهها و پنجشنبهها حوالی ساعت ۱۸:۳۰ روانه آنتن خواهد شد. بازپخش این برنامه روز بعد ساعات ۴:۱۰ بامداد و ۱۱ صبح خواهد بود.
پانزدهمین کنسرت بداههنوازی رضا علی آبادی، نوازنده تنبور روز جمعه ۱۶ تیر ماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار رودکی تهران برگزار میشود.
سینماپرس: نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، که قرار بود مهرماه سال گذشته برگزار شود و به دلیل برخی ملاحظات دبیر جشنواره که بعضا در راستای حمایت طیف بایکوت کنندگان معنی میشد به تعویق افتاد؛ حالا ظاهرا قرار است از ۸ تا ۱۷ تیر مجددا با دبیری هادی حجازی فر برگزار شود.
به گزارش سینماپرس، نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، هشتم تا هفدهم تیر سال جاری برگزار میشود.
این جشنواره قرار بود مهر سال گذشته برگزار شود که با درخواست هادی حجازیفر، دبیر جشنواره و موافقت ادارهکل هنرهای نمایشی به تعویق افتاد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در سه بخش نمایشهای صحنهای ویژه مخاطب بزرگسال، نمایشهای صحنهای ویژه مخاطب کودک، نوجوان و خانواده و نمایشهای فضای باز برگزار میشود.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محسن برمهانی، معاون سیما؛ مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم و بهرنگ ملکمحمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما در بازدید از پشت صحنه سریالهای «فراری» و «رحیل» که در روستای «گلحصار» بخش کهریزک تهران و اطراف اتوبان فتح در حال تصویربرداریاند، در جریان مراحل مختلف تولید این دو سریال قرار گرفت.
بازخوانی حماسهآفرینی نسل جوان با روایتی از نوجوانی شهید مدافع حرم
جبلی ابتدا در پشت صحنه سریال «فراری» حاضر شد که پیش از این به نام «هادی» شناخته شده بود. این سریال به کارگردانی امیر داسارگر و تهیهکنندگی امیرمهدی پوروزیری این روزها در مدرسهای در روستای «گلحصار» بخش کهریزک تهران در حال تصویربرداری است و با هدف معرفی یکی از شهدای مدافع حرم، دوران نوجوانی تا بزرگسالی این بزرگمرد را به تصویر میکشد.
رئیس سازمان صداوسیما با مهم خواندن جایگاه ساخت این سریال برای کودکان و نوجوانان، ابراز امیدواری کرد با حمایت مستمر رسانه ملی، این اثر به سرانجام خوبی برسد.
وی افزود: رفتن به دل شخصیتها و بازسازی زندگی و منش آدمهایی که همان آدمهای معمولی اطراف ما بودند و با پایهگذاری صحیح منش متعالی دینی در دوران کودکی و نوجوانیشان، در بزنگاههای تاریخ معاصر نقشآفرینی کردند، اهمیت بالایی دارد.
رئیس رسانه ملی به تصویرکشیدن زندگی سرداران و فرماندهان را کاری سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: وقتی قرار است درباره شخصیت شناختهشدهای اثری تهیه کنیم، مجبوریم وارد زندگی او شده و دقیق و نقطه به نقطه پیش برویم. منتها هر چه جزئیتر به زندگی این افراد میپردازیم، کار سختتر میشود.
جبلی ادامه داد: عظمت شهدا را نمیتوان با تصویر بیان کرد؛ اما میتوان با نمایش گوشههایی از آنها و بیان مصادیقی از رفتار و سکناتشان، حضورشان در متن زندگی مردم و دستیافتنیبودنشان را به تصویر کشید.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر تولید سریال بر محور کودک و نوجوان گفت: شبکه پویا حدود ۸۰ درصد در بین جامعه هدف خود که کودکان هستند مخاطب دارد. امیدوارم اگر اثری با محوریت شهدای مدافع حرم برای آنها ساخته میشود، تأثیرگذار باشد.
نام سریال را به «فراری» تغییر دادیم
امیر داسارگر، کارگردان سریال «فراری» نیز با اشاره به تولید این سریال گفت: داستان سریال برگرفته از زندگی شهید مصطفی صدر زاده با نام جهادی سید ابراهیم است و نگاه آزادی به زندگی این شهید مدافع حرم دارد. دوران نوجوانی این شهید با شرکت در مساجد و هیئتهای مذهبی، انجام کارهای فرهنگی و عضویت در بسیج و یادگیری فنون نظامی سپری شد و در دوران جوانی درحوزه علمیه به فراگیری علوم دینی پرداخت، سپس در دانشگاه، دانشجوی رشته ادیان و عرفان شد وهمزمان مشغول جذب نوجوانان و جوانان مناطق اطراف شهریار و برپایی کلاسها و اردوهای فرهنگی و نظامی و جلسات سخنرانی و… برای آنان بود. فصل اول و دوم سریال با اقتباسی آزاد از این بخش زندگی شهید شکل گرفته است.
وی افزود: با هدف دوری از قضاوت شدن و با توجه به سختیهای نمایش زندگی شهید مدافع حرم تصمیم گرفتیم داستانمان را بدون اسم بردن مستقیم از این شهید روایت کنیم و به زندگی نوجوانی بپردازیم که منش و رفتارش همانند همین شهید است. مسئولیتپذیری و بیتفاوت نبودن به مسائل جامعه، مهمترین ویژگی این نوجوان است که در این سریال روی آن تمرکز کردهایم.
داسارگر با اشاره به تغییر نام سریال گفت: شروع تولید این سریال با نام «هادی» بود؛ اما در طول تولید به دلیل تشابه نام سریال با نام شهید ابراهیم هادی، تصمیم گرفتیم نام سریال را به «فراری» تغییر دهیم.
کارگردان «فراری» ادامه داد: این سریال در دو فصل هر کدام ۱۵ قسمتی در حال تولید است و تا امروز ۵۰ درصد از فیلمبرداری را پشت سرگذاشته ایم. در صورت تأمین بودجه در دو فصل بعدی به زندگی این شخصیت در جوانی و حضورش در سوریه میپردازیم.
محور داستان این اثر که بازیگرانی، چون هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقاییپور، حسین اوجاقلو و … در آن به ایفای نقش میپردازند، نوجوانی تا بزرگسالی یک شهید مدافع حرم از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ است.
انعکاس هویت مترقی و استوار زن ایرانی در آینه تاریخ
در ادامه، جبلی و همراهانش با حضور در پشت صحنه سریال «رحیل» بعد از حضور در لوکیشن خواستگاری «زمان» از «مها» و مشاهده برداشت چند پلان، از تلاش مسعود آبپرور، کارگردان و رامین عباسیزاده، تهیه کننده و عوامل مختلف سریال قدردانی کردند.
رئیس رسانه ملی با تأکید بر اهمیت تولید سریالهای تاریخی، ابراز امیدواری کرد که این سریال تاریخی با نمایش چهره متفاوتی از زنان در دوره قاجار، پایبندی آنان به اعتقاداتشان را از زاویهنگاهی متفاوت به نمایش بگذارد.
وی افزود: وفاداری به تاریخ کار دشواری است و با دیگر کارهای حوزه نمایش متفاوت است. هرچند آمادهسازی سریالهای تاریخی سازوکار خود را دارد و همواره دشوار است، اثری که به جا میماند، علاقهمندان بسیاری بین بینندگان دارد و انتظار میرود از ضریب اثرگذاری بالایی برخوردار باشد.
جبلی داستان «رحیل» را منحصر به فرد دانست و گفت: ویژگی مهم پایبندی زنان به اعتقادات دینی در دوره قاجار ازجمله مؤلفههای جامعهشناختی بارز این دوران به شمار میرود. این سریال مصداق روشن دفاع از هویت ایرانی با نقشآفرینی زنان است و در متن تلاطم حوادث، بخشی از تاریخ ایران را به تصویر میکشد.
رئیس رسانه ملی با اشاره به دو راهبرد رسانه ملی در دوره تحول، یعنی هویت محوری و عدالت گستری گفت: بر مبنای این دو راهبرد، بازنمایی تصویر هویتمدارانه زن ایرانی در فرازوفرودهای تاریخی و در اقشار و لایههای گوناگون جامعه در آثار داستانی ضرورت مییابد؛ هویتی که بهعنوان نمونه و در سریال «رحیل»، زن ایرانی در دورههای مختلف تحت فشار حاکمیت، از قاجار تا پهلوی اول و دوم از آن پاسداری کرد و علیرغم آنچه به او تحمیل شد، با عنصر ایمان و امید در محافظتش کوشید.
وی تأکید کرد رسانه ملی به عنوان خدمتگزار هنرمندان، با حمایت مستمر و دنباله دار، به ساخت سریالها، طبق برنامهریزیهای انجام شده کمک میکند.
در ادامه رامین عباسیزاده، تهیهکننده سریال «رحیل» ضمن نمایش بخشهای ضبط شده از سریال، رئیس سازمان و همراهان را در جریان جزئیات بیشتری از نحوه ساخت این سریال گذاشت.
وی افزود: نگاه ما در این سریال توجه به هویت ایرانی بود که با اندیشه پایداری زنان در تاریخ همراه است و تمسکجستن به اهلبیت (ع) میتواند به این مسیر جهت درستی ببخشد.
فیلمنامه سریال «رحیل» که رئیس رسانه ملی از پشتصحنه آن دیدار کرد، به قلم فرهاد نقدعلی به رشته تحریر درآمده و قصهای تاریخی است که در دوران قاجار و پهلوی میگذرد. این مجموعه تلویزیونی در ۲۶ قسمت ساخته میشود و تاکنون بیش از ۴۰ درصد آن تولید شده است. پس از طی مراحل ساخت، «رحیل» از شبکه سه سیما به روی آنتن خواهد رفت.
سینماپرس: حدود ده سال است که از فرمان «امام خامنهای» و دستور صریح ایشان مبنی بر لزوم وجود «پیوست فرهنگی» برای تمامی اقدامات اجرایی در کشور میگذرد.
فاطمه سادات ناظمی/ حدود ده سال است که از فرمان «امام خامنهای» و دستور صریح ایشان مبنی بر لزوم وجود «پیوست فرهنگی» برای تمامی اقدامات اجرایی در کشور میگذرد؛ اما معالاسف همچنان با این فرمایش به صورت زینتی برخورد شده و عملا بسیاری از اقدامات اجرایی و بخشنامههای حکومتی فاقد چنین پیوستی میباشد.
ما گفتیم مسائل «اقتصادی» و مسائل گوناگون مهم «پیوست فرهنگی» داشته باشد، معنای آن این است که یک حرکت اساسی که در زمینهی اقتصاد، در زمینهی سیاست، در زمینهی سازندگی، در زمینهی فنّاوری، تولید، پیشرفت علم میخواهیم انجام بدهیم، «ملتفت لوازم فرهنگی» آن باشیم. (امام خامنهای- ۱۹ آذرماه ۱۳۹۲ هجریشمسی) |
قطعا گسترش پدیده «وِلشدگی امور» در «دولت یازدهم» و «دوازدهم» و بالاخص گسترش فضای «ولنگاری فرهنگی» در این طی دهه ۱۳۹۰ هجریشمسی را میتوان از اصلیترین دلایل برای بیتوجهی و برخورد زینتی با «پیوست فرهنگی» برشمرد. اما تداوم این امر در «دولت سیزدهم» از جمله موضوعات دردآور و غیرقابل اغماضی است که نه تنها با خواست و مرام فکری و عقیدتی «آیت الله رئیسی» سازگار نیست؛ بلکه مغایر با ادعای «وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی» این دولت است که در ۳۰ تیرماه سال گذشته فرموده بودند: «همه برنامهها و پروژههای مهم کشور در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و سایر موارد که در دولت سیزدهم اجرا میشود، پیوست فرهنگی دارد»!
مصادیق بسیاری را میتوان برای تداوم بیتوجهی و برخورد زینتی با فرمان «پیوست فرهنگی» در طی ۲۱ ماه گذشته برشمرد؛ اما در این میان شاید تازهترین و واضحترین از این موارد را بتوان در موضوع اخیر، یعنی «تغییر ساعت کاری ادارات دولتی و بانکها» معرفی نمود. اتفاقی شاید کوچک اما بسیار مهم که فقدان حضور موثر و توجه واقعی به «پیوست فرهنگی» را نمایان نمود و از این جهت لزوم بازخوانی و مرور چند نکته مهم را ضروری میسازد:
۱/ تغییر ساعت کاری ادارات دولتی و بانکها از جمله موضوعاتی است که عموما با دلایل و ظاهرهای گوناگون «اقتصادی» مطرح و توسط دولتها اجرایی میشود و این در حالی است که تاثیرات اصلی و مستقیم چنین اقدامی قبل از ظهور و بروز در عرصه «اقتصادی» ، متوجه عرصه «فرهنگ» شده و بیش از هر چیز «سبک زندگی اجتماعی» را متاثر از خود میسازد.
۲/ تغییر ساعت کاری ادارات دولتی و بانکها مهمترین و موثرترین اقدام هر حاکمیتی برای تنظیم «سبک زندگی» است. بر این اساس مدت زمان اشتغال و ساعت آغاز و پایان فعالیت نهادهای دولتی نه تنها موجب تنظیم بازار آزاد و فعالیت سایر مجموعههای غیر دولتی میشود؛ بلکه میتواند «سبک زندگی عمومی» ر ا متاثر از خود ساخته و به نحو ملموسی در ساعت استراحت و فراغت ظهور یابد و از یک سو منجر به تنظیم مدت زمان خواب موثر در جامعه شود و به این روش «نشاط اجتماعی» را افزایش و یا کاهش دهد و از سوی دیگر الگوهای رفتاری جامعه را تغییر داده و میزان و نحوه «همباشی» هر یک از اعضای شاغل و یا غیر شاغل خانواده را متحول سازد.
۳/ موضوع جلو کشیدن ساعتها در تابستان یا همان «تغییر ساعت تابستانی» که با عنوان «صرفهجویی در زمان نور روز و هماهنگی ساعت کار اقتصادی» (Daylight saving time (DST)) خوانده میشود؛ عنوان ایدهای برآمده از تفکر و مکتب فکری «لیبرالیسم» (Liberalism) بود. ایدهای که برای نخستینبار توسط «بنجامین فرانکلین» (Benjamin Franklin) به عنوان یکی «از پدران بنیانگذار ایالات متحده آمریکا» در قرن هجدهم میلادی مطرح گردید. ایدهای که مبتنی بر «خواستگاه فکری لیبرال» خود منطقی جُز «فایدهگرایی» و «اصالت سود» (Utilitarianism) نداشت و از این جهت با توجیهی کاملا «اقتصادی» موفق شد تا تبعات «فرهنگی» و «بهداشتی» این اقدام را بپوشاند و دنیای غرب را متقاعد به پیروی از این رهنمون بسیار مخرب سازد.
۴/ امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند که «تغییر ساعت» یکی از عوامل آسیبزا و تهدید کننده بهداشت جوامع مختلف است. اتفاقی که منحر به اختلال در «ریتم بیولوژیک بدن» شده و به این ترتیب «سلامت اجتماعی» و بالاخص «سلامت روان» را مختل میسازد. اعتقادی که بر پایه سالها پژوهش که مستند علمی و تحقیقات وسیع پزشکی آن به حدی قاطع و قانع کننده بود که غرب را مجبور به پذیرش این واقعیت ساخت و سبب شد تا «پارلمان اروپا» (European Parliament (EP)) در سال ۲۰۱۹ میلادی به متوقف کردن «قانون تغییر ساعت» در کشورهای عضو «اتحادیه اروپا» (European Union (EU)) از سال ۲۰۲۱ میلادی رای دهد.
۵/ موضوع جلو کشیدن ساعتها در تابستان یا همان «تغییر ساعت تابستانی» در «ایران» برای نخستینبار، در سال ۱۳۵۶ هجریشمسی مطرح گردید و در این مقطع زمانی ساعت رسمی کشور به «ساعات تابستانی و زمستانی» تقسیم شد. اتفاقی که به شیوه غرب با پوشش و توجیهی اقتصادی در جامعه ایران مطرح گردید؛ اما از ماهیت همسویی و همگرایی «سبک زندگی آریامهری» با «سبک زندگی لیبرال» برخوردار بود. البته ابعاد مغایرت این اقدام و مواجهه آن با «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» به سرعت توسط «مرجعیت شیعی» فهم گردید و با اقدامات هماهنگ حوزه علمیه قم و بالاخص برخورد قاطع «امام خمینی رحمت الله علیه» ، در نهایت رژیم پهلوی مجبور به عقب نشینی گردید و تعلیق این طرح در ۱۴ مردادماه سال ۱۳۵۷ هجرشمسی و در آستانه ماه مبارک رمضان آن سال رسانهای گردید.
۶/ گسترش و غلبه جریان «لیبرال مسلک» در «دولت موقت انقلاب اسلامی ایران» و به سرپرستی مرحوم «مهدی بازرگان» و پس از آن حضور «سید ابوالحسن بنیصدر» به عنوان «نخستین رئیس جمهور ایران» که از وابستگی عُریان به تفکر لیبرال برخوردار بود، سبب شد تا برخلاف نظر «امام خمینی رحمت الله علیه» ، ساعت رسمی کشور در فاصله سالهای ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ هجری شمسی مجددا شاهد تغییر و تبدیل به «ساعات تابستانی و زمستانی» باشد. اتفاقی که بلافاصله پس از عزل «بنیصدر» و با حضور فردی مکتی همچون شهید «محمدعلی رجایی» در جایگاه «ریاست جمهوری» به حالت تعلیق درآمد و این تعلیق تا زمان ریاست جمهوری مرحوم «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» ادامه داشت. بر این اساس در سال ۱۳۷۰ هجریشمسی و با تغییر قیافه و شکل افراد حاضر در دولت و چرخش طیف زیادی از ایشان به سمت تفکرات «نئولیبرالی» بود که در اواسط «دولت نخست هاشمی» موضوع جلو کشیدن ساعتها در تابستان بار دیگر و با ظاهر و دلایل اقتصادی عوام فریبانهای مطرح گردید و «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» را دستخوش تغییرات وسیعی ساخت.
۷/ اقدام کاملا لیبرالی «دولت پنجم» در جلو کشیدن ساعت تابستان و تفکیک ساعت رسمی کشور به «ساعات تابستانی و زمستانی» البته با پیوست فرهنگی ویژهای همراه بود و به صورت مشخص سبب شد تا «صدا و سیمای جمهوری اسلامی» در آن مقطع زمانی به سرعت ساعت پرمخاطبترین برنامههای خود و بالاخص برنامههای خبری را تغییر دهد و حضور و پخش مستمر سریالهای شبانگاهی از موضوعیتی ویژه برخوردار شود. بر این اساس «رسانه ملی» توانست در راستای اقدام «دولت لیبرال هاشمی» برای تغییر ساعت تابستانی، به نحو موثری در تغییر «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» ایفای نقش نموده و در مشخصترین و واضحترین از این تغییرات، به تحول در «ساعت خواب» مبادرت ورزیده و «اوقات استراحت جامعه» را دستخوش تغییرات اساسی نماید.
۸/ در قالب مصداقی هر چند کوچک؛ اعمال تغییرات ساعت و تغییر ساعت رسمی کشور به «ساعات تابستانی و زمستانی» موجب شد تا «رسانههای تصویری» به عنوان پُرنفوذترین «مدیا» (Media) از گسترش چشمگیری برخوردار شوند و نقش پُررنگتری در «سبک زندگی انسان ایرانی» ایفا نموده و به مرجعی برای الگودهی به جامعه مبدل گردد. بر این اساس در این مقطع زمانی بود که با تحت تاثیر قرار گرفتن اوغات فراغت و استراحت عموم جامعه، «تلویزیون» اقدام به تغییر جدول پخش خود نمود و دیگر در ساعت ۲۲ به پایان نرسد و بجای پخش برفک سعی نمود تا طیف جوان و نوجوان را تا پاسی از شبهای تابستانی در مقابل «جعبه جادویی» نگه دارد. جعبهای که البته از بضاعت لازم برای سرگرم کردن مخاطب برخوردرا نبود و از این جهت سبب شد تا مقوله نوارهای قاچاق «وی اچ اس» و پس از آن معضل «دیشهای ماهواره» و شبکههای خارجی و … موضوعیت ویژهای یابد. به گسترش «ضریب نفوذ فرهنگی غرب» در جامعه ایران بیانجامد.
۹/ در مدل فرایند نگری و مبتنی بر ساختار شطرنجی؛ اعمال تغییرات ساعت از جمله موضوعاتی است که وزن قابل توجهی در هجمه به «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» ایفا نمود و بخشی از بار «تهاجم فرهنگی» و «شبیخون فرهنگی» را به دوش کشیده است. هجمهای که امروزه دیگر کارکرد هجمه گونه خود را از دست داده و «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» را در غایت مقصود خود دستخوش دگرگونی نموده است. از این جهت عدول از این فرایند میتواند یک تغییر مثبت و یک مراجعت به اصالتها قلمداد گردد که نه تنها نیازمند همت و پشتکار میباشد، بلکه میبایست با نوعی «نقشه راه» دقیق و هوشمند همراه باشد.
۱۰/ از زمان ابلاغ «قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» در دهم ادیهشتماه سال ۱۴۰۱ هجریشمسی تا مقطع اجرایی شدن طرح تغییر ساعت کاری ادارات دولتی و بانکها؛ بدنه کارشناسی «دولت سیزدهم» در حوزه فرهنگی، تقریبا سیزده ماه فرصت داشت تا با تجمیع سریع نظرات و بهرهمندی کامل از عقبه کارشناسی به یک جمع بندی جامع و کاربردی برسد. جمعبندی کاملی که نه به صورت نظریهها و گفتگوهای کلان تنها از قابلیت برونریز در سخنرانی مدیران برخوردار باشد؛ بلکه جمعبندی کاملی که منجر به تولید و ارائه یک «طرح جامع» (Master Plan) گردد. «مستر پلن» و یا همان «طرح جامع» و «نقشه اصلی» که مبتنی بر اصول «مدیرت کلان استراتژیک» تهیه شده و از قابلیت ترجمه و تبدیل شدن به یک «نقشه راه» و «برنامه عملیاتی» دقیق و یک «اکشن پلن» (Action Plan) جامع و منضبط برخوردار باشد.
۱۱/ اصلاح الگو های زندگی و مشخصا «زمان کار» از جمله موضوعاتی است که به تبعیت آن «زمان فراغت» و «زمان استراحت» جامعه را اصلاح میسازد. اتفاقی که میتواند با بهانههای اقتصادی از توجیه عقلی و منطقی برخوردار گردد؛ اما بیش از هر چیز عایدی و منفعت آن را میتوان در «سبک زندگی» جستجو نمود. بر این اساس اگر مبتنی بر الگوی ارایه شده در روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام و آموزههای ایران کهن میخواهیم به اصلاح «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» بپردازیم، لزوما میبایست بر این امر باور داشته باشیم که «سحر خیز باش تا کامروا باشی»! و در مسیر تحقق این مهم گام برداریم. گامی که در کنار برخی مشکلات و آسیبهای جزیی و قابل جبران میتواند «خواب رِم» (REM) را برای طیف گستردهای از جامعه به ارمغان آورد و با تامین مرحلهی اصلی خواب برای نیروی مولد و تاثیر گذار اجتماعی، به ایجاد یک «نشاط اجتماعی فراگیر» در جامعه منتج شود.
۱۲/ فقدان «پیوست فرهنگی» برای اقدام بسیار مهم «دولت سیزدهم» در عدم اعمال تغییرات ساعت و تفکیک ساعت رسمی کشور به «ساعات تابستانی و زمستانی» و پس از آن فقدان این پیوست برای اقدام مهم تغییر ساعت کاری ادارات دولتی و بانکها از جمله موضوعاتی است که بیشترین ظهور و بروز آن را میتوان در فضای «رسانهای» مشاهده نمود. پس اگر چه ماهیت «پیوست فرهنگی» منحصر در امر «رسانه» نمیباشد، اما «پیوست رسانهای» ابتداییترین مسئلهای است که در «پیوست فرهنگی» موضوعیت دارد و فقدان آن حکایت از وجود تزییتی و عدم وجود واقعی «پیوست فرهنگی» مینماید. بر این اساس مشاهده میشود که فضایی به دلیل فقدان چنین پیوستی در این موضوع بخصوص ایجاد شده از یک سو سبب گردیده تا رسانههای همسو نتوانند به «عرصه سازی» بپردازند و «اقناع جامعه» و همراهی حداکثری را با این اقدامات را رقم بزنند و از سوی دیگر اسباب هجمه «رسانههای مقرض و معارض» را فراهم آورده و این طیف با سوءاستفاده از این خلأ به راحتی میتوانند به این دو اقدام مهم و درخشان بتازند و اسباب «هجوانگاری» این اقدامات را در منظر «افکار عمومی» فراهم سازند.
۱۳/ عدم تغییر و تنظیم جدول پخش «برنامههای صدا و سیما» مبتنی بر ساعتهای کاری جدید و یا تغییر در «سئانس سینماها» و یا زمانبندی اجرای «نمایشهای صحنهای تئاتر» و ساعت فعالیت رستورانها و هتلها و … و در کنار آن باز نبودن بسیاری از «مساجد در موعد نماز صبح» و یا فعال نبودن نانواییها و یا حتی تنظیم «ساعت حرکت اتوبوسهای شهری و بین شهری» و … تماما از جمله موضوعاتی است که در ارتباط مستقیم با «انتظارات فرهنگی» از چنین تصمیماتی است که بر «سبک زندگی جامعه» تاثیر مستقیم میگذارد و از این جهت میبایست در «پیوست فرهنگی» چنین طرحهایی به آن پرداخته شود.
«تهی و سرشار» عنوان هشتمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی است که از جمعه ۱۹ خرداد در گالری مژده در معرض دید قرار میگیرد.
سینماپرس: کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی از پرداخت مطالبات هنرمندان فجر چهلویکم و معرفی دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر تا هفته آینده خبر داد و گفت: به دو نفر از عزیزان پیشنهاد دبیری جشنواره چهلودوم فجر داده شده است که امیدواریم با رایزنیها و گفتوگوها بپذیرند.
به گزارش سینماپرس، جشنواره بینالمللی تئاتر فجر یکی از مهمترین جشنوارههای تئاتر در ایران است که هر ساله در ایام دهه فجر در بهمن ماه برگزار میشود.
سال گذشته چهلویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی بازیگر سینما تلویزیون و کارگردان تئاتر یکی از پر چالشترین جشنوارهها در سالهای گذشته بود که با دبیری او به خوبی سپری شد.
چندی پیش کوروش زارعی در پاسخ به وضعیت تسویه هدایای نقدی هنرمندان جشنواره تئاتر فجر پاسخ داده بود که با همکاریهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است پرداخت این مطالبات بهزودی انجام شود.
برای پیگیری مسئله پرداخت این مطالبات و موارد مربوط به چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به گفتوگو با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی پرداختیم.
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پرداخت هدایای نقدی هنرمندان چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: هدایای هنرمندان تئاتری ما پرداخت شده است و همه عزیزان هدایای خود را دریافت کردهاند. ما با شرایط سخت اقتصادی و مشکلات مواجه بودیم اما خداراشکر در نهایت تسویهحسابها انجام شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی در مورد انتخاب دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: برای دبیری چهل و دومین دوره از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر افرادی را در نظر گرفتهایم و در حال رایزنیهایی هستیم. به دو نفر از عزیزان پیشنهاد دبیری جشنواره چهلودوم فجر داده شده است که امیدواریم با رایزنیها و گفتوگوها بپذیرند. در صورت قبولی دبیری جشنواره فجر، انشاءالله هفته آینده دبیر و احکام دوره جدید را اعلام خواهیم کرد؛ زیرا هنوز این تصمیم به قطعیت نرسیده است.
پانزدهمین کنسرت بداههنوازی رضا علی آبادی نوازنده تنبور روز جمعه ۱۶ تیر در تالار رودکی تهران برگزار میشود.
سید مجید پوراحمدی در ادامه دیدار با خانواده فرهنگ، هنر و رسانه، در عیادت از استاد اصغر شاهوردی، با ابلاغ سلام ویژه دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدار حضوری همراه با توجه و رسیدگی به امور هنرمندان به خصوص افراد در بستر بیماری را از اصلیترین وظایف ذاتی صندوق اعتباری هنر عنوان و تصریح کرد: همواره در تلاش هستیم تا حد ممکن با استفاده از شیوههای گوناگون، حمایت و پشتیبانی از جامعه فرهنگ و هنر کشور را سرلوحه امور و اولویت اصلی خود قرار دهیم.
رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی و ارائه انواع خدمات و تسهیلات از سوی صندوق هنر، مصمم هستیم تا حد زیادی در جهت رفع و برطرف کردن دغدغههای معیشتی و مالی هنرمندان به ویژه مشکلاتی که در ایام بیماری و سنین بالا گریبان گیر آنهاست، کمک و همراهی نماییم.
پوراحمدی با اشاره به تاکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی مبنی بر حمایت و مساعدتهای لازم به خانواده فرهنگ، هنر و رسانه، اهتمام و توجه ویژه به سلامتی جسم و جان، بهبودی وضعیت درمانی تمامی اعضاء به خصوص پیشکسوتان عرصههای مختلف فرهنگ، هنرو رسانه را از مهمترین رسالتهای خطیر این صندوق برشمرد که با جدیت پیگیری شده و در ادامه مسیر نیز با عنایت به افقهای ترسیم شده از سوی صندوق اعتباری هنر، از این پس نیز اجرایی و عملی خواهد کرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در یکی دو سال گذشته از این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، تلاش شده در کنار آقای شاهوردی باشیم و در حد مقدورات صندوق از ایشان حمایتهای لازم را به عمل آوریم، اظهار داشت: با تاکید، لطف و همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهیم کرد تا در جهت روند بهبودی شرایط این هنرمند صدابردار پیشکسوت، اقدامات لازم انجام و در این راه از هیچ کمک و مساعدتی دریغ نخواهیم کرد.
پوراحمدی ضمن قدردانی و تجلیل از زحمات بیش از ۱۵ ساله خانم اشرف افشاری همسر استاد اصغر شاهوردی، تاکید کرد: صبر، شکیبایی و زندگی در کنار استاد شاهوردی که به علت تصادف قادر به حرکت و تکلم نیست و همواره در بستری بیماری ست، ستودنی و این نوع مجاهدت و سختکوشی درکنار عشق به همسر، میتواند الگویی برای بسیاری از نسلهای جوان امروز و حتی فرداها باشد.
درادامه این دیدار همسر اصغر شاهوردی نیز ضمن قدردانی از حضور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و هیات همراه وی، از مشکلات موجود در رابطه با بیماری و روند درمان این هنرمند و مسائل پیرامون و جانبی آن گفت.
خانم اشرف افشاری همچنین با قدردانی از حمایتها و پیگیرهای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارداشت: برغم سختیهایی که وجود دارد، اما با عشق از همسرم نگه داری میکنم.
وی ادامه داد: زمانی که همکاران، هنرمندان و مسئولان به دیدار او میآیند، از حضور آنها آقای شاهوردی روحیه بسیار خوبی میگیرد ما از این قدوم سبز و مبارک، دلگرم میشویم، که همواره کنار ما هستید.
همسر استاد شاهوردی در ادامه با اشاره به روند درمانی و اقداماتی که صورت میگیرد معتقد است: به اراده و خواست ایزد منان صبر پیشه کرده و روزگار سپری میکنیم.
خانم افشاری درادامه سخنان خود با شکرگزاری از اینکه همسرش اگرچه روی تخت است، اما وجودش سر زنده و به او هرروز لبخند میزند، گفت: امیدوارم آقای شاهوردی سلامتی خود را بازیابد و روزی برسد که او سلامت و تندرست روی پای خود ایستاده و کار هنری اش را ادامه دهد.
در این دیدار احمد مقیمی، مشاور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و سید احمد میرعلایی، تهیهکننده پیشکسوت سینما نیز حضور داشتند.
اصغر شاهوردی در یک نگاه
اصغر شاهوردی از نخستین صدابرداران سرصحنه سینمای ایران است که در آبانماه سال ۱۳۸۶ در حالی که از سر صحنه فیلم «چراغی در مه» در شمال کشور در راه بازگشت به تهران بود، دچار سانحه تصادف رانندگی شد و تا امروز در بستر بیماری است.
شاهوردی سابقه صدابرداری فیلمهایی همچون «هامون»، «پری»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «اجارهنشینها»، «شاید وقتی دیگر»، «کیمیا»، «سارا»، «بانو»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» را در کارنامه کاری خود دارد.