اعلام جزئیات «دوره جامع عکاسی» انجمن سینمای جوانان ایران
جزئیات «دوره جامع عکاسی» که اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، مهدی وثوقنیا و سعید پوراسماعیلی اعضای دپارتمان آن هستند، تشریح شد.
جزئیات «دوره جامع عکاسی» که اسماعیل عباسی، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، مهدی وثوقنیا و سعید پوراسماعیلی اعضای دپارتمان آن هستند، تشریح شد.
سینماپرس: سلیم ثنایی از اعضای تازه وارد به تیم محبوب مدیران شبکه سه سیما است که با وجود حداقل سابقه حرفهای مکن توانست با سریال «پلاک ۱۳ » نام خود را به عنوان تهیه کنندگی مطرح سازد و این روزها در این جایگاه متولی تولید «چشمبندی ۲» شود. سریالی کم مایه که حالا سکانس یک سکانس «تحقیر فرزندآوری» در آن مورد توجه کاربران فضای مجازی واقع شده و آقای تهیه کننده را به توجیه و عذرتراشی برای آن کشانده است.
به گزارش سینماپرس، سریال «چشمبندی» یکی از آثار به شدت یخ و باشوخیهای نامناسب برای گروهای سنی نوجوان است. سریالی که در ساعت پربیننده شبکه سه سیما چند صباحی است فصل دوم خودش را با اضافه شدنِ بازیگران توانمندی همچون سیدجواد رضویان آغاز کرده است. در این میان اگر چه همچنان حضور برخی از بازیگران قدیمی و طناز مخاطبان را امیدوار به اتفاقات قابل توجهی در فصل دوم این سریال میکند اما واقعیت ان است که آشفتگی فیلمنامه و ضعف دراماتیک اثر موضوعی قابل انکار است که در همین ابتدا به شدت خودنمایی میکند.
البته فیلمنامه ضعیف و بالاخص شوخیهای نسبتا رکیک موجود در این اثر سبب شده تا این سریال به شدت مورد انتقاد واقع شود. اتفاقی که که حالا و به واسطه سکانسی که راجع به تحقیر و تمسخر فرزندآوری از این مجموعه منتشر شده به اوج خود رسیده. سکانسی که اکنون در فضای مجازی در حال دست به دست شدن میباشد و …
با این همه در اقدامی قابل تامل «خبرگزاری تسنیم» به دفاع از این سریال مبادرت ورزیده و در طی مطلبی نوشته است:
اگرچه این زبانِ خاص، به مذاق برخی خوش نیامده و در فضایمجازی از کلیدواژه «تمسخر» برای تشریح این سکانس استفاده کردند. در حالیکه اینطور به نظر نمیرسد! چرا که سلیم ثنایی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «چشمبندی» به خبرنگار تسنیم میگوید: صددرصد در ارتباط با فرزندآوری و اینکه این فرهنگ را جا بندازیم سکانس نوشته و فیلمبرداری شد. یعنی نه تنها قصد تمسخر نداشتیم بلکه فرهنگسازی به سبکِ کمدی مدنظرمان بود که در مسیر توجه به خانواده و مسئله جمعیت و فرزندآوری قدمی برداشته باشیم.
وی افزود: اگر دوستان این سکانس و سریال را به طور کامل دیده باشند حتماً اطلاع دارند دختر نقش اصلی سریال فرزند جهان (حمید لولایی نقش آن را بازی میکند) خودش دو قلویی در راه دارد. سکانسی که در درمانگاه نوشته شده بود خانمی که باردار است چند تا بچه دارد از مزایای فرزندآوری میگوید. کمکی که دولت دارد و حمایتهایی که نسبت به بحث فرزندآوری میشود. برکتی که فرزندآوری در خانواده ایجاد میکند. زندگی رونق میگیرد و اصطلاحاً بچه روزیاش را میآورد. خانم گلچین به خاطر کاراکتری که در سریال دارد و با همهچیز شوخی میکند اگر مجموعه قسمتهای سری قبل و این سری را دیده باشید او با همسر و فرزند خودش و کاراکتر نادر (جواد رضویان نقش آن را بازی میکند) و در عین حال جدّی است، با شوخی برخورد میکند.
تهیهکننده سریال «چشمبندی» به تشویق فرزندآوری با زبان طنز اشاره کرد و گفت: کار ما قالبِ کمدی دارد؛ واقعاً رویکردی داشتیم این مسئله از رویکرد انتقادی خارج شود و حالت طنز بگیرد؛ به گونهای افراد برای این مسئله تشویق بشوند؛ حتی خانوادههایی که سطح زندگی و درآمدشان پایین است بدانند فرزندآوری آنها را دچار مشکل نمیکند. یعنی در واقع نه تنها باعث افزایش هزینهها نمیشود بلکه برکت هم میآورد. چنان که در این سکانس میبینید شخصیت مرجانه گلچین از خانم باردار میپرسد مراقبت سخت نیست؛ و او میگوید بچه اول، بچه دوم را نگه میدارند بچهها کنار هم بزرگ میشوند. برکت هم به خانواده میآورد و کانون خانواده را گرمتر میکنند.
ثنایی همچنین با تأکید بر روی اهداف و رویکردهای «چشمبندی» در فصل اول و حالا در فصل دوم، تصریح کرد: ما در سری اول بیشتر زندگی را روایت کردیم و کمدیمان بیشتر سمت و سوی رئال داشت و سعی کردیم از فضای فانتزی دور شویم. اما در سری دوم با توجه به سلیقه مخاطبان، همان حالت رئال خودمان را نگه داشتیم و سعی کردیم برای خلق موقعیتهای کمدی، از آنجایی که بیننده دوست دارد یک مقداری سورئال اضافه کردیم. کاراکتر نادر که جواد رضویان نقش آن را ایفا میکند به همین خاطر اضافه شد؛ او توهماتی دارد که از دلِ آن فانتزیهایی به دست میآید.
او همچنین به روزهای فیلمبرداری اشاره کرد که هنوز در کوچه و خیابانهای تهران ادامه دارد. کریم قربانی قرار است برای بازی در نقش پدر کاراکتر نعیمه نظامدوست در سریال اضافه شود و چند بازیگر دیگری که به تناسب داستان به سریال میپیوندند.
پروژه ناعکاسی با نمایشگاه عکسهای شروین شیرکوبی به خانه هنرمندان ایران میآید.
برنامه «برو پی کارت» با موضوع هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان دبیرستانی کمک به فرآیند انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی شان را در آینده فراهم میکند که قرار است از قاب شبکه امید از اواخر خردادماه روی آنتن میرود.
در این برنامه که به تهیهکنندگی وحید ولی و کارگردانی محمدرضا ارکان تهیه و تولید شده است، آیتمهای متنوعی متناسب مخاطب و ذائقهی نوجوانان طراحی شده است.
شُستهرُفته (معرفی رشته)؛ از آب گذشته (داستان زندگی ۲۶ شخصیت برجستهی ایرانی)؛ کف بازار (مستند پرتره از صاحبان مشاغل)؛ ماست من ترشه (گفتگو با افرادی که علاقمند به رشته دانشگاهی شان نیستند) بخشهای این برنامه را تشکیل میدهند. همچنین غلط مصطلح (پرداختی طنز به کلیشههای ذهنی رایج بین والدین و دانشآموزان پیرامون موضوع هدایت تحصیلی و شغلی) و راهبلد (گفتگو با مشاور راجعبه غلطهای مصطلح و پرسش و پاسخ) نیز از دیگر آیتمهای برنامه هستند.
«بروپیکارت» در تلاش است تا نوجوانان عینک متناسب با خودشان را پیدا کنند و در مسیر درست شغلی و تحصیلی قرار بگیرند.
مراسم گرامیداشت زنده یاد فرزاد خلیفه سه شنبه ۲۳ خرداد در خانه هنرمندان برگزار می شود.
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، شعیب حسینی مقدم را به عنوان دبیر هیاتهای اندیشهورزی اداره کل هنرهای تجسمی منصوب کرد.
سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «دخترک کنار مرداب» گفت: هر سوژهای را کار نمیکنم مگر آنکه موضوع را دوست داشته باشم اما آن را که من دوست دارم مورد علاقه شورای ارزیابی پروانه ساخت نیست و آن را که آنان علاقه دارند، من دوست ندارم.
به گزارش سینماپرس، علی ژکان در گفت وگو با ایرنا و در توضیح فعالیت های متاخر خود بیان کرد: پروانه ساختی به اسم درخت نورد دارم که اگر شرایط تولید باشد کار می کنم.
وی افزود: ماه پیش می خواستم نمایشنامه ای به اسم مغازه خودکشی (مغازهٔ خودکشی یک فانتزی سیاه تکاندهنده است که بعد از چاپ شدن، توجه فراوانی برانگیخت. رمان عجیب ژان توله (۱۹۵۳)، نویسنده و فیلمنامهنویس فرانسوی، هجوی است تمامعیار دربارهٔ مرگ و امید. رمان دربارهٔ یک دکان فروش ابزار و ادوات خودکشی است که همه جور خنزرپنزری در آن یافت میشود) که اقتباسی از رمانی به همین نام بود را روی صحنه ببرم؛ آن را به تئاتر شهر بردم اما شورای ارزشیابی تئاتر شهر آن را تصویب نکرد و کار را رد کردند در نتیجه کارم در تئاتر از من گرفته شد.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی دخترک کنار مرداب (۱۳۶۸) در توضیح چرایی عدم تصویب این نمایش گفت: دلیلی به صورت مکتوب نگفتند اما آنچه شفاهی شنیدم این بود که بحث اسم این تئاتر مطرح بود که البته اگر ایراد این بود و اعلام می شد اسم آن را عوض میکردیم؛ البته که اقتباس ما در حد ایده بود و کاری با سایر عناصر رمان نداشتیم و این نمایش نامه اثری کاملا در ستایش زندگی بود؛ شاید متوجه آن نشدند و شاید دلیل دیگری داشت ولی به هرحال کار تصویب نشد و فعلا معلق هستم.
وی با توضیح آثار متاخر خود بیان کرد: آخرین کارم در مقام کارگردان اولین امضا برای رعنا سال ۱۳۹۶ و فیلمی در مقام تهیه کننده به اسم ترانه های پدری داشتم که حدود ۴ سال پیش ساخته و هنوز اکران نشده است.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی عیسی میآید (۱۳۸۰) در پاسخ به این پرسش که چرا در طی این سالها اثری تولید نکرده است، گفت: وقفه در کارهای من هست چراکه عمده ترین مشکل در فعالیت سینمایی ممیزی و سانسور است؛ گذشتن از سد سانسور دشوار است، البته که من به حداقل هایی قائل می شوم. یعنی اگر ۳۰ یا ۴۰ درصد هم از کار راضی باشم آن را انجام می دهم اما این که موضوعی پیدا کنید که هم شما را راضی کند و هم ممیزی و اعضای شورا را ساده نیست و زمان بر است.
ژکان ادامه داد: هر سوژه ای را کار نمی کنم مگر موضوع را دوست داشته باشم اما آن را که من دوست دارم مورد علاقه شورای ارزیابی پروانه ساخت نیست و آن را که آنان علاقه دارند من دوست ندارم.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی چهره به چهره (۱۳۸۷) در توضیح محل گذران معیشت خود اظهار داشت: بازنشسته وزرات فرهنگ و ارشاد هستم و سعی می کنم فعالیت های سینمایی را به عنوان یک فعالیت دلی دنبال کنم و نه یک منبع درآمد و ممر معیشتی.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که خاستگاه بازیگری را در چه می داند، بیان کرد: در شکل طنز باید شانس داشته باشد اما در شکل اصولی بازیگری ژنتیکی است و برخی اساسا آرتیست هستند ولی دانش و تحصیلات بسیار کمک می کند که استعداد ذاتی، تربیت و متبلور شود و هنرمند را قوی تر می کند و فرد بر این اساس باید مجهز به دانش بازیگری شود و نه این که صرفا به استعداد ذاتی خود تکیه کند. در نتیجه، مطالعه و تحصیلات بسیار می تواند کامل کننده باشند اما صرفا تحصیلات بازیگر نمی سازد مگر این که به کمک جوهره اصلی که ذاتی و درونی است هنر فرد کامل شود.
کارگردان فیلم سینمایی اولین امضا برای رعنا (۱۳۹۶) در پاسخ به این پرسش که جایگاه آموزشگاه های بازیگری در تربیت بازیگر را چگونه می بیند بیان کرد: آموزشگاه های بازیگری بعد از انقلاب رشد زیادی داشته است و خیل زیادی از علاقمندان به بازیگری و کسانی که چهره هستند و امروز به عنوان سوپراستار معروفند از همین آموزشگاه ها شروع کردند و در آن جا آموزش دیدند و بازیگر شدند.
وی افزود: امتیاز آموزشگاه ها این است که در آن ها هنرجوها با یک استاد کار می کنند و به شکل استاد-شاگردی جلو می روند و این مدل یک مدل موفق تری نسبت به شکل آکادمیک است که در هر ترم یک استاد جدید می آید و هر استادی بر اساس سلیقه و سواد خودش مطلبی خاص را می گوید که این مطالب شاید تکرار مطالب قبل یا حتی در تعارض با آنها باشد.
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی سایه به سایه (۱۳۷۴) تصریح کرد: به رغم این که دانشگاه های مرتبط با بحث بازیگری بسیار زیاد داریم (دولتی، آزاد و پرشمار علمی-کاربردی) اما آموزشگاه های بازیگری هنوز بعد از ۴۰ سال موفق بوده اند که سرپای خودشان بایستند و جذب نیرو کنند؛ بر این اساس من با آنها موافقم و معتقدم شکل تدریس و ارتباط آموزشگاه ها درست است چون کار هنر بیش از آن که تئوریک باشد، عملی است.
علی ژکان در سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شده. او در سال ۱۳۴۷ دوره ی آموزش بازیگری خود را در گروه هنر ملی وزارت فرهنگ و هنر، گذراند و سپس وارد تئاتر شد و در چند نمایش تئاتر به عنوان بازیگر روی صحنه رفت تا در سال ۱۳۵۱ برای بازیگری در یک فیلم سینمایی (فیلم جاده ساخته همایون بهادران) انتخاب گشت و به این ترتیب وارد سینمای حرفه ای شد.
ژکان پس از بازیگری در چند اثر (از آثار بهرام بیضایی، واروژ کریم مسیحی و…) فیلمنامه ای با عنوان چوپانان کویر نوشت که توسط حسین محجوب در سال ۱۳۵۹ کارگردانی شد. سپس در سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ در پروژه سریال تلویزیونی سربداران به عنوان دستیار کارگردان در کنار محمدعلی نجفی فعالیت داشت.
ژکان در سال ۱۳۶۴ فیلم سینمایی مادیان را با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی، نویسندگی و کارگردانی نمود که تا کنون یکی از آثار شاخص این فیلمساز به شمار می رود. سوسن تسلیمی، حسین محجوب و پرویز شاهینخو از بازیگران فیلم مادیان بودند.