اصغر سمسارزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که در روزهای گذشته به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده بود، از بیمارستان ترخیص شد.
سمسارزاده چهره شناختهشده و قدیمی عرصه کمدی که سالیان متمادی است در جهت فراهم کردن فضای شادی و نشاط برای مردم تلاش کرده است، با همان زبان طنز معمول خود گفت: این کرونای بی پدر دست از سر ما بر نمیدارد و من دوباره درگیر کرونا شدم و شرایط بدی داشتم چند روزی در بیمارستان بستری بودم اما خداراشکر در حال حاضر وضعیت نسبتا خوبی دارم و مرخص شدهام.
مراسم یادمان و بزرگداشت فرزاد خلیفه، مجری، شاعر و آهنگساز در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
منوچهر والی زاده از صداهای ماندگار عرصه گویندگی و دوبلوری که متولد ۱۳۱۹تهران است، به علت عارضه قلبی در حال حاضر در بیمارستان بستری شده است.
والی زاده از صداهای ماندگاری است که ما سالهای عاشقانه با آن زندگی کرده ایم. بازیگر، دوبلور و گویندهای که در سال ۱۳۳۷ وارد حرفه تئاتر شد و پس از آشنایی با منصور متین وارد حرفه گویندگی شد.
او از ۱۶ سالگی وارد حرفه دوبله شد و هم اکنون از باتجربهترین دوبلورهای ایران به حساب میآید. او در دوبله چندان اهل صداسازی نیست و برای هر شخصیت ریزه کاریهایی را رعایت میکند که متناسب با جایگاه او باشد. وی در دوران نوجوانی که فعالیت تئاتر میکرد از طریق «منصور متین» وارد حرفه گویندگی رادیو شد.
سینماپرس: خبرهای ارائه شده در خصوص جشنواره های سینمایی پیش رو در دنیا نشان می دهد که گویا روند ایران ستیزی رو به گسترش است.
به گزارش سینماپرس پس از آنکه در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن شاهد رویکرد ضد ایرانی و نمایش فیلم های بدون مجوز از سینمای ایران بودیم، آمار ارائه شده در خصوص جشنواره های سینمایی پیش رو در دنیا نشان می دهد که گویا این روند ایران ستیزی رو به گسترش است و جشنواره های سینمایی غرب علیه فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی ما هجمه دهشتناکی را ترتیب داده اند. در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن فیلم بلندی با نام «من، مریم، بچهها و ۲۶ نفر دیگر» به نمایش گذاشته شد که بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان سینمایی و رعایت قوانین تولید شده بود؛ از سوی دیگر فیلم «آیه های زمینی» که در یکی از بخش های جنبی این رویداد به نمایش درآمد نیز به صورت زیرزمینی تولید شده و برخی دست اندرکاران آن مواضع تندی علیه کشور از خود نشان دادند به ویژه آنکه یکی از بازیگران زن این فیلم مبادرت به کشف حجاب در جشنواره کرد.
حالا خبرها حاکی از آن است که جشنواره فیلم کارلو وی واری دو فیلم ایرانی «تورهای خالی» و «ماده تاریک» را به عنوان آثار پذیرفته شده در دو بخش رقابتی اش اعلام کرده که این فیلم ها نیز بدون مجوز سازمان سینمایی و رعایت قوانین جاری در کشور تولید شده اند.
فیلم «تورهای خالی» ساخته بهروز کریم زاده به عنوان محصولی از ایران و آلمان در بخش رقابتی مسابقه و فیلم «ماده تاریک» ساخته کریم لک زاده در بخش رقابتی پروکسیما برای تصاحب جوایز این دو بخش با دیگر فیلمهای پذیرفته شده رقابت میکنند.
داستان فیلم «تورهای خالی» درباره یک عشق مخفی در ایران امروز اعلام شده است. فیلم «ماده تاریک» هم درباره دختر و پسری است که پس از رد شدن در تست بازیگری فیلمی تصمیم میگیرند فیلم خودشان را «بدون رعایت سانسور» که «هر چیزی در آن میتواند اتفاق بیفتد» بسازند. نکته قابل تأمل آنجا است که کریم لکزاده چندی قبل در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «قسم می خورم، قول می دهم، هیچ فیلمی از این پس نخواهم ساخت که فراتر از طراحی کاراکتر و طراحی لباس کسی بخواهد حجاب اجباری داشته باشد.»
حال باید دید وعده رئیس سازمان سینمایی مبنی بر برخورد با سازندگان فیلم های غیرقانونی و عوامل دخیل در تولید این قبیل فیلم ها چگونه پیش خواهد رفت؛ آیا این وعده عملی می شود یا باز هم رویکردی کاملاً انفعالی در مواجهه با فیلمسازان بی وطن و جشنوار های حقیر غربی خواهند داشت؟ بدیهی است در این شرایط حساس لزوم تحرک بیشتر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در مواجهه با رویکرد ضد ایرانی جشنواره ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛ نکته ای که شاید حتی کمی دیر هم شده است و باید از سال قبل و همزمان با به نمایش درآمدن ۲ فیلم سیاه و بی ارزش «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» در جشنواره فیلم کن مقابله جدی با این فیلمسازان و آن جشنواره ها صورت می گرفت.
لازم به توضیح است که هجدهمین جشنواره فیلم های شرقی ژنو از ۲۲ تا ۲۸ خرداد در سوییس برگزار و آثار ۹ سینماگر ایرانی در این جشنواره به نمایش در می آیند. فیلم مستند «دروازه رویاها» ساخته نگین احمدی، فیلم های «درهم» ساخته مینا سادات حسینی، «آماس» ساخته کیوان سروری، «رسوایی» ساخته علی ریاحی، «من اینجا با زمان باردار شدم» ساخته محمد حسنی، «فقط درباره» محمود پوینده، «موخوره» ساخته علیرضا کاظمی پور، «زرد» ساخته سحر محمودی و فیلم موهن و بی ارزش «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در این رویداد حضور دارند.
به علاوه بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا از ۱۹ تا ۲۸ خرداد در رومانی برگزار خواهد شد. فیلم سینمایی «زن، مرد، بچه» ساخته درناز حاجی ها در بخش مسابقه و فیلم های «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و سریال « «اکتور» ساخته نیما جاویدی در بخش های جنبی این رویداد معتبر به نمایش در می آیند.
این اتفاقات در حالی است که هنوز اسامی فیلم های حاضر در برخی جشنواره های مهم سینمایی پیش رو از جمله جشنواره فیلم مونیخ و جشنواره فیلم ونیز رسانه ای نشده؛ امید است مدیران سینمایی کشور تدبیری ویژه اتخاذ کنند و نسبت به تولید فیلم های بی مجوز اقدام مناسبی انجام دهند تا فضای باز داده شده به هنجارشکنان و قانون گریزان گرفته شود و با همکاری وزارت امور خارجه و… نسبت به نمایش این قبیل فیلم های موهن و بی مجوز در جشنواره های سراسر دنیا عکس العمل داشته باشند و به وظایف قانونی خود عمل نمایند.
آلبوم «آفتاب روشن» از تازهترین مجموعههای منتشر شده در ژانر موسیقی ایرانی است که توسط گروه موسیقی «آن» به آهنگسازی آریا محافظ و خوانندگی مهدی امامی در دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.
خواننده آواز ایرانی گفت: با تمامی ناملایمات و مشکلات بر آن هستیم که آواز و ردیف ایرانی را زنده نگه داریم.
سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «عقابها» گفت: در سالهای گذشته برای هیچ پروژه اکشنی دعوت نشدهام و البته که اگر کاری را بپسندم حتما حضور پیدا میکنم؛ به لحاظ جسمی توان کار دارم اگر فضا، عوامل و فیلمنامه مناسب باشد.
به گزارش سینماپرس، جمشید هاشمپور در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به این که در سالهای اخیر هیچ فیلم اکشن ایرانی را ندیده که در رقابت با نمونه های خارجی برجسته باشند، اظهار کرد: بیننده های امروز اکشن های ما را نمی پذیرند چون این اکشن ها فاقد آن ظریف کاری هایی است که قبلا انجام می شد.
وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم بیننده های امروز دیگر آن بیننده های قبلی نیستند و ذوق و سلیقه شان عوض شده است.
بازیگر فیلم سینمایی دلشدگان (علی حاتمی ۱۳۷۰) افزود: در سالهای گذشته برای هیچ پروژه اکشنی دعوت نشده ام و البته که اگر کاری باشد و بپسندم حتما حضور پیدا می کنم.
هاشم پور گفت: به لحاظ جسمی توان کار دارم اگر فضا، عوامل، فیلمنامه مناسب باشد.
بازیگر فیلم سینمایی باشگاه سری (جمال شورجه ۱۳۷۷) در پاسخ به این پرسش که آیا همچنان تمرینات ورزشی را ادامه می دهد، اظهار داشت: ورزش باید جزو زندگی روزمره همه آدم ها باشد و این نظر من است. به همین خاطر هنوز هم ورزش می کنم؛ البته این ورزش بستگی به توانم دارد و روزانه بیش از نیم ساعت ورزش می کنم.
بازیگر فیلم سینمایی مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸) در پاسخ به این پرسش که اگر اکشن های ایرانی مورد پذیرش مخاطبان نیست چرا همچنان اقبالی به بازیگرانی مانند وی و زوج هنری سالهای دور ایشان رضا صفاییپور ملقب به طوفان وجود دارد، گفت: این ابراز علاقه ها به آن فیلم ها و سینما کاذب است چرا که وقتی کارهای خارجی را می بینند از ما سرد می شوند.
هاشم پور اضافه کرد: چون توان سینمای ما آنقدر قوی نیست که بیننده هایمان را اقناع کنیم و ذوق بینندگان ما امروز به سمت فیلم های کاذب رفته است.
بازیگر فیلم سینمایی میم مثل مادر (رسول ملاقلیپور ۱۳۸۵) یادآور شد: این روزها درحال مذاکره با دو پروژه هستم که امیدوارم یکی به سرانجام برسد و جذب آن شویم. کارگردان یکی از این پروژه ها منوچهر هادی و کار برای نمایش خانگی با سوژه روز و طنز است.
جمشید هاشمپور، ملقب به «جمشید آریا» در سال ۱۳۲۳ در تهران، خیابان سلسبیل و از پدر و مادری اردبیلی به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا دیپلم ریاضی ادامه داد. او در جوانی در محله دوهزار زیر نظر احمد رودباری ورزشهای رزمی چون کونگفو را فرا گرفت.
وی همچنین کاراته سبک شوتوکان را از استاد کوروش کوردانی فرا گرفت. او اولین فیلم سینمایی خود را از طریق آشنایی با ساموئل خاچیکیان به وسیله یکی از دوستانش، در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز نمود.
جمشید هاشمپور، در سال ۱۳۶۰ به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز دوباره به سینما بازگشت. بازی او در نقش «زینال بندری» در فیلم تاراج ساختهٔ ایرج قادری بود که وی را با سرِ تراشیده میان مردم مطرح کرد؛ تا جایی که تیپ قهرمان سرتراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را روانهٔ سینماها میکرد.
دریافت گواهینامه درجه یک هنری (۱۳۹۹)
هاشمپور، از معدود هنرپیشگان سینمای ایران است که فعالیت تئاتری نداشت و بنا به گفته خودش در یکی از مصاحبههایش، سینما را از سینما شروع کرده است و تنها فعالیت تئاتری وی صحنههایی از فیلم تماس_شیطانی بود که صحنههای تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.
او در دههٔ ۱۳۶۰ و اوایل دهه ۱۳۷۰ در کنار بازی در فیلمهای اکشن و حادثهای، بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان کرده است. بازی در فیلمهایی نظیر: روز باشکوه (کیانوش عیاری، ۱۳۶۷)، مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸)، پردهٔ آخر (واروژ کریممسیحی، ۱۳۶۹)، عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۱).
هاشمپور دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم هیوا (رسول ملاقلیپور) و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم دارکوب از سی و ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۳۹۶ را در کارنامه دارد.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتگو با آخرین شماره نشریه کد گفت: رفتار قانونی و ضابطهمند ساترا باعث شده است رفتار سلیقهای کنار برود و مرجعیت ساترا حفظ شود و حتی ارتقاء پیدا کند.
محمدرضا شفیعی، تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتگو با شماره ۴۷ و ۴۸ نشریه کد درباره ساترا و فضای شبکه نمایشخانگی صحبت کرد. شفیعی درخصوص ملاحظات قانونی تولید اثر در قالبهای مختلف به خصوص نمایش خانگی گفت: تا پیش از ورودِ سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتو تصویر فراگیر در فضای مجازی، برخی از دستگاهها برای این رفتارهای سلیقهای، توجیههایی میآوردند که این محتوا هرچند مورد تأیید جریان فرهنگی انقلاب اسلامی نیست، اما اصطلاحاً «از آنورِ آبیها» بهتر است. حتی با این توجیهها، از برخی پلتفرمها و حتی بعضاً جریانات سینمایی که مورد تأیید انقلاب اسلامی نیست، حمایت شده است.
شفیعی در ادامه بیان کرد: یکسری خلأهای قانونی وجود دارد که شنیدهام در مجلس پیگیری میشود و بهزودی مصوب میشوند. همین رفتار قانونی و ضابطهمند ساترا باعث شده است رفتار سلیقهای کنار برود و مرجعیت ساترا حفظ شود و حتی ارتقاء پیدا کند.
وی افزود: زیر سوال بردن عملکرد ساترا و هجمهپراکنی علیه آن اشتباه است. البته مخالفان ساترا میخواهند فضای مجازی رها باشد.
تهیهکننده سریال «وضعیت سفید» درمورد شرایط کنونی ساخت سریال و برنامه در شبکه نمایشخانگی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه چند پلتفرم تولید محتوای اختصاصی دارند و با هم رقابت میکنند، اما معتقدم به لحاظ اقتصادی و جایگاه رسانهای، بازار نمایشخانگی در ایران در ابتدای راه خود است. فضای کار برای پلتفرمهای جدید، بسیار باز است و سه چهار پلتفرم شاخصتر روی هم سه میلیون بیننده پیگیر و رسمی دارند. در حالی که حداقل بازاری که باید برای این پلتفرمها متصور هستیم، ۲۵ میلیون نفر است.
وی در پایان به موضوع تولید و هدایتگری محتوای درست پرداخت و عنوان کرد: نکتهای که در دنیای تکثر رسانهها و جنگ رسانهای، رسانهها را به جایگاه بالا و مرجعیت میرساند، تولید و هدایتگری محتوای درست است. یعنی اصلاً اینطور نیست بگوییم من، چون چند صد هزار کاربر دارم یا چند میلیون بیننده دارم مخاطب مرا نگاه میکند. این روزها دیگر مخاطب به دنبال این است که چه کسی محتوای تکنیکیتر و جذابتری تولید میکند و بیننده همان محتوا میشود. این رسانه میتواند شبکههای تلویزیونی یا نمایشخانگی یا سینما و حتی صفحه اینستاگرام باشد! بنابراین آنچیزی که الان مرجعیت رسانهای، ایجاد میکند، تولید محتوای درستتر است.