X

بایگانی خرداد 22, 1402

دفتر سینمایی

گیلدخت پرمخاطب‌ترین برنامه صداوسیما در دوره جدید بود

آیین تجلیل از عوامل مجموعه نمایشی گیلدخت با حضور رئیس رسانه ملی، جمعی از معاونین و مدیران صداوسیما و عوامل این سریال برگزار شد.

پیمان جبلی در این مراسم که در سالن خورشید مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، خطاب به هنرمندان این مجموعه نمایشی گفت: رسانه ملی بدون تردید خانه شماست. تلویزیون متعلق به مردم است و تبریک می‌گویم که لبخند رضایت را بر لبان آن‌ها نشاندید؛ مردم بزرگواری که جلب رضایتشان غنیمتی بزرگ است و شما به آن دست یافتید. 

وی افزود: گیلدخت پرمخاطب‌ترین مجموعه در دوره جدید مدیریتی صداوسیما تا کنون بوده و جای افتخار دارد. 

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به روند آغاز تولید این مجموعه نمایشی در معاونت برون‌مرزی رسانه ملی اظهار کرد: زحمات بسیاری برای این کار کشیده شد و در نهایت امروز به اینجا رسید که مردم از شما و از رسانه ملی به تبع کار شما رضایت دارند. این جلسه برگزار شد تا به شما دست مریزاد بگوییم. تشکر اول را مردم از شما کردند و ما هم وظیفه خودمان می‌دانیم از شما قدردانی کنیم.

جبلی با اشاره به شعار این دوره مدیریتی سازمان صداوسیما بر دو پایه «هویت محوری» و «عدالت گستری»، عنوان کرد: گیلدخت مصداق عملی این دو شعار بود و هویت ایرانی، وطن پرستی، باور‌ها و اعتقادات عمیق دینی ایرانی، هویت فرهنگی و تمدنی ایرانی جلوه‌های بسیاری در این کار داشتند. همچنین عدالت در پرداختن و توجه به خرده فرهنگ‌های جامعه ایرانی را در این سریال شاهد بودیم.

باورپذیری ویژگی بارز گیلدخت

وی ادامه داد: نمایش قطعات دیده نشده تاریخ از دیگر ویژگی‌های بارز این کار بود که آن را به شدت باورپذیر کرد. ماجرا‌های این داستان برگرفته از واقعیت نبود، اما به شدت باورپذیر بود، زیرا بخش‌هایی از تاریخ دیده نشده ایران را به تصویر می‌کشید و عناصر زیبای هویت ایرانی در دوره قاجار در آن به نمایش گذاشته شد. 

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه گیلدخت داستان بسیار جذاب و پرکششی داشت و خودم به این کار تعلق خاطر پیدا کرده بودم، اظهار کرد: در این سریال زیبایی‌های ایران، طبیعت ایران، سنت‌ها و آداب و رسوم ایرانی و حتی ضرب المثل‌های آموزنده، اشعار زیبا و ادیبانه به خوبی به تصویر کشیده شدند. همچنین احترام به ارزش‌ها و وطن پرستی ایرانی، مردانگی و غیرت در این کار به خوبی نشان داده شد. 

جبلی به ایفای نقش هنرمندان جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و گفت: این یک تجربه جذاب و الگو برای رسانه ملی بود که از استعداد‌ها و ظرفیت‌های جوانان در کنار پیشکسوت‌ها استفاده کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید پناه قابل اعتماد برای خانواده‌ها باشد، گفت: تلویزیون امانتی در دستان ماست و باید خوراک خوب به مردم بدهیم. مردم می‌خواهند تلویزیون به فرهنگ تاریخ، ارزش‌ها و افتخاراتشان احترام بگذارد. این امانت به صورت مشترک بر دوش ما و شما هنرمندان است و باید تلاش کنیم به‌درستی این امانت را پاس بداریم.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه درِ صداوسیما به روی همه شما باز است گفت: شما صاحب رسانه هستید و اینجا خانه شماست و ما موظفیم شرایطی را فراهم کنیم که مردم از تولیدات خوب بهره‌مند شوند. از این رو، آنچه را در توان داریم، به کار می‌گیریم و از آثار خوب حمایت می‌کنیم. 

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به سؤال بازیگر نقش اسماعیل در سریال گیلدخت درباره ساخت فصل دوم سریال عنوان کرد: تصمیم‌گیری در این باره باید به اهل فن سپرده شود؛ اما علاقه شخصی ام ساخت فصل دوم است و اگر قرار شد فصل دوم ساخته شود، حمایت خواهیم کرد.

معرفی آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی در گیلدخت 

بر اساس این گزارش، در ادامه مهدی مجتهد، قائم مقام رسانه ملی نیز با بیان اینکه از دوستانی که کمک کردند کار به نتیجه برسد قدردانی می‌کنم، گفت: تولید این مجموعه نمایشی در معاونت برون‌مرزی و در زمانی که آقای جبلی در این معاونت حضور داشتند، شکل گرفت و هدف این بود سنت‌ها و آداب و رسوم کشور را به خوبی نمایش دهیم تا مخاطبانمان چه در داخل و چه در خارج از کشور با سنت‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ ما آشنا شوند. جزئیات با همین نگاه و برای معرفی سنت‌ها در فیلمنامه گنجانده شد. 

آغاز دوبله و توزیع بین‌المللی گیلدخت 

همچنین احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما ضمن قدردانی از عوامل ساخت گیلدخت گفت: خوشبختانه این اثر نمایشی برون‌مرزی هم مورد اقبال داخلی قرار گرفت و هم دوبله و توزیع بین المللی آن در آستانۀ آغاز است. دوبله زبان عربی سریال هم آغاز خواهد شد و درخواست‌هایی داشتیم که کار به چند زبان دیگر نیز دوبله یا حتی زیرنویس شود، چراکه به جهت جذابیت و خوش‌فرمی از آن استقبال شده است.

گیلدخت در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند

محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی با بیان اینکه اگر با نگاه بین‌المللی یک اثر را تولید کنیم مخاطب ما آن را خوب می‌بیند و گیلدخت از امتحان‌هایی بود که در این زمینه انجام دادیم و نتیجه خوب از آن حاصل شد، اظهار کرد: گیلدخت در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند و سال‌ها درباره‌اش سخن خواهند گفت. زمان و نحوه پخش سریال خوب بود و عادت قدیمی مردم برای تماشای سریال در آخر هفته‌ها دوباره زنده شد؛ لذا از معاونت برون‌مرزی که این مجموعه را برای پخش در اختیار معاونت سیما قرار دادند، قدردانی می‌کنم. 

معرفی فرهنگ ایران به جهان و تلاش برای رسیدن به گفتمان مشترک 

احسان کاوه، قائم‌مقام معاون برون‌مرزی رسانه ملی نیز با اشاره به اینکه از تمام زحماتی که دوستان ما متحمل شدند قدردانی می‌کنم، گفت: مأموریت این کار معرفی ایران به جهان است؛ ایرانی که از هر لحاظ بی نظیر و یکتاست. معرفی ایران می‌تواند کمک کند تا در انتقال پیام و معنا به دیگر جوامع به فهم مشترک با آنان برسیم.

وی ادامه داد: ما عمدتاً در رسانه‌های برون‌مرزی کار خبری می‌کنیم، ۵۰ شبکه رادیویی، تلویزیونی و وب‌سایت به بیش از ۳۰ زبان دنیا داریم. برای آنکه مردمی‌که به این ۳۰ زبان گویش می‌کنند خبر، پیام و محتوای ما درک کنند لازم است که ما را بشناسند و برای دستیابی به این منظور، هیچ بستری مهیاتر از بستر درام و نمایش نیستکاوه تأکید کرد که قصد داریم به شکل اثرگذاری در میدان حضور داشته باشیم. طراحی ما برای آینده معاونت برون‌مرزی این است که بر بستر درام متمرکز شویم و فرهنگمان را به مردم جهان بشناسانیم و دارای گفتمان مشترکی شویم. 

مفاهیم ارزشمند قصه بر جان مخاطب نشسته است 

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا شفیعی، تهیه کننده مجموعه نمایشی گیلدخت با بیان اینکه در روزگاری که گیلدخت پخش می‌شد، ویدئویی را برایم ارسال کردند که در آن سکانسی از فیلمی را جدا کرده بودند که دختری با ادبیات سخیفی پدرش را خطاب می‌کرد و زیر گوش او می‌زد و این را کنار سکانسی از گیلدخت قرار داده بودند که دختر قصه ما در آن آستین پدر را به مثابه دست پدر می‌بوسید، گفت: این نشان می‌دهد بسیاری از مفاهیمی‌که لازم است در قالب ساختار‌های نمایشی قرار بگیرد و بدون شعارزدگی در لایه لایه قصه بیاید، بر جان مخاطب نشسته است و برای خودم هم جالب بود که این مفاهیم ارزشمند از سوی مخاطب هم درک شده است.

وی ادامه داد: بیشتر از آنکه این کار پروژه‌محور باشد، وظیفه‌محور بود و از روز اول تصمیم ما بر این بود که هرچه در توان داریم برای این کار بگذاریم. 
شفیعی با بیان اینکه عوامل با عشق ایستادند، این عشق به مردم منتقل شد و وقتی مردم از آن استقبال کردند، خستگی از تن عوامل سریال بیرون رفت، گفت: مردم ما حقشان است که سریال و فیلم خوب ببینند. آن‌ها با حجم زیادی از داده‌های غیرفرهنگی مواجه‌اند که دشمنان ما با هر نیتی تولید می‌کنند و از این حیث مظلوم‌اند.

هرگاه خسته می‌شدیم به خاطر مردم ادامه می‌دادیم 

مجید آسودگان، نویسنده گیلدخت نیز با بیان اینکه هر درامی‌شبیه یک سیستم است و وقتی خوب کار می‌کند که همه عوامل اجرای آن خوب کار کنند، اظهار کرد: اگر دیده شدیم حاصل تلاش همه عوامل بوده است. ما می‌دانستیم که چه زحماتی کشیده شده و حاصل کار چقدر می‌تواند شیرین باشد و به همین خاطر سختی‌ها را تحمل می‌کردیم.

وی افزود: اگر تلاش کردیم، کم یا زیاد، به خاطر مردم بوده و خداوند را شاکریم که گیلدخت دیده شده و موردپسند واقع شده است. ما بازخورد‌های خوبی از شهر‌های مختلف دریافت کردیم و همه لحظاتی که خسته می‌شدیم، به خاطر مردم ادامه می‌دادیم. البته بعد‌ها باید نقاط قوت و ضعف مان را آسیب شناسی کنیم. خداوند را شاکریم که در روایت، به اهدافی که داشتیم رسیدیم.

به‌ثمرنشستن گیلدخت حاصل یک غیرت جمعی بود 

مجید اسماعیلی، کارگردان این مجموعه نمایشی نیز عنوان کرد: گیلدخت را در شرایط بسیار سختی ساختیم و اینکه گیلدخت به ثمر نشست، حاصل یک غیرت جمعی است. درخواست می‌کنم به دیگر جوان‌ها نیز اعتماد شود و جوانان بیشتر تحت حمایت قرار بگیرند. 

در ادامه این نشست، بازیگران و سایر عوامل تهیه این مجموعه نمایشی که از میان آن‌ها می‌توان به محمود پاک نیت، محمد فیلی، فریبا متخصص، شقایق فراهانی، میترا رفیع، رامتین خداپناهی، فخرالدین صدیق شریف، رضا اکبرپور، یوسف صفری بختیاری، محمد معتمدی، نفیسه روشن و امین میری اشاره کرد، در فضایی صمیمانه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون سریال پرداختند و در خاتمه از سوی رئیس رسانه ملی تقدیر شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وداع با بازیگری قدر

پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در پیامی درگذشت فخری خوروش، بازیگر پیشکسوت را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن پیام بدین شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون
درگذشت هنرمند پیشکسوت، سرکار خانم فخری خوروش که عمری را در راه هنر نمایش و بازیگری سپری کرد، تسلیت می‌گویم. آن مرحومه با بازی در مجموعه‌هایی همچون امام علی (ع)، روشن‌تر از خاموشی، خانه‌ای در تاریکی، پهلوانان نمی‌میرند، امیرکبیر و … قدرت بازیگری خود را نشان داد و نقش‌هایی را بازی کرد که برای نسل‌های مختلف، خاطره ساز شد. درگذشت خانم خوروش را به خانواده، دوستان و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن مرحومه، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم. 
پیمان جبلی
 رئیس سازمان صداوسیما»

فخری خوروش بازیگر پیشکسوت و توانای کشورمان امروز در ۹۴سالگی درگذشت. مرحوم خوروش در طول حدود نیم قرن فعالیت هنری در فیلم ها، سریال‌ها و تاتر‌های فراوانی بازی کرده بود و نقش‌های ماندگاری در سریال‌های امام علی، پهلوانان نمی‌میرند، امیرکبیر و روشن‌تر از خاموشی به یادگار گذاشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فخری خوروش» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فخری خوروش بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون روز گذشته در سن ۹۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش سینماپرس، پرویز پرستویی بازیگر سینما در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از درگذشت فخری خوروش بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در لس‌آنجلس خبر داد.

بنابر اعلام پرستویی این بازیگر که متولد ۱۳۰۸ در کرمانشاه بود، روز گذشته شنبه ۲۰ خرداد ماه ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

خوروش از بازیگران باسابقه تئاتر سینما و تلویزیون بود که نقش‌آفرینی‌اش در سریال‌هایی چون «امیرکبیر»، «باغ گیلاس»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «روشن‌تر از خاموشی» در حافظه مخاطبان ماندگار شد.

این بازیگر از اوایل دهه ۸۰ فعالیت خود در سینما و تلویزیون را متوقف کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سرگیری فعالیت‌های «موزه فلسطین»/ شهردار موافقت کرد


موزه هنرهای معاصر فلسطین که قرار شده بود در اختیار شهرداری قرار گیرد با موافقت شهردار تهران این موزه همچنان برای نمایش هنر مقاومت، هنر فلسطین و دفاع‌مقدس، به کار خود ادامه خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در فیلمبرداری همیشه برای من عشق همراه با لذت بوده/آنچه من را اذیت می‌کند مرحله قبل از فیلمبرداری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون – که به عنوان نخستین زن ایرانی در ساخت فیلم با موضوع جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود – گفت: «شب‌به‌خیر فرمانده» قصه زندگی من بود.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه‌حسینی که به زودی تازه‌ترین اثر سینمایی خود با نام دست ناپیدا را در استان خوزستان جلوی دوربین خواهد برد، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در شب‌به‌خیر فرمانده(۱۳۸۴) لباس هنروری به تن کردم و جلوی دوربین رفتم. شاید کمتر کسی بفهمد که آن هنرور، خودم هستم.

لباس هنروری به تن کردم و جلوی دوربین رفتماو که با فیلم بلند غروب شد بیا(۱۳۸۳) نخستین بار کارگردانی را تجربه کرد، با بیان این که «در پشت صحنه بیشتر حس بازیگری به درد منِ کارگردان می‌خورد» گفت: برای کارم از جان مایه می‌گذارم. برای شب‌به‌خیر فرمانده در ماه‌های تیر و مرداد در بیابان علاوه بر کارگردانی در پشت صحنه با بازیگرانم کار می‌کردم که به خوبی در نقش‌های خود ظاهر شوند و وقتی دیدم به هنرور نیاز دارم لباس هنروری پوشیدم و جلوی دوربین رفتم و سعی کردم خوب بازی کنم.

کارگردان شب‌به‌خیر فرمانده می‌گوید: وقتی احساس می‌کنم بچه‌های گروه کمی از شرایط ناراحت هستند و می‌خواهند به مرخصی بروند، به آنها می‌گویم مگر رزمنده‌ها به مرخصی می‌رفتند که در چنین شرایطی بخواهیم کار را رها کنیم؟

شب بخیر فرمانده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی انسیه شاه‌حسینی ساخته سال ۱۳۸۴ است. داستان فیلم از این قرار است که یک خبرنگار جنگی در هنگام عملیات از بقیه جدا افتاده، راه را گم می‌کند. عدم شناخت او از منطقه و وضعیت بد جوی، او را با مشکلات و شرایط خاصی رو به رو می‌کند که این خود آغاز ماجراست.

در این فیلم، لادن مستوفی، محمد مختاری، عصمت رضاپور، محمود قادسی، یوسف زقورزاده و علیرضا حق‌شناس ایفای نقش می‌کنند.

در فیلمبرداری همیشه برای من عشق همراه با لذت بوده است

این کارگردان که دفاع مقدس را مساله شخصی خود خوانده گفت: در فیلمبرداری همیشه برای من عشق همراه با لذت بوده و آنچه من را اذیت می‌کند مرحله قبل از فیلمبرداری است.

اثبات این مساله برای دست‌اندرکاران که کلام فیلم نیاز جامعه است، برای من جانکاه استشاه‌حسینی می‌گوید: به مسائلی در فیلم‌های خود می‌پردازم که جامعه به آنها نیاز دارد و لازم است طرح موضوع کنم اما اثبات این مساله برای دست‌اندرکاران که کلام فیلم نیاز جامعه است، برای من جانکاه است.

در لابلای زندگی‌نامه شهدا مسائلی است که جامعه به آنها نیاز دارد و تعدد آثار در دست فیلمسازان دفاع را باید به فال نیک گرفتاین کارگردان دفاع مقدس با ابراز خرسندی از گرایش نویسندگان به سمت بیوگرافی شهدا گفت: در لابلای زندگی‌نامه شهدا مسائلی است که جامعه به آنها نیاز دارد و تعدد آثار در دست فیلمسازان دفاع را باید به فال نیک گرفت.

کارگردان پنالتی(۱۳۸۷) گفت: جلوی دوربین لابلای سیاهی لشگرها می‌روم و بازی می‌کنم. مجبورم بازیگردانی کنم چون بازیگران آن چیزهایی که من دیده‌ام ندیده‌اند و باید آنها را با اتفاق‌هایی که در دوران دفاع مقدس افتاده آشناتر کنم.

حامد کمیلی، علم‌الهدی را به خوبی بازی کرد

شاه‌حسینی در پایان درباره نقش حامد کمیلی در زیباتر از زندگی(۱۳۸۹) گفت: حامد کمیلی در نقش حسین علم‌الهدی به خوبی ظاهر شد.

دست‌ ناپیدا تازه‌ترین اثر سینمایی انسیه شاه‌حسینی این روزها در مرحله پیش تولید است. شاه‌حسینی به همین منظور به همراه سعید سیدزاده تهیه‌کننده به استان خوزستان رفته است. او پیشتر درباره داستان این فیلم به خبرنگار ایرنا گفته بود: یکی دیگر از چیزهایی که برای من به یادماندنی خواهد بود این است که به همراه ۲۰۰ نفر از زنان جنوب و برخی از بازیگران به کارون می‌زنیم و لباس می‌شوییم. دست ناپیدا اثری جذاب و روایت زندگی زنانی است که زمان جنگ در کارون لباس می شستند.

به گفته او، نمونه اش کتاب حوض خون است اما این فیلم ربط زیادی به آن ندارد. محور همان است و زندگی زنانی را به تصویر می‌کشد که به کارون می زنند.

شاه‌حسینی گفته این فیلم روایتگر زندگی زنی است که ۲۰۰ فانوسقه خونین روی دوش دارد و همه را در آب کارون شسته و آنها را به جبهه می فرستد.

سعید سیدزاده هفته گذشته درباره شروع کار ساخت دست‌ناپیدا به خبرنگار ایرنا گفت تازه برای پیش تولید آمدیم. تکلیف شروع ساخت فیلم بعد از سفر مشخص می‌شود.

او گفت که برای ارزیابی آمده‌ایم و زمان مشخصی نمی‌شود برای شروع ساخت فیلم تعیین کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی‌های علی‌محمد شیخی به گالری عالی رسید


«رنگ‌ها در نمی‌زنند»، عنوان نمایشگاه نقاشی علی‌محمد شیخی است که ۲۲ خردادماه در گالری عالی حوزه هنری افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی «فعالان فتنه مهرماه ۱۴۰۱» نامزدهای «شورای کتاب کودک» برای در یافت «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای کتاب کودک «علیرضا گلدوزیان» را در بخش تصویرگران، «علی اصغر سیدآبادی» را در بخش ترویج خواندن و «نادر موسوی» را به عنوان مروج با زادگاه غیر ایرانی، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۴ معرفی کرد. این در حالی است که فعالیت‌های ضد انقلابی برخی از این افراد آنچنان عیان و شفاف است که حتی می‌توان امضای برخی از ایشان را در پای فراخوان‌های «اغتشاش طلبانه‌ای» که با عنوان «بیانیه فعالان ادبیات و هنر کودک و نوجوان» در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ هجری شمسی منتشر شد به وضوح مشاهده نمود.

به گزارش سینماپرس، در بخش تصویرگران علیرضا گلدوزیان تصویرگر و طراح گرافیک نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن۲۰۲۴ و همچنین یکی از نامزدهای ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن(آلما) درسال ۲۰۱۴، به دلیل بیش از دو دهه فعالیت مستمر در تصویرگری کتاب کودک، تاثیر ماندگار و مهم در رشد ادبیات و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، راه یافتن آثار او به فهرست‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین کسب جوایز متعدد داخلی و بین المللی و همچنین نقش برجسته در ارتقای سطح تصویرگری ادبیات کودک و نوجوان ایران، داشتن نگاه شخصی و متفاوت در هر یک از آثار، توانایی بازنمایی و طراحی طیف وسیعی از فرم‌ها، فضاها و شخصیت‌ها با الهام از هنرهای تصویری ایران و جهان، مهارت در خلق تصاویری قدرتمند، زیبا و تاثیرگذار و گسترده بودن موضوعات تصویر شده و حضور پررنگ و تأثیرگذار در تربیت تصویرگران نسل جوان؛ نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شد.

در بخش ترویج خواندن، علی اصغر سیدآبادی به دلیل ۳۳ سال‌ فعالیت مستمر و چشمگیر در ترویج کتابخوانی، ایده‌پردازی‌های نوآورانه و خلاقانه، گستردگی و تداوم فعالیت‌های تأثیرگذار در عرصه کتاب و کتابخوانی، نقش مؤثر در تشویق و ایجاد شور و شوق در عرصه ترویج کتابخوانی، طراحی و اجرای طرح‌های ملی و محلی ترویج کتابخوانی، ساخت کتابخانه‌های روستایی، تأسیس کتابفروشی و پشتیبانی از فعالیت‌های نهادهای ترویجی ایران نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شد. شایان ذکر است علی‌اصغر سیدآبادی یکی از نامزدهای شورای کتاب کودک برای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) در سال ۲۰۲۳ نیز بود.

در بخش مروج غیر ایرانی، نادر موسوی به دلیل بیش از ۲۲ سال فعالیت مستمر فرهنگی برای کودکان مهاجر، همکاری در تحقیقات دانشگاهی و پژوهشی در حوزه «آموزش کودکان مهاجر محروم از تحصیل»، گستردگی و تداوم فعالیت‌های تاثیرگذار درعرصه کتاب و کتابخوانی برای کودکان مهاجر، تالیف وچاپ کتاب‌هایی برای آشنایی کودکان مهاجر با سرزمین خود، انتشار مجله مخصوص کودکان مهاجر، آموزش کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر در ایران، تاسیس خانه کودکان افغانستان برای کودکانی که به لحاظ قانونی امکان آموزش نداشتند، خدمات فرهنگی- آموزشی به بیش از ۳۵۰ مدرسه‌ی خودگردان(مدارس فرهنگ) ویژه کودکان افغانستانی در مناطق کم برخوردار در سراسر ایران نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شد. شایان ذکر است نادر موسوی یکی از نامزدهای شورای کتاب کودک برای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) در سال ۲۰۲۳ نیز بود.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به مقدار ۵ میلیون کرون سوئد، به‌عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات – پس از جایزه هانس کریستین اندرسن در جهان مطرح است.

جایزه آلما، یک جایزه ادبی است که نه‌تنها به نویسندگان و تصویرگران اهدا می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند.

این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج و … صرف‌نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.

در حال حاضر، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چهار نهاد ایرانی هستند که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از درگذشت مادر ناصرالدین‌ شاه تا کنسرت علیرضا قربانی در تهران


درگذشت فخری خوروش، ترخیص منوچهر والی‌زاده از بیمارستان، حضور «تفریق» و «تورهای خالی» در مونیخ، بازگشایی خانه موزه خیمه‌شب‌بازی بعد از دو سال وقفه،  یادی از مفتون امینی، و برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تهران و یک کنسرت بی‌کلام در برج آزادی از جمله اخبار فرهنگی و هنری روز یکشنبه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع