X

بایگانی خرداد 22, 1402

دفتر سینمایی

جبلی: «گیلدخت» مصداق عملی دو شعار «هویت محوری» و «عدالت گستری» بود!! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «گیلدخت» از جمله سریال های ضعیف و بی‌رمق در تاریخ تلویزیون است که بر خلاف تبلیغات و پرپاگاندای صورت گرفته بر روی آن با نارضایی ویزه مخازبان همراه گردید و حالا در این میان ریاست سازمان صدا و سیما بجای توبیخ عوامل تولید این اثر و یا ایجاد ترتیباتی به منظور عدم تکرار چنین فرصت سوزی ویزه ای از منابع مالی تلویزیون و … سعی نمود تا با ژستی قهرمانانه به پوشش ناکامی صورت گرفته به پردازد و از این جهه و با طرح این مهم که مردم می‌خواهند تلویزیون به فرهنگ تاریخ، ارزش‌ها و افتخاراتشان احترام بگذارد و …؛ مدعی شد که «گیلدخت» مصداق عملی دو شعار «هویت محوری» و «عدالت گستری» بود!!

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در این مراسم خطاب به بازیگران سریال «گیلدخت» گفت: رسانه ملی بدون تردید خانه شماست. تلویزیون متعلق به مردم است و تبریک می‌گویم که لبخند رضایت را بر لبان آنها نشاندید. مردم بزرگواری که جلب رضایت‌شان غنیمتی بزرگ است و شما به آن دست یافتید. «گیلدخت» پرمخاطب‌ترین مجموعه در دوره جدید مدیریتی صداوسیما تاکنون بوده و جای افتخار دارد.

رئیس صداوسیما با اشاره به روند آغاز تولید این مجموعه تلویزیونی در معاونت برون‌مرزی صداوسیما اظهار کرد: زحمات بسیاری برای این کار کشیده شد و در نهایت امروز به اینجا رسید که مردم از شما و از رسانه ملی به تبع کار شما رضایت دارند. این جلسه برگزار شد تا به شما دست مریزاد بگوییم. تشکر اول را مردم از شما کردند و ما هم وظیفه خودمان می‌دانیم از شما قدردانی کنیم.

«گیلدخت» واقعی نبود اما باورپذیر بود

وی با اشاره به شعار این دوره مدیریتی سازمان صداوسیما بر دو پایه «هویت محوری» و «عدالت گستری» نیز عنوان کرد: «گیلدخت» مصداق عملی این دو شعار بود و هویت ایرانی، وطن پرستی، باورها و اعتقادات عمیق دینی ایرانی، هویت فرهنگی و تمدنی ایرانی جلوه‌های بسیاری در این کار داشتند. همچنین عدالت در پرداختن و توجه به خرده فرهنگ‌های جامعه ایرانی را در این سریال شاهد بودیم.

جبلی گفت: نمایش قطعات دیده نشده تاریخ از دیگر ویژگی‌های بارز این کار بود که آن را به شدت باورپذیر کرد. ماجراهای این داستان برگرفته از واقعیت نبود اما به شدت باورپذیر بود زیرا بخش‌هایی از تاریخ دیده نشده ایران را به تصویر می‌کشید و عناصر زیبای هویت ایرانی در دوره قاجار در آن به نمایش گذاشته شد.

رئیس صداوسیما با بیان اینکه «گیلدخت» داستان بسیار جذاب و پرکششی داشت و خودم به این کار تعلق خاطر پیدا کرده بودم خاطرنشان کرد: در این سریال زیبایی‌های ایران، طبیعت ایران، سنت‌ها و آداب و رسوم ایرانی و حتی ضرب‌المثل‌های آموزنده، اشعار زیبا و ادیبانه به خوبی به تصویر کشیده شدند. همچنین احترام به ارزش‌ها و وطن پرستی ایرانی، مردانگی و غیرت در این کار به خوبی نشان داده شد.

او سپس به ایفای نقش هنرمندان جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و گفت: این یک تجربه جذاب و الگو برای رسانه ملی بود که از استعدادها و ظرفیت‌های جوانان در کنار پیشکسوت‌ها استفاده کنیم.

مردم خوراک خوب می‌خواهند

جبلی در ادامه با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید پناه قابل اعتماد برای خانواده‌ها باشد گفت: تلویزیون امانتی در دستان ماست و باید خوراک خوب به مردم بدهیم. مردم می‌خواهند تلویزیون به فرهنگ تاریخ، ارزش‌ها و افتخاراتشان احترام بگذارد. این امانت به صورت مشترک بر دوش ما و شما هنرمندان است و باید تلاش کنیم به‌درستی این امانت را پاس بداریم.

رئیس صداوسیما همچنین با بیان اینکه درِ صداوسیما به روی همه شما باز است عنوان کرد: شما صاحب رسانه هستید و اینجا خانه شماست و ما موظفیم شرایطی را فراهم کنیم که مردم از تولیدات خوب بهره‌مند شوند. از این رو، آنچه را در توان داریم به کار می‌گیریم و از آثار خوب حمایت می‌کنیم.

«گیلدخت» ادامه دارد؟

او در پاسخ به پرسش بازیگر نقش اسماعیل در سریال «گیلدخت» درباره ساخت فصل دوم سریال عنوان کرد: تصمیم‌گیری در این باره باید به اهل فن سپرده شود اما علاقه شخصی‌ام ساخت فصل دوم است و اگر قرار شد فصل دوم ساخته شود، حمایت خواهیم کرد.

در ادامه مهدی مجتهد، قائم مقام صداوسیما در سخنانی گفت: تولید این مجموعه نمایشی در معاونت برون‌مرزی و در زمانی که آقای جبلی در این معاونت حضور داشتند، شکل گرفت و هدف این بود سنت‌ها و آداب و رسوم کشور را به خوبی نمایش بدهیم تا مخاطبانمان چه در داخل و چه در خارج از کشور با سنت‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ ما آشنا شوند. جزئیات با همین نگاه و برای معرفی سنت‌ها در فیلمنامه گنجانده شد. از همه آنها که ما را کمک کردند تشکر می‌کنم.

در ادامه احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما ضمن قدردانی از عوامل ساخت «گیلدخت» گفت: خوشبختانه این اثر نمایشی برون‌مرزی هم مورد اقبال داخلی قرار گرفت و هم دوبله و توزیع بین‌المللی آن در آستانۀ آغاز است. دوبله زبان عربی سریال هم آغاز خواهد شد و درخواست‌هایی داشتیم که کار به چند زبان دیگر نیز دوبله یا حتی زیرنویس شود؛ چرا که به جهت جذابیت و خوش‌فرمی از آن استقبال شده است.

سپس محسن برمهانی، معاون سیما با بیان اینکه اگر با نگاه بین‌المللی یک اثر را تولید کنیم مخاطب ما آن را خوب می‌بیند و «گیلدخت» از امتحان‌هایی بود که در این زمینه انجام دادیم و نتیجه خوب از آن حاصل شد، اظهار کرد: «گیلدخت» در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند و سال‌ها درباره‌اش سخن خواهند گفت. زمان و نحوه پخش سریال خوب بود و عادت قدیمی مردم برای تماشای سریال در آخر هفته‌ها دوباره زنده شد. لذا از معاونت برون‌مرزی که این مجموعه را برای پخش در اختیار معاونت سیما قرار دادند، قدردانی می‌کنم.

بیشتر بخوانید

علاقه فراوان اندونزیایی‌ها به سریال‌های مذهبی ایرانی

قصد داریم اثرگذارتر باشیم

در بخشی دیگر احسان کاوه، قائم‌مقام معاون برون‌مرزی صداوسیما نیز با اشاره به اینکه از تمام زحماتی که دوستان ما متحمل شدند قدردانی می‌کنم گفت: مأموریت این کار معرفی ایران به جهان است. ایرانی که از هر لحاظ بی‌نظیر و یکتاست. معرفی ایران می‌تواند کمک کند تا در انتقال پیام و معنا به دیگر جوامع به فهم مشترک با آنان برسیم.

وی ادامه داد: ما عمدتاً در رسانه‌های برون‌مرزی کار خبری می‌کنیم، ۵۰ شبکه رادیویی، تلویزیونی و وب‌سایت به بیش از ۳۰ زبان دنیا داریم. برای آنکه مردمی‌که به این ۳۰ زبان گویش می‌کنند خبر، پیام و محتوای ما درک کنند لازم است که ما را بشناسند و برای دستیابی به این منظور هیچ بستری مهیاتر از بستر درام و نمایش نیست.

کاوه تأکید کرد: قصد داریم به شکل اثرگذاری در میدان حضور داشته ‌باشیم. طراحی ما برای آینده معاونت برون‌مرزی این است که بر بستر درام متمرکز شویم و فرهنگمان را به مردم جهان بشناسانیم و دارای گفتمان مشترکی شویم.

خستگی از تنمان بیرون آمد وقتی مردم سریالمان را دیدند

محمدرضا شفیعی، تهیه کننده مجموعه «گیلدخت» هم در سخنانی گفت: در روزگاری که «گیلدخت» پخش می‌شد، ویدئویی را برایم ارسال کردند که در آن سکانسی از فیلمی را جدا کرده بودند که دختری با ادبیات سخیفی پدرش را خطاب می‌کرد و زیر گوش او می‌زد و این را کنار سکانسی از گیلدخت قرار داده بودند که دختر قصه ما در آن آستین پدر را به مثابه دست پدر می‌بوسید و این نشان می‌دهد بسیاری از مفاهیمی‌که لازم است در قالب ساختارهای نمایشی قرار بگیرد و بدون شعارزدگی در لایه لایه قصه بیاید، بر جان مخاطب نشسته است و برای خودم هم جالب بود که این مفاهیم ارزشمند از سوی مخاطب هم درک شده است.

وی ادامه داد: بیشتر از آنکه این کار پروژه‌محور باشد، وظیفه‌محور بود و از روز اول تصمیم ما بر این بود که هرچه در توان داریم برای این کار بگذاریم.

شفیعی با بیان اینکه عوامل با عشق ایستادند، این عشق به مردم منتقل شد و وقتی مردم از آن استقبال کردند، خستگی از تن‌ عوامل سریال بیرون رفت گفت: مردم ما حقشان است که سریال و فیلم خوب ببینند. آنها با حجم زیادی از داده‌های غیرفرهنگی مواجه‌اند که دشمنان ما با هر نیتی تولید می‌کنند و از این حیث مظلوم‌اند.

به خاطر مردم کار کردیم

مجید آسودگان، نویسنده «گیلدخت» نیز با بیان اینکه هر درامی‌شبیه یک سیستم است و وقتی خوب کار می‌کند که همه عوامل اجرای آن خوب کار کنند اظهار کرد: اگر دیده شدیم حاصل تلاش همه عوامل بوده ‌است. ما می‌دانستیم که چه زحماتی کشیده شده و حاصل کار چقدر می‌تواند شیرین باشد و به همین خاطر سختی‌ها را تحمل می‌کردیم.

وی ادامه داد: اگر تلاش کردیم، کم یا زیاد به خاطر مردم بوده و خداوند را شاکریم که «گیلدخت» دیده شده و موردپسند واقع شده است. ما بازخوردهای خوبی از شهرهای مختلف دریافت کردیم و همه لحظاتی که خسته می‌شدیم، به خاطر مردم ادامه می دادیم. البته بعدها باید نقاط قوت و ضعف مان را آسیب شناسی کنیم. خداوند را شاکریم که در روایت، به اهدافی که داشتیم رسیدیم.

مجید اسماعیلی، کارگردان این مجموعه هم در سخنانی عنوان کرد: «گیلدخت» را در شرایط بسیار سختی ساختیم و اینکه «گیلدخت» به ثمر نشست، حاصل یک غیرت جمعی است. درخواست می‌کنم به دیگر جوان‌ها نیز اعتماد شود و جوانان بیشتر تحت حمایت قرار بگیرند.

در ادامه این نشست بازیگران و سایر عوامل این مجموعه تلویزیونی که از میان آنها می‌توان به محمود پاک نیت، محمد فیلی، فریبا متخصص، شقایق فراهانی، میترا رفیع، رامتین خداپناهی، فخرالدین صدیق شریف، رضا اکبرپور، یوسف صفری بختیاری، محمد معتمدی، نفیسه روشن و امین میری اشاره کرد، در فضایی صمیمانه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون سریال پرداختند و در پایان از سوی رئیس صداوسیما تقدیر شدند.

وی ادامه داد: ما عمدتاً در رسانه‌های برون‌مرزی کار خبری می‌کنیم، ۵۰ شبکه رادیویی، تلویزیونی و وب‌سایت به بیش از ۳۰ زبان دنیا داریم. برای آنکه مردمی‌که به این ۳۰ زبان گویش می‌کنند خبر، پیام و محتوای ما درک کنند لازم است که ما را بشناسند و برای دستیابی به این منظور هیچ بستری مهیاتر از بستر درام و نمایش نیست.

کاوه تأکید کرد: قصد داریم به شکل اثرگذاری در میدان حضور داشته ‌باشیم. طراحی ما برای آینده معاونت برون‌مرزی این است که بر بستر درام متمرکز شویم و فرهنگمان را به مردم جهان بشناسانیم و دارای گفتمان مشترکی شویم.

خستگی از تنمان بیرون آمد وقتی مردم سریالمان را دیدند

محمدرضا شفیعی، تهیه کننده مجموعه «گیلدخت» هم در سخنانی گفت: در روزگاری که «گیلدخت» پخش می‌شد، ویدئویی را برایم ارسال کردند که در آن سکانسی از فیلمی را جدا کرده بودند که دختری با ادبیات سخیفی پدرش را خطاب می‌کرد و زیر گوش او می‌زد و این را کنار سکانسی از گیلدخت قرار داده بودند که دختر قصه ما در آن آستین پدر را به مثابه دست پدر می‌بوسید و این نشان می‌دهد بسیاری از مفاهیمی‌که لازم است در قالب ساختارهای نمایشی قرار بگیرد و بدون شعارزدگی در لایه لایه قصه بیاید، بر جان مخاطب نشسته است و برای خودم هم جالب بود که این مفاهیم ارزشمند از سوی مخاطب هم درک شده است.

وی ادامه داد: بیشتر از آنکه این کار پروژه‌محور باشد، وظیفه‌محور بود و از روز اول تصمیم ما بر این بود که هرچه در توان داریم برای این کار بگذاریم.

شفیعی با بیان اینکه عوامل با عشق ایستادند، این عشق به مردم منتقل شد و وقتی مردم از آن استقبال کردند، خستگی از تن‌ عوامل سریال بیرون رفت گفت: مردم ما حقشان است که سریال و فیلم خوب ببینند. آنها با حجم زیادی از داده‌های غیرفرهنگی مواجه‌اند که دشمنان ما با هر نیتی تولید می‌کنند و از این حیث مظلوم‌اند.

به خاطر مردم کار کردیم

مجید آسودگان، نویسنده «گیلدخت» نیز با بیان اینکه هر درامی‌شبیه یک سیستم است و وقتی خوب کار می‌کند که همه عوامل اجرای آن خوب کار کنند اظهار کرد: اگر دیده شدیم حاصل تلاش همه عوامل بوده ‌است. ما می‌دانستیم که چه زحماتی کشیده شده و حاصل کار چقدر می‌تواند شیرین باشد و به همین خاطر سختی‌ها را تحمل می‌کردیم.

وی ادامه داد: اگر تلاش کردیم، کم یا زیاد به خاطر مردم بوده و خداوند را شاکریم که «گیلدخت» دیده شده و موردپسند واقع شده است. ما بازخوردهای خوبی از شهرهای مختلف دریافت کردیم و همه لحظاتی که خسته می‌شدیم، به خاطر مردم ادامه می دادیم. البته بعدها باید نقاط قوت و ضعف مان را آسیب شناسی کنیم. خداوند را شاکریم که در روایت، به اهدافی که داشتیم رسیدیم.

مجید اسماعیلی، کارگردان این مجموعه هم در سخنانی عنوان کرد: «گیلدخت» را در شرایط بسیار سختی ساختیم و اینکه «گیلدخت» به ثمر نشست، حاصل یک غیرت جمعی است. درخواست می‌کنم به دیگر جوان‌ها نیز اعتماد شود و جوانان بیشتر تحت حمایت قرار بگیرند.

در ادامه این نشست بازیگران و سایر عوامل این مجموعه تلویزیونی که از میان آنها می‌توان به محمود پاک نیت، محمد فیلی، فریبا متخصص، شقایق فراهانی، میترا رفیع، رامتین خداپناهی، فخرالدین صدیق شریف، رضا اکبرپور، یوسف صفری بختیاری، محمد معتمدی، نفیسه روشن و امین میری اشاره کرد، در فضایی صمیمانه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون سریال پرداختند و در پایان از سوی رئیس صداوسیما تقدیر شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بلیت‌فروشی ۴ میلیونی به نام «قربانی» به کام «دلال»/بازار سیاه شد!


بلیت چهار روز اول کنسرت‌های علیرضا قربانی در کاخ سعدآباد تهران، در حالی در سامانه رسمی به‌طور کام به‌فروش رسید که شاهد عرضه بلیت‌های این برنامه با قیمت‌هایی غیرطبیعی در فضای مجازی هستیم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بازپرس» بی‌سر و صدای به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی قرار است همزمان با هفته قوه قضائیه به آنتن شبکه یک سیما برسد.

به گزارش سینماپرس، تولید سریال «بازپرس» که از مهرماه سال گذشته در تهران آغاز شده و به دلیل روایت موضوعی حساس در سکوت خبری ادامه دارد و اکنون با رونمایی از لوگوی سریال اولین واکنش رسانه‌ای خود را آغاز کرده است. البته پیش از این مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم اشاره‌ای به تولید این سریال کرد.

براساس اعلام مؤسسه فرهنگی هنری وصف صبا، این سریال تلویزیونی به زودی با شروع هفته قوه قضائیه از شبکه یک سیما پخش خود را آغاز خواهد کرد.

پیش از این مهدی فخیم‌زاده بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی با تسنیم از حضورش در سریال «بازپرس» خبر داده بود که البته در خبرهای رسانه‌ای سالِ گذشته بیشتر این سریال با نام «کارآگاه» شناخته می‌شد.

عزت‌الله رمضانی‌فر هم از دیگر بازیگران این سریال به شمار می‌رود که در گفت‌وگویی کوتاه با تسنیم به نقش متفاوت خودش در این سریال اشاره کرد.

«بازپرس» را حسین تراب‌نژاد براساس پژوهش دو ساله در پرونده‌های واقعی نوشته و احمد معظمی آن را کارگردانی کرده است.

محمدرضا شفیعی نیز که اخیراً با سریال پرمخاطب «گیل‌دخت» روی آنتن همین شبکه حضور داشته تهیه‌کنندگی این سریال را برعهده دارد.

«بازپرس» در گروه فیلم و سریال شبکه یک با مشارکت مرکز رسانه‌ای قوه‌قضائیه تولید شده و مجری طرح آن موسسه فرهنگی‌هنری وصف‌ صبا است.

نشان بصری سریال «بازپرس» توسط محمد روح الامین طراحی شده و این‌طور که در این خبر آمده به زودی عوامل دیگر و بازیگران اصلی سریال معرفی خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هر بازیگری حاضر به پذیرش نقش «سرخو» نمی‌شود/مردم سریال را دیده‌اند و نقش شخصیت «سرخو» برایشان قابل تامل بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادر فلاح عملکرد نقش شخصیت‌ها در سریال «آتش و باد» را مورد بررسی قرار داد و ایجاد تفکر در مخاطبان و به محک گذاشتن اعمال را رویکردی ارزشمند و اثرگذار بر فرهنگ دانست.

به گزارش سینماپرس، نادر فلاح در گفت‌وگو با میزان درباره سریال «آتش و باد» گفت: سریال «آتش و باد» فیلمنامه‌ای خوب و داستانی تاریخی از دوران مشروطه را برای مخاطب روایت می‌کند. این سریال رویدادهای تاریخی کشور از ملی شدن نفت تا اتفاقات مشروطه را مطرح می‌کند؛ به عبارت دیگر وقایع تاریخی در خلال زندگی دو ایل در منطقه شیراز به نمایش گذاشته شده است. همچنین ورود انگلیسی‌ها به این منطقه و رویدادهای تاریخی دوران مشروطه بخش‌هایی است که به تصویر کشیده شده است.

وی در مورد نقش «سرخو» در سریال «آتش و باد» گفت: «سرخو» شخصیتی خاص دارد؛ اگرچه نقشش سیاه است، اما داستان خود را دارد و قصه را به نوعی هدایت می‌کند.
شخصیت‌پردازی‌هایی که در این فیلمنامه در نظر گرفته شده به درستی و با دقت فراوان شکل گرفته، از این رو داستانی زیبا را رقم زده است. نکته دیگر اینکه هر بازیگری حاضر به پذیرش نقش «سرخو» نمی‌شود، اما من آن را در شخصیت دراماتیک و عملگرا دیدم و همین امر باعث شد تا برایم جذاب باشد و آن را بپذیرم.

فلاح به بازخوردهای مخاطبان اشاره و اظهار کرد: صبحت‌های مردم از زمان نمایش این سریال به من نشان می‌داد که مردم سریال را دیده‌اند و نقش شخصیت «سرخو» برایشان قابل تامل بود. برخی از رفتارهای نادرست او ابراز انزجار می‌کردند و برخی از برخوردها برای مردم درس عبرتی بود که باعث می‌شد به تجدیدنظر در اعمال خود بپردازند. این نکاتی بود که من در بازخوردهایم و ارتباطم با مردم آن را درک کردم و البته پیامی است که هنرهای نمایشی تلاش دارد تا در قالب فرهنگ به جامعه ارائه کند. نقش «سرخو» درهمین راستا نوشته و توانسته موفق عمل کند.

وی تاکید کرد: جنس درام ویژه است و کاراکترها به گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطب با دیدن رفتار و عملکرد آنان خود را محک بزنند، نگاهی به عملکرد خود داشته باشند و این رویکرد در جهت رشد فرهنگی تاثیرگذار خواهد بود.

این بازیگر تصریح کرد: زمان پخش سریال «آتش و باد» مناسب نبود، زیرا در زمانی روی آنتن رفت که معمولا تعداد مخاطبان کاهش می‌یابد. از طرفی مشخص نبود این سریال برای عید است و یا ماه مبارک رمضان. از سوی دیگر سریال تاریخی بود و مناسبت چندانی نیز با ایام نوروز نداشت. با این همه تولیدات باکیفیت می‌تواند جای خود را در میان مخاطبان باز کند.

وی در پایان بیان کرد: هم اکنون در حال بازی در چند اثر هستم که نمی‌توانم اطلاعات آن را اعلام کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پورناظری و قمصری کنسرت مشترک می‌دهند/ جزییات «در هوای بی‌چگونگی»


سهراب پورناظری و علی قمصری قصد دارند کنسرت مشترکی را با عنوان «در هوای بی‌چگونگی» در کاخ سعدآباد به صحنه ببرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فخری خوروش» عمری را در راه هنر نمایش و بازیگری سپری کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت فخری خوروش، بازیگر پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، متن پیام پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در پی درگذشت این هنرمند فقید بدین شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند پیشکسوت، سرکار خانم فخری خوروش که عمری را در راه هنر نمایش و بازیگری سپری کرد، تسلیت می‌گویم. آن مرحومه با بازی در مجموعه‌هایی همچون امام علی (ع)، روشن‌تر از خاموشی، خانه‌ای در تاریکی، پهلوانان نمی‌میرند، امیرکبیر و … قدرت بازیگری خود را نشان داد و نقش‌هایی را بازی کرد که برای نسل‌های مختلف، خاطره ساز شد. درگذشت خانم خوروش را به خانواده، دوستان و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن مرحومه، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم.»

فخری خوروش بازیگر پیشکسوت کشورمان یکشنبه، ۲۱ خرداد ماه در ۹۴ سالگی درگذشت. مرحوم خوروش در طول حدود نیم قرن فعالیت هنری در فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترهای فراوانی بازی کرده بود و نقش‌های ماندگاری در سریال‌های «امام علی»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «امیرکبیر» و «روشن‌تر از خاموشی» به یادگار گذاشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیش از ۷۰ درصد تصویربرداری فصل دوم چشم بندی انجام شد +تصاویر جدید

فصل اول چشم‌بندی سال گذشته با حمایت بیمه مرکزی در پنجاه قسمت تولید و پخش شد و بعد از موفقیت در جذب مخاطب، فصل دوم آن نیز در شبکه سه سیما ساخته شده است. 

این اثر که مضمونی طنز دارد برای باکس دوم سریال در شبکه سه آماده شده است و با اضافه شدن چند بازیگر جدید از جمله جواد رضویان توانسته مخاطبین بیشتری را نسبت به فصل قبلی جذب نماید. 

بیش از ۷۰ درصد از تصویربرداری فصل دوم انجام شده و این روزها عوامل در لوکیشن بیمه مشغول تصویربربرداری هستند.

 

 

بیش از ۷۰ درصد تصویربرداری فصل دوم چشم بندی انجام شد +تصاویرجدید

این مجموعه را شاهد احمدلو کارگردانی می‌کند و سلیم ثنائی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد. سرپرست نویسندگان این مجموعه نیز امیر ابیلی است.

بیش از ۷۰ درصد تصویربرداری فصل دوم چشم بندی انجام شد +تصاویرجدید

حمید لولائی، مرجانه گلچین، شهرام قائدی، سروش جمشیدی، نعیمه نظام دوست، سیاوش مفیدی، مجید شهریاری، محمد شیری، پریسا رضائی و. بازیگران این کار هستند. 

بیش از ۷۰ درصد تصویربرداری فصل دوم چشم بندی انجام شد +تصاویرجدید

در خلاصه داستان این سریال آمده است: محسن برهانی و پدرش «جهان» که به تازگی زندگی عاشقانه‌ای را آغاز کرده، این‌بار درگیر حل پرونده دزدی یک بار چند میلیون دلاری می‌شوند. 

بیش از ۷۰ درصد تصویربرداری فصل دوم چشم بندی انجام شد +تصاویرجدید

دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از: 
حسین باقریان مدیر تولید، حسین ناظریان مدیر تصویربرداری، حسین مجد طراح صحنه و لباس، محمدرضا مرتضایی مدیر صدابرداری، کاوه ایمانی تدوینگر، داوود بابائی مدیر برنامه ریزی.

این سریال هر شب ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورهمی صمیمی با چاشنی طنز در «خوش نمک» شبکه نسیم

تهیه کننده برنامه «خوش نمک» درباره این برنامه طنز گفت: در «خوش نمک» ما به دنبال فراهم کردن لحظات خوش و مفرح برای بینندگان و همراهان همیشگی شبکه نسیم هستیم.

 مومن نژاد ادامه داد: پیش تولید این مسابقه از دی ماه سال گذشته آغاز شد و در دو فصل ۷۰ قسمتی در حال تولید است. در هر قسمت حدود ۳۰ نفر مهمان در استودیو حضور دارند و پنج شرکت‌کننده از شهر‌ها و روستا‌های دور و نزدیک کشورمان گرد هم آمده‌اند که با حرکات و گفتار کمدی و طنز برای اثبات بامزگی خود با هم رقابت می‌کنند.

مومن نژاد تصریح کرد: در پایان هر قسمت یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری از حضار کسب کرده باشد به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد. این شخص که به عنوان نفر اول انتخاب شده است می‌تواند یک نفر را که بیشترین آراء را داشته با خود به مرحله بعدی ببرد.

تهیه کننده «خوش نمک» ادامه داد: شخصی که کمتر از همه لبخند به لب تماشاچیان آورده باشد به عنوان «خوش‌نمک» آن قسمت انتخاب می‌شود که تندیس یادگاری برنامه را دریافت می‌کند و از دور رقابت خارج می‌شود. هدف اصلی «خوش‌نمک» خلق لحظاتی خوش برای مخاطبان و جا انداختن فرهنگ شوخ‌طبعی و پذیرش شوخی ا‌ست.

وی با اشاره به این که در این برنامه به دنبال سلبریتی‌ها و بازیگران معروف نرفتیم، خاطرنشان کرد: سعی کردیم شرکت کنندگان برنامه از دل مردم باشد و پیشینه‌ای از کار‌های کمدی نداشته باشند. کلیت برنامه ساده است و هدف این است که نشان دهیم حتی آدم‌های ساده می‌توانند موقعیت شاد و مفرحی فراهم و در جمع خانواده و دوستان خود کمدی خلق کنند و طنزپرداز باشند.

مومن نژاد گفت: این مسابقه دیالوگ محور است و بیش‌تر روی طنز کلامی‌کار می‌کنیم و بازی‌ها هم به گونه‌ای طراحی شده که افراد به راحتی بخندند.

«خوش‌نمک» مسابقه کمدی به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد و مسعود رجبیان و با اجرای میلاد صالح پور از سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. مدت زمان این برنامه جذاب ۶۰ دقیقه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقش اثرگذار رسانه ملی در «طرح شفافیت»

شفافیت، یکی از اصول دموکراسی و بستری برای پاسخ‌گویی نهاد‌های سیاسی و حاکمیتی به شهروندان است. شفافیت آرا در اندیشه سیاسی اسلام و اندیشه مدرن مورد تاکید است و ثمراتی مهم از جمله پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری نمایندگان و فعال شدن نظارت مردم بر پارلمان، ارتقای بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم، جلب مشارکت مردم در فرآیند تقنین و بهبود کیفیت قوانین را در پی دارد. علاوه بر این، اصول ۶۹، ۸۴ و ۸۶ و مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی نیز متضمن پذیرش شفافیت آرای نمایندگان مجلس است. بر همین اساس، پس از تصویب قانون آیین‌نامه داخلی در سال ۱۳۶۱ مقرر شد اصل بر رأی‌گیری علنی (قیام و قعود و کلید‌های برقی) باشد. مگر در مواردی که به موجب این قانون، مستثنا شده‌باشد.

مطالعه تجربیات بین‌المللی حاکی از این است که شفافیت آرای نمایندگان دغدغه سایر کشور‌ها نیز بوده و اغلب کشور‌ها به سمت شفافیت آرا در پارلمان رفته‌اند. پر واضح است که شفاف نبودن نظام حکمرانی خصوصاً در نهاد پارلمان، ظهور حاکمیت مردم را تضعیف خواهدکرد.

با توجه به مطالبه جدی جامعه، شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان مجلس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های نمایندگان در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد و طرح شفافیت آرای نمایندگان، یکی از اولین طرح‌هایی بود که با شروع مجلس یازدهم به صحن آمد و هم‌اکنون این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند قانون‌گذاری در انتظار تصویب نهایی است.

در حالی‌که طرح شفافیت هنوز در مجمع تشخیص مصلحت در فرایند قانون‌گذاری است و منتقدان و مخالفان سرسختی مقابل خود دارد، اواسط تعطیلات نوروز، خبر جدیدی درباره «طرح شفافیت» منتشر شد. وعده‌ای که پس از آغاز به کار مجلس یازدهم، جایگاه آن در جامعه از یک «وعده انتخاباتی» به یک «مطالبه مردمی» تغییر کرد و مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، خبر از آغاز به کار «سامانه ‎شفافیت آرای نمایندگان» داد و مدعی شد برخی از نمایندگان مجلس برای شفاف‌سازی آرای خود داوطلبانه اقدام به این کار کرده‌اند و حتی رئیس مجلس به انتشار داوطلبانه آرای خود در «سامانه ‎شفافیت آرای نمایندگان» پیوست. حامیان و مدافعان شفافیت آرا بر این باورند که در سایه شفاف‌سازی، نماینده باید استدلال کافی برای دفاع از نظر مثبت یا منفی خود داشته‌باشد؛ بنابراین به مرور باید کسانی انتخاب شوند که استدلال بهتری دارند و موضوعات را از منظر کارشناسی بررسی می‌کنند. از طرف دیگر، آن‌ها که تصمیمات غیر قابل دفاع دارند از چرخه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خارج خواهندشد.

برخی دیگر نیز معتقدند این مجلس بوده که حرف از شفافیت زده و حتی اگر قرار باشد همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها مشمول این قانون شوند، باز هم مجلس باید در این مسیر پیشگام باشد، نه آنکه در انتهای صف بایستد و با شرط و شروط گذاری برای سایر نهاد‌ها پس از آن‌ها وارد این راه شود. بنابراین، از نگاه این عده، اقدام داوطلبانه نمایندگان مبنی بر شفاف‌سازی آرا گامی صحیح بوده‌است.

 نقش‌آفرینی صداوسیما در روند ایجاد شفافیت با حضور در کمیسیون‌های مجلس

 علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با بیان اینکه کار مجلس روی طرح شفافیت قوای سه‌گانه به پایان رسیده و کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در چندین بار رفت و آمدی که این طرح بین مجلس و شورای نگهبان داشت و سعی شد تا زودتر آن را به سرانجام برساند، گفت: اکنون کار مجلس روی این طرح به اتمام رسیده و تعیین تکلیف این طرح به نظر مجمع باز می‌گردد.

حدادی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بر این باورند که اگر قرار باشد شفافیت محقق شود، نمایندگان باید آغازگر آن باشند و این درست نیست که بگویند اگر فلان نهاد یا دستگاه شفافیت را اجرا کنند ما هم اجرا می‌کنیم، تأکید کرد: مجلس ابتدا باید شفافیت را از خودش آغاز کند و بر اساس همین باور بسیاری از نمایندگان تا زمان تعیین تکلیف قانون شفافیت به صورت داوطلبانه، آرای خود در مجلس را در «سامانه ‎شفافیت آرای نمایندگان» برای آگاهی افکار عمومی از عملکردشان منتشر کنند.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی‌با تاکید بر اینکه رسانه ملی نقشی موثر در ایجاد شفافیت در جامعه دارد، گفت: صداوسیما ذاتا وظیفه دارد عملکرد مجلس را کامل، جامع و متقن تبیین کند و علاوه بر آنکه در حال حاضر مذاکرات صحن به غیر از موارد خاص از طریق رادیو، تلویزیون و رسانه‌ها زنده پخش می‌شود، باید با حضور بیش‌تر در کمیسیون‌ها به روند ایجاد شفافیت در مجلس و متقابلاً جلب اعتماد مردم نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه در این قانون بحث اصلی بر این است که مردم به ما اعتماد کرده‌اند، تاکید کرد: ما هم باید اعتماد ۱۰۰ درصدی به مردم داشته‌باشیم و اطلاعات لازم و دقیق را در همه دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه دهیم و در یک کلام، مردم باید بدانند وکلای آن‌ها در خانه ملت چه می‌کنند. رسانه ملی می‌تواند با نشان دادن عملکرد نمایندگان در تقنین مهم‌ترین بازوی نظارتی مردم باشد.

نقش برجسته رسانه‌ملی در اجرای شفافیت آرا با وجود مشکلات بسیار

 مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت آرای نمایندگان گفت: موضوع شفافیت از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم در دستور کار قرار داشت. مجلس یازدهم قصد داشت این سنت را بشکند که آرا باید مخفیانه اخذ شوند. مسیر شفافیت، مشکلات بسیار زیادی داشت؛ البته برخی مشکلاتی که مطرح می‌شد نیز کارشناسی شده‌بود. وی تصریح کرد: اختلاف نظر‌های بسیاری درباره شفافیت وجود داشت، از جمله آنکه ممکن است شفافیت مجلس را به سمت عوام‌گرایی بکشاند یا بالعکس، منجر می‌شود که کارشناسی بیش‌تری روی تصمیمات صورت بگیرد.

رضاخواه با اشاره به نگرانی برخی منتقدان مبنی بر تبعات عوام‌گرایانه شفافیت خاطرنشان کرد: شفافیت کمک می‌کند که از لحاظ کارشناسی آرای پخته‌تری داده شود. وقتی آرا شفاف باشد، نمایندگان می‌دانند نظر آن‌ها زیر ذره‌بین رسانه‌ها و فضای مجازی قرار می‌گیرد، بنابراین، باید قابلیت دفاع محکم و مستدل داشته‌باشد.

نماینده تهران تصریح کرد: البته در این مسیر مشکلاتی خواهیم‌داشت. برای مثال ممکن است مطالبه‌ای از سوی قشر یا گروهی از مردم مطرح شود و نماینده احساس کند اگر با این مطالبه همراهی نکند، روی محبوبیت یا آرای او در انتخابات بعد تأثیر منفی بگذارد.

رضاخواه با تاکید بر اینکه حتی ممکن است مطالبه‌ای از سوی جمع کثیری مطرح شود، اما مخالف منافع ملی باشد یا حقوق بخشی از جامعه را تضییع کند، در چنین صورتی این نگرانی وجود دارد که نمایندگان با مطالبه مذکور، علی‌رغم تعارض با منافع ملی با توجه به آنکه از سوی جمع کثیری مطرح می‌شود، موافقت کنند، این مشکلات را در نهایت کارساز دانست و تصریح کرد: حتی در چنین فضایی نیز با اجرای شفافیت و بررسی موضوع در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها می‌توان باعث روشن‌شدن افکار عمومی‌شد. در این فرایند، قطعاً به مرور این اصل در جامعه جا می‌افتد که حتی اگر جمع کثیری مطالبه‌ای داشته‌باشند، ممکن است آن موضوع بر خلاف منافع ملی باشد، بنابراین، نباید صرفاً به علت عوام‌گرایی، از آن حمایت کرد. در نهایت، شفافیت کیفیت حکمرانی را افزایش خواهدداد.

رضاخواه با تاکید بر اهمیت نقش رسانه ملی در اجرای شفافیت گفت: قطعاً مشکلات بسیاری در این مسیر وجود دارد، اما فکر می‌کنم رسانه ملی و سایر رسانه‌ها می‌توانند به آن بپردازند و این رسیدگی قطعاً به تنویر افکار عمومی‌کمک می‌کند. در این صورت است که آنچه به‌عنوان مشکل و نگرانی مطرح می‌شود، می‌تواند در فضای مجازی و رسانه‌ای مورد بحث قرار بگیرد و از این طریق منجر به کارشناسی بیش‌تر شود.

 پوشش رسانه‌ای عملکرد نمایندگان در کمیسیون‌ها برای شفافیت بیش‌تر

 مجتبی محفوظی، نماینده آبادان در خانه ملت با بیان اینکه طرح شفافیت جزو شعار‌های مجلس یازدهم بود، تصریح کرد: ما طرح شفافیت را برای همه قوا و دستگاه‌های اجرایی تصویب کردیم که اگر اجرایی شود خوب و زیبنده است وگرنه این تک‌روی‌ها را زیاد تأیید نمی‌کنم و مجلس باید صبر کند تا قانون به سرانجام برسد و پس از ابلاغ، همه قانون را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه شفافیت آرا نمایندگان با روش صداوسیما مخالف بودند، گفت: خیلی‌ها به خاطر اینکه تصویرشان هر روز در شبکه‌های سیما تکرار شود، آمدند و این طرح را امضا کردند، اما به نظر من کاری غیر اخلاقی بود و کاملاً مخالف این برنامه بودم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، خواهان پوشش بیش‎‌تر عملکرد نمایندگان در صحن کمیسیون‌ها در جهت شفافیت بیش‌تر شد و تاکید کرد: در کمیسیون‌های مجلس کار‌های بزرگی، هم در بعد نظارتی و هم بعد تقنینی می‌شود و در واقع کمیسیون‌ها، پیش‌مقدمه و دروازه ورود به صحن هستند که قوانین اولیه تصویب می‌شود. بنابراین، واقعا حضور صدا و سیما در صحن کمیسیون‌ها باید گسترش پیدا کند.

پوشش خبری و تحلیل‌های قابل قبول صداوسیما از مذاکرات مجلس

 سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است عملکرد مجلس شفاف است و مشکلی از لحاظ شفافیت ندارد، مگر در مواردی که به حضور نمایندگان در صحن و درآمدشان و فعالیت‌های دیگری که غیر از نمایندگی دارند بر گردد. این‌ها نکاتی است که باید شفاف بشوند، اما در مورد اینکه رأیشان باید چگونه باشد، این رأی متعلق است به شخص نماینده و باید طوری ارائه بشود که توأم با تحمیل و فشار از طرف نیرو‌های مختلف نباشد. هر رأیی که نماینده می‌دهد در موارد مختلف ممکن است به نفع یک عده‌ای باشد و به ضرر یک عده دیگر. اگر قرار باشد به نماینده فشار بیاورند، آن نماینده نمی‌تواند مستقل بر مبنای منطقی که تشخیص می‌دهد درست است یا نه، نظر بدهد و ناچار است که ملاحظات دیگری را هم رعایت بکند و این‌ها استقلال رأی نماینده را به هم می‌زند.

وی افزود: مواردی پیش می‌آید که جنبه صنفی دارد، جنبه منطقه‌ای دارد و در این قانون هم اتفاقاً این موارد استثنا شده‌است و حتی در باره استیضاح و رأی اعتماد که در مجلس مطرح می‌شود تمام آن‌ها مخفی است و نباید علنی باشد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی معتقد است: این قانون، دردی از مسئله شفافیت را که اصولاً باید متوجه مسائل رفتاری نماینده از نظر کاری و درآمدهایش باشد دوا نمی‌کند و لذا این قانون را چیز مفیدی نمی‌بینم و به همین علت باتوجه به اشکالات دیگری که این طرح از لحاظ قانون اساسی دارد، تا این لحظه در مجمع تشخیص مصلحت مورد موافقت قرار نگرفته است. وی با اشاره به عملکرد سازمان صداوسیما در انعکاس اخبار و پوشش خبری برای شفافیت مجلس متذکر شد: صداوسیما موضوعاتی را که در صحن مطرح می‌شود به‌خوبی منعکس می‌کند و انصافاً در برخی موارد تحلیل‌های خوبی ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود در بخش خبری و مناظرات هم بهتر شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویزیت «طبیب» در شبکه سه

برنامه «طبیب» در راستای ارتقای سطح دانش افراد و سلامت جامعه، آموزش عموم مردم در زمینه پیشگیری و شناخت برخی مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها تولید شده و هر روز مطالب مفیدی را از طریق کارشناسان و متخصصان در این حوزه از طریق آنتن شبکه سه سیما در اختیار بینندگان قرار می‌دهد. «طبیب» با دنبال کردن مباحث مربوط به حوزه پزشکی و سلامت، مخاطبان بی شماری را پای تلویزیون می‌نشاند.

این برنامه مخاطب محور به تهیه کنندگی علی زاهدی و اجرای پیمان طالبی از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۱۱ به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود و در آن به موضاعات مختلف پزشکی، روانشناسی، تغذیه و … می‌پردازد و بخشی از برنامه را برای پاسخ به سوالات بینندگان با توجه به موضوع روز اختصاص داده است.

در این برنامه خبری از فضای سنگین پزشکی با دکوراسیونی تکراری و اصلاحاتی ثقیل که برای بینندگان گیج کننده باشد، نیست، بلکه «طبیب» با سبکی متفاوت به بررسی مسائل روز پزشکی می‌پردازد و با ایجاد دکوراسیونی متفاوت، تنوع در بخش‌های مختلف برنامه و اضافه کردن بخش‌هایی که برای مردم جذاب‌تر است، توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب نماید و ارتباط نزدیکی با آن‌ها برقرار کند.

از دیگر خصوصیات برنامه «طبیب» انتخاب کارشناسانی است که در مدت زمانی معلوم، به نیاز‌های ساده و روزمره افراد می‌پردازند و در واقع همین ارتباط بی واسطه با مخاطب، آن را تبدیل به برنامه‌ای مخاطب محور کرده است.

سوال‌های مطرح شده در این برنامه از جنس سوالات روزمره مردمی است که ممکن است در طول شبانه روز از فکر و ذهن آن‌ها بگذرد و پاسخ به این سوالات از زبان کارشناسان متخصص به صورت علمی و منطقی با ذکر منابع معتبر بسیار به بیننده کمک می‌کند. به صورتی که در طی برنامه سوالات مطرح شده مخاطبین توسط مجری از کارشناسان پرسیده می‌شود و جواب نیز پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع