X

بایگانی خرداد 25, 1402

دفتر سینمایی

در رسانه ملی بیشتر دلشان می‌خواهد آنتن پُر شود/آنتن جای سعی و خطا نیست و باید برنامه‌سازان با وسواس انتخاب شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود آب‌ پرور اعتقاد دارد سیاستگذاران تلویزیون همان‌طور که قصه‌ها را با وسواس انتخاب می‌کنند برنامه‌سازان را هم باید با همین وسواس برگزینند. چرا که شادابی آنتن با بی‌تجربه‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سینماپرس، وقتی نام سریال “هوش سیاه” یا “قتل آنلاین” به گوش هر مخاطبی برسد علاوه بر صحنه‌های زیبا و بعضاً مهیج ناخودآگاه نام مسعود آب‌پرور در تیتراژ پایانی به عنوان فیلمساز آنها در ذهنش نقش می‌بندد؛ نامی که قالباً پیچیدگی‌های یک داستان جنایی را خوب به تصویر می‌کشد و با راز و رمزهای پلیسی چند دقیقه‌ای مخاطبان را مقابل جعبه جادو میخ کوب می‌کند، اما اینبار آب‌پرور نه پشت دوربین و زوایای تاریک سریالی پلیسی بلکه مقابل لنز دوربین در سریال “ستارخان” به عنوان بازیگر ظاهر شده است.

شاید از خودمان بپرسیم فیلمساز چرا جلوی دوربین رفته و از راز و رمز سریال‌های پلیسی، در ردای کاراکتری تاریخی ظاهر شده است؟ که پاسخش می‌شود “لژیونر” را هم روی آنتن برد و نشان داد، برای ساخت سریال‌ها یا کارهای جذاب انگیزه دارد و برایش پشت یا جلوی دوربین تفاوتی ندارد.

از او پرسیدیم شما کجا و سریال تاریخی کجا؛ چرا سریال پلیسی و اکشن نمی‌سازید و جای این کارها در تلویزیون خالی است؟ پاسخ جالبی داد: قصه زیاد است منتظرم شرایط مهیا شود؛ امروز ساخت این نوع کارها، گران و سخت است.

آب‌پرور کمی مکث کرد و در ادامه با اشاره به اهمیت تنوع ژانر و ساخت‌آثار با کیفیت گفت: اکنون در زمینه تولید آثار مختلف روی آورده‌ایم به تولید انبوه و بیشتر به کمیت توجه شده است، درحالی که دقیقاً و در شرایط فعلی به ژانرهای مختلف و کیفیت نیازمندیم. باید بدانیم ارتقاء کمیت چندان جواب نداده و به جای آن لازم است به کیفیت توجه کنیم، چون این شاخصه می‌تواند مخاطب وفادار داشته باشد. ما باید تمام توان‌ و ظرفیت‌مان را به کار بندیم تا مخاطب در ساعت پخش سریال تلویزیونی، رسانه ملی را تعقیب کند و نه اینکه در عین سردرگمی سوژه‌های تکراری و بدون هیجان، هیچ‌کدام از سریال‌ها را دنبال نکند.

آب‌پرور این روزها سریال «رحیل» ویژه ایام ماه صفر شبکه سه سیما را کارگردانی می‌کند. البته چندی پیش «مستوران» را به عنوان کارگردان روی آنتن شبکه یک سیما داشت، از فرصت استفاده کردیم و با او درباره پژوهش و جای خالی سریال‌های پرکشش و البته «رحیل» و برخی موارد دیگر صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:

قصه «رحیل» در انحلال قاجاریه و پهلوی اول می‌گذرد

* تسنیم: بگذارید با سریال این روزهای شما شروع کنیم. «رحیل» سریالی با تمِ مذهبی و تاریخی که ایام ماه صفر از شبکه سه سیما پخش می‌شود. چطور شد از ژانر پلیسی و اکشن به ریتم آرام و دلنشین کار تاریخی رسیدید؟

همیشه دوست داشتم کارهای متفاوت تجربه کنم. ژانر فانتزی و تاریخی یکی از گونه‌های نمایشی موردِ علاقه من است. «مستوران» فانتزی و افسانه‌ای بود و «رحیل» هم مرا به دنیای تاریخی می‌برد. داستان «رحیل» در دو ماه آخر دوران قاجاریه و پهلوی اول می‌گذرد. شرایط خوبی در جریان ساخت و تولید این سریال داریم.

فکر می‌کنم پخش این سریال می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند؛ هم تاریخی است و هم تِم مذهبی دارد. هم شاهد روایت عاشقانه و جوانانه‌ای هستیم. از این جهت فکر می‌کنم مورد اقبال قرار می‌گیرد. اما اینکه چرا سریال اکشن و پلیسی نمی‌سازم؟ قصه زیاد است منتظریم شرایط مهیا شود؛ امروز ساخت این نوع کارها، گران و سخت است.

* تسنیم: با توجه به اینکه شما اشاره کردید این کار دو ماه آخر دوران قاجاریه است و قصه وارد دوره پهلوی اول می‌شود. اجازه دهید از فرصت استفاده کنم، وقتی به کارهای تولید شده تاریخی توجه می‌کنیم، ناخودآگاه به این نتیجه می‌رسیم که فیلمسازان و کارگردان‌ها علاقه خاصی به دوره قاجاریه دارند، دلیل این کشش و توجه چیست؟

امروز گزینه‌های مقابل مخاطبان بسیار زیاد است، شاید در گذشته اگر سعی و خطا هم می‌کردیم به دلیل اینکه مخاطبان گزینه‌ای در مقابل نداشتند بالاخره به آنتن وفادار می‌ماندن، اما امروز می‌بینیم در عصر ارتباطات ده‌ها گزینه مقابل مخاطبان قرار دارد و مخاطبان برای رسیدن به محتوای مورد نیازشان انتخاب می‌کنند.

یکی از خاصیت‌های ویژه فیلم و سریال این است که مخاطب را به طور خاص با تجربیات و آموزه‌های تاریخ روبرو می‌کند. ما در آیینه گذشتگان می‌توانیم بسیاری از اتفاقاتی که همین امروز جاری است را دنبال کنیم، پس این نوع سریال‌ها به این واسطه، مقاطع مختلف تاریخی جذاب‌اند.

دوران قاجاریه هم ویژگی‌هایی دارد که نه خیلی از ما دور است و نه خیلی نزدیک که نتوانیم راجع به آن داوری کنیم. در واقع این دوره‌ها، دوره‌های جذاب تاریخی‌ هستند که ایران وارد دوره تجددخواهی و دروازه‌های تمدن جدید می‌شود.

این تغییر حالت به خودی خود یک عطف مناسب نمایشی ایجاد می‌کند که در تغییر اندیشه‌ها و سبک زندگی نسبت به سایر دوره‌های دیگر جذاب‌تر است. فقط باید آن مقطع تاریخی درست انتخاب شود. به عنوان مثال قصه سریال «رحیل» به دو ماه آخر دوره قاجاریه و انحلال این سلطنت می‌انجامد.

امیدوارم همان‌طور که با وسواس قصه انتخاب می‌کنند برنامه هم انتخاب کنند

* ‌تسنیم: به موضوع انتخاب درست مقطع زمانی برای تولید سریال اشاره کردید، از فرصت استفاده می‌کنم و می‌پرسم اساساً امروز جای چه چیزهایی در تلویزیون خالی است؛ به عنوان استاد دانشگاه، مؤلف و کارگردان چه اتفاقاتی باید در نظام تولید و پخش سریال‌های تلویزیونی بیفتد، تا دوباره شاهد آنتنی پررونق و پرمخاطب باشیم؟

من فکر می‌کنم در دوره‌های مختلف بنابر سلایق و دیدگاه مدیران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان، شاهد تغییر رویکردهایی هستیم که این تغییر رویکردها در آنتن نمود خاصی پیدا می‌کند. اکنون یک مقداری به نظر می‌آید وسواس در انتخاب قصه‌ها و روایت‌ها اساساً آنتن را خلوت کرده است.

به نظر می‌آید رویکرد مدیریت جدید استفاده از برنامه‌سازان بسیار بسیار جوان است و اتفاقاً میدان دادن به جوانان و تازه‌واردها به ذات خود بد نیست بلکه بسیار هم مفید است. به این دلیل که باید جریان در رسانه‌ای بزرگ مثل صدا و سیما ادامه داشته باشد و از نسلی به نسل بعد انتقال یابد.

ببینید موضوع آموزش‌های آکادمیک و دانشگاه یا هر آموزشگاه‌ دیگر به کنار که اینها زیربنای کار هستند، اما فراموش نکنیم تجربه سینه به سینه انتقال داده می‌شود. پس من معتقدم ترکیب برنامه‌سازان با تجربه و برنامه‌سازان جوان می‌تواند آنتنی شاداب را شکل بدهد. یقین داشته باشید انرژی، پویایی و سلیقه جوانان می‌تواند در کنار تجربه قدیمی‌ترها زیربنایی قابل اعتماد و اتکاء ایجاد کند که تضمین کننده آینده است.

اجازه دهید واضح بگویم که آنتن جای سعی و خطا نیست، اگر با بی‌تجربگی پیش برویم و آنتن را به دست بی‌تجربه‌ها و برنامه‌سازان کم‌تجربه بسپاریم؛ شاید روز به روز بیشتر با ریزش مخاطب روبرو شویم. همان‌طور که قصه‌ها با وسواس انتخاب می‌شوند، باید برنامه‌سازان هم با وسواس انتخاب شوند.

یک نکته را باید در نظر داشته باشیم، امروز گزینه‌های مقابل مخاطبان بسیار زیاد است، شاید در گذشته اگر سعی و خطا هم می‌کردیم به دلیل اینکه مخاطبان گزینه‌ای در مقابل نداشتند بالاخره به آنتن وفادار می‌ماندن، اما امروز می‌بینیم در عصر ارتباطات ده‌ها گزینه مقابل مخاطبان قرار دارد و مخاطبان برای رسیدن به محتوای مورد نیازشان انتخاب می‌کنند.

پژوهش شاخه‌ای مهم در مسئولیت اجتماعی

* تسنیم: به موضوع برنامه‌سازها و اهمیت آن در جذب مخاطب اشاره کردید، به نظر شما چقدر مزیّت‌های پژوهش در فیلمنامه و نگاه پژوهشی کارگردان توانسته به تأثیرگذاری آن اثر و جذب مخاطب کمک کند؟

امر پژوهش در فیلمسازی و ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی محدود به کارگردان نیست. هر صاحب اندیشه‌ای در این زمینه برای ارتقاء سطح کار خودش و بالا بردن فرهنگ کاری در حوزه کاری‌اش به قصد عمق بخشیدن به حوزه‌ای که در آن مشغول به کار است، حتماً نیاز به تحقیق و پژوهش دارد، به‌خصوص در زمینه سریال‌های تاریخی که روایت باید اصولی، دقیق و مستند باشد.

من فکر می‌کنم این شاخه مهمی است در مسئولیت اجتماعی که به شما تکلیف می‌کند. اساساً روز به روز جلوتر بروید تا جامعه‌ و صنفی متعلق به آن هستید ارتقاء پیدا کند، جلوتر برود و عمق پیدا کند تا از طریق توسعه فردی به توسعه اجتماعی نائل تبدیل شود تا جامعه را یک قدم جلو ببرد. امر پژوهش یک مسئولیت اجتماعی برای هر متخصصی به شمار می‌رود.

عدم توجه به کیفیت عدم توجه به پژوهش و لزوم نوآوری

* تسنیم: شما جزو کارگردان‌هایی هستید که جایگاه مدرس و هیئت علمی را دارید. چرا آن‌قدر کم به حوزه پژوهش توجه می‌شود تا جایی که کمتر بودجه به این حوزه اختصاص داده می‌شود؟

من فکر می‌کنم هنوز امر تحقیق و پژوهش جایگاه خاص خودش را در جامعه ما پیدا نکرده، خصوصاً در دل فضاهایی که به امر رسانه و فرهنگ مربوط می‌شوند. به نظر می‌رسد هنوز مدیرانی مشغول به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ هستند که احتمالاً نسبتی با پژوهش ندارند.

همچنین خیلی برای این مهم بودجه درنظر نمی‌گیرند؛ به عبارتی دیگر، در حوزه کاری‌شان اساساً نمی‌گذارند رشدی در این زمینه صورت بگیرد. به هر حال ارزیابی من این است روند توجه و پیشرفت پژوهش در برنامه‌سازی و ساخت سریال‌های داستانی روند کُندی دارد.

ضمن اینکه واقعاً شاهد تأثیرات پژوهش در فیلم‌ها و سریال‌ها هستیم. زمانی که کاری مبتنی بر پژوهش و تحقیقات صورت می‌گیرد شاهد نوآوری و پیشرفت خواهیم بود.

متأسفانه خیلی در رسانه ملی قائل به این پیشرفت نیستند و شاید بیشتر دلشان می‌خواهد آنتن پُر شود. باید در این راستا بر کیفیت ساخت آثار تأکید شود؛ این عدم توجه به کیفیت، به نظرمن بخشی متوجه عدم توجه به پژوهش و لزوم نوآوری است.

دستمزد یک کارگردان از متوسط ترین هنرپیشه هم پایین‌تر است

* تسنیم: اینجا یک نکته مطرح می‌شود، شما به موضوع بی‌توجهی به پژوهش اشاره کردید که مستقیماً در کیفیت و جذابیت آثار اثرگذار است، این درحالی است که در همین شرایط شاهد رشد فزاینده نرخ دستمزدها هم هستیم. مثلاً در برخی موارد ۷۵ درصد بودجه ساخت یک اثر مربوط به دستمزد است، درحالی که سهم نویسنده و اتفاقا همین پژوهش بسیار ناچیز این نگاه از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا به جدّی گرفته نشدنِ پژوهش از نگاهِ برخی مدیران برمی‌گردد یا دلایل دیگری دارد؟

اجازه دهید قبل از پاسخ به پرسش شما خاطره‌ای بگویم، یادم می‌آید در سریال آخری که کار می‌کردم به من می‌گفتند مدیران روی دستمزد تو حساس‌اند. من گفتم دستمزد مرا سر جمع محاسبه کنند با کدام هنرپیشه‌های این سریال قابل قیاس است؟ با متوسط‌ترین هنرپیشه قیاس کنید هنوز دستمزد کارگردان پایین‌تر از آن سطح است.

خوب، این خاطره بخشی از پاسخ شما بود. پرسش بجایی داشتید و از فرصت استفاده می‌کنم تا دوباره به سلیقه‌های شخصی و برداشت‌های مدیران در این زمینه اشاره کنم، ببینید وقتی صحبت از اهمیت پژوهش یا جایگاه نویسنده و کارگردان صحبت می‌کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که اینها زیربنای تولید اثری فاخر هستند. تا زمانی که تحقیقات دقیق نباشد، داستان اصولی و منطقی شکل نمی‌گیرد، بعد از آن تا کارگردان یا فیلمسازی توانمند و مسلط به کار نباشد هنرمند هرچه‌قدر هم که هنرمند باشد نهایتاً کاری متوسط ارایه می‌شود.

چون تولید اثر زنجیره‌ای از عوامل است که نهایتاً فاخر می‌شود. ببینید شما اگر بهترین هنرمندان و بازیگران را دور هم جمع کنید و یک فیلم‌نامه ضعیف و سایر عوامل مبتدی را هم داشته باشید به هیچ عنوان کار فاخر ایجاد نمی‌شود. از فرصت استفاده می‌کنم و به موفقیت پلتفرم‌ها در جذب مخاطب در شرایط فعلی اشاره می‌کنم. ببینید سریال‌هایی که در پلتفرم‌ها ساخته می‌شود کم‌کم نویسندگان و حق قلم و تألیف، جایگاه خودش را پیدا می‌کند.

طبیعتاً در سایه این حقوقی که احراز می‌شود یقیناً به پژوهش هم توجه خواهد شد که نتیجه می‌شود محبوبیت یک اثر در ذهن مخاطبانی که منتظر هستند تا مثلا فلان روز قسمت بعدی سریال منتشر شود و برای دیدنش هزینه کنند، اینجا یک سئوال مطرح می‌شود برای دیدن سریال در رسانه ملی مخاطبان هزینه نمی‌کنند و کاملا رایگان می‌توانند محتوای مورد نظر را دریافت کنند، پس چه عاملی باعث می‌شود تا برای دیدن مثل یک سریال که از فلان پلتفرم پخش می‌شوند هزینه کنند؟ پاسخ مشخص است.

شما می‌بینید فیلم‌ها و سریال‌هایی که کمی مبتنی بر اقتباس‌اند. یعنی قبلاً مراحل آن پالایش اندیشه و پژوهش روی آن صورت گرفته، توفیق آن هم در سطح بالاتری اتفاق می‌افتد، اما آنهایی که فقط تولید شده‌اند تا آنتن و کنداکتور خالی نباشد… .

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی کنند


مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه هنرمندان کشور تقاضا داریم توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیل سلطانیان، بازیگری خوشنام و بی حاشیه

رییس رسانه ملی در پیامی درگذشت هنرمند پیشکسوت، اسماعیل سلطانیان را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

«انالله و اناالیه راجعون؛ خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت، اسماعیل سلطانیان باعث اندوه فراوان شد. آن مرحوم با بازی در مجموعه‌های مختلف مانند یوسف پیامبر، ستایش، مرد هزار چهره و پایتخت، هنر خود را در عرصه بازیگری ثبت و ضبط کرد. درگذشت مرحوم سلطانیان را به خانواده، دوستان و همکاران شان تسلیت گفته و برای آن مرحوم، رحمت الهی از درگاه ایزدمنان خواهانم.

پیمان جبلی. رییس سازمان صدا و سیما»

همچنین محسن برمهانی معاون سیما در پیامی درگذشت اسماعیل سلطانیان بازیگر خوشنام و خوش‌اخلاق تلویزیون را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت معاون سیما به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

جامعه هنری و خانواده بزرگ سیما، داغدار درگذشت بازیگری خوشنام و خوش‌اخلاق است. بازیگری تحصیل‌کرده و با دانش، اما بی حاشیه و بی ادعا که نقش آفرینی‌هایش هیچ گاه از خاطره‌ها فراموش نخواهد شد. نقش‌هایی، چون کاهن معبد در «یوسف پیامبر»، عمو بهرام در «وضعیت سفید» و نقش‌هایی که در مجموعه هایی، چون «ستایش»، «رستگاران»، «مرد هزار چهره»، «معراجی ها» و … ایفا کرد. سلطانیان از هنرمندان متعهدی بود که همیشه با مردم و در کنار مردم زیست و یادش در قلب‌های مردم زنده خواهد ماند.

اینجانب مراتب تسلیت خود را به خانواده محترم این هنرمند و جامعه رسانه‌ای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن عزیز سفر کرده علوّ درجات را از درگاه حق مسألت دارم.

مرحوم اسماعیل سلطانیان امروز در سن ۶۹سالگی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. وی با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف مانند یوسف پیامبر، پایتخت، مردهزار چهره و ستایش از جمله بازیگران فعال در عرصه هنر نمایش بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیرکل هنرهای تجسمی به دیدار حسین محجوبی رفت


مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین دیدار از سلسله دیدارهای خود با هنرمندان عرصه تجسمی با عنوان «درگه اهل هنر» به ملاقات حسین محجوبی هنرمند پیشکسوت نقاشی رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوران و مجری برنامه همآهنگ معرفی شدند

پخش مرحله اصلی برنامه تلویزیونی «همآهنگ» که روایتی تازه از سرود و موسیقی است، از چهارشنبه ۲۴ خرداد در شبکه‌های افق و نسیم آغاز می‌شود.

در این مرحله از برنامه، سیما تیرانداز (بازیگر سینما و تلویزیون و مدرس تئاتر)، بهزاد عبدی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، محمدمهدی سیار (شاعر و استاد دانشگاه)، علی لهراسبی (خواننده) و امیریل ارجمند (بازیگر و خواننده، به نمایندگی از هیات انتخاب) حضور دارند.

همچنین مهدی مفیدی به عنوان مجری برنامه و احسان مهدی به عنوان مجری پشت صحنه در این برنامه حضور دارند.

این برنامه روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

«همآهنگ» برنامه‌ای با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات سرود در کشور است که طرح و پژوهش آن از سال ۱۳۹۹ و پیش تولید رسمی آن از زمستان ۱۴۰۰ آغاز شده است.

این برنامه که در مرحله مقدماتی آن ۱۴هزار کیلومتر سفر زمینی برای معرفی گروه‌های سرود در ۱۰ نقطه ایران تجربه شده، محصولی از موسسه مأوا، به تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی است.

طی یک سال و نیم گذشته گروه‌های مختلف سرود در کشور شناسایی و بیش از ۸۰۰ گروه پس از دریافت آثار ارزیابی شدند. پس از این مرحله، گروه‌های برگزیده در سراسر کشور برای مرحله مقدماتی انتخاب و در قالب کارناوال کشوری در چند استان رقابت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش برای برگزاری کنسرت متفاوت در آزادی/ نام آلبوم تغییر کرد!


پویا حاجیلی از نوازندگان و آهنگسازان جوان در آستانه برگزاری تازه‌ترین کنسرتش از حال و هوای متفاوت اجرایی گفت که در آن هر یک از سازها قرار است فضای کمتر تجربه‌شده‌ای را به مخاطبان ارائه دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش گوشه‌هایی از مراسم «کاروان غیرت» در شبکه پنج


در مراسم «کاروان غیرت» که امروز با اجرای محسن آزادی و با حضور ۳۰ مادر شهید در میدان امام حسین (ع) تهران از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برپاست حجت‌الاسلام مصطفی کرمی سخنرانی می‌کند.

همچنین مرثیه‌سرایی با نوای حاج امیر عباسی ذاکر اهل بیت (ع)، نقالی مرشد محسن میرزاعلی، اجرای گروه سرودِ میثاق تهران، تولید آثار هنری توسط هنرمندان و اهدای پرچم حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) به خانواده این شهید گران‌قدر از دیگر بخش‌های این برنامه است.
شهید حمیدرضا الداغی قهرمان سبزواری، هشتم اردیبهشت‌ماه در دفاع از دختری جوان مقابل مزاحمت خیابانی با ضربات متعدد چاقو به شهادت رسید.

 «کاروان غیرت» نیز همزمان با اربعین شهید الداغی از تهران به سمت سبزوار به ترتیب در شهر‌های سمنان و مشهد توقف کرده و در هر شهر مراسم یابودی برگزار می‌کند. گزارشی از این مراسم از شبکه پنج سیما روانه آنتن خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همراه با فیلم‌های سینمایی تلویزیون در تعطیلات آخر هفته

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «روز‌های افتخار»، «ماموریت»، «استاد جوان»، «هیولای نفتی» و… پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

 شبکه یک سیما

فیلم سینمایی «روز‌های افتخار» به کارگردانی «رشید بوشارب»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
در این فیلم با بازی سامی ناسری، روزدی زم، سامی بواجیلا و جمل دبوز خواهیم دید: در طول جنگ جهانی دوم، چهار مرد آفریقایی در ارتش فرانسه ثبت نام می‌کنند تا در مقابله با آلمانی‌ها به آن کشور کمک کنند. اما 

شبکه سه 

فیلم سینمایی «ماموریت» به کارگردانی «حسین زندباف»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
در این فیلم خواهید دید: دختر آقای سعادت با مهندس مهران قرار ازدواج گذاشته است. آقای سعادت، که آدم بدگمانی است، آقا تقی خیالاتی و دست و پا چلفتی را مأمور می‌کند تا مهران را زیر نظر بگیرد. آقا تقی ادعا می‌کند که مهران عضو باند قاچاق هروئین است. به زودی معلوم می‌شود که قاچاقچی مورد نظر فرد دیگری است شبیه مهران که در ساختمان محل سکونت او زندگی می‌کند، اما …
اکبر عبدی، مهین شهابی و علی شعاعی در فیلم سینمایی «ماموریت» هنرنمایی کرده اند.

فیلم سینمایی جدید «هدف» به کارگردانی «سانتوش جاگارلاپودی»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۶ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

در این فیلم با بازی ناگا شاوریا، جاگاپاتی بابو، کتیکا شارما و ساچین خدکار؛ درباره جوانی به نام پاردو است که تحت حمایت‌های پدربزرگش به ورزش تیراندازی با کمان روی آورده است. پدر او نیز از قهرمان‌های تیراندازی بوده که در زمان طفولیت او به اتفاق مادرِ پاردو در تصادف کشته شده است. پاردو با تلاش فراوان و با وجود رقیبی حسود و بی اخلاق به نام راهول، قهرمان تیراندازی ایالتی می‌شود. پاردو که احساساتی نسبت به دختری به نام ریتیکا دارد، پله‌های ترقی را به سرعت می‌پیماید؛ اما مرگ ناگهانی پدربزرگ باعث می‌شود، خود را باخته و دچار اعتیاد شود. در روز انتخابی المپیک، پاردو که با رفقای راهول درگیر شده و دست راستش به شدت آسیب دیده، در میانۀ مسابقه بیهوش شده و راز اعتیاد او برملا می‌شود. پاردو پس از بهبودی نسبی با راهول درگیر شده و به خاطر بی اخلاقی و ایجاد تنش، از مسابقات انتخابی تیم ملی خط می‌خورد. پاردو با بی احترامی به ریتیکا و پدرش، حمایت نامزدش را نیز از دست می‌دهد. در همین هنگام، مرد میانسالی به نام سارادی به یاری پاردو آمده و ..

شبکه چهار

فیلم سینمایی «تیر باران» به کارگردانی «علی اصغر شادروان»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

در این فیلم خواهیم دید: بهمن ماه سال ۱۳۴۳ محمد اندرزگو به همراه چند تن دیگر روبروی ساختمان مجلس منتظر می‌شوند تا حسنعلی منصور را ترور کنند. ترور با موفقیت انجام می‌شود، اما مأموران با تجسس بسیار همه عاملین ترور بجز سیدعلی اندرزگو را دستگیر و اعدام می‌کنند. مأمورین ساواک به دنبال اندرزگو هستند چرا که او را از طراحان اصلی ترور می‌دانند، اما سیدعلی اندرزگو در لباس مبدل به مبارزه ادامه می‌دهد و چند بار تا مرز دستگیری می‌رسد، ولیکن باز نجات می‌یابد و هر بار مجبور می‌شود به همراه خانواده به شهری یا روستایی دیگر برود. آخرین بار …
مجید مجیدی، جعفر دهقان، رضا چراغی، عطاءالله سلمانیان و حبیب اله رجبعلی در فیلم سینمایی «تیر باران» نقش‌آفرینی کرده‌اند

شبکه پنج

انیمیشن سینمایی «هواپیما‌ها و مامور نجات و آتش‌نشانی» به کارگردانی «بابز گاناوی»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.
در این انیمیشن خواهید دید: داستی که بعد از مسابقات دچار نقص فنی شده و چرخ دنده‌اش خرد شده و نباید سرعت بگیرد به دوستانش می‌سپارد که برایش چرخ دنده پیدا کنند، ولی چون تولید این هواپیما‌های سمپاش متوقف شده این چرخ دنده‌ها پیدا نمی‌شوند. داستی وقتی می‌بیند که دوست پیرش میدی که آتشنشان است نتوانسته آتش را خاموش کند و می‌خواهد از کارش کناره بگیرد تصمیم می‌گیرد که به او کمک کند

شبکه نمایش

فیلم سینمایی «سه ثانیه به جهنم» به کارگردانی «کسپر ورده»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می‌شود.
در این فیلم با بازی شان کانری، ایان مک‌شین و ایزابل دین خواهیم دید: گروهی از هواپیماربایان به رهبری ری پتری یک هواپیمای بریتانیایی را هنگام فرود در اسکاندیناوی مورد حمله قرار می‌دهند. سرهنگ تهلویک، رئیس امنیت ملی مأموریت دارد مسافران هواپیمای ربوده شده انگلیسی را نجات دهد در حالی که سفیر انگلیس در محل اقامت خود توسط یک تیم تروریستی دیگر گروگان گرفته شده است و …

فیلم سینمایی «زندگی ابدی» به کارگردانی «ولفگانگ مورنبرگر»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۱ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
در این فیلم با بازی جوزف هادر، توبیاس مورتی و نورا والدشتاتن خواهیم دید: آقای برنر که با بیماری سردرد میگرن درگیر است روزی مقدار زیادی از مسکن‌های قوی را یک جا استفاده می‌کند؛ که همین مسئله موجب از دست دادن اختیار خود و در نهایت شلیک گلوگه به سر خود می‌شود و خوشبختانه جان سالم به در می‌برد، اما حالا دچار توهمات شده و …

فیلم سینمایی «خاک» به کارگردانی «آلکس راناریولو»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
در این فیلم با بازی کوین دیلون، درن هورتن، کریستینا مور، نتار موین، دُمینیک دوور و متیو گلاو خواهیم دید: دز پسر ۱۷ ساله‌ای است که والدین خود را از دست داده است و با تنها خواهرش که از او کوچک‌تر است زندگی می‌کند. او چند سال گذشته زیر نظر یک پلیس حرفه‌ای دوره‌های خاصی را سپری کرده بود که در آن برای کمک به عده‌ای نوجوان با پلیس همکاری کرده است. او در این دوره آموزشی به خوبی به روش‌های مختلف سرقت ماشین تسلط پیدا کرده است؛ و اکنون که سرپرست خواهرش نیز هست برای کسب درآمد و امرار معاش وارد یک باند سرقت ماشین شده است و مدتی است که در ازای دریافت مبلغ ناچیزی برای این باند سرقت می‌کند. اما دز در آخرین سرقت خود توسط پلیس شناسایی می‌شود و همان پلیسی که نزد وی تعلیم دیده، دز را به دام می‌اندازد. پلیس بعد از بازداشت دز به دلیل سن کم او، تصمیم می‌گیرد به وی فرصت دهد تا شاید به زندگی سالم بازگردد و از تخصص خود در مسیر درستی استفاده کند. او دز را به یکی از دوستان خود (ریک) که در زمینه مسابقات رالی تخصص دارد معرفی می‌کند و از وی می‌خواهد تا مدتی او را به خانه اش برده و از وی حمایت کند. ریک در ابتدا با دوستش مخالفت می‌کند، اما …

فیلم سینمایی «استاد جوان» به کارگردانی «جکی چان»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۵ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
در خلاصه داستان فیلم با بازی جکی چان، بایو یان و پای وای آمده است: اژد‌ها بعد از شکست دادن دانش آموزان دیگر در رقابت رقص شیر، از مدرسه رزمی بیرون فرستاده می‌شود، و تنها راه او برای بازگشت، پیدا کردن برادر گم شده اش است، اما …

فیلم سینمایی «بروکلین بی مادر» به کارگردانی «ادوارد نورتون»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۷ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
داستان این فیلم با بازی ادوارد نورتون، گوگو امبتا را و ویلم دفو؛ در سال ۱۹۵۰ در نیویورک رخ می‌دهد که، لیونل استروگ در یک آژانس کارآگاه در کنار گیلبرت کونی، دنی فانتل و تونی ورمونته کار می‌کند. رئیس آنها، فرانک مینا، آن‌ها را از یتیم خانه‌ای به فرزندی گرفته و بزرگ کرد. لیونل با لقب بروکلین بی مادر، سندرم تورت دارد، که اغلب او را از مردم بیگانه می‌کند، اما حافظه تصویری وی او را به یک کارآگاه خوب تبدیل می‌کند و …

فیلم سینمایی «دو فیلم با یک بلیت» به کارگردانی «داریوش فرهنگ»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۹ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: یک کارگردان بعد از سال‌ها از آمریکا برگشته تا نخستین فیلم خود را بسازد. هنرپیشه اول مرد فیلم بر اثر سانحه‌ای نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. فیلم باید به موقع به جشنواره برسد و کارگردان بعد از جستجوی بسیار، فروشنده دوره گردی را پیدا می‌کند که شباهت زیادی به هنر پیشه فیلم دارد. کارگردان تصمیم می‌گیرد از وجود فروشنده دوره گرد در فیلم استفاده کند. از سوی دیگر هنرپیشه اول زن درگیر مسائل خانوادگی است و قصد سفر به آمریکا را دارد. کارگردان، هنرپیشه بدل و هنرپیشه زن هرکدام با تجربه تازه‌ای روبرو می‌شوند…
مهدی هاشمی، داریوش فرهنگ و افسانه بایگان در فیلم «دو فیلم با یک بلیط» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «هیولای نفتی» به کارگردانی «کریس وِج»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
در خلاصه داستان این فیلم با بازی لوکاس تیل، جِین لِوی و توماس لِنون آمده است: محققان در صدد اکتشافات درون زمینی از انفعالات نفتی می‌باشند که بر اثر فشار حاصل از گاز به درون زمین متوجه می‌شوند که گاز حاصل از ترکیبات بسیار بافشار بوده و باعث تخریب می‌گردد..، اما حادثه از انجا شروع می‌شود که در درون این لایه‌های نفتی در اعماق زمین ظاهرا موجوداتی هیولایی زندگی می‌کنند که بر اثر این فعل و انفعال به روی زمین پرتاپ می‌شوند.. تریپ که دانشجوی زیست شناسی است و پدرش در یکی از ایستگاه‌های نفتی مشغول حفاری بر حسب اتفاق با یکی از این موجودات (هیولا‌های نفتی) روبرو می‌شود که این آشنایی موجب دوستی میان آن‌ها می‌شود.. هیولای نفتی فقط نفت می‌خورد و شرط حیاتش مصرف بشکه‌های بسیار نفت است که …

فیلم سینمایی «بحران» به کارگردانی «نیکلاس جارکی»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۲۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود.
این فیلم با بازی آرمی همر، گری اولدمن، اوانجلین لیلی، گرگ کینر، میشل رودریگز، لوک ایوانز، لی‌لی رز دپ و ورونیکا فرس؛ درباره یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارو سازی آمریکاست که داروی مسکنی می‌سازد که در خود مخدر بسیار خطرناک و پنهان دارد. یکی از اساتید داروساز دانشگاه طی آزمایشاتی به این موضوع پی می‌برد و مقابل آن می‌ایستد. مقامات دانشگاه و حتی دولت به شدت با وی مقابله می‌کنند و تمام  مسئولیت‌های وی را اخذ کرده از کار اخراج می‌کنند. اما او با علنی کردن این موضوع در رسانه‌ها موفق می‌شود جلوی تولید این دارو را بگیرد

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «دیزی کوئوکا» به کارگردانی «ریکارد کوسو»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.
در این انیمیشن خواهیم دید: دیزی دختری از یک گونه خاص حیوانی است به نام کوآکا ترکیبی از کانگورو، خرس و موش. روزی دیزی با یک جهانگرد عکس سلفی می‌اندازد و باعث می‌شود این گونه حیوانی به داشتن زیباترین لبخند معروف شوند. دیزی، اما از کودکی و با دیدن فیلمی از یک کروکودیل مرد به نام فرانکی اسکِیلز که قهرمان مسابقات ترسناکترین حیوانات دنیاست، عاشق شرکت در این مسابقه شده و نمی‌خواهد شغل خانوادگیشان را ادامه دهد. او به شهری که محل مسابقات است می‌رود و با روندا (کروکودیل جوان زن) رو در رو می‌شود که به شهرتی دست پیدا کرده است. برخورد مغرورانه روندا باعث می‌شود تا دیزی دوباره سودای شرکت در مسابقات را در سر بپروراند

شبکه امید

فیلم سینمایی «معجزه آبی» به کارگردانی «جولیو کوئینتانا»، پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.
در این فیلم با بازی دنیس کواید، جیمی گونزالس، ریموند کروز، آنتونی گونزالس، دانا ویلر نیکلسون، فرناندا اورجولا و بروس مک گیل خواهیم دید: آمر مردی جوان است که خودش قبلا سابقه بزهکاری داشته و حالا چند سالی است که یک مرکز نگهداری از نوجوان‌های بی خانمان و بزهکار راه انداخته است. او برای هزینه‌های جاری مرکز ناچار شده از بانک وام بگیرد و حالا بانک قصد دارد ساختمان آن‌ها را مصادره کند. آمر به دوستانش مراجعه می‌کند تا این پول را قرض بگیرد، اما آن‌ها این میزان پول را نمی‌توانند به او قرض بدهند. یکی از دوستان سابقش به او پیشنهاد حمل مواد را می‌دهد تا بتواند پول مورد نیازش را تهیه کند، اما او قبول نمیکند. تا اینکه مسئول مسابقات ماهی گیری به او پیشنهاد می‌دهد به همراه یک ماهی گیر پیر در مسابقه شرکت کند شاید بتواند برنده جایزه مسابقه شود. آمر به همراه نوجوان‌های مرکز و ماهی گیر پیر یک گروه تشکیل می‌دهند و در مسابقه شرکت می‌کنند که

شبکه فراتر (۴k)

فیلم سینمایی «فینچ» به کارگردانی «میگل سپاچنیک»، پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه ساعت ۲۲ از شبکه فراتر پخش خواهد شد.
در این فیلم با بازی تام هنکس و کلب لندری جونز خواهید دید: مهندسی که از بازماندگان حادثه‌ای در زمین است در پناهگاهی در زیر زمین زندگی می‌کند، او رباتی را می‌سازد تا پس از مرگش وظیفه مراقبت از سگش را داشته باشد و…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه اندازی مدرسه تابستانه در تلویزیون

تفاهم‌نامه «راه اندازی مدرسه تابستانه» با محوریت مهارت آموزی، اشتغال زایی و عدالت آموزشی و سایرهمیاری‌های مرتبط با ایجاد استاندارد‌های آموزش غیرحضوری و تولید محتوا، ارائه مدرک و سایر حمایت‌های مادی و معنوی سازمان فنی و حرفه‌ای و ظرفیت رسانه ملی و شبکه آموزش میان علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش سیما و غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا شد.

در این تفاهم نامه همکاری که میان عبدالعالی و حسینی نیا منعقد شد، به استفاده از ظرفیت‌های برنامه‌های تلویزیونی روی آنتن در راستای ترویج و فرهنگ سازی رشته‌های جدید، نوآور و اشتغال آفرین سازمان فنی حرفه ای، بهره گیری از توانمندی‌های پژوهشگران، محققان، اساتید، استارت آپ‌ها و دانشجویان نخبه سازمان فنی حرفه‌ای کشور برای مساله حل اشتغال در کشور با تکیه به ابزارفرهنگ ساز در رسانه ملی و راه اندازی خانه‌های فناوری تاکید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ملکه مخملی» در تلویزیون

مستند ملکه مخملی روایت ماجراجویی وینسنت مونیر از مشهورترین عکاسان حیات‌وحش جهان و سیلوین تسون رمان‌نویس مشهور برای پیداکردن پلنگ برفی است که ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

«ملکه مخملی» یا (The Velvet Queen) به کارگردانی مشترک ماری آمیگوئه و وینسنت مونیر محصول سال ۲۰۲۱ کشور فرانسه است.

در خلاصه این مستند آمده است: در بالای فلات تبت، در میان دره‌های ناشناخته و غیرقابل‌دسترس، یکی از آخرین پناهگاه‌های دنیای وحش قرار دارد که جانوران نادر و ناشناخته‌ای در آن زندگی می‌کنند، وینسنت مونیر، یکی از مشهورترین عکاسان حیات‌وحش جهان، سیلوین تسون، ماجراجو و رمان‌نویس مشهور را در آخرین مأموریت خود، همراهی می‌کند، برای چندین هفته، آن‌ها در جستجوی حیوانات منحصربه‌فرد در این دره‌ها کاوش کرده و تلاش می‌کنند پلنگ برفی را که یکی از کمیاب‌ترین گربه‌های بزرگ در جهان است ببینند.

مستند «ملکه مخملی» نخستین‌بار در ۱۳ جولای ۲۰۲۱ در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد و پس از حضور در چندین جشنواره بین‌المللی دیگر در نهایت در ۱۵ دسامبر همان سال در سینما‌های کشور فرانسه اکران شد.

این مستند پس از حضور در جشنواره‌های بین‌المللی متعدد موفق شد برنده پنج جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم مستند، بهترین مستند سینمایی و بهترین مستند حیات‌وحش و نامزد دریافت ۶ جایزه دیگر نیز شود که از میان آن‌ها می‌توان به نامزدی جایزه بهترین مستند، بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی متن اشاره کرد.

تکرار مستند «ملکه مخملی» روز بعد ساعت ۳۰: ۹ است.

مشاهده خبر از سایت منبع