مدیرکل هنرهای تجسمی با خانواده زندهیاد حسین کاشیان دیدار کرد
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده هنرمند فقید حسین کاشیان دیدار و گفتگو کرد.
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده هنرمند فقید حسین کاشیان دیدار و گفتگو کرد.
با توجه به درخواست مخاطبان این شبکه و شروع اوقات فراغت و شب نشینی در فصل تابستان ساعت پخش برنامههای خود را تغییر میدهد.
بدین ترتیب برنامه استعدادیابی بگو بخند پس از گذراندن دور مقدماتی از این پس و از ششم تیرماه سه شنبه تا جمعه ساعت ۲۳ پخش خواهد شد تا لحظات شادی را برای مخاطبان خود رقم بزند. مسابقه بگو بخند مسابقه استعداد یابی است که از نقاط مختلف در این برنامه شرکت کرده اند تا باهم، برای خندیدن به رقابت بپردازند.
گروههای برتر در مسابقه همآهنگ با گذراندن مرحله مقدماتی مجوز حضور در برنامه اصلی را دریافت کردهاند که در شبهای تابستان در فضایی استودیوی از شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۱:۳۰ با یکدیگر به رقابت میپردازند. در این مرحله از برنامه، سیما تیرانداز (بازیگر سینما و تلویزیون و مدرس تئاتر)، بهزاد عبدی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، محمدمهدی سیار (شاعر و استاد دانشگاه)، علی لهراسبی (خواننده) و امیریل ارجمند (بازیگر و خواننده، به نمایندگی از هیات انتخاب) حضور دارند.
برنامه کودک شو با اجرای پژمان بازغی در حوزه کودک و خانواده چهارشنبه تا جمعه از ساعت ۲۱:۳۰ پخش میشود.
مجموعه نمایشی «از این به بعد» به مناسبت هفته قوه قضاییه تا هفتم تیرماه، هر شب ساعت ۲۱ از شبکه نسیم پخش میشود.
همچنین مجموعه طنز جورچین پس از اتمام برنامه از این به بعد، از پنجشنبه ۸تیرماه هر شب جایگزین این برنامه شده و ساعت ۲۱پخش خواهد شد.
شرکت کنندگان در برنامه خوش نمک، با شعار خندیدن از دور مقدماتی عبور کرده و در حال رقابت برای شناخت نفر فینالیست هستند. این برنامه، سه شنبه تا جمعه ساعت ۲۰از شبکه نسیم پخش میشود. همچنین دو برنامه جدا از معرفی فینالیستها به مناسبت عید قربان و غدیر ضبط شده است که با حضور سامان گوران، سید احمد موسوی و بازیگران برنامه ویتامین خ در شبهای عید به روی آنتن خواهد رفت.
دیگر برنامههای شبکه نسیم از جمله: خانه جلال (روزهای زوج ساعت ۱۸)، قندون (روزهای فرد ساعت ۱۸)، بی سیم (روزهای زوج ساعت ۱۹)، ویتامین خ (روزهای فرد ساعت ۱۹)، نسیم آوا (پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۸:۳۰)، چهارشگفت انگیز (شنبه تا دوشنبه ساعت ۲۰)، چهل تیکه (شنبه تا دوشنبه ساعت ۲۳)، سرنخ (یکشنبه تا سه شنبه ساعت ۱۲بامداد) برای سرگرمی مخاطبان در تابستان از شبکه نسیم پخش خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، اولین برنامه از فصل جدید برنامه «پاتوق مستند» که از سال ۱۴۰۱ توسط سازمان سینمایی سوره و در راستای هماندیشی و همافزایی میان مستندسازان و علاقهمندان به سینمای مستند، راهاندازی شده بود، روز پنجشنبه اول تیر با نمایش و نقد و بررسی مستند «بیوتنها» به کارگردانی حسین شمقدری و تهیهکنندگی محمدحسن مددی در سینما سپیده برگزار شد.
حامد شکیبانیا که اجرای این برنامه را برعهده داشت، بیان کرد: بیشتر مستندهایی که حسین شمقدری میسازد، غیرقابل پخش است اگرچه خود این اتفاق را مثبت ارزیابی میکند. امیدواریم «بیوتنها» به کمک شبکههای مجازی و رسانههای اجتماعی امروز به دست مخاطبان برسد چراکه این مستند تلاش یک فرزند برای رساندن فریاد مظلومیت پدرش از طریق مستند و رسانه است.
حسین شمقدری کارگردان «بیوتنها» در ادامه عنوان کرد: منِ مستندساز احساس میکنم باید ظلمی که در تاریخ ما بر برخی افراد گذشته و کمتر دیده شده است، در قالب مستند روایت کنم. همچنین باید بگویم که پشت سینمایی که ظاهرش زیبا و هنر است، یک جنگ نمایانی است.
این مستندساز با بیان اینکه مجید نوری فرزند حمید نوری را که سوژه «بیوتنها» است، بسیار اتفاقی در یک پاساژ ملاقات کرد و همین مساله دلیل ساخت مستند شد، عنوان کرد: ایشان به من گفت که پدرم را در سوئد زندانی کردهاند و هماکنون در انفرادی است. مجید نوری از من خواست با دغدغه خودش مستند بسازیم و حتی هزینه سفر را هم پرداخت کرد. ما این مستند را هماکنون در سایت «یک فیلم» میفروشیم و بخشی از درآمد را به مجید نوری پرداخت میکنیم تا هزینهای را که برای پروژه کرد، به او بازگردانیم.
شمقدری ادامه داد: روز اولی که میخواستم روی این مستند کار کنم به من گفتند که سازمان مجاهدین خلق مخوف است و اگر کینه کنند ممکن است کارم را تلافی کنند. با این تفاسیر به دلیل آنکه اعتقاد دارم اگر زندگی میکنم یک آرمانی دارم، خطر را به جان خریدم و بر اساس وظیفه به سراغ ساخت این اثر رفتم. همچنین معتقدم ساخت این مستند روزی من بوده است تا ثبت شود و در تاریخ بماند.
وی یادآور شد: روزی که ما وارد سوئد شدیم، بدون خبر قبلی به دادگاه رفتیم و من شناسایی شدم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که افراد حاضر در آنجا در لحظه برایم شعار ساختند و میگفتند «مستندساز ولایت برگرد برو سفارت». همچنین همان شب اول کمپینی تشکیل شد که به پلیس امنیت سوئد گزارش داد.
کارگردان «بیوتنها» با بیان اینکه قبل از سفر با سوئد دو ماه به صورت فشرده پژوهش کرده است، گفت: در تحقیقاتم متوجه شدم افرادی که در شروع تشکیل سازمان مجاهدین خلق بودند، آدمهای عمیق و اهل مطالعه بودند که فلسفه فکری داشتند اما در حال حاضر اینگونه نیستند و بسیار سطحی شدند. البته بخشی از اتفاقات در مستند روایت نشد چراکه ما با سازمان جنایتکار و مخوفی طرف بودیم.
شمقدری در پایان با بیان اینکه مستند «بیوتنها» در ۲ سفر و بر اساس تجربه شخصی ساخته شده است و اثر پژوهشی نیست عنوان کرد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در زمینه دادگاه حمید نوری رسانههای خارجی بسیار قوی کار کردند و مستندهایی ساختند اگرچه واضح است که با حمایتها سیاسی این آثار ساخته شده است. اثر من، اولین کاری است که از سمت ما یعنی ایران صورت گرفت. همچنین در حوزه خبر هم ضعیف عمل کردیم و متاسفانه در رسانهها اثبات شد یک جانی را گرفتند و به این مساله یقین دارند.
در ادامه مجید تفرشی پژوهشگر و سندپژوهش تاریخ معاصر بیان کرد: اساساً مساله مجاهدین خلق تبدیل به دغدغه ملی شده و موضوع بسیار مهم در تاریخ سینمای ایران است چراکه ما با سازمانی مواجه هستیم که از نظر مالی، درآمدی که از دشمنان ایران برای مقابله با دولت مستقر، نظام حاکم و منافع ملی کشور بدست آورده، در تاریخ دنیا بینظیر است. سوا و ورای نظام و دولت مستقر، دستور و پیام سازمان مجاهدین خلق به صورت علنی این است که از هر راهی، با هر کمکی و بدون توجه به تبعاتش باید مقابله کنیم و به قدرت برسیم.
وی با بیان اینکه ماجرای پرونده حمید نوری که در «بیوتنها» اشاره شده است، سه ضلع دارد، تصریح کرد: سازمان مجاهدین خلق در ابتدای پرونده هیچ کاره و واقعیت این است که پروژه توسط مجاهدین ربوده و تبدیل به پرونده سازمان مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ایران شد. تلاشی که صورت گرفته فراتر از حمید نوری است. در حقیقت یک کمپین تجمیع شده علیه ایران تشکیل دادند و حتی از سازمان مجاهدین خلق اباههسازی کردند، یعنی نهادی که همه ایرانیان بر سر نخواستن آن متحد هستند، در دادگاه تطهیر شد.
تفرشی تاکید کرد: ناگفته نماند اگرچه این اتفاق قبلاً رخ داده بود اما دادگاه حمید نوری قباحت دیده شدن و کنشگری مجاهدین خلق را از بین برد و این اتفاق مجاهدین خلق را برای برای آنچه که ادعا داشتند، آماده کرد. شخص آقای نوری برای ایجاد ترس و نگرانی در مقامات ایرانی ساکن اروپا مهم است تا جو ارعاب و تهدیدی را برای ایران فراهم کنند.
تفرشی در پایان با بیان اینکه مساله مجاهدین خلق، دغدغه و نگرانی تمامیت ارضی ایران و منافع ملیاش است و ربطی به حکومت مستقر شده ندارد، مطرح کرد: «بیوتنها» مستندی هوشمندانه، شجاعانه و هشداردهنده است که ضعف ایران در دیپلماسی عمومی و مردمی و رسانهای را به نمایش میگذارد. ایران عرصهای را برای تبلیغات مجاهدین خلق خالی گذاشته است و ایرانمداران و ایران دوستان نیز این عرصه را خالی کردند و تصور میکنند اگر حرف نزنند، خوب است. اگرچه تحولات روزهای گذشته در آلبانی نقطه عطفی بود بر اینکه سازمان مجاهدین خلق به فرقه تمام عیاری تبدیل شود که در آینده سیاسی ایران در هر محوری نقشی نداشته باشند.
«پاتوق مستند» در فصل جدید با مشارکت مرکز مستند سوره، پخش «رویش» موسسه بهمن سبز، سفیرفیلم و شبکه مستند برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست صمیمی هنرمندان و سینماگران استان سمنان با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان امروز ۳۱ خرداد ماه در این استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: سمنان، بیستمین سفر استانی مدیران سینمایی به منظور بررسی و پیگیری مشکلات سینمایی است در حالی که پیش از دولت سیزدهم، مأموریتهای سازمان در این سطح تعریف نشده، سفرهای استانی و حضور میدانی مسئولان سینمایی در استانها با رویکرد عدالت محوری بوده است، مضافاً اینکه این موضوع یکی از دغدغههای شخصی من محسوب میشود. توجه به استانها در حوزه زیرساخت، آموزش و توسعه منابع انسانی یک شعار نیست و قطعاً اتفاقات مهمی در حال شکلگیری است.
خزاعی با اشاره به فقدان سینما در بیش از ۲۰۰ شهر دارای جمعیت ۵۰ هزار عنوان کرد: متأسفانه ظاهراً، سینما خیلی در اولویت برنامههای توسعه کشور نبوده است در حالی که سینما و سالن نمایش، توسعه فرهنگی و شاخصه توسعه محسوب میشود. در حال حاضر مطالبهای جدی در تهران و شهرستان برای ساخت سینما اتفاق افتاده است.
به گفته وی، از آغاز دولت سیزدهم ۲۰۰ سالن سینما به بهره برداری رسیده و تا سهماهه آینده (تا پایان شهریورماه) ۵۰ سالن دیگر نیز به بهرهبرداری خواهد رسید و با خود عهد کردهام تا پایان دوره چهار ساله دولت (۱۴۰۴) این تعداد را به ۱۰۰۰ سالن رسانده و به وعدههایمان جامه عمل خواهیم پوشاند.
رئیس سازمان سینمایی درباره تجهیز سالنهای سینما اظهار کرد: در زمینه تجهیز نیز شعار نمیدهیم و در اولین مصوبه شورای سینما ۱۸۰ میلیارد برای تجهیز مراکز سینمای جوان قطعی شده و زیرساخت این بودجه در حال فراهم شدن است و اطمینان میدهم تا پایان سال به این بخش اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه تعبیر برخی هنرمندان نسبت به وجود سدی بر سر راه سینماگران شهرستانی و کوچ اجباری آنها به تهران، درست است، تاکید کرد: در سازمان سینمایی درصدد برنامهریزی برای ایجاد برخی مزیتها و ساختارها در استانها هستیم و در این زمینه در نظر داریم ایجاد بستر معرفی تهیهکنندههای استانی از ظرفیتهای استانی بیشتر استفاده کنیم و با بهرهمندی از عوامل استانی و بومی حتی در مراحل پخش و اکران، کادرسازی و تغییر ساختار در عرصه سینمای استانی را اجرایی کنیم. در طرح باشگاه فیلم اولیها ضریب و سهمیه اصلی متعلق به استان است. همچنین در حوزه بازیگری نیز سامانهای در بنیاد سینمایی فارابی در حال آمادهسازی است.
خزاعی آموزش رایگان فیلمسازی در تعدادی از استانها، برنامهریزی برای حضور گستردهتر سینماگران استانی در جشنوارههای ملی و بینالمللی کشور را از دیگر مشوقهای حمایتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: سینما در دنیا در حال تحول و پوستاندازی است. با ورود متاورس و هوش مصنوعی، انقلابی در حوزه سینما و تکنولوژی تصویر در حال وقوع است که در این صورت فیلمسازی و جنس آن در آینده نزدیک عوض خواهد شد. سینما در آینده با بهرهگیری از فناوریهای نوین و ظرفیت هوش مصنوعی وارد دنیای جدیدی میشود، باید سینمای کشور را برای مواجهه با پدیدههای نوین آماده کنید، در حال حاضر جریان سوم سینما باید خود را برای انقلابی جدید در حوزه سینما آماده کند.
وی در این نشست از راهاندازی سرور ملی سینما خبر داد و تصریح کرد: به همت سینماشهر و با کمک شرکتهای دانش بنیان و تکنسینهای داخلی، سرور ملی در حال آماده شدن است که روند ایجاد و راهاندازی آن بیش از یکسال طول کشیده است و منجر به حذف هارد و پخش با تکنولوژی فیبر نوری خواهد شد.
خزاعی اظهار کرد: با توجه به افزایش ناگهانی قیمتها و فقدان بازار رقابت در عرضه سرور سینمایی، سازمان سینمایینسبت به ورود چندین سرور با کیفیت بالاتر و قیمتهای به صرفهتر بهمنظور حمایت از سینماداران شریف را در دستور کار قرار داده است. و در این زمینه شرکتهای دانش بنیان و تکنیسینهای داخلی با کمک سینماشهر به دستاوردهای رسیدند که اخبار آن به زودی اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: سازمان تبلیغات و بازرگانی سینمایی به منظور تأمین هزینه در راستای حمایتهای مالی و تبلیغات برای سینماهای کشور در حال حاضر در دستور کار سازمان سینمایی است چرا که این ظرفیت با جذب تبلیغات و تأمین مالی و منابع کاربردی میتواند حامی خوبی برای سالن داران سینمایی در سطح کشور بویژه، استانها باشد.
وی پیگیری برای راهاندازی بنیاد ملی انیمیشن را از برنامههای مهم سازمان سینمایی عنوان کرد که به زودی محقق خواهد شد.
خزاعی افزود: انیمیشن صنعتی پول ساز، جذاب و موقر در توسعه فرهنگ و دیپلماسی ارتباطی است و توجه به این صنعت از اولویتهای سازمان سینمایی است که منافع ملی و بینالمللی زیادی را در پی خواهد داشت. ایجاد پاتوقهای فیلمکوتاه در استانها، فضای جدیدی را در سینما ایجاد خواهد کرد.
رئیس سازمان سینمایی کشور احیای شورای سینمای استانها را از جمله اقدامات در جهت شناسایی و حمایت منافع سینما در استانها دانست. فیلمسازی متکی صرف بر امکانات نیست بسیاری از فیلمهای مطرح در جهان بدون امکانات ساخته شدهاند. مشکل امروز سینما، در نوع تفکر و نگاه است و این مسئلهای که سینمایما را رنجمی دهد، نبود معنویت است.
در ادامه این نشست، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، ساختار سینمایی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها را ضعیف دانست و گفت: این ساختار در سمنان به مراتب ضعیفتر است.
وی افزود: ساختار سینمایی در سمنان تنها با یک نیرو اداره میشود و این ساختار برای توسعه و ترویج سینما نیازمند حمایت و تقویت بیشتر است. سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۱ تنها معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که حمایتهای آن به طور کامل اجرا شد و با این حمایتها برنامههای مختلفی در عرصه سینما در استان سمنان شکل گرفت.
فلاح به تشریح ظرفیتهای سینمایی و جغرافیایی استان سمنان پرداخت و گفت: این استان با دارا بودن ظرفیتهای طبیعی از جمله رود خانه، جنگل، کویر و … به راحتی میتواند در تولید فیلمهای سینمایی مورد استفاده قرار گیرد. این استان چهرههای بنام سینمایی را به ایران عرضه کرده و نشان از توانمندی استان سمنان در عرصه هنر سینما است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به برگزاری کنگره سرداران و سه هزار شهید استان سمنان در سال ۱۴۰۳ نیز اشاره کرد و گفت: تولید ۱۰ فیلم کوتاه با موضوع دفاع مقدس و یک فیلم بلند سینمایی در این حوزه در برنامه قرار دارد که نیازمند حمایت از سوی معاونت سینمایی است.
در این سفر محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استانهای سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و هاشم میرزاخانی مدیر عامل سینما شهر، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.
به گزارش خبرنگار مهر، فروردین ماه امسال بود که سازمان سینمایی با انتشار آماری رسمی درباره میزان استقبال از فیلمهای در حال اکران در آن مقطع خبر از شکستن رکورد آمار روزانه مخاطبان سینمای ایران داد.
براساس آن خبر، سینمای ایران طی روز سهشنبه هشتم فروردینماه ۱۴۰۲، موفق شد با جذب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مخاطب، رکورد مخاطب روزانه را بشکند.
در همان خبر با اشاره به بازه زمانی فعالیت سینماها در ایام پس از عبور از بحران کرونا تأکید شده بود «آخرین باری که سینماها توانستند مخاطبان روزانه بیشتر از این میزان را تجربه کنند، مربوط به ۲۲ شهریورماه سال گذشته است که ۱۷۷ هزار نفر مخاطب سینماها بودهاند.»
حالا آمار روزانه فراتر از این میزان رفته و رکورد استقبال مخاطبان از سینمای ایران در سال جاری شکست.
براساس آمار ثبتشده در سامانه سمفا طی روز سهشنبه ۳۰ خردادماه، مجموع مخاطبان فیلمهای روی پرده در سینماهای کشور به آمار ۲۰۷ هزار نفر رسید تا رکورد قبلی در بازه زمانی پس از بحران کرونا با افزایش بیش از ۷۰ هزار نفری با یک جهش مواجه شود و حتی نسبت به رکورد سال گذشته هم شاهد یک بهبود قابل توجه باشیم.
مجموع فروش فیلمهای روی پرده در روز گذشته هم در حدود ۵.۵ میلیارد تومان بود.
از میان فیلمهای در حال اکران، همچنان فیلم «فسیل» ساخته کریم امینی، شاهد بیشترین استقبال از سوی مخاطبان است و از میان ۲۰۷ هزار مخاطب سینمای ایران در روز گذشته، سهم این فیلم ۹۶ هزار نفر بوده است.
در حال حاضر غیر از فیلم «فسیل» فیلمهای «شهر هرت»، «تصور»، «نگهبان شب»، «مصلحت»، «کت چرمی»، «عروسی مردم»، «سهکام حبس»، «یقه سفیدها» و… روی پرده سینماها هستند.
نکته مهم درباره رکوردهای ثبت شده در استقبال روزانه مخاطبان از سینماها، نقش پررنگ فروش بلیتهای نیمبها در روزهای سهشنبه است که این روز را در هفته تبدیل به روزی طلایی برای گیشههای سینمای ایران کرده است.
علیرضا خوشنویس کارگردان مجموعه مستند «داستان یک پایان» از مستندهای تلویزیونی مرتبط با سرانجام منافقین، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: «داستان یک پایان» روایتی جامع از سازمان مجاهدین خلق از ابتدای تأسیس تا سال ۹۵ است که این پروژه کلید خورد. این پروژه یک کار مشترک بود که بخشی از کارگردانی آن را عبدالمهدی آگاهمنش برعهده داشت و بخش دیگر آن را بنده برعهده داشتم. تهیهکننده کار هم خانه مستند بود.
وی ادامه داد: روایت این مستند برای من زمانی آغاز شد که مستند مشهور «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در حال ساخت بود. در همان دفتری که این مستند در حال تولید بود، پیشنهادی مطرح شد تا در کنار مستندهایی که روایت شخصی افراد به حساب میآیند، یک تاریخچه جامع هم در قالب یک مستند داشته باشیم. قرار بود تمرکز این مستند دیگر روی یک شخص نباشد و موضوع آن کلی و ناظر به اتفاقاتی باشد که برای سازمان و شخص رجوی رخ داده است.
این کارگردان با اشاره به تولید این مجموعه مستند در ۶ قسمت توضیح داد: قسمت اول این مجموعه بهطور کامل به تحولات پیش از انقلاب مربوط میشود و اینکه سازمان مجاهدین چگونه در سال ۴۴ متولد میشود و چه اتفاقاتی را تا پیش از انقلاب رقم میزند. جلوتر که میرویم در قسمت دوم شاهد اتفاقات مربوط به اوایل انقلاب و رفتن عوامل سازمان به کشور فرانسه روایت میشود. در قسمتهای بعد شاهد ماجراهای مربوط به نقش منافقین در جنگ، تأسیس کمپ اشرف و بحثی طولانی درباره ویژگیهای فرقه بودن این سازمان هستیم.
سازمانی که تبدیل به یک فرقه شد!
وی افزود: یکی از مهمترین مصادیق که نشان میدهد رفتار سازمان از جایی به بعد حالت فرقه به خود گرفته است، تبدیل شدن نظرات شخصی یک فرد به نام مسعود رجوی به ایدئولوژی سازمان است. تصویری که رجوی از شیوه مبارزه نشان میدهد، از ابتدا تلفیقی از ایدههای اسلامی و مارکسیستی بوده است. آنها میگفتند ما مسلمان هستیم اما برای مبارزه باید سراغ ایدههای مارکسیسم و لنینیسم برویم! این ایدهها در طول بیش از ۵۰ سال عمر سازمان مدام تغییر میکند و آرامآرام تبدیل به ایدهها و سلایق یک فرد میشود. از جایی به بعد این فرد حتی خودش را محق میداند که در زندگی شخصی افراد فرقهاش هم دخالت کند. مهمترین نمود این رویکرد هم جریان طلاق اجباری اعضا در پادگان اشرف بود.
آنها میگفتند ما مسلمان هستیم اما برای مبارزه باید سراغ ایدههای مارکسیسم و لنینیسم برویم! این ایدهها در طول بیش از ۵۰ سال عمر سازمان مدام تغییر میکند و آرامآرام تبدیل به ایدهها و سلایق یک فرد میشود. از جایی به بعد این فرد حتی خودش را محق میداند که در زندگی شخصی افراد فرقهاش هم دخالت کند
این مستندساز ادامه داد: نمونههای دیگری از این موارد مانند سوءاستفاده جنسی از اعضا و یا ساختن زیارتنامه برای مسعود و مریم رجوی هم بهصورت مفصل در قسمتهای چهارم و پنجم این مستند به تصویر درآمده است. پایان فیلم ما در زمان ساخت، طرح این سوال بود که بالاخره رجوی مرده است یا زنده است؟ آن روزها درباره اینکه او چه زمانی مرده است روایتهای مختلفی وجود داشت. برخی میگفتند در زمان حمله آمریکا به عراق کشته شده است و برخی دیگر برمبنای شواهد و صداهای موجود میگفتند او بعدها مرده است. قسمت ششم مستند دقیقاً ناظر به همین روایتها ساخته شد. در مقطعی هم بالاخره یک مقام سعودی به نام ترکی الفیصل از عبارت «مرحوم رجوی» استفاده کرد و مریم رجوی هم به آن واکنشی نشان نداد. این نقطه پایان روایت ما در مستند «آغاز یک پایان» است.
خوشنویس درباره خشونت بالای موجود در فرقه منافقین هم توضیح داد: این گروه خاصیتی داشتند که از همان ابتدای تشکیلشان میشد نشانههای آن را دید که در قالب یک ناسزای سیاسی با عنوان «اپورتونیست بودن» یا «فرصتطلب بودن» هم در همان سالها مطرح میشد. اینها برای رسیدن به هدفشان هر وسیلهای را توجیه میکنند و هیچ مبنای ایدئولوژیکی مشخصی برای درست یا غلط بودن یک کار ندارند. براساس همین ویژگی ترور هم برای آنها توجیهپذیر میشود؛ هم ترورهای هدفمند و هم ترورهای کور که تنها منتهی به کشته شدن تعدادی از مردم میشد، بدون آنکه بدانید اساساً اینها چه کاره هستند و چه دیدگاهی دارند! اوج این رویکرد را هم در سال ۶۰ شاهد بودیم.
وی افزود: این تناقض در رفتارهای بعدی این گروه هم مشهود است. آنها در سالهای جنگ سراغ همکاری با صدام میروند در حالی که آنها در مقابل کلیت ایران ایستاده بودند. همین اپورتونیست بودن به آنها اجازه داد تا به راحتی با دشمن ایران همراه شوند. آنها همه چیز را در راستای رسیدن به اهدافشان توجیه میکنند. مشابه تعاملاتی که بین این گروهک و عربستان سعودی شاهد بودهایم.
ماجرای پاسدارهایی که به دست منافقین مثله شدند
این مستندساز با اشاره به روایت بخشی از خشونتهای منافقین در مستند «داستان یک پایان» گفت: در یک ماجرای معروف اینگونه روایت شده بود که این گروهک در همان سال ۶۰ دو پاسدار را میربایند و وقتی جسدهای این دو پاسدار پیدا میشوند، مشخص میشود بهشدت تحت شکنجه با ابزارهایی مانند اتو بودهاند، پوست بدنشان کنده شده و حتی بدنهایشان هم مثله شده بود. برای این میزان از خشونت هم همواره این توجیه را داشتهاند که چون نیروهای ما در زندانهای جمهوری اسلامی تحت شکنجه هستند، ما هم آنها را شکنجه میکنید. یک دعوای رسانهای هم به راه میاندازند که در مقاطعی حتی بنیصدر هم در روزنامه خودش یعنی «انقلاب اسلامی» با آنها همراهی میکند.
وی ادامه داد: جنایتهای این منافقین بهطور کامل در جریان ترورهایی که انجام دادهاند مشهود است. در میان این اتفاقات هم برای خودم همواره جنایت هفتم تیر، اتفاق عجیبی است. اینکه رئیس قوه قضاییه با همراهی جمعی از چهرههای قوه مجریه و مقننه، در یک نوبت ترور شوند بسیار اتفاق تلخی بود. اگر مرور کنیم در آن مقطع آنها همه آدمهای اصلی سیستم حکومت مستقر را ترور کردند، غیر از حضرت امام (ره) که بعدها مشخص شد برای ایشان هم برنامه داشتهاند.
این مستندساز گفت: زمانی که ما این مستند را میساختیم هنوز فیلمهایی مانند «ماجرای نیمروز» و «سیانور» ساخته نشده بود. نسل ما که این ماجراها را ندیده بودیم، گویی احساس نیاز کردیم که سراغ این سوژه باید برویم. هم درباره فعالیتهای سازمان در قبل از انقلاب و هم درباره اتفاقاتی که در اشرف رقم خورد، کم کار شده بود.
یک سال انفرادی به اتهام «قصد خروج از اشرف»!
کارگردان «داستان یک پایان» درباره دیگر مشخصههای فرقهای منافقین توضیح داد: جلساتی که با عنوان خودانتقادی برگزار میشد و همه افراد در یک سلسله مراتب خودشان را تخریب میکردند، نمونهای از همین نشانههاست. شروع این جریان هم مربوط به دوره سال ۵۴ میشود که یک تسویه درونگروهی در این سازمان اتفاق میافتد و در فیلم «سیانور» هم به آن پرداخته شده است. از همان جریان ترور شریفواقفی و صمدیه لباف است که تقی شهرام فرمان سازمان را در دست میگیرد. بخش زیادی از مستند ما اتفاقاً درباره آدمهایی است که به نوعی میخواستهاند از اشرف خارج شوند اما اجازه آن را پیدا نکردند و سرانجام به شیوههای عجیبی فرار کردند.
وی در پایان گفت: شیوههایی که این افراد در سازمان تنبیه میشدند بسیار عجیب بوده است. یکی از این افراد با نام سبحانی در مستند روایت میکند که بالای یک سال در پادگان اشرف در سلول انفرادی بوده، صرفاً به این دلیل که قصد خروج داشته است. این افراد ذیل همین جنس شکنجهها آرامآرام تبدیل به آدمهایی افسرده و بهشدت ویران شدهاند. در این فضا تسویههای درونگروهی این گروهک هم بسیار خشن بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، هفته فیلم مستند «یادگار بهشتیان» به مناسبت بزرگداشت سالروز واقعه هفتم تیر و پاسداشت مقام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی از اول تا ششم تیر ساعت ۱۶ در خانه موزه شهید بهشتی برگزار میشود.
در طول این هفته، ۶ فیلم مستند به شرح زیر، برای عموم شهروندان به صورت رایگان اکران خواهد شد:
– «برای تاریخ» ساخته ایمان گودرزی (۴۳ دقیقه) یکم تیر
– «او یک معلم بود» ساخته سید مصطفی موسوی تبار (۴۲ دقیقه) دوم تیر
– «ترور سرچشمه» ساخته محمدحسین مهدویان (۸۲ دقیقه) سوم تیر
– «بهشتی برای ملت» ساخته محمد رضا هراتی (۹۰ دقیقه) چهارم تیر
– «داستان ناتمام یک حزب» ساخته سید مهدی دزفولی (۵۴ دقیقه) پنجم تیر
– «یک ملت» ساخته علی فراهانی صدر (۸۴ دقیقه) ششم تیر
عموم علاقهمندان جهت تماشای فیلم و بازدید از خانه موزه میتوانند به خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان مسعود، خیابان مطهری، کوچه شهید بهشتی، شماره ۱۲، خانه موزه شهید بهشتی مراجعه کنند.
موسیقی متن و تیتراژ فیلم سینمایی «چ» اثر فردین خلعتبری از جمله آثار متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که تلاش کرده رنگ و بوی متفاوتی از آنچه تا امروز از موسیقی جنگ شنیدهایم به مخاطب ارائه دهد.