X

بایگانی تیر 14, 1402

دفتر سینمایی

کنسرت‌های رایگان سالار عقیلی و شهرام شکوهی در آب و آتش


سالار عقیلی و شهرام شکوهی در بوستان آب و آتش به روی صحنه می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شناخت صحیح و دقیق از معادلات قدرت و ثروت در «صنعت سینمای آمریکا» بود که جایگاه «جک فورد» در «هالیوود» را تعیین نمود و اسباب پیشرفت او را فراهم ساخت.

محمدرضا مهدوی‌پور/ بی‌ترید از «جان مارتین فینی» می‌توان به عنوان یکی از چهره‌های برجسته و شاخص هنری غرب نام برد. شخصیتی که نقش بسزایی را در پیش‌برد «اهداف رسانه‌ای نظام لیبرالیسم» ایفا نمود و به اسطوره‌ای در «صنعت سینمای آمریکا» مبدل گردید؛ اسطوره‌ای همچنان الهام بخش که متولد سال ۱۸۹۴ میلادی است و برای نخستین‌بار در سن ۲۰ سالگی و در سال ۱۹۱۴ میلادی به «صنعت سینمای آمریکا» قدم نهاد و با نام هنری «جک فورد» (Jack Ford) فعالیت سینمایی خود را آغاز نمود و به سرعت و با بازی افتخاری در فیلم سینمایی «تولد یک ملت» (The Birth of a Nation) اعتبار یافت. فیلمی که به خوبی معادلات قدرت و حضور در عرصه سینما را به او نشان و ایشان را به یک درک عمیق از ظرفیت عظیم رسانه‌ای «هنر هفتم» از برای دروغگویی و بالاخص جعل تاریخ رساند و بازنویسی هر دروغی را به واسطه «نور» (Light) به او آموزش داد.

کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


«تولد یک ملت» (The Birth of a Nation) عنوان جنجالی‌ترین اثر سینمایی ساخته شده در «ایالات متحده آمریکا» و سرزنش آمیزترین «فیلم نژادپرستانه» (Racism Film) در «تاریخ سینمای هالیوود» است. فیلمی «صامت» که در سال ۱۹۱۵ میلادی و به کارگردانی «دی. دبلیو. گریفیث» (David Wark Griffith) منتشر شد؛ فیلمی تعیین کننده در «تاریخ سینمای جهان» که با مدت نمایش اولیه بیش از سه ساعته خود به عنوان یک اثر عظیم در سینمای آن دوران مطرح شد و با مونتاژ دقیق و دکوپاژ ی پرتحرک و با شتاب، موفق شد تا به دوران استفاده از قواره‌های و بکارگیری شیوه‌های تیاتری در سینما پایان دهد و مفهومی با عنوان «فُرم سینمایی» را با تکیه بر « «پرفورمنس» (Performance) جدید پدید آورد و تحول سینمایی بزرگی را پایه گذاری نماید.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


فیلم سینمایی «تولد یک ملت» اگر چه نخستین اثر سینمایی بلند «دیوید گریفیث» محسوب می‌شود؛ اما باید توجه داشت که «گریفیث» به هیچ عنوان «کارگردانی فیلم اولی» محسوب نمی‌شود و او پس از ساختن حدود پانصد فیلم کوتاه و فعالیت مستمر سینمایی در طی سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۴ میلادی بود که این چنین مورد اعتماد ویژه واقع می‌شود و «مدیریت فرهنگی آمریکا» برای تولید این اثر سینمایی، تمامی امکانات تولید و پخش وابسته به کمپانی‌های آن روز سینمای آمریکا را در اختیار ایشان می‌گذارد!


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


فیلم سینمایی «تولد یک ملت» نه تنها یک اثر سینمایی مهم در «صنعت سینمای آمریکا» است؛ بلکه یک فیلم شاخص و تاثیرگذار بر صنعت سینمای جهان محسوب می‌شود که برای نخستین‌بار تعیین کرد که «سینما» تنها ابزاری برای «سرگرمی» (Entertainment) نیست و نمی‌توان آن را صرفا یک «هنر» و یا «صنعت» قلمداد نمود؛ بلکه «سینما» موجودیتی است که علاوه بر دارا بودن تمامی این وجوه، به عنوان یک «رسانه» (Media) به شدت قدرتمند می‌تواند مورد شناسایی واقع شود. رسانه‌ای که از زبان و بیانی مختص به خود برخوردار است و به خوبی می‌تواند جای «کلمه» (Word) و «کلام» (Speech) را برای توده‌های مختلف اجتماعی بگیرد و برای مخاطبان عمومی و گسترده خود، نوعی از «باورسازی» (Believing) را به واسطه استفاده همزمان از «نور» (Light) و «حرکت» (Motion) و «موسیقی» (Music) رقم زند. اتفاقی که چند سال پس از تولید «تولد یک ملت» و با پایان دوران و عصر «فیلم‌های صامت» توانست عنصر جامع «صدا» (Sound) را هم به خدمت درآورد و با تلفیق «نور» و «صدا» و «حرکت» هر آنچه که می‌خواهد را به عمق جان مخاطبان سینمایی خود حقنه نماید.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


فیلم سینمایی «تولد یک ملت» را می‌توان یک پروژه سینمایی کاملا «سفارشی» قلمداد نمود. اثری که با حمایت مادی و معنوی «حزب دموکرات امریکا» (Democratic Party) و شخص «وودرو ویلسون» (Thomas Woodrow Wilson) در مقام «بیست و هشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا» فرایند تولید آن در «صنعت سینمای آمریکا» رقم خورد. اثری که فیلمبردای آن با بودجه مصوب ۴۰ هزار دلاری و دقیقا در سالگرد «روز استقلال ایالات متحده آمریکا» (Independence Day)، یعنی «چهارم جولای» سال ۱۹۱۴ میلادی آغاز شد و حدود سه ماه به طول می‌انجامد و در نهایت در اکتبر سال ۱۹۱۴ میلادی و با صرف بودجه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری به پایان ‌رسید و حدود چهار ماه بعد و در ۸ فوریه ۱۹۱۵ میلادی فرایند اکران عمومی آن با نام ابتدایی «مرد فرقه» (The Clansman) در بزرگ‌ترین شهر «ایالت کالیفرنیا» (California) یعنی «لس آنجلس» (Los Angeles) شروع شد؛ نامی که از عنوان رُمان مورد اقتباس قرار گرفته توسط این اثر، یعنی «مرد فرقه: عاشقانه تاریخی کوکلوکس کلان» (The Clansman: A Historical Romance of the Ku Klux Klan) وام گرفته شده بود. رُمانی که در سال ۱۹۰۵ میلادی نوشته شده بود و نویسنده آن یعنی «توماس دیکسون» (Thomas Frederick Dixon Jr.) در مراسم نخستین اکران عمومی اثر حضور داشت و پس از شگفت زده شدن نسبت به خروجی سینمایی کتاب خود، تلاش نمود تا « گریفیث» را به تغییر نام اثر قانع سازد و اینگونه بود که نام این اثر سینمایی پس از همان اکران نخستین عوض گردید و پس از آن به عنوان «تولد یک ملت» خوانده شد.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


«جک فورد» به سرعت توانست خود را به «جامعه یهودیان» به عنوان طبقه ذی‌نفوذ در سینمای آمریکا مرتبط سازد و یا شخصیت‌های سینمایی مشهوری همچون «توماس آلوا ادیسون» (Thomas Alva Edison) و «ژرژ ملی‌یس» (Marie-Georges-Jean Méliès) و «توماس اچ. اینس» (Thomas Harper Ince) و … در صدها «فیلم سینمایی صامت» همکاری نماید و آنچنان قدرتمند پیش رود که سرانجام پس از تولید چند فیلم کوتاه، نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۱۹۱۷ میلادی بسازد. فیلمی ۵۷ دقیقه‌ای و مبتنی بر قواره‌های «سینمای صامت» که با عنوان «تیراندازی مستقیم» (Straight Shooting) و در «ژانر وسترن» تولید شده بود و توانست از حضور فوق ستاره‌های سینمای صامت آمریکا و همراهی بازیگرانی همچون «هری کری» (Harry Carey) به خوبی بهره‌مند شود و …


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


همین شناخت صحیح و دقیق از معادلات قدرت و ثروت در «صنعت سینمای آمریکا» بود که جایگاه «جک فورد» در «هالیوود» را تعیین نمود و اسباب پیشرفت او را آنچنان فراهم ساخت که در طی دهه نخست از دوران فیلمسازی خود توانست ۶۰ فیلم صامت را کارگردانی کند و به صورت متوسط هر سال با حدود ۶ فیلم، حضور خود را در سینمای آمریکا تثبیت سازد.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


«جان مارتین فینی» در اوایل دهه ۱۳۲۰ میلادی و پس از کارگردانی فیلم سینمایی «کامئو کربی» (Cameo Kirby) بار دیگر اسم هنری خود را تغییر داد و این بار خود را با عنوان «جان فورد» (John Ford) خواند. نامی که در سال ۱۹۲۴ میلادی و با تولید فیلم سینمایی «اسب آهنین» (The Iron Horse) به عنوان یک اثر عظیم و «بیک پروداکشن» (Big Productions) در حافظه تاریخی «سینمای صامت» ماندگار شد و ارتباط مادام العمر «جان فورد» را با «ژانر وسترن» در حافظه تاریخ سینمای جهان رقم زد.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


«جان فورد» با هوشمندی و شناخت صحیح از حرکت روبه پیشرفت «صنعت سینما» و برآورد دقیق نسبت به افول «سینمای صامت» و نیاز مبرم مخاطبان سینما برای دریافت عنصر «صدا» بود و کارکرد ویژه این عنصر در «دروغگویی رسانه‌ای» و باورپذیر شدن هرچه بیشتر «دروغ» بود که در سال ۱۹۲۹ میلادی و با تولید فیلم سینمایی «ساعت مشکی» (The Black Watch) نخستین حضور صدادار خود را در سینما به ثبت رساند. حضوری که پس از یک دهه فعالیت مستمر و تولید فیلم‌های گویا و صدادار، در اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط «جان فورد» متحول شد و این بار او به سراغ استفاده از عنصر جدیدالورود «رنگ» (Color) در صنعت سینما رفت و با استفاده از شیوه «تکنی‌کالر» (Technicolor) نخستین فیلم رنگی خود را با عنوان «طبل‌ها با چرخش پا» (Drums Along the Mohawk) در سال ۱۹۳۹ میلادی تولید نمود.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


سال‌ها فعالیت‌ و حرکت پویا و گسترده در «صنعت سینمای آمریکا» بود که «جان فورد» را به درک صحیحی از «کارکرد رسانه‌ای سینما» رساند و ایشان را به استفاده حداکثری و همزمان از قابلیت سه وجهی این پدیده در قاعده «هنری» و «صنعتی» و «رسانه‌ای» باورمند ساخت و به شخصیتی اسطوره‌ای مبدل نمود. شخصیتی ویژه که نه تنها با ساخت ۱۱۲ فیلم بلند همچنان عنوان‌دار «پُرکارترین کارگردان سینمای جهان» است؛ بلکه توانست نقش موثر در احیای دوباره «ژانر وسترن» در دهه ۱۹۳۰ میلادی ایفا نموده و الهام بخش طیف گسترده‌ای از سینماگران جدید و قدیم شود و شخصیت‌های برجسته‌ای همچون «اورسن وِلْز» (George Orson Welles) و «اینگمار برگمان» (Ernst Ingmar Bergman) و … و نسل پس از ایشان و افرادی همچون «مارتین اسکورسیزی» (Martin Charles Scorsese) و «استیون اسپیلبرگ» (Steven Allan Spielberg) و … را وامدار فهم خود از «هنر-صنعت-رسانه سینما» سازد.



بر این اساس «جان فورد» را می‌توان به عنوان نمونه‌ای واضح و قابل مطالعه از یک «افسر جنگ نرم» معرفی نمود. شخصیتی که بیش از هر کارگردان دیگری در تاریخ سینمای جهان «فیلم وسترن» ساخت و نقش بی‌بدیلی در تثبیت و تکامل این ژانر سینمایی ایفا نمود. ژانری که زاییده «تفکر لیبرالیسم» است و از ‌قابلیت گسترده‌ای برای جعل حقایق و واقعیت‌سازی از هر نادرستی برخوردار می‌باشد و به خوبی می‌تواند در پیش‌برد «اهداف رسانه‌ای نظام لیبرالیسم» و حقنه هر «دروغی» به عمق جان مخاطبان سینما موفق عمل نماید. از این جهت است که «آکادمی علوم و هنرهای سینما» (Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS)) با اعطای پرزرق و برق چهار «جایزه اسکار بهترین کارگردانی» (Academy Award for Best Director) او را به الگو و سرمشقی مبدل ساخت.


کشف ظرفیت «هنر هفتم» برای «دروغگویی» با پروژه‌ای سفارشی


«جان فورد» برای چهار فیلم سینمایی بلند خود یعنی «خبرچین» (The Informer) در سال ۱۹۳۵ میلادی، «خوشه‌های خشم» (The Grapes of Wrath) در سال ۱۹۴۰ میلادی، «چه سرسبز بود دره من» (How Green Was My Valley) در سال ۱۹۴۱ میلادی و «مرد آرام» (The Quiet Man) در سال ۱۹۵۲ میلادی توانست «جایزه اسکار بهترین کارگردانی» را کسب کرد و توانست نام خود را همچنان تا به امروز در صدر فهرست موفق‌ترین کارگردان جهان ثبت نماید و از جایگاهی تکرار نشدنی برخوردار گردد.


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وداع با هنرمندی که شکاف میان هنر و مردم را برداشت


مراسم بدرقه پیکر خسرو حسن‌زاده با تاکید بر جایگاه هنری او و همچنین تاثیرگذاری‌اش بر برداشتن شکاف میان مردم و هنر، امروز چهارشنبه (۱۴ تیر ماه) از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الگو گرفتن زنان جامعه ما از حضرت زهرا سلام الله علیها موضوع مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در جامعه موضوع رعایت عفاف و حجاب مطرح می‌شود و در این مورد زنان بیشتر از مردان مورد خطاب قرار می‌گیرند، به دلیل این است که ارزش ایشان حفظ شده و شأن و منزلت زنان و دختران ما در جمع‌های مردانه مورد آسیب قرار نگیرد.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر ضرورت الگو گرفتن از چهره‌های مؤمن در قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن کریم از زنان باایمانی یاد شده که مدل زندگی آنها به عنوان الگویی برای مردان و زنان تاریخ معرفی شده است. این مطلب نشان می‌دهد در معنویت و امور دینی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد؛ چه‌بسا زنان بسیاری هستند که می‌توانند سرآمد دوران شده و به قله‌های معنویت راه پیدا کنند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دین اسلام، جوهر و ذات زن و مرد یکی است و در متون دینی هم هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. حتی در متن‌های عرفانی هم میان زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد. جز اینکه اسلام در برخی موارد به دلیل لطافت روحی زن، ملاحظاتی را برای او در نظر گرفته است.

رعایت حجاب نیاز ضروری جامعه است

اسماعیلی با اشاره به اهمیت رعایت حجاب در جامعه تصریح کرد: اگر در جامعه موضوع رعایت حجاب و عفاف مطرح می‌شود و در این مورد زنان بیشتر از مردان مورد خطاب قرار می‌گیرند، به دلیل این است که ارزش ایشان حفظ شده و شأن و منزلت زنان و دختران ما در جمع‌های مردانه مورد آسیب قرار نگیرد.

او خاطرنشان کرد: اسلام سعی دارد منزلت زن را بالا ببرد، نه اینکه او را فردی دور از جامعه نگه داشته و مانع رشد اجتماعی و فرهنگی او شود.

اسماعیلی بر تساوی زن و مرد در عین رعایت الزامات حیات و امنیت آنها تأکید کرد و گفت: یکی از آیاتی که به طور مشخص به تساوی زن و مرد اشاره می‌کند در سوره نساء عنوان شده که بر خلقت واحد زنان و مردان اشاره دارد. از سوی دیگر آیه دوازدهم در سوره ممتحنه نیز به حق مالکیت زنان اشاره می‌کند.

او خاطرنشان کرد: قرآن کریم عنوان می‌کند که زن به طور بالقوه می‌تواند به بالاترین مراتب کمال، یعنی وارد شدن به بهشت الهی، برسد و این وعده‌ای است که قرآن به ما داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توانمندی زنان مؤمن و محجبه اشاره کرد و گفت: امروز در جامعه شاهد حضور زنان توانمندی هستیم که در عین رعایت حجاب اسلامی و پوشش مناسب، در سطوح بالای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مشغول به کار هستند. این رویکرد، مورد تائید دین اسلام است و اگر اسلام نکاتی را به زن پیشنهاد کرده تا آن را در زندگی خود به کار بگیرد، برای آن است که در حین ارتقای اجتماعی در امور معنوی هم رشد داشته و آخرت خود را حفظ کرده باشد.

الگوگیری از حضرت زهرا (س) در مسائل فردی، خانوادگی و اجتماعی

اسماعیلی ضرورت توجه به الگو در رشد دینی را به عنوان نکته مهمی در موضوع معنویت و زنان دانست که باید به آن دقت داشت و گفت: الگو گرفتن یکی از نیازهای ذاتی انسان است که از دوران کودکی در وجود فرد بروز می‌کند. در این باره، الگو گرفتن زنان جامعه ما از حضرت زهرا سلام الله علیها موضوع مهمی است که همه باید به آن توجه داشته باشند.

او تصریح کرد: چنانکه زندگی آن حضرت دارای ابعاد مختلف بوده و جوانب مختلف حضور یک زن در مسائل فردی خانوادگی و اجتماعی را برای ما مشخص می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از یک‌سو حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان «یک فرد» مسئولیت‌هایی بر عهده داشت و بندگی خالصانه برای خدا انجام می‌داد. از سوی دیگر «در محیط خانواده» همسر و مادری مهربان بود که الگوهای همسرداری و تربیت فرزند در سیره آن حضرت به خوبی قابل درس گرفتن برای زنان جامعه ما است.

ضرورت تحقق الگوی سوم زن مسلمان ایرانی

اسماعیلی به الگوی سوم اشاره کرد و اظهار داشت: به این ترتیب در الگوی سوم زن مسلمان ایرانی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، می‌توانیم به خوبی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراجعه کنیم که هم حجاب اسلامی را به کمال رعایت کرده‌اند و هم در زمینه‌های همسرداری، تربیت فرزند و حضور اجتماعی و سیاسی در حد اعلی الگوی انسان‌ها هستند.

او خاطرنشان کرد: نوع مواجهه آن حضرت با فرزندان خردسال خود نشان می‌دهد که در عین اینکه به روحیات لطیف فرزند توجه دارد، به هویت، شخصیت و ارتقای معنوی آنها نیز دقت ویژه‌ای دارد. حتی در شعرهایی که برای فرزندان خود به عنوان لالایی می‌خوانده، آموزه‌های مهم تربیتی بسیاری وجود دارد.

وزیر ارشاد به سبک همسرداری بانوی مکرم اسلام اشاره و یادآوری کرد: از طرف دیگر حضرت زهرا سلام الله علیها همسری حامی و پشتوانه‌ای محکم برای امام علی علیه السلام بوده است، چنانچه الگوی ازدواج موفق را در سبک زندگی آن بزرگان مشاهده می‌کنیم.

حضور فعال و دغدغه‌مند زنان در جامعه

او با تأکید بر حضور فعال و دغدغه‌مند زنان در جامعه، یادآوری کرد: در عین حال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان «عضوی از جامعه» در شرایط لازم حضوری فعال و هوشیارانه همراه با رعایت عفاف و حجاب داشته است. به عنوان مثال زمانی که لازم بود ایشان در مسجد حاضر شده و خطبه فدکیه را ایراد فرمودند. این خطبه مهم و شریف، نشان می‌دهد که آن حضرت از نظر فکری، اعتقادی و سیاسی در چه جایگاه بلندمرتبه‌ای قرار داشتند.

اسماعیلی ادامه داد: به این ترتیب هر کسی در زندگی خود الگوهای متنوعی دارد که در رفتارهای شخصی خانوادگی و اجتماعی خود از یک نمونه مشخص الگو برداری می‌کند. در عین حال امکان دارد این نوع الگوبرداری با خطا و اشتباه هم همراه شود.

او تصریح کرد: اگر زنان جامعه ما از زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگو بگیرند، هیچ نوع اشتباهی در آن رخنه نخواهد کرد و کسی که بر طبق ملاک‌های مشخص‌شده آن حضرت زندگی کند، درواقع سبک زندگی فاطمی و اسلامی خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو


سرپرست گروه آوای تبری در حالی مدعی شده است پرونده «دوتار تبری»  را برای ثبت در یونسکو آماده کرده است، که مسؤول تهیه پرونده جهانی «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» تاکید کرد که هیچ پرونده‌ای به نام «دوتار تبری» در یونسکو ثبت نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر کسی برای انتخاب من به‌عنوان بازیگر تنها در قالب ژانر دفاع‌مقدس مرا ببیند اشتباه کرده است؛ اما خودم به این موضوع افتخار می‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مالک سراج بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این روزهای خود پرداخت و از ایفای نقش در سریال تازه مسعود ده‌نمکی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مالک سراج بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: بعد از دو سال وقفه‌ای که در کارهایم داشتم، این روزها مشغول ایفای نقش در سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی هستم که قرار است برای ماه رمضان روی آنتن برود. فیلمبرداری کار به تازگی آغاز شده است.

وی درباره فعالیت‌های سینمایی خود هم گفت: فعلاً کاری در دست ندارد و حضورم در سینما کم‌رنگ‌تر شده است. شاید هم از نگاه برخی اهالی سینما، دوره امثال ما گذشته باشد! البته من هم با واقعیت‌ها کنار می‌آیم و قرار نیست افسرده شوم. متأسفانه در شرایط فعلی برای حضور در تئاتر هم انجام هر کاری نیاز به سرمایه‌های هنگفت دارد که امثال ما از تأمین آن برنمی‌آییم. فضای تئاتر خیلی تجاری شده و افرادی که می‌خواهد کارهای جدی انجام دهند و خودشان بضاعت مالی‌اش را ندارند، در خانه می‌نشینند. مرکز هنرهای نمایشی هم که همیشه کمبود بودجه دارد.

سراج درباره پروژه‌های سینمایی هم گفت: من که اصلاً عادت ندارم برای حضور در پروژه‌ها به افراد رو بیندازم اما احساس می‌کنم در سینما، دوره، دوره دستیارهاست و آن‌ها هستند که باید عوامل و بازیگران را فرابخوانند. دستیارهای جوان‌تر هم که طبیعتاً امثال من را نمی‌شناسند. امیدواریم روزهای بهتری در انتظار همه‌مان باشد.

این بازیگر شاخص فیلم‌های دفاع مقدسی ادامه داد: حضور پررنگ من در فیلم‌های دفاع‌مقدسی مربوط به گذشته خودم می‌شود. خوشبختانه من در تمام هشت سال با لذت در صحنه حضور داشتم و به این حضور هم افتخار می‌کنم. شاید به دلیل همین عقبه است که در کارهای دفاع‌مقدسی بیشتر دیده شدم، وگرنه من یک بازیگرم و طبیعتاً فرقی نمی‌کند در چه فیلم و در چه ژانری حضور داشته باشم. هر نقشی به من بدهند آن را ایفا می‌کنم. در عین حال که خوشحالم با فیلم‌های دفاع‌مقدسی دیده شده‌ام.

وی افزود: من یک بازیگر هستم و فکر می‌کنم اگر کسی برای انتخاب من به‌عنوان بازیگر، تنها در قالب ژانر دفاع‌مقدس مرا ببیند اشتباه کرده است، اما خودم به این موضوع افتخار می‌کنم که با این سابقه در سینما شناخته می‌شوم. من زاده آبادانم و تمام دوران دفاع مقدس را به طور کامل درک کرده‌ام. در کنار این سابقه اما به‌عنوان یک بازیگر از هر نقشی استقبال می‌کنم و هرچقدر یک نقش پیچیده‌تر باشد، بیشتر از آن استقبال می‌کنم. قطعاً بازیگر تمام‌عیاری نیستم اما دوست دارم نقشی به من پیشنهاد شود که از شدت پیچیدگی، به‌سختی از پس اجرای آن بربیایم.

سراج گفت: من نقشی را در «داستان یک شهر» برای اصغر فرهادی بازی کردم که فکر می‌کنم آن نقش را اساساً برای من نوشته بودم. با همان نقش هم دیده شدم و بابت آن نقش همیشه از آقای فرهادی ممنونم چراکه اتفاق بسیار خوبی را برای من رقم زد. در آن سریال یک کاراکتر جنوبی وجود داشت که من ایفای این نقش را بسیار دوست داشتم. به‌رغم آنکه تا پیش از این سریال هم تجربه بازیگری داشتم، اما با همین نقش مردم من را شناختند.

این هنرمند که فرزندش مسیح حدپور سراج، به‌عنوان صدابردار در سینما مشغول است و دو سال قبل هم برای صدابرداری فیلم «موقعیت مهدی» موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شد، درباره احساس خودش از ورود فرزندش به سینما هم گفت: ما باید یاد بگیریم که انتخاب، حق فرزندان ماست، حتی اگر غلط باشد. ما باید کمک کنیم تا آن‌ها در این مسیر کمتر آسیب، ببینند نه اینکه بخواهیم با سلایق خودمان پشت‌شان را خالی کنیم. مسیح خودش این مسیر را انتخاب کرده است و به‌خوبی هم مشغول فعالیت است. من حتماً مشاوره‌هایی به او می‌دهم اما هر تصمیمی که بگیرد، تنهایش نمی‌گذارم. مسیح به این دلیل در این حوزه موفق شده است، که واقعاً کارش را دوست دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسامی نامزدهای مسابقه عکس سینمای ایران اعلام شد


نامزدهای هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند. این جشنواره قرار است جمعه (۱۶ تیرماه) در گالری پردیس ملت برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارکستر ملی «سازبند» در ارسباران روی صحنه می‌رود


ارکستر ملی «سازبند» در ششمین ویژه‌برنامه «شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران» کنسرتی رو پیش روی مخاطبان برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون پای کار جشن ده کیلومتری غدیر

نشست هماهنگی رسانه‌ای جشن بزرگ عید غدیر با حضور معاون سیما و اعضای شورای مدیران این معاونت و سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر و دیگر دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

محسن برمهانی در این نشست گفت: دومین تجربه برگزاری جشن ده کیلومتری غدیر می‌طلبد تا با هم افزایی همه دستگاه‌ها و رسانه شاهد برگزاری هر چه با شکوه‌تر این جشن بزرگ و حماسه حضور ارادتمندان مولا علی (ع) و عاشقان ولایت باشیم. ما به سهم خود در رسانه تلاش داریم تا پیام والای غدیر و حق این جمعیت میلیونی را به شایستگی منعکس کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بهره بردن از ظرفیت‌های این جشن عظیم افزود: ان شاالله و با عنایت حضرت امیر المومنین (ع) حاشیه و متن این جشن باشکوه مردمی و سوژه‌های بکر و خرده داستان‌ها را ثبت و ضبط می‌کنیم تا به فراخور از شبکه‌ها پخش شود.

معاون سیما خاطرنشان کرد: شبکه‌های سیما در تعامل با مخاطبان تلاش دارد ظرفیت‌های مردمی را برای نقش آفرینی و مشارکت در برگزاری هر چه بهتر این جشن فعال کند.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در جشن خیابان ولیعصر (عج) تهران در سال گذشته خاطرنشان کرد: سیما با برنامه ریزی مفصل حال و هوای جشن میلیونی تهران و مهمانی کیلومتری در دیگر استان‌ها را به منازل مردم منتقل خواهد کرد تا علاقه مندانی که به هر دلیل امکان حضور ندارند از فضای معنوی این جشن بهره ببرند.

ساسان زارع سخنگوى ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر هم در این نشست با ارائه گزارشی از تمهیدات جشن امسال گفت: سال گذشته ۳ میلیون نفر مخاطب جشن غدیر بودند که بی سابقه بود. امسال آمادگی برای حداقل ۴ میلیون نفر در جشن غدیر وجود دارد.
در این نشست همچنین علی فروغی مدیر شبکه سه و مسئول کمیته جشن غدیر سیما، مداحی معاون سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده شهرداری تهران گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند.

استقرار ۸ واحد سیار در مسیر ده کیلومتری

حاجی سیدرضی رییس مرکز تولید و فنی سیما درباره تمهیدات برگزاری جشن ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: مرکز تولید و فنی سیما برای ۱۷ نقطه تمهیداتی در نظر گرفته و ۱۷ مسیر انتقال سیگنال داریم.

سیدرضی تصریح کرد: ۸ واحد سیار در مسیر جشن ۱۰ کیلومتری در طول مسیر از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی مستقر خواهد شد که از این تعداد، ۴ پایگاه (استیج) داریم و ۴ واحد دیگر هم محدوده موکب‌ها را پوشش خواهند داد. ۹ دستگاه پخش زنده اینترنتی مرکز تولید و فنی سیما هم رویداد‌های جشن غدیر را به صورت نقطه به نقطه نشان خواهند داد.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما تصریح کرد: ۳ عدد کوادکوپتر (ریزپرنده ها) و یک بالگرد در این جشن تصاویر هوایی را دریافت می‌کنند تا از طریق این مرکز در اختیار پخش شبکه‌ها نیز قرار بگیرد.

سیدرضی همچنین از حضور بیش از ۲۵۰ تن از همکاران مرکز تولید و فنی سیما برای پوشش برگزاری جشن ۱۰ کیلومتری غدیر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویداد فرهنگی هنری «باغ راه گفتگو» آغاز به کار کرد

عصردر آستانه عید غدیر و ایام مبارک دهه امات و ولایت، و در راستای احیای فضای گفتمان سازی در حوزه عفاف و حجاب، رویداد فرهنگی هنری باغ راه گفتگو «مسیری برای تفکر و تامل در موضوع عفاف و حجاب» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

گفتنی است این رویداد فرهنگی و هنری که در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و فراهم ساختن بستر مناسب جهت تعامل و هم افزایی میان جوانان و نوجوانان و به کارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی، ایرانی در پوشش و سبک زندگی برگزار شده است؛ با برپایی میز‌های تخصصی مشاوره و گفتگو، نمایشگاه آثار هنری، ایستگاه تفکر، ایستگاه حس خوب و … از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۶ تیرماه و از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰ در محل پل پیروزی- حدفاصل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و باغ کتاب پذیرای علاقمندان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع