X

بایگانی تیر 19, 1402

دفتر سینمایی

در کوتاه مدت فضای الکترونیکی جایگزین کتاب نخواهد شد/این موضوع با مقایسه بازار کتاب الکترونیک و بازار کتاب چاپی کاملا ملموس است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست هم اندیشی با اعضای هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، پیگیری جدی و کاربردی تر کردن تلاش ها در حوزه کودک و نوجوان را از سیاست های نهاد دانست.

به گزارش سینماپرس، در آستانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست هم‌اندیشی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد با اعضای هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان از سیاست‌های نهاد است

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان را از سیاست‌های مجموعه نهاد دانست و اظهار داشت: تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان در مجموعه نهاد از سبقه‌ای برخوردار است و در این دوره هم بنده از ابتدا بر این حوزه تأکید داشته‌ام و پیگیری‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف مبتنی بر این مسأله بوده است. تاکنون اقداماتی انجام شده، توفیقاتی داشته‌ایم و اشکالاتی نیز وجود دارد. تأکیدات حضرت آقا در این زمینه ما را بر آن داشته که تلاش هایمان را کاربردی‌تر و جدی‌تر کنیم. یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه کودک و نوجوان تولید محتوا است؛ خلأی جدی که نه تنها در حوزه کتاب، بلکه فیلم، موسیقی و… دیده می شود که باید برای مرتفع کردن این مسئله تلاش کنیم. یکی از جدی‌ترین اضلاع تقویت این حوزه ناشران هستند و حتماً انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان می‌تواند به تقویت این فضا کمک کند. وظیفه نهاد حمایت از تولیدات نشر نیست؛ در واقع ما اعضای کتابخانه‌های عمومی را در تهیه محتوا نمایندگی می‌کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: به اعتقاد من فضای نشر ما حرفه‌ای نیست و مهم‌ترین چیزی که این فضای به‌هم‌ریخته را ساماندهی می‌کند، حرفه‌ای شدن آن است؛ حرفه‌ای شدن نشر لزوماً به معنای تعدد عناوین منتشره نیست. یکی از دغدغه‌های جدی حوزه نشر کودک و نوجوان، کتاب‌سازی به معنی منفی آن است که این کار فضای نشر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آسیب این معضل دامن‌گیر همه مایی است که در این فضا کار و فعالیت می‌کنیم و هزینه آن را همه باید بپردازیم.

رمضانی در اشاره به فعالیت‌های نهاد گفت: بزرگترین رویداد کتابخوانی کشور تحت عنوان جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت سالانه برگزار می‌شود. در سه سال اخیر به طور میانگین بیش از یک میلیون نفر در این رویداد شرکت کرده‌اند. در این جشنواره امکان مشارکت گروه‌های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال فراهم است و مسابقه محدود به فضای پرسش چهارگزینه‌ای نشده و به تولید محتوا می‌انجامد.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره از جشنواره قصه‌گویی نهال امید، افزود: به اعتقاد ما قصه‌گویی، ابزار توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی است و برآنیم کتابدارنمان را بیش از پیش به این ابزار مجهز کنیم. با طراحی دوره آموزشی پیش از شروع جشنواره، تلاش کردیم جشنواره را صرفاً به رقابت محدود نکنیم و رشد داشته باشیم.

ناشر باید به دنبال سرنوشت کتاب خود در کتابخانه باشد

رمضانی تصریح کرد: یکی از مسائل ما در خرید کتاب این است که پس از خرید، ناشر به دنبال سرنوشت کتاب خود در کتابخانه نیست. به اعتقاد من پیگیری وضعیت کتاب در کتابخانه، به توسعه بازار ناشر می‌انجامد. معدودند ناشرانی که پیگیر میزان امانت کتاب‌های خود در کتابخانه باشند. اگر ناشر در ترویج کتاب خود در کتابخانه نقش داشته باشد، پیگیر برنامه نقد کتاب در کتابخانه باشد، نویسنده را برای حضور در کتابخانه همراه کند، بروشور معرفی کتاب به همراه کتاب ارسال کند و… منجر به افزایش نیاز در مخاطب برای مراجعه به آن کتاب، افزایش میزان امانت و تثبیت نام ناشر در ذهن مخاطب می‌شود.

وی ادامه داد: رده‌های پرامانت در کتابخانه بسیار نزدیک به رده‌های پرفروش در بازار نشر هستند. چند سالی است که پرامانت‌ترین کتاب در سراسر کشور کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مرحوم مهدی آذر یزدی است. این تطبیق می‌تواند به بازار کمک کند؛ کتاب‌هایی که در بازار مورد استقبال واقع می‌شود، در کتابخانه نیز برای امانت مورد مراجعه است. همچنین کتاب‌هایی که بیشتر ترویج می‌شود، بیشتر به امانت می‌رود.

رمضانی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص لزوم دسترس‌پذیری کتاب گفت: مراجعه به کتابخانه به شدت افزایش پیدا کرده و می‌توان از این ظرفیت برای افزایش دسترسی مردم به کتاب استفاده کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص فرایند خرید کتاب در نهاد گفت: ما برای خرید کتاب با محدودیت فضا روبرو هستیم. کتابخانه‌های ما زیربناهای متفاوتی دارند و توزیع منابع در آنها یکسان نیست. در کتابخانه های مرکزی ما، آنچه منتشر می‌شود و امکان تهیه آن وجود دارد، قرار می‌گیرد و محدودیت فضا کمتر است، اما در سطوح بعدی محدودیت فضا و محدودیت مالی وجود دارد و ما بر اساس درجه کتابخانه‌ها، انتخاب می‌کنیم.

به دنبال ایجاد نیاز با فعالیت‌های ترویجی هستیم

وی ادامه داد: در خصوص تبیین چارچوب خرید دو بحث وجود دارد؛ نخست نیاز مخاطب که قاعدتاً بازار به آن سمت می‌رود. دوم، ایجاد نیاز که ما به دنبال آن هستیم. مثلاً در جشنواره کتابخوانی رضوی ما اعلام عمومی کردیم که در موضوع امام رضا(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) نیاز به محتوا داریم. از آنجا که در نهایت ناشران تصمیم می‌گیرند که چه کتابی عرضه شود، توقع ما از ناشران مدیریت این فضا است. ناشران باید نقشه راه داشته باشند. شما با محتوا سروکار دارید که به جامعه شکل و جهت می‌دهد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: به طور میانگین سالانه بیش از ۶۰ باب کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه می‌شود. ساختار کتابخانه عمومی در کشور سال ۱۳۴۴ شکل گرفت که تا سال ۱۳۵۷، حدود ۳۰۰ کتابخانه عمومی در کشور ایجاد شد که از آن سال تا امروز تعداد کتابخانه‌ها رو به توسعه بوده و به بیش از ۳۷۰۰ باب رسیده است. بنای ما استمرار این توسعه است و بر اساس اسناد بالادستی نیز باید به این سمت حرکت کنیم. نهضت تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های مرکزی نیز در همین راستا است.

وی همچنین بر اهمیت تولید محتوا در حوزه نوجوان تأکید کرد و گفت: عمده محتوای مصرفی نوجوانان ما داخلی نیست. نوجوان در کتابخانه حاضر به استفاده از بخش کودک نیست؛ از طرفی مصلحت هم نیست به بخش بزرگسال برود. نوجوان نیاز به محتوا دارد و به خاطر کمبود محتوا دچار مشکل می‌شود. تنها محصول تولیدی نهاد در این حوزه، کتاب هدهد سفید ویژه نوجوانان است؛ چراکه در این زمینه احساس ضعف کردیم.

رمضانی گفت: بچه‌ها در خانواده‌ها کتاب‌خوان و در مدارس کتاب‌نخوان می‌شوند و با ورود به مدرسه از مطالعه آزاد فاصله می‌گیرند. به همین دلیل یکی از مطالبات اصلی ما در دوره جدید، اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی برای شکل‌گیری چرخه مطالعه است؛ در این راستا پیشنهاد «زنگ مطالعه» را ارائه دادیم که ۱۵ سال پیش دستور حضرت آقا بوده است. به اعتقاد من مطالبه‌گری در این حوزه باید ایجاد شود و ناشران می‌توانند نویسندگان را همراه کنند.

لزوم کیفی‌سازی ادبیات کودک و نوجوان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: ما در حوزه کیفی‌سازی ادبیات کودک و نوجوان مشکل داریم. اینکه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» هنوز پرامانت است و در ده سال اخیر کتابی در میزان امانت هم سطح آن نبوده، مسئله‌ای است که باید حل شود. علاوه بر این، ادبیات بیان در کتاب‌های کودک و نوجوان باید بازبینی شود؛ با ساده شدن ادبیات، سطح فهم کودک پایین می‌آید؛ ضمن اینکه بعضی واژه‌ها، تصاویر و… مناسب کودک نیست. نکته دیگر، ضعف ویراستاری کتاب‌های کودک است. ناشران باید به اصلاح این امور بپردازند.

وی به توجه مجموعه نهاد به متون کهن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۰۰ محفل ادبی ساختارمند در کتابخانه‌های عمومی کشور فعال است. محافل ادبی در حوزه کودک و نوجوان و همچنین محافل قرآنی نیز داریم. یکی از موضوعات محوری در این محافل متون کهن، از جمله شاهنامه، بوستان و گلستان، آثار نظامی و… است. طی مذاکراتی با وزارت بهداشت، درصدد ورود حوزه بهداشت عمومی به کتابخانه‌ها با عنوان «سواد سلامت» هستیم. این ظرفیت‌ها می تواند ما به‌ازای کتاب داشته باشد که پایه آن حوزه کودک و نوجوان است. ابتدایی‌ترین کار، حضور ناشران و نویسندگان در کتابخانه‌های سراسر کشور برای معرفی کتاب‌هایشان است.

رمضانی در ادامه بر لزوم گروه‌بندی سنی در حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: کانون پرورش فکری در تجدیدنظری که داشته طرح جدیدی را اعلام کرده که بر اساس آن یا بر اساس دسته‌بندی‌ای که ناشران به آن می‌رسند، خوب است که رده‌بندی سنی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: درست است که ذائقه مخاطب در حال تغییر است، با این حال نه در دنیا و نه در ایران، در کوتاه مدت فضای الکترونیکی جایگزین کتاب نخواهد شد. این موضوع با مقایسه بازار کتاب الکترونیک و بازار کتاب چاپی، کاملاً ملموس است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تجلی نگاه» و دورهمی هنرمندان در کوشک باغ هنر


۲۵ نفر از هنرمندان، آثار نقاشی و نقاشی‌خط خود را با عنوان «تجلی نگاه» در کوشک باغ هنر به نمایش می‌گذارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آقا مصطفی» اکران می‌شود


سینماپرس: مستند «آقا مصطفی» اثر جدیدی درباره شهید سیدمصطفی صدرزاده است و بخش مهمی از این مستند قرار است در شبکه نمایش مردمی عمار قرار گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک آلبوم ویژه کودکان و نوجوانان وارد بازار موسیقی شد


آلبوم صوتی «گل زری، کاکل زری» سروده افسانه شعبان‌نژاد که از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، وارد بازار موسیقی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیح مهیار علیزاده درباره انتشار آلبوم موسیقی مهران مدیری


مهیار علیزاده آهنگساز شناخته‌شده کشورمان پیرامون انتشار اخباری مبنی‌بر همکاری خود با مهران مدیری برای تولید یک آلبوم موسیقایی توضیحاتی را ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سکوت پیشه کردن مسئولان در خصوص حضور بدون مجوز فیلم های ایرانی در جشنواره های جهانی تا سیاسی کاری علنی علیه کشورمان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران سینمای کشور در مواجهه با حضور غیرقانونی فیلم ها در جشنواره های جهانی سکوت اختیار کردند و این امر بدل به محلی برای سیاسی کاری علیه کشورمان شده است!

طی ماه های اخیر در جشنواره های مختلف جهانی چندین جایزه نصیب فیلمسازان و سینماگران ایرانی شد اما نکته اینجا است که برخی از فیلم های مورد توجه واقع شده در این جشنواره ها علناً و رسماً رویکردی سیاسی و خصمانه علیه کشورمان داشته و جز سیاهی و نفرت پراکنی علیه کشور نکته دیگری در چنته نداشتند! نکته قابل تأمل اینجا است که سیاست مدیران سینمای کشور انفعال و سکوت مطلق در مواجهه با حضور این فیلم ها در جشنواره های جهانی که بدل به محلی برای سیاسی کاری علیه کشورمان بوده اند بوده و هیچ اقدام قابل تأمل و مثبتی در مواجهه با این رویکرد ضد فرهنگی و ضد هنری نداشتند!

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیه کنندگی مجید برزگر در حالی در چهار بخش جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای نامزد دریافت جایزه شد که سازمان سینمایی در خصوص مجوز اکران این اثر سکوت پیشه کرد و هیچ گزارشی در این زمینه ارائه نداد. این فیلم سیاسی و سیاه در ۴ رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر نقش مرد کاندیدا شد و موفق شد جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.

از حواشی قابل توجه این فیلم آن بود که از سوی هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر با اخذ شش رای از هفت رای جزء سه فیلم برتر برای حضور در این دوره جشنواره انتخاب شده بود که با دخالت به جای مسئولان و عدم صدور پروانه نمایش از جشنواره کنار گذاشته شد. این اتفاق با واکنش تند زرنگار کارگردان این فیلم روبرو شد و او مطلب تندی را علیه مدیران سینمایی و دست اندرکاران جشنواره نوشت و پس از این واکنش، بهروز افخمی کارگردان سینما و عضو هیأت انتخاب جشنواره آن دوره در یک برنامه تلویزیونی دربارهٔ علت حذف این فیلم گفت: «برای انتخاب فیلم‌ها، امتیاز می‌دادیم اما در نهایت دربارهٔ ۲–۳ فیلم خوب بحث‌های جدی درگرفت و «عروسک» و «علت مرگ: نامعلوم» حذف شدند زیرا برای جشنواره نمی‌توانستتد پروانه نمایش بگیرند. فیلم «علت مرگ نامعلوم» به دلیل اینکه کمیسیون پروانه نمایش صلاح نمی‌دیدند این فیلم برای جشنواره نمایش داده شود، حذف شد اما در نهایت در میان خود افراد کمیسیون هم کسانی طرفدار این فیلم بودند و می‌خواستند به آن پروانه نمایش بدهند.»

حال باید از مدیران سازمان سینمایی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از این عنوان کرده بودند با دست اندرکاران فیلم های بی مجوز که در جشنواره های جهانی به اسم سینمای ایران حضور غیرقانونی پیدا می کنند برخورد قهری خواهند داشت، پرسید که واکنش شان نسبت به دست اندرکاران این فیلم اعم از کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و… چیست؟

علاوه بر این اتفاق اهدای جایزه بزرگ جشنواره فیلم ترانسیلوانیا به فیلم «مثل ماهی روی ماه» ساخته درناز حاجی ها که در اغتشاشات اخیر کشف حجاب کرد و مواضع تندی علیه کشورمان گرفت یکی دیگر از مصادیق رویکرد خصمانه دولت های خارجی علیه کشورمان محسوب می شود.

لازم به ذکر است به گزارش شورای صدور پروانه ساخت این فیلم در سال ۱۳۹۸ به نام «زن، مرد و بچه» به تهیه‌کنندگی احسان رسول اف، کارگردانی و نویسندگی درنا حاجی ها موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کرده است. یعنی فیلم هم پیش از اغتشاشات اخیر و با نامی دیگر ساخته شده بود و خلاصه داستان آن این است که: «یک درام خانوادگی درباره یک پدر و مادر و بچه که مشکلاتی دارند. در پی این درگیری‌ها پسر کوچکشان ناگهان حرف نمی‌زند و …»

کارگردان در پس اغتشاشات ناگهان کشف حجاب کرد و به خوانشی باب طبع معاندین از فیلم خود پرداخت: «من واقعاً فکر می‌کنم که فرقی نمی‌کند یک بچه پنج ساله باشید یا یک زن ۵۰ ساله. اگر مجبور به انجام کارهایی شوید که دوست نمی‌دارید، حتی اگر در ظاهر آن کارها عادی باشد، فقط احساس خفگی می‌کنید و احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید.»

جالب اینجاست که کارگردان در پی پیوند دادن فیلمش با جنبش زن و… ناگهان در تفسیر فیلمش می‌گوید پسر بچه فیلم را زن فرض کنید و سن او را از ۵ به ۵۰ سال ارتقا دهید، کارهای ساده‌ای که پسر بچه از آن سرباز می‌زند را کشف حجاب بیانگارید و پدر و مادر را هم دیکتاتور تا پازل کامل شود.

در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی واری نیز جایزه ویژه هیأت داوران به «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی زاده، محصول مشترک ایران و آلمان رسید.

در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن نیز فیلم بلندی با نام «من، مریم، بچه‌ها و ۲۶ نفر دیگر» به نمایش گذاشته شد که بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان سینمایی و رعایت قوانین تولید شده بود؛ از سوی دیگر فیلم «آیه های زمینی» که در یکی از بخش های جنبی این رویداد به نمایش درآمد نیز به صورت زیرزمینی تولید شده و برخی دست اندرکاران آن مواضع تندی علیه کشور از خود نشان دادند به ویژه آنکه یکی از بازیگران زن این فیلم مبادرت به کشف حجاب در جشنواره کرد.

همچنان در انتظار هستیم که سازمان سینمایی موضع رسمی خود را در قبال یکایک دست اندرکاران این فیلم زیرزمینی و بدون مجوز اعلام کرده و به صورت رسمی آن ها را ممنوع الکار کند؛ مجید صالحی، گوهر خیراندیش، بابک کریمی، فرزین محدث، صدف عسگری، حسین سلیمانی، فائزه راد، بهرام ارک، سارا بهرامی، بهناز جعفری، سروین ضابطیان، ارغوان شعبانی، اردشیر کاظمی در فیلم ایفای نقش می کنند که بنابر اظهارات رئیس سازمان سینمایی باید همگی ممنوع الکار اعلام شوند.

سپیده فارسی کارگردان «آژیر خطر» نیز طی ماه های اخیر از شصت و سومین جشنواره فیلم انسی دریافت کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش تعدادی از جشنواره های سینمایی همچنان مشغول به کارند و ممکن است به فیلم های سیاه و بدون مجوز ایرانی جوایزی را بدهند.

لازم به ذکر است انفعال مدیران سینمایی می تواند تبعات منفی زیادی علیه کشورمان در جشنواره های پیش رو نظیر جشنواره فیلم ونیز، جشنواره فیلم لوکارنو، جشنواره فیلم تورنتو، جشنواره فیلم برلین و… داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایران سرود» به شبکه دو آمد/ نگاهی به هنری فراموش‌شده


برنامه تلویزیونی «ایران سرود» با نگاهی به هنر فراموش‌شده سرود از یکشنبه ۱۸ تیر از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وعده پرداخت وامی که بعد ازگذشت بیش از یک سال هنوز محقق نشده است/ افشاری: اهالی سینما اصغر شاهوردی را از یاد برده اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اشرف افشاری همسر اصغر شاهوردی صدابردار باسابقه سینمای ایران که سالهاست بر اثر سانحه در هنگام فیلمبرداری در خانه بستری است گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته آقای پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به دیدار آقای شاهوردی آمدند و وعده دادند وامی برای ادامه درمان او بدهند اما از آنجا که این وام به اسم آقای شاهوردی رد شده بود هنوز نتوانسته ایم آن را دریافت کنیم و در واقع وعده پرداخت وام هنوز محقق نشده و ما امیدواریم بعد از گذشت ۱۴ ماه این وام را دریافت کنیم تا حداقل گره بخشی از مشکلات عدیده زندگی مان باز شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده از شخص آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم برای یک بار هم که شده به منزل ما تشریف بیاورند و از نزدیک وضعیت آقای شاهوردی را ببینند. بی شک تا از نزدیک وضعیت ایشان را نبینند نمی توانند وخامت اوضاع را درک کنند.

افشاری خاطرنشان کرد: الآن مدت ۶ ماه است فیزیوتراپی ایشان انجام نشده؛ بنده نمی خواهم دلایل انجام نشدن این کار را بازگو کنم چون ممکن است برخی افراد از آن برداشت بدی داشته باشند. اما مسأله اینجا است که نباید همسر و خانواده آقای شاهوردی درگیر مسائل مالی باشند. من حقیقتاً دیگر توانی ندارم و امیدوارم روزی نرسد که شرمنده شاهوردی شوم! بنده وضعیت جسمی خوبی ندارم و این روزها قدرتم به شدت تحلیل رفته است.

همسر این صدابردار پیشکسوت و برجسته سینمای کشور در پاسخ به این پرسش که آیا از مسئولان سازمان سینمایی تاکنون کسی به دیدار آقای شاهوردی آمده و کاری برای رفع معضلات ایشان انجام داده یا خیر؟ تأکید کرد: آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی همراه با آقای پوراحمدی به دیدار ایشان آمدند اما هیچ اقدام مشخصی از سمت سازمان سینمایی برای بهبودی آقای شاهوردی صورت نگرفت!

وی با بیان اینکه اصغر شاهوردی متعلق به همه سینمای ایران است و من نباید به تنهایی پرستاری وی را انجام دهم اظهار داشت: سینمای ایران صدایش را مرهون زحمات و تلاش های اصغر شاهوردی است. این نکته ای است که خود اهالی سینما و مدیران سینمایی باید آن را درک کنند. تلاشی که او برای صدابرداری سر صحنه سینما کرد ستودنی است و همه این را می دانند. حتی چندی قبل آقای پرویز پرستویی گفتند سینمای ایران مدیون اصغر شاهوردی است اما گویا اهالی سینما اصغر شاهوردی را از یاد برده اند چرا که هیچ یک از ایشان حتی یک بار هم به ویژه در ماه های اخیر به دیدن ما نیامده اند.

افشاری ادامه داد: من به خوبی می دانم امروزه همه مردم گرفتار مسائل و معضلات خودشان هستند اما این دلیل نمی شود که بخواهند اصغر شاهوردی را فراموش کنند. او وقتی کسی به عیادتش می آید حالش بهتر می شود و وقتی می بیند که پیگیر درمان او هستند انرژی می گیرد. همین یک سال و اندی پیش که آقای خزاعی و پوراحمدی با همراهی جناب آقای میرعلایی به منزل ما آمدند بعد از رفتن شان اصغر شروع به حرف زدن کرد چرا که روحیه زیادی گرفته بود اما من می دانستم بعد از مدت کوتاهی دوباره در سکوت می رود.

وی با طرح این پرسش که مدیران سینمایی باید از خود بپرسند اگر اصغر شاهوردی صدابردار سینما در یک کشور دیگر بود چگونه او را تکریم می کردند؟ متذکر شد: تردید نکنید که اگر ما در جایی به غیر از ایران بودیم از اصغر و خانواده اش مراقبت ویژه ای می کردند. ناگفته نماند که من انتظار بی جا از هیچ کسی ندارم و تا زمانی که زنده هستم اصغر شاهوردی را روی چشمانم می گذارم و از او نگهداری می کنم اما دریغا که بسیاری از همکاران اصغر رسماً او را از یاد برده و فراموش کرده اند.

افشاری در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا از عوامل فیلمی که سر فیلمبرداری آن برای آقای شاهوردی حادثه پیش آمد کسی به شما کمک رسانی می کند یا خیر گفت: متأسفانه هیچ یک از عوامل فیلم به یاد ما نیستند؛ من مانده ام و من! در سینمای به این عظمت تاکنون طی کار برای هیچ فردی چنین حادثه ای رخ نداده اما دریغ و افسوس که ما بیش از ۱۶ سال است درگیر این حادثه تلخ و بدشگون هستیم اما دیگران ما را به فراموشی سپرده اند!

گفتنی است؛ اصغر شاهوردی به عنوان یکی از بنیان گذاران صدابرداری سر صحنه در سینمای ایران است و صدابرداری فیلم‌هایی چون «اجاره‌نشین‌ها»، «خانه‌ دوست کجاست؟» «باشو غریبه کوچک»، «هامون»، «سارا»، «قرمز»، «موج مرده»، «بمانی»، «زیر پوست شهر» و … را در کارنامه خود دارد. اصغر شاهوردی آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ پس از بازگشت از لوکیشن فیلم «چراغی در مه» از شمال کشور دچار حادثه رانندگی و آسیب دیدگی مغزی جدی شد. این صدابردار با سابقه سینمای ایران در پنجمین و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای صدابرداری فیلم های «نار و نی» و «خانه دوست کجاست» برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخورد قانونی با گالری‌های متخلف/دبیران جشنواره‌های فجر مشخص شدند


محمود سالاری معاون وزیر ارشاد در امور هنری با اشاره به اینکه دبیران جشنواره های فجر مشخص شده و به زودی اعلام می شوند از برخورد قانونی با گالری‌داران متخلف خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجمیع تولید سریال در یک مرکز به سرعت تولید هم کمک خواهد کرد/از مزایای این ادغام افزایش تنوع ژانر در تولیدات سریال‌هاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس مرکز سیما فیلم گفت: هدف از تمرکز تولید سریال در سیمافیلم، از بین‌بردن بروکراسی اداری اضافه، چابک‌سازی فرآیند تولید و مدیریت واحد است.

به گزارش سینماپرس، در چند وقت اخیر، گمانه‌زنی درباره تجمیع گروه فیلم و سریال شبکه‌های مختلف در مرکز سیمافیلم مطرح شد تا این که خبر تشکیل گروه‌های جدید در این مرکز به جای گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها به طور رسمی از سوی روابط عمومی معاونت سیما اعلام شد. به نظر می‌رسد که این هدف را هم باید در راستای همان سیاست‌های دوران تحولی و سرعت‌بخشی به انتشار آثار روی آنتن دانست. مهدی نقویان از زمانی که سکاندار مرکز سیمافیلم شده، تلاش کرده با اهداف دوران تحولی جلو برود و حال و هوای تازه‌تری به این حوزه بدهد. رئیس مرکز سیمافیلم پس از تغییرات ساختاری در این مرکز برای چهار گروه جدید شامل تولیدات گونه‌های (ژانر) متنوع حکم سرپرستی صادر کرد.

هدف از تمرکز گروه‌های فیلم و سریال در سیمافیلم چیست و انتقال این مدیران از گروه‌های شبکه‌ها به داخل مرکز قرار است چه اتفاق ویژه‌ای را رقم بزند؟

هدف از تمرکز تولید سریال در سیمافیلم، از بین‌بردن بروکراسی اداری اضافه، چابک‌سازی فرآیند تولید، مدیریت واحد پروژه‌ها، همسان‌سازی قیمت‌ها و حذف خیلی دیگر از مسائل اضافی بوده که در تولید یک سریال صورت می‌گرفت. البته ایجاد تمرکز در دوران تحول صداوسیما فقط مختص سریال‌ها نیست. در زمینه‌های دیگر تولیدی هم ایجاد تمرکز در دستور کار بوده یا در حال انجام است. مثلا در مرکز فیلمنامه شاهد تمرکز نگارش فیلمنامه بودیم، در مرکز سیمرغ تولید سیتکام و تولیدات مغفول‌مانده متمرکز می‌شود و در مرکز آثار کوتاه، شاهد متمرکزشدن میان‌برنامه‌ها، کلیپ‌ها و دیگر آثار کوتاه هستیم.

برخی صحبت‌هایی که درباره این تمرکزگرایی شنیده می‌شود، معطوف به یک تجربه قبلی است. ما در سال‌های قبل شاهد اتفاقی مشابه در تغییر ساختار بودیم که برخی معتقدند شکست خورد. آیا ممکن است این تجربه مجددا تکرار شود و اشکالات احتمالی آن چطور قرار است برطرف شود؟

این را در نظر داشته باشید که هیچ‌وقت این ادغام به‌طور کامل رخ نداده بود. در واقع آرزوهایی بود که تحقق پیدا نکرده بود. تا قبل ازآن، این اتفاق به‌صورت مقطعی و ناقص اجرایی شده بود، ولی هیچ‌وقت به‌صورت کامل عملیاتی نشد. به‌خاطر همین هم بود که بعد از مدتی به حالت قبل برمی‌گشت و به‌زعم برخی دچار شکست می‌شد. اما این‌بار ساختار تولید سریال به‌صورت کامل در مرکز سیمافیلم تجمیع شد و ساختار موازی دیگری وجود نخواهد داشت. به همین دلیل این اتفاق را یک امر مثبت و نتیجه‌بخش ارزیابی می‌کنیم.

به نظر می‌رسد شما در کنار هدف تمرکززدایی، به فکر سرعت سریال‌سازی و به‌موقع‌رسیدن آثار به آنتن هم هستید. این تصمیم تازه را چقدر با این هدف در ارتباط می‌دانید؟

بله، قطعا تجمیع تولید سریال در یک مرکز، به سرعت تولید هم کمک خواهد کرد. تهیه‌کنندگان دچار بروکراسی اضافی اداری نخواهند شد و مراحل مختلف تولیدی با دقت بهتر و سرعت بیشتر به جلو خواهد رفت.

به نظر می‌رسد که در فاز جدید، برنامه مشخص‌تری برای بخش طنز هم دارید. به هر حال آثار طنز نیاز جدی مخاطب امروز است و نیاز به توجه به این بخش هم احساس می‌شود. آیا گروه مستقلی که در این حوزه ایجاد شده، به جدی‌ترشدن تولید آثار طنز کمک خواهد کرد؟
باید به این نکته اشاره کنم که از مزایای این ادغام، افزایش تنوع ژانر در تولیدات سریال‌هاست. چرا که در ساختار جدید، علاوه بر گروه الف ویژه، چهار گروه تولیدی دیگر به نام‌های تاریخی، اجتماعی، حادثه‌ای و طنز نیز شکل می‌گیرند که خودشان شامل زیرمجموعه موضوعی متنوعی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع