X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

خیز کانون با چهار فیلم برای حضور در «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر»/رسول صدرعاملی «زیبا صدایم کن» را با «بودجه کانون» کلید می‌زند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریمی گفت: رسول صدرعاملی فیلمنامه «زیبا صدایم کن» را بر اساس یکی از رمان‌های کانون به زودی کلید می‌زند.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از فعالیت‌های معاونت تولید، ساخت فیلم بلند، انیمیشن کوتاه یا بلند سینمایی بر اساس نیاز کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد:سال ۱۴۰۲ برای سینمای کودک سال خوبی خواهد بود چراکه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان در مهر ماه برگزار می‌شود و این اتفاق خوبی است. در کانون پرورش فکری نیز دو فیلم سینمایی را به صورت مستقل آغاز خواهیم کرد و دو فیلم هم به صورت مشارکتی برای ساخت خواهیم داشت. البته ۸ فیلم انیمیشن کوتاه، یک برنامه تلویزیونی ویک سریال انیمیشن برگرفته از فیلم بچه زرنگ درحال تولید است.

کریمی عنوان کرد:تفاهم نامه خوبی با حوزه هنری منعقد شده است که در راه اندازی سالن‌های سینما در کنار هم قرار بگیریم و ۱۱ سینما را در تابستان راه اندازی کنیم و تا آخر سال ۱۴۰۲ این مجموع به ۳۰ سالن سینما می‌رسد. این موضوع یکی از معظلات بزرگ سینمای کودک در بحث چرخه اکران است که امیدوار هستیم نقشی در اکران و نمایش عمومی فیلم‌ها داشته باشیم.

وی افزود:سال گذشته دو فیلم ما در جشنواره فیلم فجر سه سیمرغ بلورین را در بخش‌های مختلف از آن خود کردند. اولی فیلم «در آغوش درخت» که با موضوع آسیب‌های اجتماعی ساخته شد و درصدد هستیم تا به‌زودی اکران شود. علاوه بر این انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» را نیز داشتیم که از آثار فاخر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و توانست سیمرغ بلورین را در حوزه پویانمایی به خود اختصاص دهد. در شهریور ماه فیلم پویانمایی بلند «بچه زرنگ» اکران خواهد شد و این سینماها میزبان این فیلم خواهند بود.

کریمی توضیح داد: برای جشنواره فیلم فجر امسال چهار فیلم در مرحله نگارش فیلمنامه داریم، در فیلم‌های سینمایی کانون سری هم به حوزه اقتباس ادبی زدیم و رسول صدرعاملی فیلمنامه «زیبا صدایم کن» را بر اساس یکی از رمان‌های کانون به زودی کلید می‌زند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد:یک رمان خیلی خوب به نام هستی داریم که نگارش فیلمنامه آن انجام شده، اما هنوز کارگردان فیلم انتخاب نشده است. همچنین ابراهیم فروزش هم براساس یکی از کتاب‌های طاهره ایبد به نام «پریانه‌های لیاسندماریس» فیلمنامه‌ای نگارش کرده و درمرحله پیش تولید است. البته ما دو کار مشارکتی با بنیاد سینمایی فارابی خواهیم داشت که درحال بررسی و نظر نهایی هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهدیدی از محسن یگانه، قهر شهره سلطانی و فیلم جدید مهران مدیری


تازه‌هایی از فیلم جدید مهران مدیری، یادی از عزت‌الله انتظامی، اظهاراتی درباره ماندگارترین تصویر «زن» در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، تازه‌هایی از تئاتر، اظهارات وزیر ارشاد درباره برگزاری کنسرت‌ها و ادعای ممنوع‌الورودی یک بازیگر زن به مشهد، درگذشت سه هنرمند، تهدیدی از سوی محسن یگانه، قهر شهره سلطانی با سینما، تشییع پیکر یک خواننده پیشکسوت و کشف پادگان سه‌هزارساله پشت یک سد از اخبار فرهنگی هنری ۳۰ و ۳۱ خردادماه بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهاجر» شنیدنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ناصر ممدوح فیلم سینمایی «مهاجر» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

به گزارش سینماپرس، سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «مهاجر» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را روز پنجشنبه اول تیر ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظی‌پور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم تشییع نصرالله ناصح پور


مراسم تشییع نصرالله ناصح پور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوشکی: گویا حاکمیت این باور را از دست داده که باید برای مردم غذای فرهنگی مناسب تهیه کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدصادق کوشکی گفت: با نهایت تأسف باید عنوان کنم که عده ای همچنان سینمای آبگوشتی دوران پهلوی را دنبال کرده و به آن افتخار می کنند!

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: با نهایت تأسف باید عنوان کنم که عده ای همچنان سینمای آبگوشتی دوران پهلوی را دنبال کرده و به آن افتخار می کنند! سینمای آبگوشتی در آن دوران زننده نبود چرا که آن ها ادعایی در خصوص فرهنگی بودن سینما نداشتند اما در این دوران با این ادعاهایی که وجود دارد وجود چنین فیلم هایی به شدت زننده و نشانه ارتجاع و عقبگرد است و مدیران فرهنگی باید قاطعانه جلوی استمرار تولید این فیلم ها را بگیرند.

مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: عده ای که به آن ها عنوان سینمای بدنه داده می شود از دوران پهلوی شروع به ساخت فیلم های نازلی کردند که در آن ها رقاصه و کاباره حرف اول و آخر را می زد و تولید چنین فیلم هایی باعث می شد مخاطب به سالن های سینما مراجعه کند! در واقع برای سازندگان این آثار دنبال داستان و ارزش های هنری و سینمایی نبودند و تنها وجه کاسبکارانه سینما برایشان مهم بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه این خط همچنان در سینمای کشورمان دنبال می شود. برای مسئولان غذای فکری جامعه اهمیت ندارد و به اسم کمدی می آیند یک میلیارد می کارند و ده میلیارد درو می کنند و ذهن جوان ایرانی را مسموم می کنند! گویا حاکمیت این باور را از دست داده که باید برای مردم غذای فرهنگی مناسب تهیه کند!

کوشکی با بیان اینکه ای کاش همانطور که ما برای معده مان ارزش قائل هستیم و هر غذایی را نمی خوریم و به هر رستوران داری مجوز نمی دهیم کمی هم برای ذهن و تفکرمان ارزش قائل بودیم اظهار داشت: گویا ذهن مردم برای مدیران فاقد اهمیت است و نتیجه این می شود که عده ای همچنان به سینمای آبگوشتی افتخار می کنند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد نسبت به برخی نهادها و تولید فیلم هایی در ظاهر ارزشی و استراتژیک که فاقد عمق و معنا و باور هستند متذکر شد: برخی دستگاه ها وظیفه شان تبلیغ انقلاب اسلامی و ارزش های دینی است که وزارت ارشاد و حوزه هنری از جمله آن ها هستند؛ یا دستگاه های دیگری مثل سپاه و بنیاد شهید که جزو شرح وظایف آن ها تهیه محصولات فرهنگی است اما متأسفانه این دستگاه ها هم دچار آفت کم کاری و بی دقتی شده اند.

داور سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما ساخته هایی داشتیم که مرتبط با سازمان اوج بود؛ برخی از این ها اسم سینمای دفاع مقدس را داشتند اما روح دفاع مقدس در آن ها جاری نبود که به عنوان نمونه می توان از فیلم «تنگه ابوقریب» یاد کرد که داستان یک خطی اش مرتبط با دفاع مقدس است اما معنویت و حقیقت و روح دفاع مقدس در آن دیده نمی شود.

وی تأکید کرد: بنده به عنوان کسی که افتخار داشتم در کنار رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته باشم صراحتاً عنوان می کنم که این فیلم هیچ نشانی از جبهه و رزمندگان اسلام نداشت!

کوشکی یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از فیلم های قدیمی دفاع مقدسی مانند «دیده بان»، «مهاجر»، «پرواز در شب» و… سرشار از روح جبهه هستند اما چنین اثری در «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی دیده نمی شود! البته به عقیده من بهرام توکلی مقصر این اتفاق نیست، مقصر اوج است که ساخت چنین اثری را با این هزینه گزاف را به کسانی می سپارد که نه شناختی از جبهه و جنگ دارند و نه تعلق خاطری!

این استاد دانشگاه افزود: یا مثلاً فیلمی مانند «درخت گردو» که به مهدویان سفارش داده می شود چه نسبتی با جنگ دارد؟ آیا این کار اثری دفاع مقدسی است یا ضد جنگ؟ یا فیلمی مانند «رد خون ۲» آیا نقض غرض محسوب می شود یا خیر؟

وی همچنین از سایر دستگاه ها و نهادهای دیگر مانند بنیاد شهید نیز انتقاد کرد و گفت: پرسشی که بنده از مسئولان بنیاد شهید به عنوان نهادی که باید فرهنگ شهادت را ترویج کند این است که آخرین اثر سینمایی شان که درخور شهید و شهادت باشد کی تولید شده است؟ آیا آن ها این وظیفه را برای خود قائل نیستند که حداقل سالی یک فیلم سینمایی فاخر و شاخص برای شهدا و رزمندگان تولید کنند؟

کوشکی سپس با انتقاد از فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی که این روزها روی پرده سینماها است اظهار داشت: آیا این فیلم متعلق به زنان خرمشهر است؟ آیا این فیلم می تواند روح پاک آن فضا را به مخاطب خود منتقل کند؟ آیا این فیلم را می توان متعلق به رزمنده ای مانند شهید شهناز حاجی شاه دانست؟ قطعاً چنین نیست و من نمی دانم چرا برخی دستگاه و نهادهای سینمایی بودجه خود را به این اشخاص می دهند!؟

وی تصریح کرد: بی تردید امثال قیدی و مهدویان و توکلی زحمت کشیدند و در این شکی نیست اما دفاع مقدس به عنوان یک اتفاق معنوی و ارزش دینی باید توسط کسانی کار شود که این دوران را با گوشت و پوست و استخوان شان درک کردند. باید کسانی پشت تولید این فیلم ها باشند که ذهن و روح شان در آن فضا هست.

کوشکی در خاتمه این گفتگو افزود: بی شک دستگاه هایی که پول می دهند مسئولیت شان بسیار سنگین است. باید از آن ها پرسید چرا پول و امکانات به کسانی نمی دهید که به ارزش های دینی و انقلابی باور دارند و به آن همچنان احترام می گذارند؟ باید از مدیران سینمایی این سوأل را پرسید که آیا در طول ۱۰ سال اخیر یک فیلم سینمایی در رابطه با انقلاب و نهضت امام (ره) ساخته شده؟ نسل امروز از کجا باید انقلاب را بشناسد وقتی هیچ اثر سینمایی درخوری در این حوزه تولید نشده و هنوز ما در ایام انقلاب تنها فیلمی مانند «تیرباران» ساخته علی اصغر شادروان را باید نمایش دهیم که مربوط به دهه ۶۰ است؟ اسفا که سینما امروزه برای یک عده ای منبع درآمدزایی شده و به خوبی در آن مشغول کسب و کار هستند!

مشاهده خبر از سایت منبع