نشست تخصصی «هنر، بستر آموزش خلاق» برگزار میشود
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نشست تخصصی «هنر، بستر آموزش خلاق» را برگزار میکنند.
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نشست تخصصی «هنر، بستر آموزش خلاق» را برگزار میکنند.
سینماپرس: رئیس قوه قضاییه گفت: کسی نمیداند در پشتپرده رسیدگی به پروندههای قطور و پرحجم قضایی، چه تلاشهایی صرف میشود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را میبینند.
به گزارش سینماپرس، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای با حضور در محل تصویربرداری و لوکیشن مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، ضمن بازدید از پشت صحنه و مراحل مختلف تولید این مجموعه تلویزیونی، با عوامل و دستاندرکاران ساخت آن در فضایی صمیمانه دیدار و گفتگو کرد.
رئیس قوه قضاییه در گفتوگویی که با گروه هنری دستاندرکار در ساخت مجموعه تلویزیونی «بازپرس» داشت، ضمن اشاره به تأثیر شگرف کارهای هنری در ترویج فضائل و خوبیها، اظهار داشت: هنر، عنصری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی است و پاسداشت هنر متعالی، امری ممدوح و مورد تاکید است.
رئیس عدلیه تصریح کرد: خیلی از مسائل را نمیتوان با صِرف گفتن و صِرف نوشتن منتقل کرد، بلکه در انتقال و ترویج آنها نیاز به بهرهگیری از ظرافتهای هنری است؛ فیلم و سریال نیز در زمره قالبها و ساختارهایی است که ظرافتهای هنری در آنها تجلی مییابد و مضامینی که در این قالبها عرضه میشوند به مرحله «اثربخشی» و «ماندگاری» میرسند.
رئیس دستگاه قضا بیان داشت: گاهی یک قطعه هنری کوتاه و موجز که متضمن مبانی و معارف اصیل و انسانساز است از چنان آثار تربیتیای برخوردار است که شاید دهها و صدها ساعت آموزش به پای آن نرسد؛ کمااینکه گاهی اوقات ارزش یک کلام قصار، بیش از همه حرفهای طول عمر است؛ آن عبارت یا واژه یا کلمهای که در جای خودش به کار برده میشود، گاهی چنان ارزش و تأثیری دارد که مثالزدنی است و بعضاً فردی را از سالها گمراهی و ضلالت میرهاند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در همین راستا، به اهمیت داشتن اخلاص در امور اشاره کرد و گفت: کاری اثرگذار است که دربرگیرنده اخلاص باشد؛ کارهایی که با اخلاص همراه باشند، بسیار پربرکت هستند، اما کارهایی که به صِرف خودنمایی و تبرّج و نشان دادنِ خود باشند، برکت ندارند. عملی که با اخلاص همراه باشد، عمل غنی شده است؛ گاهی انسان تمام عمر کار میکند، اما کار او اثر و ارزش یک کار با اخلاص را ندارد؛ از سوی دیگر ممکن است کار ما یک ساعت باشد، اما به دلیل آنکه با اخلاص همراه بوده، اثرش مضاعف و افزون گردد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه گفتوگوی صمیمانه خود با عوامل سریال «بازپرس» با اشاره به مشقتها و سختیهایی که عوامل و دستاندرکاران پروژههای هنری متحمل میشوند، گفت: وضعیت به گونهای است که نه ما سختی کار شما را متوجه میشویم و نه شما سختی کار ما را؛ چون ما صرفاً محصول نهایی کار شما را مشاهده میکنیم و زحمات پشت صحنه را نمیبینیم. هر کدام از شما چندین بار باید کارتان را تمرین کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.
رئیس عدلیه افزود: در کار ما نیز که قضاوت و دادرسی و دادگری است، امور اینچنین است؛ گاهی اوقات یک بازپرس و دادستان و قاضی زحمات بسیار زیادی متحمل میشوند، اما فقط خروجی حکم آنها به چشم میآید و برای عموم و ناظران مشخص نمیشود چه مقدماتی طی شده تا حکم صادر شود.
وی تصریح کرد: کسی نمیداند در پشت پرده رسیدگی به پروندههای قطور و پرحجم قضایی، چه تلاشهایی صرف میشود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را میبینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعتها و روزها تمرین میکنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را میبینیم؛ لذا اگر بتوان مواردی ناظر بر زحمات و مرارتهایی که مسئولان قضایی در به سرانجام رساندن یک پرونده متحمل میشوند را بصورت کامل، درست و امانتدارانه به جامعه منتقل کرد، بسیار مؤثر است.
قرار نیست، چون فیلم شما درباره قوه قضاییه است، فقط بازگوکننده نکات مثبت این قوه باشید
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه خطاب به عوامل و دستاندرکاران مجموعه تلویزیونی «بازپرس» گفت: قرار نیست، چون فیلم شما درباره قوه قضاییه است، فقط بازگوکننده نکات مثبت این قوه باشید؛ میتوانید نکات و نقاط ضعف و فرآیندهای معیوب و دارای ایراد را هم بازگو کنید و به تصویر بکشید تا برای ما نیز جنبه آموزنده داشته باشد و ما را وادار به رفع نقایص کند؛ البته این مقوله در خصوص همه دستگاهها صدق میکند و مختص قوه قضاییه نیست.
رئیس قوه قضاییه: فیلم «بازپرس» باید بهانهای شود که اصطلاحاً یخهای میان هنرمندان و قوه قضاییه را آب کند
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کار شما علاوه بر محصول نهایی که به نمایش درمیآید، باید به زمینهای برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای دستگاه قضا برای ارتقاء آگاهیهای حقوقی و قضایی مردم و پیشگیری از وقوع جرم تبدیل شود؛ فیلم «بازپرس» باید بهانهای شود که اصطلاحاً یخهای میان هنرمندان و قوه قضاییه را آب کند و به تبع آن، تعامل هنرمندان و دستگاه قضا گسترش پیدا کند.
پروندههای قضایی میتوانند به سوژهها و طرحهایی برای فیلمسازی تبدیل شوند
رئیس قوه قضاییه با اشاره به سوژههای بکر و جالبی که بعضاً در پروندههای قضایی مستتر هستند و از قابلیت تبدیل به سناریوهای مفید و آگاهیبخش برای عموم جامعه برخوردارند، گفت: ما در دستگاه قضایی و در ذیل پروندههای قضایی، مسائل و دادههایی داریم که میتوانند به سوژهها و طرحهایی برای فیلمسازی تبدیل شوند؛ سوژهها و طرحهایی که علاوه بر قابلیت و استعداد به جامه هنر درآمدن، عنصر آگاهیبخشی و تنبّهدهی نیز در آنها وجود دارد و میتوانند به منزله پیشگیری از جرائم و تخلفات و آسیبها باشند؛ بخشی از این سوژهها و دادهها چنانچه مشمول مرور زمان شوند، ارزش آگاهیبخشی و پیشگیری خود را از دست میدهند لذا باید در کاربرد آنها در قالب اثر هنری و ساخت فیلم و سریال تعجیل داشت و ما نیز همانطورکه به اطلاع مسئولان رسانه ملی رساندهایم، در این زمینه آمادگی لازم را داریم.
قاضیالقضات افزود: مقوله پیشگیری، یک مقوله بسیار مهم است؛ اگر از همین دادهها و مسائلی که در ذیل پروندههای قضایی با آنها مواجه میشویم، به خوبی و به نحو مطلوبتری استفاده میکردیم شاید در مقوله پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء آگاهیهای مردم و ایجاد بازدارندگی، بسیار جلوتر از وضعیت فعلی بودیم.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه با اشاره به زمینههایی که بعضاً سبب روی آوردن برخی به فساد میشود و اهمیت به تصویر کشیدن هنرمندانه این زمینهها برای زدودن آنها تصریح کرد: بارها در سخنرانیهای خود بر این نکته تاکید داشتهام که اگر یک جرم و فسادی در مسائل اقتصادی و غیراقتصادی واقع میشود، قبل از آنکه به سراغ مردم برویم، باید به سراغ عامل و کارگزار حکومت برویم؛ اگر فسادی در یک بانک اتفاق افتاد، نه اینکه به سراغ مشتری نرویم، اما نباید شرایط به نحوی باشد که همه فشار را بر روی مشتری ببریم؛ در اینگونه موارد، باید خود متصدیان بانک اعلام کنند چرا زمینه ایجاد فساد را در بانک خود فراهم کردهاند؟ گاهی اوقات مسائل زمینهها و بسترهایی دارد که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت و گرهگشاست.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: گاهی اوقات به دلیل طولانی و پیچیده شدن رسیدگی به امور مردم که در فرآیندها و قوانین وجود دارد، بالتبع ممکن است افرادی که برای انجام کار خود به دستگاهی مراجعه کردهاند، به فساد کشیده شوند؛ هیچکس دوست ندارد کارش را با پرداخت رشوه انجام دهد، اما وقتی انجام کار، زمانبر و دارای رفتوآمدها و دردسرهای زیادی است، برخیها ریسک پیدا کردن واسطه و پرداخت رشوه را میپذیرند. گاهی اوقات این مراجعات مکرر به دستگاهها و طولانی و زمانبَر شدن فرآیندهای اداری برای انجام یک کار قانونی و برخی ناملایمتیهایی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد، بعضی افراد را به انجام این تخلفات سوق میدهد؛ لذا ضروری است درخصوص کوتاه کردن فرآیندهای اداری، اقدامات عاجلی در دستور کار قرار گیرد و شما هنرمندان نیز میتوانید در آثارتان این قبیل کاستیها و نواقص را با هدف رفع آنها، به تصویر بکشید.
رئیس دستگاه قضا در پایان خطاب به عوامل و دستاندرکاران مجموعه تلویزیونی «بازپرس» گفت: خیلی از شما چهرههای هنری اثربخش و مرجع و ماندگاری هستید؛ خواهش من آن است که این اثربخشی اجتماعی را حفظ کنید؛ همه هنرمندان ما باید در حفظ شأن و منزلت اجتماعی خود کوشا باشند و به گونهای نباشد که خدایناکرده تحتتأثیر القائات بدخواهان و معاندین و شرایطی که پیش میآید به شأن و منزلت هنرمندان ما خدشهای وارد شود و جایگاهشان از بین برود.
شایان ذکر است، در جریان حضور رئیس قوه قضاییه در محل تصویربرداری و لوکیشن مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، تعدادی از عوامل این سریال، ضمن قدردانی از حضور رئیس دستگاه قضا، از همکاری مرکز رسانه قوه قضاییه برای در اختیار قراردادن دادهها و اطلاعات کافی به عوامل فیلمساز تشکر کردند.
سریال بازپرس که پخش آن از تیر ماه در شبکه یک سیما آغاز شد، از مضمونی معمایی برخوردار است؛ ساخت این سریال به تهیهکنندگی «محمدرضا شفیعی»، کارگردانی «احمد معظمی» و ایفای نقش هنرپیشگانی نظیر «مهدی فخیمزاده»، «فرهاد قائمیان»، «محمدرضا شریفینیا»، «محسن قصابیان»، «فریبا متخصص» و «سوگول طهماسبی» از دی ماه ۱۴۰۱ کلیدخورده است.
انتهای پیام/
سینماپرس: سوئیس، «تندر»، نخستین فیلم بلند برجسته کارمن ژاکیر را برای نود و ششمین دوره اسکار (۲۰۲۴) که قرار است ۱۰ مارس برگزار شود، معرفی کرد.
به گزارش سینماپرس، انتخاب تندر برای معرفی به اسکار ۲۰۲۴ روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی که در جشنواره فیلم لوکارنو برگزار شد، اعلام شد.
تندر، یک درام روستایی است که داستان آن در سال ۱۹۰۰ در برابر منظره کوهستانی بسیار زیبا میشود. این فیلم درباره دختر نوجوانی به نام لیلیت گراسموگ است که میخواهد در صومعهای نذر خود را ادا کند، اما وقتی خواهر بزرگترش در شرایطی مرموز میمیرد، مجبور میشود به خانه بازگردد.
او که با کار طاقت فرسا در مزرعه خانوادگی به خانواده کمک میکند در همین حال با یافتن سه دوست دوران کودکی و تحقیق درباره مرگ خواهرش به سنجش آزادیهای خود در برابر محدودیتهای خانواده و جامعه روستایی میپردازد.
این فیلم نخستین بار در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ به نمایش درآمده و تاکنون جوایز متعددی از جمله ۲ جایزه فیلم سوییس، جایزه استعدادهای نوظهور سوییس در جشنواره زوریخ، جایزه ویژه هیات داوران در رم و جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره مراکش را دریافت کرده است.
کارمن ژاکیر کارگردان تندر در گفت و گو با ورایتی با اشاره به الهامی که با خواندن خاطرات مادربزرگش گرفته، گفت که مادربزرگش فردی بسیار عرفانی و سرشار از فداکاری بود. با خدای خود صحبت میکرد، هر روز مینوشت و میتوانست مسایل واقعا نفسانی را مکتوب کند.
او همچنین از آنا مندیتا، کارلوس ریگاداس، کیکی اسمیت و پیرپائولو پازولینی به عنوان الهامبخشهای خاص خود در ساخت این فیلم یاد کرد.
هیات داوران انتخاب سوئیس در بیانیهای درباره تصمیم خود اعلام کرد: اولین ویژگی حسی منحصر به فرد کارمن ژاکیر به طور ماهرانهای جنسیت و ایمان را کاوش میکند و با میزانسنهای ظریف و تصاویر خاطره انگیز، مخاطب را مجذوب خود میکند.
جوئل برتوسا و فلاویا زانون تهیهکنندگان فیلم در کلوزآپ فیلمز به خاطر فیلمهای بلند و مستندهایی که گاهی در محصولات مشترک بینالمللی مانند من سیاهپوست تو نیستم ساخته شده، شهرت پیدا کردهاند.
اسامی ۱۵ فیلمی که به فهرست کوتاه راه مییابند ۲۱ دسامبر اعلام و نامزدها از میان آن فهرست ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی میشوند.
بنا بر اعلام دبیرخانه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مهلت ثبتنام هنرمندان جوان و نوجوان در این رویداد هنری تمدید نمیشود.
سینماپرس: فیلم داستانی «خونه دودی» به پایان تصویر برداری رسید.
به گزارش سینماپرس، فیلم داستانی خونه دودی به نویسندگی و کارگردانی سمانه قربانی کیائی و تهیه کنندگی علیرضا زروندی در تهران به پایان فیلمبرداری رسید.
این فیلم در مرحله ی تدوین و صداگذاری و اصلاح رنگ میباشد و برای حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی آماده میشود.
عوامل اصلی و بازیگران فیلم خونه دودی عبارتند از : در این فیلم “هادی تسلیمی ” که نقش فرهاد در سریال قورباغه را بر عهده داشت به ایفای نقش پرداخته است.
بازیگران: هادی تسلیمی ، سمانه قربانی کیائی، حسن مقدم ، فرهاد اکبری ، مهران خشنودی ، مهدی طاها ، پژمان عبدالرحیمی، سیامک امیدی، میثم گنجی ،محمدرضا قانونی ، مهدی فولادی ، آیدا وکیلی و حسین رضائی تهیه کننده و سرمایه گذار : علیرضا زروندی ، نویسنده و کارگردان : سمانه قربانی کیائی، مدیر تصویربرداری : مرتضی ذوالفقاری نسب ، مدیر صدابرداری: رویا غروی ، دستیار کارگردان : حسین رضائی ، طراح گریم : مهرنوش صحابی، دستیاران تصویر : مهبد نوری ، میثم گنجی ، طراح صحنه و لباس: سمانه قربانی کیائی ، منشی صحنه: حسن مقدم ، تدارکات: مهدی فولادی مهر ، با تشکر فراوان از : معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی (ناجی هنر)
آیین تجلیل از عباس جواهری خواننده و چهره ماندگار هنر شبیهخوانی ایران با حضور هنرمندان در شهرستان خمینی شهر اصفهان برگزار شد.
سینماپرس: برنامه «مستند فرهنگ» امروز شنبه ۱۴ مردادماه به روایت زندگی و فعالیت های رجبعلی اعتمادی، شاعر و نویسنده اختصاص دارد.
به گزارش سینماپرس، رجبعلی اعتمادی مشهور به «ر. اعتمادی»، روزنامه نگار و نویسنده رمانهای پرفروشی که بیشتر افراد دوست داشتند در ۲۱ تیرماه سال جاری در ۹۰ سالگی درگذشت و برنامه «مستند فرهنگ» امروز مروری بر زندگی و اثار این نویسنده فقید دارد.
اعتمادی در شهر لار استان فارس به دنیا آمد و پس از شرکت در آزمون آموزشی روزنامه اطلاعات وارد این روزنامه شد. مجله جوانان با سردبیری او در دهههای ۴۰ و ۵۰ تبدیل به یکی از پرمخاطبترین مجلات فارسیزبان خصوصاً میان جوانان شد.
از او ۲۸ رمان عاشقانه و اجتماعی منتشر شد که ۱۸ داستان از بین آنها در پاورقی مجلات اطلاعات هفتگی و جوانان منتشر شده بود. آثار او به دلیل عامهپسندانه بودن مورد علاقه چند نسل از جوانان ایران بود هرچند خودش چندان مایل به این موضوع نبود.
«مستند فرهنگ» را معصومه فراهانی در گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ تهیه کرده و ساعت ۱۴.۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود.
«گریه لیلی» یکی از شاهکارهای ویلننوازی در ایران است که توسط زندهیاد اسدالله ملک ساخته و اجرا شده است؛ اما در پس این قطعه موسیقی یک داستان غمانگیز هم وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی رحمتی پژوهشگر ارتباطات و مدیرمسئول گروه رسانهای مهر در یادداشتی به ارزیابی وضعیت بنیاد سینمایی فارابی پس از انتصاب مجید زینالعابدین به مدیریت این بنیاد، پرداخت.
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
هر چند زمزمه جابجایی در بنیاد سینمایی فارابی از مدتها قبل وجود داشت اما در مقطعی این اتفاق افتاد که از مدتی پیش گمانه زنیها فروکش کرده بود. حال سئوال اینجاست که انتصاب مدیرعامل جدید بنیاد فارابی در نیمه دوم فعالیت دولت سیزدهم با چه فرصتها و تهدیداتی همراه است؟
آیا تجربه و توانمندیهای مجید زینالعابدین میتواند مدیریت سینمایی کشور را به وضعیت مطلوب نزدیک تر کند؟
روزهای پایانی بهار سال ۱۳۶۲ وقتی با پیشنهاد سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی دادگو و محمد آقاجانی فعالیت بنیاد سینمایی فارابی در خیابان پر رمز و راز سی تیر تهران آغاز شد، شاید کمتر کسی پیشبینی میکرد که بخش عمدهای از رویدادها و تولیدات سینمای ایرانِ پس از انقلاب اسلامی در این بنیاد رقم بخورد.
خیابان سی تیر در تاریخ معاصر ایران حوادث زیادی را به خود دیده که مهمترین آن در همین محل بنیاد فارابی یعنی خانه سابق احمد قوام و در سیام تیرماه سال ۱۳۳۱ و با حمله مردم به این خانه در حمایت از دولت مصدق روی دادهاست و اصلاً به دلیل همین واقعه نام خیابان هم پس از انقلاب، از قوامالسلطنه به سیام تیر تغییر کردهاست. بی تردید تاسیس و عملکرد بنیاد رودکی نیز یکی نقاط عطف تاریخ فرهنگی هنری نیم قرن گذشته بودهاست. گویا قرار است خیابان سی تیر همیشه در صفحات تاریخ کشور نقش داشته باشد.
بنیاد فارابی و عرصه سینمای ایران
آنگونه که در اساسنامه بنیاد فارابی آمده است، این مجموعه، سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی که تحت نظارت وزارت ارشاد اسلامی بهعنوان یکی از بازوهای اجرایی سیاستها و جهتگیریهای فرهنگی، هنری امور سینمایی کشور اداره میشود.
سینمای ایران پیش از انقلاب بیشتر با فیلمفارسی شناخته میشد و بنیاد فارابی به دنبال آن بود تا عناصر هویتی سینمای ایران پس از انقلاب را باز تعریف کند و در این مسیر به کشف استعدادها و میدان دادن به ایدههای ارزشمند بپردازد. بر همین اساس ارتقاء ذائقه سینمایی مردم و تولید آثاری که مخاطب را به اندیشیدن وادار کند در همه دورهها اولویت بنیاد سینمایی فارابی بودهاست.
فارابی در سیاستهای خود ایجاد زیر ساخت استفاده از فناوریهای نوین و به کارگیری تکنیکهای جدید سینمایی را در دستور کار داشته است و بنا داشته پنجره سینمای ایران به جشنوارههای جهانی و مخاطب بینالمللی باشد. شاید خارج از اهالی سینما و رسانه کمتر کسی بداند که جشنواره فیلم فجر نیز یکی از رویدادهای بنیاد سینمایی فارابی است.
«فرصتِ زینالعابدین» یا فرصتی برای زینالعابدین
این روزها و با انتصاب مجید زینالعابدین بهعنوان مدیرعامل بنیاد فارابی دومین دوره مدیریت بنیاد در دولت سیزدهم و وزارت محمدمهدی اسماعیلی آغاز شده است. او در آغازِ کار این دولت نیز از گزینههای مطرح برای این مسئولیت بود که با انتصاب سید مهدی جوادی راهی بنیاد رودکی شد و طی یکسال و اندی حضور در وزارت ارشاد، این سومین مسئولیتی است که تجربه میکند.
حضور کوتاه او در بنیاد رودکی علیرغم آنکه عدهای تلاش داشتند تا این دولت را با حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی بیگانه بدانند با احیاء مجدد نقش فرهنگی هنری مجموعههای فراموش شدهای مانند برج آزادی و حمایت از برگزاری رویدادهای موسیقایی همراه بود.
طبیعی است که مدیری با تجربه و توانمندی او در وزارت ارشاد میتواند پیشبرنده برنامههای رشد و پیشرفت و ایجاد تغییرات در راستای تعالی سازمانی باشد. اگرچه این نگرانی وجود دارد که توانمندیهایش او را به مردی برای تمام فصول تبدیل کند و پیش از آنکه فرصت برنامهریزی و اجرای سیاستهای خود را بیابد، برای حل مسائل وزارتخانه راهی مسئولیتی دیگر شود. روزهای اخیر و پس از انتصاب او به این فکر میکردم که دغدغههای این روزهای مجید زینالعابدین چیست و بیمها و امیدهایی که متوجه او و کارش هستند کدام است؟
تمرکز و تداوم تضمین کننده موفقیت است
اگر منصفانه بخواهیم ببینیم باوجود آنکه انتصاب سیدمهدی جوادی با اما و اگرهایی همراه بود و نداشتن سابقه کافی در عرصه هنر و رسانه نقطه ضعف او عنوان میشد؛ اما در قریب به دو سال پرچالشی که او سکاندار بنیاد فارابی بود؛ فراتر از حد انتظار ظاهر شد و چرخه حمایت از آثار سینمایی و تولید در راستای سیاستهای فرهنگی دولت را به حرکت در آورد و جشنواره فیلم فجر را در شرایط دشواری برگزار کرد.
بر همین اساس انتظار از مجید زینالعابدین دیگر یک انتظار حداقلی نیست. او بدون تردید از داشتههای رسانهای کشور است و حالا نگاهها بیش از پیش متوجه او خواهد بود. اما اولین شرط کار موفق در بنیاد سینمایی فارابی، داشتن فرصت لازم برای برنامهریزی و تحقق اهداف است و تجربه نشان داده در دورههایی این امر محقق شدهاست که مدیرعامل مجموعه حداقل یک دوره مسئولیت دولتی را برای استقرار الگوی مدیریتی خود فرصت داشته است.
بدیهی است که تمرکز مسئولیتی بر بنیاد فارابی نیز حائز اهمیت است. پس از آن مسئله مدیریت انتظارات یا سطح تحولی است که از او توقع میرود. هر چند سابقه نشان میدهد که مجید زینالعابدین در تنظیم تعادل فرهنگی تبحر دارد؛ اما افول اجتماعی که در سالهای گذشته برخی از مسئولین و فعالان فرهنگی رسانهای به آن دامن زدهاند و مفاهیمی که میتواند زمینه ساز تولید آثاری ارزشمند باشد را به واژگانی اداری که مفهوم عملیاتی ندارد، فروکاستهاند؛ در کنار واگرایی اجتماعی که برخی در داخل و خارج از کشور برای گسستن پیوندهای فرهنگی مردم به آن دامن میزنند مولفههایی است که او بایست با برنامه میان مدت و بلندمدت نسبت به اصلاح آن اقدام کند.
اصل یکپارچگی باور و رفتار مدیریتی
یکی از ویژگیهایی که مجید زینالعابدین میتواند آن را در عرصه کاری خود به نمایش بگذارد و تکمیلکننده حلقه کاری سازمان امور سینمایی کشور باشد؛ خلق تصویر صادقانه از یک مدیر سینمایی است که در باور و رفتار خود دچار تناقض نیست. شاید خلاء چنین مدیرانی مهمترین عامل در تهیسازی مفاهیم مورد نظر انقلاب اسلامی بودهاست.
محمد خزاعی نیز در دو سال گذشته اگر چه ممکن است با مواضع خود عدهای را به انتقاد واداشته باشد اما نشان دادهاست که نسبت به آنچه میگوید باورمند است و به عنوان یک عضو خانواده سینما فقط به دنبال ایجاد یک تصویر برساخته و غیرواقعی که مسئولیتی نمادین بر عهده دارد، نیست.
تسهیل و شفافیت فرایندهای تولید
تسهیل فرایندهای تولید سینمایی در بنیاد فارابی ضرورت دیگری است که مدیرعامل جدید میبایست به آن بپردازد. البته این تسهیلگری زمانی اتفاق خواهد افتاد که با شفافیت همراه باشد. تجربه و اقتدار مدیریتی او در این زمینه نیز میتواند به کار بیاید. اگر چرخه ورود به عرصه فعالیتهای سینمایی، فرایند رشد و جذب حمایتهای تولیدی ساماندهی شود اولاً ورود بههنگام نیروهای جوان جبهه انقلاب به عرصه سینما تسهیل میشود و در ثانی خبرگان این عرصه دچار واگرایی نشده، احساس طردشدگی نمیکنند و گفتگوی دائمی میان لایههای مختلف سینمای ایران همواره باقی میماند.
ارزیابی و اصلاح مداوم یک مدیر یادگیرنده
یافتههای علمی نشان میدهد که الگوهای مرسوم ارزیابی عملکرد که پس از انجام کامل فرایند نسبت به اثر سنجی اقدام میکنند در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه پاسخگو نیست؛ چرا که اثرات یک اقدام فرهنگی تا مدتها جامعه و گروه مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار میدهد و اصلاح رویه بعد از تکمیل اقدام اغلب جبران ناپذیر و یا با هزینههای بسیار همراه خواهد بود.
البته طبیعی است که مدیرانی با تجربه کمتر در اصلاح و تغییر رویه در موارد لازم نیز محافظهکارانهتر عمل کنند اما سوابق زینالعابدین این ظرفیت را برای او ایجاد کردهاست که اولاً پایش دائمی نسبت به عملکرد بنیاد داشته باشد و در صورت لزوم همزمان نسبت به اصلاح رویهها، روشها و دستورالعملها اقدام کند. منطقی است در انتخاب، ارزشیابی و جابجایی مدیران بنیاد نیز همین رویه کارآمدتر خواهد بود.
نقاشی خط، حاصل ترکیب خوشنویسی و نقاشی است که مجموعه نمایشگاههای «دهلیز» نیز ابداعاتی نو در این رشتۀ هنریِ تلفیقی را پایهگذاری کردهاست.