X

بایگانی مرداد 14, 1402

دفتر سینمایی

اضافه شدن بالغ‌بر ۲۵۰۰ صندلی به ظرفیت سینماهای کشور در یک ماه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی مدیر کل دفتر توسعه فناوری، سینمایی و سمعی بصری ضمن اشاره به بهره‌برداری از ۱۱ سالن نمایش فیلم و ۲۵۸۱ صندلی در تیرماه سال‌جاری، گفت: ۱۰ سینما، تعداد ۱۱ سالن در تیرماه سال‌جاری به بهره‌برداری رسید و ۲ سالن سینما پارک بازار در مشهد به تعداد ۵۳ صندلی نیز افتتاح شد.

وی افزود: در راستای سیاست‌های سازمان، با همکاری ادارات کل ارشاد استان و سینماشهر، سالن‌های نمایش به ناوگان سینماهای کشور افزوده شدند.

فرجی اظهار کرد: حمایت از بخش خصوصی در راستای حفظ سالن‌های نمایش فیلم، راه‌اندازی و فعال شدن سالن‌های موجود علی‌الخصوص در مناطق محروم و کم‌برخوردار و بالای پنجاه هزار نفر جمعیت، در اولویت سیاست‌های سازمان و معاونت توسعه فناوری و مطالعات قرار دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۱۹ شهر با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر و ۶۹ شهر با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر، فاقد سینما و سالن نمایش در کشور وجود دارد که در این راستا وظیفه پیگیری و اجرای سیاست‌های سازمان بر عهده دفتر توسعه فناوری، سینمایی و سمعی بصری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهین‌شهر؛ خانۀ خط تعلیق ایران در دورۀ معاصر


احیاگر خط تعلیق و مدرس انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه خط تعلیق با فراز و فرودی بسیار و پس از دو قرن فراموشی در اساسنامۀ انجمن خوش‌نویسان ایران به ثبت رسیده است، گفت: شاهین‌شهر می‌تواند میزبانی شایسته و دائمی برای خط تاریخی تعلیق در دوره معاصر باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدیه موسیقایی فرزندان شهدای مدافع حرم/ «وارث نون حلال» آماده شد


تعدادی از فرزندان شهدای مدافع حرم در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت شهید محسن حججی نماهنگ «وارث نون حلال» را تولید می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «مصلحت» یک معروف فرهنگی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سید رسول منفرد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: فیلم سینمایی «مصلحت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، کارگردانی حسین دارابی و هنرمندی وحید رهبانی و تهیه شده در سازمان سینمایی سوره است، که به یک شخصیت گیلانی می‌پردازد.

وی با اشاره به اکران فیلم «مصلحت» در رشت افزود: این فیلم که با الهام از ابعاد زندگی و شخصیتی آیت الله محمدی گیلانی نوشته شده، در رشت روی پرده جادویی سینما رفته است.

رئیس حوزه هنری گیلان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به فیلم «مصلحت» در فضای فرهنگی و اجتماعی این استان بیان کرد: به دلیل الهام گیری این فیلم از یک شخصیت گیلانی، می‌طلبد در فضای فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای استان مورد توجه بیشتری نسبت به سایر فیلم‌ها قرار گیرد.

منفرد با بیان اینکه تماشای فیلم «مصلحت» به گیلانیان پیشنهاد می‌شود، گفت: با توجه به عدم اقبال مردم به فیلم طنز در ایام محرم و صفر، تماشای فیلم «مصلحت» می‌تواند گزینه خوبی برای مخاطبان سینما باشد.

وی با بیان اینکه «مصلحت» فیلمی مناسب خانواده است، افزود: تماشای فیلم برای سنین نوجوان به بالا و خانواده توصیه می‌شود.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه در فضای اجتماعی و تربیتی مان امر به معروف بسیار کمتر از نهی از منکر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: فیلم‌هایی چون «منصور» و «مصلحت» یک معروف فرهنگی و هنری است و توصیه برای مشاهده آن‌ها یک امر به معروف فرهنگی محسوب می‌شود.

گفتنی است فیلم سینمایی «مصلحت» که به مدت ۳ سال توقیف بود روایتی از یک پرونده مشکوک و پر رمز و راز است که مصلحت سیاسی نظام، مسیر رسیدگی به آن را با فراز و نشیب‌های مختلفی رو به رو می‌کند و تاکنون با استقبال مخاطبان در سینماها به‌ویژه در گیلان روبرو شده است.

فیلمنامه «مصلحت» که در ژانر معمایی-سیاسی به نگارش درآمده است به موضوعی افشاگرانه در اوایل دهه ۶۰ می‌پردازد، و در خلاصه داستان آن آمده است: «پسر یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور در یکی از درگیری‌ها مقابل دانشگاه تهران مرتکب قتل می‌شود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور، این پرونده مشکوک و پُر رمز و راز را وارد موازنه‌ای پیچیده و سخت می‌کند…»

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی، سهی‌بانو ذوالقدر و … ترکیب بازیگران اصلی «مصلحت» را تشکیل می‌دهند و حسین دارابی کارگردانی اثر را به عهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی همسر شمر به خانه راهش نمی‌دهد!/نمایشی که ۳۰سال تمام نشده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمد قاسم‌پور کارگردان مستند «صحنه آخر» از فیلم‌های در حال اکران در گروه سینمایی «هنروتجربه» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر توضیح داد: قبل از هر چیزی دوست دارم درباره هنر تعزیه صحبت کنم که به شخصه آن را یک هنر دینی و ملی می‌دانم و به نوعی معتقدم تعزیه، محل تلاقی دین و هنر در ایران است. به همین دلیل هم این هنر را بسیار جذاب و ارزشمند می‌دانم و معتقدم باید برای حفظ و نشر آن بکوشیم.

وی افزود: حوالی سال ۹۴ بود که از طریق برخی دوستان در اهواز، متوجه شدم تعزیه‌ای با ویژگی‌های خاص در آنجا اجرا می‌شود. البته من خودم هم بچه اهواز هستم اما سال‌هاست که در تهران سکونت دارم. این تعزیه چند ویژگی خاص داشت که مهمترین آن‌ها مخاطبان زیاد آن بود. محل اجرای این آیین در استادیومی در حصیرآباد اهواز بود و براساس ادعاهای محلی، تا ۱۰ هزار نفر هم مخاطب داشته است.

این مستندساز ادامه داد: دیگر ویژگی این اجرا که برای من قابل توجه بود، اجرای دو زبانه این تعزیه بود. به این معنا که اجرا به زبان فارسی صورت می‌گرفت اما رجزخوانی کاراکترها به زبان عربی بود که با توجه به جغرافیا و مردم‌شناسی آن منطقه این ویژگی هم بسیار برایم جذاب بود و تلاش هم کردم که در مستندم به آن بپردازیم.

ارادتی که تلاش کردم به تصویر درآورم

قاسم‌پور با اشاره به محتوای مستند «صحنه آخر» تأکید کرد: دوست داشتم در این مستند ارادت قوم عرب ایرانی به امام حسین (ع)، تشیع و البته ایران را به تصویر درآورم و به همه این موارد هم در روایت مستند پرداخته‌ام. آنچه از منظر دراماتیک این تعزیه را برای من جذاب‌تر از دیگر تعزیه‌هایی که در کشور اجرا می‌شوند و برخی شاید کیفیت اجرایی بهتری هم داشته باشند، این بود که طی ۳۰ سال که این تعزیه اجرا شده، صحنه آخر در آن اجرا نشده است! به این معنا که هر گاه روایت به ماجرای گودال قتلگاه و ورود شمر به صحنه می‌رسد، مردم به میدان می‌ریزند و اجازه نمی‌دهند سر امام (ع) بریده شود.

وقتی همسر شمر به خانه راهش نمی‌دهد!/نمایشی که ۳۰سال تمام نشده است

وی ادامه داد: گویی این حرکت جمعی در میان مردم این منطقه جاافتاده است و شاهد یک قلیان احساسات در هر بار اجرای این تعزیه هستیم. شما تصور کنید در گرمای روز عاشورا، مردم از صبح به آن‌جا می‌آیند و قریب به ۶ ساعت برای آن‌ها روضه خوانده می‌شود و از نظر درگیری عواطف و احساسات دینی، در نقطه اوج قرار می‌گیرند. به همین دلیل در آن لحظه خاص اجازه وقوع حادثه را به اجراکنندگان تعزیه نمی‌دهند و فیلم ما دقیقاً درباره همین ماجراست.

همزمان با اجرای این مراسم تمام منازل آن منطقه روضه و مقتل‌خوانی دارند. در ۱۳ روز ابتدایی محرم، یعنی تا سوم امام (ع)، گویی کل آن منطقه تبدیل به یک هیأ‌ت بزرگ می‌شود. همه چیز در خدمت برنامه‌های عزاداری است و بعد از آن هم بلافاصله مردم محلی آماده می‌شوند برای تدارک موکب‌های مربوط به پیاده‌روی اربعین

این مستندساز گفت: در فیلم مشاهده می‌کنیم که برخی از اعضای هیأت امنا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در اجرای تازه‌ای که پیش رو دارند، حتماً صحنه آخر را به‌طور کامل اجرا کنند و می‌خواهند شرایط متفاوتی را فراهم بیاورند تا نمایش به پایان برسد. گروه دیگر اما معتقدند که هر چه مردم می‌خواهند را باید بپذیریم و اگر خواستند ممانعت کنند، نباید در برابر آن مقاومت کنیم. تقابل این دو نگاه است که وجه دراماتیک روایت مستند را شکل داده است.

قاسم‌پور درباره زاویه روایت خود در این مستند هم گفت: ما روایت را از منظر کاراکتر شمر در تعزیه دنبال می‌کنیم. بالاخره این کاراکتر در ماجرای عاشورا، یکی از شخصیت‌های مهم است. از آنجایی که سراغ شخصیت‌های برجسته و قدیس در این واقعه نمی‌توانستیم برویم، سراغ مهمترین کاراکتر منفی ماجرا یعنی شمر رفتیم. همین کاراکتر هم ماجراهای عجیب و غریبی دارد که در مستند می‌بینیم. مانند اینکه همسرش در دهه محرم او را به خانه راه نمی‌دهد و هربار نگران است که اجرای نقش شمر باعث بدنامی آن‌ها در میان مردم شود.

این مستندساز درباره صحت‌سنجی ادعای اهالی منطقه درباره حضور ۱۰ هزار مخاطب برای تماشای این تعزیه هم گفت: در برنامه‌هایی از این دست که بلیت‌فروشی ندارد و دسترسی مستقیمی برای سنجش آمار نداریم، معمولاً برمبنای ارزیابی ظرفیت مکان، یا خدمات ارائه شده، به یک میانگین آماری می‌رسند. مثلاً می‌گویند در این مراسم ۱۲ هزار لیوان شربت توزیع شده است و اگر فرض بگیریم ۲ الی ۳ هزار نفر هم دو لیوان گرفته باشند، تخمین زده می‌شود که حداقل ۹ هزار نفر در منطقه حضور داشته‌اند. فرمول‌هایی از این دست وجود دارد که شاید بتوان به آمار دقیق مخاطبان این برنامه رسید که من اطلاع دقیقی از آن ندارم اما به‌عنوان یک شاهد می‌توانم گواهی دهم که واقعاً جمعیت عظیمی به تماشای این تعزیه می‌آیند.

وی افزود: همزمان با اجرای این مراسم تمام منازل آن منطقه روضه و مقتل‌خوانی دارند. در ۱۳ روز ابتدایی محرم، یعنی تا سوم امام (ع)، گویی کل آن منطقه تبدیل به یک هیأ‌ت بزرگ می‌شود. همه چیز در خدمت برنامه‌های عزاداری است و بعد از آن هم بلافاصله مردم محلی آماده می‌شوند برای تدارک موکب‌های مربوط به پیاده‌روی اربعین. اساساً حس و حال جذاب و عجیبی در این فرآیند وجود دارد که بدون هیچ مداخله دولتی در جریان است.

وقتی همسر شمر به خانه راهش نمی‌دهد!/نمایشی که ۳۰سال تمام نشده است

رابطه عجیب بازیگر «شمر» و همسرش

کارگردان «صحنه آخر» درباره کاراکتری که بازیگر نقش شمر است و در بخشی از مستند به آن پرداخته شده است هم گفت: شخصی به نام یعقوب سال‌هاست که ایفای این نقش را در تعزیه برعهده دارد. تمام سختی‌هایی که یک اشقیاخوان در تعزیه با آن مواجه می‌شود را این فرد پذیرفته اما همچنان با مصائب بسیاری مواجه است. گاهی کسی نذر می‌کند که به او حمله‌ور شود و گاهی حتی زنش هم به خانه راهش نمی‌دهد! وقتی می‌خواستیم این مستند را بسازیم هم تنها مخالف ما، همین زن یعقوب بود که می‌گفت مگر چه کاره است که می‌خواهید از او مستند بسازید!؟ رابطه این کاراکتر با زنش واقعاً جذاب و تماشایی بود.

این مستندساز درباره متفاوت‌ترین تجربه‌اش در فرآیند ساخت مستند «صحنه آخر» گفت: مهمترین نکته‌ای که من در ساخت این مستند به آن رسیدم این بود که «ارادت» هیچ حدی ندارد. همه ما هم ارادی به امام حسین (ع) داریم اما در این آدم‌ها گاهی رفتارها و واکنش‌هایی را می‌دیدم که با خودم می‌گفتم اگر تو بودی، انجام نمی‌دادی! با خودم می‌گفتم واقعاً حد سقف این ارادتمندی کجاست؟ واقعاً هم انتهایی برایش پیدا نکردم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار می‌رود/ ماجرای «ملودی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهروز سبط رسول کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فیلم خود که در قالب محصول مشترک به سرانجام رسیده است، گفت: فیلم «ملودی» محصول مشترک ایران و تاجیکستان است که بخش‌هایی از آن در ایران و بخش‌هایی از آن در تاجیکستان تصویربرداری شده است. بعد از آنکه تولید فیلم به اتمام رسید، مسئولان کشور تاجیکستان نسخه نهایی را بازبینی کردند و با کسب نظر از منتقدانی اعم از برخی از اعضای فیپرشی، این پیشنهاد را با ما مطرح کرده‌اند که فیلم به نمایندگی از سینمای تاجیکستان به آکادمی اسکار برای جشن ۲۰۲۴ معرفی شود.

وی ادامه داد: مراحل تولید فیلم در حال حاضر به پایان رسیده و نسخه نهایی آن در اختیار شرکت پخش بین‌المللی است. عرضه جهانی فیلم هم آغاز شده اما سینمای تاجیکستان این فیلم را برای نمایندگی در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کرده است. همزمان با این انتخاب ما فرآیند حضور فیلم در جشنواره‌های خارجی را هم آغاز کرده‌ایم که به‌واسطه حضور در رویدادهای خارجی می‌تواند امتیازات بالاتری را هم کسب کند.

سبط رسول گفت: فیلم قرار است در کشور تاجیکستان هم به مدت ۷ روز اکران عمومی شود تا شرایط معرفی آن به آکادمی اسکار فراهم شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این فیلم می‌تواند به لیست کوتاه نهایی بخش فیلم‌های خارجی اسکار راه پیدا کند یا خیر.

این کارگردان سینما ادامه داد: فیلم «ملودی» تا امروز هیچ اکرانی نداشته و تنها برای جمعی از منتقدان در کشور تاجیکستان به نمایش درآمده است. یکی از منتقدان معتبر این کشور هم به نمایندگی از فیپرشی، نظر خود را در یادداشتی بلند درباره این فیلم منتشر کرد.

فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار می‌رود/ ماجرای «ملودی»

چرا تاجیکستان را انتخاب کردیم؟

کارگردان «ملودی» درباره تولید مشترک این فیلم با کشور تاجیکستان هم گفت: در زمانی که به دنبال کشوری برای تولید مشترک بودیم، کشور تاجیکستان تنها کشوری بود که به محض خواندن فیلمنامه، جذب موضوع آن شدند و برای تولید اعلام آمادگی کردند. فیلم درباره دختری است که می‌خواهد با استفاده از صدای پرندگان موسیقی‌ای برای بچه‌های سرطانی بسازد. همین موضوع نظر آن‌ها را جذب کرد.

وی افزود: از آنجایی که من خودم نوازنده موسیقی سنتی هستم، می‌دانستم که این داستان را چگونه باید روایت کنم اما برای آن‌ها خیلی عجیب بود که چنین داستانی چگونه می‌تواند تبدیل به فیلم سینمایی شود. فیلمنامه را که خواندند این پیشنهاد را مطرح کردند که از سنت‌های تاجیک هم در روایت فیلم استفاده کنیم. دو هنرپیشه معروف‌شان را هم معرفی کردند که به ایران آمدند. تأمین بخشی از تجهیزات و عوامل فنی فیلم هم با سینمای تاجیکستان بود. علیرضا استادی هم از بازیگران ایرانی فیلم است.

تفکیک فیلم سینمایی و ویدئویی تنها مخصوص ایران است!

سبط رسول درباره پروانه ساخت غیرسینمایی صادرشده برای فیلم «ملودی» از سمت سازمان سینمایی هم توضیح داد: این ماجرای تفاوت قائل شدن میان فیلم ویدئویی و فیلم سینمایی، تنها در کشور ما اتفاق می‌افتد و حتی در خانه سینما هم که این موضوع را مطرح کردیم کسی نمی‌داند تفاوت این دو چیست؟ در کل دنیا چنین تفکیکی وجود ندارد. من دو فیلم بلند دیگر هم ساخته‌ام که در کنار فیلم‌های اصغر فرهادی و یا سعید روستایی در جشنواره‌های سینمایی جهانی حضور داشته‌اند و رقابت کرده‌اند. در خارج از کشور همه این فیلم‌ها، سینمایی محسوب می‌شوند. در ایران فقط این داستان وجود دارد و منطق آن را هم هنوز نمی‌دانیم.

کارگردان «ملودی» درباره برنامه‌ریزی برای اکران فیلم در ایران هم گفت: بعد از اتمام حضور فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی برای اکران داخلی فیلم هم برنامه‌ریزی می‌کنیم. احتمالاً این فیلم را با توجه به پروانه صادرشده برای آن بتوانیم در گروه هنروتجربه اکران کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک افتتاح می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، با تصمیم جدید ستاد جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با تعویق ۵ روزه، علاوه بر ایجاد تقارن این جشنواره با روز جهانی کودک، از همزمانی جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان با جایزه بین‌المللی مصطفی در اصفهان، اجتناب خواهد شد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که پیش‌تر بنا بود دهم تا شانزدهم مهرماه برگزار شود. در تقویم قبلی دو رویداد بین‌المللی همزمان در شهر اصفهان برگزار می‌شد که این همزمانی ملاحظاتی را در بکارگیری حداکثری ظرفیت‌های شهر میزبان فراهم می‌کرد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری مجید زین‌العابدین از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زنده‌یاد حمید منوچهری به خانه ابدی بدرقه شد/ ۶۴ سال عشق به رادیو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، پیکر زنده یاد حمید منوچهری گوینده پیشکسوت رادیو و از چهره‌های ماندگار عرصه دوبله صبح امروز جمعه ۱۳ مرداد از مقابل مجموعه ارگ رادیو به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

بهمن هاشمی، بیوک میرزایی، افشین زی نوری، محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا، فرشید شکیبا مدیر دوبلاژ معاونت سیما و جمعی از مدیران و هنرمندان رادیو و تلویزیون در این مراسم حضور داشتند.

فرزاد حسنی اجرای این مراسم را بر عهده داشت و در سخنانی بیان کرد: کلام و نگاه استاد حمید منوچهری بر همه ما آشکار است. چگونه می‌توان از کسی گفت که در هر لحظه نام مولا علی (ع) را می‌گفت و حالا همزمان با برگزاری مجالس عزای فرزند او ما را ترک کرد. این مجلس، مجلس ذکر است کسی است که به امیر مومنان (ع) اعتقاد قلبی داشت.

حسنی در ادامه پیام تسلیت پیمان جبلی رییس صداوسیما را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: «استاد منوچهری همچنان الگویی موفق برای نسل جوان و سرمشق اخلاق و بزرگ‌منشی برای همکارانش بود.»

هنرمندی که رنگ «مولا» گرفته بود

در ادامه علی بخشی‌زاده معاون صدا در جایگاه قرار گرفت و در سخنانی گفت: چند صباحی در این دنیا هستیم و تنفسی می‌کنیم. در طول یکی دو سالی که با استاد عزیزم حمید منوچهری دمخور بودم، تجربیاتی داشتیم که او را بهتر درک کردم و همیشه می‌دیدم او از مولا علی (ع) می‌گفت و خودش هم رنگ مولا را گرفته بود.

وی ادامه داد: هیچ گاه در این مدت ندیدم استاد عزیز حرفی برای خود بزند و درخواستی شخصی داشته باشد. دائم از دوستان و همکارانش می‌گفت و پیگیر کار دیگران بود.

معاون صدا مطرح کرد: خوشا به حال او که در تربیت خود کوشید. ریشه همه مشکلات و بدی‌های انسان‌ها این است که به دنبال خودخواهی هستند و او این را کنار گذاشته بود.

دغدغه‌اش نوع‌دوستی بود

در ادامه امیر منوچهری فرزند زنده یاد حمید منوچهری در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: اینکه پدر دنبال کار ساماندهی بچه‌های رادیو بود و کارهای آن‌ها را پیگیری می‌کرد، به خودش امید و انگیزه می‌داد. از شما آقای سوهانی (مدیر رادیو نمایش) هم ممنونم که خیلی همراهی کردید.

فرزند منوچهری با بیان اینکه خیلی نمی‌تواند حرف بزند عنوان کرد: دغدغه پدر همیشه این بود که نوع دوست و انسان باشیم.

۶۴ سال عشق وافر به رادیو

محمود قنبری هنرمند پیشکسوت دوبله و گویندگی هم در سخنانی عنوان کرد: در روز عزیزی که حمید عزیزمان به آسمان پرواز کرد، سخنم را با تسلیت به همسر و فرزندانش و همکاران و یارانش آغاز می‌کنم. حمید سرشار از عشق و وفا بود. او عشق وافری به رادیو داشت و ۶۴ سال در رادیو کار کرد.

وی ادامه داد: با جذب جوانان علاقه مند هرچه را تجربه کرده بود به آنها استادانه آموخت و نتیجه آن ده‌ها و صدها بازیگر صدا در رادیو بود. در خلال کار در رادیو و دوبله به تئاتر و سینما هم قدم گذاشت.

قنبری تصریح کرد: ایمان قوی به خداوند داشت و همانطور که دوستان گفتند از مولا علی مدد می‌جست و نمازش ترک نمی‌شد که اینها صفای باطنش را تشکیل می‌داد.

برای بار دوم پدرم را از دست دادم

ایوب آقاخانی دیگر هنرمندی بود که درباره حمید منوچهری گفت: کسی نیست اینجا که استاد حمید منوچهری را نشناسد. فکر می‌کنم موقعیت من تراژیک‌تر از برخی از شماست. من هم اوایل اردیبهشت پدرم را از دست دادم و حالا برای بار دوم بی هر تعارفی، فکر می‌کنم پدرم را از دست دادم.

وی اضافه کرد: اینجا نیامدم که از حمید منوچهری بگویم ما اینجا جمع شده‌ایم تا با هم به سوگ خود بنشینیم. جای او از تک‌تک ما بهتر است. ما شایسته سوگواری هستیم که دیگر برای رفع تشنگی سرچشمه‌ای نداریم.

آقاخانی تصریح کرد: او سنگر را با همه دلایلی که وجود داشت ترک نکرد. هر بار در بیمارستان به ملاقات او رفتیم درباره کاری که می‌خواست بعد از ترخیص برای رادیو انجام دهد سخن می‌گفت.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: آرزوی قلبی‌ام این است که او آنجا که دست راستین بر آتش راستین دارد، شفاعت ما را بکند. او که بارها اینجا شفاعت ما را نزد کسانی کرد که دستی بر آتش دارند.

در پایان و پس از اقامه نماز بر پیکر زنده یاد حمید منوچهری، پیکر او به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نقد سینما» به کنداکتور شبکه ۴ بازگشت/ نقد «شهرک» و «شاه ریچارد» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، بیست‌وهفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری پس از دو هفته توقف در پخش در حالی امشب ۱۳ مردادماه روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود، که در میز گفتگوی ویژه، امیررضا مافی میزبان احسان شاه‌قاسمی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران می‌شود.

سوژه این هفته این میز، «تصویر پدر در سینمای ایران» است.

در «میز نقد سینمای ایران» نیز، فیلم سینمایی «شهرک» با حضور محمد قربانی منتقد و محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی به نقد و بررسی گذاشته می‌شود. این اثر به کارگردانی علی حضرتی سه نامزدی را در چهلمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرده و مدتی‌ست که روی پرده سینماها رفته است.

همچنین محمدرضا مقدسیان و آرش خوشخو فیلم سینمایی «شاه ریچارد» به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین را در «میز نقد سینمای جهان» بررسی می‌کنند. این اثر در نودوچهارمین دوره جوایز اسکار علاوه بر نامزدی در پنج رشته، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرده است.

فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و با مشارکت سازمان سینمایی سوره، هرهفته جمعه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمرکز مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی/افزایش دوبرابری تقاضا داشتیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت ثبت طرح، قرارداد و رجوع مستندسازان به مرکز گسترش توضیح داد: اگر بخواهیم تعداد طرح‌هایی که امسال به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ارائه شده را با سال گذشته مقایسه کنیم، تا این مقطع زمانی افزایش دو برابری داشته است و همچنین توانسته‌ایم تعداد قراردادهای بیشتری منعقد کنیم. تمایل مستندسازان هم بیشتر در حوزه اجتماعی است.

وی در پاسخ به اینکه شائبه که اعلام اولویت‌های حمایتی از سوی مرکز، به معنای آن است که از تولید مستند با موضوع‌های دیگر حمایت نمی‌شود هم توضیح داد: قطعاً ما سعی می‌کنیم به اکثر موضوعات مهم و موضوعاتی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بپردازیم، البته موضوع «آب» و «جمعیت» از موضوعاتی هستند که در حال حاضر مهم و جزو مسائل روز کشور هستند و امسال یک نگاه ویژه‌تری به این دو موضوع در تولیدات خود خواهیم داشت.

فرآیند ارائه طرح‌های مستند به «مرکز» چگونه است؟

مرادی کرمانی درباره فرآیند ارائه طرح به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم گفت: مرکز از ۲ سال گذشته به دو شکل مستند تولید می‌کند. مورد اول مستندهای استانی و مورد دوم مستندهای ملی؛ فرآیند تولید مستندهای استانی به این شکل است که حتماً فیلم‌ساز باید بومیِ استان باشد و موضوعاتی که ارائه می‌کند هم به همان استان مرتبط و همچنین در آن استان مستند ساخته شود. مستندسازانی که در استان حضور دارند، باید طرح‌هایشان را به اداره کل ارشاد آن استان ارائه کنند و اداره کل ارشاد طرح‌ها را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی معرفی کند و همزمان طرح‌شان را در سامانه مرکز، در بخش استانی ثبت کنند.

تمرکز مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی/افزایش دوبرابری تقاضا داشتیم

وی افزود: بعد از آن طرح‌ها در کارگروه استانی بررسی می‌شود و در قسمت اصلی هم که شامل مستندهای ملی می‌شود، مستندسازانی که حداقل سه نمونه کار کارگردانی یا تهیه‌کنندگی مستند دارند، باید از طریق سامانه طرح‌شان را ثبت کنند که در کارگروه مستند مرکز گسترش بررسی می‌شود. نکته دیگری که ما در این دو بخش تاکید داریم، این است که طرح‌هایی که دارای دمو یا تریلر هستند، در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.

طرح‌های دارای دمو امتیاز بیشتری می‌گیرد

این مدیر مرکز گسترش توضیح داد: دمو باید بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد که معرف شخصیت‌ها، موضوع و جغرافیای آن فیلم است. طرح‌هایی که دارای دمو باشند، امتیاز بیشتری هم در تایید طرح خواهند داشت. البته در تایید طرح‌ها، چه کارگروه مستند استانی و چه کارگروه مستند؛ ملاک‌هایی که برای تایید یک طرح وجود دارد، این است که در مرحله اول رزومه فیلمساز در نظر گرفته می‌شود که اگر رزومه قابل قبولی داشته باشد و همچنین از لحاظ کیفی فیلم‌های قبلی‌اش مورد تحسین و توجه قرار گرفته باشد، قطعاً در تایید طرح‌اش تاثیر دارد. مرحله بعدی هم این است که موضوع طرح در اولویت تولید قرار داشته باشد و به آن موضوع هم کمتر پرداخته شده باشد و همچنین از ساختار خلاقانه برخوردار باشد.

مرادی کرمانی در پایان با اشاره به اینکه مستندسازان امکان ثبت چند طرح اولیه را در سامانه دارند، توضیح داد: برای ثبت طرح، هر شخص می‌تواند یک طرح برای بررسی ارائه کند و زمانی که آن طرح بررسی و نتیجه‌اش مشخص شد، در صورت پذیرفته نشدن فیلمساز می‌تواند برای ارائه طرح بعدی اقدام کند.

مشاهده خبر از سایت منبع