X

بایگانی مرداد 24, 1402

دفتر سینمایی

زندگی مفاخر ایرانی فیلم و سریال می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از برنامه‌ریزی‌ در مسیر تولید فیلم و سریال زندگی مفاخر ایرانی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، ساخت فیلم و سریال‌هایی راجع به مفاخر ایرانی، سال‌هاست که به سیاست فرهنگی بسیاری از کشورهای همسایه تبدیل شده است. این رویکرد در کنار انفعال تولیدات ایرانی در این حوزه سبب شده تا برخی از مخاطبان جهانی این آثار، اطلاعاتی راجع به ایرانی بودن این مفاخر نداشته باشند.

محمود شالویی در نشست خبری بزرگداشت ابن سینا به ایرنا گفت: برخی کشورهای همسایه از زندگی مفاخر ما فیلم و سریال می‌سازند و در تلاش هستند تا هویت ایرانی این چهره‌ها را بزدایند درحالی‌که آنها در قلمرو ایران بزرگ، رشد کردند و با زبان فارسی شناخته می‌شوند.

وی افزود: اینکه ما باید در این زمینه تلاش کنیم، سخن درستی است و از جمله برنامه‌های انجمن مفاخر، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد فارابی این است که در کنار بزرگداشت‌هایی که برای این چهره‌ها برگزار می‌شود، فیلم‌هایی نیز ساخته شود.

شالویی با عنوان اینکه سال‌های طولانی از تولید سریال ابن‌سینا می‌گذرد و جا دارد که اکنون به این زمینه ورود کنیم، افزود: ازجمله برنامه های ما، ساخت فیلم برای مفاخری چون ابن‌سینا، حکیم نظامی و چهره های دیگر است که در این زمینه، اقداماتی را در سازمان سینمایی، فارابی و سیمافیلم آغاز کرده‌ایم تا به این مفاخر ازطریق فیلم و سریال‌ها پرداخته شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی همچنین اعلام کرد: در همین رابطه، رایزن‌های فرهنگی ما در خارج از کشور هم فعال شدند. همچنین برنامه‌هایی در سطح دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم تا بتوانیم این مفاخر را بهتر به جهان بشناسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان جشنواره نماز با عنوان «فجر تا فجر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز از انتشار فراخوان جشنواره سراسری ادبی و هنری نماز با عنوان «فجر تا فجر» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حامد صالحی گفت: مخاطبان این فراخوان اهالی فرهنگ و هنر، فرهنگیان، مربیان و کلیه آگاهان به معارف دینی در حوزه کودک و نوجوان هستند و گستره اجرای آن به صورت ملی است.

وی ادامه داد: قالب های جشنواره شامل رمان بلند نوجوانان، مجموعه داستان های کوتاه کودک و نوجوان، نمایشنامه نویسی، فیلم نامه نویسی و پویانمایی(اقتباسی) است.

به گفته صالحی، موضوع های این جشنواره عبارتند از نماز جماعت مسجد و مدرسه عامل تعاون و کارجمعی، روابط اجتماعی، مواسات همدلی و زمینه ساز دولت مهدوی، نماز تقویت کننده صلابت، شجاعت، عزت و امنیت ملی و همچنین مسئولیت اجتماعی و نماز، عامل عفاف، آرامش و امنیت فردی اجتماعی.

وی افزود: سایر موضوع ها شامل نماز عامل تحکیم و تعالی بنیان خانواده، تربیت فرزندان صالح و پایداری ارزش های انسانی در جامعه، نماز عامل استقلال، خودباوری، خوداتکایی و انسجام ملی، خنثی کننده رکود و توقف و رونق تولید و نماز و معنویت عامل پایبندی به ارزش ها و دستاوردهای ملی، توسعه پایدار و پیشرفت ایران اسلامی است.

صالحی افزود: علاقه مندان تا ۲۱ آذر می توانند آثار خود را به سامانه نماز ارسال کنند.

وی اضافه کرد: داوری و انتخاب آثار از ۲۲ آذر تا ۲۱ دی انجام خواهد شد و نتایج جشنواره پنجم بهمن سال مصادف با سالروز میلاد حضرت علی (ع) اعلام خواهد شد. اختتامیه نیز در دهه فجر برگزار می شود.

حامد صالحی در پایان راه های ارتباطی با دبیرخانه جشنواره را با شماره تلفن ۸۶۰۳۷۵۰۶ – ۰۲۱، پایگاه اطلاع رسانی ستاد اقامه نماز به نشانی namaz.ir و سامانه پیام کوتاه به شماره ۱۰۰۰۰۱۷ عنوان کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی سوگ در موسیقی ایران در ویژه‌برنامه «نوای خامُشان»


ویژه‌برنامه «نوای خامُشان» با موضوع بررسی سوگ در موسیقی ایران پنجشنبه ۲۶ مردادماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی راه‌یافتگان به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی نوجوانان و جوانان راه‌یافته به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از سوی دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، پس از پایان داوری اولیه آثار هنرمندان نوجوان و جوان متقاضی حضور در سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ترکیب نهایی راه‌یافتگان به این رویداد هنری مشخص شد.

بر این اساس، ۱۲۸ هنرجو از سراسر کشور در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، نقاشی و نگارگری برای حضور در سی‌امین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران منتخب شدند.

سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر استان‌ها، ۱ تا ۵ شهریور سال جاری در شهر سنندج برگزار می‌شود.

راه‌یافتگان به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران عبارتند از:

بخش تصویرسازی

نوجوان: نگار امینی، هانیه خزاعی، زهرا سلامی

جوان: زهرا خاکی، علی فیضی، حانیه مرتضی زاده، فاطمه بقایی، عارف پاک منش، مریم سادات میرحسینی، پارسا توانایی، زهرا مصطفایی و امیرمحمد جعفری باقی آبادی

بخش خوشنویسی

نوجوان: علی صادقی، آیدا قدمی

جوان: محمدتقی محرم زاد، متین اعتباریان، صنوبر ایمانیان، حسن حمیدی، محمدرضا شاه محمدی، آرین محزون، علیرضا کریمیان، شادمان بردافکن، امیر طالبیان، علی عابدینی، زهرا اروجی و حسین سیفی

بخش سفال و سرامیک

جوان: مریم ثنائی، زهرا دانا، علی اصغر کریمیان، حدیثه اسداللهی وردین، فاطمه خدادادی، مهتاب حاجی باقری، حانیه معبودی و مهدیه نیلوفر

بخش طراحی

نوجوان: محمدامین پرورش، علی توسلی و مینا عشقی نژاد

جوان: کامیار یاشاوندشیران، سمانه اخباریان، فائزه یحیایی، مصطفی توکلی، امیرمحمد مقدم، نیایش شرالی، زهرا ستاره آسمان، معصومه مسیب خواه، سلیمه ساداتی، بهناز مهدی آبادی و ایلیا عازمی

بخش طراحی گرافیک

نوجوان: پرنیان اسدی، آیدین فدای، حمیدرضا خوش گفتار، محدثه کیان مجد و امیر مهدی خطی‌نسب

جوان: محسن زمردیان، حامد کسایی نسب، نگین پورطهماسبی، نیلوفر عبداللهی، امیرحسین میرابی مقدم، علیرضا محمدیان و فاطمه جعفری

بخش عکاسی

نوجوان: ابوالفضل محمودی، حدیث زرگریان اهری، سمانه رحیمی قره لر، محمدرسول حاتم آبادی و علیرضا شفیعی

جوان: محمدرضا زارع، مریم اسماعیل زاد قالقاچی، محمدرضا جلیل زاده، سمانه بیات، زهرا علی اصغری، محمد محسنی، امیرحسین اباذریان، درسا صولتی، کوثر مرسلی، علی نعمتی، محمد پورحامدی و فاطمه فیاض

بخش کاریکاتور

نوجوان: میترا کاوه و یاسمن مرادی

جوان: حسین قربانی، فرزین امیرحسینی، حسین احمدی، صائب ضیایی و علی زندیان سفید دشتی

بخش مجسمه سازی

نوجوان: آراز حسین پناهی و آراز نسیمی

جوان: زهرا باقرصاد، پریسا بکرانی، مهلا براتی، امیررضا شاه حسینی، سحر غلامی بیرقدار، ثنا میرشاهی، هانیه بهرا و حمیدرضا فرحناکی

بخش نقاشی

نوجوان: تارا محمدنیاکان، ریحانه شکاری، سارا شاکری و پوریا بهرامی هزاوه

جوان: زهرا حیدری، محمدرضا نبی، نرگس حاجی قاسمی، شیدا صفاری، تارا لک، امین بنکال، مهسا اکبری، ملیکا عالی نسب، هلیا مروتی، آویسا هاشمی، فاطمه کت کنی، سایگل سادات افضلی، سالار رادمهر، سیده مریم احراری، فاطمه زارع، محمد کرامتی و فاطمه رضایی

بخش نگارگری

نوجوان: فاطمه فرهنگ سهلوانی، نگار میر و جان محمد انه عراز

جوان: صابر حلوانی، فرشاد نادران، نگار نوروزی، امین ابراهیمی، رضا امین آبادی، سبحان عرفانیان، حدیثه دوستی و غزل قربانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان سینمایی جنایت شاهچراغ را محکوم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان سینمایی کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده‌های شهدای حرم شاهچراغ(ع)، این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

به گزارش سینماپرس، متن بیانیه این سازمان به این شرح است حمله شنیع و ناجوانمردانه به حرم مطهر شاهچراغ(ع) باردیگر اندازه خباثت، دنائت وخوی وحشی‌گری دشمنان قسم خورده این آب و خاک را به نمایش گذاشت.

این اولین بار نیست که دست دشمنان به خون عده‌ای از هموطنان آزاده ما آغشته می‌شود و دریغ که صدایی از رسانه‌های مدعی حقوق بشر بلند نمی‌شود. در چهار دهه گذشته دشمنان ایران اسلامی همواره کوشیده‌اند به انحای مختلف زخمی بر پیکر درخت بالنده و تناور انقلاب بزنند، اما همیشه با موج توفنده مردم انقلابی مواجه شده، عقب نشسته‌اند.

حمله به حرم مطهر شاهچراغ (ع) نشانه‌ای واضح و روشن از شکست سیاست‌های ریاکارانه، غیرانسانی و بدوی سردمداران غرب در طرح شعارهای انسان دوستانه و توسل به خشونت و جنایت علیه مردم مظلوم و شریف ایران است.

عمل ضدانسانی، مذبوحانه و جنایتکارانه حمله به حرم مطهر شاهچراغ(ع) که منجر به شهادت و جراحت عده‌ای از زائران این حرم شد، ادامه همان سیاست‌های مزورانه، حقیر و خونبار دشمن در ترور کور مردم عادی است.

سازمان‭ ‬سینمایی‭ ‬کشور ضمن‭ ‬محکوم کردن این عمل شنیع که آن را نشانه‌ای از استیصال دشمنان این مرز و بوم می داند از سینماگران، هنرمندان و مستندسازان کشور درخواست کرد با تبیین، تصویر و بازنمایی ابعاد چنین جنایت‌هایی، حقانیت و مظلومیت ملت ایران را در برابر نظام سلطه به نمایش بگذارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فارسیجانی: تقلید در فرم و محتوا ما را از سینمای آرمانی ایران اسلامی دور کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز فارسیجانی گفت: در ۲ بعد محتوا و ساختار و تکنیک نتوانستیم به بالندگی لازم برسیم و از این رو بدل به سینمایی مقلد شده ایم.

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در خصوص فقدان آموزش اصولی و حرفه ای در سینمای ایران گفت: در ۲ بعد محتوا و ساختار و تکنیک نتوانستیم به بالندگی لازم برسیم و از این رو بدل به سینمایی مقلد شده ایم؛ متأسفانه تقلید در فرم و محتوا ما را از سینمای آرمانی ایران اسلامی دور کرده است.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مقولات بسیار مهم و زیربنایی هنر در هر کشوری بر دو پایه استوار است؛ یکی بحث دانش و علم است که در واقع باید دائماً به روز شده و به درستی تعلیم داده شود و دوم بحث آموزش است که از دانش و تجربه هنرمند بهره می گیرد.

وی ادامه داد: یکی از ضعف های سینمای ایران این است که اغلب هنرمندان ما متأسفانه آموزش های لازم را ندیدند؛ یعنی نه آموزش کلاسیک داشته اند و نه آموزش تجربی؛ نه به دانشگاه ها مراجعه کرده اند و نه به آموزشگاه های هنری و سینمایی و همین هم باعث شده تا در بسیاری مقولات دارای ضعف های جدی باشند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه امروزه در تولیدات سینمای ایران هم ضعف ساختاری و عقب ماندگی از تکنیک های روز و نوین مشهود است و هم محتوا و مضمون به شدت ضعیف شده اند اظهار داشت: انگشت شمار می توان از فیلم هایی نام برد که مبتنی بر پژوهش قوی تولید شده باشند. این ضعف ها باعث شده ما طبیعتاً مقلد خوبی شویم و سبک و مکتب خاصی را در ۲-۳ دهه اخیر نداشته باشیم و از سینمای آرمانی ایران اسلامی فاصله بگیریم.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» در همین راستا تصریح کرد: ما بدل شده ایم به سینمایی که معلوم نیست از هالیوود تقلید می کند یا از بالییود یا پیرو و دنباله روی سینمای فیلمفارسی قبل از انقلاب است! امروزه سینما در کشورمان یک معجونی شده عجیب و غریب که حتی در دانشگاه ها و آموزشگاه ها نمی دانند مکتب سینمای ایران چه چیزی است.

فارسیجانی یادآور شد: من خودم در دانشگاه هستم و می بینیم رفرنس ها و کتاب های درسی ما عمدتاً از غرب است و کتاب و نگاهی که در حد و قواره سینمای انقلاب اسلامی باشد وجود ندارد. نتیجه این اتفاق سردرگمی در نیروی فیلمسازی شده که نمی داند باید در اثرش چه کند.

وی متذکر شد: ما در تقلید از سینمای غرب که بسیار ضعیف و ابتر عمل می کنیم به نحوی که حتی به حد سینمای کره و آسیا هم نرسیدیم. ما حتی امروز نمی توانیم بگوییم سینمای کشورمان ۵-۶ ویژگی مختص خودش را دارد که این مسأله بسیار تلخ است.

این استاد دانشگاه در ادامه این گفتگو با بیان اینکه سینمای ایران فاقد نقشه راه است خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ضرورت دارد وزارت های علوم و ارشاد به این مسأله ورود کنند و یک همدلی و هم جهتی ایجاد کنند تا بتوانیم یک منشور آموزش سینمای ایران اسلامی را تهیه و ابلاغ کنیم و به همه آموزشگاه ها و دانشگاه ها بدهیم تا در سال های آتی بتوانیم سینماگرانی داشته باشیم که با یک نگاه مشترک به سینمای ایرانی-اسلامی اثرآفرینی کنند.

وی تأکید کرد: شاه بیت اصلی سینمای ایران باید منویات امام (ره) و رهبری باشد؛ متأسفانه ما این شاه بیت را نداریم و هیچ آموزشگاه و دانشگاهی مجموعه اندیشه های حضرت آقا و حضرت امام (ره) را به صورت کلاسیک و حرفه ای تعلیم نمی دهند.

فارسیجانی یادآور شد: زمانی که بنده مدیرکل مرکز سینمایی بودم قرار بود این دو موضوع را در آموزشگاه ها راه اندازی کنیم. یکی بحث اخلاق حرفه ای هنرمند است از نگاه اسلام و ایران عزیز و دوم بحث تعلیم دیدگاه امام (ره) و رهبری در خصوص سینما. اتفاقاً کتابش با عنوان «منشور سینما» در دو جلد نوشته شد. ما در پی آن بودیم که در حوزه اخلاق حرفه ای کتابی وجود داشته باشد که بتوانیم سینماگران را تعلیم دهیم.

موسس و رئیس مرکز رسانه ای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه این گفتگو گفت: بحث آموزش جزو زیرساخت های یک سینمای موثر و کلیدی در هر کشوری است و اگر ایران عزیز بخواهد در حوزه سینما تحولی ایجاد کند و مکتب و سبکی را ایجاد کند باید از آموزش اصولی بهره ببرد و آموزش کلید موفقیت سینمای ما است.

وی متذکر شد: نکته آنجا است که آموزشگاه های سینمایی اکثراً گله مند هستند هدایت منسجم و مستمر و واحد در روش اموزش و متون آموزش است وجود ندارد. پس در گام اول باید این اتفاق به وجود آید و در گام دوم نیز باید ارزیابی و نظارت دائم و دقیقی وجود داشته باشد تا بتوان به خروجی قابل قبولی در این حوزه دست پیدا کرد.

فارسیجانی افزود: حلقه مفقوده آموزش اصولی در سینمای کشور برمی گردد به اینکه مدیر بالادستی باید دغدغه داشته باشد و این موضوع برایش هدف اساسی و کلید جدی باشد؛ باید شورا و کمیته ای در حوزه آموزش سینما در وزارت ارشاد و علوم باید به روز باشند و دائم تحولات سینما از فرم و ساختار و محتوا را به روز بکنند و افراد مطلع در این حوزه را دور هم جمع کنند و کمک بگیرند تا آموزشگاه و دانشگاه ها را تقویت کنند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از بی دغدغه بودن مدیران فرهنگی اظهار داشت: همه متونی که امروز در آموزشگاه ها و دانشگاه ها تدریس می شود مربوط به بیش از ۴۰ سال قبل است و هیچ تغییری در آن ها حاصل نشده است. ما باید از خودمان بپرسیم که چرا این همه سال متون درسی مان تغییر نکرده؟ ما عقبه علمی قوی نداریم تا روش ها و کتاب های جدید را در مجموعه مرتبط بیاورد و بومی سازی کنند و آن را تزریق کند به آموزشگاه ها و دانشگاه ها چرا که نه مدیریت دغدغه مندی است و نه عقبه آموزشی درستی!

دبیر سابق شورای معارف سیما خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ما نبود اخلاق و مسئولیت آفرینی برای هنرمند است. ما سینما را تنها به صورت تکنیکال یاد می دهیم اما اینکه یک هنرمند در قبال وظیفه ای که بر دوشش است در هر مقام سینمایی از کارگردان گرفته تا بازیگر و فیلمنامه نویس و… در قبال جامعه و آینده کشور خودش نسبت به اخلاق فردی خودش مسئولیت دارد یا خیر، نکته ای است که کسی به آن توجهی ندارد.

او در پایان این گفتگو افزود: ما نه و قوانین محکمی در حوزه آموزش سینما نداریم. بی شک اگر از این آموزش فسیلی فاصله نگریم در آینده دیگر نه تنها حرفی برای سینمای جهانی نداریم که در داخل هم هیچ تأثیری نخواهیم داشت و جز فراموش شدگان سینما می شویم و این بحران خطرناکی است که می تواند ما را دچار یک سینمای بی سر و دمی کند که خودمان هم خسته می شویم و نهایتاً آن را رها می کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی مدیران کج سلیقه، شعاری و بی دغدغه عامل اصلی سالها مهجوریت سینمای مقاومت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس متذکر شدند: مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخشی از تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد.

تعدادی از سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور متذکر شدند: مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخشی از تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد اما مدیران خود را به خواب زده اند! این افراد تأکید کردند: دغدغه مدیران فرهنگی تنها میز و پست ها و اطرافیان شان هست و به مقوله مهمی مانند مقاومت اسلامی توجهی ندارند و متأسفانه این سینمای مهم و استراتژیک رزو به روز مهجورتر از گذشته می شود.

به گزارش سینماپرس نامگذاری روز بیست و سوم مرداد ماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان به مناسبت پیروزی جنبش حزب الله لبنان، بیش از هر چیزی، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» است. مقاومتی که ریشه در اعتقادات اسلامی دارد و مسلمانان جهان با آن خو گرفته اند؛ مقاومتی که از ۸ سال دفاع مقدس جاری است و هم اینک مدافعان حرم بخش دیگری از آن را به نمایش گذاشته اند. مقاومتی که نباید هیچ گاه به فراموشی سپرده شود؛ نباید فراموش شود که مردم لبنان درنبردی سی و سه روزه، ارتش رژیم اشغال گر قدس را به خاک سیاه مذلت نشاندند و باردیگر، واژه مقاومت را برای محرومان و ستم دیدگان جهان معنا کردند و به همه یادآور شدند که مقاومت، سلاحی است که صلاح در پی دارد وبه سخن دیگر، صلاح کار در برابر دشمن متجاوزی مانند رژیم نابکار اسرائیل، سلاح و مقاومت است و در غیر این صورت، باید که ذلت و خواری و حکم صادره از سوی متجاوز را پذیرفت.

جایگاه پرداختن به مقاومت اسلامی در سینمای ایران ریشه ای دیرینه دارد؛ همزمان با آغاز ۸ سال دفاع مقدس بسیاری از فیلمسازان ارزشی و شریف کشور مبادرت به ساخت و تولید فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت های مردمی در مقابله با دشمن بعثی پرداختند و از آن دوران تاکنون سینمای ایران کم و بیش شاهد تولیداتی در این زمینه بوده که با روی کار آمدن دولت اصلاحات روندی رو به افول به خود گرفته است.

این روند رو به افول پرداختن به سینمای مقاومت، ارزشی و استراتژیک تاکنون بارها مورد اعتراض هنرمندان و سینماگران ارزشی قرار گرفته و فراتر از آن بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کرده اند که مسئولان فرهنگی دولت باید توجه جدی تری به این نوع سینما داشته باشند اما متأسفانه گوش شنوایی برای فهمیدن پیام های بزرگ این سخنان وجود نداشته و نفسانیت و دنیاگرایی باعث شده تا مدیران کمترین دغدغه ای برای رشد و توسعه این سینما از خود نشان ندهند. در همین راستا ۹ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: رضا برجی، ابوالفضل همراه، حسین قاسمی جامی، امیرحسین شریفی، شاهرخ کیوان نیا، عبدالله باکیده، صادق صادق دقیقی، ابراهیم اصغری و محسن محسنی نسب با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رضا برجی مستندساز مطرح کشور در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: ما در قیاس با هالیوود یا حتی سینمای ترکیه در خصوص با مقوله مقاومت اسلامی در سینما هیچ کاری انجام نداده ایم؛ یکی دو فیلم و سریال ساختن که کار نیست! مدیر فرهنگی اگر اندکی درایت و دغدغه داشته باشد بخش اعظم تولیدات سینما و تلویزیون کشور را به مقوله مقاومت اسلامی اختصاص می دهد. مدیران خود را به خواب زده اند؛ وقتی مردم را متوجه نمی کنیم که چقدر پرداختن به محور مقاومت اسلامی و حمایت از فلسطین و لبنان اهمیت دارد شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» توسط دشمن در دهان نسل جوان مان می افتد. این وظیفه مدیران فرهنگی است که چرایی اهمیت حمایت از فلسطین و لبنان را برای جوانان تبیین کنند اما چون مدیران خودشان را به خواب زده اند این کار صورت نمی گیرد؛ بنده معتقدم مدیران متوجهند چه می کنند و عمدی پشت این قصه است که به محور مقاومت اسلامی کم توجهی شود.

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: متأسفم که باید بگویم همواره در حق مفاهیم ارزشمند و استراتژیک در سینمای ایران جفا شده است. بی تفاوتی مدیران فرهنگی و سینمایی در طول سالیان مختلف باعث شد تا این اتفاق به ثمر نرسد. ما حتی به جریاناتی مانند داعش آنطور که باید نپرداختیم و این در حالی است که کشورهایی مانند هند و ترکیه که هیچ نقشی در این راستا نداشتند فیلم های زیادی با حضور سلبریتی های مطرح شان تولید کردند اما ما باز هم مثل همیشه عقب ماندیم و دست روی دست گذاشتیم و نظاره گر این وقایع بودیم.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در این باره به سینماپرس گفت: مهمترین علت ضعف سینمای مقاومت در کشورمان نگاه ویترینی مسئولان به این محصولات است به نحوی که مسئولان می خواهند به زور این سینما را سرپا و زنده نشان دهند در صورتی که این سینما در واقعیت به شدت دچار رخوت شده و از نفس افتاده است. ما موضوعات استراتژیک بسیاری داریم که نسبت به آن ها دچار غفلت شده ایم و این غفلت تنها به مقوله مقاومت اسلامی ختم نمی شود؛ مثلاً در مورد حجاب اسلامی تاکنون هیچ اثر درخور تأملی در سینما تولید نشده و این در حالی است که مدیران سینمایی ملزم هستند چنین آثاری را سفارش دهند و تولید کنند، آثاری که بتواند همه مردم را درگیر خود کند و علاقه مردم را به حجاب اسلامی چند برابر کند اما اسفا که در همه این زمینه ها به شدت دچار غفلت هستیم.

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در این خصوص اظهار داشت: دغدغه مدیران فرهنگی تنها میز و پست ها و اطرافیان شان هست و به مقوله مهمی مانند مقاومت اسلامی توجهی ندارند و متأسفانه این سینمای مهم و استراتژیک رزو به روز مهجورتر از گذشته می شود. متأسفانه ما با مدیرانی کج سلیقه روبرو هستیم که یا شناخت و درایت کافی ندارند یا کلاً دغدغه ای ندارند و یا اصلاً فکر و ایده های شان با ایده های استراتژیک و ارزشمند ما و امثال ما همخوانی ندارد. این اتفاق بسیاری از سینماگران متعهد و انقلابی را به شدت دچار معضل کرده به نحوی که اغلب آن ها مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند. این اتفاقات در حالی است که بی تردید سینمای جمهوری اسلامی ایران باید تمام توان و بودجه و اهتمامش را برای رشد، توسعه و گسترش این سینمای ناب و اصیل به کار می گرفت.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: مدیران فرهنگی بیشتر دنبال مانور رسانه ای و ارائه بیلان کاری به بالادستی های شان هستند و همین باعث شده توجه چندانی به مقوله های مهمی همچون مقاومت اسلامی نداشته باشند و قطعاً راهکار برون رفت از این شرایط این است که نیروهای متعهد و امتحان پس داده ای که طی ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره عشق خود را به اسلام و انقلاب نشان داده اند پای کار بیایند و اداره امور را در دست بگیرند. اهمال کاری مدیران فرهنگی و سینمایی ما در این حوزه در حالی است که در خارج از کشور به خصوص در سینمای هالیوود برای اهداف کلان و استراتژیک خود هزینه و سرمایه گذاری های متعدد می کنند و تمام اهتمام شان را برای تولید آثاری به نفع کشور خود و اهداف شوم خود به کار می بندند اما در کشور ما یک فیلمساز متعهد و انقلابی باید برای به سرانجام رسیدن کارش مدام از پشت در اتاق این مدیر به آن شورا و از آن شورا به سراغ آن مدیر برود و در نهایت هم از نفس بیفتد و عطای این کار را به لقایش بخشیده و از خیرش بگذرد.

عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون در این خصوص اظهار داشت: نتیجه حضور مدیران کم تجربه و جوان باعث شده سینمای مقاومت در سطح باقی بماند و ما شاهد تولید آثاری باشیم که اصلاً چشمگیر و قابل توجه نیستند. وقتی مدیرانی به مراکزی که مسئولیت زمینه سازی برای صدور بحث های مهم فرهنگی را دارند سنجاق شد اند که اغلب جوان هستند و از مشاوران جوان تر و کم تجربه تر از خود بهره می برند نتیجه می شود همین وضعیت بحرانی در حوزه سینمای مهم و استراتژیک مقاومت! متأسفانه سینمای دولتی فیلم هایی را ارائه می کند که نازل تر از سینمای بدنه هستند! یک زمانی سینمای بدنه فیلم های نازل و پیش پاافتاده ارائه می کرد اما امروزه کار به جایی رسیده که نهادهای دولتی این قبیل فیلم ها را تولید می کنند و این مایه شرمساری است.

صادق صادق دقیقی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: معضل اصلی ما در سینما مسئولانی هستند که نمی خواهند سینمای استراتژیک و حماسی توسعه یابد و برای همین هم هرچقدر فیلمسازان دغدغه مند طرح و ایده های درخشان به آن ها ارائه می کنند از تولید این آثار سر باز می زنند. مدیران وعده می دهند اما برای حمایت از تولید پا پیش نمی گذارند! شاید علت اصلی این اتفاق این است که ما در برخی گلوگاه های مهم با افرادی فاقد تخصص و بی دغدغه مواجهیم که اصلاً معنای سینمای استراتژیک را درست نمی شناسند. ما در سینما نیازمند غربال گری هستیم؛ غربال گری در بین مدیران و فیلمسازان! اگر این غربال گری رخ دهد ما می توانیم آثار استراتژیک تولید کنیم و حتی فیلم های مان را در خود آمریکا و انگلستان هم اکران کنیم. این کار نیازمند همت، عزم و اراده جدی و قوی از سوی مدیران بالادستی است و امیدوارم روزی شاهد آن باشیم.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما تأکید کرد: مشکل اصلی کشور امروزه مشکل اقتصادی و تورم فزاینده است و همه مردم از جمله سینماگران با این معضل روبرو شده و در حال دست و پنجه نرم کردن هستند اما سینما و سینماگران ارزشی امروزه با مشکلات افزون تری نسبت به سایر افراد روبرو هستند و وضعیت قابل قبولی ندارند. خیلی از سینماگران با سابقه، متعهد، کاربلد و علاقمند به این عرصه نمی توانند فعالیت کنند و سال ها است بیکارند و این بیکاری و خانه نشینی آن ها بسیار تأسف بار است.

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: زدوبند و فساد شدید مالی در دستگاه های فرهنگی و هنری باعث شده تا سینماگران متعهد و کاربلد سینمای مقاومت و دفاع مقدس خانه نشین شوند! در واقع چون این افراد ساده و سالم هستند اصلاً اجازه ورودشان را به حوزه تولید نمی دهند چون در این میان پول های زیادی خورده می شود که این افراد به واسطه متعهد بودن شان زیر بار آن نمی روند. مدت ها است شاهد آن هستیم که برآوردهای چندین برابری برای تولید برخی فیلم ها می دهند؛ به عنوان مثال فیلمی که با ۵ میلیارد ساخته می شود را با ۴۰ میلیارد می سازند. این وسط پول را کسانی می خورند که آن پروژه را ساپورت می کنند! کسی که با آرمان وارد سینمای ارزشی و استراتژیک شده به هر قیمتی فیلم نمی سازد از این رو آقایان مدیر و سیاست گذار تولید فیلم را به کسانی می دهند که بتوانند از قبل آن ها منتفع شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی راه‌یافتگان به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان


اسامی نوجوانان و جوانان راه‌یافته به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از سوی دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴۰۰ فیلم کوتاه متقاضی حضور در «جشن حافظ» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با به پایان رسیدن مهلت ثبت‌نام فیلم کوتاه در مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر، آمار متقاضیان حضور در این رویداد اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، با به پایان رسیدن مهلت ثبت‌نام فیلم کوتاه در بیست و دومین مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ)، آمار متقاضیان حضور در این رویداد اعلام شد.

حدود ۴۰۰ فیلم کوتاه از سراسر کشور متقاضی بررسی در مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر شده‌اند.

تندیس فیلم‌ کوتاه با هدف قدردانی از استعدادهای جوان، امسال به تندیس‌های مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر اضافه شده است.

فیلم کوتاه‌هایی که از فروردین سال ۱۳۹۹ الی تیر ماه ۱۴۰۲ ساخته شده‌اند، واجد شرایط شرکت در این رویداد هستند.

بیست و دومین مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر پاییز پیش‌رو برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معناگرایی در طراحی لباس بررسی خواهد شد


کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار است با حضور یک روانشناس نشستی را برای بررسی «معناگرایی در طراحی لباس» برگزار کند. این نشست به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع