X

بایگانی مرداد 30, 1402

دفتر سینمایی

پیگیری‌ها تا کشف عامل یا عاملان متخلف پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق ادامه خواهد یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی از دستور رئیس سازمان سینمایی برای بررسی فوری موضوع انتشار قاچاق فیلم خبر داد.

به گزارش سینماپرس، جعفر انصاری‌فر با اشاره به انتشار قاچاق فیلم‌های سینمایی «تفریق» و «بی رویا» گفت: بعد از وصول خبر انتشار غیرقانونی فیلم‌های «تفریق» و «بی رویا» در فضای مجازی، با دستور ریاست محترم سازمان سینمایی، موضوع در دستور کار ستاد صیانت قرار گرفت.
وی ادامه داد: با بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته، مشخص شد که با توجه به رعایت دقیق مراقبت‌های حفاظتی از جمله استفاده از دی سی پی برای بازبینی فیلم‌ها، انتشار آثار خارج از سازمان‌های دولتی و احتمالا از دفاتر فیلم‌ها یا جشنواره‌های خارجی صورت گرفته است. به همین دلیل مراتب برای بررسی فنی به قوه قضائیه و پلیس فتای فراجا برای شناسایی منشاء نشر فیلم، منعکس شد.

به گفته وی، با توجه به حاشیه‌های موجود درباره قاچاق فیلم‌ها، احتمال سازمان یافتگی انتشار غیرقانونی فیلم‌های مذکور وجود دارد به گونه‌ای که نسخه‌های منتشر شده، دارای کیفیت اصلی و بدون تایتل و نشانه‌گذاری بازبینی هستند.

دبیر ستاد صیانت از آثار سازمان سینمایی اضافه کرد: شائبه‌هایی در مورد رعایت امانتداری و حفظ حقوق اثر توسط پخش‌کننده بین‌المللی فیلم‌ها نیز وجود دارد که امیدواریم در سیر تحقیقات فنی مراجع ذی‌صلاح، موضوع کاملا مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال با تاکید مقام عالی وزارت و ریاست سازمان سینمای مبنی بر حفاظت از حقوق فیلمسازان و مصمم بودن این ستاد و نهادهای نظارتی برای تحقق این خواسته، پیگیری‌ها تا کشف عامل یا عاملان متخلف پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق که برای اهداف شخصی یا جریانی اقدام به این کار کرده‌اند، ادامه خواهد یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک فیلم بلند داستانی و سه فیلم کوتاه و یک فیلم نیمه‌بلند «پروانه ساخت» گرفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت ۳ عنوان فیلم کوتاه داستانی و ۱ عنوان فیلم بلند داستانی و ۱ عنوان فیلم نیمه بلند داستانی غیرسینمایی موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، با ساخت فیلم‌ کوتاه داستانی‌ «دایره تقسیم» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی حسین نعمتی، «بختک رها» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی میثم عباسی، «کش» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محسن محمدی، فیلم بلند داستانی «جیحون» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی راضیه سلیمانی دینانی موافقت شد.

فیلم نیمه بلند داستانی «در مسیر خیابان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی و نویسندگی محمدرضا صابری خوجینی موفق به کسب پروانه ساخت غیرسینمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سربخش: مبحث مهم آموزش سینما همواره مورد غفلت شدید مسئولان قرار گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در خصوص فقدان آموزش اصولی و حرفه ای در سینمای ایران گفت: متأسفانه مبحث مهم آموزش سینما همواره مورد غفلت شدید مسئولان قرار گرفته است و همین مهم سینمای ما را با خلاءهای زیادی روبرو ساخته است.

مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک مهمترین مسأله در سینما بر عهده فیلمنامه نویسان است چرا که آن ها فکر و اندیشه خود را روی کاغذ می آورند و نوشته های آن ها است که بدل به فیلم می شود از این رو ما باید روی فیلمنامه نویسان سرمایه گذاری کرده و آموزش های لازم را به آن ها بدهیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مدیران و سیاست گذاران سینما نیز مهم هستند؛ باید دید آن ها سعی دارند از چه تفکر و اندیشه ای حمایت کنند؛ آن ها می توانند خط مشی سینمای کشور را تعیین و ترسیم کنند و نباید اجازه دهند که کسانی در جهت باطل به سینما خط دهی کنند.

سربخش سپس با بیان اینکه دانشجویان سینما باید دوره مبارزه با استکبار و صهیونیسم و حمایت از نهضت های آزادی بخش ببینند تصریح کرد: هر کس می خواهد وارد سینما شود باید در بحث حمایت از نظام و انقلاب اسلامی آموزش ببیند. در دانشگاه ها و آموزشگاه های سینمایی باید استراتژی های روشن و شفاف نظام وجود داشته باشد.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: اما متأسفانه سینمای ما به حال خود رها شده است؛ متأسفانه مدیران سینمایی جلسه ای با فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان که دو عنصر اصلی تولید فیلم سینمایی هستند برگزار نمی کنند و خط و ربط سینمای کشور را به آن ها گوشزد نمی کنند و همین مقوله باعث شده تا ما با معضلات عدیده ای در سینمای کشور روبرو شویم.

وی خاطرنشان کرد: اما در عوض معکوس این اتفاق را داریم! جشنواره های خارجی تا دلتان بخواهد به سینماگران ما خط و ربط فکری دادند؛ به آن ها توجه کردند، به آن ها خوراک دادند و از آن ها برای رسیدن به مقاصد شوم خود سوءاستفاده کردند. در همین کشورمان نیز سفارتخانه ها تا توانستند فکر و اندیشه خودشان را به فیلمسازان جوان ما تزریق کردند به خصوص سفارتخانه های آلمان، ایتالیا، فرانسه و… در این زمینه همیشه پیشتاز بوده اند اما ما دست روی دست گذاشته و نظاره گر آن ها هستیم.

این منتقد سینما تأکید کرد: سفارت فرانسه همواره در بحث محتوا به نفع خودش فعال است اما ما در جهت انقلاب هیچ کاری نکردیم. این وظیفه مدیر سینمایی کشور است که این گره ها را برطرف کند. جدا از اینکه ما برای سازندگان آثار باید و نبایدهایی را در بحث مدیریتی ترسیم می کنیم باید گره های ذهنی آن ها را نیز برطرف کنیم اما کار درست و حسابی در این زمینه نشده است. اگر مدیران از گذشته تا امروز این کار را می کردند ما در حال حاضر با این همه معضل در سینمای کشورمان روبرو نبودیم.

سربخش در همین راستا با تأکید بر اینکه ما به بخش فکر و اندیشه و فیلمنامه باید ارج و قرب بدهیم اظهار داشت: ما باید به این مورد توجه داشته باشیم که فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان عناصر اصلی تزریق فکر و اندیشه در سینما هستند؛ ما نباید به اشتباه به سمت کارگردانان برویم و از آن ها توقع داشته باشیم که اندیشه های نابی که مدنظرمان است را در فیلم های شان لحاظ کنند چرا که آن ها صرفاً از طریق نوشته فیلمنامه نویسان و خط و ربط تهیه کنندگان اثرشان را تولید می کنند.

مدیر عامل مؤسسه سینمایی جانبازان و از اعضاء هیات منصفه مطبوعات در ادامه گفتگو با سینماپرس افزود: همین حالا هم دیر نشده است؛ ما باید بدانیم جلوی ضرر را از هر جا که بگیریم برایمان منفعت همراه دارد. مدیران سینمایی و وزیر ارشاد باید از همین حالا به فکر تشکیل اتاق فکری با حضور دلسوزان و دغدغه مندان و متخصصان باشند و مباحث مهم را اولویت بندی کنند و بر اساس این اولویت سینماگران را آموزش دهند.

وی در همین راستا یادآور شد: متأسفانه از گذشته های دور مسئولان تنها دنبال ارائه آمار بودند و برای همین هم تنها تعدادی تکنسین تربیت کردند؛ همیشه این مسأله در سینمای ما وجود داشت که ما مثلاً فلان تعداد کارگردان داریم یا فلان تعداد فیلم ساختیم در صورتی که این ها اصلاً مهم نبوده و نیست. متأسفانه ما هیچ وقت پرورش را مقدم ندانستیم. دانشگاه و آموزشگاه سینمایی داشتیم اما دانشگاه ها و آموزشگاه های مان نیروهایی بدون فکر و اندیشه را تربیت می کردند.

سربخش متذکر شد: مثلاً در حوزه فرم و تکنیک ما می توانیم برخی اصول را از غرب بگیریم اما باید نوآوری داشته باشیم و ابتکاراتی داشته باشیم و بتوانیم به عنوان مسائل اصلی از آن استفاده کنیم اما در محتوا حرف خودمان را بزنیم. باید سازوکار بومی و ایرانی و دینی خودمان در تکنیک و محتوا باشد. این مطلب مهمی است که از آن غفلت کردیم و باید این مقوله جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: یک سینماگر نیاز به مطالعات جامعه شناسی و مردم شناسی و روانشناسی دارد. سینماگر باید در امور مختلف مطالعه کند. روی دین و مذهب باید تحقیق داشته باشد اما افسوس و دریغ که همه تکنسین بار آمده اند. تکنسین ها تنها بودجه ای می گیرند و فیلمی که هیچ محتوایی ندارد تولید می کنند که این اتفاق فاجعه است.

سربخش در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه ما به شدت غفلت کردیم تصریح کرد: باید در دانشگاه ها مسائل محتوایی و ارزشی و خوب از نظر مبانی جا انداخته شود و در این حوزه مدیران ارشاد و سازمان سینمایی باید فعالیت ویژه ای داشته باشند تا به سینماگر سمت و جهت دهند و خوراک لازم را در اختیارش قرار دهند. مسئولیت اصلی روی سیاست گذاران سینما و اندیشمندان است و امیدوارم که نگذارند بیش از این دیر شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دریامج: مشکلات شدید ناشی از بیکاری روح هنرمندان را آزرده کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فریده دریامج گفت: متأسفانه گویا هیچ یک از مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با اهالی سینما اصلاً به این مسأله توجه ندارند و این تلخی ها را نمی بینند!

فریده دریامج بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: مشکلات شدید ناشی از بیکاری روح هنرمندان را آزرده کرده و افسردگی شدیدی را در آن ها به وجود آورده است اما متأسفانه گویا هیچ یک از مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با اهالی سینما اصلاً به این مسأله توجه ندارند و این تلخی ها را نمی بینند!

بازیگر فیلم های سینمایی «گیلانه» و «ترانزیت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید همه مدیران سینمایی و مسئولانی که در نهادهایی همچون خانه سینما، سازمان سینمایی و… حضور دارند خودشان از همه بیشتر به مشکلات هنرمندان واقف هستند و از گرفتاری های عدیده ما خبر دارند چرا که مشکلات و معضلات ما بر کسی پوشیده نیست و اظهر من الشمس است.

وی ادامه داد: همه مدیران به خوبی می دانند که بسیاری از هنرمندان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند؛ به خوبی می دانند که بخش کثیری از هنرمندان در رشته های مختلف سینمایی مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند و رکود شدیدی که در حوزه تولید حاکم شده مانع از حضور و فعالیت آن ها در پروژه ها شده است. مدیران به خوبی می دانند ما با مشکلات شدیدی در خصوص تأمین مسکن، معیشت و… روبرو هستیم اما اسفا که هیچ تدبیر و اقدام اساسی و عاجل برای رفع این معضلات انجام نمی دهند گویا که ما اصلاً برای آن ها اهمیتی نداریم.

دریامج سپس با بیان اینکه ای کاش مدیران مختلف در نهادهای متعدد سینمایی برای یک لحظه خودشان را جای ما می گذاشتند تا ذره ای دردمان را درک کنند اظهار داشت: بیکاری و بی پولی اذیت کننده است! البته این برای مدیران قابل درک نیست چرا که پست و میز و حقوق و پول دارند و نمی توانند از جماعت بیکار و خانه نشین و گرسنه با خبر باشند.

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: نکته قابل تأمل اینجا است که این همه نهاد سینمایی وجود دارد اما هیچ یک از آن ها حتی برای یک بار هم که شده با ما تماسی نمی گیرند و جویای احوال مان نمی شوند. بنده سال ها سال است در این سینما فعالیت می کنم اما دریغ از اینکه یک بار مثلاً از سازمان سینمایی یا خانه سینما با بنده تماس گرفته باشند و یک احوالپرسی خشک خالی از من کرده باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «ناهید» و «خاله سوسکه» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه باعث تأسف است که بخشی از هنرمندان حتی از یک بیمه درمانی ساده هم برخوردار نیستند تصریح کرد: آیا واقعاً لیاقت هنرمندان سینمای این مرز و بوم این بیمه ناقص است؟ مدیران سینمایی چرا به فکر تأسیس یک مرکز درمانی برای سینماگران نیستند تا ما بتوانیم به صورت کاملاً رایگان کارهای درمانی خود را در آنجا انجام دهیم؟ چرا ما باید برای ساده ترین کارهای درمانی مان کلی هزینه کنیم و در نهایت هم یا پول مان را ندهند یا فقط اندکی از پولی که خرج کرده ایم را برگردانند؟

وی در پایان این گفتگو افزود: درد در دل ما بسیار است! آنقدر زیاد که واقعاً نمی دانم در این مجال کوتاه باید به کدامیک از آن ها اشاره کنم! من متأثرم از اینکه می بینم بسیاری از اهالی سینما حتی در تأمین کرایه خانه خود مانده اند. متأسفم از اینکه می بینم بسیاری از جوانان سینماگر ما ازدواج نمی کنند چون نمی توانند مسکن تهیه کنند؛ واقعاً وظیفه مدیران سینمایی در قبال این جماعت چیست؟ آیا با وعده دادن و حرف زدن مشکلات ما حل می شود؟

دریامج در پایان این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی گفت: آقایان روح هنرمندان لطیف است و با کوچکترین ضربه ای آسیب جدی می بیند. شما باید به عنوان متولی سینمای کشور تلاش داشته باشید تا جسم و روح هنرمندان را از هر بلا و گزندی دور کنید نه اینکه خودتان عاملی برای آسیب بیشتر به روح و روان شان شوید. تا دیرتر نشده به فکر ما باشید و تدبیری اندیشه کنید تا از این وضعیت بحرانی خلاص شویم! بود و نبود روز ملی سینما در تقویم مهم نیست، مهم آن است که اهالی سینما در همه روزها احساس آرامش و آسایش داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جسد مسئول برگزاری «جشنواره‌های سینمایی روسیه» پیدا شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جسد الکسی مدودف منتقد سینما و مسئول برگزاری جشنواره‌های سینمایی روسیه که از مدتی قبل ناپدید شده بود، پیدا شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از آسوشیتدپرس، پیکر بی‌جان الکسی مدودف، منتقد سینما و مسئول برگزاری و مدیر هنری جشنواره‌های برجسته سینمایی روسیه که از ماه پیش ناپدید شده بود، در مسکو پیدا شد.

جسد مدودف توسط مردم نزدیک ریل راه‌آهن پیدا شد.

وی از ۲۳ جولای در میتیشچی، نزدیک مسکو ناپدید شده بود.

الکسی مدودف سازمان دهنده جشنواره «لبه جهان» ساخالین، مدیر برنامه جشنواره «پیام به انسان» در سن پترزبورگ و مدیر برنامه جشنواره «آینه» بود. وی مسئول برگزاری بخش سینمای روسیه در جشنواره فیلم کن، متصدی برنامه فیلم کوتاه روسی جشنواره بین‌المللی فیلم آجیال در دوحه، عضو بین‌المللی هیات داوران پیلسن در جمهوری چک، جشنواره فیلم کلوژ رومانی و کراکوف لهستان هم بود.

او با سینمای ایران هم آشنا بود و تهمینه میلانی را برای ریاست هیات داوران جشنواره ساخالین در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده بود که چند فیلم ایرانی در آن دوره در جشنواره حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخش فرهنگی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مسئول گفت‌وگو و دعوت از گروه‌های نمایشی فعال در هر کشوری می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه هم‌اندیشی بین مدیران چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، جلسه هم‌اندیشی بین مدیران چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره، مهدی حامدسقایان دبیر چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عبدالرضا سیفی مدیرکل همکاری‌های تنظیم‌گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هادی نکونود رئیس اداره نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مژگان وکیلی مدیر امور بین‌الملل اداره‌کل هنرهای نمایشی در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

در این دیدار اهداف جشنواره و زمینه‌های همکاری‌های لازم با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری شایسته و حضور گروه‌های شاخص بین‌المللی در این رویداد مهم مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین مقرر شد بخش فرهنگی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مجدانه وارد گفت‌وگو و دعوت از گروه‌های نمایشی فعال و شناخته‌شده شوند و در معرفی این گروه‌ها به دبیر خانه چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فعالیت و همکاری مؤثر داشته باشند.

برگزاری ویدئو کنفرانس با رایزن‌های کشورمان در خارج از کشور به‌ صورت زودهنگام با هدف تبیین اهداف و برنامه‌های این جشنواره بین‌المللی از سایر برنامه‌های این جلسه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ران سیفس جونز» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ران سیفس جونز، بازیگر برنده جایزه امی برای سریال «این ما هستیم» در ۶۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، ران سیفس جونز، بازیگر برنده جایزه امی که برای بازی در نقش ویلیام هیل در سریال «این ما هستیم» شبکه NBC شناخته می‌شد، درگذشت. وی ۶۶ ساله بود.

گفته شده وی به دلیل مشکل ریوی طولانی مدت از دنیا رفته است.

در بیانیه درگذشت وی آمده است: او کار خود را در کافه شاعران نویوریکان آغاز کرد و عشقش به صحنه در تمام دوران حرفه‌ای‌اش وجود داشت، از جمله بازی‌اش در «کلایدس» در برادوی که اخیرا نامزد تونی شد و جایزه درام دسک را کسب کرد.

جونز در «این ما هستیم» نقش ویلیام هیل پدر بیولوژیکی راندال پیرسون (استرلینگ کی. براون) را بازی کرد. او در طول دوران حرفه‌ای خود ۴ نامزدی امی به دست آورد که ۲ مورد از آنها برای نقش‌های مهمان در یک سریال درام در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ بود. دختر جونز، یاسمین، هم اولین جایزه امی خود را برای بازی فوق‌العاده در یک مجموعه کوتاه کمدی یا درام به دست آورد. سال ۲۰۲۰، این زوج به اولین زوج پدر و دختری بدل شدند که در یک سال هر ۲ موفق به کسب جایزه امی شدند.

در ماه مه ۲۰۲۲، جونز درباره بازگشتش به عنوان ویلیام برای قسمت ماقبل آخر «این ما هستیم» گفته بود: فقط پایان می‌تواند زیبا باشد. اگر آنها را همان طور که هستند بپذیرید، همیشه غمگین نیستند، می‌توانند بسیار زیبا باشند. این تکه‌های کوچک او در طول اپیزود است، جایی که شما احساس زیادی نسبت به ویلیام دارید بدون اینکه او چیز زیادی بگوید. همه اینها بسیار بصری و زیبا بود، از جهاتی تقریباً شبیه یک فیلم صامت بود … .

از دیگر برنامه‌های تلویزیونی جونز می‌توان از سریال «حقیقت گفته شده» اپل که در آن او نقش پدر پاپی بازی کرده، «نظم و قانون: جنایت سازمان یافته» و «در جستجوی آلاسکا» اشاره کرد. وی در سریال «لوک کیج» مارول و «مستر ربات» هم بازی کرده بود.

وی همچنین در فیلم‌هایی چون «دولمیت نام من است»، «روزهای سگی»، «در سراسر جهان»، «او بازی کرد»، «رذل و دوست‌داشتنی»، «تقویم تعطیلات» و «نیمه نلسون» جلوی دوربین رفته بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از دستور فوری در پی قاچاق فیلم‌ها تا نمایش حمید جبلی در تئاترشهر


دستور فوری رییس سازمان سینمایی درپی قاچاق پیاپی چند فیلم سینمایی اکران‌نشده، «سوسمار» حمید جبلی در تئاتر شهر، تعطیلی یک‌روزه تئاترها در پایان هفته، گزارشی از اقدامات گروه ادبیات معاصر فرهنگستان، تشییع پیکر هنرمند برجسته هنرهای تجسمی، سرنوشت ۳۶۸۰ شیء تاریخی توقیف‌شده، کشف و ضبط ۱۰ سکه قاچاق و دستگیری ۲ نفر و کشف ۱۷ گور تاریخی در رامسر از اخبار فرهنگی هنری ۲۹ مردادماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر دارای «شورای مشاوران» شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در دومین نشست شورای عالی مشاوران کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران، احکام اعضای این شورا از سوی رییس این کانون اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، در نشست اخیر کانون نمایشنامه‌نویسان تئاتر بازنویسی اساسنامه‌ این کانون با حضور اعضای این شورا آغاز شد.

طی این نشست، اعضای شورای عالی مشاوران کانون متشکل از محمد امیریاراحمدی، محمد رحمانیان، نادر برهانی مرند، افروز فروزند احکام خود را از حمیدرضا نعیمی رییس هیأت مدیره‌ وقت کانون دریافت کردند.

لازم به ذکر است حمید امجد، دیگر عضو شورای عالی مشاوران این کانون است که به دلیل سفر کاری در این جلسه حضور نداشت.

بر همین اساس، اعضای شورای عالی مشاوران از میان نمایش‌نامه‌نویسان مجربی انتخاب شده‌اند که خود تجربه‌ کار صنفی دارند و بعضی از آن ها در هیأت مدیره‌های پیشین کانون نیز حضور داشته‌اند.

از نخستین فعالیت‌هایی که با همراهی اعضای شورای عالی مشاوران در حال انجام است، بازنگری و بازنویسی اساس‌نامه‌ی کانون نمایش نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران است که از نگارش نسخه‌ی اولیه‌ی آن حدود ۲۴ سال می‌گذرد و ضرورت بازنویسی و به‌روزکردن آن مورد تایید اعضای هیأت مدیره دوره‌های قبلی این کانون بوده است. بر این اساس هیأت مدیره‌ فعلی کانون، اساسنامه‌ پیشین را بازنویسی کرده و آن را برای دریافت نظرات ایشان، در اختیار شورای عالی مشاوران قرار داده است.

از دیگر فعالیت‌هایی که همزمان با بازنویسی اساسنامه پیش می‌رود، تعیین کف دستمزد نمایش نامه‌نویسان و مترجمان نمایش‌نامه است که از آیین‌نامه‌ پیشین آن، بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و در این مدت، دستمزد نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان نمایش‌نامه به‌روز نشده است اما با توجه به افزایش نرخ تورم و تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی، این بازنگری نیز به شدت از سوی اعضای هیأت مدیره‌ این کانون احساس می‌شد.

در حال حاضر هیأت مدیره‌ کانون، این آیین‌نامه را نیز بازنویسی کرده و در اختیار شورای عالی مشاوران گذاشته است تا پس از تصویب نهایی آن و به زودی، کف دستمزد نمایش‌نامه‌نویسان، مترجمان نمایش‌نامه و دراماتورژها به صورت عمومی، اعلام رسمی شود.

آیین‌نامه‌ پیشین تعیین کف دستمزدها همراه با خلاصه‌ گروه‌بندی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان نمایش‌نامه هم اکنون در وب گاه خانه‌ تئاتر وجود دارد.

در دومین نشست این شورا بهزاد صدیقی، شهرام احمدزاده، آرام محضری، مریم منصوری، از اعضای هیأت مدیره و بازرس این کانون نیز حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خزاعی: در شیوه برخورد با هنرمندان و سینماگران مراقبت بیشتری صورت گیرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در واکنش به احکام قضایی صادر شده برای برخی از سینماگران تأکید کرد که در شیوه برخورد با هنرمندان باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در هفتاد و دومین جلسه شورای معاونان و مدیران این سازمان با اشاره به برخی احکام صادره اخیر برای سینماگران گفت: انتظار می‌رود در شیوه برخورد با هنرمندان و سینماگران مراقبت بیشتری صورت گیرد.

محمد خزاعی با بیان اینکه مراقبت در شیوه برخورد با جامعه هنری و سینمایی باعث تقویت فضای آرامش و همدلی ایجاد شده و پیوند و ارتباط وسیع‌تر سینماگران با مسئولان می‌شود، افزود: بی‌تردید هنرمندان ایران علی‌الخصوص سینماگران، جزو اقشار شریف و مؤثر در رشد و تعالی جامعه هستند و رفتار قانون شکنانه و ضد مصالح ملی عده‌ای معدود، نباید نگاه تشکیلات کلی نظام به ویژه قوه قضائیه را علیه کلیت این قشر شریف و زحمتکش دچار خدشه کند.

به گفته وی، ارائه توضیحات اقناع کننده حوزه‌های تخصصی با کارشناسان قضائی ضمن روشنگری، می‌تواند از پیامدهای مخرب و توسعه تحلیل‌ها و تفاسیر مغرضانه بلوک رسانه‌های ضدایرانی پیشگیری کرده و برای مسئولان دستگاه تخصصی نیز جای دفاع باقی گذارد.

رئیس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه و دادستانی کشور، با تاکید بر اینکه قضات محترم و همکاران آن‌ها که در یک‌سال گذشته در کنار سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حل و فصل مشکلات برخی سینماگران نهایت مساعی و همراهی را به خرج داده‌اند، تصریح کرد: فارغ از حکم اخیر البته معتقدم حساب آن دسته انگشت‌شمار از سینماگرانی که با رفتار یا گفتار خود قوانین دایر کشور را زیر پا می‌گذارند از بقیه جداست و باید مثل قانون‌شکنان هر عرصه و صنف دیگری پاسخگو باشند و سیستم قضائی کشور بی‌هیچ تبعیضی باید به پرونده آنان رسیدگی کند، اما عموم سینماگران و فعالان این عرصه جز برای تعالی فرهنگ و هنر این جامعه تلاش نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: سینماگران سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی هر کشوری هستند و وظیفه مراقبت از این گروه مهم و حساس نه فقط بر عهده سازمان سینمایی، بلکه برعهده بخش‌های مختلف حاکمیت است.

خزاعی اظهار کرد: باید اعلام کنیم که با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلف از جمله دادستانی، از سال گذشته با صدها نفر از اهالی سینما و چهره‌های صاحب نفوذ این عرصه نشست‌ها و گفتگوهای صمیمانه و همدلانه‌ای داشته‌ایم و بسیاری از این افراد صراحتاً اعلام کرده‌اند هیچ قصدی برای تخطی از قانون یا تخلف نداشته‌اند و خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات رسمی کشور می‌دانند از این رو ادامه این رویکرد همدلانه و صحیح، در نهایت موجب ایجاد آرامش و انسجام و همدلی بیشتر خواهد شد و سینمای ایران چه در تولید و چه اکران و شئون دیگر به موفقیت‌های تاریخی خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی احکام صادره اخیر که در مرحله بدوی است با مشورت حوزه‌های تخصصی قابل گفتگو است.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: دایره حقوقی سازمان سینمایی را مأمور کرده‌ایم نسبت به گفتگو و پیگیری مسائل سینماگران جدی‌تر ورود کنند.

وی از سینماگران و هنرمندان درخواست کرد در مواجهه با مسائل اجتماعی و چالش‌ها، با دقت، هوشیاری و بصیرت بیشتر رفتار کنند تا مورد غفلت و سواستفاده جریانات سیاسی معاند و ضدملی قرار نگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع