نقاشیهای ایرج طهماسب روی دیوارهای یک نمایشگاه
ایرج طهماسب، هنرمند نامآشنا، قرار است از روز جمعه ـ سوم شهریور ماه ـ نمایشگاه «هیجان نقطه و خط» را در گالری ثالث برپا کند.
ایرج طهماسب، هنرمند نامآشنا، قرار است از روز جمعه ـ سوم شهریور ماه ـ نمایشگاه «هیجان نقطه و خط» را در گالری ثالث برپا کند.
سینماپرس: شورای ارزشیابی و نظارت ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی برگزاری جلسه کانون کارگردانان متنی را منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش در واکنش به جلسه کانون کارگردانان تئاتر که روز سهشنبه ۲۴ مرداد با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه تئاتر برگزار شد، یادداشتی را منتشر کرد.
شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش با تأکید بر جمله معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «تئاتر باید سیاسی باشد ولی سیاستبازی اصلا خوب نیست» که در جلسه با تنی چند از کارگردانان خانه تئاتر مطرح شده بود، ضمن تقبیح رفتارهای جناحی و باندی بعضی از هنرمندان در یادداشتی که منتشر کرده، آورده است:
«تئاتر باید سیاسی باشد ولی سیاستبازی اصلا خوب نیست؛ این جمله شاید یکی از شاهبیتهای سخنان محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشآموخته هنر و مدیرعامل سابق بنیاد ادبیات نمایشی ایران در نشست ۲۴ مرداد خانه تئاتر باشد.
نشستی که انجمن کارگردانان تئاتر ایران با محوریت شهرام گیلآبادی چندی است با موضوع سانسور در تئاتر در خانهای که میبایست متعلق به اهالی تئاتر باشد و دغدغههای معیشتی، کاری و حرفهای آنها را بررسی کند، برگزار میشود. نشستهایی که تحلیل محتوای آنها نشان میدهد متأسفانه اخلاق حلقه گمشده آن است و افراد شرکتکننده در آن از هیچ توهین و تخریبی با کلیدواژه سانسور نسبت به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی و در نهایت ساختار فرهنگ و هنر کشور کم نگذاشتهاند.
مقام معظم رهبری در سال ۹۴ در دیدار با دانشجویان درباره تئاتر به نکته مهمی اشاره کردند: «متأسفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اول هم بد متولد شده. یعنی تئاتر ما یا تئاتر لغو بیهوده یا تئاتر اعتراضیِ بیجهت. بدون سمتوسوی درست و حسابی بوده است.» بخشی از تولیدات تئاتر کشور در سالهای اخیر اتفاقا مربوط به تئاتر اعتراضی بوده است. تئاتری که با سیاست نیز آمیخته شده اما سمتوسوی مناسبی نداشته است. دلیلش نیز کاملا مشخص است؛ سیاسیبازی و سیاستبازی جایگزین تئاتر سیاسی و اعتراضی شده است یعنی همان نکتهای که محمود سالاری نیز در سخنانش در جمع تعدادی از اهالی تئاتر به آن اشاره کرد.
سیاسی بازی و سیاستبازیای که مشخصا در پی دستیابی به دو هدف مهم است: اول توجه به مطامع جناحی، باندی و فکری گروهی خاص که از سکوی تئاتر، به دنبال رسیدن به اهداف دیگری در عرصه سیاسی کشور هستند و اساسا تئاتر دغدغه و هدفشان نیست. بلکه وسیلهای است برای رسیدن به همان اهداف خاص و از قبل پیشبینیشده. و دوم ایجاد تفرقه، نفاق و برهم زدن فضای نشاط و امیدآفرینی که در برهههای مختلف بر گستره هنر کشور حاکم شده و همین فضا عامل مهمی است برای مقاومت و جلوگیری از رسیدن تفکر یادشده به اهداف مورد نظرشان که در این زمینه نیز کنار گذاشتن اخلاقیات و ایجاد تفرقه به طرق مختلف بارها و بارها در طول تاریخ دستمایه ایشان قرار گرفته است.
همانگونه که نیکولو ماکیاولی هر وسیلهای را برای رسیدن به هدف از پیش تعریفشده (سیاست، حاکمیت، نظامیگری) بدون در نظر داشتن اصول اخلاقی (نیک و بد زمینی یا آسمانی) توجیه میکرد و اعتقاد داشت آنچه نباید در سیاست موردتوجه قرار گیرد، اخلاقیات است. تفکر مذکور نیز با الهام از این نگاه به دنبال تثبیت هر چه بیشتر خود و حاکم ساختن دیدگاههای مطلوب خویش است ولو آنکه این دیدگاهها و اهداف تأمینکننده نیازهای کاری، شغلی، فکری، هنری و … جمع زیادی از اهالی تئاتر نیز نباشد.
این روزها کلیدواژه سانسور مرتب از زبان دستاندرکاران خانه تئاتر و برخی هنرمندان به گوش میرسد. دستاندرکاران و هنرمندانی که نگاهی به کارنامه کاریشان حداقل در دو سال اخیر مبین این نکته تلخ است که اتفاقا دستگاه نظارت و ارزشیابی یا به قول آقایان سانسور، بیشترین تعامل، مماشات و چشمپوشی را نسبت به سایرین با ایشان داشته و بهرهمند شدن از خوان یارانه سالنهای دولتی و یا کمکهزینههای دولتی نیز بخش دیگری از این ماجرا بوده که از نگاه همگان پنهان مانده چراکه دوستان در زمان مواجهه با رسانه و قاطبه هنرمندان و یا در اختیار گرفتن یک تریبون با صدای بلند شروع به انتقاد و فحاشی و بیاخلاقی میکنند اما زمانی که به دنبال اهداف شخصی و جناحی خویش رفته و به خلوت دولت میرسند، آن کار دیگر میکنند!»
شکرعلی رضایی (خواننده، شاعر و نوازنده پیشکسوت لرستانی) به علت کهولت سن و کسالت در ۷۹ سالگی درگذشت.
سینماپرس: نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار صبح امروز ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.
آذرپندار در ابتدای این نشست بیان کرد: در بخش بینالملل برای شما پنهان نیست که سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم. این موضوع در فضای رسانهای ۱۰ برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود.
وی یادآور شد: این رکوردشکنی نشان میدهد در این بخش اغراق شده بود و جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان بینالمللیترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دست ما رسیده است. حتی در جشنوارههای بینالمللی مشهور هم این تعداد، عدد مهم و قابل اهمیتی است. بخش بینالملل ما شامل فیلمهای بینالمللی است و فیلمهای داخلی را پذیرش نمیکنیم، پس این عدد در سطح جهانی عدد مهمی است.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه در بخش بینالملل ۲ جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» را اضافه کردیم، توضیح داد: دنبال این فضا بودیم که در بخش بینالملل اگر آثاری هستند که بر خلاف هژمونی امروز در پی منعکس کردن حقیقتها هستند یک جایزه مضمونی داشته باشیم. «راه ابریشم» هم به این دلیل است که از فضای همجواری استفاده کنیم. این جایزه یادآور آن فضای مبادلاتی است که پیشتر کشورهای زیادی در آن وجود داشته و امروز توجهمان را به کشورهای همسایه و همجوار داریم.
آذرپندار درباره آمار کشورهای شرکت کننده در جشنواره چهلم، افزود: بیشترین کشوری که برای ما اثر فرستاده به ترتیب، اسپانیا، هند، فرانسه، آمریکا، چین و … است.
وی اظهار کرد: اتفاقی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد. این اقدامی بود برای اینکه مرزهای بینالمللی جشنواره را گسترش بدهیم. مثلا شاید در سالهای گذشته این تعداد اثر از اسپانیا نداشتیم. سعی کردیم اقتضائات بینالمللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم چون این جشنواره اعتبار زیادی دارد.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تأکید کرد: امروز کشور ما صاحب سرمایهای در حوزه جشنوارهها است. در بخش بینالملل سعی کردیم پلتفرمهای بینالمللی را گسترش بدهیم. اتفاق مهم دیگر که امسال رخ داد این بود که جشنوارههای مورد تأیید اسکار اکثرا با دریافت پول اثر میپذیرند، با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم این موضوع در سالهای گذشته رخ نداده بود اما ما امسال موفق شدیم از میانه دریافت آثار، آثار را با دریافت پول بپذیریم. امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر برویم و برای جشنواره درآمدزایی داشته باشیم.
آذرپندار در ادامه سخنان خود مطرح کرد: جشنواره هر چه بیشتر به گستردگی ایران نزدیک باشد، چه در حوزه فیلمسازان و چه مضامین، خوب است. ما سال گذشته توفیق داشتیم آثاری با مضامین مختلف ایران داشته باشیم اما در بخش فیلمسازان این اتفاق خیلی رخ نداده بود. امسال نه اینکه خط ویژهای را برای فیلمهای شهرستانی باز کنیم اما از میان فیلمهای هم سطح به فیلمسازان شهرستانها توجه میکنیم. خیلی از بچههایی که در تهران فیلم میسازند همان بچههای شهرستان هستند اما به دلیل سهولت فیلمسازی در تهران به اینجا آمدهاند اما ارزش این است که پذیرای فیلمهای شهرستانی باشیم. امسال شاهد یک تغییر سهم جزیی هستیم، سال گذشته حدود ۳۰ درصد برای تهران بود امسال این آمار ۲۶ درصد شده است. این روند سرمایهگذاری ما که آغاز شده اگر سالی چند درصد هم این موازنه را تغییر بدهد خوب است.
وی در بخش دیگری از این نشست به ارائه آماری در خصوص آثار ارائه شده از شهرهای مختلف پرداخت و توضیح داد: فیلمسازان تهران ۴۷۰ اثر، اصفهان ۱۵۴، فارس ۱۱۵ اثر و … برای ما فرستادهاند. در بخش فیلمسازان خانم و آقا ۲۹۵ فیلمساز خانم داشتیم و ۱۴۹۲ فیلمساز مرد داشتیم که این معادل آمار سال گذشته است. نکته مهم این است که رویکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران بومیگرایی در ژانر خواهد بود. سال گذشته فضای ژانر را در جشنواره تجربه کردیم و بنا بر بازخوردی که دریافت کردیم به نظر آمد این فضا باید ادامه پیدا کند و البته در جشنواره تنوع ایجاد شد و دوستان از این فضا تا حد زیادی استقبال کردند.
دبیر جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران، اظهار کرد: امسال تلاش ما این است که در فضای ژانر بومیگرایی داشته باشیم و نباید تقلید یک به یک از آثار ژانری غرب داشته باشیم. البته تاکنون فیلمهای خوبی برای ما رسیده است. سال گذشته حضور فیلمهای کمدی، فانتزی، وحشت و… در جشنواره مشهود بود.
آذرپندار با اشاره به توجه ویژه به بخش عکس در این دوره از جشنواره، بیان کرد: یک تفاوتی که جشنواره امسال دارد حوزه عکس است که آن را جدیتر پیگیری کردیم. سال گذشته نمایشگاهی داشتیم که امسال به آن فضای رقابتی دادیم و آثار زیادی به ما رسید. همیشه یک رکن انجمن، عکس بوده است البته این موضوع گاهی مهجور واقع شده و ما سعی میکنیم به این حوزه توجه کنیم. داشتن یک رویداد مستقل در حوزه عکس در انجمن حتما اتفاق درستتری است اما فعلا با امکانات موجود چنین ظرفیتی را تدارک دیدیم که بالغ بر ۸۰۰ عکس به دست ما رسیده است. فیلمهای تولیدی ما در این دوره ۳۰۷ اثر است که با توجه به سیاست افزایش تولید که در انجمن تولید میشود در آن بخش هم شاهد یک افزایش بودیم که امیدواریم به رونق فیلمسازی در کشور منجر شود.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره نشستهای مدنظر برای این دوره از جشنواره، گفت: سال گذشته نشستهایی داشتهایم و طراحی ما این است که امسال ۱۰ نشست داشته باشیم که شکل نوعی خواهد داشت. بخش ورکشاپها همیشه یک بخش جدی بوده است و در نظر داریم از بهترینها دعوت کنیم تا در این نشستها حضور داشته باشند.
وی درباره فیلمهای اقلیتهای جنسی بیان کرد: آنچه تحت عنوان ال جی بی تی تعریف میشود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت. به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنوارههای دیگر میشود و نسبت به آنها دوپینگ میشود با تعداد زیادی فیلمهای شبیه به هم مواجه میشوید که هر جشنوارهای برای آن خط ویژهای باز کرده است. این یک روند غیر عادی برای کسانی است که چنین آثاری میسازند و رزومه ساخته میشود. ما ترجیح میدهیم جزوی از این پروسه نباشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را دارد، البته امسال هم اثر کمتری در این حوزه به ما رسید. درباره کودککشی هم همان سیاست را داریم. این ۲ موضوع به عنوان خط قرمز ما است.
آذرپندار در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: من تحلیلی درباره شدت و ضعف دوقطبی ندارم. ما فضا را برای شرکتکنندگان آماده کردیم. یادتان باشد سال گذشته معترضان کسانی بودند که فیلمشان پذیرفته شده بود. این نشان میدهد که ما در پذیرش آثار نگاه این چنینی نداریم، برخی تحت فشار چنین تصمیمی را گرفته بودند. در جشنواره سلیقههای مختلف وجود دارد. من یک دوره این جشنواره را برگزار کردم و میشود درباره مضامینی که در جشنواره به نمایش درآمدند صحبت کنیم. سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی وجود داشت، ما استقبال میکنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را فیلم کنند. ما همان سیاست پیشین را داریم تا با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف باشیم اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم میتواند حضور پیدا کند. تعدادی از این فیلمهای منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که فیلمهای سیاسی داشته باشیم. اگر فیلمی باشد که هنرمندانه و مودبانه و موقر درباره حوادث گذشته باشد حتما میتواند در جشنواره حضور داشته باشد. امروز لازم است هیچ دوقطبی در جامعه ما تشدید نشود. در ایام جشنواره هم میشود این ماجرا را قضاوت کرد.
وی درباره تفاهمنامه با خانه کتاب عنوان کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه جایزهای را برای فیلمهای اقتباسی داد، البته ما هم رویدادهایی مرتبط با کتاب داشتیم. امسال هم ما بین پنج تا ۱۰ کتاب سینمایی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه تفاهم با خانه کتاب آنچه وجود دارد این است که ما فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان را خواهیم داد. این بخشی از تفاهمنامه با خانه کتاب است که نیمی از ۴۰۰ میلیون تومان را انجمن و نیمی دیگر خانه کتاب عهدهدار میشود. همچنان خانه کتاب به تعدادی از فیلمهای برگزیده خود از منظر اقتباسی در اختتامیه جایزه خواهد داد و ما از این موضوع خوشحالیم.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره اینکه چه تعداد فیلم سیاسی در این دوره از جشنواره حضور دارد، توضیح داد: در بخش داخلی هنوز دقیق نمیتوانم بگویم چه تعداد فیلم سیاسی داریم چون آثار در حال بازبینی هستند اما میتوانم به شما این اطمینان را بدهم که فیلمهایی با مضامین سیاسی را خواهیم داشت هر چند مضامین سیاسی محدود به اتفاقات سال گذشته نیست. فیلمهای سیاسی امسال در جشنواره نماینده خواهد داشت. سال گذشته از هیات انتخاب خواسته بودم که به فیلمسازی سیاسی توجه شود چون ما باید اعتمادزایی کنیم تا فیلمسازان بدانند مضامین سیاسی تابو نیست. ترجیح میدهیم مضامین اخلاقی برای ما تابو باشد.
این گزارش تکمیل میشود…
در پی انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبانی که برای آزمون عملی رشتههای هنر شرکت کرده بودند، با حذف دو رشته «مجسمه سازی» و «سینما» دانشگاه هنر در دفترچه مواجه شدند که این اتفاق موجب نگرانی متقاضیان این دو رشته پرمخاطب گروه آزمایشی هنر شد. در این راستا معاون آموزشی دانشگاه هنر با تاکید بر اشتباه بودن حذف دو رشته «مجسمه سازی» و «سینما» از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان، گفت: این اشتباه سیستمی از سوی سازمان سنجش اتفاق افتاده است به زودی در اصلاحیه دفترچه رفع خواهد شد.
شاید تابستان امسال به لحاظ همزمانی با ایام سوگواری محرم و صفردر زمینه اجرای صحنهای بیرمق است اما طی یک ماه اخیر آلبومهای متنوعی منتشر و روانه بازار شدهاند.
سینماپرس: عضو شورای عالی سینما و رئیس فرهنگستان هنر گفت: یکی از مأموریتهای اصلی و مهم مجمع تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین از جمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزشها است، خروجی فعالیت این مجمع باید احیای حقوق معنوی مخاطب و حفظ حقوق مخاطبین باشد.
به گزارش سینماپرس، دومین جلسه مجمع مشورتی «تحلیلگران محتوای صوتو تصویر فراگیر» با حضور مجید شاه حسینی عضو شورای عالی سینما و رئیس فرهنگستان هنر، محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون و نمایندگان حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج رسانه کشور، انجمن سواد رسانهای ایران، مجمع «رصتا»، اتحادیه تهیهکنندگان فیلم و سریال ایران، رادیو نمایش و مدرسه نقد جام جم در سالن جلسات ساترا برگزار شد.
مجید شاه حسینی عضو شورای عالی سینما و رئیس فرهنگستان هنر در این جلسه گفت: یکی از مأموریتهای اصلی و مهم مجمع تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین ازجمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزشها است. خروجی فعالیت این مجمع باید احیای حقوق معنوی مخاطب و حفظ حقوق مخاطبین باشد.
مجید مجیدی مدیر کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان حوزه هنری نیز گفت: مأموریت مجمع مشورتی تحلیلگران ساترا، ایجاد و تقویت فرآیند تحلیل محتوای سریالها و برنامههای نمایش خانگی به منظور اثرگذاری بر جریان تولید، توزیع و مصرف رسانههای صوت و تصویر فراگیر است. در راستای انجام این مأموریت، مجمع مشورتی تحلیلگران ساترا با بهرهگیری از مهارت تحلیل و نقد صاحبنظران، کارشناسان، کنشگران و سامانهها در راستای آگاهی بخشی به مخاطبان و با هدف حفظ حقوق معنوی آنان و با استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما باید برای طراحی و اجرای برنامههای مختلف در این زمینه اقدام کند.
همچنین محمدمهدی مؤمنیها مدیرکل توسعه شبکه تنظیمگران اجتماعی ساترا در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از روند آمادهسازی اهداف عملیاتی و بلند مدت مجمع مشورتی «تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر» بیان کرد: تقویت تحلیل محتوای سریالها و برنامههای نمایش خانگی و حمایت از حقوق معنوی مخاطب، دو هدف کلان شکلگیری مجمع است که ذیل هر یک از این دو هدف، سایر اهداف عملیاتی و بلندمدت احصا شده است.
در ادامه، اعضای مجمع به بحث و گفتوگو درخصوص اهداف عملیاتی تقویت تحلیل محتوای سریالها و برنامههای نمایش خانگی پرداختند و مقرر شد حمایت از بهرهبرداری از ظرفیت سامانههای شناخته شده تحلیل محتوا در کشور، شناسایی و پرورش ظرفیتهای انسانی در حوزه تحلیل و نقد، برنامهریزی برای تقویت شبکههای نخبگانی و سامانههای تحلیلگر، بهرهبرداری از ظرفیت سازمان صدا وسیما در حوزه تحلیل، نقد و بررسی، ارتقای سواد رسانهای متولیان و کاربران سکوهای نمایش صوتو تصویر فراگیر، آگاهیبخشی به مخاطبان صوتو تصویر فراگیر با هدف تبدیل هر مخاطب به تحلیلگر محتوا و حمایت از برگزاری نشستها، همایشها، جشنوارهها و سایر رویدادها در راستای اهداف مجمع، جزو اهداف عملیاتی و بلندمدت مجمع در نظر گرفته شود.
همچنین حمایت از حقوق معنوی مخاطب، گفتمان سازی ادبیات نقد، ارزیابی و تحلیل، ایجاد و توسعه بدنه مردمی و نخبگانی تنظیمگری، تحلیل جریان ممیزی و ارائه پیشنهادات برای ارتقای نظام شاخصهای ممیزی با اولویت رعایت حقوق معنوی مخاطب و ترویج و معرفی سامانههای تحلیلگر حامی حقوق معنوی مخاطب در سکوها، رسانه ملی و سایر رسانهها به منظور آگاهیبخشی و توانمندسازی کاربران از دیگر اهداف عملیاتی این مجمع تعیین شدند. مجید شاه حسینی: یکی از مأموریتهای اصلی و مهم مجمع تحلیلگران محتوای صوت و تصویر فراگیر توجه جدی به حقوق معنوی مخاطبین ازجمله حقوق تربیتی و اخلاقی و ارزشها است. خروجی فعالیت این مجمع باید احیای حقوق معنوی مخاطب و حفظ حقوق مخاطبین باشد.
سینماپرس: تهیه کننده سریال سلمان فارسی از پیوستن تعداد کثیری از بازیگران شاخص جدید به مجموعه سلمان فارسی تا دوماه دیگر خبر داد.
به گزارش سینماپرس، حسین طاهری با بیان اینکه ساخت فصل ایران سریال سلمان فارسی اخیرا آغاز شده است و ما نخستین روز فیلمبرداری را باحدود ۶۰۰ نفر از هنروران سینمایی و تئاتری از استانهای مختلف کشوردر کاروانسرای مرمر آغاز کردیم اظهار کرد: امیدواریم طی کمتر از دوسال بتوانیم فصل ایران را که جدیترین فصل سریال است به پایان برسانیم.
وی افزود: این فصل مهم در فضایی با معماری ویژه دوره ساسانی که خود نخستین مجموعه منحصر به فرد ساخت و سازهای دوره ایران باستان در کشور است، فیلمبرداری میشود. این بناها از بناهای ماندگار در شهرک غزالی خواهد بود.
تهیه کننده سریال سلمان فارسی با بیان اینکه افتخار داریم اعلام کنیم که مراحل صفر تا صد ساخت این بناهای ارزشمند در ظرف کمتر از پنج ماه با دستان هنرمندان جوان عزیزمان انجام شده است، گفت: با توجه به سیاستهای ارزشمند سازمان، دکتر جبلی و مدیران سیما و با تشکر از مدیریت خوب شهرک غزالی، این ساخت و سازهای باشکوه دوره ساسانی در این شهرک از پنج هزار متر مربع، به ۲۰ هزار متر مربع تا اوایل پاییز خواهد رسید و امیدواریم تا پایان فصل ایران ساخت حدود ۸۵ هزار مترمربع لوکیشنهای دوره ساسانی را شاهد باشیم که شامل کاروانسرای مرمر، مجموعه مرکزی ماربین (آتشکده، دیوانخانه، سربازخانه و…)، شهر جی، شهر تیسفون، مجموعه خانه بودخشتان، کاخ تیسفون و … است.
طاهری همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار اخباری پیرامون تخریب برخی لوکیشنهای قدیمی در شهرک سینمایی برای ساخت لوکیشنهای سلمان فارسی عنوان کرد: خیر، مدیریت خوب شهرک غزالی براساس یک برنامه کامل و جامع مشغول بازسازی شهرک است و فقط محل برخی لوکیشنهاجابهجا خواهد شد که مشغول انجام این کار هستند. ما بر اساس مجوزِ شهرک و میزان مساحتی که به ما اختصاص داده شده، بخش ایران را میسازیم.
تهیه کننده سریال سلمان فارسی با بیان اینکه از هیچ تجهیزات و مواد وارداتی در ساخت لوکیشنها استفاده نکردیم، درباره توجه به مستندات تاریخی در ساخت فضاهای تاریخی دوره ساسانی عنوان کرد: بیشترین توجه ما این است که اجزاء با مستندات ساخته شده و کوچکترین خطایی نداشته باشد. شما استحضار دارید که در فیلمسازی بخشی استنادی و بخشی ذوق و سلیقه طراح و کارگردان فیلم است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه هرازگاهی نام بازیگرانی که به مجموعه سلمان افزوده شدهاند در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، بازیگران جدیدی در هفتههای آتی به پروژه اضافه میشوند؟ گفت: بله، حدود دوماه دیگر که فصل مهمیاز قسمت ایران در مجموعه «ماربین» فیلمبرداری میشود، تعداد کثیری از بازیگران به پروژه ملحق خواهند شد. عمده دوستان بازیگر در سینما، تلویزیون و تئاتر، علاقهمند هستند در سریال سلمان بازی کنند.
طاهری اضافه کرد: براساس گفتگوهای اولیه که با خیلی از بازیگران درجه یک کشور انجام دادهایم، امیدواریم ظرف دو ماه آینده قراردادهایشان منعقد و وارد صحنه شوند.
وی همچنین با اشاره به حضور بازیگرانی از اقوام و قومیتهای مختلف در سریال گفت: بیش از ۴۰ بازیگر خارجی در فصل اول از مراکش، تونس، یونان و ارمنستان بازی کردند که البته تعداد بازیگران خارجی در فصل ایران کمتر است. در فصل حجاز شاهد حضور بازیگران بسیاری از جهان عرب، آسیا و اروپا خواهیم بود.
تهیه کننده سریال سلمان فارسی با بیان اینکه فیلمبرداری فصل ایران سریال از ۱۹ مرداد به طور رسمیآغاز شده است اظهار کرد: برنامهریزی ما برای تولید فصل ایران حدود دوسال است که تلاش داریم به پایان برسد، همچنین امروز اعلام میکنیم که پیش تولید فصل حجاز هم شروع شده است و اکنون همکاران ما در بخش حجاز مشغول کار طراحی، بررسی و انتخاب لوکیشنها و … هستند تا پیش تولید فصل حجاز را همزمان و با سرعت مناسبی آغاز کرده باشیم.
آلبوم موسیقی «گمشده دل» به آهنگسازی سعید هنرمند و خوانندگی مجتبی عسگری در سبک موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
دانشگاه یکی از پایگاههای تعیین کننده و تاثیرگذار در پیشبرد اهداف ملی کشور است. کارکرد دانشگاه تنها در آموزش و پژوهش خلاصه نمیشود، بلکه یک پایگاه کلیدی برای کسب مهارتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. رادیو گفتگو که رسالت نخبگانی و نقش یک رسانه تخصصی را در حوزه دانش ایفا میکند، به تازگی در جدول پخش برنامههای خود، ظرفیتی را برای حضور روسای دانشگاهها در کشور فراهم کرده است این برنامه به تهیه کنندگی نادر بنی صفار به روی آنتن میرود، که در ادامه با این تهیه کننده به گفتگو پرداختیم.
نادر بنی صفار، تهیه کننده رادیو گفتگو مطرح کرد: مسلما توسعه اقتصادی کشورها با شرایط آموزش عالی آنان در ارتباط است، بنابراین سیستم آموزش عالی تولیدکننده هنجار است و باید سرمایه انسانی لازم را در اختیار نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه قرار دهد. این نهاد بزرگ اجتماعی و فرهنگی به ویژه در عرصه علم و فناوری، جامعه را برای تسلط بر رویدادهای آینده توانمند و مهیا میکند. در نتیجه بررسی عملکرد روسای دانشگاهها به عنوان قلههای این پیشران ضروری به نظر میرسد؛ که رسانه میتواند مسیر پیشرفت این افراد را معرفی کند.
بنی صفار با بیان اینکه برنامه «پیشران علم» به سراغ قلههای پیشرانهای علمی کشور یعنی همان روسای دانشگاهها میرود، ادامه داد: این برنامه که از ۲۶ مرداد ماه ساعت ۲۲ به روی آنتن رفته، سعی دارد نهادهای دانشگاهی را از سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که پایههای توسعه یک ملت محسوب میشوند، مورد بررسی قرار دهد.
وی پیرامون ضرورت تولید این برنامه، بیان کرد: نقش و اهمیت دانشگاه به عنوان یک پدیده جریان ساز در تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای کلان علمی کشور و نیز نقش این اَبرپدیده علمی در ریل گذاری سیاستهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور در افق چشمانداز از رویکردها و رهیافتهای موثر گفتگوهای این برنامه با مهمانان است.
بنی صفار اظهار کرد: پیگیری چالشهای رسیدن به اهداف علمی دانشگاه، چگونگی استفاده از پژوهشهای دانشگاه در پیشبرد اهداف جامعه، نحوه حمایت از دانشجویان، سطح علمی اساتید و… نیز از دیگر محورهای مورد بحث در برنامه پیشران علم خواهد بود.
این تهیه کننده در توضیح انتخاب نام «پیشران علم» برای این برنامه افزود: دانشگاه به عنوان جبهه مقدم در رصد علمی و چشم انداز هر جامعه دخالت موثری دارد و به طور یقین نقش پیشران دانش را به طور خاص در کشور انجام میدهد، از این رو نام برنامه را «پیشران علم» انتخاب کردیم.
بنی صفار در پایان خاطرنشان کرد: برنامه پیشران علم که نگاهی اجمالی به زندگی روسای دانشگاههای کشور دارد هر هفته پنج شنبهها میزبان یکی از این اساتید دانشگاه است و روسای دانشگاههایی مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ۱۳ دانشگاه دیگر در لیست دعوت این برنامه خواهند بود.