X

بایگانی شهریور 4, 1402

دفتر سینمایی

چنانچه بازیگری پشیمان شود و از رفتار خود ابراز ندامت کند و به اصول قبلی بازگردد، با تصمیم مراجع ذی صلاح می‌تواند فعالیت کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی به ارایه توضیحاتی درباره ادامه فعالیت بازیگران هنجارشکن پرداخت.

به گزارش سینماپرس، سی‌امین قسمت از برنامه «نقد سینما» شب گذشته ۳ شهریور ماه با موضوع «تنهایی» روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

اولین بخش «نقد سینما» به میز سینمای ایران اختصاص داشت که محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی میزبان سیدمرتضی فاطمی کارگردان فیلم سینمایی «بی‌مادر» شد.

سیدمرتضی فاطمی ابتدا بیان کرد: همیشه به این فکر می‌کردم که روزی باید فیلم بسازم و هدفم این بود که تجربه‌های زیسته‌ام را در قالب بزرگ‌تر و پُرمخاطب‌تر با دیگران به اشتراک بگذارم. منتظر فرصتی بودم که این کار را انجام دهم و زمان کرونا بهترین فرصت بود که از سکوت و تنهایی بهره ببرم و در خلوت خود متمرکز بنویسم.

وی ادامه داد: این فیلم محصول زیسته من است. این اثر از یک فلسفه‌ای تبعیت می‌کند و دنبال بیان مطالبی نبود که مخاطب پس بزند؛ اینکه انسان‌ها مجموعه ای از بیچارگان هستند که مجبورند کُنش کنند. من در فیلمم آدم بد ندارم و در اجرا و تدوین تلاش کردم به روایت وفادار باشم.

کارگردان «بی‌مادر» با بیان اینکه نگاه پست مدرنی به حقیقت و زندگی دارد، تصریح کرد: از نظر من انسان بین ۲ جبر تولد و مرگ قرار گرفته است. همچنین ژنتیک، زیست‌جهان، جغرافیا و …‌. دست انسان نیست اما به این معنا نیست که انسان اختیار ندارد. نگاه من این است که یک چیزهایی در هر حال دست آدم نیست اگر این اتفاق به فیلم ضربه می‌زند که اشتباه است اما اگر نه، یعنی من درست رفتم. «بی‌مادر» در ۶ ماه اخیر در ۴ جشنواره حضور داشته که در سه رویداد جایزه برده است. اما نظر من این است که این نگاه کار می‌کند و در خارج از ایران بیشتر طرفدار دارد.

فاطمی درباره معنادار بودن رنج کاراکترها مطرح کرد: ما در سینما قرار نیست به چیزی پاسخ بدهیم بلکه باید سوالی را طرح کنیم و با صدای بلند بپرسیم، مثلا اینکه انسان‌ها تا کجا باید به قرارها و قول‌هایشان پایبند باشند؟ من دنبال معنادار بودن و پاسخ نبودم اما معتقدم کاراکتر «مهروز» معنای بزرگی را به مخاطب می‌دهد.

وی در ادامه گفت: نزدیک به ۷ دقیقه از فیلم «بی‌مادر» در ایام جشنواره کوتاه شد و ما برای اولین بار صحنه زایمان طبیعی را در سینمای ایران می‌بینیم. همکاری‌های بسیاری برای این اتفاق رخ داد چون اگر نمی‌دیدیم، برخی سکانس‌ها شاید معنایی پیدا نمی‌کرد.

فاطمی یادآور شد: تنهایی یک بحران و آسیب دنیای مدرن است که به غلط ترویج و تبلیغ می‌شود. من به شدت تنهایی را می‌پسندم؛ اما معادل کردن واژه تنهایی با انزوا، همان چیزی است که انسان مدرن از آن رنج می‌برد. از نظر من انسان در جزیره انسان نیست و در اجتماع تبدیل به انسان می‌شود اما نیاز به خلوت دارد. افراد باید بدانند جز خودشان و نزدیک‌ترین دوستان و خویشاوندان قرار نیست کسی باری از دوش کسی بردارد و آنجاست که انسان با تنهایی مواجه می‌شود.

در ادامه محمد صابری اظهار کرد: حس من نسبت به «بی‌مادر» دوگانه است. من سه بار فیلم را دیدم و در هر نوبت این اثر در لحظاتی من را درگیر کرد. «بی مادر» از منظر فیلم اول یک فیلمساز نقاط قوت و ضعفی دارد. این اثر به لحاظ نماهای بصری یکی از بهترین فیلم‌اولی‌هاست و از مسعود سلامی به عنوان فیلمبردار جز این انتظار نمی‌رفت که تلاش کرد فیلم تماشایی شود. همچنین موسیقی نیز تاثیرگذار بوده است.

وی یادآور شد: اما آنجا که بناست رابطه علت و معمولی بین کاراکترها شکل بگیرد، از نظر من اتفاق نیفتاده است و احساس مخاطب را چندپاره و دچار گسست می‌کند. این جهانی که خلق شده به جهت علت و معلولی یک‌پارچه نیست و تصمیم کاراکترها متکی بر شخصیت‌شان نیست. همین باعث احساس دوگانگی مخاطب می‌شود.

همچنین امیررضا مافی میزبان برنامه عنوان کرد: به نظر می‌رسد که کارگردان «بی‌مادر» معتقد است که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که جبر بر ما مستولی است و شخصیت‌ها بنا بر جبر حاکم رفتارهایی انجام می‌دهند. این جبر در قیاس با اختیار باید دیده شود و بنا بر نگاه پست‌مدرن کارگردان باید دید که سویه بعد از جبر برای او اختیار است؟

ادامه فعالیت بازیگران هنجارشکن منوط به تایید مراجع ذی‌صلاح است

در ادامه برنامه روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره دستورالعمل اکران و نمایش فیلم‌هایی که بازیگرانشان کشف حجاب کردند، گفت: اخیرا مصاحبه‌ای از قول بنده منتشر شده است که در آن کلیتی از قوانین و مقررات وزارت ارشاد را گفتم. به دلیل ضرر و زیان و خسارت عمده‌ای که به بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان آثار به واسطه عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و تبعیت از قوانین و موازین رسمی کشور از سوی برخی بازیگران و عوامل وارد شده است، طی جلسات مرتبطی که با مدیران سینمایی داشتیم گفتم که باید مسیر پیشرو را برای فعالان این اثر روشن کنیم تا هم از اتفاقات مشابه ماه‌های اخیر مراقب کنیم و هم آثاری را که در شرایط قبل از این اتفاقات و رفتارهای هنجارشکنانه عده‌ای تولید شده است، اکران کنیم.

وی ادامه داد: طبق اعلام و دستور مقام عالی وزارت و به تبع آن رئیس سازمان سینمایی امیدواریم و تلاش می‌کنیم در روند طبیعی، آثاری که ماقبل از رفتارهای هنجارشکنانه تولید شده است، وارد چرخه اکران شوند. با این روش امنیت سرمایه را نیز می‌توانیم تضمین کنیم.

مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی مطرح کرد: درباره بازگشت بازیگران هنجارشکن و یا عاملان متخلفی که اقدام به قانون‌شکنی کرده اند، باید مراجع ذی صلاح تصمیم بگیرند. پیش‌تر هم وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی گفتند که مسیر، مسدود و بن بست نیست و چنانچه بازیگری پشیمان شود، از رفتار خود ابراز ندامت کند و به اصول قبلی بازگردد، با تصمیم مراجع ذی صلاح می‌تواند فعالیت کند. البته در این مسیر فقط سازمان سینمایی تصمیم گیر صفر تا صد نیست. چراکه برخی اقدامات خارج از قاعده سینما و هنر اتفاق افتاده، شکل قضایی، حقوقی، امنیتی و … به خود گرفته است و تصمیم‌گیری صرفا در سازمان سینمایی انجام نمی‌شود و در فضایی فراتر اتفاق می‌افتد.

فیلم سینمایی «بو ترسیده» سوژه این هفته میز نقد سینمای جهان در برنامه «نقد سینما» با حضور آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان بود.

آرش خوشخو ابتدا اظهار کرد: «بو ترسیده» در دسته فیلم‌هایی است که به مخاطب احساس ترس و ناامنی می دهد، تمدن معاصر را ناقص می‌داند و پشت رفاه زندگی امروزی اضطراب نشان می‌دهد. این موضوع در سینمای امروز سابقه بسیار دارد که بهترین آن «پرندگان» هیچکاک است. این اثر به مخاطب جهان‌بینی نمی‌دهد و مجموعه‌ای از کابوس‌های مرد معاصر است. این اثر با وجود آنکه کار پُرزحمتی بوده است، من را راضی نکرد.

وی ادامه داد: این فیلم برای بیان مساله تنهایی خود را دست بالا می‌گیرد و بیشتر زمان مخاطب را تلف می‌کند و از راه سختی با مخاطب ارتباط می‌گیرد. سازنده این اثر داستان خود را جدی گرفته است و می‌خواهد همه نشانه‌ها را در فیلم بگذارد. این باعث می‌شود مخاطب پس بزند.

این منتقد سینما یادآور شد: ناگفته نماند ارتباط مادر و پسر و ضربه‌ای که رفتار سلطه‌جویانه مادر به پسر زده در سینما بسیار مطرح شده است اما نمی‌توان از «بو ترسیده» به عنوان اثری خوب یاد کرد.

در ادامه محمدرضا مقدسیان اظهار کرد: در نوبت اول تماشای فیلم برایم سخت بود اما زمانی که دوباره تماشا کردم، چیزی که برایم رقم زد این بود که این اثر حوصله می‌طلبد. ما در این فیلم بحث‌های اجتماعی را به شکل بیرونی و نمادین می‌بینیم. در این میان قصد دارم به این مطلب اشاره کنم که واژه تنهایی و مفهوم آن اضطراب‌آفرین است، یعنی احتمال اینکه ما در مقابل خطر بی‌دفاع باشیم، بیشتر است.

وی مطرح کرد: همه کسانی که درباره روانشناسی رشد صحبت می‌کنند، می‌گویند که ریشه شکل‌گیری شخصیت و احساس امنیت در دنیا به دوران کودکی و ارتباط با مادر بازمی‌گردد.

این منتقد سینما مطرح کرد: باید به علاقه‌مندان سینمای جهان گفت که اگر حوصله دارید این فیلم را تماشا کنید. ناگفته نماند که هر جا «بو» می‌ترسد، دنیا را ترسناک می‌بیند.

امیررضا مافی نیز عنوان کرد: «بو ترسیده» قصد دارد حرف زیاد بزند اما اگر می‌خواست کمتر حرف بزند و روی یک موضوع تکیه می‌کرد، می‌توانست اثر بهتری خلق کند.

در ادامه «نقد سینما» میز گفتگوی ویژه با موضوع «تصویر تنهایی در سینمای ایران» با حضور بابک خواجه‌پاشا نویسنده و کارگردان سینما برپا شد.

خواجه‌پاشا ابتدا بیان کرد: ما از لحاظ بیولوژیک به روابط اجتماعی نیاز داریم اما جامعه مدرن باعث از دست دادن این روابط اجتماعی شده و اولین دلیل آن ترس است. هنرمندانی که روشن‌فکر به معنای درست آن هستند یعنی پیشتر را می‌بینند، درد تنهایی را حس می‌کنند و بر اساس آن فیلم می‌سازد. شاید یکی از دلایلی که ما ورود نکردیم این است که هنوز تنها نشدیم و درد را حس نکردیم.

وی ادامه داد: درد تنهایی، درد بزرگی است و سال‌ها می‌توان درباره آن فیلم ساخت اما متاسفانه به آن دقت نمی‌کنیم. اگر از من بپرسند که چگونه می‌توان شخصیت تنها را نشان داد، می‌گویم باید رابطه شخصیت را با خود و دیگران واکاوی، کشف و بررسی کرد.

کارگردان «در آغوش درخت» بیان کرد: درام براساس قهرمان، فیلمنامه و مضمون شکل می‌گیرد اما مضمون و شخصیت در مساله تنهایی با هم عجین می‌شوند و شخصیت باید چنان تنها باشد که مضمون را به دوش بکشد. این اتفاق به سختی در فیلمنامه رخ می‌دهد. در این مسیر فیلمنامه‌نویس باید جرات این کار را داشته باشد و سرمایه‌گذار هم نباید به از دست دادن گیشه فکر کند.

خواجه‌پاشا توضیح داد: ما در فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک» با تنهایی روبرو هستیم که منجر به رشد می‌شود. اما در فیلم سینمایی «شعله ور»، دردِ تنهایی منجر به گارد می‌شود. در حقیقت کسانی که در سینمای حمید نعمت‌الله تنها هستند، برای دیگران خطر دارند و این مساله آسیب‌زا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار کتابی درباره ساز ویولا در بازار جهانی


امیرحسین طائی (نوازنده ویولا و خواننده موسیقی ایرانی) کتابی با عنوان “Famous Viola Concertos” به‌ معنای «کنسرتوهای مشهور ویولا» را به بازار عرضه کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بک تو بلک» درسالن اصلی باقی می‌ماند/ «سوسمار» به چارسو می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر میزبان ۷ اثر جدید نمایشی می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، در دور جدید اجراهای مجموعه تئاتر شهر، هفت نمایش در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش روی صحنه هستند.

در تالار اصلی اجرای نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان از ۲۶ مرداد آغاز شده و در آن سجاد افشاریان، نیکو بستانی و مهدی زندیه به عنوان بازیگر حضور دارند.

تالار چهارسو نیز با ۲ نمایش «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل زنده ساعت ۱۸:۱۵ با مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان و «سوسمار» به نویسندگی حمید جبلی و کارگردانی رحمت امینی از ۶ شهریور ساعت ۲۰:۱۵ با مدت زمان یک‌ ساعت و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان، میزبان علاقه‌مندان است.

در نمایش «چخفته» رومینا فرمانی، فرزانه محمدحسین، یگانه منصوری، سارا زارعی، امیرحسین فروتن، سارا عزیزی، کیارش زرین، سیاوش کریما، محمدعلی الحمد و محمدعلی براتی به عنوان بازیگر حضور دارند.

همچنین بهار مشیری، ابوذر ساعدی، فرزانه برهمن، عرفان معصومی و نوید جهانزاده به عنوان بازیگر در نمایش «سوسمار» ایفای نقش می‌کنند.

تالار قشقایی نیز از روز دوشنبه ۶ شهریور میزبان نمایش «شبیه خون» به نویسندگی سهراب حسینی و کارگردانی محمد حاتمی با مدت زمان ۷۰ دقیقه، قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان و ساعت اجرای ۱۸:۱۵ خواهد بود. در این نمایش محمد حاتمی و صدف محسنی به عنوان ۲ بازیگر نمایش حضور دارند.

در تالار سایه از روز جمعه ۳ شهریور ۲ نمایش جدید «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» به نویسندگی و کارگردانی مجید شکری و «آوینیون» به نویسندگی و کارگردانی حسن معینی به صحنه رفته‌اند.

نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» ساعت ۱۸ با مدت زمان ۷۵ دقیقه قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان و بازی مجید شکری، ‌ مرتضی دلداده، سارا رضایی و بنیامین صیادی‌نیا روی صحنه است.

نمایش جدید دیگر تالار سایه با عنوان «آوینیون» ساعت ۲۰ و مدت زمان ۹۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۱۰ هزارتومان از ۳ شهریور شروع به اجرا کرده و در آن عبدالحمید گودرزی، ‌ امیر جوشقانی، ملیحه بقایی و سعید عساکره به عنوان بازیگر حضور دارند.

کارگاه نمایش مجموعه هم تا ۱۰ شهریور میزبان نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» نوشته آنتوان اگزوپری و کارگردانی نیما گودرزی خواهد بود. در این نمایش که ساعت ۱۹:۴۵، با مدت زمان یک ساعت و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومانی روی صحنه است، محمدصادق اسدی، شاهین بامداد، مریم تولایی، الهام زارعی و نیما گودرزی ایفای نقش می‌کنند. همچنین حسین مسافرآستانه به عنوان مدیر پروژه در این نمایش حضور دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک اثر جدید برای علاقمندان موسیقی فلامنکو


کتاب آموزشی «پالماس» نوشته محمدرضا رئیسی و محمد موذن به عنوان نخستین متد آموزشی پالماس‌نوازی در ایران منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حواسم به تمام جزییات هست و ورود می‌کنم/بلیت خانم «نغمه ثمینی» را شخصا می‌دهم که به ایران بیایند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر کل هنرهای نمایشی با تایید اینکه برخی مداخله‌ها در کار این اداره وجود دارد، تاکید می‌کند که تا به حال اجازه نداده کسی در امور تئاتر دخالت کند.

به گزارش سینماپرس، مدیر کل هنرهای نمایشی در گفتگوی نسبتا مفصل خود با ایسنا با بیان این که نقد در ذات تئاتر وجود دارد، گفت: مسئولان باید برای برطرف کردن معضلات جامعه از زاویه دید هنرمندان، اقدام کنند نه اینکه جلوی اجرای آن تئاتر را بگیرند یا ندیده، درباره آن اظهار نظر کنند. او همچنین نکاتی را درباره اداره تئاتر، کناره گیری تعدادی برخی هنرمندان از اجرای نمایش، حضور روحانیون در شورای نظارت و ارزشیابی و … تشریح کرد.

این گفتگو پیش از انتقال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همدان به یزد انجام شده است.

می‌دانیم در شرایط خاصی فعالیت می‌کنید و وضعیت کشور از نظر اجتماعی و اقتصادی دشوار است. اخیرا آقای سالاری در جلسه کانون کارگردانان نکته‌ای دردناک را اعلام کردند مبنی بر این که سال گذشته ۴ نماینده مجلس بدون دیدن نمایش «مخاطب» خواستار تعطیلی آن بودند. این مساله نشان می‌دهد که قوای سه گانه به اندازه کافی با هم تعامل ندارند و پرسش این است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دولت چقدر اختیار عمل دارید و می‌توانید پای تصمیم‌های خود بایستید؟

به صورت طبیعی این فشارها وجود دارد ولی نکته مهم این است که سکاندار مرکز هنرهای نمایشی از عقل و خرد برخوردار است و ۳۰ سال معلمی تئاتر کرده و آنقدر قدرت تشخیص دارد که خوب را از بد تمیز بدهد. من هم یک انسانم که کشورم برای تحصیلم سرمایه‌گذاری کرده و حالا به من اعتماد کرده و پست مدیریتی داده و باید به مدیر مجموعه به عنوان کسی که دارای خرد و قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری است، احترام بگذاریم و اختیار هم بدهیم که این کار را هم کرده‌اند اما این مداخله‌ها وجود دارد. تاکنون نظرات غیر کارشناسی در حوزه نمایش در انجام امور این اداره پذیرفته نشده، والا اینکه پیشنهادهایی را که در جهت پیشرفت تئاتر کشور باشد، گوش می‌کنیم و اگر قابل استفاده باشد، بهره‌مند می‌شویم. اگر اشتباهی هم صورت گرفته، با آن برخورد کرده‌ایم. تلاش ما بر این است که به هنرمندان تئاتر کمک کنیم چراکه از منظر هنری، جامعه را موشکافی می‌کنند و مسئولان باید برای برطرف کردن معضلات جامعه از زاویه دید هنرمندان، اقدام کنند نه اینکه جلوی اجرای آن تئاتر را بگیرند یا ندیده، درباره آن اظهار نظر کنند. حتی در جامعه‌ای که رو به پسرفت هم باشد، چنین چیزی دیده نمی‌شود. بله این اتفاق از سوی چند نفر از نمایندگان محترم مجلس افتاد و آقای سالاری (معاون هنری) حقیقتا پای این کار ایستاد و خود آقای وزیر هم پیگیر بود و وقتی سخنان ما را شنید، اقناع شد. اساسا نمایش دیدن، آداب و رسومی دارد. قرار نیست نمایش به به و چه چه داشته باشد. تئاتر کارکردی دارد. یا در این کشور کارکرد آن را برایشان روشن کنیم تا بدانند انتقاد در ذات تئاتر است و اگر نمایشی نقدی داشته باشد، نه تنها نباید ناراحت شویم بلکه باید تشکر هم بکنیم چون در جهت اصلاح ما کاربرد دارد. بنابراین این موارد هست ولی اداره کل هنرهای نمایشی کار خود را می‌کند و ما هم قانون داریم و بر مبنای دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کنیم. شاید برخی از دوستان با بندهایی که درباره تئاتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده، آشنا نیستند، اینها مواردی قانونی است که هیچ کس هم نمی‌تواند آن را تغییر بدهد.

مثلا نمایندگان مجلس معمولا در جشنواره‌ها، تئاتر می‌بینند. معمولا هم مراقبت می‌کنیم که چه کاری ببینند، یعنی به اندازه کافی این رفت و آمد به تئاتر و آشنایی با کلیت آن وجود ندارد. به همین دلیل می‌بینیم گاهی چنین مشکلاتی به وجود می‌آید. چه برنامه‌ای دارید که تعامل بیشتر و مشکلات، کمتر شود؟

دقیقا یکی از مشکلات فعلی جامعه ما این است که تعاملات‌و هم گرایی کم است. البته ما مشغول رایزنی با دیگر وزارتخانه‌ها هستیم. مثلا درباره جشنواره تئاتر فجر با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگی ارتباطات و … در حال رایزنی هستیم. تمام تلاش‌مان برای افزایش این هم‌افزایی‌هاست. نمایندگان مجلس را هم دعوت می‌کنیم که تشریف می‌آورند و اغلب هم از افزایش بودجه تئاتر دفاع می‌کنند ولی انتظار می‌رود مسئولان کشور از رده بالا تا پایین، حوزه هنر را رها نکنند و آن را در سبد مصرف کالای خود بگذارند. چه اشکالی دارد که رییس جمهوری یا معاون اول ایشان به تئاتر شهر بیایند و نمایش ببینند. این نشان‌گر درک و توان فرهنگی کشور است که مسئولان درجه یک آن تئاتر می‌بینند. در آلمان که من درس تئاتر خوانده و کار تئاتر کرده‌ام، اگر صدر اعظم، تئاتر نبیند، از مسئولیت خود خلع می‌شود چون تنها با تئاتر دیدن است که می‌تواند بودجه درستی برای این هنر تعریف یا از آن دفاع کند. نظر گرفتن از مشاوران هنری در قیاس با تجربه عملی تئاتر دیدن، بسیار متفاوت است. در هفته دولت از همه دولتمردان انتظار داریم در سبد مصرفی خود تئاتر را هم بگذارند. تمام قد از آنان استقبال می‌کنیم و برایشان فرش قرمز می‌اندازیم. اگر مسئولان رده بالا تا دیگر رده‌ها به تماشای تئاتر بیایند، متوجه کاربرد و تاثیر آن در کشور می‌شوند و درمی‌یابند که چرا کشورهای توسعه یافته این چنین بر تئاتر سرمایه‌گذاری می‌کنند چون نه تنها به تقویت سینما و دیگر رسانه‌ها منجر می‌شود، بلکه با رشد تئاتر، ناهنجاری‌ها و تخلف در جامعه از بین می‌رود. اینکه در سوییس کمترین تخلف صورت می‌گیرد، به این دلیل است که هنر نمایش بیشترین تولید را در این کشور دارد.

با وجود مراوداتی که با دوستان مجلس وجود دارد ولی ظاهرا تلاش‌شان برای ارتقای بودجه تئاتر خیلی جدی نیست.

تا زمانی که تئاتر به سازمان تبدیل نشود که ردیف بودجه مستقل داشته باشد، این اقدامات بی‌نتیجه است. جمعیت تئاتر ۹ میلیون است. سالی ۲هزار اثر تولید می‌کنیم. بودجه تئاتر نسبت به حوزه سینما بسیار ناچیز است. به این دلیل که سینما سازمانی است که بودجه مجزا دارد. متاسفانه برخلاف دیگر کشورها، هنوز تئاتر در کشور ما شغل محسوب نمی‌شود. تا زمانی که دولتمردان ما تشکیلات تئاتر را به سازمان تبدیل نکنند، این مشکلات وجود دارد. قبل از مدیریت دکتر منتظری، همه، خواهان افزایش بودجه بوده‌اند. الان بهسازی زیرساخت‌های تئاتر بالای ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. در این وضعیت همه هم از سراسر کشور متوقع هستند. اغلب شهرهای ما حتی همین کرج، سالن تخصصی تئاتر ندارند.

و متاسفانه همین بودجه اندک هم صرف یکسری جشنواره می‌شود که مدام هم در حال افزایش هستند. مثلا امسال جشنواره تئاتر «مباهله» اضافه شد که تازه سه روز قبل از برگزاری، دبیر آن معرفی شد.

ما به این جشنواره‌ها هیچ کمکی نمی‌کنیم. به برخی از آنها مانند مرصاد یا اندیمشک معمولا رقمی حول و حوش ۱۰ میلیون تومان کمک می‌کنیم. بیشترین بودجه ما صرف همان جشنواره‌های فجر و عروسکی، آیینی سنتی و … می‌شود. دولت باید به چند جشنواره‌ای که متعلق به خود اوست مانند جشنواره فجر که در جشن پیروز انقلاب برگزار می‌شود، بودجه مجزا اختصاص بدهد و بودجه آنها را در دل بودجه تئاتر تعریف نکند. یعنی مجلس باید بودجه جداگانه‌ای برای جشنواره های بین‌المللی به خصوص جشنواره تئاتر فجر در نظر بگیرد. الان تجمیع این بودجه‌ها در بودجه کلی تئاتر کشور، ما را گرفتار می‌کند. هرچند با برگزاری این جشنواره‌ها، بچه‌های تئاتری درگیر کار می‌شوند و مسئولان استان‌ها هم توجهی می‌کنند و سالنی تجهیز می‌کنند و بودجه‌ای در نظر می‌گیرند. البته به جشنواره «مباهله» ریالی کمک نکردیم بلکه در یزد چند شرکت خصوصی پای کار آمدند. می‌دانید که فعالان تئاتر خیابانی چون فروش بلیت ندارند، خیلی در مضیقه‌اند مگر اینکه برخی سازمان‌ها به آنان سفارش کار بدهند که آن هم یک کار سفارشی است.

در ایران ما تئاتر به عنوان شغل محسوب نمی‌شود. پیش از انقلاب اداره تئاتر داشته‌ایم که هم از نظر ساختار اداری، کارمند داشته و هم از نظر تاریخی جایی ارزشمند برای ماست که بزرگان تئاتر کشورمان در آن فعالیت کرده و در استخدام آن بوده‌اند ولی الان نه تنها آن ساختار کارمندی وجود ندارد، بلکه ساختمان اداره تئاتر هم رها شده است. تکلیف این اداره چیست؟

رها نشده. نقشه کار را کشیده‌ایم و به معاونت عمرانی وزارتخانه هم داده‌ایم که قیمت‌گذاری کرده‌اند. به موسسه توسعه هنر هم ارایه داده‌ایم. یک فرد خصوصی هم حاضر است قراردادی ببندد و طبق نظرات ما ساختمان را بسازد و به مدت ۱۰ سال از آن بهره‌برداری کند. نگاه ما این است که اداره تئاتر دو سالن اجرا، کافی‌شاپ و استراحتگاهی برای گروه‌ها داشته باشد. منتظریم که یا وزارتخانه دست به کار شود و اگر شرایطش را ندارد اجازه بدهد شرکت خصوصی وارد کار شود.

ضرب‌الاجلی هم برایش تعیین کرده‌اید؟

قرار بود تا پایان سالی که گذشت، به نتیجه برسد. می‌گویند شرایط خوبی نداریم و سازمان‌ برنامه و بودجه؟ تکلیف مسائل را روشن نکرده. به هر حال برای اداره تئاتر سه تا طرح داریم؛ صندوق توسعه هنر، دفتر طرح‌های عمرانی و بخش خصوصی. چون دیدم به نتیجه نمی‌رسم، سراغ بخش خصوصی رفتم زیرا آن ساختمان برای همه هنرمندان قابل احترام است و عمری پای آن گذاشته‌اند.

در این مدت، پاکسازی تئاتر شهر اتفاق افتاد ولی بعد از ساعاتی، دوباره دستفروش‌ها مستقر می‌شوند.

خوشبختانه با همراهی میراث فرهنگی مساله حریم در حال پیگیری است. امیدواریم با مجوزی که از میراث گرفته‌ایم، با بخش عمرانی وزارتخانه کار را شروع کنیم. بودجه‌اش را هم وزیر جداگانه کنار گذاشته‌اند که بتوانیم به سرعت کار را شروع کنیم. دوستان شهرداری و اعضای شورای شهر با وجود همه تلاش‌های خود برای پاکسازی تئاتر شهر قرار بود اول فکری برای استقرار دستفروشان کنند تا معیشت آنان به خطر نیفتد ولی متاسفانه هنوز مکانی پیدا نکرده‌اند. گفته‌اند ساختمانی مشابه پارکینگ پروانه نزدیک تئاتر شهر پیدا کرده‌اند. ولی در هر حال، ایجاد حریم تئاتر شهر برای حفظ آن ساختمان و بنایی که ثبت شده، ضروری است.

از بین رفتن این ساختمان که نماد تئاتر کشور است، جبران‌ناپذیر خواهد بود. نمی‌دانم بر چه اساسی در دوره مدیریت های قبلی در شهرداری، این حصار را برداشتند. در کشورهای دیگر دولتمردان به این ساختمان‌ها توجه و احترام ویژه‌ای دارند. آقای وزیر هم پیگیر است ولی متاسفانه این همگرایی و هم‌افزایی در کشور ما وجود ندارد و به همین دلیل هزینه‌های زیادی متحمل می‌شویم. اگر شهرداری و ارشاد و بهزیستی، راه آهن و … هم‌افزایی داشته باشند، چقدر بودجه تئاتر کشور ارتقا پیدا می‌کند ولی الان این همه دستگاه‌های موازی داریم که اگر هزینه‌ همه آنها در یک سازمان تجمیع می‌شد و همان سازمان برنامه‌ریزی می‌کرد، حال و روزمان این نبود. فرانسه، آلمان، ایتالیا، حتی سنگاپور و مالزی، ویتنام و هندوستان و … یک تشکیلات دارند که برای همه برنامه‌ریزی می‌کند نه اینکه ۵۰ دستگاه کنار هم موازی کاری کنند که این وضعیت گرفتاری در پی دارد. از نحوه برنامه‌ریزی، استراتژی، نظارت و … بگیر تا اینکه هر دستگاهی برای برگزاری جشنواره خودش چندین میلیارد هزینه می‌کند. اگر همه اینها بخشی از یک جشنواره بزرگ‌تر باشند، چقدر به تئاتر کشور کمک می‌شود. مثلا چه ایرادی دارد که جشنواره تئاتر فجر به مدت یک ماه برگزار شود و مابقی بودجه و برنامه‌ریزی تئاتر صرف تولید اثر و ارتقای این هنر و بهسازی و تجهیز زیرساخت‌ها شود. متاسفانه آنقدر جشنواره داریم که هنوز جشنواره این دستگاه تمام نشده، یکی دیگر شروع می‌شود. هرچند خداوند به کشور ما همه جور نعمتی بخشیده اما به ما هم خرد و هوشی داده که فکر کنیم و بهترین راه استفاده از این بودجه را پیدا کنیم. با همه این مشکلات، تلاش‌مان را می‌کنیم و در فاصله هفته دولت سال گذشته تا امسال مجوز بیش از ۴ هزار نمایش در سراسر کشور صادر شده است. هرچند برخی از مسئولان اشتباه‌هایی دارند، اما برخی از بچه‌های تئاتر هم قدردان بخش خصوصی نیستند و گاهی رفتارهایی می‌کنند که تهیه‌کننده خصوصی پشیمان می‌شود و هزینه‌اش را در خطر می‌بیند. از زمانی که آمده‌ام اجازه تعطیلی نمایشی را نداده‌ام الا اینکه کسی لجاجت کرده باشد. گاهی که مشکلی بوده، از کارگردان خواسته‌ام برطرف کند و کارش را روی صحنه ببرد. بالاخره ما هم قوانینی داریم و اگر خواهان رشد تئاتر هستیم، باید به آنها پایبند باشیم.

باعث خوشحالی است که در سراسر کشور ۴ هزار نمایش مجوز اجرا گرفته‌اند و تئاتر در همه استان‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد ولی با وجود این رشد کمی، همچنان جای بسیاری از هنرمندان شاخص ما خالی است.

واقعیت این است که همه هنرمندان را دعوت به کار کرده‌ایم. با این دغدغه به آقای طاهری مسئولیت مدیریت تئاتر شهر را دادم که هنرمندان تئاتر و پیشکسوتان را به کار دعوت کنند. پیشکسوتانی داریم که خوشبختانه سرپا هستند و می‌توانند کار کنند. ما نیز شرایط اقتصادی را فراهم می‌کنیم. ناگفته نماند که باید صداقت داشته باشیم. هنوز نتوانسته‌ایم شرایط اقتصادی ایده‌آل را ایجاد کنیم. با این حال دوستان مجلس بودجه‌ای در نظر گرفته‌اند و قولی هم به من داده‌اند و آقای وزیر و آقای سالاری هم پیگیر هستند. اگر این بودجه تا پایان این ماه محقق شود، تمام هنرمندان برجسته ما می‌توانند با بودجه خوب کار تولید کنند. در این شکل، انجمن نمایش شبیه تهیه‌کننده می‌شود و قرارداد می‌بندد و بعدا فرایند بازگشت مالی را طراحی می‌کنیم. الان مشکل، مسائل اقتصادی است نه اینکه هنرمندان نخواهند کار کنند. کمترین هزینه تولید یک تئاتر بین ۳ تا ۴ میلیارد است. بسیاری از هنرمندان نمی‌توانند با فروش گیشه این رقم را برگردانند. در کشورهای پیشرفته کمپانی‌های تئاتر کاملا حساب‌شده کار می‌کنند و کارگاه‌های دوخت لباس و دکور و سیستم تولید دارند ولی متاسفانه در ایران سیستم نداریم. وقتی پروسه تولید این چنین سخت است، هنرمندان ترجیح می‌دهند سراغ سینما بروند که مناسبات مالی‌اش مشخص و پروسه تولیدش تعیین‌شده است. خود من با این وضعیت نمی‌توانم کار کنم. کسی که تئاتر کار می‌کند، جهاد کرده است. بخصوص که مخاطب هم مهم است. فضای تبلیغاتی کم است، تلویزیون و سازمان زیباسازی شهر تهران همراه مناسبی با گروه‌ها ندارند. هزینه‌های اینها درصدهای مالی می‌خواهد که با گیشه مالی تئاتر اصلا جور در نمی‌آید. با این وصف، محصول هنری را کجا باید عرضه کرد.

درباره مخاطب و ضعف اطلاع‌رسانی گفتید. یکی از مشکلات ما این است که مخاطب خود را در تئاتر و رسانه‌های ما نمی‌بیند. تئاتر اجتماعی ما سال‌هاست که تضعیف شده. وقتی مردم دغدغه‌ها و مسائل خود را در تئاتر نمی‌بینند، چرا باید برای دیدن آن هزینه کنند؟

مشکل از ما نیست. خود من سر کلاس، بحث مخاطب‌شناسی را مطرح می‌کنم. کارگردان‌های جوانی که الان فعال شده‌اند، مخاطب خود و نیازهایش را نمی‌شناسند. این به دلیل گسست نسلی است. بسیاری از هنرمندان نسل میانه الان کار نمی‌کنند و در دانشگاه نیز تدریس ندارند. اگر هم چنین باشد، وظیفه من به عنوان تولیدکننده این است که نیاز مخاطب را تامین کنم. انگیزه کارگردان جوان باید از انتخاب متن مشخص باشد اما کارگردان‌های جوان ما فقط احساس خود را ملاک می‌دانند و به نیاز تماشاگر بی‌توجه‌اند. همین چند شب پیش نمایشی در تئاتر شهر دیدم. یک ساعت و نیم تفکر کردم که ارتباط این نمایش با فرهنگ خودمان را بفهمم. ملغمه‌ای درست کرده بود که فقط اجرایی روی صحنه ببرد. بخشی از این مشکل به سیستم آموزشی ما برمی‌گردد. وقتی شما در کمپانی‌های معتبر دنیا کار می‌کنید، دو پیوست اقتصادی و فرهنگی مطالبه می‌کنند. ضرورت اجرای آن نمایش باید مشخص باشد. در آلمان، مساله روز کشور را وارد نمایشنامه کلاسیک «تاجر ونیزی» کردند. کدام یک از کارگردانان ما این جسارت را دارند. کارگردان‌های بسیار فهیمی داریم که به هر دلیلی کار نمی‌کنند. اما الان از میان کارهایی که روی صحنه است، کدام نمایشی است که ذهن شما را درگیر کند. این اجراها همه پتانسیل تئاتر ما که نیستند. ما بسیاری از سرمایه‌های هنری‌مان را از دست داده‌ایم در حالیکه باید آنان را جذب می‌کردیم. درست است ولی باید پالسی هم از جانب شما باشد. البته ناگفته نماند که برای فصل جدیدمان اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و گروه‌های خوبی در تئاتر شهر نوبت اجرا دارند. همه اینها به پول برمی‌گردد نه اینکه به کارگردان پول بدهیم بلکه باید بستر و زمینه کار را فراهم کنیم. بحث سرمایه‌ها مطرح شد و لزوم پایبندی به قانون.

چه قانونی وجود دارد که اسم خانم نغمه ثمینی به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم نمایشنامه‌نویسی ما در تئاتر ممنوع است. سریال ایشان در شبکه نمایش خانگی با مخاطب فراگیرتر از تئاتر پخش شده. به زودی کتاب نمایشنامه تازه‌اش هم در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود. این وضعیت متناقض، سردرگمی ایجاد می‌کند که چگونه اسم ایشان در نمایش خانگی و کتاب ممنوع نیست ولی در تئاتر ممنوع است؟ همین متن ایشان که مجوز اجرا نگرفته، به چاپ رسیده است. شما که از خودتان تصمیم نمی‌گیرید. حتما ابلاغیه‌ای به شما رسیده. این ابلاغیه از طرف کجاست؟

نکته درستی است. البته دنبال حل کردن این مساله هستیم. با خودشان هم تماس گرفتیم که تشریف بیاورند ایران و با دوستان صحبت کنند تا اگر سوءتفاهمی پیش آمده، برطرف شود. ایشان فعلا گرفتار دانشگاه است و بعد از آن قرار است بیاید. این موضوع برای ما مهم است چون ایشان نویسنده قابل احترامی است. به دوستان گفته‌ام حتی بلیت ایشان را شخصا می‌دهم که به ایران بیایند و مساله را حل کنند. ایشان سرمایه کشور من است و نمی‌خواهم از دست برود یا قهر کند. ایشان هم پذیرفته که بیاید. این مشکل حل خواهد شد و چندان هم پیچیده نیست.

در ادامه همین بحث، قبلا صحبتی داشتیم که قرار نیست امکانات دولت در اختیار یکسری از هنرمندان قرار بگیرد. الان فرمودید که دولت باید برای هنرمندان زمینه‌سازی کند تا خودشان کار کنند که رویه درستی است. این محدودیت‌ها الان به چه صورت است؟

اینکه مثلا فلان هنرمند نتواند در تالار وحدت کار کند. اصلا چنین نیست ولی وضعیت تالار وحدت و بنیاد رودکی با ما متفاوت است. خودشان تصمیم می‌گیرند چه نمایشی اجرا شود. قبلا اداره کل برای تالارهای وحدت، فردوسی و حافظ تصمیم‌ می‌گرفت اما الان سالن فردوسی همین طور بی‌استفاده مانده. شاید بتوان مدیریت سالن را به یک شخص داد ولی بستن درِ آن اشتباه است. چرا گروه‌های عروسکی نباید در آن کار کنند؟ اینجا قرار نیست برای کار کردن یا کار نکردن کسی تصمیم‌گیری کند. شاید در گذشته چنین بوده ولی الان قرار نیست چنین باشد. با کسی عقد اخوت نداریم. امکانات باید در اختیار همه گروه‌ها قرار بگیرد. شعار دولت سیزدهم عدالت فرهنگی است. در حوزه ما بحث تبعیض نیست. شاید بخش خصوصی تمام سرمایه خود را به یک گروه بدهد ولی ما چنین نمی‌کنیم.

رویه کار در تالار وحدت چگونه است؟

بنیاد رودکی شورایی دارد که اگر کار را بپذیرد، برای دریافت مجوز، متن را به شورای نظارت ما ارایه می‌دهد.

در حال حاضر شورای نظارت به جایی رمزآلود تبدیل شده که همه چیزش در هاله‌ای از ابهام است. اگر مشکلی برای گروهی پیش بیاید، نمی‌دانیم از طریق چه کسی در شورا می‌توانیم پیگیری کنیم؟

این گونه نیست. اگر هم مشکلی پیش آمد با خود من مستقیما در میان بگذارید چون آنها زیرمجموعه ما هستند و نمی‌توانند راسا پاسخ بدهند زیرا بر اساس قوانین و از نظر سیستم اداری، چنین کاری نمی‌توانند بکنند. اگر من نتوانم پاسخگو باشم، شما را به آنان وصل می‌کنم. زمانی که شورای نظارت مستقیما پاسخ می‌داد، به این دلیل بوده که مدیران قبلی، کارها را به شخصی دیگری تفیض می کردند. قصد بی‌احترامی ندارم ولی احتمالا مشغله‌های دیگری داشتند که خود را خیلی درگیر نمی‌کردند اما من حواسم به تمام جزییات هست و ورود می‌کنم چون تئاتر، شغل و علاقه من است و مویم را در آن سپید کرده‌ام.

شما خودتان متخصص تئاتر هستید و در این جایگاه قرار گرفته‌اید ولی برای بچه‌های تئاتری این پرسش هست که چرا در شورای نظارت که جایی تخصصی است، دوستان حوزه علمیه باید حضور داشته باشند؟

لطفا دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی را بخوانید که نوشته فردی که به مسائل دینی و اسلامی، فقهی و شرعی آشناست، حضور داشته باشد. برعکس ما کسی را انتخاب کرده‌ایم که در کنار تحصیلات حوزوی، درس تئاتر خوانده و در کنار سواد حوزه، رسانه را هم می‌شناسد. شاید باورتان نشود بعضی نمایش‌ها را که دوستان تئاتری رد کرده بودند، این دوستان تایید کرده‌اند چون آنها یک درک هنری هم داشته‌اند. حضور این دوستان جزو قوانین است ولی در انتخاب فرد، کسانی را انتخاب کرده‌ایم که لیسانس و فوق لیسانس تئاتر دارند و کنارش درس حوزوی خوانده‌اند. حتی یکی از این دوستان، برایش سئوال بود که اگر لازم است، لباس معممی نپوشد که مخالفت کردم و گفتم اجازه بدهید هنرمندان شما را به عنوان یک شخص حقیقی و حقوقی در این موضع ببینند. بنابراین حضور این دوستان، جزو دستورالعمل‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال‌های گذشته کسی به آن توجه نمی‌کرده و کسی هم پیگیر نبوده است. ولی یک بار ممکن است سازمان بازرسی پیگیر ماجرا شود. اگر این دوستان صبغه نمایشی نداشتند، حتما دچار مشکل می‌شدیم. در ماجرای نمایش «مخاطب»، همین دو نفر آدم روحانی به قدری پای این کار ایستادند و به آقای سالاری گفتند اگر این کار تعطیل شود، ما می‌رویم ولی کسی این مطالب را نمی‌داند. به هر حال این دوستان به سیاست، اجتماع، فقه و … آشنایی دارند. مختصات جامعه را می‌شناسند و آگاه هستند که قرار نیست در تئاتر مدام به به و چه چه کنیم چون بالاخره جامعه مسایلی هم دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهایی از محرم از دریچه دوربین عکاسان سینما و مطبوعات


نمایشگاه عکس «سوی آن» با حضور جمعی از عکاسان مطبوعات و سینما، در گالری پردیس سینمایی ملت افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غبطه می‌خورم که چرا بهایی که به پروژه‌های «شبکه نمایش خانگی» داده می‌شود در «تلویزیون» نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهوش صبرکن، بازیگر باسابقه تلویزیون که حضورش در سریال «پس از باران» در نقش «خانم بزرگ» هنوز از خاطر بسیاری نرفته است از نحوه برخورد با هنرمندان در زمینه بحث مالی گله‌مند است.

به گزارش سینماپرس، او که مدت‌هاست در تلویزیون حضور ندارد دلیل این دیده نشدن را ابتدا کمبود متن‌های خوب می‌داند و سپس مشکلات مالی که همواره هنرمندان را آزار می‌دهد.

مهوش صبرکن در گفت‌وگویی با ایسنا در توضیح این مساله می‌گوید: مدتی قبل به خاطر پروژه‌هایی که با آنها کار کردم، مشکلاتی برایم پیش آمد و سر پرداخت‌ها و قسط‌های آخر کارم خیلی اذیت شدم و درگیری زیادی داشتم تا پولم را نقد کنم. طی این مدت هم پیشنهاد داشتم ولی بنا به دلایلی قسمت نشد همکاری کنم، مدتی سفر و درگیر کارهای شخصی‌ام بودم. فعلاً هم کاری برای تلویزیون ندارم. برای شبکه نمایش خانگی هم تا به حال تجربه همکاری نداشتم اما در کل یا متن‌های خوبی برای تلویزیون نداریم یا کارها اکثراً در شهرستان هستند و برایم مقدور نیست کار کنم؛ البته من کارِ شهرستان قبول می‌کنم ولی متأسفانه مبالغی که پیشنهاد می‌دهند آنقدر کم است که به سختیِ کارش نمی‌ارزد؛ به همین خاطر عطایش را به لقایش می‌بخشیم.

دستمزدها در شأن هنرمندان نیست

این بازیگر حرف‌هایش را درباره فضای کاری در شبکه نمایش خانگی اینگونه ادامه می‌دهد: کارها در تلویزیون زیاد نیستند و بیشتر به سمت شبکه نمایش خانگی رفته‌اند. آنجا هم یکسری ارتباطاتی وجود دارد که گروه‌ها خودشان با خودشان کار می‌کنند. من هم ترجیح می‌دهم فعلاً استراحت کنم. به نظرم اول از همه کاری که پیشنهاد می‌شود باید خوب باشد و بعد اینکه مبلغی که پیشنهاد می‌دهند گاهی در شأن هنرمندان نیست که برایشان ارزش داشته باشد تا تندرستی، سلامت و آرامششان را پای کار بگذارند. به هر حال کار ما سختی زیادی دارد. فعلا ترجیحم این است استراحت کنم تا ان‌شاءالله ببینیم در آینده خدا چه می‌خواهد.

این بازیگر سپس به مشکلات بودجه‌ای در شبکه نمایش خانگی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در شبکه نمایش خانگی پیشتر مشکل بدقولی در پرداخت‌ها وجود نداشت اما متاسفانه آنجا هم جدیدا باب شده که باعث تاسف است؛ به عنوان مثال برای من هنرمند با سن و سالی که دارم کاری که انجام می‌دهم باید به سختی‌هایش بیارزد. تهیه‌کنندگان هم اکثرا نگاه به جیب خودشان می‌کنند که کار برایشان دربیاید، به این توجه نمی‌کنند که هنرمند چقدر سابقه دارد یا چه رزومه کاری دارد، آیا پیشکسوت است یا خیر.

غبطه می‌خورم از این همه تفاوت بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون!

صبرکن در ادامه همین صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه حضور در تلویزیون را ترجیح می‌دهد یا شبکه نمایش خانگی؟ خاطرنشان می‌کند: من بازیگرم و مدیوم برایم فرقی ندارد؛ حالا چه شبکه نمایش خانگی و چه تلویزیون. آن‌قدر در این سال‌ها برای تلویزیون کار کردیم و ارادت خودمان را به تلویزیون نشان داده‌ایم که نیازی به ثابت کردنش نیست اما تا به حال برایم تجربه بازی در شبکه نمایش خانگی پیش نیامده است ولی برای همسرم آقای پاک‌نیت پیش آمده و اولین کارش هم سریال «شهرزاد» بود. به هر حال ما بازیگریم و برایمان فرقی نمی‌کند کجا کار می‌کنیم. اگر درخواست داده شود، به تفاهم برسیم و متن را دوست داشته باشیم کار می‌کنیم. اما من به عنوان کسی که سال‌هاست در عرصه سینما تئاتر تلویزیون کار کرده‌ام، در اینجا غبطه می‌خورم که چرا بهایی که به پروژه‌های شبکه نمایش خانگی داده می‌شود در تلویزیون نیست.

محمود پاک نیت و مهوش صبرکن در سریال «پس از باران»

بازیگر سریال‌های «کهنه سوار»، «پس از باران»، «روزگار خوش حبیب آقا»، «یوسف پیامبر»، «پنجمین خورشید» و «جراحت» در تکمیل همین بحث تصریح م‌ کند: چرا همین نویسنده‌ها برای صداوسیما نمی‌نویسند، چرا همین کارگردان‌ها کارهایی که انقدر مخاطب دارند را برای تلویزیون نمی‌سازند البته ناگفته نماند در شبکه نمایش خانگی هم سریال‌های ضعیف داریم ولی اکثراً مخاطب دارند. چرا همان‌ها در تلویزیون ارائه داده نمی‌شوند، آیا علتش پوشش و گریم است که من می‌گویم خیر. به نظرم این‌ها بهانه است چون قصه حرف اول و اصلی را می‌زند. وقتی یک قصه خوب به جای شبکه نمایش خانگی به صداوسیما بیاید قطعا اتفاقات خوبی می‌افتد.

همه بازیگران همین آب و خاکیم اما …

مهوش صبرکن به صحبت‌هایش اضافه می‌کند: ما یک عمر است که کار کرده‌ایم و خداراشکر سریال‌های خوبی هم برای تلویزیون ساخته‌ایم که مخاطب داشته‌اند؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بنا به دلایلی از جمله ممیزی، سریال‌های شبکه نمایش خانگی برای تلویزیون مناسب نیستند. حیف است که این همه انرژی و توان نویسنده‌ها صرفا به سمت شبکه نمایش خانگی سوق داده شود؛ چراکه مجبورند و نیازهای مالی‌شان در آنجا برطرف می‌شود. این یک واقعیت است و چیزی نیست که پنهانش کنیم. حتی کارگردان‌ها و بازیگرانمان هم همین طور؛ در حالی که همه ما برای این مملکت کار می‌کنیم و بازیگرانِ همین آب و خاکیم و یک رسانه ملی هم داریم که قطعا دست‌اندرکاران رسانه ملی هم این را می‌دانند.

مهوش صبرکن در پایان به ایسنا می‌گوید: واقعاً افسوس می‌خورم که چرا باید تا این حد بین این دو فضا (شبکه نمایش خانگی و تلویزیون) تفاوت باشد. در حالی که هر دو برای یک مملکت و یک فرهنگ برنامه می‌سازند. همه بچه‌های خودمان هستند، همه از همین سرزمین‌اند اما این همه تفاوت برای من یک معماست. امیدوارم روزی برسد این تفاوت‌ها برداشته شود و تلویزیون به همان دوره طلایی‌اش برگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسام‌الدین سراج با «وداع» به صحنه برمی‌گردد


ارکستر ملی ایران با اجرای ویژه پوئم‌سمفونی «وداع» در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلد سوم «دایره‌المعارف سازهای ایران» منتشر شد


جلد سوم مجموعه پژوهشی «دایره المعارف سازهای ایران» به قلم محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی با عنوان «هواصداهای زبانه‌دار نواحی ایران» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری پردیس سینمایی ملت میزبان «سوی آن» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه عکس «سوی آن» با حضور جمعی از عکاسان با سابقه­ی مطبوعات و سینما، در گالری پردیس سینمایی ملت گشایش می‌یابد.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت اربعین سرور و سالار شهیدان، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «سوی آن» عصر روز یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه پردیس سینمایی ملت گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه با تعداد ۴۰ اثر از ۶ نفر از عکاسان با سابقه مطبوعات و سینما، با موضوع: محرم و مراسم های آیینی و مذهبی آن، به تماشا گذاشته خواهد شد.

ساتیار امامی، میلاد پیامی، مهدی قاسمی، ابوالفضل نسائی، علی نیک رفتار و محمدحسن هندی از عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

بازدید از این نمایشگاه تا پایان روز شنبه ۲۵ شهریورماه ‌از ساعت ۱۱ تا ۱۹ ادامه دارد.

علاقمندان برای تماشای این آثار می‌توانند به نگارخانه ملت به نشانی: خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، پردیس سینما گالری ملت، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند

مشاهده خبر از سایت منبع