۱۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند روی دیوار میرود
نمایشگاه گروهی «۱۰۰ هنر، ۱۰۰ هنرمند» همراه با نمایش جدیدترین آثار نقاشی در سبکهای مختلف هنری در فرهنگسرای اشراق برپاست.
نمایشگاه گروهی «۱۰۰ هنر، ۱۰۰ هنرمند» همراه با نمایش جدیدترین آثار نقاشی در سبکهای مختلف هنری در فرهنگسرای اشراق برپاست.
سینماپرس: «کلود روئیز پیکاسو» کوچکترین پسر «پابلو پیکاسو» که مدیریت میراث ارزشمند این هنرمند نامدار اسپانیایی را بر عهده داشت، درگذشت.
به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، «کلود روئیز پیکاسو» پسر «پابلو پیکاسو»، هنرمند اسپانیایی در سن ۷۶ سالگی در سوئیس درگذشت.
وکیل «کلود» که خبر درگذشت او را روز پنجشنبه اعلام کرد، درباره علت درگذشت فرزند پیکاسو اطلاعرسانی نکرد.
«کلود پیکاسو»، عکاس و فیلمسازی بود که اداره میراث پدرش را از ۱۹۸۹ تا جولای سال گذشته بر عهده داشت. جولای سال گذشته بود که «کلود» این مسوولیت را به خواهر کوچکترش، «پالوما» محول کرد.
«کلود» حدود یک سال به عنوان دستیار با «ریچارد اودان»، عکاس مشهور همکاری کرد و تجربه کار با «تایم لایف»، «ووگ» و مجله آمریکایی «ستردی ریویو» را داشت. در سال ۲۰۱۱، او جایزه «لژیون دونور»، بالاترین نشان افتخار فرانسه را به پاس فعالیت هنری و اداره میراث و بنیاد پدرش دریافت کرد.
«پابلو پیکاسو» چهار فرزند داشت. «کلود» و «پالوما» فرزند این هنرمند و «فرانسواز ژیلو»، نقاش و نویسنده فرانسوی بودند که ماه ژوئن در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت. «پائول» پسر بزرگتر «پیکاسو» و یک رقصنده باله در سن ۱۹۷۵ میلادی درگذشت. «مایا» که فرزند «پیکاسو» و یک مدل فرانسوی بود نیز در سال ۲۰۲۲ درگذشت.
پس از آن که «ژیلو»، «پیکاسو» را ترک کرد، ارتباط این هنرمند اسپانیایی با «پالوما» و «کلود» قطع شد.
در سال ۱۹۷۰ میلادی بود که کلود ۲۲ساله در فرانسه دادخواستی را تنظیم کرد که به عنوان پسر برحق و وارث پدرش شناخته شود. در نهایت دادگاه به نفع او و «پالوما» رای دارد و این دو خواهر و برادر یک سال پس از درگذشت «پیکاسو» در سال ۱۹۷۳ میلادی به وارثان او تبدیل شدند.
میراث و داراییهای «پیکاسو» یکی از غنیترینها در جهان هنر محسوب میشود. زمانی که «پیکاسو» در سن ۹۱ سالگی و در سال ۱۹۷۳ میلادی درگذشت، بیش از ۴۵,۰۰۰ اثر از خود به جای گذاشت که در بین آنها ۱,۸۸۵ نقاشی، ۱,۲۲۸ مجسمه، ۷,۰۸۹ طراحی، ۳۰,۰۰۰ چاپ، ۱۵۰ دفترچه طراحی و ۳,۲۲۲ اثر هنری سرامیکی وجود دارد. او همچنین میلیونها پوند پول از خود به جای گذاشت. در آن زمان ارزش داراییهایی او در مجموع به ۶۵۰ میلیون پوند میرسید.
از آنجایی که «پیکاسو» وصیتنامهای از خود به جای نگذاشته بود، مراحل انحصار وراثت او ۶ سال طول کشید. در نهایت توافق شد که آثار هنری «پیکاسو» بین «کلود»، «پالوما»، «مایا» و دو نفر از نوههای او یعنی «مارینا» و «برنارد» تقسیم شود.
در سال ۱۹۸۹ میلادی، «کلود» مسئولیت اداره اموال «پیکاسو» که شامل مدیریت حق کپیرایت و بازتولید میشد را برعهده گرفت.
«پیکاسو» با وجود ۸۰ سال فعالیت هنری در سبکهای مختلف و خلق بیش از ۲۰,۰۰۰ اثر هنری، بیشک یکی از مشهورترین نامهای هنر غرب است. نقش او در شکلگیری «کوبیسم» به اندازهای کافی است که نام او را در کتابهای تاریخ ماندگار کند، اما «پیکاسو» کارنامه پربارتری از خود به جای گذاشت. او در هنر کلاسیک به تسلط رسید و سپس با تغییر آن به سبکی جدید، تازه و مدرن رسید. «گرنیکا» از مشهورترین آثار هنری او محسوب میشود.
پابلو پیکاسو در سال ۱۸۸۱ میلادی متولد شد. والدین او هنرمند بودند و پدر پیکاسو از همان دوران کودکی تکنیکهای رسمی طراحی را به او آموخت و پیکاسو در سن هشت سالگی توانست به مهارت کامل در خلق نقاشیهای رنگ روغن دست پیدا کند. از سال ۱۸۹۷، نقاشیهای پیکاسو از سبک واقعگرایانه فاصله گرفت. نقاشیهایی همچون «لولا، خواهر هنرمند» بدون شک تحت تأثیر «ادوارد مونک» نقاش اکسپرسیونیست و «تولوز-لوترک» نقاش پست امپرسیونیست خلق شدهاند و علاقه روزافزون پیکاسو را به تجربه سبکی آزادتر و آوانگارد نشان میدهد. «پیکاسو» پس از عبور از دوره «آبی» و «رز» به سراغ نقاشیهای انتزاعی و سپس کوبیسم رفت.
کوبیسم ژانری است که موضوعات مورد نظر و اشیا را در قالب اشکالی با زاویههای شکستهشده به تصویر میکشد. «پیکاسو» و «ژرژ براک» از پیشگامان سبکی بودند که به یکی از مهمترین جنبشهای هنری تبدیل شد.
پیکاسو با فاصله گرفتن تدریجی از انتزاع کوبیسم، در سال ۱۹۱۷ سبک نئوکلاسیک را دنبال کرد. این تغییر اندکی پس از اولین بازدید هنرمند از ایتالیا رخ داد، جایی که او از طبیعت گرایی موجود در نقاشی های رنسانس ایتالیا الهام گرفت. از سال ۱۹۲۵ او فعالیت در سبکی را آغاز کرد که به عنوان سبک «سورئال» شناخته میشد.
پیکاسو پس از دوره سوررئالیستی و تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۳ به نقاشی کردن ادامه داد. با این حال، برخلاف کارهای قبلی او، آثار هنری که در این دوران خلق میشدند در سبک خاصی دستهبندی نمیشوند، زیرا هر کدام عناصر متفاوتی از دورههای گذشته او را در برمیگیرند.
موزه پیکاسو، موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا و موزه هنر مدرن(MoMA) از بهترین مکانها برای تماشای آثار این هنرمند به شمار میروند.
«کلود روئیز پیکاسو» کوچکترین پسر «پابلو پیکاسو» که مدیریت میراث ارزشمند این هنرمند نامدار اسپانیایی را بر عهده داشت، درگذشت.
سینماپرس: جایزه «عکس ۵» در اقدامی جالب از پوستری با عنوان روز ملی سینما در گالری لانژ دیان رونمایی کرد.
به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از پوستر روز ملی سینما با حضور جمعی از اهالی سینما، فرهنگ و هنر؛ تهمینه میلانی، محمد نیک بین، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق و علیرضا صمدی جمعه (سوم شهریور) در گالری لانژ دایان برگزار شد.
طیبه مونسان مجری این برنامه سخنان خود را با یادی از ابراهیم گلستان به عنوان یکی از شاخصترین و تاثیرگذارترین افراد در حوزه تصویر، فرهنگ و هنر معاصر آغاز کرد.
طیبه مونسان به نقل از آیدین آغداشلو در کتاب «سالهای آتش و برف» گفت: همیشه ابراهیم گلستان را معلم خود فرض کردهام هر چند که به عمد و از روی نیت معلمی مرا نکرده است. به من نیاموخته است به قصد اما از او بسیار آموختهام به سعی. هر اشارهاش دلیل راهی شده برایم اپرا را از جملهای که گفته، بوستان سعدی را از بیتی که خوانده، نقاشی اسفندیار و سیمرغ آن شاهنامه مصور را از تورقی که کرده، همینگوی را از ترجمهای و قابلیت معاصر شدن نثر کهن پیچیده و فاخر فارسی را از قصههایی که نوشته است.
در ادامه مهدی شادی زاده دبیر جشنواره بینالمللی جایزه «عکس ۵» بیان کرد: از آنجایی روز ملی سینما یکی از برنامههای خاص در همه جای دنیا محسوب میشود ما سعی کردیم برای آغاز این مراسم در روز ۲۱ شهریور برای احترام به این روز خاص یک پیشواز فرهنگی داشته باشیم و برای نخستین بار پوستر این رویداد فرهنگی با حضور تعدادی از هنرمندان رونمایی شود.
سپس بهداد نجفی عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره تاکید کرد: فعالیتهای هنری بین رشتهای علاوه بر ایجاد همافزایی موثر بر خلاقیت و نوآوری در فعالیتهای گوناگون به رشد و توسعه عمومی فرهنگ و هنر در سطح جامعه کمک چشمگیری میکند. با رویکرد مطالعه و بررسی این موضوع امسال در رویداد بزرگداشت روز ملی سینما به تعامل، همپوشانی و تاثیر متقابل هنرهای تجسمی و سینما و موضوع تخصصی تاثیر نقاشی بر موج نو سینمای ایران نیز پرداخته میشود.
در ادامه زهره حسنی طراح پوستر اظهارداشت: پوستر به عنوان وسیلهای برای برقراری ارتباط، باید مبتنی بر فرهنگ و زبان آن جامعه باشد. طراح پوستر باید با توجه به پیام و موضوع آن بهترین شیوه تاثیرگذاری را تشخیص داده و برای آن راه حل بصری تجویز کند. حتی گاهی باید فراتر رفته و دست به خلاقیت بزند و در این مسیر نوآوری نماید.
وی افزود: برای طراحی پوستر در درجه اول باید شناخت کافی از مخاطب هدف خود داشته باشیم. پوستر باید نظر مخاطبان هدف را به خود جلب و پیام و اطلاعات مورد نظر را با دقت و سرعت به آنها منتقل کند. در این راستا اطلاعات باید بر اساس اهمیتشان ردهبندی شود. پوستر باید در عین جذابیت، زیبایی و رعایت تمامی اصول طراحی گرافیک پیام کاملی در زمینه جشنواره به مخاطب برساند و گویا باشد.
حسنی بیان کرد: معناسازی با اشیاء در تاریخ سینما سابقهای دیرینه دارد. استفاده از اشیا در فیلمهای سینمایی در وهله اول به عنوان لوازم و عناصر طراحی صحنه و در وهله دوم برای انتقال معانی است. زمانیکه به سینمای یاسوجیرو اوزو پرداخته میشود از دو مورد سخن به میان میآید یکی قاببندیهای تصاویر و دیگری حضور پررنگ اندیشه «ذن» در صحنههای مختلف فیلمهایش. در این پوستر با وجود اطلاعات ضروری زیاد و دو زبانه بودن آن سعی شده با چیدمان و ترکیب بندی مناسب تا حد ممکن از شلوغی بصری پرهیز شود.
این طراح پوستر گفت: یکی از ویژگیهای طراحی گرافیک ژاپن نیز همین نکته است که از نمادهای ساده و آرامشبخش استفاده میشود و همواره سعی میشود از پیچیده به نظر رسیدن طرح دوری شود. طراحی گرافیک ژاپنی چارچوب خاصی دارد و بسیار تمیز و حساب شده بوده و هر نمادی که هدف مشخصی نداشته باشد از طراحی حذف میشود.
همچنین علی فروغی مدیر موسسه فرهنگی هنری دیدنگار گفت: حفظ و بقای هر فرهنگی به واسطه مجموعهای از فعالیتها و ابزارهای فرهنگی در هر جامعهای امکان پذیر است. در این میان سینما اگر نگوییم بهترین اما یکی از موثرترین ابزارهایی است که به نهادینهسازی و انتشار فرهنگ جامعه کمک میکند.
مراسم روز ملی سینما ۲۱ شهریور با همکاری جشنواره بینالمللی جایزه «عکس ۵»، گالری لانژ دیان و مجموعه دیدنگار در خانه هنرمندان برگزار میشود.
عوامل جشنواره عبارتند از: لیلی گلستان شورای سیاستگذاری، مهدی شادی زاده دبیر جشنواره و شورای سیاستگذاری، بهداد نجفی اسدالهی شورای سیاستگذاری، علیرضا شادیزاده شورای سیاست گذاری، زهره حسنی مشاور هنری و طراح گرافیک، پریسا پارسا عکاس، غزاله سعادتی مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه.
«زمستان» عنوان مشهورترین شعر مهدی اخوان ثالث (م. امید) است. این شعر که در دیماه ۱۳۳۴ سروده شده، همواره مورد توجه اهالی موسیقی نیز بوده و منجر به خلق آثاری بدیع در حوزه موسیقی ایرانی شده است.
«کلام ناتمام» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که به آهنگسازی علی ثابتقدم در قالب یک اثر بیکلام پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سینماپرس: گریم «ثریا قاسمی» برای سریال عشق کوفی در نقش «ام سلمه» همسر پیامبر رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، گریم جالب «ثریا قاسمی» برای سریال عشق کوفی در نقش «ام سلمه» همسر پیامبر رونمایی شد.
این شخصیت از امشب و در قسمت یازدهم سریال وارد قصه عشق کوفی خواهد شد.
عشق کوفی هر هفته پنجشنبه و جمعه از شبکه سوم سیما پخش میشود.
عشق کوفی سریال محرمی امسال شبکه سوم سیما است. این سریال عاشقانهای زیبا از دل تاریخ به رنگ عاشورا را روایت میکند. در این سریال بازیگران جدید در کنار بازیگران باتجربه و کارکشته سینما و تلویزیون به ایفای نقش میپردازند.
پس از انتشار گفتوگویی با پویان آزاده درباره «موسیقی و صدور کارتهای صلاحیت تدریس»، این بار بخش دیگری از صحبتهای ایسنا با این هنرمند را درباره «مخاطب شناسی موسیقی باکلام و بیکلام» منتشر خواهیم کرد که درهمین راستا به نکاتی از جمله اینکه «در این برهه زمانی، نوع اجرای موسیقی نسبت به دهههای گذشته تغییر کرده است. در گذشته هم همین بود و خود استاد شجریان هم موسیقی گذشته خود را اجرا نمیکرد و اگر میکرد شاید شجریان نمیشد» اشاره کرده است.
سینماپرس: مجموع بازدید سریال «عشق کوفی» تا پایان مرداد به بیش از یک میلیون مشاهده رسیده و با فاصله قابل توجهی در میانگین تماشای هر قسمت، اولین سریال پربازدید تلوبیون در تابستان اخیر است.
به گزارش سینماپرس، بر اساس آمار بدست آمده از تلوبیون تا پایان مرداد، «عشق کوفی» پس از ۹ قسمت به طور میانگین ۱۲۳ هزار بازدید برای هر قسمت پربازدیدترین سریال تابستان و «نون خ ۴» و «آتش و باد» هم رتبههای اول و دوم فصل بهار را در اختیار دارند.
بر اساس این آمار تا پایان مرداد، «عشق کوفی» پربازدیدترین سریال تابستان است و بعد از آن سریالهای «بازپرس»، «سوران» و «نیکان» دیده میشود.
سریال «عشق کوفی» محصول جدید سازمان هنری رسانهای اوج است که سال پیش به کارگردانی حسن آخوندپور کلید خورد. این سریال تاریخی- عاشورایی پنج شنبه و جمعهها از شبکه سه پخش میشود.
مهیار عیار به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید از محصولات جدید سیما فیلم است؛ که برای پخش در ماه رمضان سال آینده آماده میشود، این سریال ماجرای راهزنی است که بر اساس یک اتفاق، مسیر زندگیاش تغییر میکند و هر بار درگیر داستانی میشود. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را محمدرضا محمدینیکو به نگارش درآورده است. قصهی سریال مهیار عیار در دوران صفویه اتفاق میافتاد.
سریال تاریخی مهیار عیار از تولیدات پر بازیگر و پر لوکیشن سالهای اخیر تلویزیون است.گروه سازنده سریال مهیار عیار، پس از چهار ماه از زمان کلید در حوالی احمد آباد مستوفی به کار خود ادامه میدهند.
تاکنون در این سریال بازیگرانی، چون کامران تفتی، بهنام تشکر، متین ستوده، سیامک صفری، رویا میر علمی، محمود جعفری، آشا محرابی، رسول نقوی، مهرداد ضیایی، رامین ناصرنصیر، سیروس همتی، صفا آقاجانی، جواد انصافی، آتش تقیپور، سامرند معروفی، سیامک ادیب، مرتضی زارع، بهراد خرازی، بابک نوری، دانیال نوروش، حامد محمودی، پریا مردانیان، محمد ماهان جعفری و مهرنوش حسینی، جلوی دوربین رفته اند، همچنین قرار است در روزهای آینده بازیگران دیگری به این پروژه اضافه گردند.
از دیگر عواملی که با این پروژه همکاری میکنند عبارتند از: حسین باقریان (مدیر تولید)، مسلم تهرانی (مدیر فیلمبرداری)، مرتضی پورحیدری (طراح صحنه)، ژاله زکیزاده (طراح لباس)، آرمین اسماعیلی (طراح چهره پردازی)، علیرضا نیازی (مدیر صدابرداری)، حمیده مقدسی (انتخاب بازیگر و دستیار اول کارگردان) امین پیرحیاتی (مدیر برنامهریزی)، رضا سبحانی (جانشین تولید) ماهگل کرامتی (منشی صحنه)، نسیم افشاری (عکاس و فیلمبردار پشت صحنه)، فریبا قشلاقی (امور مالی)و…