X

بایگانی شهریور 10, 1402

دفتر سینمایی

فراخوان «فیلم فجر ۴۲» همزمان با روز ملی سینما منتشر می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رویداد، فراخوان چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیست و یک شهریور همزمان با روز ملی سینما منتشر می‌شود.

مجتبی امینی دبیر جشنواره با اعلام این خبر گفت: ثبت نام بخش ملی از تاریخ اول آبان و بخش بین‌الملل از اول مهر آغاز و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ادامه افزود: دبیرخانه جشنواره مدتی است آغاز به کار کرده و جزییات بخش‌ها و مقررات این دوره جشنواره در حال نهایی شدن است. همچنین طی ۲ ماه گذشته جلسات متعددی جهت آسیب‌شناسی دوره قبل جشنواره برگزار کردیم و نقاط ضعف و قوت را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم.

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورهمی هنرمندان به یاد «ایران»/ یک چوب کبریت هم برای غربی‌ها نگذاشت!


یاد ایران درودی یک روز قبل از تولد این هنرمند زن نقاش در مراسمی با عنوان «شب ایران درودی» در خانه هنرمندان ایران گرامی داشته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذرخواهی صداوسیما از پخش مطلب ناشایست علیه وزیر اسبق بهداشت

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در توییتر گفت: مطلب ناشایستی در یکی از برنامه‌های زنده سیما در باره وزیر اسبق بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفته شد که جای دفاع ندارد و بابت آن باید ابراز تاسف و اعتذار کرد. این نوع رفتار‌ها مورد قبول نیست و با سیاست‌های تحولی رسانه ملی نسبتی ندارد. ان‌شاالله برای کنترل بیشتر برنامه‌های زنده تدبیر جدی تری به عمل خواهد آمد.

این عذرخواهی در پی اظهارات مجری یکی از برنامه‌ها در واکنش به سفر توریستی وزیر بهداشت دولت حسن روحانی به کانادا بود.

او با اشاره به تحریم شدن قاضی زاده هاشمی از سوی کانادا پس از این سفر از اصطلاح «نقره داغ» شدن قاضی زاده استفاده کرد و تلویحا سفر او را به خاوری، رئیس فراری بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد مرتبط کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدیو / کشف «مزرعه ذرت» بعد از ۴۰ سال در بریتانیا


نقاشی «مزرعه ذرت» اثر رنگ روغن «جان کنستبل» که ۴۰ سال قبل گم شده بود، در یک مجموعه خصوصی در جزیره گرنزیِ بریتانیا کشف شد. این نقاشی آخرین بار در سال ۱۹۷۹ میلادی در یک نشریه علمی ایتالیایی که آثار کنستبل را فهرست می‌کرد، مشاهده شده بود. این طرح که اکنون در اختیار بخش خصوصی است ۳۰ شهریور با قیمت راهنما ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار پوند به حراج گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «موسیقی» قصد خودنمایی ندارد/ تجربه فرامکانی در «بعد از رفتن» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی که این روزها روی پرده سینماهاست، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بحث ساختارهای اجتماعی در مولفه‌های موسیقی به شکلی که خود را نشان می‌دهد از عمومیت بیشتری برخوردار است. اگر نخواهم از واژه‌های کلیشه ای استفاده کنم، مشکلات و پیچیدگی‌های روانی هر جامعه‌ای می‌تواند از الگوها و پارادایم‌هایی پیروی کند که نمود آن در خط صوتی و تعریف ملودی بارز باشد.

وی ادامه داد: احساسات و عواطف سوژه‌های اجتماعی عموماً از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند. به همین علت تم‌های موسیقیایی هم می‌تواند این الگوها را از بستر جامعه برداشت و استخراج و با همان رویکرد ارایه کند.

آهنگساز «بعد از رفتن» یادآور شد: به دلیل آنکه از الگوها و پارادایم‌های یکسانی در جامعه به واسطه مشکلات و مواجهه اجتماع با آن برخوردار هستیم، این موارد هم مولفه‌های صوتی یکسانی دارند اما برای اینکه بتوانیم این موارد را به نوعی متنوع و از تکرار فرار کنیم باید از جنبه‌های دیگر به این سوژه‌ها نگاه کنیم.

به پس‌زمینه‌های فلسفی و فرهنگی تکیه کنیم

سخاوت‌دوست با اشاره به اینکه پرداخت مستقیم به سوژه‌ها بدون در نظر گرفتن پس‌زمینه فرهنگی، اقتصادی و حتی فلسفی، می‌تواند منجر به تکرار شود، اظهار کرد: وقتی این پس‌زمینه‌ها در نظر گرفته شود، ما تنوع بهتری در ساخت ملودی‌های اجتماعی خواهیم داشت. به هر حال فضای تُنال و یا موسیقی مردمی که دائماً با آن در فضای عاشقانه، اندوه، اضطراب و امید سرکار داریم، زمانی عمق پیدا می‌کند که ما یا پس زمینه فرهنگی را که پشت این سلایق مردمی است، شناسایی و تزریق کنیم و یا اساساً مردم، دارای احساسات، هیجانات و عواطف عمیقی به واسطه پرداختن به پس‌زمینه فرهنگی، اقتصادی، فلسفی و … باشند.

وی افزود: برای اینکه از این ورطه به سلامت بگذریم بهتر است به پس‌زمینه‌های فلسفی و فرهنگی تکیه کنیم و از مستقیم‌گویی و ساده‌گویی مطالب اجتناب کنیم. این ساده‌گویی جنبه مثبت ندارد بلکه بیشتر ساده‌لوحانه گویی است. پس باید مسایل عمیق‌تر بیان شوند و برای این اتفاق باید هم موسیقی به این امر کمک کند و هم سوژه و فیلمنامه، چرا که یک رابطه تنگاتنگ دیالکتیکی بین آن‌ها برقرار است.

این آهنگساز درباره پیوستن خود به پروژه «بعد از رفتن» توضیح داد: محمود بابایی از دوستان خوب بنده است. ما پیش از «بدون قرار قبلی» هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم باهم کار کرده بودیم. رضا نجاتی را هم از طریق محمود بابایی شناختم و بعد به پروژه «بعد از رفتن» دعوت شدم. تعامل ما در ابتدای امر به صورت نظری بود و از همان گفتگوهای اول متوجه شدم بسیار کارگردان خوش‌فکر و پیشرویی است. همچنین مطالب و خط صوتی که مدنظرش بود، با ایده‌ها و تفکرات من سازگار بود. ما این تعامل را با گفتگو بیشتر کردیم تا به لحاظ فکری نزدیک‌تر شدیم.

موسیقی «بعد از رفتن» قصد خودنمایی ندارد

سخاوت‌دوست در پاسخ به این پرسش که از چه نوع موسیقی برای این فیلم بهره برده است، مطرح کرد: «بعد از رفتن» دارای ارکستراسیون خلوتی است البته جاهایی به ویژه انتهای فیلم فضا پُرتر می‌شود اما مهمترین مولفه موسیقی فیلم، مینیمال بودن آن است. موسیقی مانند بقیه عوامل فیلم، به اندازه ورود می‌کند و قصد خودنمایی ندارد. شاید مخاطب بعد از دیدن این اثر ملودی خاصی در ذهنش نیاید اما قطعاً اتمسفر شخصیت‌ها و فیلم را به یاد خواهد آورد و جنس مینیمال موسیقی فیلم بدین دلیل است.

به گفته وی، از پیانو و ویولن سل برای موسیقی «بعد از رفتن» استفاده شده است.

این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی فیلم صددرصد در خدمت اثر است و قصد ندارد از آن بیرون بزند، ذکر کرد: موسیقی هم مانند بقیه عوامل در راستای شکل‌گیری اثر حرکت می‌کند اما یکی از چالش‌های ما مینیمال بودن آثار است. مینیمال برخلاف عنوانی که دارد، بسیار کار دشواری است چراکه وقتی قرار است در اتمسفر مفصلی حرف زده شود، کمتر وسواس به خرج داده و راحت‌تر صحبت می‌شود اما وقتی قرار است مینیمال کار شود، به لحاظ زمان و متریال باید کمینه کار کرد که این مساله با سختی همراه است، یعنی با وجود ارایه فضای ذهنی کارگردان باید موجز باشد.

سخاوت‌دوست ساخت موسیقی برای سکانس سیرک را سخت‌ترین قسمت پروژه دانست و عنوان کرد: یک فصل بسیار خاص به صورت ذهنی و عینی با هم بود و مثل این فصل ما در کل فیلم نداریم. شاید به نوعی یکی از اوج‌های دفعی فیلم بود و به همین دلیل ساخت موسیقی برای این سکانس از همه سکانس‌ها سخت‌تر بود.

وی ادامه داد: برای ساخت موسیقی سیرک هم باید از موسیقی کلی فاصله می‌گرفتیم و در عین حال باید وحدت را هم حفظ می‌کردیم یعنی تنوع در عین تضاد و در نهایت وحدت بین تضاد و تنوع. این مواردی بود که باید رعایت می‌کردیم تا سکانس را به خوبی ادا کنیم.

این آهنگساز در جواب این سوال که آیا از موسیقی جنوب برای سکانس‌های ابتدایی بهره برده شده است یا نه، توضیح داد: بنا به گفتگویی که به لحاظ نظری با کارگردان داشتیم، ترجیح دادیم زیاد از موسیقی اقوام در این اثر استفاده نکنیم و موسیقی بیشتر جنبه عمومی و کلاسیک داشته باشد. هرچند اتودهای اولیه‌ای که برای این کار از روی فیلمنامه زده شده بود، از موسیقی جنوب بهره برده بود اما به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ یکپارچگی و یک‌دستی اثر و فرازمینی بودن متن، موسیقی محلی را حذف کنیم تا فرامکانی هم عمل کرده باشیم.

سخاوت‌دوست با اشاره به اینکه «بعد از رفتن» اثری ارزشمند و هنری و همچنین قابل احترام است، مطرح کرد: «بعد از رفتن» مولفه‌های یک اثر عمیق مانند پرداختن به احساسات انسانی، پیچیدگی‌های روانی، افت و خیزهای اخلاقی و … را دارد و در عین حال تصمیم قهرمان داستان یا شخص اخلاقی داستان می‌تواند انگیزه خوبی باشد تا لحظاتی را با دیدن این اثر به پالایش و بررسی پیچیدگی‌های روانی خود بپردازیم. ناگفته نماند که این اثر هم به لحاظ فنی، بازیگری و کارگردانی رتبه بالا و هم به لحاظ محتوایی ارزش دیدن دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا «مخاطب خاص» ماندگار شد؟

برنامه مخاطب خاص به تهیه کنندگی هادی آشتیانی هر پنج شنبه حوالی ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.رسالت بوذری مجری برنامه «مخاطب خاص» در خصوص این برنامه گفت: این برنامه از سال ۹۵ در ایام منتهی به اربعین شکل گرفت و به لطف سیدالشهدا تاکنون ماندگار شد.آن زمان اصلا قرار بر این نبود این برنامه به صورت هفتگی پخش داشته باشد، اما به نخستین برنامه منظم (روتین) کربلایی تبدیل شده است. 

بوذری همچنین تاکید کرد: تمام تلاش و همت خود را به کار بسته ایم از قاب تلویزیون بتوانیم صحنه‌های ناب را برای عاشقان حسینی (ع) به تصویر درآوریم و ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) ابراز کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما هر هفته در قالب یک تیم سه نفره عازم کربلا می‌شویم و با همکاری عوامل عراقی برنامه «مخاطب خاص» را به روی آنتن می‌فرستیم.

او درباره کیفیت این برنامه در ایام منتهی به اربعین امسال هم گفت: این حماسه بزرگ از حیث کار رسانه‌ای خاص و ویژه‌تر است و تلاش کرده ایم از نظر محتوا و تنوع مهمانان پرداخت متفاوت تری داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر ستاد صیانت سازمان سینمایی: احتمالا خود کارگردان و یا کسانی که دسترسی کامل به اثر داشتند قاچاق فیلم‌ها را انجام داده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی سازمان سینمایی گفت: با بررسی اولیه که صورت گرفته امکان درز و نشر فیلم از سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، جعفر انصاری‌فر در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به کدگذاری صورت گرفته و واترمارک کردن فیلم‌ها و استفاده از بی سی پی، امکان درز و نشر آثار سینمایی از سازمان سینمایی خیلی پایین است. نمی‌گویم صفر است اما خیلی پایین است و اگر یک روزی این اتفاق با هک رخ دهد با بررسی‌هایی که صورت خواهد گرفت، با آن برخورد می‌کنیم.

وی در این باره که ممکن است این درز کار خود صاحبان فیلم‌ها باشد، گفت: هر امکانی وجود دارد. وقتی فیلم در دفاتر فیلمسازی می‌رود سطح دسترسی‌ها تعریف نمی‌شود البته ما گفتیم با استودیوها مکاتبه‌ای شود وقتی فیلمی ساخته می‌شود کسانی که به اثر دسترسی دارند سطح این دسترسی را به ما باید اعلام کنند.

انصاری‌فر خاطرنشان کرد: این عامل پیشگیرانه است که به زودی اتفاق می‌افتد و استودیوها برای هر فیلمی باید مشخص کنند که چه کسانی به فیلم‌ها دسترسی دارند تا اگر زمانی قاچاق و نشری اتفاق بیفتد و با بررسی فنی پلیس کار خیلی راحت‌تر خواهد بود تا این چنین مسائلی کشف و شناسایی شود.

استودیوها برای هر فیلمی باید مشخص کنند که چه کسانی به فیلم‌ها دسترسی دارند

وی ادامه داد: خیلی از این فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی شرکت کردند و یا پخش‌کننده خارجی داشتند و این از حیطه صلاحیتی و قضایی کشور ما خارج است و اتفاق در خارج از کشور می‌افتد. احتمال این که در آنجا هم سهوا یاعمدی اتفاقی بیفتد وجود دارد. هر اتفاقی و هر سناریویی قابل طرح است.

خود مالکان و آثار هم باید شکایت کنند

انصاری‌فر گفت: اگر اتفاقی بیفتد شکایت می‌کنیم. خود مالکان و آثار هم باید شکایت کنند. چون در منشور فضای مجازی است که پلیس فتا پیگیری می کند اما اگر از داخل کشور باشد به آن دسترسی یافته و به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی یادآوری کرد: چند سال پیش فیلمی بیرون نشر پیدا کرد و فردی که مسوول و صاحب اثر بود مدعی بود که فیلم را به شکلی به سازمان سینمایی داده و با همان واترمارک سازمان قاچاق شده است. این را چند جا هم اعلام کرد. همان موقع پیگیری کردیم و شکایت را انجام داد و نهایتا فردی که شناسایی شد یکی از عوامل دفتری بود که در یکی از شهرستان‌ها دستگیر و مشخص شد اصلا ربطی به سازمان نداشته است.

انصاری‌فر درباره شکایت صاحبان آثار قاچاق شده هم گفت: هنوز شکایتی نکرده‌اند. به آنها اعلام کردیم شکایت کنند. از بین دو تا از فیلم‌هایی که قاچاق شدند یکی از فیلم‌ها پخش کننده بین‌المللی دارد و مطمئن هستم. در چند جشنواره هم پخش شده است. خیلی احتمال این که از خارج از کشور اتفاق افتاده باشد وجود دارد ولی باز باید بررسی شود.

ما در مقام تایید موضوع و یا قضاوت نیستیم

وی خاطرنشان کرد: ما در مقام تایید موضوع و یا قضاوت نیستیم. فقط بررسی فنی پلیس، فضای مجازی و پیدا کردن ای پی است که کمک می‌کند اثر کجا درز پیدا کرده است. بعد از آن می‌توانیم اعلام کنیم که چه اتفاقی افتاده است.

انصاری‌فر گفت: اما در مورد یکی از فیلم‌ها، فیلمی بود که از سال ۹۵ به دلایلی که نمی‌دانم اکران نشده است و این قضیه چند سال ادامه پیدا کرده است. کارگردان این فیلم در خارج از کشور است. به ما اعلام کرده و چند بار تهدید و یا اعلام نظر کرده که اگر برای فیلم من مجوز صادر نشود خودم آن را منتشر خواهم کرد و این فیلم منتشر شده است.

وی اظهار داشت: نخستین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود احتمالا خود کارگردان و یا کسانی که دسترسی کامل به اثر داشتند این کار را انجام داده‌اند. باز ما هم می‌گوییم اگر احیانا فقط تهدید بوده و این کار را نکرده است و حس می‌کند فیلم قاچاق شده است، اگر شکایتی کند بررسی می‌شود.

انصاری‌فر با اشاره به نشست ستاد صیانت با مسوولان مربوطه فنی پلیس برای همکاری بیشتر در این زمینه گفت: اگر این همکاری اتفاق بیفتد خیلی بهتر می‌توانیم بحث مدیریت فضای مجازی در حوزه قاچاق را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این که سه فیلم در ۳۶ ساعت منتشر شده است. آیا این موضوع عجیب نیست که آثار سه فرد در دفاتر پخش مختلف، پیش از اکران منتشر شده است؟ توضیح داد: در مقام ظن نیستم فقط کارم بررسی و احقاق حقوق صاحبان آثار است این که چنین اتفاقی می‌افتد نهادهای نظارتی باید نظر دهند و من صلاحیت این حوزه را ندارم.

انصاری‌فر درباره همکاری پلیس فتا و این که در طول سال‌های گذشته چرا این همکاری در این زمینه نیفتاده است؟ گفت: در زمان حاضر، فیلم‌های خیلی مطرح جهان قاچاق می‌شود. این چیزی نیست که فکر کنید صددرصد جلوی این را بتوانیم بگیریم. پیش از این، مساله فنی داریم که باید آن را تقویت کنیم. با توجه به پخش عمده فیلم‌ها در قضای مجازی، با این تحولات فناورانه باید همگام باشیم و از پروتکل‌های دیگر جاها اعم از بلاک‌چین استفاده کنیم که این کار احتمال قاچاق، نشر، درز و سرقت را کاهش می‌دهد اگر چه صد درصد اتفاق نمی‌افتد.

از پروتکل‌های دیگر جاها اعم از بلاک‌چین باید استفاده کنیم که این کار احتمال قاچاق، نشر، درز و سرقت را کاهش می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی اقدام‌هایی در دست انجام دارد و سینماشهر هم در کدگذاری کارهایی می‌کند که اعلام خواهد شد.

انصاری‌فر گفت: قرار است به عنوان سازمان سینمایی کمک کنیم ارتقای ضریب حفاظتی فیلم‌ها و آثار بالاتر رود و این کار باید انجام شود و تهیه‌کننده‌ها هم باید این کار را انجام دهند.

به دلیل عدم عضویت در کنوانسیون کپی‌رایت نمی‌توانیم در مقابل قاچاق فیلم‌ها احقاق حق کنیم

وی درباره بحث کپی رایت هم اظهار داشت: ما عضو کنوانسیون کپی رایت نیستیم و در دنیا هم خیلی از آثار قاچاق می‌شود که شکایت کرده و خسارات خیلی خوبی می‌گیرند. به دلیل همین عدم عضویت، اگر فیلم‌ها و آثار ما را سرقت و در خارج از کشور و یا شبکه‌های ماهواره‌ای پخش کنند نمی‌توانیم احقاق حق کنیم.

انصاری‌فر گفت: به همین خاطر پروپوزالی تهیه شده که جزئیات آن را نمی‌توانم بگویم تا ببینیم در شرایط فعلی با توجه به این عدم عضویت اگر قاچاقی اتفاق افتاد اگر در حوزه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است به افرادی که متضرر شدند کمک کنیم.

اراده سازمان سینمایی و ستاد صیانت جلوگیری از قاچاق است

وی افزود: به هر صورت، اراده سازمان سینمایی و ستاد صیانت جلوگیری از قاچاق است و تمام راهکارها از جمله حفاظتی را پیگیری می‌کند. پلیس کمک می‌کند تا منشا قاچاق را پیدا کند. اما موضوع، پیشگیری است که باید با فناوری آن را انجام دهیم و اگر اتفاقی بیفتد و یا غرض سیاسی در پشت قضیه و یا تجاری باشد نکته دیگری است و موضوعیت برای ستاد صیانت ندارد و جای دیگری باید آن را پیگیری کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بدون مخاطب «سینما» هیچ معنایی ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین اکران مردمی فیلم‌سینمایی «بی‌مادر» شب گذشته در پردیس سینمایی شمیران با حضور عوامل فیلم و جمعی از دوستداران سینما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سومین اکران مردمی فیلم‌سینمایی «بی‌مادر» شب گذشته در پردیس سینمایی شمیران با حضور عوامل فیلم و جمعی از دوستداران سینما برگزار شد. پس از فروش سه میلیاردی این فیلم در کمتر از یک ماه، چنین استقبالی از فیلم دور از انتظار نبود. مرتضی فاطمی کارگردان، پژمان جمشیدی و پردیس پورعابدینی از بازیگران این اثر سینمایی، در این مراسم حضور داشتند.

پیش از نمایش فیلم، مرتضی فاطمی از حضور مردم و حمایت آن‌ها از سینمای مستقل تشکر کرد و با توجه به مقارن شدن تاریخ این اکران با زادروز پژمان جمشیدی، تولد او را تبریک گفت.

پژمان جمشیدی هم خطاب به حاضرین گفت: وظیفه ماست که بیاییم از شما تشکر کنیم به خاطر حمایتی که از سینما می‌کنید، بدون شما سینما هیچ معنایی ندارد؛ برای من افتخار است که در شب تولدم کنار شما هستم و با شما فیلم را ببینم.

پردیس پورعابدینی بازیگر نقش مهروز در فیلم «بی‌مادر» هم بعد از تشکر از مردم برای حضور در این مراسم، گفت: از شما ممنونم که از فیلم مستقل ما حمایت می‌کنید، امیدوارم آن را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کار برای اهل‌بیت علیهم‌السلام باید با هدف ثبت در تاریخ انجام شود تا مانا باشد و همه نسل‌ها بتوانند از آن استفاده کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی بحرینی، هنرمند شناخته‌شده عرصه هنر عاشورایی، نقاشی‌هایش را به منزله روضه‌هایی تصویری می‌داند که نسل امروز به تماشای آنها نیاز دارد.

به گزارش سینماپرس، ۱۳۴۳ سال از وقوع واقعه تاریخی و حماسه‌ساز عاشورا می‌گذرد. قیامی که در آن والاترین و وارسته‌ترین انسانِ همه اعصار، شهادت را به زندگی در معرض ظلم و ستم ترجیح داد، خداوند را برگزید و هر آنچه که غیر او بود را کنار گذاشت و بگذشت. اینک، ۱۳۴۳ سال از پایمردی و حماسه‌آفرینی سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان می‌گذرد و در همه این سال‌ها به رغم آنکه واقعه عاشورا دستمایه خلق آثار گوناگونی از سوی هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری اعم از ادبیات، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، سینما و… واقع شده، اما این واقعه هنوز هم که هنوز است، تازه و درس‌آموز است و قرائن و مفاهیم تأمل‌برانگیز بسیاری در ژرفنای خود جای داده است. چه بسا می‌توان گفت که اگر هنرمندان تمامی عرصه‌های هنری تا هزاران سال دیگر هم درباره این واقعه حماسی و تاریخ‌ساز، خلق اثر کنند، هرگز اثرشان رنگ تکرار و کهنگی نخواهد گرفت. به قول حافظ شیرازی، این قصه نامکرر عشق است که می‌تواند تا سالیان سال، تکرار شود و هربار، جانی تازه بگیرد و از منظری متفاوت، منبع الهام و دستمایه خلق آثار هنری توسط هنرمندان واقع شود.

علی بحرینی، هنرمندی از دیار بوشهر است که نقاشی‌های عاشورایی‌اش در فضای مجازی بارها و بارها دیده شده است. بحرینی یکی از پیشگامان هنر عاشورایی است که سال‌ها قبل از هنرمندانی چون حسن روح الامین به این عرصه ورود کرده است و در طول سال‌های اخیر، توانستته آثار ماندگار بسیاری را خلق کند. هرچند شاید عدم استقرار بحرینی در تهران باعث شده است که این هنرمند کمتر در رسانه‌ها حضور یافته و شناخته شود اما با بررسی آثار او می‌توان تاثیر قلمش را بر تثبیت و گسترش هنر عاشورایی به‌ویژه نقاشی‌های دینی و آئینی، به وضوح مشاهده کرد.

اینک در آستانه فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سراغ این هنرمند رفته‌ایم و با او درباره سبک و سیاق هنری، مضامین به کار رفته در آثار و به‌ویژه دلبستگی‌اش به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

علاقه‌ام به هنر عاشورایی ریشه در دوران کودکی دارد

بحرینی درباره سابقه فعالیت‌های هنری خود می‌گوید: نزدیک به ۳۰ سال است که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کنم و از این ۳۰ سال، حدودا ۱۲ سال را به خلق نقاشی‌های عاشورایی پرداخته‌ام. ریشه علاقه من به خلق تابلوهای عاشورایی به سال‌ها قبل و دوران کودکی‌ام بازمی‌گردد که در حسینیه روستایمان حضور پیدا می‌کردم. با توجه به اینکه از کودکی به هنر علاقه‌مند بودم، وقتی در مجالس عزاداری حضور پیدا می‌کردم، روضه‌ها را به صورت تصویری در ذهن خود مجسم می‌ساختم. همواره دوست داشتم به جایی برسم که بتوانم تصاویر نقش‌بسته در ذهنم را به صورت نقاشی بازآفرینی کنم. از آن زمان تلاش بسیاری کردم تا این اتفاق رخ دهد. در سال‌های آغازین فعالیتم، هرچه تلاش می‌کردم، به در بسته می‌خوردم تا اینکه خود اهل بیت(ع) عنایت خاص خود را شامل حالم کردند و حدودا از سال ۱۳۷۵ توانستم مضامین دینی و آئینی را دستمایه خلق آثار هنری قرار دهم.

او ادامه می‌دهد: سال ۱۳۸۱، مجموعه‌ای به نام «فصل سرخ» را کار کردم که مشتمل بر ۲۰ تابلو بود و واقعه عاشورا را از منظرهای گوناگون، روایت‌ می‌کرد. سپس احساس کردم که هنوز اقناع نشده‌ام و آن کارها را در مجموعه «رستاخیز» بازآفرینی کردم.

کار برای اهل‌بیت(ع) باید با هدف ثبت در تاریخ انجام شود

این هنرمند نقاش می‌گوید: یادم هست در دوران کودکی دوست داشتم به نقاشی تبدیل شوم که در استان خودمان همه مرا بشناسند. بعدها که کمی کار کردم، با خود گفتم کاش مرا در سطح کشور بشناسند. کمی بعد که تجربه بیشتری پیدا کردم، به این نتیجه رسیدم که باید به نحوی کار کنم که در مقیاس جهانی شناخته شوم و سرانجام وقتی گستره کار و تجربه‌هایم بیشتر شد، دریافتم که کار برای اهل‌بیت(ع) باید با هدف ثبت در تاریخ انجام شود تا مانا باشد و همه نسل‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

او از برگزاری نمایشگاه آثار عاشورایی‌اش در آینده نزدیک خبر می‌دهد و در این‌باره اظهار می‌کند: بنا دارم در آینده نمایشگاهی را در تهران برگزار کنم تا مخاطبان بتوانند از نزدیک نقاشی‌ها را تماشا کنند.

تجربه کار کردن برای اهل‌بیت(ع) با هیچ تجربه‌ دیگری قابل مقایسه نیست

بحرینی ادامه می‌دهد: من در تمام این سال‌هایی که در زمینه نقاشی فعالیت می‌کنم، فصل‌های مختلفی را گذرانده‌ام؛ هم طبیعت بی‌جان کار کرده‌ام، هم آثاری در راستای معرفی استان‌مان داشته‌ام و هم کارهای انتزاعی را تجربه کرده‌ام. هیچ‌کدام از این تجربه‌ها با تجربه کار کردن برای اهل‌بیت(ع) قابل مقایسه نیست. کار کردن برای اهل‌بیت(ع)، بسیار سخت، نفس‌گیر و نیازمند پیشینه‌ای منسجم است. هربار که می‌خواهم اثری را در با محوریت خاندان عصمت و طهارت(ع) خلق کنم، چندین و چند منبع معتبر را مطالعه و بررسی می‌کنم و بعد، اتودهای مختلف را اجرا می‌کنم.

این هنرمند ضمن تأکید بر حفظ شأن و منزلت اهل‌بیت(ع) در آثار هنری، تصریح می‌کند: ما همواره باید در کارهایی که انجام می‌دهیم، شأن اهل‌بیت(ع) را مدنظر قرار دهیم. آثار هنری که با مضامین عاشورایی خلق می‌شوند، باید کامل و پر از احساس باشد تا خیل عظیم مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مجموع این موارد، حساسیت کار را بالا می‌برد و کاری که بدون درنظر گرفتن چنین ملاحظاتی اجرا شود، قطعا به دل نمی‌نشیند و ماندگار نمی‌شود.

باید پایه‌های هنر دینی‌مان را محکم کنیم

او می‌گوید: اکنون نیازمند این هستیم که پایه‌های هنر دینی‌مان را محکم کنیم. از نظر من کارهای فاخر عاشورایی در حوزه هنرهای تجسمی کم داریم و لازم است کارهای بیشتری انجام شود. البته چند سالی هست که دوستانی در این زمینه فعالیت می‌کنند، خصوصا امسال، کارهای بیشتری انجام شد. کارها هنوز در مراحل اولیه قرار دارند اما امیدواریم که در آینده کارهای به مراتب بهتری داشته باشیم.

بحرینی یادآور می‌شود: ما باید روضه تصویری داشته باشیم. نسل امروز، ارتباط بیشتری با آثار تجسمی می‌گیرد. کما اینکه رهبر معظم انقلاب هم در فرمایش بسیار دقیقی فرموده‌اند «اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نخواهد بود». بنابراین ما باید سعی کنیم آموزه‌های دینی‌مان را در قالب هنر به نسل امروز انتقال دهیم. چراکه قطعا نسبت به بیان، تاثیر بسیار بیشتری دارد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر ایران توسط افرادی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند و کتابت نمی‌دانستند، به وجود آمد/قالب نمایش‌های سنتی ایرانی برای تحصیل‌گردگان دوره مشروطیت تکراری بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهاد ناظرزاده‌کرمانی مدرس و پژوهشگر تئاتر گفت: برای اینکه تئاتر یک جامعه رشد کند، به سامان این سه عامل نیاز دارد؛ آموزش، پژوهش و آفرینش. اگر یک جریان آموزشی درست در تئاتر شکل بگیرد، پژوهش هم روشمند و گسترده خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی فصل‌نامه «تئاتر نوشت» ویژه نمایش ایرانی که بهار ۱۴۰۲ با سردبیری امیر سمامی به چاپ رسید، توسط فرهاد ناظرزاده کرمانی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر رونمایی شد. فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در این آیین که با حضور پژوهشگران و دانشجویان برگزار شد، درباره نمایش ایرانی و ریختارها و خاستگاه آن افزود: رشد این دو(آموزش و پژوهش)، باعث جان گرفتن بخش آفرینش می‌شود. سپس این آفرینش دوباره به آموزش و پژوهش برمی‌گردد و یک سیستم شکل می‌گیرد. این سیستم باید به حرکت دربیاید تا تئاتر مملکت رشد کند.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر که بیشترین پژوهشگر را در حوزه تئاتر دانشگاهی تربیت کرده، در ادامه سخنان خود به تئاتر ایرانی اشاره کرد و گفت: تئاتر ایرانی دو شاخه دارد یک شاخه سنتی و یک شاخه هم با رویارویی با تئاتر غربی شکل گرفته است. شاخه سنتی از رقص‌های میترائیستی شروع می‌شود(که روایتگر بوده است) تا به تعزیه و خیمه‌شب‌بازی برسیم که اینها بدون تاسی از تئاتر غرب به وجود آمدند.

ناظرزاده‌کرمانی سپس اشاره‌ای به گم شدن بعضی گونه‌های نمایشی در دل تاریخ کرد و توضیح داد: بعضی‌ نمایش‌ها هم متأسفانه در جریان تاریخ گم و حذف شدند؛ مثلا یک نوع تئاتر کمدی به اسم «تمسخر کراسوس» داشتیم که در زمان اشکانیان خیلی رایج بوده است و یونانیان درباره این نوع تئاتر نوشته‌اند. کراسوس یک سردار رومی بوده که به فکر فتح ایران می‌افتد اما موفق نمی‌شود و ایرانیان او را می‌کشند و جشن می‌گیرند. کراسوس همان سرداری بوده که اسپارتاکوس را می‌کشد و مغرور می‌شود، فکر می‌کند که می‌تواند حریف اشکانیان هم بشود اما در حمله به ایران کشته می‌شود و یک کمدی به اسم تمسخر کراسوس شکل می‌گیرد که در سلسله ساسانیان این کمدی از بین می رود.

وی، مواجهه ایران با تئاتر غرب در دوره مشروطیه را عامل ورود تئاتر نوع دوم به شیوه غربی برشمرد و اظهار داشت: تئاتر سنتی ایران در دوره مشروطه با تئاتر اروپا(که ادامه تئاتر یونان و روم است) آشنا می‌شود. تئاتر یونان و روم توسط فرهیخته و باسوادها بنیان گذاشته شده بود، مثل سوفکل، اورپید و … اما تئاتر ایران توسط افرادی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند و کتابت نمی‌دانستند، به وجود آمد.

ناظرزاده‌کرمانی گفت: ایران ۹ ریختار تئاتر ایرانی دارد که همه در دست عامه مردم شکل گرفت و ماند ولی تئاتر یونانی به فرهنگ والا و نخبگان تعلق داشت. بنابراین هنرمندان تئاتر سنتی ایران نه می‌توانستند بنویسند نه آموزش دهند و اولین پژوهش‌ها در حوزه تئاتر ایرانی با ورود تحصیل‌کردگان به تئاتر پا گرفت. چون قالب نمایش‌های سنتی ایرانی برای تحصیل‌گردگان دوره مشروطیت تکراری بود، ‌ سراغ تغییر موضوعات و شکل این گونه برآمدند و سه نوع ریختار دیگر به وجود آمد. شکل اول که ترجمه‌ای بود، نمایشنامه‌های غربی را با همان شکل و شیوه اجرا کردند. شکل دوم تئاتر تصنیفی بود که خود ایرانی‌ها شروع به نوشتن نمایشنامه کردند و یاد گرفتند که چطور به شیوه ارسطویی نمایشنامه بنویسند. گونه سوم هم ترکیبی از تئاتر ایرانی و ارسطویی بود که علی نصیریان به همین شیوه نمایشنامه «بنگاه تئاترال» را نوشت.

وی با اظهار تأسف از اینکه تاکنون نشریه مستقلی درباره تئاتر ایرانی وجود نداشته، گفت: من تا کنون در ایران ندیده‌ام که ماهنامه یا حتی فصلنامه مستقلی درباره تئاتر ایرانی چاپ شود و این برنامه و رونمایی را به فال نیک گرفتم و به رغم کسالت خودم را به برنامه رساندم. حتما در این پژوهش کار مهی شکل گرفته است و فکر می‌کردم علاقه‌مندان تئاتر ایرانی بیشتر باشند. تئاتر ما با این ۱۲ ریختار نیاز بیشتری به پژوهش و گسترش آن دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع