X

بایگانی شهریور 11, 1402

دفتر سینمایی

سالی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم کل بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریال بود و اکنون حدود چهار برابر افزایش یافته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: سالی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، کل بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریال بود و اکنون حدود چهار برابر افزایش یافته است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: سالی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، کل بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریال بود و اکنون حدود چهار برابر افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین امسال تحول بزرگی با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی رخ داد به نحوی که بانک‌ها و ادارات شرکتی موظف هستند یک درصد اعتبار را در اختیار حوزه فرهنگ و هنر قرار دهند که چندین برابر بودجه‌های فرهنگی است.

وزارت فرهنگ شکاف تفکر اجرایی با حکمرانی مدنظر انقلاب را پر کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اتفاق مهمی در حوزه مدیریت فرهنگی کشور رخ داده است، به دلیل شکاف حوزه تفکر اجرایی با اسناد بالادستی و حکمرانی مدنظر انقلاب در حوزه فرهنگ، ابزار حکمرانی فرهنگی به تدریج کند شده و حوزه فرهنگ در حکمرانی دولت ضعیف شده بود که دولت سیزدهم برای پر کردن این شکاف اقدامات مستمر و مطلوبی انجام داده است.

اسماعیلی با اشاره به تاکید رییس جمهور درباره ارتقای مباحث فرهنگی کشور ادامه داد: سال ۸۴ اقتصاد کتاب کشور ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت هزار میلیارد ریال بود و سالی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد بودجه وزارتخانه ۳۰۰ میلیارد ریال بود در حالیکه در ۲ سال اخیر دولت کارهای مهمی برای حوزه فرهنگ و هنر انجام داد.

وی افزود: قبل از مسوولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مبانی فکری رییس جمهوری در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه اشراف داشته ام و از طراحی و تنظیم برنامه‌های وی اطلاع داشتم و ایشان در همان زمان نسبت به رشد حوزه فرهنگ دینی و اسلامی کشور تاکید داشت.

وی گفت: سال گذشته ۱۱ فیلم در جشنواره فیلم فجر اکران کردیم و متوسط هزینه ساخت هر فیلم ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد ریال بود از طرفی با توجه به آمار مبنی بر اینکه ۹۲ درصد جوان‌های ما موسیقی گوش می‌دهند برنامه ریزی راهبردی برای تناسب ذایقه‌ها با زیست بوم فرهنگی اسلامی در دستور کار بوده و هست.

وی با اشاره به ساخت سمفونی ویژه شهدا برای کنگره شهدای کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم سالانه مجوز ۱۱۰ هزار جلد کتاب داده و از یک وزارتخانه تنظیم گر و نظارتی به برنامه ریز و توسعه فرهنگی تبدیل شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: شعار محوری وزارتخانه در دولت را نهضت بازگشت به مساجد گذاشتیم و در این راستا بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۷۰ شهر محروم را در کانون‌های فرهنگی هنری آموزش دادیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی و نهضت امام یک مقاومت فرهنگی بود و اکنون ما داریم مسیر سال‌های گذشته را بر می‌گردانیم که در این راستا ۱۲۴ اقدام عملی، راهبرد و چشم انداز منتشر کردیم و گزارش عملکرد فصلی را بررسی می‌کنیم.

وی با بین اینکه کار نکرده بسیار است و فرصت تعارفات معمول را نداریم، ادامه داد: امسال در استان‌ها باید شورای فرهنگ عمومی را تقویت کنیم و به همین دلیل بودجه مستقل برای برش شورای فرهنگ عمومی استان‌های لحاظ شده و آمادگی کامل برای حمایت فعالیت‌های قرآنی وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نت‌های حسین استوار خواندنی شد/ انتشار کتاب یک استاد موسیقی


کتاب «مجموعه ۴۵ قطعه قدیمی برای پیانو» مشتمل بر آثار حسین استوار موسیقیدان، نوازنده پیانو و سازهای ایرانی توسط بهار برخوردار پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توصیه محمدرضا لطفی به سازندگان ساز چه بود؟/ تلاش برای به روز بودن


کارگاه تخصصی «آموزش ساخت سه تار» در حالی به میزبانی خانه موسیقی برگزار شد که یکی از استادان این عرصه به طرح نکاتی درباره اولویت های ساخت ساز با تکیه بر گفته بزرگان سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرتضی پورصمدی» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینما و تلویزیون در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، بهرام بدخشانی همکار این سینماگر و یکی از فیلمبرداران سینمای ایران ضمن تایید خبر درگذشت مرتضی پورصمدی در گفتگویی کوتاه با ایسنا گفت: امروز ۱۱ شهریور ماه مرتضی پورصمدی سر صحنه سریال شبکه خانگی به کارگردانی حامد عنقا بوده که حالش بد می‌شود و متاسفانه پس از انتقال به بیمارستان با وجود تلاش پزشکان از دنیا می‌روند.

به گفته‌ی او؛ این فیلمبردار قدیمی عوارضی شبیه سکته قلبی داشته است.

مرتضی پورصمدی مستند ساز و فیلمبردار سینما و تلویزیون ایران را شاید بیش از همه با کارهای مستندش بشناسیم، همچون «حوردورق» «نقش و نقشه برداری» و همچنین مجموعه تلویزیونی «کودکان سرزمین ایران» و… و. است.

مرتضی پورصمدی متود ۱۳۳۱ در همدان و فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌برداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود. او در سه حوزه فیلم‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مدیر فیلمبرداری بوده و در برگزاری نمایشگاه عکس نیز دستی بر آتش داشته است.
فیلم‌های سینمایی گیلانه، دایره زنگی، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، هویت، روایت سه‌گانه (اپیزود رخشان بنی‌اعتماد) و یک گزارش واقعی از جمله فیلم‌هایی است که او در فیلمبرداری آن‌ها نقش داشته است.
همچنین سریال‌های مزد ترس، مدار صفر درجه و حیرانی نیز از جمله سریال‌های تلویزیونی است که تصویربرداری آن‌ها برعهده پورصمدی بود.
او به واسطه سال‌های فعالیت حرفه‌ای، جوایز مختلفی را در حوزه فیلمبرداری به دست آورد که از آن جمله می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از بیست و هفتمین جشنواره فجر، جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره‌های رشد، کودک، سینماحقیقت و… اشاره کرد.
پورصمدی همچنین نمایشگاه‌های عکس خود را در سوئد، فرانسه، کانادا و… برگزار کرده بود.

زمان مراسم خاکسپاری او متعاقبا اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هیجان نقطه و خط» مشق جدید ایرج طهماسب در عرصه هنر


آثار نمایشگاه «هیجان نقطه و خط» ایرج طهماسب بیشتر به شکل یک مشق برای انعکاس‌های ذهنی و عینی هستند و درگیر مبانی نقاشی کلاسیک از جمله پرسپکتیو نیستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیو به سراغ ارایه روایتی تیاتری از زندگانی مرحومه «کونیکو یامامورا» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام سروری نژاد کارگردان رادیوتئاتر «دختر وطن» درباره ویژگی‌های این اجرا و اقتباس از کتاب زندگی کونیکو یامامورا مادر ژاپنی شهید محمد بابایی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، بهرام سروری نژاد کارگردان رادیوتئاتر «دختر وطن» که به تازگی در قالب پروژه «رادیو در صحنه» در حوزه هنری روی صحنه رفته است، در گفتگو با مهر درباره این اجرا عنوان کرد: پروژه تولید و اجرای رادیوتئاتر که در حوزه هنری شکل گرفته است به همت ایوب آقاخانی مدیر کارگروه تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انجام می‌گیرد. البته آقاخانی از سال‌ها قبل به دنبال عملی کردن این ایده بود که رادیوتئاترها به صورت مرتب و مستمر در یکی از سالن‌های نمایشی اجرا شوند که این ایده تا جاهایی هم پیش رفت اما به نتیجه نهایی نرسید تا اینکه امسال با مساعدت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و آقای کوروش زارعی این پروژه به ثمر رسید. رادیوتئاتر «دختر وطن» دومین اثری است که در این پروژه اجرا می‌رود که امیدوارم این برنامه مستمر و ادامه دار باشد.

وی درباره ویژگی‌های رادیوتئاتر و تفاوتش با نمایش رادیویی توضیح داد: آنچه که امروزه از آن به عنوان رادیوتئاتر نام می بریم اجرای یک نمایش رادیویی با کلیه خصوصیات یک نمایش رادیویی و استفاده از تمام تکنیک‌هایی است که در یک نمایش رادیویی به کار برده می‌شود مانند استفاده از میکروفن، تنظیم نمایشنامه به شیوه رادیویی، بهره گیری از افکت و صداگذاری و … در سالن تئاتر اس اما تفاوتی که رادیوتئاتر با نمایش رادیویی دارد این است که رادیوتئاتر در حضور تماشاگران اجرا می‌شود و در این اجرای رادیویی از المان‌های تئاتری مانند اکسسوار، گریم، نور و … هم استفاده می‌شود که بهره بردن از این المان‌ها بستگی به خود کار و همچنین سلیقه و نظر کارگردان دارد.

سروری‌نژاد درباره ایده شکل گیری این رادیوتئاتر بیان کرد: به پیشنهاد یکی از دوستان که از دست اندرکاران اجرا هم است کتاب «مهاجر سرزمین خورشید» برای اقتباس پیشنهاد شد که خاطرات مرحومه کونیکو یامامورا با نام ایرانی سبا است که مادر شهید بابایی هستند. از این کتاب نمایشنامه‌ای با عنوان «دختر وطن» توسط محمدرضا قلمبر نوشته و تنظیم شد که البته تفاوت‌هایی با کتاب دارد. در کتاب، زندگی این بانو از ابتدا روایت می‌شود اما در این رادیوتئاتر ما از انتهای داستان و فوت همسر ایشان روایت را شروع می‌کنیم و به ترتیب فلش بک می زنیم و به عقب می‌رویم تا به شهادت محمد بابایی و انقلاب و حضور ایشان در ژاپن و در نهایت کودکی کونیکو یامامورا می‌رسیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر و نمایش رادیویی درباره پخش این کار از رادیو نمایش نیز یادآور شد: این کار صرفاً به عنوان یک رادیوتئاتر و برای اجرای عمومی تولید شده است. البته صحبت‌هایی با مرکز هنرهای نمایشی رادیو انجام شده تا در صورت امکان یک نسخه صوتی هم از این کار ضبط و برای پخش از رادیو نمایش تحویل داده شود.

بازیگر نمایش «خدای جهنم» درباره اینکه آیا تجربه اجرای رادیوتئاتر فقط مختص هنرمندان رادیویی است یا خیر، بیان کرد: معتقدم هم بچه‌های رادیو می‌توانند روی صحنه بیایند و همه هنرمندان تئاتر می‌توانند اجرای رادیوتئاتر را تجربه کنند کما اینکه در سال‌های قبل که بخش رادیوتئاتر به صورت مسابقه و به شکل رقابتی در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شد شاهد بودیم که هم هنرمندان رادیو و هم تئاتر در آن حضور داشتند. البته خیلی از بچه‌های رادیو علاقه‌ای به روی صحنه آمدن ندارند و برخی هم توانایی حضور روی صحنه و اجرای زنده را ندارند. البته در طول این سال‌ها از هنرمندان تئاتری هم در اجرای رادیوتئاتر استفاده کردیم و کار با میکروفن را برایشان تشریح کردیم تا به نتیجه نهایی رسیدیم. در همین رادیوتئاتر «دختر وطن» هم به همین شیوه عمل کردیم هنرمندان رادیو در کنار بازیگران تئاتر حضور دارند که با تمرین به هماهنگی با هم رسیدند.

سروری‌نژاد درباره پیش بینی‌اش از استقبال مخاطبان از این پروژه گفت: این پروژه، اتفاق بسیار جدیدی است که قبلاً در جشنواره‌ها امتحان شده است و مخاطبان جشنواره‌ها معمولاً آثار بخش‌های مختلف را می‌بینند. کارها هم یک یا نهایتاً ۲ اجرا دارند اما وضعیت اجرای عمومی فرق دارد و برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. هنوز خیلی‌ها در جریان آغاز این رویداد نیستند و برخی هم از همان ابتدا در حال مخالفت کردن با آن هستند و می‌گویند رادیوتئاتر آنقدر کشش ندارد که بخواهد برای مدت طولانی روی صحنه باشد و نهایتاً یک هفته اجرا برایش کافی است. البته معتقدم می‌توان با تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب برای رادیوتئاتر هم مخاطب جذب کرد که کار سخت و هزینه‌بری است.

رادیوتئاتر «دختر وطن» به نویسندگی محمدرضا قلمبر و بر اساس کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به کارگردانی بهرام سروری نژاد از چهارشنبه ۸ شهریور ماه ساعت ۱۸:۳۰ اجرا خود را در تماشاخانه مهر آغاز کرده است.

در این اثر بازیگرانی چون گلچهره زند، ماکان رضایی پور، بهرام سروری نژاد، مرتضی ظهرابی، عباس شیراوند و فریبا بکلو به ایفای نقش می‌پردازند.

سایر عوامل این رادیوتئاتر عبارتند از صدابردار: ناصر نظری، دستیار کارگردان: الهام سلیمی، طراح تصویر: رعنا عابدی و طراح پوستر: محدثه قافله باشی.

در خلاصه داستان «دختر وطن» آمده است: کونیکو یامامورا دختر ژاپنی با تاجر ایرانی اسدالله بابایی در ژاپن آشنا شده، علیرغم مخالفت‌های خانواده، مسلمان می‌شود و با او ازدواج می‌کند. سپس به ایران می‌آیند. آنها صاحب سه فرزند می‌شوند. محمد یکی از فرزندان آنهاست که در جنگ شهید می‌شود. به همین دلیل مرحوم کونیکو با نام ایرانی سبا، لقب یگانه مادر شهید ژاپنی را به خود اختصاص داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روایت راهیان» در شلمچه دیده شد/ اجرای تعزیه و سرود برای زائران


هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» در مرزهای مختلف غربی کشور از جمله مرز شلمچه در حال اجرا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جنس ایمان و دغدغه سینماگران هر دو در کم شدن موضوع «ایمان» در «سینما» مؤثر هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی مقدم‌دوست نویسنده و کارگردان سینما شب گذشته در میز گفتگوی ویژه برنامه «نقد سینما» درباره سختی‌های پرداختن به مقوله «ایمان» گفت.

به گزارش سینماپرس، هادی مقدم‌دوست نویسنده و کارگردان سینما شب گذشته ۱۰ شهریور ماه در میز گفتگوی ویژه سی‌ویکمین قسمت از برنامه «نقد سینما» درباره سختی‌های پرداختن به مقوله ایمان در سینما بیان کرد: خود مناسک هم می‌تواند شخصیت باشد؛ شخصیت به معنای اینکه مناسک را بشناسیم. در سینما عموماً جایگاه مناسک را در انتهای فیلم می‌دانیم اما اگر آن را در ابتدا یا بدنه داستان بیاوریم، در واقع با مناسک همچون یک شخصیت ارتباط گرفته‌ایم. رابطه یعنی شخصیت‌پردازی و شخصیت‌شناسی مؤمنان با مناسک که ضمن رسیدن به هدف مطلوب باید همراهی هم وجود داشته باشد. افرادی که ایمان را درک کردند، با مناسک رابطه مستمر دارند و با آن همراهی می‌کنند.

وی گفت: اصل این موضوع به شناخت و مطالعه دقیق روند یک فرد در دغدغه ایمانی و الاهیاتی و ارتباطی که با خدا دارد ربط پیدا می‌کند. در حقیقت باید به لحاظ مطالعاتی بتوانیم آن را به دست بیاوریم اما اینکه چگونه آن را روایت کنیم، کار سختی است. البته در متن و شعر شدنی‌تر از به تصویر کشیدن آن است.

این کارگردان سینما ادامه داد: خود جنس ایمان و دغدغه سینماگران هر ۲ در کم شدن موضوع ایمان در سینما مؤثر هستند. حتی اگر سینماگر دغدغه داشته باشد، دشواری راه ممکن است او را منصرف کند زیرا عموماً این ترس وجود دارد که به معنی ایمان لطمه می‌زند.

مقدم‌دوست درباره بازنمایی مناسک در سینما نیز تاکید کرد: باید توجه داشت که مناسک در کجای داستان قرار می‌گیرد؟ عناصر اصلی داستان یا شخصیت داستان. مناسک در قالب موقعیت نمایشی بروز پیدا کرده که هدف شخصیت است مثلاً شخصیتی که می‌خواهد زیارت برود یا روزه بگیرد یا در اعیاد شرکت کند. تا اینجای ماجرا به عنوان هدف شخصیت یا موقعیت نمایشی از مناسک استفاده شده ولی در خود شخصیت قرار نگرفته است. در حقیقت مناسک در بدنه داستان قرار نمی‌گیرد و به مرکزیت درام تبدیل نمی‌شود.

کارگردان «سر به مهر» درباره نپرداختن به مساله راهپیمایی اربعین در سینما عنوان کرد: باید رفت و تجربه کرد. اگر فیلمسازی بخواهد روایت مناسکی را بسازد، باید بتواند حقایق را با ورود به آن کشف کند. در واقع تجربه زیسته داشته باشد و به دیده‌ها و شنیده‌ها اکتفا نکند. این امر باعث می‌شود که فیلمساز یا نویسنده موضع واقعی انتخاب کند.

مقدم‌دوست درباره پرهیز آثار هنری از نمایش نماز و روزه مطرح کرد: نگرانی‌های مختلف اعم از احساس ناتوانی باعث این پرهیز شده اما دلیل اصلی آن عدم شناخت صفات مناسک است. وقتی برخورد خلاق با مناسک وجود داشته باشد، باعث ایجاد ایده خوب می‌شود. من معتقدم که عدم نمایش مناسک حذف یک واقعیت و کم‌کاری در شناخت شخصیت آن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکیل کمیته پیگیری وضعیت نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران


پیرو دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیگیری مطالبات صنفی چند تن از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران امروز کمیته پیگیری در این خصوص تشکیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرتضی پورصمدی درگذشت


مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینما و تلویزیون در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع