X

بایگانی شهریور 12, 1402

دفتر سینمایی

سینمای روز دنیا الان به این رسیده است که «جلوه‌های ویژه میدانی» و «جلوه‌های ویژه بصری» را باید با هم تلفیق کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طراح جلوه‌های ویژه میدانی سریال «عاشورا» درباره چالش های خود در این سریال، نگاه هادی حجازی فر که به دنبال اثری متفاوت بود و سختی های این پروژه سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی سریال «عاشورا» درباره همکاری با هادی حجازی‌فر کارگردان این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: من سال‌هاست که با هادی حجازی‌فر رفاقت دارم اما این اثر به‌عنوان جدی ترین فیلم و سریال او تجربه متفاوتی بود و او در مقام کارگردان بسیار متفاوت عمل کرد.

وی که برای نسخه سینمایی این سریال «موقعیت مهدی»، سیمرغ بلورین دریافت کرده است درباره این همکاری توضیح داد: من پیش‌از این با هادی حجازی‌فر کار کرده بودم و البته کارگردانی او را در تئاتر و در برنامه‌های تلویزیونی دیده بودم و می‌دانستم که او فرد خلاقی است و می‌تواند موفق عمل کند.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی سریال «عاشورا» اضافه کرد: نگاهی که هادی حجازی‌فر به جنگ داشت با همه کارگردانانی که تابه‌حال با آن‌ها همکاری کرده بودم، متفاوت بود به‌ویژه که او هم مثل خود من در دوران جنگ تحمیلی حدود ۱۰ یا ۱۲ سال داشته و هنوز نوجوان بوده است. با این‌حال نگاه متفاوت او برایم جالب‌توجه بود. از روز اول هم روی این نکته تأکید داشت که می‌خواهد فیلمی متفاوت با همه فیلم‌هایی که از جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است به تولید برساند.

وی با اشاره به نحوه کارگردانی حجازی فر در این سریال عنوان کرد: با دیدگاه حجازی‌فر همه بخش‌ها متفاوت پیش رفت حتی فیلمبرداری در این سریال متفاوت است به عنوان مثال اگر دقت کنید در صحنه‌هایی که دوربین روی دست است شاهد رویکرد متفاوتی نسبت به دیگر آثاری هستیم که به این شیوه فیلمبرداری می‌شوند و می‌بینیم که کار به مستندهای شهید آوینی نزدیک شده است.

بعد از فیلمبرداری گاهی انفجار تکرار می‌شد تا به ایده آل خود برسد

کرمیان با اشاره به سخت‌گیری‌های حجازی‌فر در طول کار عنوان کرد: ما با هم صحبت می‌کردیم، قاب را می‌بستیم و شروع می‌کردیم اما بعد که فیلمبرداری انجام می‌شد، حجازی فر معتقد بود صحنه مورد نظر درنیامده است. این‌گونه نبود که به راحتی راضی بشود، بارها پیش‌آمده بود که سکانس‌ها و پلان‌هایی را فیلمبرداری کرده بودیم و بعد که آن‌ها را می‌دیدیم و بازبینی می‌کردیم، او میزانسن را تغییر می‌داد و برخی انفجارها و اتفاقات مرتبط با جلوه‌های ویژه میدانی تکرار می‌شد تا در نهایت بتواند به ایده‌آل ذهنی خودش برسد.

وی درباره تفاوت این همکاری با دیگر فیلم‌های جنگی توضیح داد: یکی از تفاوت‌ها در بخش سینمایی این بود که انفجار در قاب رخ نمی‌داد و گاهی خارج از قاب بود البته این بیشتر برای نسخه سینمایی کار انجام می‌شد و حجازی فر به دنبال تأثیرات انفجار یعنی صدا یا خاکی که در پی انفجار بلند می‌شد، در خود قاب بود. مثلاً من چندین انفجار در صحنه ایجاد می‌کردم اما فقط ۲ یا سه‌تا از آن‌ها دیده می‌شد و بعد می‌فهمیدم بیشتر تأثیر انفجارها را در قاب می‌خواهد.

صحنه‌هایی که پیش از این در فیلم و سریالی ندیده اید

کرمیان درباره صحنه‌های سخت انفجار در این سریال عنوان کرد: در ۲ قسمت از سریال انفجارهایی خواهید دید که صحنه‌های آن را پیش از این در هیچ فیلم و سریالی ندیده‌اید. مثلاً ما سکانسی داریم از یک جنگ عظیم که در پلانی از آن دوربین روی دست است و ۳۶۰ درجه می‌چرخد و انفجارها و اتفاقات مختلف رخ می‌دهد. شاید نظیر این پلان فقط در فیلم «تنگه ابوقریب» از بهرام توکلی دیده شده است که دوربین در لوکیشن ۳۶۰ درجه بچرخد.

طراح جلوه‌های ویژه میدانی سریال «عاشورا» درباره دیگر چالش‌های خود در این سریال اظهار کرد: چالش‌های بسیاری در این پروژه داشتم چون می‌خواستم همه جزئیات جلوه‌های ویژه میدانی درست بررسی شود، انفجارها در لحظه به وقوع بپیوندد و لحظه‌ای دیر و زود نشود.

کرمیان درباره اتفاق مهم این فیلم برای خودش یادآور شد: چالش مهم دیگر این فیلم برای من این بود که یک‌بار دیگر توانستم خودم را محک بزنم، من اگرچه از ۱۸ سالگی به این حرفه ورود کردم و تا الان که ۴۴ سال دارم در بسیاری از فیلم‌های جنگی حضور داشتم و از این تعداد برای ۵ فیلم جایزه گرفته‌ام اما این فیلم برایم یک‌بار دیگر محک دوباره بود.

در سریال «عاشورا» ۹ دستیار داشتم

وی درباره سختی ساخت این پروژه عنوان کرد: من در این سریال ۹ دستیار داشتم، همچنین می‌توانم بگویم بیشترین مواد منفجره را در سال‌های اخیر و در فیلم‌هایی که کار کردم در این فیلم به تنهایی به کار بردم. فکر می‌کنم آثاری که کار کردم بیشتر از ۷۰ فیلم، سریال، تله فیلم و … می‌شود اما در مقایسه با آنها، حجم کار در این پروژه خیلی سنگین بود. شاید تمام پلان‌هایی که دوشکا شلیک می‌کند تیرهای مشقی است و شاید فقط ۲ تا ۳ پلان از آن ویژوال افکت باشد. می‌توانم بگویم به‌اندازه ۱۰ فیلم ادوات جنگی استفاده کردیم. یکی از پلان‌هایی که برای آن هم خیلی زحمت کشیده شد و خودم خیلی دوستش دارم پلان شهادت حمید باکری است جایی‌که لوله تانک برمی‌گردد و شلیک می‌کند. دوربین هم روی دست است و پلان به صورت میدانی گرفته شده است.

وی با اشاره به فشردگی زمانی نیز گفت: گاهی فشردگی زمانی آن‌قدر بالا بود که هم‌زمان ۲ تیم صحنه را آماده می‌کردند و یک تیم کار می‌کرد یعنی زمان مستقل برای آماده سازی صحنه نداشتیم.

کرمیان درباره این‌که چرا شلیک‌ها و انفجارها را بیشتر با جلوه‌های ویژه درنیاورده است و به‌صورت واقعی انجام شده اند، اظهار کرد: می‌خواستیم اکت بازیگران و حس و حال صحنه به صورت واقعی به وجود بیاید. تکانی که آرپی‌جی یا دوشکا به انسان می‌دهد، حسی واقعی دارد و فضای تصنعی نمی‌تواند آن حالت را به وجود بیاورد. خود بازیگران هم همیشه درخواست دارند که از تیرها و ادوات جنگی استفاده بشود که به حس و حال آن‌ها در اکت شأن کمک کند تا بهتر بتوانند حس بگیرند.

«عاشورا» موفق است چون حجازی فر برای همه آن جنگید

طراح جلوه‌های ویژه میدانی سریال «عاشورا» درباره استفاده درست از جلوه‌های ویژه تصریح کرد: در دنیا فیلم‌هایی مثل «جنگ ستارگان» را با ویژوال افکت ساختند و بعد دیدند باورپذیری این فیلم‌ها کم‌تر شده است اما سینمای روز دنیا الان به این رسیده است که جلوه‌های ویژه میدانی و بصری را باید با هم تلفیق کند و این تلفیق است که جواب می‌دهد نه این‌که کار کاملاً میدانی باشد و یا صرفاً از جلوه‌های ویژه بصری استفاده شود. با این همه هنوز امکانات چندانی برای جلوه‌های ویژه میدانی به ما تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که در بسیاری از موارد امکانات کافی برای جلوه‌های ویژه میدانی وجود ندارد، بیان کرد: هادی حجازی‌فر اهمیت امکاناتی را که در اختیار داشتیم، می‌دانست و اگر کمبودی بود برای آن می‌جنگید. به نظرم فیلم برای همین موفق شده است چون کارگردانش برای همه بخش‌های آن می‌جنگید. اگر من به طور مثال نمی‌توانستم ایده‌ام را به‌طور کامل اجرایی کنم می‌گفت سر صحنه نیا اگر سر صحنه هستی باید بتوانی اجرا کنی و حرفش هم درست بود یعنی به مخاطب ارتباطی ندارد که ما چقدر امکانات داریم چون او می‌خواهد خروجی درست را ببیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چهل‌سالگی» منتشر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «چهل سالگی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» با «تاریخ‌نگاری» و «فیلم‌نگاری» این رویداد معتبر بین‌المللی، منتشر و همزمان با برگزاری جشنواره رونمایی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سعید هاشم‌زاده فیلمساز و منتقد سینما که تدوین کتاب «چهل‌سالگی» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برعهده دارد، درباره تاریخ‌نگاری این رویداد در کتاب توضیح داد: غالب جشنواره‌های بین‌المللی مهم و معتبر دنیا کتاب‌هایی درباره تاریخ برگزاری خود دارند. نیاز بود تا جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در آستانه چهل سالگی خود به این امر بپردازد. به همین دلیل سال گذشته و بعد از جشنواره سی و نهم، ایده‌هایی را درباره این کتاب نوشتم و به انجمن سینمای جوانان ایران ارائه دادم و از دی ماه سال گذشته کار پژوهش و تدوین آن آغاز شد.

وی درباره بخش‌های کتاب «چهل سالگی» گفت: این کتاب دارای دو بخش اصلی «تاریخ‌نگاری» و «فیلم‌نگاری» است. ابتدا روند برگزاری جشنواره تاریخ نگاری شده است و این بخش شامل گزارش‌هایی درباره افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ می‌شود.

هاشم‌زاده ادامه داد: همچنین مروری بر شرکت کنندگان، هیات انتخاب و داوران، حواشی و اخبار جشنواره، محل برگزاری و … دارد. بخش «فیلم نگاری» جشنواره در کتاب نیز به جهت اینکه چهره‌های سینمایی بسیاری از سینمای جوان کار خود را آغاز کرده‌اند، اهمیت زیادی داشته است. بنابراین در این بخش از منتقدان زیادی خواستیم تا از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۱ فیلم‌های کوتاه جشنواره تهران را ببینند و نسبت به حال و هوای فیلم‌ها، درون‌مایه‌هایشان، فضا و اتمسفر هر دوره درک و دریافتی داشته و درباره‌اش بنویسند، کتاب «چهل سالگی جشنواره» در ایام برگزاری رویداد رونمایی خواهد شد و انشالله در ایام جشنواره توزیع می‌شود و بعد از آن نیز در کتابفروشی‌ها عرضه خواهد شد. زیرا کتابی است که برای پژوهشگران سینما و علاقه‌مندان به حوزه فیلم کوتاه مهم است. چهل سالگی خود مفهوم وکانسپت پختگی را دربردارد و به همین جهت عنوان کتاب را همین «چهل سالگی» انتخاب کرده‌ایم.

وی درباره همراهان خود در تدوین کتاب گفت: ما از ۹ نویسنده، ۲ ویراستار و ۷ منتقد در پژوهش و تدوین این کتاب کمک گرفتیم و باید بگویم روند تحقیق برای این کتاب با توجه به کمبود منابع کار سختی برای گروه نویسندگان بود و امیدواریم رضایت مخاطبان سینمای کوتاه را به دنبال داشته باشد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالن‌های سینمایی در سراسر کشور سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای سراسر کشور به مناسب فرا رسیدن اربعین حسینی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته تعطیل می‌شود.

به گزارش سینماپرس، همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی سینماهای سراسر کشور از ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ماه تعطیل می‌شوند و روز چهارشنبه به طور کامل تعطیل خواهند بود.

اما روز پنجشنبه ۱۶ شهریور ماه نمایش فیلم های در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

در حال حاضر فیلم‌های سینمایی فسیل به کارگردانی کریم امینی، بی مادر ساخته سید مرتضی فاطمی، آخرین تولد ساخته نوید محمودی، شهر هرت ساخته کریم امینی، نارگیل ۲ ساخته داوود اطیابی، بعد از رفتن به کارگردانی رضا نجاتی، ستاره بازی ساخته هاتف علیمردانی، عروسی مردم ساخته مجید توکلی، شهرک به کارگردانی علی حضرتی در سینماهای سراسر کشور در حال اکران هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت خود را از تصمیم خردمندانه برگزاری «بیست و هشتمین دوره‌ جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» در استان یزد اعلام می‌داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات مدیره انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان با نگارش نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی، ضمن قدردانی از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در یزد، مراتب نگرانی خود را بابت منتشر نشدن فراخوان این جشنواره اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته خطاب به وزیر ارشاد، معاونت هنری و مدیر مرکز هنرهای نمایشی بدین شرح است: «گروه‌های نمایش کودک و نوجوان سراسر ایران هر ساله در این ایام مشغول آماده‌سازی و تمرین آثار خود برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده‌اند.

با توجه به اینکه خبری مبنی بر برگزاری بیست و هشتمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در استان یزد از جانب اداره کل هنرهای نمایشی در خبرگزاری‌ها اعلام شد، اکثر گروه‌های نمایشی حوزه‌ی کودک و نوجوان سراسر ایران، مراتب تشکر و خرسندی خود را از این تصمیم اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر محترم جشنواره، به انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک ونوجوان ایران اعلام داشتند؛ لذا به بهانه این یادداشت حمایت خود را از این تصمیم خردمندانه اعلام می‌داریم و پس از اعلام این خبر گروه‌های نمایشی انتظار دارند مسئولین پر تلاش استان یزد و دبیر محترم جشنواره به سرعت فراخوان و تاریخ برگزاری را اعلام کنند تا زودتر برای این جشنواره بین‌المللی آماده شویم؛ اما نمی‌دانیم مشکل کجاست که هر روز فراخوان‌های جشنواره‌های نوپا در مرکز هنرهای نمایشی منتشر می‌شود و به جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان با قدمت حدودا سی ساله که می‌رسیم، همیشه باید دقیقه‌ی نود برگزار شود. درخواست ما از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که جوابی در خصوص اعلام نشدن فراخوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در یزد بدهد.

گروه‌های شریف تئاتر کودک و نوجوان ماه‌هاست که منتظر این فراخوان هستند و شاخص‌ترین عملکرد حمایتی وزارت ارشاد از تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری همین جشنواره بین‌المللی است که بارها از طریق دبیر جشنواره پیگیر شدیم اما به جواب مشخصی نرسیدیم. امیدواریم که مسئولین محترم وزارت ارشاد پاسخی برای این همه تاخیر در اعلام فراخوان داشته باشند و امید تئاتر کودک و نوجوان را نا امید نکنند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضد تعزیه «مجلس واقعه» از حضور در «سوگواره ملی تعزیه ده زیار» منع شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ممنوعیت حضور شرکت‌کنندگان برنامه مجلس واقعه در دوره یازدهم سوگواره ملی تعزیه ده زیار قطعی شد.

به گزارش سینماپرس، به دنبال انتقادات فراوان نسبت به برنامه مجلس واقعه از اجرای آریا عظیمی‌نژاد تا محتوا و نحوه پرداختن به هنر تعزیه، دبیرخانه سوگواره ‌ملی تعزیه ده زیار با تکیه بر این اصل که این برنامه ضد تعزیه و ارزش‌های اصیل این هنر است؛ اعلام کرد که در دوره یازدهم سوگواره ملی تعزیه ده زیار از شرکت‌کنندگان در برنامه مجلس واقعه استفاده نخواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پویش «ما ملت امام حسینیم» راه افتاد/ عکاسی از جاماندگان اربعین


فرهنگسرای نهج‌البلاغه پویش «ما ملت امام حسینیم» را همزمان با پیاده‌روی جاماندگان اربعینی برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «آقای اربعین» منتشر شد/ سوگواره ای از دختران «شمیم یاس»


گروه سرود دختران «شمیم یاس» در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری اربعینی حسینی نماهنگ «آقای اربعین» را با موضوع حجاب و عفاف منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی تن» کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه دبیر و اعضای کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، محمود سالاری معاون امور هنری، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی نورعلیشاهی مدیرکل حوزه وزارتی، محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی و سنعی و بصری، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، محمود شالویی مشاور وزیر و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام کمال خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، علی نادری مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، قاسم زائری رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حجت‌الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدعباس حسینی معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت، و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعضای کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را تشکیل می دهند.

همچنین علی تن مشاور وزیر فرهنگ به عنوان دبیر این کارگروه منصوب شد. در متن حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به اعضای این کارگروه آمده است: “با عنایت به سیاست‌های کلی ابلاغی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران و در اجرای ماده (۶۳) قانون جامع خدمات رسانی به امور ایثارگران، بند (۳) بخشنامه شماره ۴۹۳۸۱ مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۱ سازمان اداری و استخدامی کشور و ماده (۲) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به موجب این حکم به عنوان عضو کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب در اجرای آیین نامه مذکور و سایر دستورات مرتبط در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، به صورت منظم و مستمر در جلسات کارگروه حضور داشته و همکاری لازم را با دبیر کارگروه به عمل آورید. امید است با استعانت از قدرت لایزال الهی در انجام وظایف پیش بینی شده موفق و موید باشید. “

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عرفان طهماسبی تک آهنگ «تو» را منتشر کرد


عرفان طهماسبی خواننده جوان موسیقی پاپ در تازه ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «تو» را در دسترس مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیره و سرگذشت امام موسی صدر» در ایران‌صدا شنیدنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به همت پایگاه اینترنتی ایران‌صدا کتاب صوتی «سیره و سرگذشت امام موسی صدر» با نظارت خانواده این عالم در پایگاه کتاب گویا به طور رایگان در دسترس است.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته مراسم رونمایی از کتاب صوتی «سیره و سرگذشت امام موسی صدر» با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، حورا صدر دختر امام موسی صدر، مهدی شاملو مدیر رادیو ایران‌صدا، حسین رحمانی تهیه‌کننده و راویان اثر در دفتر معاونت صدا برگزار شد.

معاون صدای رسانه ملی درباره این کتاب صوتی گفت: در این کتاب مخاطبان رخدادهای پرفراز و نشیب زندگی امام موسی صدر در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی این مرد تاریخ ساز یا به عبارتی امام مقاومت را می‌شنوند. اگر امروز جبهه مقاومت تشکیل شده است یا کشورهایی به جرگه مقاومت می‌پیوندند، به یقین به ندای این امام مقاومت لبیک می‌گویند. امام موسی صدر امام مقاومت است که بخشی از زندگی پرفراز و نشیب ایشان در این کتاب صوتی آمده است درحقیقت یک دوره ۲۰ ساله از ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ زندگی و مبارزاتشان روایت شده است.

بخشی‌زاده تاکید کرد: این مرد بزرگ و مثال زدنی به گردن همه ما و انقلاب اسلامی حق دارد. ان‌شاء‌الله یک آنونس رادیویی برای معرفی به همه شبکه‌های رادیویی بویژه رادیو اربعین که استقبال خوبی از این رادیو شده است، تهیه و ارسال شود.

در ادامه دختر امام موسی صدر گفت: از نهم شهریور ۵۷ هر روز ما ۹ شهریور است و تا پدر برنگردد هر روز ما روز ربایش است. امسال و سال گذشته به همت رادیو فرهنگ و صداوسیما قدم‌های خوبی برداشته شد. دستاوردهای ایشان در ۵۰ سال گذشته بسیار زیاد است و اگر ایشان از سال ۵۷ تا الان حضور داشتند با آن اندیشه و روشی که در پیش داشتند، کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام می‌شد. ما گنجینه‌ای داریم که باید در اختیار همگان قرار دهیم. این کتاب گویا کار بسیارخوب و ارزشمندی است.

محمدباقر خلیلی، سردبیر درباره شکل‌گیری کتاب صوتی «سیره و سرگذشت امام موسی صدر» گفت: این کتاب نتیجه کار چندین محقق است و مستندگونه به ترتیب روال تاریخ نوشته شده است. از سال ۱۳۳۸ که امام صدر به لبنان رفتند و رهبری شیعیان لبنان را به عهده گرفتند، تا سال ۱۳۵۷ یعنی ربودن ایشان را دربر می‌گیرد.

خلیلی ادامه داد: در این کتاب از اسناد منتشر شده، سخنرانی‌ها، مسافرت به کشورهای مختلف و دیدارشان با سران کشورهای عربی، پاپ و رئیس جمهورهای کشورهای افریقایی به صورت مستند استفاده شده است. این کتاب با نظارت کامل خانواده امام موسی صدر نگاشته شده و از آنجایی که کتاب «سیره و سرگذشت امام موسی صدر» حدود ۱۰۰۰ صفحه است، ما گزیده کتاب یعنی ۳۰۰ صفحه را در قالب ۵۰۰ دقیقه ضبط کردیم.

کتاب صوتی «سیره و سرگذشت امام موسی صدر» به صورت رایگان از پایگاه کتاب گویای ایران‌صدا قابل دریافت است. ناشر کتاب موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر است، که به همت پایگاه اینترنتی ایران‌صدا کتاب صوتی با حضور افرادی همچون فرهاد قائمیان، حسن همایی، فاطمه رکنی و فریناز ثریا ضبط شده است.

امام موسی صدر که عالم شیعه ایرانی بود، برای سر و سامان بخشیدن به زندگی شیعیان و وحدت مردم لبنان در سال ۱۳۳۸ راهی این کشور شد و در آنجا فعالیت می‌کرد. اما سوم شهریورماه سال ۱۳۵۷ طی آخرین مرحله از سفرهای دوره‌ای او به کشورهای عربی با دعوت رسمی قذافی وارد لیبی شد و نهم شهریور همان سال ربوده شد. از آن سال تا الان هیچ اطلاعات رسمی و موثقی درباره سرنوشت ایشان مبنی‌بر شهادت یا زنده ماندن امام موسی صدر در دست نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع