X

بایگانی شهریور 23, 1402

دفتر سینمایی

مصوبات «شورای عالی سینما» برای همه همکاران شعف‌انگیز بود/ظاهرا برخی از بازگشت رونق و شکوه در حوزه سینما خوشحال نیستند و ناراحتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال نشاط به سینما به اوج خود رسید، ما به دنبال عادی‌سازی شرایط بودیم، اما به رونق در سینما رسیدیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲- در حاشیه بازدید از مجموعه سینمایی چهارسو به مناسبت روز ملی سینما در گفتگو با ایرنا با تبریک این روز به خانواده بزرگ سینمایی کشور، سینماگران و هنرمندان اظهار داشت: به همه آنهایی که سالیان سال برای اعتلای فرهنگ از طریق سینما تلاش کردند و می‌کنند، خدمات ماندگاری ارائه کرده‌اند، به همه فعالان همه صنوف مشغول در این صنعت، روز ملی سینما را تبریک و خدا قوت عرض می‌کنم.

تاسیس سینما در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت مردمی بنای خود را بر توسعه فرهنگ و هنر در کشور گذاشته است، بعد از ۲ سال دیگر از برنامه صحبت نمی کنیم، فقط از اهداف نمی گوییم، از کارنامه و دستاوردهایمان حرف می‌زنیم، امروز کارنامه همکاران ما در حوزه سینما و سازمان سینمایی و همه کسانی که با ما ارتباط دارند مشخص است، افزاییش ۳۰درصدی سالن‌های سینما در طی دهه های گذشته کم نظیر بوده است، در همین ۲ سال اتفاق افتاده است، هدفگذاری کردیم که در دو سال باقیمانده ۲ برابر شود، و ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد.

وی به برگزاری جلسه شورای عالی سینما با حضور معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه مصوب شد در همه شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت حتما سینما دایر شود، تاسیس سینما جزو برنامه های قطعی دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهوری است. تجهیز زیرساخت با فناوری های نوین تاسیس شهرک سینمایی دیجیتال، توجه به پویانمایی، بنیاد پویانمایی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت؛ این مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب می رسد، حتی رویکردمان در برنامه هفتم توسعه بر مبنای همین مصوبات مشخص شده است.

هشتم مهر؛ کلنگ‌زنی «شهر هنر»

اسماعیلی حمایت از هنرمندان سینما را رویکرد اصلی دولت مردمی عنوان کرد و افزود: شهر هنر روز هشتم مهر کلنگ زنی خواهد شد، که برای واگذاری مسکن به واجدان شرایط از حوزه هنر و فرهنگ از سینما تا رسانه و سایر بخشهای هنری است. حمایت از معیشت هنرمندان در صدر اولویت‌های ماست، در آغاز کار دولت سیزدهم، به دلیل همه گیری کرونا حوزه های فرهنگی هنری یا نیمه تعطیل یا کاملا تعطیل بودند؛ در همان گام اول با دستور آقای رئیس جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم برای معیشت اهالی فرهنگ و هنر تخصصیص یافت و به حساب هنرمندان واریز شد.

برخی به دنبال قطع معیشت اهالی سینما بودند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصوبات شورای عالی سینما برای همه همکاران شعف‌انگیز بود تلاش ما این است بدون هیاهو همه این مصوبات را محقق کنیم، ما به دنبال این هستیم اهالی واقعی فرهنگ و هنر و سینما شهد خدمات دولت را بچشند. مسئولان دولت از جنس مردم هستند، قرار است همه ناگواری احتمالی که وجود داشته در این دولت حل و فصل شود، البته ممکن است عده‌ای خوشحال نشوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته عده‌ای بودند که نام خود را هنرمند گذاشته‌اند و خود را متعلق به خانواده هنرمندان می‌دانستند، اما به دنبال قطع معیشت اعضای خانواده بودند، می‌خواستند مهمترین جشنواره فرهنگی و هنری کشور را تعطیل کنند، سینماگران همه متحد به میدان آمده‌اند و یک حماسه ارزشمند را در جشنواره چهل و یکم خلق کردند، همین حماسه را در همه جشنواره های فجر از تئاتر و موسیقی داشتیم.

برخی از بازگشت رونق و شکوه در حوزه سینما ناراحتند

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال نشاط به سینما به اوج خود رسیده است، ما به دنبال عادی سازی شرایط بودیم اما به رونق در سینما رسیدیم، تعجب می‌کنم که چرا برخی این دستاوردها را هم منکر می‌شوند، بالاترین فروش در سینما متعلق به ابتدای فعالیت ما بود، در نیمه اول کار ما با ۷۷ میلیارد تومان بود، امروز فیلمی داریم که ۲۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است، معنا و مفهوم آن چیزی جز رونق در سینما و اقتصاد فرهنگ و هنر است، همه باید خوشحال باشند، ظاهرا برخی از بازگشت رونق و شکوه در حوزه سینما خوشحال نیستند، ناراحتند.

وی تاکید کرد: ما در دولت خود را خدمتگزار هنرمندان می دانیم، وظیفه خود می دانیم با همه وجود در خدمت هنرمندان و فرهنگیان باشیم، به اعتلای سینما و فرهنگ نمایشی کشور کمک کنیم، همه زیرساخت ها را اصلاح و بهبود و ارتقا دهیم. به آموزش های جدید اعتبار ببخشیم.

سینما را در کانون اصلی تاثیرگذار کشور قرار خواهیم داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اشلامی تاکید کرد: همه هنرمندان و سینماگران در سراسر کشور، نه فقط در تهران، بلکه در مراکز استان‌ها، شهرهای کوچک و بزرگ این نوید را می‌دهم که اتفاق مهمی در حال وقوع است، ما با میدان‌داری همه جوانان علاقه‌مند سینما، این هنر صنعت را در کانون اصلی تاثیرگذار در کشور قرار خواهیم داد.

اسماعیلی گفت: ما بنا داریم پیمان‌های مهمی را که با کشورهای دوست و همسایه داریم به مسائل سیاسی و اقتصادی منحصر و محدود نکنیم، یکی پایه های همکاری مسائل فرهنگی است، برگزاری جشنواره منطقه‌ای کشورهای خزر آغاز راه است، در شورای عالی سینما تصویب کردیم، در سفرهای مختلف در کشورهای همسایه در این زمینه با همتایان خود مذاکره مفصل داشتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به زودی هفته فرهنگی روسیه به زودی در تهران برگزار خواهد شد، جشنواره مهمی دیگری هم در راه است، تلاش ما این است که جمهوری اسلامی ایران از سینما به عنوان ابزاری مهم برای حوزه تمدن‌سازی و معرفی ایران فرهنگی بزرگ استفاده کند، که با برگزاری رویدادهای فرهنگی و بین‌المللی که برنامه‌ریزی کردیم پیگیری خواهد شد.

اسماعیلی درباره نحوه دربافت مالیات از هنرمندان گفت: در جلسه شورای عالی سینما در این زمینه صحبت کردیم، قرار شد در قالب استدلال‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، در جهت منافع هنرمندان و سینماگر و حفظ قواعد کلان حوزه مالیاتی کشور طرحی را تدوین و به دولت تقدیم کنیم تا در بودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما به موضوع توجه به قهرمان های ملی در سینما توجه ویژه خواهیم داریم، پرداختن به این قهرمانان در سینمای ملی ما جای خود را باز کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این مدت شاهد تغییر و تصحیح در فرایند تولید، فیلمنامه و ساخت بودیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس ساترا گفت: یکی از ابزارهای مهم پالایش محتواها استفاده از نظرات مخاطبان و مردم در سامانه‌ای به نام ساپراست که شکایت مردمی از پلتفرم‌ها در آن ثبت می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سعید مقیسه، رئیس سازمان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در پاسخ به این سوال شکایت ثبت شده در ساپرا (سامانه پایش مردمی) در چه زمینه‌ای است؟ گفت: ساترا به چند روش محتواهای شبکه نمایش خانگی، وی‌اودی‌ها و رسانه‌های کاربر محور را رصد می‌کند. در یک روش همکارانمان محتواها را پالایش می‌کند. در روش دیگر استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی و ماشینی است.

مقیسه ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم پالایش محتواها استفاده از نظرات مخاطبان و مردم است. آن بخش ثبت نظرات مردم در سامانه ساترا، ساپرا یا سامانه پایش مردمی نام دارد. برای ثبت شکایت بخش‌های مختلفی وجود دارد. آیا شکایتشان تخلف محتوایی است؟ آیا مربوط به مالکیت معنوی است؟ آیا درباره اخبار جعلی و کذب است یا تبلیغات و موضوعات فنی را دربر می‌گیرد؟

رئیس ساترا با بیان اینکه نظرسنجی مخاطبان درباره محتواهایی که پسندیده شده، از بخش دیگر این سامانه پایش مردمی است، افزود: مثلاً در ماه مرداد ۲۵۵ شکایت قابل بررسی داشتیم. در سامانه ساپرا همکارانمان در ساترا مشکلات مردم را تا زمانی که مشکل رفع شود، پیگیری می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت محتوایی سکوها چه اقداماتی انجام می‌شود، توضیح داد: در زمینه بهبود محتوایی سکوها سه بخش صورت می‌گیرد. یک دسته از اقدامات ایجابی، دسته دیگر سلبی و بخش دیگر اقدامات مدیریتی و فرآیندی است. سامانه ساپرا جزو اقدامات فرآیندی است. این سامانه راهکاری است، تا مردم بتوانند شکایت خود را اعلام کنند و اگر مسئول سکو یا مسئول ممیزی از [خطاهای موجود در محتوا] غافل شده یا سهل‌انگاری کرده، متوجه شود.

مقیسه با بیان اینکه رعایت رده سنی کودکان و کنترل والدین یکی دیگر بهبود محتواهای سکوهاست، بیان کرد: تا ابتدای سال جاری ۲۰ تا از رسانه‌ها سیستم کنترل والدین را داشتند. اگرچه همه رسانه‌ها با انتشار محتوا رده بندی سنی آن را اعلام می‌کنند، ولی کافی نیست و باید اعمال هم کنند. یعنی اگر پدر و مادری می‌خواهد فرزندش به محتواهای خاص دسترسی داشته یا نداشته باشد، باید این ابزار را در اختیارش بگذارند. وقتی والدین با پروفایل کودک وارد سکو می‌شود، باید از محتواهای بالای ۱۵ سال از سوی سکو جلوگیری شود. اگرچه این امکان برای ۲۰ تا از رسانه‌ها فراهم بود، ولی با پیگیری‌های انجام شده ۶۰ رسانه این امکان را برای خانواده‌ها فراهم می‌کنند.

رئیس ساترا درباره اقدامات سلبی هم خاطرنشان کرد: ما در این مدت شاهد بسته شدن یکسری از سکوهایی بودیم، که محتوای بسیار نامناسب پخش می‌کردند. یا از برخی از محتواها جلوگیری موردی به عمل آمد. یا شاهد تغییر و تصحیح در فرایند تولید، فیلمنامه و ساخت بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظرات مخاطبان در خصوص برخی از سریال‌های در حال پخش تاثیرگذار است یا خیر؟ بیان کرد: همیشه اینطور نیست. خیلی وقت‌ها سریال تولید شده و بعد به پخش می‌رسد. وقتی اشتباهات فاحشی رخ داده، که وقوعش معمول نیست، ممکن است از ادامه سریال جلوگیری یا شامل تغییراتی شود، که نمونه داشتیم. اما در برنامه‌های سریالی که گفتگو محور است، نظرات مخاطبان برای ما به عنوان تنظیم‌گر و برای تیم تولید مهم است.

به گفته مقیسه، بالاخره در داستان سریال‌ها تعلیق‌هایی هست، که این تعلیق‌ها در ابتدا نظرات موافق و مخالفانی را جلب می‌کند. بعد از اینکه گره داستان حل می‌شود، مشکلات مخاطبان هم حل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتظار به‌حق و مشروع مردم از «دولت» تدبیر و به‌سرانجام‌رساندن سیاست‌های اقتصادی ثبات آفرین است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی گفت: عزم جدی‌تری برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی در تعامل بین رسانه ملی و وزارت اقتصاد نیاز است.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در دیدار با وزیر اقتصاد، ضمن اعلام آمادگی رسانه ملی برای ادامه کمک موثر به برنامه‌های اقتصادی اصلاحی دولت در زمینه‌هایی، چون مولدسازی، شفاف سازی و تحقق عدالت در درآمدهای مالیاتی و … بهبود شاخص‌های اقتصادی و ثبات نسبی بازار ارز و مسکن به‌ویژه طی ماه‌های اخیر را نتیجه برنامه‌ها و تلاش‌های دولت و مایه امیدواری عمومی دانست و تأکید کرد: برای آنکه خدمات دولت به خوبی از جانب مردم دیده شود، پاک شدن غبارهای نشسته بر افکار عمومی است که ناشی از مشکلات معیشتی است که با تداوم برنامه‌های اصلاحی اقتصادی و توجه به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید محقق خواهد شد.

پیمان جبلی که به‌همراه معاونانش، میزبان وزیر اقتصاد و دارایی و همکاران وی بود، با بیان اینکه وزارت اقتصاد، فرماندهی اقتصادی دستگاه اجرایی را برعهده دارد گفت: به‌خوبی از شرایط اقتصادی موجود کشور، چالش‌های مزمن آن، شرایط جهانی و منطقه‌ای و مشکلات به ارث مانده برای دولت آگاهیم.

وی افزود: در عین حال، انتظار به‌حق و مشروع مردم از دولت، تدبیر و به‌سرانجام‌رساندن سیاست‌های اقتصادی ثبات آفرین است.

جبلی همچنین از تجارب مثبت و مفید و نتایج خوب تعامل دو حوزه وزارت اقتصاد و رسانه ملی طی یکی‌دو سال گذشته، از جمله در حوزه صدور مجوزهای کسب‌وکارها نیز سخن گفت و برای تداوم تعاملات و همکاری‌ها با وزارت اقتصاد در دو حوزه مولدسازی و مالیات‌ها اعلام آمادگی کرد. او تأکید کرد عزم جدی‌تری برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی در تعامل بین رسانه ملی و وزارت اقتصاد نیاز است که نتیجه آن کمک بزرگی به دولت و کشور و مردم برای سامان بیشتر اقتصادی خواهد بود.

صداوسیما و حمایت تمام‌قد از اصلاحات اقتصادی دولت

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در ادامه از نقش‌آفرینی متمایز صداوسیما به‌ویژه طی یک‌ونیم سال گذشته در زمینه پشتیبانی از اصلاحات اقتصادی دولت قدردانی کرد و گفت: شاهد هستیم که امکانات و ظرفیت‌ها تمام‌قد در خدمت پشتیبانی از اصلاحات اقتصادی‌ای قرار گرفته است که در سنوات گذشته به دلایل مختلفی انجام نمی‌شد؛ اما انتخاب دولت آقای رئیسی این بوده که نباید زمان را برای این دست اصلاحات از دست بدهیم و لازم است با تمهید مقدمات، وارد اصلاحات عقب‌افتاده شویم تا از اقتصاد نفتی تمرکزی به‌سمت اقتصاد مولد و پویا حرکت کنیم.

وی ادامه داد: رسانه ملی در این مدت از این تصمیم پشتیبانی و ما را همراهی کرد. براین‌اساس، جایگاه و نقش سازمان صداوسیما به عنوان یکی از ارکان پیشبرد موفقیت‌ها قابل ذکر است و باید بگویم شما شریک تمام موفقیت‌ها و پیشبرد امور اقتصادی هستید که در کشور صورت می‌گیرد.

خاندوزی و معاونانش در ادامه این نشست، طی هم‌اندیشی با رئیس رسانه ملی و معاونان سازمان صداوسیما، به تبیین ظرفیت‌ها و محورهای همکاری با رسانه ملی و توسعه زمینه تعاملات پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شاهد یک عدم‌ تسلط جدی در عرصه مدیریت فرهنگی هستیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما، در واکنش به استعفای دبیر بیست و سومین دوره جشن خانه سنیما به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت برگزاری این رویداد پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره نامه کناره‌گیری فرهاد توحیدی از دبیری بیست و سومین دوره جشن خانه سینما و پذیرش یا عدم پذیرش آن به مهر گفت: در اولین جلسه هیات مدیره باید موضوع استعفای آقای توحیدی مطرح شود. ضمن اینکه باید با ایشان گفتگو کنیم. هرچند که او پیش از این با ما درباره این مساله صحبت کرده بود. رابطه ما با آقای توحیدی رابطه دیروز و امروز نیست بلکه یک رابطه قدیمی است و دلیل انتخاب فرهاد توحیدی هم تسلط او روی موضوع بود.

وی افزود: وقتی بحث برگزاری این رویداد در سال جاری مطرح شد به این فکر کردیم که چه کسانی روی موضوعات صنفی تسلط دارند و در عین حال خوشنام هستند و فعالیت‌های آن‌ها نزد اصناف قابل‌قبول است؟ ما در این بین تنها توانستیم به چند نام برسیم که آقای توحیدی در صدر جدول بود. آقای توحیدی پیش از اعلام رسمی، دلایل کناره‌گیری خود را با من مطرح کرده بود و حتی یک بار قبل هم، این خیز را برداشته بود که استعفای خود را اعلام کند اما این بار درباره دلایل او مجاب شدم که بخش زیادی از دلایلش در همان نامه استعفا مطرح شده است.

عسگرپور تأکید کرد: به هر حال در جلسه هیات مدیره مساله کناره‌گیری آقای توحیدی مطرح می‌شود و ما درباره پذیرش یا عدم پذیرش و یا اینکه قرار است این مسیر را با او ادامه بدهیم و یا اصلاً قرار است مسیر دیگری را پیش بگیریم در همان جلسه صحبت خواهیم کرد.

از ابتدا می‌دانستیم با وضعیت طبیعی مواجه نیستیم

وی درباره وضعیت برگزاری این رویداد متأثر از این استعفا هم گفت: از ابتدا مشخص بود که ما امسال با یک وضعیت طبیعی روبرو نیستیم و همکاران ما در فشار قرار خواهند گرفت. چه آن‌هایی که دیگر امکان فیلمسازی برای‌شان فراهم نیست، چه آن‌هایی که کارشان چندان به اخذ مجوزها مرتبط نیست، اما کاری برایشان وجود ندارد. ضمن اینکه با مجموعه‌ای از مدیران هم مواجه هستیم که نسبت به این موضوعات وعده‌های عجیبی می‌دهند. شرایط اجتماعی هم البته در این موضوع دخیل است و همه‌مان می‌دانیم که معنی این تأثیر چیست.

از زمانی که آقای توحیدی و همکارانشان کارها را کلید زدند، هیأت مدیره برخی از اصناف اعلام کردند که برگزاری این رویداد را به هر شکلی مناسب نمی‌دانند و این همان جایی است که محل بحث است و طبیعی است که نهاد صنفی بر سر آن دچار چالش شود. نه باید از این چالش فرار کرد و نه از هر تصمیمی که امکان اتخاذ آن وجود دارد

رئیس هیات مدیره خانه سینما افزود: از روز ابتدایی که بحث برگزاری رویداد خانه سینما مطرح شد، مشخص بود که این رویداد به‌شکل سنتی خودش نمی‌تواند برگزار شود. حال و روز همکاران ما امروز حال و روز مناسبی برای برگزاری جشن نیست. به همین دلیل ما این رویداد را به‌عنوان مراسمی برای اهدای جوایز تعریف کردیم. خیلی از همکاران ما هم همین حس را نسبت به این رویداد داشتند.

عسگرپور ادامه داد: از زمانی که آقای توحیدی و همکارانشان کارها را کلید زدند، هیأت مدیره برخی از اصناف اعلام کردند که برگزاری این رویداد را به هر شکلی مناسب نمی‌دانند و این همان جایی است که محل بحث است و طبیعی است که نهاد صنفی بر سر آن دچار چالش شود. نه باید از این چالش فرار کرد و نه از هر تصمیمی که امکان اتخاذ آن وجود دارد. فراموش نکنیم کسانی که در نهادهای صنفی به‌عنوان هیأت مدیره مشغول هستند، برآمده از آرای همکاران‌شان در صنف هستند. به برخی مدیران سینمایی هم هشدار می‌دهم که ادبیات خطرناک قبلی را که این اصناف همه سینما نیستند، مجدد احیا نکنند. کما اینکه در دولت دهم شاهد همین ادبیات درباره صنوف سینمایی بودیم و نتیجه‌اش را هم دیدیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه با اشاره به عدم آشنایی برخی مدیران سینمایی به سازوکار عملکرد صنوف گفت: اختلاف درباره نوع برگزاری جشن خانه سینما، همچنان وجود دارد و جلسات زیادی هم تا به امروز داشته‌ایم. صنوفی مانند کانون کارگردانان، کانون فیلمنامه‌نویسان، بخشی از تهیه‌کنندگان و یکی دو صنف دیگر درباره این موضوع نکاتی داشته‌اند. حتماً باید همه این نظرات را مدنظر داشته باشیم.

وی تأکید کرد: امروز در میانه این چالش هستیم و امیدوارم به زودی به جمع‌بندی برسیم. طبیعتاً نتیجه‌ای هم که می‌گیریم احتمالاً مورد قبول برخی از همکاران ما نباشد، کما اینکه مورد قبول طیف دیگری خواهد بود. نهایتاً باید در این موضوعات به جمع‌بندی رسید و نمی‌توان کارها را به بهانه اختلاف‌نظر رها کرد.

ریالی از بودجه معیشتی سینماگران در اختیار خانه سینما نیست

عسگرپور در ادامه گفت: با توجه به تجربه شخصی‌ام حس می‌کنم مسائل ما در حوزه مسائل صنفی و مدیریت فرهنگی، روز به روز پیچیده‌تر از امروز خواهد شد، چراکه امکان گفتگویی که امیدی به نتیجه آن باشد، اساساً وجود ندارد. برخی دوستانی که مسئولیت دولتی دارند و هیچ اشکالی هم ندارد که اظهارنظر کنند، باید متوجه این نکته باشند که تمام امکانات و بودجه مرتبط با مسائل معیشتی همکاران ما را در دولت تعریف کرده‌اند. پس سر این مسائل نباید با نهاد صنفی کلنجار بروند! ریالی از بودجه مربوط به مسائل معیشتی سینماگران، در اختیار خانه سینما قرار نمی‌گیرد و همه در نهادهای دولتی تعریف شده است. این مشکل البته ارتباطی با دولت فعلی ندارد و ساختاری است. نهادهای دولتی هم عموماً برای در اختیار گذاشتن این کمک‌ها از صنوف تبعیت می‌خواهند و اگر تبعیت اتفاق نیفتاد به فکر تفرقه افکنی در صنوف می‌افتند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره زمان احتمالی برگزاری جشن خانه سینما که پیش‌تر اواخر شهریور ماه اعلام شده بود هم توضیح داد: قبل از استعفای آقای توحیدی هم بحث درباره برگزاری این رویداد در مهر ماه یا حتی آبان‌ ماه مطرح شده بود و به دلیل تقارن با ماه صفر، برگزاری جشن در شهریور ماه منتفی شده بود. با شرایط جدید برای رسیدن به جمع‌بندی باید جلسات خود را ادامه دهیم و نظر همه اصناف را جویا شویم. البته که مجدد تأکید می‌کنم، نمی‌توانیم همه همکاران خود را در یک موضوع مشخص راضی نگه داریم.

گاهی برخی از این مسئولان احساس می‌کنند که برای تزریق امید، باید سرنگ در دست بگیرند و مدام چیزی را تزریق کنند! نگاه‌شان به مقوله‌هایی از این دست، کاملاً سازمانی است. در نبود تسلط و امکانات است که مدیر مجبور می‌شود تنها شعار بدهند و به دیگران خرده بگیرند که شما چرا امید به جامعه نمی‌دهید!

رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: من نمی‌توانم برای برگزاری یک رویداد صنفی، مانند یک مسئول دولتی فکر کنم. به‌خصوص که مسئولان دولتی ما و مدیران فعلی سازمان سینمایی به گونه‌ای عمل می‌کنند که همه چیز را در قالب گزاره‌های خام اندیشانه تصور می‌کنند و برای شخص من عجیب است که در مواردی چرا حس موفقیت به آن‌ها دست می‌دهد؟ شاهد یک عدم‌ تسلط جدی در عرصه مدیریت فرهنگی هستیم.

وی افزود: در این دولت و برخی دولت‌های دیگر شاهد حضور مدیرانی بوده‌ایم که اساساً علاقه‌مند به حوزه فرهنگ نیستند و گاهی شاید درباره مناسبت‌هایی مانند روز ملی سینما هم اظهارنظر کنند اما واقعیتش این است که تسلطی بر شرایط ندارند. گاهی برخی از این مسئولان احساس می‌کنند که برای تزریق امید، باید سرنگ در دست بگیرند و مدام چیزی را تزریق کنند! نگاه‌شان به مقوله‌هایی از این دست، کاملاً سازمانی است. در نبود تسلط و امکانات است که مدیر مجبور می‌شود تنها شعار بدهند و به دیگران خرده بگیرند که شما چرا امید به جامعه نمی‌دهید!

عسگرپور گفت: فرض بگیرید ما امروز تصمیم گرفته‌ایم به جامعه امید بدهیم، چه باید بکنیم؟ اینکه مدام از مردم بخواهیم به سینما بروند اما در فرآیند تولید و اکران، امکان عرضه فیلم‌های متنوع را سلب کنیم، مردم به شعارهای ما می‌خندند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در پایان تأکید کرد: «خانه سینما» نه یک ارگان دولتی است که همه در آن مطابق یک دستور مشخص عمل کنند، نه یک پادگان نظامی است. قاعده اداره این نهاد با ساختارهای دولتی متفاوت است. خانه سینما یک نهاد صنفی است که شاید اختلافاتی هم درون آن باشد. بحث این اختلافات هم مربوط به امروز و دیروز نیست و اساساً این نقطه قوت هر نهاد صنفی می‌تواند باشد که اصنافی که در آن جمع شده‌اند، گاهی بر سر برخی موضوعات به جمع‌بندی نرسند. در این موارد هم آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها و اجماع صنوف تکلیف را روشن می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«باغ‌های معلق» نماینده عراق شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عراق فیلم «باغ‌های معلق» ساخته احمد یاسین الدراجی را به رقابت بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ فرستادد.

به گزارش سینماپرس وبه نقل از اسکرین، عراق هم «باغ‌های معلق» ساخته احمد یاسین الدراجی را به عنوان نماینده خود برای اسکار معرفی کرد. این فیلم که اولین فیلم این کارگردان است درباره پسر جوانی است که یک عروسک دور انداخته شده را در زباله‌دانی محل زندگی خود کشف می‌کند.

«باغ‌های معلق» که به عنوان اولین فیلم عراقی در بخش افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد و پس از آن برنده بهترین فیلم جشنواره دریای سرخ شد، محصول مشترک عراق، فلسطین، مصر، بریتانیا و عربستان سعودی است. عراق تاکنون ۱۱ بار در رقابت اسکار بین‌المللی شرکت کرده اما هیچ بار نامزدی اسکار را به دست نیاورده است.

همه کشورها تا ساعت ۵ بعدازظهر دوشنبه ۲ اکتبر فرصت دارند تا فیلم مورد نظر خود را برای شرکت در رقابت بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای تصاویری معرفی کنند. فهرست نهایی متشکل از ۱۵ فیلم ۲۱ دسامبر منتشر می‌شود و نامزدهای نهایی ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد. نود و ششمین دوره جوایز اسکار ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

تاکنون تکلیف ۳۴ کشور برای این رقابت‌ها روشن شده و ایسلند، اندونزی، ارمنستان و یمن از دیگر کشورهایی هستند که به تازگی نامزدهای خود را معرفی کردند. از قاره آمریکا تاکنون تکلیف کلمبیا، کانادا، پرو، شیلی و اوروگوئه روشن شده و از قاره آسیا نمایندگان ترکیه، یمن، بوتان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، رژیم صهیونیستی، تاجیکستان و قرقیزستان انتخاب شده‌اند.

ایسلند، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، استونی، آلمان، مجارستان، لیتوانی، هلند، رومانی، اسلوونی و سوییس هم از جمله کشورهای اروپایی هستند که نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند. استرالیا و تونس نیز فیلم منتخب خود را به اسکار فرستاده‌اند.

رقابت ۲۰۲۳ شاهد شرکت ۹۲ فیلم بود که ۵ فیلمی که نامزدی را کسب کردند «آرژانتین، ۱۹۸۵» از آرژانتین، «نزدیک» بلژیک؛ «EO» لهستان، «دختر ساکت» از ایرلند و برنده نهایی «در جبهه غرب خبری نیست» از آلمان بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیاوش صلواتیان» دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی رمضانی طی حکمی سیاوش صلواتیان را به‌عنوان دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سیاوش صلواتیان طی حکمی از سوی علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه منصوب شد.

در حکم انتصاب سیاوش صلواتیان آمده است:

«جناب آقای دکتر سیاوش صلواتیان

با عنایت به مراتب تعهد، توانمندی و سوابق علمی و دانشگاهی مرتبط جنابعالی به موجب این حکم به‌عنوان دبیر بیست ویکمین دوره «جشنواره کتاب و رسانه» منصوب می‌شوید.

انتظار می‌رود با بهره‌مندی از نظر متفکران عرصه رسانه، هم‌اندیشی با فعالان این عرصه، تجارب برگزاری ادوار پیشین، به‌ویژه دستاوردهای دوره گذشته و همچنین استفاده از ایده‌های نو، شاهد تحول و ارتقای کیفی این رویداد و جریان‌سازی بیشتر آن در حوزه های مرتبط باشیم.

دوام توفیقات شما را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

سیاوش صلواتیان دبیری جشنواره کتاب و رسانه در دوره بیستم را که با بازطراحی گسترده رویکردها و ساختار همراه بود برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع