سینماپرس: مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره فصل جدید فعالیتهای این مجموعه تئاتری توضیحاتی را ارائه داد.
به گزارش سینماپرس، امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره فصل جدید فعالیتهای این مجموعه تئاتری در نیمه دوم سال جاری، به مهر گفت: تا پایان شهریور همچنان میزبان نمایش «انسان/اسب: پنجاه/پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیلکاشی خواهیم بود که با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه است. با توجه به ترافیک کاری مرکز تئاتر مولوی امکان تمدید اجرای این اثر نمایشی را نخواهیم داشت و وارد دور اجراهای جدیدمان میشویم که در حال طی کردن مراحل اخذ مجوز اجرا هستند.
وی اظهار کرد: به محض بازگشایی دانشگاهها برنامههای پژوهشی و آموزشی مرکز تئاتر مولوی را مجددا از سر میگیریم.
حریری یادآور شد: با همکاری کانون تئاتر دانشگاهی ادارهکل هنرهای نمایشی مدرسه تئاتر مولوی را در ۲ ساحت راهاندازی میکنیم. راهاندازی این مدرسه چند بار به تعویق افتاد تا بسترسازی لازم برای آن انجام شود. ساحت اول در نظر گرفته شده برای مدرسه تئاتر مولوی، آموزش مبانی تئاتر به دانشجویان غیر تئاتری و دانشآموزان مقطع دوم دوره متوسطه است. ساحت دوم هم برگزاری ۳ کارگاه برای تولید ۳ نمایشنامه با موضوع مشخص است که بیشتر در راستای پرترهنگاری مفاخر ملی شکل خواهد گرفت. خروجی این کارگاههای یک ترمی هم متونی خواهد شد که از اجراهای مرکز تئاتر مولوی در سال ۱۴۰۳ خواهند بود.
مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره دوره جدید نمایشنامهخوانی این مرکز، گفت: در همین هفته جاری فراخوان ششمین دوره نمایشنامهخوانی مولوی با تمرکز بر متون دانشگاهی و دانشجویی منتشر میشود و مقرر خواهد شد در نیمه دوم سال جاری روزهای پنجشنبه هر هفته میزبان یک گروه نمایشنامهخوانی باشیم که این پروژه نیز با همکاری کانون تئاتر دانشگاهی ادارهکل هنرهای نمایشی برگزار میشود.
وی درباره دیگر برنامههای پژوهشی مدنظر مرکز تئاتر مولوی، توضیح داد: با همکاری دانشکده تئاتر پردیس هنرهای زیبا نشستهای تخصصی در نظر گرفته شده که با حضور نظریهپردازان حوزههای مختلف و بعد از بازگشایی دانشگاهها، از ماه آبان برگزار میشوند. همچنین مرکز تئاتر مولوی در برگزاری نشستهای پژوهشی که قرار است توسط کانون تئاتر دانشگاهی ادارهکل هنرهای نمایشی به صورت ماهانه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شود، همکاری و مشارکت جدی خواهد داشت.
سینماپرس: شبکه تلویزیونی نسیم در آستانه فرا رسیدن ماه ربیعالاول ویژه برنامههای متعددی برای بینندگان رسانه ملی تدارک دیده است.
به گزارش سینماپرس، شبکه تلویزیونی نسیم اتمام ماه محرم و صفر و شروع ماه ربیع الاول، ماه جشن و سرور اهل بیت علیهم السلام، برنامههای شاد و جذابی را برای پخش تدارک دیده است.
بر این اساس از روز یکشنبه ۲۶ شهریور، برنامه های جدید نیم بند، سری جدید خوش نمک، شهروند و مافیا، ویژه برنامه های نسیم آوا، قندون، کودک شو و بگو بخند از شبکه نسیم برای مخاطبان پخش خواهند شد.
برنامه تولیدی جدید طنز نیم بند به تهیه کنندگی سعید و مجید عباسی، کارگردانی امیر مشهدی با نگاهی به نقد فرهنگی در حوزه موسیقی و سینما و ساختار نقیضه (پارودی) و شوخی با خوانندگان از روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ساعت ۱۹ پخش خود را آغاز کرده و روزهای زوج در همین ساعت از شبکه نسیم پخش خود را ادامه خواهد داد.
سری جدید برنامه خوش نمک به تهیهکنندگی مقداد مومننژاد و مسعود رجبیان، با اجرای میلاد صالح پور در دکوری جدید و طراحی آیتم های متفاوت هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از این شبکه پخش می شود.
فصل جدید برنامه موسیقیایی نسیم آوا به تهیه کنندگی و اجرای محمدرضا محبی در روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته جاری به صورت ویژه برنامه و پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹ با پخش موسیقی های شاد، کلیپ، اجرای گروه های سرود پخش خود را آغاز می کند. اضافه شدن آیتم جدید طنز از جمله تغییراتی است که در فصل جدید نسیم آوا شاهد آن خواهیم بود.
همچنین ادامه برنامه شهروند و مافیا طبق روال پیشین شنبه تا سه شنبه ساعت ۲۳، کودک شو چهارشنبه تا جمعه ساعت ۲۳، گلچین برنامه بگو بخند هر شب ساعت ۲۰، برنامه ادبی قندون روزهای فرد ساعت ۱۹:۳۰ و برنامه بی سیم روزهای زوج ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه نسیم پخش خواهند شد. گلچینی از فیلم های سینمای کمدی نیز در قالب برنامه کوتاه نما، این هفته ساعت ۲۱ به روی آنتن خواهند رفت.
لازم به ذکر است که برنامه های جدید ایران بین، پنکه و نیز ادامه مجموعه برنامه های از این به بعد و جورچین نیز به تناوب و طی هفته های آتی به جدول پخش این شبکه افزوده خواهند شد.
سینماپرس: دبیر شورای هنر گفت: پویانمایی طرفداران زیادی بویژه در بین جوانان دارد و هنرمندان زیادی هم اکنون مشغول این کار هستند. اما برای اینکه بحث تولید و پخش و حتی سناریو در این حوزه ساماندهی شود، ایجاد بنیاد پویانمایی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش سینماپرس، محمدحسین ایمانیخوشخو در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سازمان امور سینمایی تشخیص داد که فعالان عرصه پویانمایی را در قالب یک بنیادی مجتمع کند تا بتواند کار را به خوبی انجام داده و از استعدادهای موجود در این بخش به خوبی حمایت کند.
وی با اشاره به ایجاد بنیاد پویانمایی درباره جزئیات آن توضیح داد: پویانمایی طرفداران زیادی بویژه در بین جوانان دارد و هنرمندان زیادی هم اکنون مشغول این کار هستند. اما برای اینکه بحث تولید و پخش و حتی سناریو در این حوزه ساماندهی شود، ایجاد بنیاد پویانمایی در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: فلسفه بنیاد پویانمایی همین است که جزئیات آن نیز در شورای هنر تصویب میشود.
ویژگی کارهای فرهنگی دولت سیزدهم این است که بدون سر و صداهای حاشیه ای همیشگی هنر کارهای بنیادی انجام میدهدخوشخو در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت در حوزه فرهنگ و هنر با توجه به فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری را چگونه ارزیابی میکنید؟ اظهار داشت: دولتهای مختلف در گذشته کارهایی کردهاند اما ویژگی کارهای فرهنگی دولت سیزدهم این است که بدون سر و صداهای حاشیه ای همیشگی هنر کارهای بنیادی انجام میدهد.
دبیر شورای هنر تصریح کرد: آنچه در دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر رخ داده شاید در دولتهای گذشته کمتر دیده شده است.
ایمانیخوشخو گفت: در توجه بنیادین به هنر و این که آن را در مسیر جریان فرهنگ دیرپای خود در حوزه فرهنگ ایرانی – اسلامی قرار دهیم، دولت سیزدهم کارهای خیلی مهمی انجام داده که جای تقدیر دارد. همانگونه که مورد تقدیر مقام معظم رهبری هم بود.
تهیه نگاشت نهادی در حوزه موسیقی
دبیر شورای هنر همچنین در مورد سند موسیقی کشور و اینکه آیا محدودیتها و ممنوعیتهایی هم در حوزه موسیقی کشور در این سند لحاظ میشود یا خیر؟ گفت: برای همه دستگاههایی که به نحوی در موسیقی مشارکت دارند مانند صدا و سیما، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش پرورش، نگاشت نهادی تهیه و وظایف همه در آن مشخص میشود.
وی در پاسخ به این سوال که در سند موسیقی اصل بر کدام گونه موسیقی است؟ گفت: این سند، گونههای مختلف موسیقی را بر حسب آن چیزی که وجود دارد در برمیگیرد اما هدف اصلی ما هدایت انواع موسیقی در مسیر فرهنگ ایرانی – اسلامی خودمان است تا بتواند به دیرینه تاریخی کشورمان متصل شود.
سینماپرس: احمد نجفی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ضمن اشاره به اینکه دروه «صندلی داغ» گذشته است، از ارائه طرح یک برنامه اقتصادی و اجتماعی به تلویزیون و بلاتکلیفی یک ساله آن خبر داد.
به گزارش سینماپرس، احمد نجفی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره تازهترین فعالیتهای خود گفت: درباره یکی دو پروژه سینمایی صحبتهایی داشتهایم و احتمالاً در آینده نزدیک شروع میشود. یک سریال هم به تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی احمد معظمی داشتم. «شور عشق» یکی از پروژههای سینماییام هست و دیگری هم «نامیرا» است که انشاءالله آبانماه کلید میخورد.
وی درباره تجربه موفق خود در اجرای برنامههایی همچون «صندلی داغ» هم گفت: در زمینه اجرا هم یک طرح را ارائه کردهام اما متأسفانه بعد از یکسال هنوز جوابی به آن ندادهاند و همچنان منتظرم تا نتیجهاش مشخص شود. این طرح بیشتر نگاه اقتصادی و اجتماعی داشت و چارچوبش مانند «صندلی داغ» بود اما باید توجه کنیم که شرایط امروز ما دیگر شرایط زمان تولید «صندلی داغ» نیست. تصمیم گرفتیم بیشتر توجهمان را به سمت استانها توسعه دهیم و مناطق دیگر را هم مدنظر داشته باشیم. طرحمان حرکت به سمت استانها بود تا بتوانیم عملکردها رو مورد نقد قرار دهیم. طبیعتاً پیشنهادهایی هم داریم.
نجفی ادامه داد: خود من بسیار اهل سفر هستم. در برخی سفرهایی که داشتم واقعاً چیزهای عجیب و غریبی را به چشم دیدهام که باید به آنها بیشتر بپردازیم. نمیخواهیم در قالب این پیگیریها چیزی را رد کنیم، بلکه بیشتر پیشنهادهایی برای اصلاح داریم. زمان آن گذشته است که فقط ضعفها را بگوییم. خیلیهایمان از آنها خبر داریم و باید به سمت پیدا کردن راهحل برویم.
دوره «صندلی داغ» تمام شده است
این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا امروز توان و انگیزه زمان تولید «صندلی داغ» را برای بازگشت به عرصه اجرا دارد یا خیر هم تأکید کرد: هم توانش را دارم و هم تفکرش را. اما قرار نیست دوباره در قاب یک برنامه بنشینیم و حرفهای خودمانی بزنیم که حاصلی هم نداشته باشد. همه چیز به شرایط جامعه بازمیگردد. «صندلی داغ» دورهاش تمام شده است و حالا باید فکرهای تازهای ارائه کرد. فکر میکنم این ظرفیت وجود دارد و اگر مردم هم از آن استقبال کنند میتوان برنامههای خیلی خیلی بهتری هم ساخت.
این بازیگر باسابقه درباره مواجهه مردم در کوچه و خیابان با خود گفت: خیلی از مردم همچنان بهواسطه «صندلی داغ» و «کارآگاه علوی» من را به یاد میآورند. در کارهای تلویزیونیام اینها بیشتر به یادها مانده و گاهی متوجه میشوم مردم آقای «صندلی داغ» یا آقای «کارآگاه علوی» خطابم میکنند و اسم خودم را به یاد نمیآورند (میخندد)! انگار آن نقش در حافظهها خیلی ماندگار شده است و بهخصوص در شهرستانها که میروم کاملاً آن را به یاد دارند و هنوز هم با خوبی از آن یاد میکنند.
وی افزود: مردم واقعاً لطف دارند و خیلیها این برنامهها را با علاقه یاد میکنند. برخی حتی پیگیر میشوند که چرا دیگر ادامه آن کارها ساخته نمیشود. اما واقعیت این است که زمان گذشته است و باید تغییر رویکرد داشته باشیم. نمیتوان کارها را با همان شکل و شمایل دوباره تولید کرد.
استقبال پیمان جبلی از ساخت دنباله «کارآگاه علوی»
بازیگر «کارآگاه علوی» درباره ساخت دنباله این پروژه که در چند نوبت مطرح شد اما به سرانجام نرسید، توضیح داد: واقعیت این است که آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما هم خیلی از این اتفاق استقبال کردهاند و حتی پیشنهاد آن را هم مطرح کردند اما معتقدم «کارآگاه علوی» را با ۱۱ سال تأخیر نمیتوان دوباره دنبال کرد. باید فکرهای جدیدتری داشته باشیم و کاراکترهای دیگری را به متن اضافه کرد که حتی آنها محور داستان باشند و کارآگاه علوی در حاشیه داستان حضور داشته باشد. اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید فکرهای جذابتری داشته باشیم. بخشی از آن بودجه و نظر مسئولان جدید است اما من هم پیشنهاد خودم را میدهم. در آخر اعضای شوراهای تصمیمگیر هستند که باید نظر نهایی را بدهند. ما هم صبرمان زیاد است (میخندد)!
معتقدم «کارآگاه علوی» را با ۱۱ سال تأخیر نمیتوان دوباره دنبال کرد. باید فکرهای جدیدتری داشته باشیم و کاراکترهای دیگری را به متن اضافه کرد که حتی آنها محور داستان باشند و کارآگاه علوی در حاشیه داستان حضور داشته باشد. اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید فکرهای جذابتری داشته باشیم
نجفی درباره خاطرات خود از مواجهه با مردم در شهرهای مختلف هم گفت: از آنجایی که خیلی اهل سفر هستم، مردم در مناطق مختلف اظهار لطف دارند و بسیاری هم پیگیری میکنند که چرا آن کارها ادامه پیدا نکرده است. من هم همین پاسخ را میدهم که من تنها میتوانم پیشنهاد و طرح ارائه کنم و تصمیمگیری درباره آن با دوستان است. این فرآیند تصمیمگیری در تلویزیون کمدی کند است.
وی ادامه داد: احتمالاً در آینده نزدیک تهیهکنندگی یک فیلم سینمایی را برعهده خواهم گرفت که کارگردانش فرد دیگری خواهد بود. این طرح متعلق به دوره کرونا بود و به دلیل همان شرایط تولید آن متوقف شد. بعدها هم اوضاعی پیش آمد که جلوی دست و پایمان را برای ادامه کار گرفت. شخصاً نمیخواهم تحت تأثیر اتفاقات سیاسی کار کنم و هیچگاه نمیخواهم از موقعیتها استفاده یا سوءاستفاده بشود.
این بازیگر باسابقه تأکید کرد: کار من همواره فرهنگی بوده است و اگر هم بخواهم حرف سیاسی بزنم، حتماً در قالب یک برنامه سیاسی آن را مطرح خواهم کرد. خیلی برایم عجیب است که هنوز برخی مردم برای این دست تولیدات مطالبه دارند و چیزهایی از برنامههای من به یاد دارند که خودم خاطرم نیست! برخی حتی این مطالبه را دارند که با توجه به سن و سالشان پیش خودم میگویم چطور به یاد دارند؟ آنها که سن و سال بیشتری هم دارند، تندتر به من اعتراض میکنند که چرا آن کارها را ادامه ندادیم.
ظاهرم شبیه «هارون الرشید» بود
نجفی درباره نقشآفرینی کوتاهش در نقش «هارون الرشید» در سریال «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیمزاده هم گفت: در آن پروژه برای چند سکانس کوتاه، در حد دو سه روز آفیش بودم و این نقش را ایفا کردم. در مواجهه با پیشنهادات من معمولاً نقش منفی و مثبت را جدا از هم نمیبینم و بیشتر این نکته را مدنظر دارم که یک نقش باید خوب اجرا شود و در خدمت قصه و کارگردان باشد. اصلاً به این بعد آن فکر نمیکنم. من نقش منفی در فیلم «پناهنده» زندهیاد ملاقلیپور هم ایفا کرده بودم. اگر بدانم توان اجرا یک نقش را دارم و قصهاش هم قصه خوبی است، به راحتی آن را میپذیرم. دیگر به این فکر نمیکنم که قرار است چهره منفی از من دیده شود. بیشتر تلاش میکنم امانتدار کار باشم.
وی افزود: سریال «ولایت عشق» سریال بسیار خوبی بود و مهدی فخیمزاده خیلی حرفهای آن را کارگردانی کرد. از بازیگران هم به خوبی استفاده میگیرد و میتواند کاراکترهایی که در ذهن خود دارد را جان ببخشد. من با اعتماد کامل به فخیمزاده داشتم، به پشتوانه تجربه قبلیام با او در خارج از کشور در قالب فیلم «تاواریش»، میدانستم او این توانایی را در کارگردانی دارد. البته او نقش دیگری را برایم در نظر گرفته بود اما خودم احساس کردم در این نقش میتوانم تأثیرگذارتر باشم و از نظر فیزیکی هم شباهتهای بیشتری با او داشتم. در تاریخ معروف است که هارون الرشید قد بلندی داشته و چشمهایش روشن بوده است. اینها شباهتهای فیزیکی بود و وقتی پیشنهاد را به فخیمزاده دادم، او هم استقبال کرد. این نقش کوتاه بود، اما بهنظرم در قالب سریال تأثیرگذار بود.
این بازیگر ادامه داد: همین بخشهای کوتاه هم کار سختی بود. به خصوص قسمتهای بیرونی مثل سکانسهای مربوط به ورود کاراکتر هارون الرشید به مشهد با همراهی سپاهیانش که به دلیل تعداد زیاد هنرور، خیلی مهم بود برداشتها تکرار نشود. فقط برگشت این کاروان سه هزار نفره، تقریباً سه ساعت طول میکشید! در مجموع اما با توجه به تخصص فخیمزاده، همه چیز خیلی خوب پیش رفت. او وقتی کاری را قبول میکند، برای آن توان بالایی میگذارد.
زمان به عقب برگردد بازهم در «خانه سینما» را گل میگیرم
نجفی درباره خاطرهای که از اقدام او برای گل گرفتن در «خانه سینما» در حافظه رسانهها باقی مانده است و اینکه اگر زمان به عقب بازگردد آیا آن اقدام را تکرار میکند هم تأکید کرد: صددرصد همان کار را میکنم. حتی هزار درصد! اینکه یک عدهای بخواهند دور هم بنشینند و برای کار افراد دیگر و اینکه فیلمشان چه زمانی اکران شود تصمیم بگیرند، یک ظلم است. تصمیم برای تأیید پروانه ساخت و اکران یک مسئله دیگر است اما ظلم زمانی اتفاق میافتد که گروهی با تعمد و برای زدن یک فرد که او را مزاحم خود میداند، اقدام به مانعتراشی برای اکران فیلمش کنند. حتماً باید جلوی این اقدام ایستاد و صددرصد اگر دوباره در آن موقعیت قرار بگیرم، آن اقدام را تکرار میکنم. حتی اگر همین امروز این ظلم را ببینم به آن واکنش نشان میدهم.
وی افزود: کار صنفی به معنای حمایت از همکاران است. آن زمان حتی میشنیدم که برخی میگفتند نجفی چرا اسم فیلمش را گذاشته «من یک ایرانیام»! یعنی آنقدر فیلمهای منفی ساخته بودند که نمیخواستند چیزی به نام ایران و پرچم ایران در فیلمها مطرح شود. به همین دلیل معتقدم با نیتهای خاص آن فیلم را نابود کردند. همان جریانات هم باعث شد خیلی از آن افرادی که نیت سوء داشتند شناسایی شوند. همچنان اقدام خودم در گل گرفتن در خانه سینما را اقدام درستی میدانم که تبدیل به هشدار به برخی از این افراد شد تا از درون خانواده سینما به همکاران خود ظلم نکنند. مردم هم در این سالها واکنشهای بسیار مثبتی به این اقدام من داشتهاند. حتی در سفرهایی که با خارج از کشور دارم این اقدام من را به یاد دارند و درود میفرستند که جلوی بیعدالتی ایستادهام.
سینماپرس: محمدرضا اسلاملو گفت: باید همانطور که در حوزه های دیگر توانستیم خود را اثبات کنیم و به جهانیان بگوییم تمدن نوین دینی، اسلامی و انقلابی را به وجود آورده ایم در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما هم این مسأله را به اثبات برسانیم.
محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: جای سینمای انقلابی، مهدوی و آخرالزمانی در کشورمان خالی است! ما باید همانطور که در حوزه های دیگر توانستیم خود را اثبات کنیم و به جهانیان بگوییم تمدن نوین دینی، اسلامی و انقلابی را به وجود آورده ایم در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما هم این مسأله را به اثبات برسانیم.
این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قبل از هر چیز بنده تمایل دارم این نکته را عنوان کنم که مدیران سینمایی ما چه در این دوره و چه دوره های قبل همگی انسان هایی وارسته و مومن و فداکار و انقلابی بوده اند؛ بی تردید در این شکی نیست! اما پرسش اساسی اینجا است که آیا این کافی است؟ آیا عشق کافی است؟ یا باید در کنار این عقلانیت هم باشد؟ درست است که دوستان همه زحمتکش هستند و ما از نزدیک می بینیم که تلاش می کنند اما آیا این کفایت می کند؟
وی ادامه داد: متأسفانه منتهای آرزوی مدیران رسیدن به سینمای هالیوودی است و برای همین دچار معضل شده ایم! الگوی این ها و چیزی که به آن می اندیشند و آرزوی شان است رسیدن به سینمای رایج جهانی است. سینمای هالیوودی آنقدر خود را جا انداخته که کسی نمی تواند تصور کند سینمای دیگری هم می تواند در کنار آن با رویکرد انسانی و دینی و انقلابی وجود داشته باشد و همه ناخودآگاه سعی می کنند جا پای آن بگذارند.
اسلاملو این اتفاق را تلخ توصیف کرد و در این باره اظهار داشت: نه تنها در کشور ما که در سایر کشورهای دنیا چنین مسأله ای به چشم می خورد؛ مثلاً در کشور هند و سینمای بالیوود هم اغلب افراد در پی تقلید از سینمای هالیوود به شکل کاملاً مسخره ای هستند.
این سینماگر تأکید کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند که همه چیز هالیوود نیست! مدیران باید بدانند که سینما ویترین تمدن است! مدیران باید بدانند که سینما می تواند به شکل و نوع دیگری هم وجود داشته باشد. مدیران باید بدانند که مردم قطعاً اگر شکل سینما تغییر کند و انسانیت و عقل و اسلام در آن حکمفرما شود با جان و دل به سینما می روند و از فیلم های آن استقبال می کنند.
کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» سپس با بیان اینکه اسفا رسیدن به چنین سینمایی تنها آرزوی ما شده متذکر شد: ما نیاز به مدیرانی موحد داریم تا بتوانیم سینماگران موحد به وجود آوریم. بی شک اگر یک مجتهد دینی مدیر سینما شود این فیلم های رایج امروز تمام خواهد شد چرا که آن مدیر می رود دنبال فیلمسازانی که در وادی معرفتی فعال هستند و به فرهنگ الهی ایمان دارند. بی شک اگر چنین افرادی ۲-۳ سال مدیریت سینما را بر عهده داشته باشند دیگر ماجراهای قبلی تکرار نمی شود و دیگر فیلم های دم دستی و بی هویت را در سینما شاهد نخواهیم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا هرگز چنین مدیرانی برای اداره سینما منصوب نشده اند اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که روسای جمهور به سینما بها نمی دهند. فقط به اقتصاد و امنیت و … توجه می کنند و این حوزه بسیار مهم همواره مغفول مانده است.
اسلاملو در پایان این گفتگو افزود: بارها خارجی ها در جشنواره های متعدد به بنده گفتند پس سینمای ناب تمدن نوین شیعی و اسلامی شما کجاست؟ این فیلم هایی که شما تولید می کنید نمونه غربی اش وجود دارد، پس شما در سینما چه کرده اید؟ این اتفاق بسیار تلخ است که این درد را حتی خارجی ها فهمیده اند اما ما همواره در مورد آن دچار غفلت شده ایم!
سینماپرس: محسن فاضلی گفت: گویا برخی افراد این نهاد را سیاسی می دانند در صورتی که خانه سینما به عنوان نهاد صنفی سینماگران هرگز نباید هیچ ارتباطی با سیاست داشته باشد.
محسن فاضلی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص سیاسی کاری های مکرر خانه سینما و عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: مدیران خانه سینما باید بدانند وارد بازی های سیاسی شدن مانع خدمت رسانی صنفی به سینماگران می شود! گویا برخی افراد این نهاد را سیاسی می دانند در صورتی که خانه سینما به عنوان نهاد صنفی سینماگران هرگز نباید هیچ ارتباطی با سیاست داشته باشد.
این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش بنده از یکایک مدیران و اعضای هیأت مدیره و دست اندرکاران خانه سینما این است که آیا با بیانیه صادر کردن می خواهید مشکلات معیشتی را حل کنید؟ چرا در تمامی این سال ها که اعضای صنوف زیرمجموعه شما بارها و به کرات با رسانه ها گفتگو کردند و معضلات خود را مطرح نمودند حتی یک بار هم سعی نکردید معضلات شان را برطرف کنید و همواره آن ها را از خود راندید؟
وی ادامه داد: سال ها است کارشناسان سینما و بدنه سینما بارها از عملکرد خانه سینما انتقاد کرده اند و خواستار آن شده اند که مدیران این نهاد اندکی به خواسته های شان توجه کنند؛ بارها ما عنوان کرده ایم که خانه سینما یک سندیکا است و باید کارکرد سندیکایی خود را حفظ کند اما اسفا که امروز همه چیز از این نهاد برداشت می شود به جز کارکرد صنفی و سندیکایی!
این منتقد پیشکسوت تأکید کرد: هیأت مدیره خانه سینما وظیفه اش این است برای معیشت اهالی سینما و کارهای فرهنگی اقدامان موثر صورت دهد؛ آن ها باید با نهادها و ارگان های متعدد وارد مذاکره شوند و برای اعضای خود تسهیلات متعدد دریافت کنند اما افسوس که دست روی دست گذاشته اند و اصلاً از یاد برده اند که این نهاد برای چه تأسیس شده و چه باید بکند!
فاضلی سپس با بیان اینکه تأمین امنیت شغلی، تأسیس صندوق بیمه بیکاری، رسیدگی به مسائل درون صنفی و معضل دستمزدها و… باید توسط خانه سینما برطرف شود اظهار داشت: متأسفانه خانه سینما تمامی این کارها را فراموش کرده و مبادرت به کارهایی می کند که اصلاً به آن ارتباطی ندارد. مدیران خانه سینما نباید فراموش کنند که وظیفه شان حمایت از سینماگران است؛ سینماگران امروزه نیازمند حمایت مادی هستند نه نیازمند بیانیه دادن و جواب بیانیه شنیدن! مسئولان خانه سینما باید بدانند این کارهای دم دستی راه به جایی نمی برد و هیچ مشکلی را حل نمی کند.
وی یادآور شد: خانه سینما از بدو تأسیس اش تاکنون فراز و نشیب و مدیران بسیاری را دیده؛ در سال های پر رونق بوده و بدون سیاسی کاری به فکر سینماگران بوده و در سال هایی صرفاً مبادرت به کارهای سیاسی کرده است و فعالیت هایش هیچ ارتباطی با سینما و معضلات اهالی سینما نداشته است.
فاضلی در خاتمه این گفتگو افزود: خانه سینما که مدیریت بیش از ۳۰ صنف را بر عهده دارد باید نظام نامه ای مشخص داشته باشد؛ باید اهدافش برای اعضای اصنافش روشن باشد. مدیران این نهاد باید به خود بیایند و برای یک بار هم که شده از خود سوأل کنند چرا امروزه اکثریت قریب به اتفاق سینماگران از رفتارهای آن ها گله مند هستند؟
سینماپرس: رئیس صدا و سیما در پاسخ به سؤالی درباره انتقال شبکه جامجم به فضای اینترنت و سیاست رسانه ملی در خصوص بازگشت چهرهها نکاتی را مطرح کرد.
به گزارش سینماپرس، چند صباحی است که موضوع حذف شبکه جامجم از پخش ماهوارهای به شیوه برودکست، به گوش میرسد و گویا تصمیم بر ادامه فعالیت این شبکه تلویزیونی به شکل اینترنتی است؛ البته پیش از آن در راستای سیاست چابکسازی، شبکه شما و شبکه ایرانکالا هم تعطیل شد.
در عین حال موضوع بازگشت چهرهها این بار با نام ایرج طهماسب و برنامه «مهمونی» در فضای مجازی بازتابهای مختلفی داشت که البته یکی از مدیران شبکه نسیم به خبرنگار تسنیم پاسخی کوتاه داد که این پاسخ چراغ سبزِ گمانهزنیها را روشن نگه داشت. او به این نکته اشاره کرد که “پیرو صحبتهای رئیس سازمان صداوسیما این سازمان از هنرمندانی که در چارچوب سیاستهای فرهنگی مشغول فعالیتاند و در این راستا کار میکنند حمایت میکند. در شبکه نسیم به طور ویژه که موضوع نشاط و سرگرمی را در دستور کار دارد و همیشه هم همینطور بوده که در تلویزیون و این شبکه به روی این هنرمندان باز بوده و هست. “
پیمان جبلی رئیس صداوسیما در گفتوگویی با تسنیم به سوالاتی درباره تعطیلی شبکه جامجم و انتقال آن به فضای اینترنت و سیاست بازگشت چهرهها خصوصاً ماجرای ایرج طهماسب پاسخ داد.
او در پاسخ به این سؤال که فرآیند انتقال شبکه جامجم به فضای برودبند و اینترنت به چه صورت خواهد بود و آیا قرار است برای شبکههای دیگر هم در راستای سیاست چابکسازی این اتفاقات ادامه داشته باشد، توضیح داد: ما در تغییر و جا به جایی یا حذف و یا اضافه شدن ساختارهای جدید تابع اهدافمان در تحول محتوایی و رویکردی هستیم. اگر در آن دو حوزه محتوایی و رویکردی دچار نقص، ضعف یا نیازی باشیم سراغ ساختارها هم خواهیم رفت. در مورد شبکههای رسانه ملی اعم از شبکههای محلی، ملی و بینالمللی هم این قاعده جاری است. همچنین در همه ساختارهای پخش هم این نگاه حاکم است.
جبلی خاطرنشان کرد: هرکجا احساس کنیم نیاز به تغییرات یا تحولاتی وجود دارد چه به لحاظ فناوری و چه به لحاظ تغییرات رویکردی و محتوایی حتماً آن تغییر یا تحول را اعمال خواهیم کرد. چون ساختارها برای ما مقدس نیستند مگر اینکه در خدمت تحول محتوایی و تحول رویکردی باشند به ویژه دسترسی به مخاطب، رفع نیازهای مخاطب، هدایت فرهنگی که وظیفه رسانه ملی و دستگاه های فرهنگی است. اگر این اهداف بخواهد محقق شود و ساختاری متناسب با آن تغییر کند ما حتماً برای تغییر آن ساختار، اقدام خواهیم کرد.
رئیس صداوسیما در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم درباره بازگشت ایرج طهماسب و ساخت سری جدید «مهمونی» که کماکان گمانهزنیهایش در فضایمجازی ادامه دارد و همچنین آیا این بازگشت سلبریتیها و چهرهها ادامهدار خواهد بود، افزود:درباره این موضوع خاص همکاران ما مذاکراتی داشتهاند با خیلی از تهیهکنندگان یا مجریان و یا برنامهسازانی که علاقهمند به استفاده از برندهای شناخته شده و همچنین برنامهها، ساختارها و برندهای جدید هستند؛ همکاران ما در حوزه سیما در حال مذاکرهاند.
سینماپرس: هیات انتخاب ۲ حوزه «ویژه» و «آزاد» بخش صحنهای بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی نتایج پذیرفتهشدگان نهایی این بخش را معرفی کردند.
به گزارش سینماپرس، هیات انتخاب بخش صحنهای بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی متشکل از حسین شوندی، اکرم قاسمپور و مهدی صفارینژاد در حوزه «ویژه» و هادی مرزبان، فرهاد قائمیان و محمود فرهنگ در حوزه «آزاد» نتایج آثار راهیافته نهایی به این بخش از جشنواره را اعلام کردند.
هیات انتخاب این بخش، پس از دریافت آثار شرکتکنندگان به شیوه دیجیتال از سوی دبیرخانه، کارهای ارسالی را در محل ستاد جشنواره بررسی و نتایج نهایی را (بدون ترتیب و اولویت) به شرح زیر اعلام کردند.
بخش صحنهای-ویژه
۱- نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی از تهران (استان تهران)
۲- نمایش «آقا دلبر» به نویسندگی سید علی موسویان و کارگردانی مجتبی لاله زاری از یزد (استان یزد)
۳- نمایش «خان نهم» به نویسندگی ابوالقاسم غلام حیدر و کارگردانی هاشم مهری از شوشتر (استان خوزستان)
۴- نمایش «پری» به نویسندگی خیرالله تقیانی پور و کارگردانی مهدی فتحی از نظرآباد (استان البرز)
۵- نمایش «مو که مو کنجکه تونوم» به نویسندگی ارسلان محبی و کارگردانی محدثه مهرپویان از زاهدان (استان سیستان و بلوچستان)
۶- نمایش «تقلید نامه زال و رودابه» به نویسندگی و کارگردانی محمد حاج محمدی از کرج (استان البرز)
۷- نمایش «فین جین» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علیخانی و کارگردانی رضا آقایی میبدی از یزد (استان یزد)
۸- نمایش «بالاتر از سیاهی» به نویسندگی امیرحسین انصافی و کارگردانی ناصر آویژه از تهران (استان تهران)
۹- نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی از تهران (استان تهران)
۱۰- نمایش «شاماران» به نویسندگی علیرضا داوری و کارگردانی ساسان شکوریان از بهبهان (استان خوزستان)
بخش صحنهای-آزاد
۱- نمایش «آخرین بازی» به نویسندگی هوشنگ جاوید و کارگردانی علی آزادنیا از مشهد (استان خراسان رضوی)
۲- نمایش «گلزخم» به نویسندگی سید صادق فاضلی و کارگردانی کفایت جادری (استان خوزستان)
۳- نمایش «در انتظار گورو» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران (استان تهران)
۴- نمایش «مجلس آهوخانی» به نویسندگی مهدی ملکی و کارگردانی فهیمه علی آبادی از تهران (استان تهران)
۵- نمایش «جاررنجورجنوب» به نویسندگی شهرام پورعسگر و کارگردانی حسین کارگر از ماهشهر (استان خوزستان)
۶- نمایش «جیک و پوک» به نویسندگی و کارگردانی شاپور ترکمنی سرابی از مشهد (استان خراسان رضوی)
۷- نمایش «دل دشو» به نویسندگی و کارگردانی عبدالمحمد انصاری از بوشهر (استان بوشهر)
بخش صحنهای بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی به دبیری احمد جولایی مهر ۱۴۰۲ با مشارکت ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میزبانی استان گلستان در شهر گرگان برگزار میشود.
ثبت ۵۴ کاروانسرای ایران در میراث جهانی یونسکو، برگزاری دومین جشن مهر سینمای ایران، فیلمسازان ایرانی در روسیه، مسعود کرامتی و بهاره رهنما روی صحنه تئاتر، مراسم یادبود مهدی ظهوری و ماجرای پنج ساز شکسته که با نابلدی به ایران نرسید، از اخبار فرهنگی هنری ۲۶ شهریور بود.