X

بایگانی شهریور 27, 1402

دفتر سینمایی

«سازمان امور مالیاتی» صلاحیتی برای قانونگذاری و اینکه ببینیم چه کسی باید مالیات بدهد و چه کسی نباید بدهد ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی کشور و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخواست‌هایی مانند حذف مالیات سینماگران مطرح و پیگیری شد.

به گزارش سینماپرس، نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی کشور، رئیس سازمان امور مالیاتی و با حضور جمعی از سینماگران با هدف بررسی فرآیند معافیت‌های مالیاتی اهالی سینما برگزار شد.

خزاعی: سینماگران صرفا درخواست معافیت مالیاتی ندارند؛ بلکه نیاز به درک متقابل شغل خود دارند

محمد خزاعی این جلسه را تداوم جلسات کمیسیون اقتصادی سازمان سینمایی با دستگاه‌ها و مراکز مختلف اجرایی برای رونق اقتصاد سینما عنوان کرد و گفت: این دومین جلسه در این زمینه است در جلسه قبلی با آقای خاندوزی وزیر اقتصادی و دارایی به نتایج خوبی از جمله: ساده‌سازی تکالیف مالیاتی سینماگران، تجمیع پرونده‌ها در یک اداره کل و تشکیل کارگروه مشترک سینما و مالیات رسیده‌ایم و در این جلسه ضمن پیگیری مباحث کارشناسی فیمابین، به دنبال رسیدن به زبان مشترک و ایجاد راهکارهای تخصصی و عملیاتی جهت تسهیل فرآیند مالیات ستانی از یک طرف و ایجاد رضایت بین سینماگران از سوی دیگر هستیم.

در این نشست که جمعی از سینماگران، تهیه‌کنندگان و فعالان حوزه سینما حضور داشتند، محمد خزاعی با تقدیر از تجمیع و تمرکز رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی سینماگران در حوزه مالیاتی مرکز تهران گفت: تشکیل کارگروه مشترک مالیاتی سینما به منظور هماهنگی، رفع موانع و رسیدگی به مسائل خرد و کلان در حوزه مالیاتی می تواند به هر دو طرف برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک کمک کند.

وی افزود: معافیت‌ها و بخشودگی های مالیاتی منحصر به حوزه فرهنگ و هنر کشور ما نمی‌شود بلکه بسیاری از کشورهایی که حتی صاحب صنعت سینما نیستند با ایجاد بسترهای تشویقی، معافیت ها و وام‌های ارزان قیمت در جهت احیا و رونق این صنعت مهم و تاثیرگذار تلاش کرده اند.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: کشور ما از نیروی انسانی متخصص و متعهد بسیار خوبی در حوزه سینما و هنر برخوردار است اما از لحاظ حمایت‌های اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر مظلوم است و نگاه برنامه‌ریزان بودجه باید به حوزه فرهنگ و هنر مهربانانه‌تر باشد.

به گفته وی توسعه فرهنگی کشور به مثابه توسعه اقتصادی و نظامی یک ضرورت است و نباید از آن غفلت کرد. امروز سینماگران درخواست معافیت مالیاتی صرف ندارند بلکه نیاز به درک متقابل به خاطر نوع کار و خاص بودن شغل خود دارند.

خزاعی با بیان اینکه کار در حوزه هنر مداوم نبوده و به شکل فصلی است و بیکار مفرط در آن به چشم می خورد تاکید کرد ضروری است در زمان تصمیم‌گیری برای اخذ مالیات در این مسائل توجه شود.

وی ادامه داد: در قانون مالیات ۱۴۰۱ تفاسیر مختلفی وجود دارد که قرار شد شفاف‌سازی لازم انجام شود و به مراکز مالیاتی ابلاغ شود.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

سه اقدام سازمان امور مالیاتی برای مالیات سینماگران

سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این نشست مشترک ضمن شنیدن صحبت‌ها و مطالبات مدیران سینمایی و سینماگران، با تشریح نقش مالیات در توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور و بیان موارد هزینه کرد عوارض مالیات بر ارزش افزوده از جمله به شهرداری ها، نظام سلامت و توسعه ورزش همگانی، گفت: از پیگیری جهت تصویب قانون و تخصیص بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه زیرساخت های فرهنگی کشور استقبال می کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از عملیاتی شدن سه اقدام مهم در راستای همکاری با سینماگران خبر داد و گفت: در اولین اقدام، برای تسهیل انجام تکالیف سینماگران، پرونده آنها را در یک اداره کل تجمیع کردیم و دیگر اینکه کارگروهی جهت پیگیری مطالبات و بررسی فنی و تخصصی مالیات آنها بین سازمان امور مالیاتی و سازمان سینمایی تشکیل شد و سومین اقدام مهمی که در دست انجام هست، آمادگی نظام مالیاتی برای آموزش تکالیف مالیاتی سینماگران به این مودیان است.

سبحانیان، نظام مالیاتی را شریک مودیان مالیاتی دانست و بیان کرد: ما خود را مقابل کسب و کارها نمی‌دانیم بلکه در کنارشان هستیم، زیرا طبق قانون در سود آنها سهیم هستیم و طبیعتا هر چه قدر فعالین اقتصادی و مودیان ما درآمد و سود بیشتری داشته باشند مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی یکی از چالش‌های مهم اقتصاد کشور را حوزه معافیت‌های مالیاتی دانست و گفت: برخی از معافیت‌ها صرفا با رایزنی‌ها در قوانین مالیاتی درج شده است و دولت در لایحه برنامه هفتم پیشنهاد حذف این معافیت ها و عادلانه‌تر شدن مالیات‌ستانی در کشور را داده است.

وی با یادآوری اینکه شاید بسیاری از کسب و کارها اعتقاد دارند که به دلایلی که ذکر می‌کنند نباید مالیات پرداخت کنند، اظهار کرد: حوزه‌های مختلفی، چون تعلیم و تربیت، شرکت‌های دانش بنیان، بخش گردشگری، مطبوعات و نشر، بهداشت و درمان و امنیت غذایی، بخش کشاورزی و دامداری، ورزش و حتی بخش صنعت در جلساتی که با ما می‌گذارند خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند و بعضا اعتقاد دارند از آن قشر نباید مالیات اخذ شود یا اینکه مالیات کمتری باید بپردازند در حالی که سازمان امور مالیاتی صلاحیتی برای قانونگذاری و اینکه ببینیم چه کسی باید مالیات بدهد و چه کسی نباید بدهد، ندارد. این موضوع در حوزه سیاستی و قانونگذاری و وظیفه مجلس شورای اسلامی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی آموزش قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی به مودیان را یکی از رویکردهای سازمان امور مالیاتی در جهت تسهیل تکلیف آنها دانست و تصریح کرد: ما باید تکالیف را برای اقشار مختلف به ویژه هنرمندان ساده‌سازی و تسهیل کنیم.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

قوانین مالیاتی سینماگران ذیل کارگران فصلی تعریف می‌شود!

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این نشست گفت: دوستانم اینجا فقط برای مسایل صنفی خود اینجا نیامده‌اند بلکه برای طرح منافع ملی اینجا آمده اند. ما درد عمومی را اینجا مطرح می‌کنیم. در همه دنیا برای اینکه بخش اقتصادی را به تحرک بیشتر وا دارند معمولا از چند اهرم مشخص استفاده می‌کنند که یکی از آنها تسهیلات بانکی است و یکی هم مشوق‌های مالیاتی است. در مورد سینما و مشخصا فرهنگ و هنر هم از این تمهیدات استفاده می‌کنند. ما در قوانین شما ذیل کارگران فصلی تعریف می‌شویم. من پنج سال است که فیلم نساخته‌ام و بسیاری دیگر هم در این حدود فیلم نساخته‌اند حالا اگر یک نفر بعد این همه سال فیلمی ساخته باید به او بگوییم بیایید ۲۵ درصد مالیات بدهید؟

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما ضمن تاکید بر مطالبات و درخواست‌های مطرح شده از سوی آقای محمدی گفت: در حال حاضر سقف معافیت مالیاتی درآمد ۴۸۰ میلیون تومان است و خواسته اصلی ما برگشتن به بند لام ماده ۱۳۹ است.

وی ادامه داد: واقعا عدالت در این زمینه رعایت نشده و رویه موجود ظلم به سینماگران و هنرمندان کشور است.

منوچهر شاهسواری دیگر تهیه کننده سینما هم در این نشست خواستار بررسی مجدد پرداخت مالیات از سوی صنف سینما شد و اظهار کرد: ظاهر ماجرا این است که ما داریم درباره سینما صحبت می‌کنیم ولی واقعیت این است که درباره همه هنرها مثل تئاتر، موسیقی، کتاب، نویسندگان، نقاشان، گرافیست‌ها و فعالان قرآنی صحبت می‌کنیم. تعداد موسسات فرهنگی که دولت دارد از موسسات خصوصی بسیار بیشتر است و همه آنها باید مالیات بدهند. پیشنهادی که داریم این است قانون برد برد در آن باشد. از هفت هزار و ۵۰۰ نفر عضو رسمی باضافه تعدادی زیادی که در صدا و سیما کار می‌کنند، همه قراردادی‌اند. مالیات آنها هم همین وضعیت را دارد. خیلی از بازیگران و همکاران ما درامدشان به اندازه‌ای که بتوانند اجاره خانه‌شان را بدهند نیست.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

جمال ساداتیان تهیه کننده سینما هم با توضیح اینکه سینما نه تنها نباید هزینه ای پرداخت کند بلکه باید کلی هم مشوق‌های مختلف برای آن در نظر گرفت، تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده کسانی که سرگرمی هنری در زندگی دارند، ۷۰ درصد کمتر در معرض بزه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. ببینید که بودجه هنر در پرکردن اوقات فراغت مردم چه خدمتی می‌تواند به مردم بکند. همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از معالجه است، شما تصور کنید که در مناطق محروم بزه‌های اجتماعی زیاد است، وقتی یک بزه اجتماعی زیاد می‌شود چقدر هزینه برای خانواده درست می‌کند؛ چقدر هزینه برای حاکمیت درست می‌کند و چقدر سیستم اداری جامعه را درگیر می‌کند؟ شما ببینید حوزه هنر که گل سر سبد آن سینماست، وقتی می‌تواند با فیلمی خوب این همه حس خوب در جامعه تزریق کند، چقدر می‌تواند برای کشور ارزش داشته باشد؟

وی ادامه داد: در سینمای اروپا غالبا از حوزه‌های مالیاتی پول جمع می‌کنند و فیلم می‌سازند. ما در ایران حاضریم از جیب خودمان پول بدهیم و فیلم بسازیم و آن رسالتی که نقش حاکمیتی دارد انجام دهیم و در ازای آن این همه در چنبره سیستم اداری و مالی درگیر باشیم.

احمد میرعلایی با بیان اینکه نسبت به نقشی که هنرمندان و سینماگران دارند دولت نه تنها نباید مالیات دریافت کند که باید با مشوق‌های دیگری از آن‌ها حمایت کند.

وی ادامه داد: سینماگران حتی در تبیین و فرهنگ ‌سازی موضوع مالیات می‌توانند بیشترین کمک را به این حوزه داشته باشند، پس شایسته است با تمهیداتی موثر ضمن تشویق این حوزه به سمت آگاهی بخشی و اطلاع ‌رسانی به افکار عمومی موضوع معافیت‌های مالیاتی را برای این قشر بازنگری کند.

علیرضا رئیسیان با اشاره به غیرقابل مقایسه بودن فعالیت سینماگران و هنرمندان با مشاغل اقتصادی خاطرنشان کرد: اطلاع داریم بسیاری از شرکت‌های اقتصادی و حتی شرکت های وابسته به پتروشیمی مشمول معافیت های مالیاتی هستند که اساسا، کارشان و درآمدشان قابل مقایسه با سینما نیست.

وی تصریح کرد: بازنگری در موضوع مالیات سینماگران یک مطالبه عمومی و به حق است و انـتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی در این زمینه تجدید نظر اساسی داشته باشد.

در مشترک نشست رئیس سازمان سینمایی و سازمان امور مالیاتی سینماگرانی مانند مرضیه برومند، منوچهر محمدی، احمد میرعلایی، منوچهر شاهسواری، محسن علی اکبری، علیرضا رییسیان، همایون اسعدیان، مرتضی شایسته حضور داشتند. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، یزدان عشیری و رمضانعلی حیدری خلیلی نیز از جمله مدیران سازمان سینمایی حاضر در این نشست بودند.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از حاشیه‌های هتل رونالدو تا مازیار لرستانی بر صحنه


تخریب بخش‌هایی از هتل محل اقامت رونالدو، «موقعیت مهدی» در ایتالیا، یک جایزه و چند حضور بین‌المللی برای فیلم‌های کوتاه ایرانی، مازیار لرستانی بعد از ۲۰ سال بر صحنه تئاتر، حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد، دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر و دلبری از چینی‌ها به شیوه سمنانی از اخبار فرهنگی ـ هنری ۲۷ شهریور بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حسن رونده» مدیر بخش امور استان‌های «جشنواره فجر» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با صدور حکمی مدیر بخش امور استان‌های این رویداد ملی و بین‌المللی را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی حامد سقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با صدور حکمی حسن رونده را به عنوان مدیر بخش امور استان‌های این دوره از جشنواره منصوب کرد.

در متن حکم دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آمده است:

هنرمند گرامی؛ جناب آقای حسن رونده
با سلام و احترام

نظر به تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی در عرصۀ فعالیت‌های هنری به موجب این حکم به عنوان مدیر امور استان‌های چهل و دومین جشنوارۀ بین المللی تئاتر فجر منصوب می‌شوید.

برگزاری مطلوب جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و همدلی، حفظ حرمت و کرامت هنرمندان شریف تئاتر ایران از نکات مورد انتظار است. امید است با استعانت از پروردگار متعال اهتمام لازم را برای برگزاری با شکوه این رویداد مهم هنری با تعامل با دیگر مدیران جشنواره به کار بندید.

موفقیت و سربلندی شما را از درگاه ایزد منان خواستارم.

حسن رونده که هم اکنون مدیریت هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده دارد، از جمله هنرمندانی است که به سال ۱۳۷۶ مدرک کارشناسی بازیگری تئاتر خود را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سال ۱۳۷۸ نیز مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کرده است.

حضور در عرصه‌های مختلف بازیگری، کارگردانی و تدریس حوزه تئاتر و داوری در چندین جشنواره مختلف منطقه‌ای و استانی بخشی از پیشینه فعالیت‌های فرهنگی هنری رونده را در عرصه نمایش تشکیل می‌دهند.

مدیریت اجرایی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر و معاونت اداری، مدیریت سمعی و بصری و مدیریت طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادوار مختلف، حضور در ستاد اجرایی چندین جشنواره تئاتر منطقه‌ای و استانی در سال‌های مختلف، مدیر بخش تئاتر استان‌های ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر، رویداد تئاتر صاحبدلان و جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از جمله فعالیت‌هایی است که در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی هنری حسن رونده ثبت شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو» معرفی شدند


اولین جشنواره سراسری طراحی پوستر «میراث سرو» با محوریت عاشورا و کربلا دوشنبه ۲۷ شهریور به کار خود پایان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» به سراغ افزودن رشته‌های هنری می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دومین نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، دومین نشست شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم، جعفر واحدی رییس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اعضای این شورا شامل استادان و هنرمندانی چون مصطفی گودرزی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، منیژه آرمین، احمد عبدالرضایی، بهمن عبدی، زهرا رهبرنیا، نادر قشقایی، محمدرضا دوست‌محمدی و لیلا عباسی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست که با موضوع تدوین فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برپا شده بود، اعضای شورا به بیان نکات و نظرات خود درباره فراخوان جشنواره شانزدهم و برگزاری شایسته این رویداد هنری پرداختند.

افزوده شدن رشته‌های هنری، بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهی، در نظر گرفتن شیوه‌های ارائه آثار تجسمی در روزگار معاصر، توجه به مباحث اقتصاد صنایع خلاق فرهنگی و بررسی امکانات نمایشگاهی در تهران و مراکز استانی، از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در پایان این نشست، احکام مسئولیت امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم و سایر اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری از سوی محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها اهدا شد.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همت اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، موزه هنرهای معاصر تهران و مراکز معتبر هنری کشور، زمستان سال جاری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زبان فارسی تکیه‌گاهی اصلی و فرهنگی برای ما و هویت ماست/اجرای برخی برنامه‌های کودکانه نمی‌تواند زمینه را برای رشد شعر و ادبیات فراهم کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور جشنواره‌های ادبی معتقد است که علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت شعر و ادبیات فارسی، اما همچنان شاهد بی‌توجهی به آسیب‌های در کمین نشسته در این حوزه هستیم.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل امینی در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت شعر در ادبیات فارسی گفت: شعر هنر ملی ایران‌زمین بوده و منتقل‌کننده هویت، حکمت، تجربه فرهنگ و زبان همچنین بخشی از تاریخ کشور محسوب می‌شود، لذا شعر به عنوان میراثی معنوی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: شعر مشترکاتی را در بین اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایران ایجاد کرده که ریشه در نظام فرهنگی و ارزشی جوامع و افراد دارد، همچنین تقارن و زیبایی در شعر، این هنر ملی ما، قرار دارد که بسیار تاثیرگذار است. اشعار نگاه به هستی و سبک زندگی، همچنین مراودات فرهنگی و اجتماعی را با خود به همراه دارند که این قدرت ارزنده است.

امینی شعر و ادبیات فارسی را از بعد اعتقادی مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: در دوران پیش از اسلام نیز این شعر بود که انتقال‌دهنده بخش خاصی از اعتقادات در ایران محسوب می‌شد. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد، کتاب‌هایی که در مورد اعتقاد به توحید و نیایش‌ها نوشته شده است، کارنامه‌ای درخشان از یگانه‌پرستی مردم ایران‌زمین ارائه و وقایعی در زمینه اعتقادات و رویدادهای دینی را برای جامعه امروز بیان می‌کند.

وی توسعه زبان شعر در بین مردم را در عصر امروزی توصیف و بیان کرد: شعر در نزد ایرانیان هنری جذاب و ارزشمند بوده و هست، همین امر سبب شده بسیاری از افراد به آزمایش توانمندی‌های خود در سرودن شعر بپردازند و در این راستا رسانه‌های مجازی نیز تاثیر قابل توجهی در نشر این اشعار دارند. نکته دیگر اینکه در گذشته برای چاپ کتاب به اشعار گزیده و برترین اشعار دست می‌زدند، بدین ترتیب شعرهای ارزشمند گزینش می‌شدند، اما به مدد فضای مجازی انتخاب گزیده‌ها کنار رفته و امروز به جرات می‌توان گفت که سطح عمومی زبان شعر تا حدود زیادی تنزل پیدا کرده است.

امینی درباره نام‌گذاری ۲۷ شهریور با عنوان روز شعر و ادبیات فارسی تاکید کرد: این روز مصادف است با روز گرامیداشت شهریار؛ او یکی از شاعران بزرگ ایران محسوب می‌شود، آثار برجای‌مانده از او ارزشمند است و برترین و معروف‌ترین اثر او با عنوان «علی‌ای همای رحمت» شناخته می‌شود.

این استاد ادبیات و شعر به آسیب‌شناسی سطح جامعه در نگاه به شعر پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه امروز به شعر توجه چندانی نمی‌شود، درعین‌حال مراکز تعلیم و تربیت و رسانه‌ها نیز در مورد جایگاه شعر کوتاهی‌های بسیاری می‌کنند این‌ها نکاتی است که به شعر بزرگ‌ترین ضربه‌ها را وارد می‌کند.

وی افزود: هر زمان هم که به آن‌ها اعتراض می‌شود، اعلام می‌کنند که مسابقه مشاعره به راه می‌اندازند. باید توجه داشت که شعر برای مسابقه مشاعره ساخته نشده است، بلکه یکی از کوچک‌ترین جوانب شعر، مسابقات مشاعره است و چنانچه آن را در جای خود و کاربردی مورد استفاده قرار ندهیم، ضربه به شعر وارد می‌کند. حفظ کردن اشعاری از شعرا بدون توجه به معنا و مفهوم آن آسیب رساننده خواهد بود.

امینی مطالعه اشعار فارسی را امری مهم دانست و تاکید کرد: زمانی ما جایگاه شعر را به رسمیت می‌شناسیم و برای آن ارزش قائلیم که پیش از به حافظه سپردن اشعار معنای آن‌ها را درک کنیم و در آن تفکر داشته باشیم، این نکته‌ای مهم است که متاسفانه با بی‌توجهی از کنار آن عبور کرده‌ایم.

حرکت خزنده جعلیات در شعر

این استاد ادبیات و شعر بزرگ‌ترین آسیب را جعلیات شعر دانست و تصریح کرد: هیچ‌کس متوجه آسیب بزرگی که در کمین شعر فارسی قرار دارد، نیست. هجوم عظیم جعلیات شعر که آهسته و خاموش در حال خزیدن در ادبیات فارسی و شعر است، مهم‌ترین خطر و آسیب برای شعر فارسی شناخته می‌شود.

انجمن مبارزه با نشر جعلیات

وی شکل‌گیری یک گروه از ادیبان و اساتید با عنوان «انجمن مبارزه با نشر جعلیات» را مطرح و تاکید کرد: نگرانی اساتید حوزه شعر سبب شد تا «انجمن مبارزه با نشر جعلیات» در راستای مبارزه و ایستادگی در مقابل آسیب‌های ناشی از جعلیات در شعر به وجود آید. آن‌ها جمعی از دلسوزان، محققان، استادان و فعالان عرصه شعر به همراه خانواده‌هایشان هستند تا به کمک هم بتوانند در مقابل اشعار جعلی ایستادگی کنند. برای مثال اشعاری که با عنوان اشعار ابتهاج منتشر می‌شود، توسط فرزندان او نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه جعلی باشد، اعلام خواهند کرد.

امینی حضور متخصصان اشعار مولوی، سعدی و فردوسی در انجمن را عاملی برای حفظ این اشعار دانست و افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند تا با بررسی لازم، اشعار جعلی را شناسایی و اعلام کنند. برای این مهم در اپلیکیشن‌های متعدد گروهی با عنوان «انجمن مبارزه با نشر جعلیات» را ایجاد و راه‌اندازی کرده‌اند تا بدین ترتیب بتوانند جعلیات شناسایی‌شده را در معرض اطلاع عموم قرار دهند.

وی ضمن انتقاد از برخی مسئولان در ارج نهادن به فرهنگ و حفظ و حمایت از آن بیان کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ برای کسی اهمیت ندارد و دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه نیز در مقابل آسیب‌ها سکوت اختیار کرده‌اند. تحریف با سرعت شگفت‌انگیزی به سوی فرهنگ و ادبیات و اشعار ما حرکت می‌کند، اما ظاهرا هیچ تدبیری برای مقابله با آن اندیشیده نشده است و به نوعی در خواب غفلت به سر می‌بریم.

این استاد ادبیات و شعر در دانشگاه به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت شعر اشاره و تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها به اهمیت شعر و ادبیات فارسی تاکید فرمودند و حتی برخی از دستگاه‌های مرتبط را در این زمینه مورد اشاره قرار دادند، اما همچنان شاهد بی‌توجهی به آسیب‌های در کمین نشسته برای شعر و ادبیات هستیم.

امینی در مورد شعر و ادبیات فارسی تصریح کرد: زبان فارسی تکیه‌گاهی اصلی و فرهنگی برای ما و هویت ماست. اجرای برخی برنامه‌های کودکانه نمی‌تواند زمینه را برای رشد شعر و ادبیات فراهم کند، ما نیازمند اهرم‌هایی اجرای برای تولید فرهنگ و حفظ و حراست از ادبیات و شعر فارسی هستیم. از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشیم که زبان فارسی میراث نامحسوس ما محسوب می‌شود و نباید اجازه دهیم هرکس هر طور دوست دارد به آن صدمه بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جنوب تهران میزبان یک کنسرت متفاوت می‌شود/ سه اجرا با یک بلیت!


یکی از هنرمندان و مدرسان حوزه نوازندگی ویولن از برگزاری یک کنسرت ویژه با حضور هنرمندان جوان و نوجوان موسیقی کشورمان در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بیلی میلر» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر برنده ۳ جایزه امی روزانه برای سریال «جوان و بیقرار» در ۴۳ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، بیلی میلر برنده ۳ جایزه امی برای سریال «جوان و بیقرار» که در سریال‌های «همه بچه‌های من» و «بیمارستان عمومی» نیز ایفای نقش کرده بود، درگذشت. او ۴۳ سال داشت.

مدیر وی گفت این بازیگر که روز جمعه در آستین، تگزاس درگذشت با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد و ۱۷ سپتامبر در روز تولد ۴۴ سالگی‌اش از دنیا رفت. هنوز علت درگذشت او اعلام نشده است.

میلر در سریال «همه بچه‌های من» برای شبکه ای‌بی‌سی در نقش ریچی نواک ظاهر شد و مدت کوتاهی پس از ترک سریال، برای نقش بیلی ابوت در سریال «جوان و بیقرار» شبکه سی‌بی‌اس انتخاب شد و نقش این شخصیت را در بیش از ۷۰۰ قسمت ایفا کرد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. وی بازیگر نقش طولانی جیسون مورگان در سریال «بیمارستان عمومی» شبکه ای‌بی‌سی هم بود.

وی پس از ۳ بازی پشت سر هم طولانی در برخی از بزرگترین سریال‌های تلویزیونی کابلی، به بازی در سریال‌های درامی چون «حقیقت باید گفته شود» پرداخت و در فیلم‌هایی چون «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «قلعه» و «ری داناوان» بازی کرد.

ویلیام جان میلر ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۹ به دنیا آمده بود و در دانشگاه تگزاس در آستین تحصیل کرده بود. وی اولین موفقیت‌هایش را از دنیای تجاری و بازی در آگهی‌های ملی به دست آورد و به بازیگر تلویزیون و سینما بدل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییاتی درباره رویداد «ایران سرا»/ از پروژه «مطلع» چه می‌دانیم؟


نشست خبری رویداد شعر و موسیقی «ایران سرا» دوشنبه بیست و هفتم شهریور با تشریح چند رویداد ادبی و هنری دیگر در تالار مرحوم صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درو بریمور» بار دیگر به اعتصاب هالیوودی‌ها بازگشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: درو بریمور با عذرخواهی خبر داد که برنامه «تاک شو» خود را از سرنمی‌گیرد و تنها پس از پایان اعتصاب جلوی دوربین می‌رود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، درو بریمور تا زمانی که اعتصاب به پایان نرسد، برنامه گفتگوی روزانه خود با عنوان «نمایش درو بریمور» را به تلویزیون برنمی‌گرداند.

وی یک هفته پیش اعلام کرده بود برنامه «نمایش درو بریمور» را از ۱۸ سپتامبر و مطابق با دستورالعمل‌های WGA و بدون نویسندگان جلوی دوربین می‌برد که برای این تصمیم با نقدهای زیادی روبرو شده بود.

بریمور نوشت: من به همه گوش دادم و تصمیم گرفتم که نمایش را تا پایان اعتصاب متوقف کنم. هیچ کلمه‌ای ندارم تا بتوانم عذرخواهی عمیقم را از کسانی که به آن‌ها صدمه زده‌ام و البته از تیم باورنکردنی مان که برای نمایش کار می‌کنند و آن را به شکل امروزی تبدیل کرده‌اند، بیان کنم. ما واقعاً می‌خواستیم راهی برای جلو رفتن پیدا کنیم. واقعاً امیدوارم به زودی راه‌حلی برای کل صنعت پیدا کنیم.

سخنگوی شبکه سی‌بی‌اس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از تصمیم این بازیگر برای توقف بازگشت برنامه‌اش حمایت و درک می‌کند این روند چقدر برای او پیچیده و دشوار بود.

انجمن نویسندگان هم اعتصاب برنامه‌ریزی شده برای شروع «نمایش درو بریمور» را لغو کرد.

بریمور به دلیل تصمیم خود برای از سرگیری پخش برنامه اش با وجود اعتصاب صنفی هالیوود، با واکنش شدیدی روبرو شد و جوایز کتاب ملی دعوت از وی به عنوان میزبان مراسم سالانه اهدای جایزه را لغو کرد.

البته طبق مقررات انجمن بازیگران تصمیم وی علیه اعتصاب نبود زیرا تا زمانی که میزبانان یا مهمانان برنامه درباره اثری بحث یا تبلیغ نکنند، قوانین این انجمن برای اعتصاب نقض نشده است اما برنامه بریمور با نویسندگان شکل می‌گرفت و تولید قسمت‌های جدید به معنی کنار گذاشتن نویسندگان بود.

به همین دلیل انجمن نویسندگان (WGA) در بیانیه‌ای تصمیم بریمور را محکوم کرد و گفت درو بریمور نباید در حالی که نویسندگانش در اعتصاب هستند و برای یک معامله عادلانه مبارزه می‌کنند، روی آنتن برود.

پس از تصمیم جدید بریمور چند برنامه گفتگو محور دیگر تلویزیونی از جمله برنامه جنیفر هادسون نیز اعلام کردند تا زمان تعیین نتیجه اعتصاب روی آنتن نمی‌روند. چند برنامه گفتگوی روزانه از جمله «نما» که در این فصل کار خود را از سر می‌گیرند بدون نویسنده پخش می‌شوند و همچنین برنامه های «زندگی با کلی و مارک» و «تامرون هال شو» نیز هستند که هیچ یک تاکنون نویسنده نداشته‌اند و تحت پوشش انجمن نویسندگان قرار نمی‌گیرند.

بریمور پیش از اعلام تصمیم جدیدش در ویدیویی که اکنون حذف کرده است، عذرخواهی کرده و گفته بود حق انتخاب برای بازگرداندن برنامه‌اش را داشت و می‌خواست به کارمندان دیگری که بی‌کار می‌شوند، کمک کند.

مشاهده خبر از سایت منبع