X

بایگانی شهریور 30, 1402

دفتر سینمایی

باید مراقب باشیم در کارهای هنری از جمله فیلمها، کتاب‌ها و رمان‌های «دفاع مقدس» به هیچ دلیلی هدف را گم نکنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امام خامنه‌ای در جمع طلایه‌داران، خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان و امدادگران و پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس فرمودند: گاهی اوقات کار هنری انجام می گیرد نیت کمک به این راه است ولی آنچه اتفاق می افتد این نیست!

به گزارش سینماپرس، در آستانه هفته دفاع مقدس، جمعی از طلایه‌داران، خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان و امدادگران و پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس صبح امروز (چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

امام خامنه‌ای در این دیدار با تشریح ابعادی از عظمت دفاع مقدس و دستاوردهای ایستادن ملت ایران بر سکوی پیروزی آن رویارویی دشوار، حفظ تمامیت ارضی، آشکار شدن توانایی و ظرفیت عظیم ملت ایران، گسترش مرزهای غیر جغرافیایی کشور و رشد و استحکام مفهوم و فرهنگ مقاومت در داخل و در جهان را از نتایج دفاع همگانی ایرانیان در مقابل جبهه قلدران جهانی و صدام خبیث خواندند و تاکید کردند: شکوفایی استعدادها و بروز قدرت و ابتکار جوانان کشور در دفاع مقدس، نشان داد جوانان همیشه قادرند همه مسائل کشور را حل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دفاع مقدس را برهه‌ای مهم و برجسته از تاریخ ایران خواندند و افزودند: اگر جوانب مختلف و معنادار آن مقطع اساسی و عوامل پیروزی ملت در جنگ تحمیلی به نسل‌های پی در پی جوان شناسانده شود، کارهای بزرگ کشور به پیش خواهد رفت که در این زمینه خیلی کار شده اما برای تبیین ظرافت‌ها و جزئیات حیرت‌آور دفاع مقدس، کارها باید صد برابر شود.

ایشان برای تبیین بخش مهمی از عظمت دفاع مقدس، آن را از چهار زاویه اساسی مورد بحث قرار دادند: در جنگ از چه چیزی دفاع شد، در مقابل چه کسانی دفاع شد، مدافعان چه کسانی بودند و نتایج و دستاوردهای این دفاع چه بود.

رهبر انقلاب، سرکوب و نابودی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و جدا کردن بخش‌هایی از کشور را اهداف اصلی دشمنان در جنگ تحمیلی خواندند و افزودند: انقلاب کبیر اسلامی، پدیده‌ای بی‌نظیر بود زیرا تا آن موقع انقلابی که حاصل آن حکومتی هم دینی باشد هم مردمی در دنیا وجود نداشت و قلدران جهانی می‌خواستند این سخن نو یعنی جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی را از بین ببرند که تا کنون هم همین هدف را دنبال می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جنگ‌های مرزی با هدف جدا کردن بخشی از یک کشور را امری متداول دانستند و گفتند: برخلاف اینگونه جنگ‌ها، هدف به راه انداختن جنگ تحمیلی نابود کردن هستی یک کشور، هویت یک ملت و دستاورد جانفشانی‌های او بود که از این زاویه عظمت دفاع مقدس مشخص می‌شود.

رهبر انقلاب توجه به ماهیت مهاجمان به ایران را برای درک عظمت دفاع مقدس ضروری دانستند و گفتند: همه قدرتهای مطرح آن روز دنیا یک جبهه شدند و از حمله صدام به ملت ایران حمایت کردند.

ایشان در تشریح کمک‌های استکبار به صدام، به گزارش‌هایی که آمریکایی‌ها را مشوق اصلی صدام در حمله به ایران می‌داند اشاره کردند و افزودند: آمریکایی‌ها علاوه بر کمک‌های اطلاعاتی مستمر، شیوه‌های تاکتیکی نبرد را به متجاوزان آموزش می‌دادند، فرانسوی‌ها هم پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی را به صدام دادند، آلمانی‌ها او را برای تولید سلاح فاجعه آفرین شیمیایی تجهیز کردند، بلوک شرق به رهبری شوروی سابق هر امکانات زمینی و هوایی که صدام می‌خواست در اختیارش گذاشتند و اعراب منطقه هم پول بی‌حساب به او می‌دادند.

رهبر انقلاب، به تنهاییِ جمهوری اسلامی و ملت ایران در نبرد با «جبهه مستکبران و صدام و کشورهای عربی منطقه» اشاره کردند و گفتند: ملت در چنین نبرد نابرابری، بر سکوی پیروزی ایستاد و عظمت و شکوه خود را نشان داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زاویه سوم تبیین عظمت دفاع مقدس، به حضور همه قشرهای ملت در آن حماسه بی‌نظیر پرداختند و گفتند: ظاهر این مسئله این بود که مثل هرجای دنیا نیروهای مسلح ایران اعم از سپاه و ارتش و بسیج مشغول دفع تهاجم هستند اما باطن آن دفاع، با جنگ‌های دیگر کاملاً متفاوت بود.

ایشان فرماندهی امام بر مجموعه دفاع مقدس با آن شخصیت الهی، دانش، فکر، پختگی و صفای معنوی را از جمله این تفاوت‌ها بر شمردند و گفتند: نفوذ کلام برخاسته از معنویت و نفس گرم امام در مقاطع مختلف از جمله نجات پاوه و شکستن حصر آبادان، تأثیر شگرفی بر جبهه‌ها داشت.

رهبر انقلاب صبغه دینی مدافعان را دیگر تفاوت دفاع مقدس با جنگ‌های دیگر دانستند و گفتند: توجه به خداوند و معنویت در جبهه‌ها، پشتیبانی عمومی مردم از رزمندگان و استواری مادران، پدران و همسران شهدا، دفاع مقدس و خطوط مقدم را به محراب عبادت تبدیل کرده بود.

ایشان درگیر شدن همه لایه‌های مختلف اجتماعی و تبدیل مساجد، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس به محل خیزش و اعزام نیروها به جبهه را از دیگر مظاهر صبغه دینی دفاع مقدس خواندند و افزودند: در این بخشها، صدها کار هنری جذاب می‌توان تولید کرد.

رهبر انقلاب در بخش چهارمِ تشریح عظمت دفاع مقدس، به دستاوردهای بی‌نظیر و فراوان ملت و کشور پرداختند.

ایشان حفظ تمامیت ارضی و جدا نشدن حتی یک وجب از خاک ایران عزیز را از جمله این دستاورها دانستند و گفتند: آشکار شدن توانمندی‌های عظیم ملت از آثار بسیار مهم دفاع مقدس است، در واقع ملت بر خلاف تبلیغات و تلقینات تحقیرآمیز وابستگان به قدرتهای بزرگ از جمله قاجار و پهلوی، عظمت و ظرفیت خود را در آئینه دفاع مقدس کشف و باور کرد چرا که همه دشمنان هشت سال علیه او همدست شدند اما نتوانستند هیچ غلطی بکنند.

ایشان شکوفایی استعدادهای هزاران جوان را از دیگر واقعیات شوق‌آفرین دفاع مقدس دانستند و گفتند: با اتکاء به این مسائل، با اطمینان تاکید می‌کنیم که جوانان کشور می‌توانند همه مشکلات را حل کنند.

ایمن سازی ایران، از دیگر نتایج هشت سال جنگ تحمیلی بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: کشور به واسطه دفاع جانانه همگانی، تا حد زیادی از تهاجمات محتمل ایمن شده است؛ همانگونه که دیدیم بارها گفتند گزینه نظامی روی میز است اما از روی میز تکان نخورد زیرا ملت ایران را در جنگ شناخته بودند و می‌دانستند ممکن است آنها آغازگر حرکتی باشند اما ملت ما تمام کننده آن خواهد بود.

ایشان با اشاره به ظهور قدرت، توانایی‌های گسترده، هوشمندی، ابتکار، نوآوری و ظرفیت غلبه بر قلدرهای جهانی در هشت سال جنگ افزودند: وقتی این ظرفیت‌های ملی آشکار می‌شود امید و نشاط را به پیروزی و پیشرفت در عرصه‌های دیگر افزایش می‌دهد.

گسترش مرزهای غیر جغرافیایی ایران از جمله مرزهای فکری و معرفتی دستاورد دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: بر اثر این موفقیت بسیار مهم، مفهوم جهانی مقاومت شکل گرفته و در فلسطین، سوریه، عراق و مناطق دیگر جا افتاده و کارهای ملت ایران در مناطق گوناگون آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین الگوی دیگر ملت‌ها شده است.

رهبر انقلاب ظهور و تحکیم فرهنگ اعتماد به نفس را معجزه دفاع مقدس خواندند و گفتند: زورگویان جهانی به منطقه مهم ما به دلایل مختلف چشم طمع داشته و دارند و به همین علت است که حضور معنوی جمهوری اسلامی ایران و اوج‌گیری فرهنگ مقاومت، فریاد آمریکا و برخی دیگر را درآورده؛ چرا که مقاومت ملت‌ها مانع منفعت طلبی آنها شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رشد و استحکام فکر مقاومت در داخل را از نتایج سالهای دفاع مقدس خواندند و گفتند: در سی و چند سالی که از جنگ می‌گذرد تهاجمات و فتنه انگیزی‌های مختلفی داشته‌ایم که همه آنها به علت نهادینه شدن فرهنگ مقاومت در ملت، ناکام مانده است.

رهبر انقلاب در جمع‌بندی سخنانشان درباره ابعاد عظمت دفاع مقدس گفتند: دفاع مقدس حق حیات بر کشور ما دارد اما عده‌ای خدشه و شبهه وارد می‌کنند و با تحریف یا دروغ‌های صریح عظمت آن را زیر سوال می‌برند که تبیین‌گران باید واقعیات تاریخ‌ساز جنگ تحمیلی را به‌خوبی بیان و ارائه کنند.

ایشان توان و عناصر مستعد انسانی را زمینه مساعدی برای افزایش فراوان کارهای هنری جذاب از جمله فیلمها، کتاب‌ها و رمان‌های خوب درباره دفاع مقدس دانستند و گفتند: می توانیم کار هنری بکنیم، می توانیم فیلم های خوب بسازیم، می توانیم کتاب های خوب بنویسیم، می توانیم رمان های حاکی از حوادث بسازیم، می توانیم! -اما- هدف را فراموش نکنیم، در این کارهای هنری هدف را گم نکنیم! گاهی اوقات کار هنری انجام می گیرد نیت کمک به این راه است ولی آنچه اتفاق می افتد این نیست! این به خاطر این هست که در اثنای راه تحیر و اضطراب فکری بوجود می آید و هدف فراموش می شود، گم می شود! باید مراقب این باشیم. کارهای فراوان هنری باید انجام بگیرد، هرکسی به هر نحوی توانایی دارد.

بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب به بیان نکاتی درباره نیروهای مسلح اختصاص یافت.

ایشان نیروهای مسلح را جزو نوامیس حتمی هر جامعه دانستند و گفتند: یکی از نقاط مورد هدف دشمن، خدشه در ارزش، شرافت و کرامت نیروهای مسلح است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت تکریم نیروهای مسلح، افزودند: امنیت همه چیز جامعه و کشور است و اگر نباشد، اقتصاد و آرامش خاطر هم نیست؛ بنابراین باید از جهات مختلف به نیروهای مسلح رسیدگی کرد، حضورشان را مغتنم دانست و تلاش آنها را ارج نهاد.

ایشان با تأکید بر اینکه منطق قدرت در اسلام برخلاف غرب، برتری‌جویی و تحقیر دیگران نیست، خطاب به نیروهای مسلح گفتند: اقتدار با رفتار مهربان و زبان خوش هیچ منافاتی ندارد و قدرت و توانایی ذاتی و قانونی شما هرچه بیشتر شد، باید تواضع و انعطاف شما هم نسبت به مردم و توجه شما به خدای متعال نیز بیشتر شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در انتها با یادآوری وعده نصرت الهی در صورت داشتن نیت الهی در کارها، خاطرنشان کردند: تا وقتی در راه خدا و برای خدا کار می‌کنیم، چه بفهمیم و چه نفهمیم، بلاشک خدا به ما کمک خواهد کرد.

پیش از سخنان رهبرانقلاب گروه سرود انقلابی نوجوانان به اجرای برنامه خود پرداختند.

حسین طاهری مداح اهل بیت نیز پس از اجرای سرود نوجوانان به مداحی پرداخت.

همچنین تعدادی از فرزندان شهدا نیز پیش از بیانات رهبرانقلاب به ایراد سخنرانی پرداختند.

علاوه بر حضور برخی از پیشکسوتان دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره)، جمع دیگری از فعالان دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور نیز از طریق ارتباط تصویری با همه مراکز استان‌ها در این دیدار حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوران مدیریت سختی را برای حفظ خانواده سینما پشت سر گذاشتیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لحظه به لحظه برای اهالی سینما اگر اتفاقی می‌افتاد به سرعت در دفتر دادستان کل کشور این موضوع پیگیری می‌شد و مواردی که می‌توانست کارهایشان به سرعت انجام شود، مشکلاتشان مرتفع شد.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره رخدادها و حواشی اخیر در حوزه سینما می‌گوید: دوران مدیریت سختی را برای حفظ خانواده سینما پشت سر گذاشتیم، من برای پیگیری مورد آقای جعفر پناهی در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر به زندان رفتم تا ایشان به مرخصی بیایید، علاقه‌مند نبودند، تلفنی با ایشان در زندان صحبت کردم، حاضر نشدند به دفتری که بودم بیاییند. اطرافیان ایشان دوست داشتند او در زندان بماند، چون منافع بیشتری برای عده ای داشت اما گفت و گوها نتیجه داد و ایشان از زندان بیرون آمدند و مشکلاتشان حل شد.

گفت‌وگوی اخیر حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اشاره می‌کند: ما به دادگاه‌های زیادی رفتیم و با قضات مختلفی گفت‌وگو کردیم. قضات محترمی که برای سینماگران احترام قائل بودند و همه تلاش کردند که مشکلات اهالی سینما حل شود. ما چندین جلسه با دادستان کل کشور و روسای صنوف برگزار کردیم و این پل ارتباطی برقرار شد، لحظه به لحظه برای اهالی سینما اگر اتفاقی می‌افتاد به سرعت در دفتر دادستان کل کشور این موضوع پیگیری می‌شد و مواردی که می‌توانست کارهایشان به سرعت انجام شود، مشکلاتشان مرتفع شد و خوشبختانه موردی نداشتیم که بتواند ادامه پیدا کند.

این گفت‌وگوها را همچنان ادامه می‌دهیم و بیش از ۱۰۰ جلسه نشست و گفت‌وگو با اهالی سینما برگزار شده و حرفهای دوستان را هم شنیده‌ایم و نکاتی داشتند که می‌توانسته به مسئولین مختلف ارجاع بشود که این اتفاق افتاده است. همه تلاش کردیم خانواده سینمای ایران آسیب نبیند و خدا رو شکر که با کمترین آسیب از این مرحله گذشتیم.

ایل‌بیگی در ادامه اشاره می‌کند: عده‌ای به دنبال تعطیل کردن سینمای ایران هستند به همین دلیل برخی متقاضیان پروانه ساخت از ما می‌خواهند نامشان اعلام نشود. انتشار نسخه اصلی برخی فیلم‌های اکران نشده مشکوک است و برای ما عجیب بود بعضی صاحبان این فیلم‌ها حتی پیگیری هم نکردند!

*وطن آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهاجم فرهنگی گسترده و نیابتی سریال‌های ترک و کره‌ای به «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به نظر می‌رسد که روود بی‌رویه و غیرشفاف آثار خارجی چه به صورت غیرقانونی و چه به صورت قانونی، شکل دیگری از مصرف را به مخاطب ایرانی تحمیل کرده است.

به گزارش سینماپرس، مصرف محتوای صوتی و تصویری در سال‌های اخیر با فراگیر شدن استفاده از ماهواره و پس از آن گسترش دامنه اینترنت و دسترسی به محتوای فرامرزی، از دامنه تولیدات داخلی فراتر رفته و امروز بر کسی پوشیده نیست که بخش قابل توجهی از مردم کشور از طرق مختلف، مصرف‌کننده محتوای خارجی هستند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرف یک دهه گذشته برخی کشورها مثل کره جنوبی و ترکیه، سرمایه‌گذاری گسترده و برنامه‌ریزی دقیقی برای گرفتن سهم از بازار تولیدات تصویری جهانی داشته‌اند، در کشور ما نیز تعداد مصرف‌کنندگان آثار کره‌ای و ترکی، امروز با تعداد مصرف‌کنندگان محتوای امریکایی و هندی قابل مقایسه و رقابت شده‌اند.

این شکل از مصرف هرچند مزایا و محاسن مخصوص به خود را دارد اما تغییراتی را هم در وجوه فرهنگی و اقتصادی بازار محتوای ایرانی ایجاد کرده و می‌تواند تبعات سوئی هم داشته باشد. سؤال اینجاست که پلتفرم‌ها چه مسئولیتی در قبال تنظیم این مصرف دارند و به تبع آن ساترا به عنوان متولی تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر تا چه اندازه از این مسأله اطلاع و به آن توجه دارد؟

 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها

تماشای محتوای خارجی از ۲۵ تا ۵۰ درصد محتوای ایرانی

سال ۱۴۰۰ فیلیمو برای آخرین بار گزارش عملکرد سالانه خود مربوط به آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ را منتشر کرد و شاید این گزارش تنها سند موجود از پلتفرم‌های اول کشور باشد که درباره نحوه مصرف مخاطب اطلاعاتی را ارائه می‌دهند.

این گزارش نشان می‌داد که سه فیلم اول پرمخاطب در آن سال یعنی «مطرب»، «سامورایی در برلین» و «خوب، بد، جلف ۲» هر کدام ۱۰۵، ۸۶ و ۷۹ میلیون دقیقه تماشا شده بودند درحالی که فیلم «سریع و خشن تقدیم می‌کند: هابز و شاو» ۴۶ میلیون دقیقه تماشا شده بود.

این رقم قابل توجه در سریال‌ها، معنای جدی‌تری هم داشت. درحالی که هر قسمت از سریال «آقازاده» و «هم‌گناه»، آمار ۴۲ و ۴۰ میلیون دقیقه تماشا داشتند، هر قسمت از «دیدن» و «چرنوبیل» نیز به ترتیب ۹ و ۶ میلیون دقیقه تماشا شده بودند. این آمار هرچند هنوز به تفکیک کشورهای تولیدکننده ارائه نشده بود اما نشان می‌داد که مصرف محتوای خارجی قدرت رقابت با آثار داخلی را دارد و می‌تواند از یک‌چهارم تا نیمی از آمار تماشا را به خود اختصاص دهد.

 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
پلت‌فرم تماشاخونه با بی‌پروایی خاصی در عدم تعدیل محتوا و ممیزی حتی در پوستر سریال‌های ترکی را عرضه می‌کند
 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
پلت‌فرم تماشاخونه با بی‌پروایی خاصی در عدم تعدیل محتوا و ممیزی حتی در پوستر سریال‌های کره‌ای را عرضه می‌کند

تنظیم سهم تولیدکننده ایرانی و خارجی دست کیست؟

در دهه ۷۰ و ۸۰ تلویزیون با اختصاص دادن باکس عصر جمعه شبکه یک یا برنامه‌های خاص سینمایی مثل سینمایک و سینماچهار در دهه ۷۰ و ۸۰، محتوای خارجی را به صورت گزیده و اندک در اختیار مخاطب ایرانی قرار می‌داد و از این طریق بازار مصرف کنترل می‌کرد. در همین سال‌ها با افزایش مصرف خانگی در ویدیو یا دی‌وی‌دی، مؤسسه رسانه‌های تصویری به عنوان بازوی تنظیم‌گر وزارت فرهنگ، با تمهید ملزم کردن شرکت‌های واردکننده فیلم به رعایت سهم خرید آثار ایرانی و خارجی تلاش می‌کرد تا وجوه فرهنگی و اقتصادی بازار نمایش خانگی را به تعادل برساند.

 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
فیلم‌نت از پلت‌فرم‌های پیشتاز در توزیع سریال های محصول کشور ترکیه و کره جنوبی است

کره‌ای‌ها و ترکیه‌ای‌ها چه سهمی از بازار تماشای ایرانی را می‌گیرند؟

در سال‌های اخیر اما به نظر می‌رسد که روود بی‌رویه و غیرشفاف آثار خارجی چه به صورت غیرقانونی و چه به صورت قانونی، شکل دیگری از مصرف را به مخاطب ایرانی تحمیل کرده است. درواقع آن چه پلتفرم‌ها را به سمت انتشار جریانی از یک محتوای خاص سوق می‌دهد، میزان سودآوری آن است درحالی که مخاطب در میان انبوه آثاری که در دسترسش قرار گرفته، صرفاً طبق معیارهایی چون دوبله بودن، ژانر، آب و رنگ تصویر یا امتیاز IMDB تصمیم به تماشا می‌گیرد.

 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
فیلم‌نت از پلت‌فرم‌های پیشتاز در توزیع سریال های محصول کشور ترکیه و کره جنوبی است

وفور انیمه‌ها و سریال‌های کره‌ای به‌روزشده در صفحه اول نماوا و آمار تماشا نشان می‌دهد مخاطبان این پلتفرم، مشتریان بازار کره هستند و ازدیاد نسبی آثار ترکی در فیلیمو که متأثر از دوبله غیرحرفه‌ای آثار در آپارات بوده است هم نشان می‌دهد که محتوای ترکی احتمالاً از سوی مخاطبان فیلیمو با استقبال روبه‌رو شده است. اما تحلیل دقیق‌تر میزان و شکل مصرف هر کدام که قطعاً می‌تواند حاوی اطلاعات مهمی برای برنامه‌ریزان فرهنگی و حتی تولیدکنندگان سریال‌های داخلی اعم از تهیه‌کنندگان، کارگردان‌ها و نویسندگان باشد، نیاز به ارائه آمار دقیق و منظم دارد.

 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
پلت فرم فیلیمو از نخستین سکوهایی است که به روزترین سریال کره‌ای و ترکی را عرضه می‌کند
 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
پلت فرم فیلیمو از نخستین سکوهایی است که به روزترین سریال کره‌ای و ترکی را عرضه می‌کند

پلتفرم‌ها آمار دقیق و منظم میزان و شکل تماشا را منتشر کنند

بی‌شک اگر ایران بخواهد با چند اقتصاد مهم منطقه در حوزه تولید محتوای تصویری خصوصاً فیلم و سریال رقابت کند و خود را به عنوان عنصر مؤثر فرهنگی و اقتصادی در این حوزه معرفی نماید، لازم است که سیاستگذاران این حوزه، این موضوع را به دقت بررسی و تعقیب کنند اما حتی در غیر این صورت هم ارائه آمار شفاف به مخاطبان حتماً بر آگاهی آنان نسبت به انتخاب هوشمندانه محتوا اثرگذار خواهد بود و از این رو این مسأله می‌تواند به عنوان یکی از حقوق مصرف‌کننده در نظر گرفته شود. طبعاً چنین رویکردی ساترا را ملزم به اتخاذ تمهیداتی در این مسیر خواهد کرد.

 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
توزیع گسترده فیلم‌ها و سریال های کره‌ای در پلت‌فرم نماوا
 واردات بی‌رویه سریال‌های کره‌ای و ترکیه/ تهاجم فرهنگی گسترده با انتشار غیرقابل کنترل سریال‌های کره‌ جنوبی و ترکیه‌ در پلت‌فرم‌ها
توزیع گسترده فیلم‌ها و سریال های کره‌ای در پلت‌فرم نماوا

ساترا چه تمهیدی برای ایجاد الزام جهت ارائه آمار دارد؟

سرگرمی بدون تردید، یکی از مهم‌ترین بازارها در جهان امروز چه از حیث اقتصادی و چه از حیث فرهنگی و اجتماعی است اما در وضعیتی که پلتفرم‌ها بدون شفافیت در چگونگی مصرف مخاطبان‌شان در حال چیدن نقشه خود برای رشد سود اقتصادی‌شان هستند، نه تنها ناچاریم که از ناظران این حوزه ایجاد الزام‌های قانونی برای شفافیت را مطالبه کنیم بلکه فراتر ازآن باید از خود پلتفرم ها هم انتظار داشته باشیم تا با اعلام گزارش سالانه خود به نهادها، رسانه‌ها و افکار عمومی کمک کنند تا راه خود را از میان انبوه محتوای در دسترس، بهتر برگزینند.

* ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بچه‌ها از طریق قوه تخیل خود با انیمیشن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و با قهرمان قصه‌های انیمیشن زندگی می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حامد جعفری از تهیه‌کنندگان سینمای انیمیشن، ضمن اشاره به جایگاه کلیدی انیمیشن در کشور، از نقش مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران در معرفی استعدادهای تازه در این حوزه گفت.

به گزارش سینماپرس، حامد جعفری تهیه‌کننده سینمای انیمیشن که به زودی انیمیشن سینمایی او با عنوان «بچه زرنگ» به سینماها می‌آید، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به مهر گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از جهت اینکه «اسکار کوالیفاید» دارد و برگزیده اصلی جشنواره برای معرفی به اسکار می‌رود، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. حضور در تمام جشنواره‌هایی که «اسکار کوالیفاید» (درگاه‌های ورود به اسکار) هستند، برای کسانی که فعالیت هنری انجام می‌دهند، ارزشمند است. بنابراین جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصت خیلی خوبی برای فیلمسازان ایرانی است. در زمان ما و دوره‌ای که حتی جشنواره این اعتبار جهانی را هم به دست نیاورده بود به اصطلاح برایش سر و دست می‌شکستیم و مشتاق جشنواره بودیم، حال طبیعی است فضای جشنواره برای افرادی که وارد این عرصه می‌شوند، جذاب‌تر شده باشد.

جعفری ادامه داد: در جشنواره‌های مختلفی از جمله فجر و کودک داور بوده‌ام اما آشنایی با فیلمسازان کوتاه حوزه انیمیشن برایم تجربه تازه‌ای است که راه خود را از طریق این جشنواره شروع کرده‌اند و باعث می‌شوند، این فرصت را داشته‌ باشیم که ببینیم چه کسانی وارد این عرصه می‌شوند تا بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و گفتگوی بین نسلی شکل بگیرد. از سوی دیگر وقتی می‌بینید که آثار نسل جوان سطح کیفی بالایی دارند و این سطح پیوسته در حال تکرار شدن و استمرار است، به وجد می‌آیید.

وی درباره به‌کارگیری جلوه‌های بصری، گرافیک و ایده‌های خلاقانه آثار فیلمسازان در حوزه پویانمایی گفت: به هر حال فیلمسازان جوان در حوزه سینما گام‌های نخستین خود را طی می‌کنند، از این جهت شاید برخی از کارها با ایده‌های خیلی خوبی همراه نباشد و برخی دیگر آثار پخته‌تر و غنی و به خروجی خوبی رسیده باشند.

جعفری عنوان کرد: ما باید اعتبار جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را همواره در نظر بگیریم بالاخره جشنواره تهران، یک جشنواره معتبر است و باید همه فاکتورها را در اجرایش در نظر بگیریم.

جعفری درباره تفاوت تولید انیمیشن کوتاه و بلند گفت: من انیمیشن را از کار کوتاه و سریال شروع کردم اما طبیعی است که شناختمان از حوزه کوتاه یک جنس و شناخت‌مان از حوزه فیلم بلند یک جنس دیگر باشد. تولید انیمیشن بلند یک کار فناورانه، صنعتی و استودیو محور است اما کارهای کوتاه شخص محور و تجربی هستند که جنس متفاوتی دارند. خیلی از کسانی که کار کوتاه می‌سازند، برای شناخت این صنعت و در نتیجه قدم گذاشتن در عرصه بلند فعالیت می‌کنند و احتمالاً جشنواره را راه ورود به آن حوزه می‌دانند. پس طبیعتاً این مسیر، مسیر گذار از فیلم کوتاه به فیلم بلند است و ما شاید به نوعی بتوانیم به این فضا کمک کنیم.

وی در پایان گفت: گفته می‌شود بچه‌ها از طریق قوه تخیل خود با انیمیشن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و با قهرمان قصه‌های انیمیشن زندگی می‌کنند. اهمیت انیمیشن آنجاست که آن قهرمانی که در ذهن بچه‌های ما شکل می‌گیرد و با آن زندگی می‌کنند زاییده زیست هنرمندان ایرانی باشد یا زاییده ذهن خارجی‌ها؛ درنتیجه جایگاه و اهمیت انیمیشن در کشورمان کلیدی است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبدیل سفارش‌های اجتماعی به دستکارهای هنری اعجاز «سینما» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قادر آشنا دبیر جشن ملی مهر سینمای ایران طی پیامی به جامعه هنری و سینمایی کشور این جشن را همایشی فراگیر برای همدلی خواند.

به گزارش سینماپرس، همزمان با آغاز جشن ملی مهر سینمای ایران، قادر آشنا دبیر این رویداد طی پیامی به جامعه هنری و سینمایی کشور این جشن را همایشی فراگیر برای همدلی و هم‌افزایی، احترام به گنجینه پیشکسوتان و رویش و رونق سینما در مقیاس ملی عنوان کرد.

متن پیام دبیر جشن مهر سینمای ایران به این شرح است:

«پدیده‌های مطلوب هنری، پرستار بی‌دریغ انسان و آموزگار مسلم اجتماعند که با زمان‌آگاهی و مسئولیت‌پذیری، معنویت و معرفت را ترویج می‌دهند. سینما که برساخته خلاق همه هنرهای آدمیزادی است، سیادت خود را از توجه به تربیت فردی و جمعی و خصلت آیینه‌گونی به دست آورده است. تبدیل سفارش‌های اجتماعی به دستکارهای هنری، اعجاز سینماست. ابتکاری که هوشمندانه، انسان را به اخلاق و اصلاح دعوت می‌کند و موجد گفتمان موثری است که سعادت و رستگاری انسان و پیرایش جامعه را جویاست.

جشن مهر سینمای ایران، چشم‌انداز چنین اندیشه‌ای است. همایشی که با تاکید بر همدلی و هم‌افزایی، احترام به گنجینه پیشکسوتان، رویش و رونق سینما را آرزومند است.

در این اتفاق، با تمرکز بر روز ملی سینما به عنوان وفاق ملی اصحاب اندیشمند سینما، خواهیم کوشید استعدادها و ابتکارات هنرمندان استان‌ها را بیش از پیش دریابیم و به تحقق عدالت فرهنگی و توسعه هنر اسلامی، قدمی به صدق برداریم.

در این مسیر، مشفقانه، اهتمام مسئولان ملی و استانی را چشم انتظاریم و ایمان داریم که دشواری‌های پیش رو را مومنانه پشت سر خواهیم گذارد و در مقصد موفقیت، به غرور و افتخار، سربلندی هنر تمدن ایران اسلامی را جشن خواهیم گرفت.»

جشن ملی مهر سینمای ایران به دبیری قادر آشنا و زیر نظر معاونت مطالعات و فناوری سینمایی از ۲۹ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه در استان‌ها و ۱۳ مهر ماه در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آیت الله رئیسی» در اقدامی قابل تقدیر، مصاحبه خود با گزارش‌گر بی‌حجاب «سی.ان.ان» را لغو کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کریستین امان‌پور، که به مواضع ضد ایرانی و اسلامی در طی سی سال گذشته مشهور است و همین اقدامات رسانه‌ای او را به جایگاه گزارشگر ارشد شبکه خبری «سی‌ان‌ان» رسانده؛ صبح روز پنجشنبه در رشته توییتی نوشت مصاحبه او با ابراهیم رئیسی به دلیل خودداری‌اش از داشتن روسری لغو شده است.

به گزارش سینماپرس، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا که در نیویورک به سر می برد در توئیتی نوشت:‌ «خانم امانپور از شبکه cnn قصد مصاحبه با رئیس‌جمهور را داشت اما به علت نپذیرفتن پروتکل که تعیین آن منطقاً حق میزبان است، موفق به انجام این کار نشد.»

این در حالی است که امانپور، در رشته توییت خود مدعی شده است که بعد از ۸ ساعت چینش دکور و نور، خبری از رئیس جمهور ایران نمی‌شود. بعد از ۴۰ دقیقه از زمانی که مصاحبه باید شروع می‌شد، نماینده‌ای از سوی رئیسی وارد می‌شود و می‌گوید که به دلیل اینکه در ماه‌های حرام محرم و صفر هستیم باید روسری سر کنید. امان‌پور هم می‌گوید اینجا نیویورک است و قانونی برای سر کردن روسری وجود ندارد. امان‌پور به نماینده رئیسی می‌گوید که هیچ‌کدام از روسای جمهور قبلی هم در مصاحبه‌های خارج از کشور از او درخواست سرکردن حجاب نکرده‌اند.

«رئیسی» مصاحبه خود با گزارش‌گر بی‌حجاب «سی.ان.ان» را لغو کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یدالله درخشانی هنرمند نقاش درگذشت/ اعلام زمان مراسم تشییع


یدالله درخشانی هنرمند پیشکسوت نقاش امروز ۲۹ شهریور ماه به علت عفونت ریه در بیمارستان ایرانشهر دارفانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع