X

بایگانی مهر 2, 1402

دفتر سینمایی

من ۹۰ ساله هستم و بهترین زندگی‌ را که می‌توانستم به آن فکر کنم داشته‌ام! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مایکل کین می‌گوید دیگر به نوعی بازنشسته شده چون ۹۰ ساله است و نمی‌تواند درست راه برود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از هالیوود ریپورتر، مایکل کین سال ۲۰۲۱ وقتی گفت بازی‌اش در کمدی «پرفروش‌ترین‌ها» به کارگردانی لینا روسلر ممکن است آخرین بازی حرفه‌ای‌اش باشد، سر و صدای زیادی به پا شد و نمایندگان این بازیگر برنده ۲ جایزه اسکار توضیح دادند که این اعلام کمی زودهنگام بوده و او در حال بررسی ۲ فیلم جدید برای بازی در آن‌هاست؛ اما حالا ۲ سال پس از آن اعلام، به نظر می‌رسد مایکل کین دیگر به نوعی بازنشسته شده است.

این بازیگر در مصاحبه‌ای به «تلگراف» گفت: من اکنون ۹۰ ساله هستم و نمی‌توانم درست راه بروم و همه این چیزها … همین الان باید گفت به نوعی بازنشسته هستم.

اگر کین واقعاً بازنشسته شود، آخرین فیلمش «فراری بزرگ» خواهد بود. وی در این فیلم در برابر گلندا جکسون (که ماه ژوئن در ۸۷ سالگی درگذشت) بازی کرده که برمبنای زندگی واقعی برنارد (برنی) جردن، سرباز کهنه کار نیروی دریایی بریتانیا که در ۸۹ سالگی از خانه سالمندان فرار کرد تا به فرانسه سفر کند و بتواند در مراسم ۷۰ سالگی «روز D» (عملیات نرماندی و بزرگ‌ترین حمله دریایی تاریخ) ‌شرکت کند، ساخته شده است.

کین گفت: از بازی در این فیلم بسیار خوشحال بودم. من شخصیت برنی را دوست داشتم. فکر کردم او باورنکردنی است و فیلمنامه بسیار زیبا نوشته شده است. با وجود کووید و همه این ماجراها، ۳ سال بود در فیلمی بازی نکرده بودم و فکر می‌کردم کارم تمام شده و ناگهان این فیلم را بازی کردم و دوره فوق‌العاده‌ای برایم ایجاد شد.

ایفای نقشی در سن او برای کین سخت بود، او توضیح داد: آنها یک عصای بسیار خوب به من دادند و من توانستم صحنه‌هایی را با کمک آن انجام دهم. فقط یک بار می‌توانستم و سپس می‌افتادم و فقط یک برداشت و بس … ولش کن …

الیور پارکر کارگردان فیلم هم در توضیح این صحبت ها گفت که همه مراقب بودند که به این بازیگر خیلی فشار وارد نشود و کار با سرعت او پیش رفت.

پارکر افزود: من به ندرت دیده‌ام او نقش شخصیتی را بازی کند که چنین ضعفی داشته باشد. او همیشه مایکل کین بوده؛ بی‌خیال، با اعتماد به نفس و خونسرد. در اینجا او نقش مردی را بازی می‌کند که تلاش می‌کند کنترل خود را حفظ کند و برای جذب مخاطب واقعا باید آسیب‌پذیری‌هایش را نشان دهد و من واقعا از توانایی مایکل برای انجام این کار هیجان‌زده شدم.

کین در پاسخ به سوالی درباره اینکه ۹۰ سالگی چگونه است، گفت: بدترین چیز این است که چیزهای زیادی از زندگیات حذف می‌شود. دیگر نمی‌توانی بدوی، نمی‌توانی فوتبال بازی کنی و به تدریج متوجه می‌شوی که به مرگ نزدیک می‌شوی.

او گفت: مرگ ممکن است در ۹۰ سالگی نزدیک باشد، اما من کاملا خوشحالم. اینجا نشسته‌ام، می‌نویسم و کارم را انجام می‌دهم. خوشحالم. ۲ فرزند، ۳ نوه و همسر دارم … در نهایت همه به من خواهند پیوست. هیچ کس قرار نیست بگوید «خیلی متاسفم که می‌خواهی بمیری – ای کاش مثل من بودی و نمی‌مردی» همه می‌میرند. حداقل من تا ۹۰ سال زندگی کردم. من در ۹، یا ۱۹ یا ۲۹ سالگی نمردم. من ۹۰ ساله هستم و بهترین زندگی‌ را که می‌توانستم به آن فکر کنم، داشته‌ام. بهترین همسر ممکن و بهترین خانواده ممکن. ممکن است بهترین خانواده برای دیگران نباشند، اما بهترین خانواده ممکن برای من هستند.

فیلم «فراری بزرگ» ۶ اکتبر در سینماهای بریتانیا اکران می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخشی از مسئولیت ما انتقال تجربیات‌ مستقیم و عملی‌مان مان به نسل بعد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی بر ضرورت یادآوری عشق در هر دوره‌ و مکانی تاکید کرد و گفت: یادآوری عشق و دوست داشتن، بخصوص در دوره بحران ضروری است چرا که آدم‌ها نباید تکیه‌گاه‌های روحی و عاطفی خود را از دست بدهند.

به گزارش سینماپرس، قطب‌الدین صادقی بزرگترین مشکل نسل جوان را احساس تنهایی دانست و گفت: همواره سعی می‌کنم در هر حالی امید و شادی را در جوانان زنده نگه دارم.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر از روز چهارم مهر ماه نمایش «عروسی خون» یکی از آثار مشهور فدریکو گارسیا لورکا، شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی را روی صحنه می‌برد.

صادقی در آستانه اجرای این نمایش در گفتگویی با ایسنا از ضرورت عشق و امید و کار کردن در جامعه سخن گفت و تاکید کرد: دیگر نفرت بس است!

او در آغاز توضیح داد که در اجرای این نمایش بر سه محور پاکی، عشق و آزادی تاکید کرده است.

صادقی اضافه کرد: اینها ارزش‌های ماندگار در هر دوره و فرهنگ و مکان و سرزمینی هستند و یادآوری‌شان به عنوان ذخیره معنوی یک ملت بسیار ضروری است.

این پژوهشگر و تئوریسین تئاتر در پاسخ به اینکه در جامعه بحرانی، عشق در سایه قرار می‌گیرد، با اشاره به یکی از جملات فروید (پدر علم روانکاوی) توضیح داد: فروید می‌گوید دو گریزگاه و مفر وجود دارد برای اینکه انسان از بدویت و از جامعه اولیه پر از خشونت نجات یابد و به سوی تمدن و خودآگاهی برود و آن دوست داشتن و کار کردن است. بر این اساس، ما هرگز نباید یادمان برود که همدیگر را دوست داشته باشیم و هیچ گاه نباید عشق را فراموش کنیم؛ چراکه ذخیره بزرگ معنوی انسان است و در کنار آن، باید کار هم بکنیم یعنی دست به تولید بزنیم. ما بدون تولید، هیچ چیزی نیستم و پر از ادعا و حرف‌های بیهوده‌ایم. پس هم باید بلد باشیم درست کار کنیم و هم بدانیم چگونه یکدیگر را دوست داشته باشیم. به قول برشت، نفرت، چهره انسانی ما را زشت کرده است و زمان آن است که عمیقا یکدیگر را دوست بداریم.

صادقی خاطرنشان کرد: یادآوری دوست داشتن و هیجان‌های بزرگ عاشقانه که می‌تواند معنای زندگی ما باشد، در هر دوره و موقعیتی ضرورت دارد بخصوص در دوره بحران که آدم‌ها نباید تکیه‌گاه‌های روحی و عاطفی خود را از دست بدهند.

این استاد دانشگاه که در اجرای نمایش «عروسی خون» مانند برخی دیگر از نمایش‌هایش با گروهی جوان و هنرجویان خود همکاری دارد، اضافه کرد: بازیگران این نمایش بسیار مستعد هستند و خودم آنان را تربیت کرده‌ام. بار اول نیست که با جوانان کار می‌کنم و آخرین بار هم نخواهد بود.

صادقی درباره انگیزه همکاری‌اش با جوانان توضیح داد: بخشی از مسئولیت ما انتقال تجربیات‌ مستقیم و عملی‌مان مان به نسل بعد است؛ چون الان در دانشگاه‌ها به آن شکل درس مفیدی به دانشجویان ارایه نمی‌شود و کمتر هم استادان مجربی باقی مانده‌اند که تجربیات نسل‌های پیشین را به آنان منتقل کنند. بنابراین این وظیفه بر دوش سه چهار تن مانده که احساس مسئولیت می‌کنند و به این کار عشق دارند.

او البته با اشاره به دشواری پرورش بازیگران جوان ادامه داد: آموزش بچه‌های جوان، تربیت کردن و آماده کردن آنان از نظر تکنیک، فکر و تعریف در زندگی، کار ساده‌ای نیست چون در یک مدرسه بازیگری فقط تکنیک نمی‌آموزید بلکه باید تعریفی درست از زندگی و هنر را بیاموزید و این بسیار گسترده، کارساز و البته دشوار است زیرا همیشه مقاومت‌های تربیتی، فردی، فرهنگی و … وجود دارد که هموار کردن آن و قرار دادن هنرجویان در چارچوبی همراه با رهایی و تخیل و آزادی کمی کار می‌برد. بنابراین معلم باید روش کار را بلد باشد. بسیاری از افراد علاقه‌مند به آموزش هستند ولی روش کار را بلد نیستند و ماحصل کارشان ضعیف می‌شود.

صادقی تاکید کرد: به شدت معتقدم که به جوانان باید احترام گذاشت چون نسل آینده‌اند و آنان هستند که فردای زندگی را تحویل می‌گیرند. پس باید با آنان صادقانه و شرافتمدانه کار کنیم تا بدانند که تنها نیستند. این روزها بزرگترین مشکل نسل جوان این است که احساس تنهایی می‌کند. شخصا همواره سعی می‌کنم در هر حالی امید و شادی را در آنان زنده نگه دارم؛ شادی ناشی از اعتماد به نفس و تکنیکی که به دست می‌آورند و توانایی‌هایی که کسب می‌کنند. در این نگاه، شادی یعنی زندگی‌شان معنا دارد و می‌توانند خلاق باشند.

به گزارش ایسنا، نمایش «عروسی خون» با ترجمه و کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی از شامگاه چهارم مهر ماه اجرای خود را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند و تا دهم آبان ماه هر شب ساعت ۲۰ روی صحنه می‌رود.

بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) هانا استیفایی، رها اصغری، زاهد برزگر، دانش خورشیدی، حامد دلیریان، الهه رنجبری، آرمین رضایی‌نیا، علی فغانی، پیمان فلاحی، عماد طحان‌زاده، فروزان محمدزاده، صادق مرادی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی به «واقعیت جنگ» پرداخته‌اند تا «حقیقت» را نگویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا سنگری با بیان این‌که برخی از نویسنده‌ها فقط به لایه‌های بیرونی جنگ می‌پردازند و به لایه‌های دیگرش کاری ندارند، می‌گوید: آن‌ها واقعیت را می‌گویند تا حقیقت مهم‌تر را نگویند، در واقع گفته‌اند که نگویند.

به گزارش سینماپرس، این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره پرداختن به جزئیات جنگ تحمیلی هشت‌ساله در داستان و رمان، اظهار کرد: اصولاً در ادبیات و بخصوص داستان و حتی شعر، زمانی موفق خواهیم بود که به ریزترین، جزئی‌ترین و پنهان‌ترین لایه‌های یک موضوع و مسئله خودمان را نزدیک کنیم.

او با بیان این‌که جنگ و بخصوص هشت سال دفاع مقدس لایه‌های چندگانه‌ای دارد، گفت: یک ‌لایه، لایه بیرونی جنگ است که بیشتر نگاه‌ها متوجه آن است؛ البته می‌توان آن را نیز به چند گونه دید؛ از جمله تلخی‌ها، سختی‌ها، مشکلات و بحران‌هایی که برای خانواده‌ها و خود رزمندگان پیش می‌آید. ممکن است برخی فقط این سطح را ببینند، به زبان قرآن «یعلمون ظاهراً من الحیاه الدنیا». برخی پوسته بیرونی و ظاهر را می‌بینند و فقط به همان می‌پردازند. دریغا که بخشی از ادبیات داستانی ما در دهه ۸۰ و ۹۰ متوجه همین مسئله بود و فقط بخش تاریک و سیاه را می‌دیدند.

سنگری در ادامه توضیح داد: هیچ‌کس ستایشگر جنگ نیست، جنگ امری منفور، ناپسند، رنج‌آور و بحران‌زاست. همیشه همین‌طور بوده است. در فرهنگ اعتقادی و دینی خودمان نیز ما طرفدار جنگ نیستیم. کسی جنگ‌ستا نیست؛ ولی خب جنگ پیش می‌آید، اتفاقی است که در تاریخ انسانی رخ می‌دهد و ناچار به دفاع هستیم. اگر کسانی فقط لایه‌های بیرونی را ببینند نوعی جفا و بهتر است بگویم بیداد روا داشته‌اند بر مسئله جنگ.

این نویسنده همچنین بیان کرد: لایه‌های درونی جنگ همت‌ها، حماسه‌ها، عزم‌ها، گذشت‌ها، صمیمیت‌ها، صداقت و صفایی است که وجود دارد؛ گذشت‌هایی که انسان هم از جان خود می‌کند و هم از زندگی‌اش و مادران و همسرانی که از فرزند و همسر خود سخاوتمندانه برای آرمان و ایمان و ارزش‌های فرهنگ و ملیت خودشان می‌گذرند و حاضر می‌شوند عزیزترین‌های خود را قربانی کنند. لایه‌های دوم و سوم هشت سال دفاع مقدس می‌تواند این‌ها باشد و باید به آن‌ها هم پرداخت.

سنگری در ادامه اظهار کرد: پرداخت هنرمندانه و ریزشدن در جنگ از عوامل موفقیت یک اثر هستند. در واقع از میان کسانی که اثر هنری و ادبی خلق می‌کنند، از شعر و داستان و قطعه ادبی و خاطره گرفته تا فیلم و نقاشی و نمایش و هنرهای تجسمی، کسی موفق است که به جزئیات بپردازد؛ اما به شرطی که این جزئیات را خوب بفهمد و پرداخت کند. پرداخت هنرمندانه مهم است و خوشبختانه بخشی از نویسندگان ما و خالقان ادبی آراسته به این توانایی هستند و آثار ارزشمندی را شاهد بوده و هستیم.

او در پاسخ به این‌که وضعیت کتاب‌هایی را که در این حوزه نوشته می‌شوند چگونه ارزیابی می‌کند و آیا نویسندگان توانسته‌اند واقعیت‌های جنگ را برای مخاطبان بویژه نسل جدید تبیین و منتقل کنند، گفت: برخی از نویسنده‌ها واقعیت را گفته‌اند؛ اما حقیقت را نگفته‌اند، در واقع گفته‌اند که نگویند. گاه به چیزهایی پرداخته‌اند و این پرداختن‌ها برای آن است که به چیز بزرگ و مهم‌تری نپردازند که البته ممکن است از روی سهو و فراموشی باشد یا این‌که تعمدی داشته باشند، البته کسانی هم بوده‌اند که متعهدانه و منصفانه به مسئله جنگ پرداخته و آثار ارزشمندی داشته‌اند. تأکید می‌کنم این‌که گفتم در آثار دهه ۸۰ و ۹۰ به تاریکی‌های جنگ پرداخته‌اند، این‌طور برداشت نشود که همه این آثار، آثار نامناسبی بوده‌اند؛ بلکه بسیار آثار درخشانی را هم در این دو دهه شاهد بوده‌ایم.

محمدرضا سنگری در پایان تأکید کرد: برخی به واقعیت جنگ پرداخته‌اند تا حقیقت را نگویند. نمی‌توانیم بگوییم جنگ سختی و تلخی ندارد. در جنگ سختی هست، بی‌خانمانی هست، ویرانی هست، آوارگی هست، انسان‌هایی جان خود را از دست می‌دهند، خانواده‌ها از هم فرومی‌ریزند و کودکانی یتیم می‌شوند. همه این‌ها برآمده از جنگ است، در واقع پیامدهای طبیعی جنگ چنین چیزهایی است؛ اما این‌که کسی فقط این‌ها را ببیند و لایه‌های دیگر یعنی حماسه‌ها و ارزش‌ها و عظمت‌ها را نبیند، نوعی ظلم و جفا به هشت ‌سال دفاع مقدس روا داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سحرخیز: کالاهای فرهنگی مختص به کودکان و نوجوانان در مقابل کالاهای مختص بزرگسالان قربانی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر سحرخیز گفت: نه تنها سینمای کودک و نوجوان وضعیت بحرانی دارد بلکه سایر حوزه های مختص کودکان نیز با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

امیر سحرخیز کارگردان و مدرس حوزه انیمیشن در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: کالاهای فرهنگی مختص به کودکان و نوجوانان در مقابل کالاهای مختص بزرگسالان قربانی شده است و از این رو نه تنها سینمای کودک و نوجوان وضعیت بحرانی دارد بلکه سایر حوزه های مرتبط مانند حوزه نشر و… مختص کودکان نیز با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این بسیار تلخ و متأثرکننده است که محصولات فرهنگی مختص کودکان همواره یک پله عقب تر از محصولات بزرگسالان ایستاده اند.

کارگردان انیمیشن «چیا» ادامه داد: این در حالی است که اهمیت تولید کالای فرهنگی و هنری مختص کودکان و نوجوانان بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می دانند که این اتفاق یک سرمایه گذاری برای آینده است و باید با نگاه ویژه ای به این مقوله توجه کرد.

سحرخیز سپس با بیان اینکه مدیران باید توجه ویژه ای به تولید و توزیع فیلم کودک داشته باشند متذکر شد: بنیاد سینمایی فارابی که به عنوان متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان شناخته می شود سال ها است اسمش با جشنواره فیلم کودک گره خورده است اما نکته اینجا است که برگزاری جشنواره فیلم کودک نیازمند تولید فیلم است و تا فیلمی نباشد قاعدتاً نمی توان جشنواره برگزار کرد از این رو بهتر است که مدیران این نهاد در گام اول اهتمام ویژه ای برای تولید فیلم های کودک داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: بی شک اگر تولیدات خوبی در حوزه کودک و نوجوان وجود داشته باشد هم اهمیت جشنواره فیلم کودک بیشتر می شود و هم مسأله اکران و توزیع عادلانه این آثار برطرف خواهد شد. این سینما نیازمند حمایت ویژه مسئولان است و دلیل عقب ماندگی اش این است که مدیران هرگز آنطور که باید به آن بها و اهمیت ندادند و همواره به عنوان محصول درجه دو به آن نگاه کرده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همت والای هنرمندان هنرهای نمایشی کشور باعث جریان‌سازی فرهنگ مقدس ایثار و شهادت شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همت والای هنرمندان هنرهای نمایشی کشور در نشان دادن رشادت‌ها و خاطرات و دستاوردهای ارزشی آن دوران نمایان است و باعث جریان‌سازی فرهنگ مقدس ایثار و شهادت شد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری در پیامی به مناسب هفته دفاع مقدس، از هنرمندانی که با اجرای نمایش‌های ماندگار و خاطره‌انگیز از رشادت‌های غیورمردان و زنان ایران اسلامی باعث زنده نگهداشتن فرهنگ والای دفاع مقدس شدند، تشکر کرد.

در پیام مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است: «هفته جنگ، هفته افتخار است، هفته مقدس است، در حقیقت جشن است، عید است و یک بزرگداشتی است از روحیه مردم، ایثار مردم و مقاومت مقدس و دفاع مقدس. (امام خامنه‌ای) از ثمرات بزرگ دفاع مقدس، فرهنگ‌سازی است.

در دفاع مقدس، جوانان و رزمندگان اسلام با از خودگذشتی‌ها و ایثارگری‌های خود، آیین و مرامی را بنیان نهادند که ایثار و شهادت به عنوان فرهنگی ارزشی و ارزشی فرهنگی، همه جریان‌ها و مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار داد.

برهمین اساس، همت والای هنرمندان هنرهای نمایشی کشور در نشان دادن رشادت‌ها و خاطرات و دستاوردهای ارزشی آن دوران نمایان است و باعث جریان‌سازی فرهنگ مقدس ایثار و شهادت شد.

تلاش هنرمندان عرصه هنرهای نمایش به‌ویژه هنرمندانی را که با اجرای نمایش‌های ماندگار و خاطره‌انگیز از رشادت‌های غیور مردان و زنان ایران اسلامی باعث زنده نگهداشتن فرهنگ والای دفاع مقدس شدند، ارج می‌نهیم و همت‌شان را می‌ستائیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«طعم چیزها» نماینده فرانسه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که انتظار می‌رفت فیلم تحسین شده «آناتومی یک سقوط» برنده نخل طلای امسال از سوی فرانسه به اسکار نود و ششم برود، به نظر می‌رسد نوعی مجازات سیاسی مانع این فیلم شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، کمیته اسکار فرانسه در تب و تاب شگفت‌انگیزی از رویدادها، یک فیلم عاشقانه درباره آشپزی با عنوان «طعم چیزها» را به جای «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه که فیلم برنده نخل طلای امسال بود، به عنوان نماینده خود در رقابت اسکار بین‌المللی انتخاب کرد.

«طعم چیزها» ساخته فیلمساز فرانسوی-ویتنامی، ترون آنه هونگ برنده جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره کن امسال شده است. این فیلم با بازی ژولیت بینوش و بنوا ماگیمل ساخته شده است.

«آناتومی یک سقوط» در باکس‌آفیس فرانسه با حدود ۸ میلیون یورو فروش یکی از بزرگترین موفقیت‌ها برای یک فیلم برنده نخل طلا در فرانسه را در برابر مردم هم کسب کرده بود.

در همین حال نئون که امتیاز «آناتومی یک سقوط» را برای اکران در آمریکا خریده از ۱۳ اکتبر فیلم را در آمریکا روی پرده‌ها می‌برد و متعهد است که آن را به طور کامل برای اسکار حمایت کند و انتظار می‌رود برای آن در چندین بخش از جمله بهترین فیلم، بازیگر زن، کارگردان و فیلمنامه کمپین تبلیغاتی به راه بیندازد.

«طعم چیزها» یک فیلم تاریخی فرانسوی است که داستانش در سال ۱۸۸۵ می‌گذرد و زندگی دودین بوفانت (با بازی ماگیمل) را به عنوان یک سرآشپز برجسته دنبال می‌کند که بیش از ۲ دهه با آشپز و محبوب خود اوژنی (با بازی بینوش) زندگی می‌کند. علاقه آن‌ها به یکدیگر موجب می‌شود غذاهای لذیذی خلق شود که حتی سرشناس‌ترین سرآشپزهای جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرانسه آخرین بار با فیلم «هندوچین» ساخته رژی وارگنیه در سال ۱۹۹۳ اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کرده است. سال پیش «سن اومر» آلیس دیوپ که برنده جایزه شیر نقره‌ای و شیر آینده در ونیز شده بود، به فهرست اولیه راه یافت اما نامزدی اسکار را به دست نیاورد. آخرین نامزدی فرانسه در این رقابت فیلم «بینوایان» لاج لی در سال ۲۰۱۹ بود.

خبر رد شدن «آناتومی یک سقوط» توسط کمیته اسکار فرانسه واکنش‌های شدیدی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت و بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کنند که فیلم امسال حتی به فهرست نهایی راه نیابد.

برخی هم می‌گویند تریه احتمالاً به دلیل خطاب قراردادن دولت فرانسه در سخنرانی سیاسی آتشین خود در کن مجازات شده است. وی هنگام جایزه خود گفت تظاهرات فرانسه در مورد تغییرات حقوق بازنشستگی به شیوه‌ای تکان دهنده سرکوب شد و سیاست‌های فرهنگی دولت را هم به چالش کشید. این در حالی است که «طعم چیزها» هنوز در سینماها اکران نشده و ۸ نوامبر اکران آن شروع می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاپیتان» فارابی دارای پوستر بین‌المللی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با اولین حضور جهانی فیلم سینمایی «کاپیتان» در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اشلینگل، پوستر بین‌المللی فیلم منتشر و رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سید صابر امامی در اولین حضور بین‌المللی خود در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اشلینگل آلمان، در بخش رقابتی این رویداد هنری با دیگر آثار سینمای کودک و نوجوان جهان به رقابت می‌پردازد. «کاپیتان» در این جشنواره در ۲ نوبت ۲ و ۶ مهر (۲۴ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳) اکران خواهد شد.

به بهانه اولین حضور جهانی این فیلم در جشنواره معتبر فیلم‌های کودک و نوجوان اشلینگل آلمان، پوستر بین‌المللی «کاپیتان» با طراحی محمد شکیبا رونمایی و منتشر شد.

بیست و هشتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشلینگل آلمان از اول تا ۸ مهر مصادف با ۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در شهر کمنیتز آلمان برگزار می‌شود.

در این دوره جشنواره اشلینگل ۱۷۱ اثر از ۵۴ کشور حضور دارند. در بخش اصلی جشنواره که «فیلم‌های نوجوانان» نام دارد، به همراه «کاپیتان» از ایران، ۹ فیلم از کشورهای بلژیک، جمهوری چک، برزیل، کانادا، شیلی، فرانسه، اسپانیا، هلند و آمریکا به رقابت می‌پردازند.

کاترینا اندراشکه از اسلونی، میرکو ویرمن از آلمان، کلارا آرپا از جمهوری چک و ماریا میکوم از آمریکا داوران بخش سینمای حرفه‌ای این جشنواره هستند.

پیشتر، در بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان اشلینگل آلمان فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی توانست در بخش فیلم‌های نوجوانان، جایزه شهر کمنیتز را به خود اختصاص دهد.

پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی‌پور، پرهام غلاملو و … گروه بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

عوامل اصلی «کاپیتان» عبارتند از کارگردان: محمد حمزه‌ای، نویسنده: امیر محمد عبدی، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، تدوین: امید میرزایی، موسیقی: حبیب خزایی‌فر، مدیر تولید: امیر یمینی، صدابردار: داریوش صادق‌پور، طراح گریم: مهرداد میر کیانی، طراحی و ترکیب صدا: حسین مشعلی و امید محمدی پور، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، دستیار اول کارگردان: محمد عزیزی، برنامه ریز: امیر رونقی، عکس: محمدمهدی دلخواسته، روابط عمومی: آزاده فضلی، تهیه‌کننده: سید صابر امامی، محصول بنیاد سینمایی فارابی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از سریال‌های پاییزی تا داوری مستانه مهاجر


درگذشت حسن شرف‌الدین، افتتاح ۴ پردیس‌ سینمایی در تهران، مستانه مهاجر داور جشنواره‌ای در الجزایر، اعلام سریال‌های پاییزی و پخش سریال «عاشورا»، ماجرای حذف صدای محسن چاوشی از «زخم کاری»، تصمیم جدید یونسکو درباره پرونده «ماسوله»، تعطیلی خانه موزه «مقدم» و تغییر ساعت بازدید از موزه‌ها ار اخبار فرهنگی هنری در اولین روز پاییز ۱۴۰۲ بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نگهبان شب» فیلم قابل دفاعی برای «اسکار » نیست/متاسفانه انتخاب‌کنندگان از جریان جهانی تولید در سینما بسیار عقب هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدتقی فهیم معتقد است که انتخاب فیلم سینمایی «نگهبان شب» برای اسکار یکی از اشتباه‌ترین انتخاب‌ها بود و قطعا این فیلم شانسی برای پذیرش در اسکار ندارد، چون پر از یاس و سرخوردگی است و مسئله مردم را به نمایش نمی‌گذارد.

به گزارش سینماپرس، پس از آنکه تقریبا همه کشوررها نام فیلم‌های خود برای شرکت در اسکار را اعلام کردند ایران دست به کار شد و از میان تمام گزینه‌های بسیار محدودی که روی میز داشت؛ یعنی «بعد از رفتن»، «آخرین تولد»، «بی مادر»، «پرونده باز است»، «تصور»، «دست انداز»، «دسته دختران»، «ستاره بازی»، «ستون ۱۴»، «سه کام حبس»، «شهرک»، «غریب»، «کت چرمی»، «مصلحت»، «نگهبان شب» و «ملاقات خصوصی» دستش را گذاشت روی «نگهبان شب» رضا میر کریمی، انتخابی که معدود افرادی با آن موافق بودند. تاکنون در ۲۸ دوره‌ای که ایران در اسکار نماینده داشته، سینمای ایران تنها موفق به سه نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه شده که این نیز به دریافت دو اسکار برای اصغر فرهادی انجامیده است. علاوه بر «فروشنده» و «جدایی» اصغر فرهادی، «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی دیگر فیلم ایرانی نامزد اسکار بوده است. هر دوی این فیلمسازان تاکنون رکورددار معرفی به‌عنوان نماینده سینمای ایران هستند و در این میان مجید مجیدی شش بار و اصغر فرهادی نیز پنج بار به‌عنوان نماینده سینمای ایران معرفی شده‌اند. رضا میرکریمی، نرگس آبیار و وحید جلیلوند نیز از دیگر فیلمسازانی هستند که تاکنون به اسکار معرفی شده‌اند.

به بهانه این انتخاب سراغ محمد تقی فهیم، منتقد سینما و کسی که خود در دوره‌هایی در هیات انتخاب فیلم برای اسکارحضور داشت، رفتیم تا به گفت‌وگو درباره این ماجرا بپردازیم که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما انتخاب «نگهبان شب» برای اسکار انتخاب درستی بود؟

از دو منظر مخالف انتخاب «نگهبان شب» هستم، فیلمی است که از هیچ لحاظ مناسب ارسال به اسکار نیست یعنی اگر قرار باشد ما فیلمی را به اسکار ارسال کنیم باید از ویژگی‌های اسکار بهره‌مند باشد، ضمن اینکه این فیلم ویژگی‌ها و مولفه‌های اصلی یک فیلم با ویژگی ایرانی را ندارد اینکه صرفا داوران فکر کنند اگر یک فیلم به بحران‌ها و موضوعات روز اشاره دارد، نباید به اسکار ارسال شود، تصور اشتباهی است به این خاطر که شما «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی را در نظر بگیرید، در راستای مهاجرت بود اما به معنای تبلیغ علیه کشور و فیلم روی پای خودش ایستاده بود و جای دفاع داشت ضمن اینکه ویژگی‌های مدنظر اسکار را هم داشت. اما «نگهبان شب» فیلم قابل دفاعی نیست، یعنی اگر دو دهه پیش این فیلم ساخته و انتخاب می‌شد ممکن بود حرفی برای گفتن داشته باشد اما اکنون نه…

چرا این حرف را می‌زنید بخاطر موضوع یا نحوه ساخت؟

موضوعش را می‌گویم وگرنه فیلم در اجرا اشکالات بسیار بسیار زیادی دارد، فیلم یک داستان بحران‌زده و غم‌آلود است که جریان سرمایه‌داری کلان را دنبال می‌کند و نهی می‌کند حتی تکلیفش با این امر هم چندان مشخص نیست، فیلم یک موضع مشخص ندارد و اجرا یعنی نورپردازی، اسپانسرینگ و همه موارد بسیار ایراد دارد به اصطلاح امروزی‌ها بخواهیم بگوییم، فیلم بسیار دِمُده است.

خب انتخاب‌های دیگر داشتیم؟

ببینید نکته همین است دیگر، انتخاب‌های چندانی نداشتیم چون سینما آسیب دیده اما قطعا انتخاب‌های بهتری داشتیم، مثلا فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» که من به آن نقدهای زیادی هم دارم، اما به مراتب انتخاب بهتری نسبت به «نگهبان شب» بود دغدغه اجتماعی و موضوع روز را به نمایش می‌گذاشت اما فیلم «نگهبان شب» فاقد همه این موارد است. کشورها معمولا ضمن اینکه دنبال اسکار هستند، به دنبال معرفی و دفاع از کشورشان نیز هستند.

انتخاب‌کنندگان توانستند این کار را انجام دهند و تمام این اهداف را محقق سازند؟ نه، به نظر من و متاسفانه انتخاب‌کنندگان از جریان جهانی تولید در سینما بسیار عقب هستند و نتوانستند این مواردی که گفتم را محقق کنند. فیلم «نگهبان شب» واقعا یاس‌آور است و مخاطب خودش را دست‌کم می‌گیرد و می‌خواهد موارد بسیاری را به مخاطبش حقنه کند، درصورتی که مخاطب امروز می‌خواهد فیلم را بپذیر نه چیز دیگری و انتخاب‌کنندگان هم می‌گویند ما با مخاطب کاری نداریم و این اشتباه است، اسکار انتخاب فیلم مخاطب است، فیلمی شانس دارد که در گام اول مخاطب از آن استقبال کند و باید بپذیریم این فیلمی که ما ارسال کردیم چیزی نیست که مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد و بیشتر ضد مخاطب است.

گفتید هیچ‌یک از این مواردی که به آن اشاره کردید را ندارد، فرهنگ ایرانی را هم اشاعه نمی‌دهد؟

نه، اصلا جنسش از سرخوردگی است و فیلم مسئله مردم نیست و هیچ موضوع قابل دفاعی ندارد. حالا چرا این فیلم ارسال می‌شود؟ چون بیش از آنکه بخواهد بگوید دستمان خالی است نگاه انتخاب‌کنندگان نگاه واپسگرایی است و مربوط به دو سه دهه قبل است که اتفاقا بسیار هم ضد مخاطب است.

نام میرکریمی تا چه اندازه در این انتخاب تاثیرگذار بوده است؟

یک سری موارد دیگر وجود دارد، حالا ممکن است نام آن را بگذارند رابطه رفاقت یا هرچیزی اما واقعیت این است که این مسئله حتی در موارد داخلی هم وجود دارد. میر کریمی بعد از فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» جهش چندانی نداشت و از فضای سینما دور شد و به فضای سیاسی کمی نزدیک‌تر شد و در چند فیلم آخرش از مخاطب دور شده است. الان مسئله سیاست بر سینما اولویت پیدا کرده است و این ماجرا یک آسیب جدی برای سینما است. نکته بعدی که به این ماجرا آسیب جدی وارد کرده است، انحصار طلبی فارابی است و نباید انحصار را تحمیل کند که فیلم برای ما است و چون جاهای دیگر فیلم‌هایمان مورد استقبال قرار نگرفته و متضرر شده‌ایم، آن را برای اسکار بفرستیم و …

شانس این فیلم در اسکار را چقدر می‌بینید؟

من شانسی برای این فیلم نمی‌بینم و به نظرم شانسی ندارد، چون فیلم از نظر سینمایی اعتباری ندارد و از نظر رویکردهای سیاسی هم آنقدر پیشرو یا رادیکال نیست بنابراین یک فیلم بسیار زیر خط متوسط است ولی من امیدوارم دست‌کم یک جایی پیدا کند. ماجرا این است که هیات انتخاب بسیار دموکرات چیده شده، اما نه مانند دوره شمقدری یکدستی دارد، نه نسل جوان و ایده‌های جوان در آن وجود دارد و خب نتیجه هم همین شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ ‌دفاع مقدس در این سرزمین همیشگی و ماندگار است و سینما در ارائه این تصویر نقش اساسی دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امروز، بیش از همیشه به بازروایی، بازخوانی و تعمق در تصویر حقیقی قهرمانان تاریخ‌ساز دفاع مقدس ‌نیاز داریم؛ به پیام شهیدان که مشعل‌های انسانیت، غیرت و معرفت‌اند، برای خودآگاهی، صیانت و مرزبانی از حریم اخلاق و هویت، برای حراست از کرامت و عزت یک ملت.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت: «بار دیگر هفته دفاع مقدس فرا رسید و یادمان آورد که همه ما در هر مقام و رتبه‌ای چه رسالت و مسئولیت سنگینی در قبال گنجینه هشت سال مجاهدت، ایثار و شهادت بر دوش داریم.

امروز، بیش از همیشه به بازروایی، بازخوانی و تعمق در تصویر حقیقی قهرمانان تاریخ‌ساز دفاع مقدس ‌نیاز داریم؛ به پیام شهیدان که مشعل‌های انسانیت، غیرت و معرفت‌اند، برای خودآگاهی، صیانت و مرزبانی از حریم اخلاق و هویت، برای حراست از کرامت و عزت یک ملت.

تاریخ دفاع مقدس با رنگ و بوی مکتب عاشورا افق‌های جدیدی را جلوی دیدگان ما قرار داده است. درک این همه خلوص و بزرگی، امروز، در میان قیل و قال‌های بی شمار زندگی روزمره، غبار گرفته، گم شده است؛ شناخت و درک قهرمانانی که برای بقای این سرزمین، برای حفظ دین، خانواده و آزادی، از جان شیرین گذشتند، اوج گرفتند و تا ملکوت آسمان پر کشیدند، ساده نیست.

گاه، در میان غبارها، در حباب روزمرگی‌ها و هیاهوها فراموش می‌کنیم که شهیدان برای ما، برای حیات و غرور ملی و دینی ما و برای این مرز و بوم چه کرده‌اند… و هفته دفاع مقدس بهانه و فرصتی ست تا یادی کنیم از شهدا، از غربت این روزهای شهدا، از دلتنگی پدران و مادران شهدا، همسران، یادگارهای شهدا و … چگونه شهیدان برای وطن عزیز، برای ذره ذره این خاک، برای باروری نهال ولایت و برای غرور و عزت جان بر کف نهاده‌اند و تن به خطرها سپرده‌اند.

شهدا هویت نامیرای این کشورند. سند پرافتخار این کشورند. هیچ لنز و دوربینی گنجایش تصویر این شعاع پرفروغ را ندارد. چرا که سینما قاب کوچکی است برای تصویر این همه بزرگی!

با این وجود هرکس باید به اندازه وسع نگاهش از این دریای بی‌کران سهمی بر می‌داشت. به همین دلیل هم راویان دفاع مقدس در طول چهار دهه، تلاش گسترده‌ای داشته‌اند تا به مدد هنر سینما یاد و نام دلاوران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را زنده نگاه دارند.

در این مسیر، سینماگران دغدغه مند سرآمدتر و پیشتاز ظاهر شده‌اند وآثاری را با موضوع این حماسه بزرگ برپرده نقره‌ای سینماها تابانیدند. اما به خاطر بزرگی و گستره واقعه، هنوز بسیاری از اتفاقات بزرگ و شگرف هشت سال دفاع مقدس به زبان تصویر در نیامده، و بر پرده سینماها نقش نبسته است وهنوز دوربین سینما مجالی برای بازنمایی آن حماسه‌ها و آن قهرمانان نیافته است. بی شک غبار زدایی از تاریخ دفاع مقدس یکی از وظایف ذاتی سینما در برهه کنونی است. که امید است به همت و اراده سینماگران و مدیران و مسوولان مختلف این مهم به فرجامی خوش منجر شود. چرا که تاریخ ‌دفاع مقدس در این سرزمین همیشگی و ماندگار است و سینما در ارائه این تصویر نقش اساسی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع