X

بایگانی مهر 2, 1402

دفتر سینمایی

قصه ساخت یکی از اولین موسیقی‌های جنگ/ ماجرای کارت سفید چه بود؟


احمدعلی راغب از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی انقلاب و دفاع مقدس در روایت بخشی از خاطرات خود ضمن اشاره به حضور ارکسترها در ضبط آثار موسیقایی از نحوه ساخت اولین سرود مرتبط با دفاع مقدس گفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر «وزیرارشاد» از پوسترهای «سازمان زیباسازی شهرداری تهران» علیرغم تبلیغ جملات و فیلم‌های ضدارزشی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی از ایده و طراحی اخیر سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسداشت هنری سینمایی هفته دفاع مقدس در حالی قدردانی کرد که برخی از این پوسترها رسما تبلیغ فیلم‌های تولید شده در «ژانر ضد دفاع مقدس» بوده و برخی نیز حاوی جملاتی در تعارض با مبانی انقلاب اسلامی و ماهیت فرهنگی جمهوری اسلامی می‌باشند.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشارمتنی از ایده و طراحی اخیر سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسداشت هنری سینمایی هفته دفاع مقدس قدردانی کرد.

در متن نوشته شده از سوی اسماعیلی که در فضای مجازی منتشر شده آمده است:

«این روزها در سطح شهر تهران طرح‌هایی مشاهده می‌کنم از دیالوگ‌ها و تصاویر فیلم‌ها و سریال‌هایی که به مناسبت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره آن سال‌های پرافتخار به نمایش درآمده است.

این ایده خلاقانه سازمان زیباسازی در پاسداشت هنری دفاع مقدس جای تحسین و تقدیر دارد».

این اقدام تعجب برانگیز وزیر ارشاد در حالی صورت پذیرفت که اگر چه تعدادی از این پوسترها حاوی مطالب ارزشمندی است؛ اما تعداد قابل توجه دیگر از آنها حاوی جملاتی در تعارض با مبانی انقلاب اسلامی و ماهیت فرهنگی جمهوری اسلامی می‌باشند؛ جملاتی که به نحوی خاص از تعدادی فیلم جنگی استخراج شده و به عنوان برایندی از دفاع مقدس ملت ایران به مخاطبان بیلبوردهای شهری ارایه می‌شود.

پس بهتر آن بود تا وزیر محترم ارشاد قبل از نوشتن تقدیرنامه به مرور تمامی این پوسترها مبادرت ورزیده و به محتوای برخی از این جملات توجه ویژه می‌نمودند و مشخص می‌کردند که آیا تصویرسازی از این جمله که: من برای گرفتن هواپیما حاضرم تا خود جهنم بروم! آیا ترویج نگاه ماکیاولی در جامعه نیست وسرداران و امیران دفاع مقدس را به عنوان شخصیت‌هایی مطرح نمی‌سازد که رسیدن به «هدف» استفاده از هر وسیله‌ای را برای ایشان توجیه می‌کرد!

 «وزیرارشاد» از پوسترهای شائبه‌براگیز «سازمان زیباسازی شهرداری تهران» قدردانی کرد!

یا اساسا وزیر محترم ارشاد چه قرابتی را با فیلم مجعول «به نام پدر» احساس می‌فرمایند و چه رابطه‌ای با جمله بلد شده از چنین فیلمی برای ایشان حاصل گشته که حالا بیلبورد سازی شهرداری تهران از آن را به عنوان اقدامی مثبت ارزیابی و موجب به نمایش گذاشته شدن خاطره آن سال‌های پرافتخار تلقی می‌فرمایند!؟

جالب ان است که این تقدیر وزیر محترم ارشاد در شرایطی است که فیلم سینمایی «به نام پدر» داستان روی مین رفتن پای دختر یکی از رزمندگان قدیمی انقلاب اسلامی است که منجر به قطع پای وی می‌شود؛ البته در این میان نکته حایز اهمیت و کلیدی این داستان ساده آن است در سیر فیلم مشخص می‌شود که پای دختر جوان بر روی مینی رفته که آن را پدر خودش کاشته است! پس فارغ از جنبه‌های نمادین این اثر سینمایی و انحراف عمیق محتوایی آن که در همان سال‌ها نیز مورد انتقاد شدید دلسوزان انقلاب اسلامی واقع گردید؛ نکته قابل تامل آن است که چرا حالا پس از گذشت سال‌ها و در شرایطی که رسانه‌های بیگانه در تلاش برای رنگ دادن به فتنه‌ای جدید هستند، جریانی به سراغ نبش قبر از چنین اثر سینمایی مجعولی رفته‌اند؟ اثری که سوای نظر از عاقبت بخیری کارگردان آن و بازگشتش به پشت خاکریزهای فرهنگی انقلاب اسلامی، متاسفانه امروزه بازیگران محوری آن رسما در مقابل نظام جمهوری اسلامی صف آرایی کرده‌اند و بالاخص دخترک مظلوم این اثر در حال حاضر به عنوان یکی از رهبران مطرح و پرسروصدای «جنبش ز. ز. آ» سال‌هاست که از هیچ اقدامی برای مواجهه با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مضایقه ننموده است!

 «وزیرارشاد» از پوسترهای شائبه‌براگیز «سازمان زیباسازی شهرداری تهران» قدردانی کرد!

حال باید در کنار شهردار انقلابی و سلیم النفس تهران از وزیر انقلابی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم خواست تا این موضوع را کوچک نشمرد و به عنوان مصداقی از یک حضور و نفوذ ساختاری در بدنه مشاوران خود، به دنبال بانیان چنین پیشنهادی بگردند و از مسئولان فرهنگی در شهرداری تحقیق به عمل آورد که چرا در کنار این همه اثر دفاع مقدسی ارزشمند و فاخر، چنین جملات شائبه برانگیزی و چنین فیلم سینمایی مجعولی مورد تبلیغ قرار گرفته‌اند؟

نمادهایی که به کام فتنه‌انگیزان می‌شود! / وقتی فیلمی مجعول پیام ‌رسان «هفته دفاع مقدس» می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصلنامه تخصصی هنرهای تجسمی پس از یک سال منتشر شد


شماره ۴۵ نشریه تخصصی هنرهای تجسمی پس از یک سال غیبت منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سومین دورهمی «هم‌پیشه» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین دورهمی «هم‌پیشه» با حضور صداپیشگان، مدیران و فیلمسازان حوزه انیمیشن در عمارت کوشک بوستان گفتگو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سومین «هم‌پیشه» با حضور پیشکسوتان و اعضای صنف صداپیشگان، مدیران و فیلمسازان انیمیشن و جمعی از هنرجویان و علاقمندان این حوزه در نگارستان شهر (عمارت کوشک بوستان گفتگو) برگزار شد.

در این مراسم کلیپ‌های دیدنی به یاد درگذشتگان دوبله ایران، پیشکسوتان عرصه دوبلاژ و انیمیشن‌های ساخته شده توسط فیلمسازان ایرانی به نمایش درآمد.

سعید مظفری، نصراله مدقالچی، محمد سرشار، محمدمهدی مشکوری، بهرام عظیمی، محمد خیراندیش، غلامرضا صادقی، مژگان عظیمی، حسن کاخی، الهام حاتمی، شراره حضرتی، سمیه رهنمون، مهدی منصوری، سعید خانی، بهزاد الماسی، نرگس آهازان، فائقه تبریزی، مسعود تقی‌پور، رضا سلطانی، پرستو عامری، راضیه فهیمی، حامد معبودی، علیرضا مهدوی، مینا مومنی، کسری نیک آذر، عرفان هنربخش و علیرضا وارسته از مهمانان این دوره‌ی هم‌پیشه بودند.

«هم‌پیشه» به مدیریت مریم پیرکاری و با حمایت موسسه تصویر شهر است که با هدف کشف و حمایت از استعدادهای جوان با حضور صنف‌های مختلف سینمایی برگزار می‌شود و در این دورهمی‌ها، دانشجویان علاقمند می‌توانند از تجربیات پیشکسوتان صنوف مختلف سینما بهره برده و برای ورود به این عرصه استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چندین سال است فیلم جنگی به آن معنا ساخته نشده است/بدنه سینمایی و بخش‌های نظامی ما برای تولید سریال «عاشورا» آماده نبودند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صفری گفت: سریال «عاشورا» پروداکشن سنگینی داشت و در هشت استان فیلمبرداری شد. به طور کلی، سکانس‌های جنگ خیبر و بدر جزو سکانس‌های سنگین ما بود.

به گزارش سینماپرس، ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال «عاشورا» درباره سختی تولید سریال و اینکه در کدام استان‌ها فیلمبرداری شده، گفت: فیلمبرداری در استان‌های آذربایجان غربی، تبریز، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، تهران، قم، هرمزگان، خوزستان و البرز انجام شده است. سکانس‌های جنگ خیبر و بدر جزو سکانس‌های سنگین ما بوده است.

صفری در پاسخ به این سوال که چقدر از هوش مصنوعی برای به تصویر کشیدن صحنه‌های جنگ استفاده شده، گفت: استفاده از هوش مصنوعی نداشتیم. چون مدل کارگردانی آقای حجازی‌فر رئال و نزدیک به واقعیت بود. همه مسائل جنگ میدانی ایجاد شده است.

تهیه‌کننده سریال «عاشورا» در پاسخ به این سوال که بیشترین بودجه فیلم و سریال بابت ادوات جنگی خرج شده؟ افزود: بله، بابت بازیگران هزینه متعارف خرج شده است. ولی هزینه آماده‌سازی صحنه‌ها زیاد بود. اگر کانالی در فیلم می‌بینید، قطعاً ساخته شده است. از آنجایی که ما در «عاشورا» امکان بهره‌برداری از شهرک دفاع مقدس را نداشتیم، تمام صحنه‌های جنگی ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت نسخه سینمایی و سریالی «موقعیت مهدی» و «عاشورا» و ارائه نسخه سینمایی آن به جشنواره فیلم فجر چه مزایایی برای فیلم دارد؟ گفت: پیش از این سابقه چنین مجموعه‌هایی در ایران و خارج از آن سابقه داشته است. باتوجه به پیشنهادی که به مدیر وقت سیما فیلم دادم، ایشان پذیرفت و بخشی از بودجه افزایش داده شد. ما فیلم را با کیفیت سینمایی در چند قسمت تولید کردیم، تا بخشی از فیلم با نسخه سینمایی باشد. به لحاظ رسانه‌ای آورده خوبی برای سازمان صداوسیما داشته است و اگر کسی سریال «عاشورا» را نمی‌بیند، با دیدن نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» متوجه قصه عاشورا می‌شود.

صفری درباره تامین بخشی از هزینه‌های صداوسیما با تولید نسخه سینمایی آن تصریح کرد: بله، آورده مالی دارد. البته برای فیلم «موقعیت مهدی» هزینه کمی شد. درحالی که فیلم پروداکشن سنگینی داشت و در هشت استان فیلمبرداری شد. هر سکانس در یک جای کشور ضبط شده است. برای ساخت هفت قسمت نه ماه زمان برد. بالغ‌بر یکسال پیش تولید داشت و بیش از یکسال پژوهش شده است.

تهیه‌کننده سریال «عاشورا» درباره دلخوری‌های آقای حجازی‌فر درباره سنگ‌اندازی‌ها برای ساخت این سریال توضیح داد: از آنجایی که موضوع فیلم حساس بود و برشی از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس انتخاب شده بود که حساس برانگیز بود، همه خود را مسئول می‌دانستند. ولی نکته مهم این بود که چندین سال است فیلم جنگی به آن معنا ساخته نشده است؛ به همین دلیل بدنه سینمایی و بخش‌های نظامی ما برای اینکار آماده نبودند.

وی با بیان اینکه وقتی شما می‌خواهید کاری را بسازید، مجبورید همه چی را خلق کنید، بیان کرد: گلایه آقای حجازی‌فر هم از این منظر بود. ما باید برای تامین هر چیزی رو می‌زدیم و درخواست می‌کردیم. خیلی از این مسائل را آقای حجازی‌فر حل کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدپور: متأسفانه نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس به سمت تولید فیلم در خصوص شهدای غیر سرشناس نمی روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی محمدپور گفت: یکی از معضلات اصلی ما این هست که به فیلم های دفاع مقدسی هم به چشم فیلم گیشه ای نگاه می کنیم.

هادی محمدپور کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس به سمت تولید فیلم در خصوص شهدای غیر سرشناس نمی روند و همین باعث شده بعضاً ما شاهد تولید چند فیلم مشابه راجع به یک عملیات یا یکی از شهدا باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «های پاور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما ۸ سال جنگیدیم و انواع عملیات ها را انجام دادیم، فقط ارتش ۴۸ هزار شهید در دوران دفاع مقدس داشته که هریک از این شهدا برای خودشان دارای شخصیت ویژه ای هستند. از سربازهای صفر گرفته تا فرماندهان همه و همه بخشی از تاریخ و هویت این کشورند که باید به آن ها در سینما پرداخته شود.

وی تأکید کرد: صرفاً نباید فقط به افراد سرشناس توجه شود و باید سرباز صفرها و بسیجی ها هم دیده شوند چرا که نیت همه این عزیزان یکی بود و همه برای ایران و اسلام کار می کردند. بنده معتقدم اتفاقاً برای کسانی که سرشناس نیستند بیشتر باید کار شود چرا که شاخص ها را همه مردم می شناسند.

محمدپور سپس با بیان اینکه همه افرادی که در دفاع مقدس مشارکت داشتند قهرمان کشورند متذکر شد: قصه هریک از این عزیزان می تواند دستمایه تولید فیلم های داستانی، مستند، سریال و… شود. قصه این افراد برای مردم جذاب و دلنشین است چرا که این ها از دل جامعه و از بین مردم برخاسته بودند و برای آرمان های این ملت علیه دشمن جنگیدند.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: اگر نیت مسئولان دلی است و دنبال کار فرهنگی هستند باید در خصوص تولید فیلم در زمینه شهدای غیرشناس پیشگام باشند. دیگر برای شهدایی مانند ستاری و بابایی و متوسلیان که فیلم ساخته شده نباید رفت و باید به سمت کسانی رفت که متأسفانه هیچ کاری برایشان صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: من خودم با این نیت خواستم فیلمسازی بلندم را در سینما آغاز کنم که به ناشناس ها بپردازم اما با مشکلات زیاد روبرو شدم. این ژانر هزینه زیادی دارد و فیلم زیر ۲۵ میلیارد نمی تواند ساخته شود و نهادهایی مانند بنیاد شهید و… به سمت تولید فیلم در مورد افراد غیرسرشناس نمی روند و همه دنبال ساختن پرتره از شهدای سرشناس هستند.

محمدپور تصریح کرد: اگر با این روال جلو برویم خیانت در حق شهدای ناشناس است و روزی باید در محضر پروردگار پاسخگوی اعمال مان باشیم. ما نباید وظیفه خود را فراموش کنیم و راهی را برویم که خطا است.

این فیلمساز یادآور شد: من خودم نسل جوان این کشور هستم که نه دوران انقلاب را دیدم نه دفاع مقدس را اما همواره در این خصوص کنجکاو بودم. دوران کودکی و نوجوانی من فیلم هایی روال بودند که یا حوزه دفاع مقدس بودند یا حوزه اکشن. با توجه به خاطراتم از آن دوران به نتیجه رسیدم این نوع آثار ملکه ذهنم شده و ماندگاری دارد و از همین رو دوست دارم در این حوزه مبادرت به تولید اثر کنم اما آنچه مشکلات بودجه ای عنوان می شود مانع از آن شده که فضایی برای کار ما فراهم شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی از معضلات اصلی ما این هست که به فیلم های دفاع مقدسی هم به چشم فیلم گیشه ای نگاه می کنیم؛ فیلم ها نباید گیشه ای باشند. ما نباید دنبال حضور سلبریتی ها در این گونه فیلم ها باشیم و این ها اشتباهاتی استراتژیک است که می تواند موجبات خسران سینمای دفاع مقدس گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها


فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمی‌خواهیم به موضوعات جدی بپردازیم و درباره آن‌ها صحبت کنیم چون «رسالت شبکه نسیم» پرداختن به سرگرمی، خنده و نشاط مردم بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طهرانی مجد گفت: «خوش‌نمک» برنامه‌ای سرگرمی است، که با هدف خنداندن مردم تولید شد و در این برنامه چهره‌ها حضور ندارند.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین طهرانی مجد، کارگردان برنامه «خوش‌نمک» شبکه نسیم در استودیوی شبکه خبر درباره ماهیت این برنامه گفت: «خوش‌نمک» برنامه‌ای سرگرمی است، که با هدف خنداندن مردم تولید شد. باید از این قبیل برنامه‌ها بیشتر ساخته شود. ما هم دوست داشتیم «خوش‌نمک» در ژانر کمدی قرار گیرد.

طهرانی مجد ادامه داد: ما نمی‌خواهیم به موضوعات جدی بپردازیم و درباره آن‌ها صحبت کنیم. چون رسالت شبکه نسیم پرداختن به سرگرمی، خنده و نشاط مردم بود. «خوش‌نمک» در تمام قسمت‌ها به این موضوع می‌پردازد که چگونه مهمانان یا موضوع برنامه منجر به حال خوب مردم می‌شود.

کارگردان برنامه «خوش‌نمک» در پاسخ به این سوال که به دنبال دعوت از چهره‌ها نبودید؟ توضیح داد: نه اصلاً. چهره‌ها در برنامه‌های مختلف دیده شدند. ما سعی کردیم این برنامه از دل مردم باشد. اتفاقاً در این برنامه‌ها که مردم حضور دارند و نمایش بازی نمی‌کنند، جذاب‌تر است.

وی با بیان اینکه «خوش‌نمک» به روز ضبط می‌شود، تا چالش‌های برنامه که مخاطب خواهان اصلاحش هستند، تغییر کند، بیان کرد: فصل قبل برنامه ضبطی بود. در این فصل با پخش برنامه حدود یک هفته تا دو هفته فاصله داریم. ما در سری دوم از خانواده‌های ایرانی با موضوعات اجتماعی استفاده کردیم. این برنامه صرفاً مسابقه نیست و محتوا در این فصل پررنگ‌تر شده است.

در برنامه «خوش نمک» یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری از حضار کسب کرده باشد به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشی از شکوه زیبایی‌های نهفته در تاریکی‌ها


نمایشگاه «شکوه پنهان» یک سفر خیره‌ کننده به تاریکی‌های پنهان دنیای ما است. سفری هنری که ما را به زیبایی‌های نهفته در میان تاریکی‌ها هدایت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از فروش ۱۳۴ قطعه بلیت برای نماینده سینمای ایران در اسکار تا استمرار ریزش مخاطبان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استمرار ریزش مخاطبان طی هفته گذشته در حالی است که چند فیلم جدید به تازگی نمایش خود را آغاز کرده و انتظار می رفت مخاطبان حداقل از این فیلم ها استقبال کنند!

به گزارش سینماپرس «میان صخره ها» به کارگردانی مختار عبدالهی همچون چند هفته گذشته کم مخاطب ترین فیلم در حال اکران است؛ این فیلم طی هفته اخیر تنها ۲۲ قطعه بلیت در سراسر کشور فروخت و «بابا سیبیلو» ادوین خاچیکیان نیز با فروش ۵۲ قطعه بلیت دومین فیلم کم فروش سینمای کشور بود.

بر اساس این گزارش و با استناد به آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۱۴:۳۰ جمعه سی و یکم شهریور ماه «پرونده باز است» کیومرث پوراحمد با فروش ۶۳ قطعه بلیت و «شهرک» علی حضرتی با ۹۵ نفر مخاطب به ترتیب سومین و چهارمین فیلم های ته جدول این هفته بودند.

اما فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی که به تازگی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شده طی هفته گذشته تنها ۱۳۴ قطعه بلیت فروخت؛ رقمی فاجعه بار برای فیلمی که از همین اکنون شکستش در مراسم اسکار قطعی است!

«سه کام حبس» سامان سالور نیز طی هفته گذشته ۱۵۰ مخاطب داشت و «ستون ۱۴» امیرحسین همتی نیز نتوانست بیش از ۵۶۰ نفر را مجاب به حضور در سالن سینما کند! در راستای وضعیت بغرنج و فاجعه بار گیشه سینماها «دست انداز» کمال تبریزی تنها ۱۱۰۸ مخاطب داشت و «مصلحت» حسین دارابی نیز تنها ۱۳۶۰ نفر را به سالن های سینما کشاند!

اما بحران جدی گیشه در میزان مخاطب ۳ فیلم سینمایی تازه اکران شده به شدت خودنمایی کرد به نحوی که «زنبور کارگر» افشین صادقی ۱۱۸۷ بلیت فروخت و «شماره ۱۰» حمید زرگرنژاد نیز نتوانست بیش از ۱۲۰۸ مخاطب داشته باشد. اما وضع «هولیا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم کمی بهتر از فیلم های دیگر است و این اثر توانست حدود ۹ هزار مخاطب را مجاب به حضور در سالن های سینما کند.

در نهایت همچون ماه های گذشته «فسیل» کریم امینی همچنان در صدر جدول فروش است؛ این فیلم ۷۴ هزار مخاطب داشت و رتبه دوم نیز در اختیار «شهر هرت» به کارگردانی همین فیلمساز با حدود ۶۱ هزار مخاطب است. «نارگیل ۲» به کارگردانی سید داوود اطیابی نیز با حدود ۳۱ هزار مخاطب در رده سوم فیلم های پر مخاطب قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع