X

بایگانی مهر 12, 1402

دفتر سینمایی

«جلوه‌های خط و نقش» به نیاوران رسید


نمایشگاه آثار خوشنویسی و نقاشی از آثار کامران کوهستانی و مجید رفیع‌پور در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگداشت «منوچهر والی‌زاده» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نکوداشت و بزرگداشت چهار هنرمند سینمای کودک و نوجوان در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره امروز در نشست خبری دوم این رویداد با خبرنگاران اصفهانی اعلام کرد: در این دوره جشنواره نکوداشت دو هنرمند فقید زنده‌یاد «ایرج تقی‌پور» تهیه‌کننده و پژوهشگر و زنده‌یاد «آرش میراحمدی» بازیگر و بزرگداشت «منوچهر والی‌زاده» صداپیشه و «بهرام دهقان‌یار» آهنگساز برگزار خواهد شد.
ایرج تقی‌پور تهیه کننده سینما و تلویزیون که اواخر تیر امسال در ۶۵ سالگی درگذشت، روز کارنامه (۱۳۸۱) و چند مجموعه تلویزیونی کودکانه را در کارنامه داشت و همچنین در زمینه جلوه‌های ویژه بصری سینمای ایران از پیشگامان به شمار می‌رفت. او تندیس پروانه زرین بهترین فیلم از هفدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را برای فیلم روز کارنامه به دست آورد.
آرش میراحمدی که اواخر شهریور در ۵۲ سالگی دار فانی را وداع گفت، بازی در آثار کودکانه مختلفی را در سینما و تلویزیون در کارنامه داشت. بی بی‌ چلچله، تارزن و تارزان، بچه محل و کلبه عمو پورنگ از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

منوچهر والی‌زاده متولد ۱۳۱۹ مدیر دوبلاژ، دوبلور، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، گوینده رادیو، بازیگر نمایش‌های رادیویی و مجری رادیو و تلویزیون است. او در کارنامه خود، دوبله‌ در پویانمایی‌های محبوب کودکان و نوجوانان نسل‌های مختلف را به ثبت رسانده که از آن جمله می‌توان به عصر حجر، لوک خوش شانس (در نقش لوک)، داستان اسباب‌بازی (به جای شخصیت وودی) اشاره کرد.
بهرام دهقانیار متولد ۱۳۴۴ موسیقی‌دان، آهنگساز و پیانیست است که در کارنامه‌اش نام فیلم‌ها و سریال‌های کودکانه زیادی ثبت شده است. او آهنگساز فیلم‌هایی چون شهر در دست بچه‌ها، الو الو من جوجوام، شاخ گاو، در به درها، شهر موش‌ها۲ و سریال‌هایی چون خونه مادربزرگه و قصه‌های تا به تا بوده است.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویری از پژواک دوران در «استخر»


نمایشگاه گروهی تصویرگری «پژواک دوران» از ۱۴ مهر در گالری استخر به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه ما زندگی کردن را از «مدرسه» یاد می‌گیریم/«درس سینما» می‌تواند «درس زندگی» باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوران درخشنده که این روزها علاوه بر انتظار برای گرفتن پروانه ساخت، مشغول نوشتن رمانی از زندگی‌ مادرش است؛ بر ایجاد یک ساعت درسی به نام سینما برای دانش‌آموزان در مدارس تاکید دارد و آن را اقدامی مهم برای آینده‌سازان کشور می‌داند.

به گزارش سینماپرس، هفت سال از ساخت «زیر سقف دودی»، آخرین فیلم پوران درخشنده می‌گذرد و مدت‌هاست که خبری از او نیست. این کارگردان در چند سال گذشته در تدارک ساخت فیلمی با نام «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» بود که فیلمنامه آن را پس از تحقیقات زیاد میدانی، کارشناسی و کتابخانه‌ای نوشت و سال ۱۳۹۶ به وزارت ارشاد تحویل داد و یک سال بعد هم مجوز ساخت آن را گرفت.

اما مقدمات ساخت فیلم فراهم نشد و شیوع کرونا هم تولیدات سینمایی زیادی را به تعویق انداخت.

درخشنده در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه این روزها چه می‌کند و آیا ساخت فیلمش را رها کرده است، توضیح داد: اصلا قصد رها کردن این فیلمنامه را ندارم یعنی دلیلی وجود ندارد که آن را کنار بگذارم. من در یک جامعه به همراه مردم زندگی می‌کنم و مسئله آن‌ها مسئله من نیز هست. آن‌ها خانواده بزرگ من هستند و نمی‌توانم به یک سری مسائل مهم نپردازم. منتها باید پروانه ساخت فیلم را تمدید می‌کردم و قرار شد فیلمنامه را در شورای پروانه ساخت بخوانند که هنوز جوابی نگرفتم و منتظرم.

او اضافه کرد:‌ برای این فیلمنامه خیلی زحمت کشیدم چون موضوع آن با نگاه من به مسائل خانوادگی و بچه‌ها همسو است و تولید آن مثل یک بار سنگین روی دوشم می‌ماند که اصلا نمی‌خواهم آن را زمین بگذارم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول نوشتن رمانی هستم با نام «مادرم ایران» که هم سرگذشت مادرم است و هم نگاهی به تاریخ دارد و داستان آن از دوره قاجار شروع می‌شود و تا به امروز کرمانشاه می‌رسد.

درخشنده با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر پیشنهادهای زیادی برای ساخت سریال داشته است، گفت: قصد دارم این رمان را برای ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی آماده کنم و ترجیح می‌دهم یک سریال جذاب خانوادگی داشته باشم. فکر می‌کنم با توجه به اینکه فیش‌برداری‌ را هم از دوران کرونا شروع کرده بودم، امسال نوشتن رمان تمام شود.

او در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره موضوعی که در ارتباط با «زنگ سینما» در مدارس در شورای عالی سینما مطرح کرده است، بیان کرد:‌ این باور و اعتقاد من است که اختصاص دادن یکی از زنگ‌ها و کلاس‌های درسی مدارس به سینما راهی است تا دانش‌آموزان متوجه مسئله‌ای به نام “تحلیل” شوند تا یاد بگیرند مسائل را چگونه تجزیه و تحلیل کنند. به نظرم باید یک ساعت درسی به نام زنگ سینما یا هر اسم دیگری در برنامه آموزشی مدارس وجود داشته باشد تا بچه‌ها و معلم‌ها کنار هم فیلم ببینند و بعد آن را تجزیه و تحلیل کنند. اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً فیلم‌های بیشتر و بهتری برای این قشر سنی ساخته خواهد شد.

این فیلمساز که عضو مرکز بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان (سیفژ) نیز هست، ادامه داد: درس سینما بسیار مهم ست از این جهت که به بچه‌ها در مواجهه با مسائل مختلف نگاه و ایده می‌دهد. این نگاه جستجوگر در سینما علاوه براینکه وجوه تربیتی و آموزشی برای بچه‌ها دارد، به دانش‌آموزان بسیار کمک خواهد کرد چون درس سینما می‌تواند درس زندگی باشد؛ همه ما زندگی کردن را از مدرسه یاد می‌گیریم و به همین دلیل برقراری این واحد درسی اهمیت و کارکرد زیادی دارد.

درخشنده درباره اینکه اگر قرار بر راه‌اندازی زنگ سینما در مدارس باشد «محتوا» به لحاظ کمی و کیفی مهم خواهد بود، گفت:‌ قطعا همینطور است در صورتی که در این سال‌ها فیلم‌های مرتبط با سینمای کودک کم ساخته شده است اما وقتی ببینیم نیاز یک جامعه کودک و نوجوان این است که برای آن‌ها محتوا درست شود طبیعتاً همه بخش‌های مرتبط باید برنامه‌ریزی کنند و از مسئولین کشوری گرفته تا سازمان‌ها نهادها و بعد هم فیلمسازان فعال می‌شوند تا همانطور که همیشه بهترین سینمای ما، سینمای کودک بوده و در بعضی دوره‌ها با همین سینمای کودک در دنیا شهرت پیدا کردیم، در این دوران هم برای دانش‌آموزان با برنامه و اهدافی جدید فیلم بسازیم.

کارگردان فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» تاکید کرد: این کار حتما به پژوهش نیاز دارد و باید فیلم‌هایی ساخته شود که در تمام مدارس نمایش داده شوند. این کار در کنار بخش آموزشی و تربیتی به بار اقتصادی سینمای کودک نیز کمک خواهد کرد. البته مهمترین نگاه من برای برقراری «زنگ سینما» بحث آموزشی و تربیتی و روانشناختی آن است چون در این زمان نیاز داریم که این بحث‌ها جدی گرفته شوند. باید جستجوگری و تفکر را برای بچه‌ها در از دوران دبستان نهادینه کنیم و امیدوارم این مسئله از سوی آموزش و پرورش جدی گرفته شود.

درخشنده در پایان اضافه کرد: این چرخه باید بین خانه و مدرسه ادامه پیدا کند چرا که نگاه آن به آینده است. آینده برای برای هر کشوری معنا دارد و نمی‌توان سَرسَری با آن برخورد کرد. باید برای این آینده سازان کشور برنامه‌ریزی درستی انجام داد تا مسائل زیادی را یاد بگیرند که در این کار نقش معلمان نیز را نمی‌توان نادیده گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی رحیمیان رهبر ارکستر ملی ایران شد


با حکم مدیرعامل بنیاد رودکی، علی رحیمیان رهبر دائم ارکستر ملی ایران شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی رحیمیان» رهبر دائم ارکستر ملی ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم مدیرعامل بنیاد رودکی، علی رحیمیان رهبر دائم ارکستر ملی ایران شد.

به گزارش سینماپرس، با تقدیم حکمی از سوی مهدی سالم مدیر عامل بنیاد رودکی، علی رحیمیان به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران معرفی شد.

در متن این حکم آمده است:

«نظر به دانش، تجربه و پیشینه ارزشمند جنابعالی در همکاری با ارکستر ملی و با امعان نظر به پیشنهاد اعضای محترم شورای هنری ارکستر، به موجب این حکم به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از درگاه پروردگار یکتا و با برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و رهبری اجراها، ضبط‌ها و تمرینات ارکستر در چهارچوب برنامه‌های مصوب، معرفی و پیشنهاد رهبران میهمان، پیشنهاد رپرتوار اجرایی به شورای هنری، تلاش در جهت ارتقای دانش و مهارت‌های فنی نوازندگان بوسیلۀ تعیین رپرتوارهای تمرینی مناسب، رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب بنیاد رودکی و سایر وظایف ذکر شده در اساسنامه بتوانید منشاء خدمات شایان و دوران پرثمری برای این ارکستر باشید. ارکستر ملی ایران از سابقه طولانی و اعتبار والایی در ساختار هنری کشور برخوردار است، امیدوارم با مساعی ارزشمند جنابعالی و هم‌افزایی هنرمندان و نوازندگان گرامی، درخشش بیشتر این ارکستر را نظاره نماییم. توفیق روزافزون شما را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.»

همایون رحیمیان، موسیقیدان، نوازنده ویلن، مدرس دانشگاه، آهنگساز و رهبر ارکستر دارای نشان درجه یک هنری (دکترا) از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

از سوابق وی می‌توان به کنسرت مایستر ارکستر ملی ایران، نوازنده اول ارکستر مجلسی سازمان صدا و سیما، کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و ارکستر سمفونیک تهران، رهبری ارکستر ملی ایران، عضو ارشد شورای کارشناسی واحد موسیقی و شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما و آهنگسازی بیش از صد قطعه موسیقایی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اظهارنظر وزیر ارشاد درباره «کسی که به قوانین احترام نگذارد»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر کس به قوانین جمهوری اسلامی احترام نگذارد طبیعتا نمی‌تواند در حوزه‌های قانونی فعالیت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از جاماندن سینمای ایران تا توبیخ برخی مجریان صداوسیما


تاکید پوران درخشنده بر راه‌اندازی زنگ سینما، معرفی داوران جشنواره فیلم کودک، جا ماندن سینمای ایران از جوایز آسیاپاسیفیک، طرح یک ادعا درباره کپی بودن «پوست شیر»، توبیخ برخی مجریان صداوسیما، اظهارنظر وزیر ارشاد درباره «کسی که به قوانین احترام نگذارد»، معرفی دبیران جشنواره تجسمی فجر، انتخاب رهبر ارکستر ملی ایران، کاوش هفت محوطه باستانی مازندران، کشفی بزرگ در یک غار و افشای رازهای ملکه مصر از اخبار فرهنگی هنری ۱۲ مهرماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۱۴ عنوان اثر مستند در «جشنواره فیلم کوتاه تهران» قطعی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسامی اعضای هیات انتخاب و داوری بخش مستند و همچنین عناوین آثار این بخش از جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

به گزارش سینماپرس، فرود عوض‌پور، لقمان خالدی، محسن یزدی، آرش لاهوتی و علیرضا دهقان مسئولیت انتخاب و داوری فیلم‌های کوتاه مستند چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را بر عهده دارند.

همچنین عناوین آثار مستند راه‌یافته به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

عناوین فیلم‌های کوتاه مستند راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به ترتیب حروف الفبا و به شرح زیر اعلام شد:

«تا بادها، یادها را نبرند» به کارگردانی احمد صراف یزد از یزد

«چوپان راستگو» به کارگردانی محمدصادق عالی شواندی از تهران

«دارتاش» به کارگردانی خلیل صحراگرد از مریوان

«دیواره‌های مرز» به کارگردانی فاطمه مرزبانی از سنندج

«سایه سلطان» به کارگردانی هادی شریعتی از تهران

«شکوه زاگرس» به کارگردانی بهنام رضایی از شیراز

«فیدوس» به کارگردانی ایمان مصطفائی از آبادان

«من کدا هستم» به کارگردانی فرح زارع از تهران

«مه لقا» به کارگردانی مریم جمالی از تهران

«میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی از مشهد

«ناهاتاک» به کارگردانی سعید افسر از اصفهان

همچنین سه فیلم کوتاه مستند زیر از سه جشنواره منطقه‌ای «ایساتیس»، «خلیج فارس» و «دنا» به طور مستقیم به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردند که به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

«دفک» به کارگردانی بهنام بی رم وند از بروجرد (تندیس بهترین فیلم مستند از شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا)
«رؤیای یک اسب» به کارگردانی مرجان خسروی از شهرکرد (تندیس بهترین فیلم مستند از شصت و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس)

«مانلی» به کارگردانی جابر قربانی از ساری (تندیس بهترین فیلم مستند از شصت و ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان خلیج فارس-بوشهر)

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انسان‌های نخستین که با الهام از نظامی از گور برخاستند


شهلا آرمین، هنرمند بداهه‌ها بود. می‌ایستاد رو به بوم و بر آن نقش‌هایی می‌کشید که پایانشان نامشخص بود. نقش شجاعت و صداقت را می‌توان در آثار او دید که بر روی سنگ‌های بدون فرم تا بومی بدون طرح اولیه کشیده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع