ویژهنامه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران منتشر شد
ویژهنامه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران که دربرگیرنده اخبار، اطلاعات و گزارش آماری مربوط به برگزاری این رویداد هنری است، منتشر شد.
ویژهنامه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران که دربرگیرنده اخبار، اطلاعات و گزارش آماری مربوط به برگزاری این رویداد هنری است، منتشر شد.
مرتضی ممیز، طراح بسیاری از نشانهای شناختهشده ایران است. یکی از این لوگوها را میتوان نشان استاندارد دانست که در سال ۱۴۰۱ فراز و نشیبهایی را طی کرد و با وجود ۳۷ سال سکون و انتقال حس اطمینان و آرامش، بازهای پرحاشیه را پشت سر گذاشت. اما طراحی ابتدایی این لوگو از کجا آمد و چگونه به نقطه کنونی رسید؟
حسن سیرانی استاد دانشگاه و کارآفرین و داور برنامه میدون روی آنتن تلویزیون در بخشی از صحبتهای خود به عدهای از بلاگرهای اینستاگرامی که از کودکان خود به منظور کسب درآمد سوءاستفاده میکنند گفت: خانمی که کودکتان را ابزار درآمد میکنید کودک کار فقط آن نیست که در کوچه و خیابان شیشه پاک میکند! تو کودک کار داری! تو کسی هستی که داری از کودکت سوءاستفاده میکنی!…
سینماپرس: آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر تا پایان روز جمعه ۲۱ مهر سال ۱۴۰۲ مشخص شد.
به گزارش سینماپرس، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر تا پایان روز جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.
نمایش «پدر» به کارگردانی آروند دشتآرای که از روز ۱۷ مهر در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده با مجموع ۵ اجرا و میزبانی از ۲ هزار و ۸۷۴ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) ۴۳۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان فروش داشته است.
نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی میترا علویطلب نیز که اجرای خود را از ۱۹ مهر در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۳ اجرا و جلب ۳۵۳ تماشاگر، توانست به فروش معادل ۲۶ میلیون و ۱۶ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «تلهوزیون» به کارگردانی الهه پورجمشید نیز که اجرای خود را از روز ۲۱ مهر در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرد، با ۱ اجرا توانست ۹۲ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروشی معادل ۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» به کارگردانی محمدهادی عطایی از روز پنجشنبه ۲۰ مهر در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان به صحنه رفت و با مجموع ۲ اجرا، توانست ۱۰۸ تماشاگر را به سالن بکشاند و به فروشی معادل ۷ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان به اجرای خود ادامه دهد.
همچنین نمایش «آوینیون» به کارگردانی حسن معینی که از روز جمعه ۳ شهریور در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده بود، با مجموع ۳۷ اجرا، توانست ۲ هزار و ۲۳۷ تماشاگر جلب کند و با فروشی معادل ۱۹۰ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان به اجرای خود پایان دهد.
نمایش «تفنگهای کارار» نیز که از روز ۲۶ شهریور در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان روی صحنه رفته بود، تا روز جمعه ۲۱ مهر با ۲۳ اجرا و جذب ۵۶۱ تماشاگر توانست به فروش ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان دست پیدا کند و به اجرای خود پایان دهد.
نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران (از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه) با عنوان «طلایهداران خطه خط»، شنبه ۲۲ مهرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.
سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «بچههای ادیب» با حال و هوای مدرسه و مسائل پیرامون دانشآموزان از امروز از شبکه دو سیما بازپخش میشود.
به گزارش سینماپرس، این سریال روایتگر داستانهایی در یک مدرسه به نام «ادیب» است که هر روز با بُروز داستانی، شاهد اتفاقات جدید بین دانشآموزان مدرسه خواهیم بود.
«بچههای ادیب» تولید گروه کودک و نوجوان شبکه دو در سالهای ۷۸ و ۷۹ بود که آخرین بار سال ۹۴ از شبکه دو پخش شده بود.
در این مجموعه هنرمندانی همچون بهزاد خداویسی، روحالله مفیدی، محمد کاظمی، ابراهیم فرخ منش، احمد میرفخرایی، احمد تاچهبندها و جمعی از بازیگران نوجوان به ایفای نقش پرداختهاند.
برخی از عوامل که با این مجموعه همکاری داشتند عبارتند از: کامبوزیا پرتوی (نویسنده فیلمنامه)، مجید نوراللهپور (مدیر تصویربرداری)، محمد حبیبی (صدابرداری، صداگذاری و میکس)، احمد ابراهیمی (نورپرداز)، نسرین غلامی (طراح صحنه و لباس)، مرتضی متولی، کامبیز حریری (تدوین) و محمد کاظمی (مدیر تولید).
مجموعه «بچههای ادیب» به تهیهکنندگی و کارگردانی مرتضی متولی در ۱۴ قسمت از امروز شنبه، ۲۲ مهر هرروز ساعت ۱۵ از شبکه دو پخش خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای ارکستر سمفونیک ملی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به برگزاری ۱۶۰۰ کنسرت در سال گذشته، گفت: تروریسم رسانهای با تلاش اهالی فرهنگ و هنر ناکام ماند.
سینماپرس: طی هفته گذشته وضعیت گیشه سینماها بسیار بغرنج بود به نحوی که مجموع سهم ۹ فیلم از ۱۶ فیلم در حال اکران، کمتر از هزار نفر مخاطب بود!
به گزارش سینماپرس «بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان با فروش ۱۰ قطعه بلیت کمترین میزان فروش هفته اخیر را به خود اختصاص داد؛ «ستون ۱۴» امیرحسین همتی با فروش ۲۳ قطعه بلیت دومین فیلم کم مخاطب هفته شد و «ارثیه فامیلی» حامد رضی با ۴۳ نفر مخاطب رتبه سومین فیلم کم فروش هفته را به خود اختصاص داد.
به استناد آمار ارائه شده در سایت سمفا تا ساعت ۲۳:۵۵ جمعه بیست و یکم مهرماه «دست انداز» کمال تبریزی تنها ۶۳ مخاطب داشت و «نگهبان شب» سیدرضا میرکریمی ۶۸ قطعه بلیت فروخت و «بعد از رفتن» رضا نجاتی به ۷۱ مخاطب بسنده کرد!
«عروسی مردم» مجید توکلی تنها ۱۱۶ مخاطب در سراسر کشور داشت و «اخت الرضا» سیدمجتبی طباطبایی نیز ۱۳۹ نفر را به سالن های سینما کشاند! در راستای استمرار رکود و رخوت در گیشه سینماها «کت چرمی» تنها ۱۶۷ مخاطب داشت و «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش به داشتن تنها ۳۳۷ تماشاگر بسنده کرد!
بر اساس این گزارش «آخرین تولد» نوید محمودی ۵۳۷ تماشاگر داشت، «شماره ۱۰» حمید زرگرنژاد ۱۱۱۹ قطعه بلیت فروخت و «مصلحت» حسین دارایی نیز نتوانست بیش از ۱۴۴۷ مخاطب را رهسپار سالن های سینما کند.
«ستاره بازی» هاتف علیمردانی ۱۵۵۴ مخاطب داشت و «زنبور کارگر» افشین صادقی تنها ۱۷۶۰ قطعه بلیت فروخت و «بی مادر» سیدمرتضی فاطمی نیز تنها توانست ۱۹۸۳ نفر را به سالن های سینما بکشاند؛ بر این اساس طی هفته گذشته ۱۶ فیلم سینمایی در حال اکران به طور کلی کمتر از ۹۵۰۰ نفر مخاطب داشتند یعنی به صورت میانگین سهم هر فیلم کمتر از ۵۹۰ نفر مخاطب است که این رقم با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور هیچ محسوب می شود!
از سوی دیگر «هتل» با حدود ۳۱۳ هزار نفر مخاطب رتبه اول جدول فروش را از آن خود کرد و انیمیشن «بچه زرنگ» با حدود ۱۰۹ هزار مخاطب در رتبه دوم جدول فروش هفتگی ایستاد و «فسیل» کریم امینی با ۵۱ هزار مخاطب رتبه سوم جدول فروش را از آن خود نمود. فیلم های سینمایی «شهر هرت» با حدود ۲۹ هزار مخاطب، «گیج گاه» با حدود ۲۶ هزار تماشاگر، «نارگیل ۲» با میزان تقریبی ۱۹ هزار تماشاگر به ترتیب رتبه های چهارم تا ششم جدول فروش هفتگی را از آن خود کردند.
یکی از خوانندگان دهه ۶۰ که چند سالی است کمکار شده است، درباره کمکاری خود و همدورهایهایش گفت: «ما در این سالها هیچ گاه نرفتیم. ما را کنار گذاشتند. اگر از ما حمایت می شد حتی اندک، فضای موسیقی امروز این گونه نبود. من هم زمانی در تالار وحدت یا سعدآباد روی صحنه رفتم و همه بلیتهایم به فروش میرفت. آن زمان ما را حمایت میکردند و الآن نمیکنند. این وضع تنها برای ما نیست؛ برای بسیاری دیگر هم هست.»
سینماپرس: مرتضی آتش زمزم کارگردان سینما که با فیلم «قهرمان من» در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک حضور دارد گفت: «قهرمان من» به تلخ ترین موضوع قرن یعنی کرونا و معضلات ناشی از آن می پردازد.
کارگردان فیلم «قهرمان من» در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه آیا خودتان معتقد نیستید که فیلم شما برای حضور در جشنواره فیلم سالمند یا دراماتیک مناسب تر بود و با توجه به تلخی بسیارش جایی در جشنواره فیلم کودک نداشت؟ گفت: «قهرمان من» فیلم خانواده است و قطعا خانواده ها می توانند مخاطبان این فیلم باشند.
آتش زمزم در پاسخ به این سوأل که مولفه های سینمای کودک از نظر شما چیست و آیا نباید کار مختص کودک را از فیلم های خانوادگی به صورت مجزا ارزیابی کرد؟ اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم ما به موضوع تلخ قرن نگاه کردیم! فیلم از یک نگاه بچه و تأثیرات کرونا بر بچه های کادر درمان روایت می شود. من در اوایل کرونا در خصوص این بیماری مستندسازی کردم و از نزدیک شاهد فشار شدید بر روی کادر درمان بودم. من می دیدیم که کادر درمذن به خانه های شان نمی رفتند تا بچه های شان کرونا نگیرند. این اتفاق برای من کاملا دراماتیک بود و از نظر من این فیلم یک اثر کاملا کودکانه است!
این سینماگر در خصوص اینکه چرا سال ها است خبری از فانتزی، رنگ، شادی و جذابیت فیلم های دوران طلایی سینمای کودک نیست و در عوض تلخی در فیلم ها حاکم شده است متذکر شد: بنده خودم قطعا به سینمای آن دوران علاقمند هستم اما قرار نیست همه فیلم های کودک شاد و فانتزی باشند.
وی ادامه داد: من معتقدم باید یک تناسبی برقرار باشد؛ یعنی اگر ۵ تا فیلم کودک فانتزی شاد ساخته می شود یک فیلم هم در حال و هوای کار ما باشد. به هر صورت ما در این سینما در دهه ۷۰ فیلم های شادی را شاهد بودیم که امثال ایرج طهماسب، حمی جبلی، مرضیه برومند و… بر اساس ذائقه کودکان آن را ساخته بودند.
آتش زمزم خاطرنشان کرد: به هر صورت من «قهرمان من» را برای دلم ساختم و با سنگ اندازی مسئولان وقت در سال ۹۹ مواجه شدم؛ من دو عزیز را به دلیل کرونا از دست دادم و در آن روزگار احساسی بودم؛ بهتر است بگویم این کار را برای دل خودم ساختم.
وی تأکید کرد: من خودم دو بچه دارم و کودکان را می شناسم و بر همین اساس سعی کردم فضا شاد باشد اما از سوی دیگر می خواستم این فیلم تلنگری باشد برای خودم و دیگران و این فیلم به مثابه یک آلارم بماند!
این کارگردان در خاتمه این گفتگو افزود: ما در این فیلم فضاهای شاد را هم شاهدیم مثلا رابطه پدربزرگ و بچه خوب درآمده بود. اگر بخواهیم بزن و بشکن راه بیندازیم سری دوزی می شود. این را هم بدانید که من اگر کار اجتماعی می کردم راحت تر بود اما ذات موضوع تلخ است و نمی توان برای مرگ فیلم شاد ساخت! به هر صورت «قهرمان من» ادای احترام به کادر درمان است.