X

بایگانی مهر 24, 1402

دفتر سینمایی

در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه «سید خندان» گفت: ما در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم و سعی کرده‌ایم از قالب‌های جدید و بعضاً کمتر توجه شده برای خنداندن مخاطب استفاده کنیم. سعی کردیم اگر مطلب طنزی برای بیان در برنامه آماده کردیم، آن مطلب حائز ارزش و معنا باشد و باری به هر جهت نباشد.

به گزارش سینماپرس، فصل اول برنامه طنز «سید خندان» در ۵۰ قسمت همزمان با نوروز سال جاری هرشب ساعت ۲۳ از قاب شبکه دو سیما پخش شد. هنرمندانی در حوزه‌های شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه و سرود و… در این برنامه حضور داشتند و در هر قسمت گفت‌وگویی درباره موضوع برنامه با چهره‌هایی که در حوزه مورد نظر تجربه داشتند، صورت پذیرفت.

همچنین در هر قسمت از برنامه تماشاگرانی در استودیو حضور داشتند و به صورت تعاملی در سرگرمی‌های ویژه همچون مسابقات و… شرکت می‌کردند. حالا قرار است تولید فصل دوم برنامه «سیدخندان» در ۸۰ قسمت به تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی‌راد و سردبیری و اجرای محمدرضا شهبازی به زودی از شبکه دو آغاز شود.

یک برنامه مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی

محمدحسین بزرگی‌راد، تهیه‌کننده برنامه طنز شبانگاهی «سید خندان» معتقد است طراحی یک برنامه شاد و مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی از اهداف سازندگان «سید خندان» بوده و در همین راستا واکنش‌های مثبتی از سوی مخاطبان دریافت کرده است. او در همین خصوص بیان کرد: از آنجایی که بنایمان طراحی یک برنامه شاد و مفرح برای دورهمی‌های خانوادگی بود، خانواده‌های عزیز واکنش‌های مثبت و خوبی داشتند. البته در فصل اول کاستی‌های فراوانی وجود داشت، که ان‌شاء‌الله در فصل جدید این موارد رفع خواهد شد و بیش از گذشته خنده را بر لبان اعضای خانواده بزرگ ایران خواهیم آورد.

در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم

به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم

بزرگی‌راد ادامه داد: ما در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم و سعی کرده‌ایم از قالب‌های جدید و بعضاً کمتر توجه شده برای خنداندن مخاطب استفاده کنیم. سعی کردیم اگر مطلب طنزی برای بیان در برنامه آماده کردیم، آن مطلب حائز ارزش و معنا باشد و باری به هر جهت نباشد. در شعر، استندآپ، خاطره‌گویی، نمایش و همه بخش‌های برنامه توجه به مبانی و آنچه ما آن را معنا تعریف می‌کنیم وجود داشته باشد.

رکن اصلی «سید خندان» وجود تماشاگران است

تهیه‌کننده «سید خندان» درباره حضور تماشاگران در برنامه و ظرفیت استفاده از آنان در روند برنامه‌سازی توضیح داد: رکن اصلی برنامه «سید خندان» وجود تماشاگران به عنوان مهمانان و مخاطبان اصلی است. ما در فصل دوم بیشتر از گذشته به این اصل پایبند خواهیم بود و در طراحی‌هایمان سعی کردیم از خانواده‌ها صرفاً به عنوان تماشاچی استفاده نکنیم؛ بلکه آنان بازیگران اصلی و به اصطلاح مهمانان برنامه تلقی می‌شوند. لذا در بخش خاطره‌گویی و بخش‌های دیگر فصل جدید به طراحی‌های جدیدی در رسیدن به اهداف مذکور فکر کرده‌ایم.

در «سید خندان» به دنبال خنداندن به هر قیمتی نیستیم

خاطره‌گویی و نمایش دو بخش اصلی فصل جدید است

او همچنین در خصوص ویژگی‌های فصل جدید «سید خندان» نیز گفت: خاطره‌گویی و نمایش دو بخش اصلی فصل جدید است، که مورد توجه مخاطبین در فصل قبل قرار گرفته بودند. شکل اجرای مسابقه در این فصل تغییر کرده و از ظرفیت‌های دیگری برای این بخش استفاده خواهیم کرد. بخشی تحت عنوان بک استیج خواهیم داشت، که فراتر از بک استیج‌های مرسوم در این مدل برنامه‌ها خواهد بود و از ظرفیت خانواده‌ها بیشتر از گذشته استفاده خواهد شد. ما بخشی به نام تلنت و استعدادیابی در حوزه‌های مذکور خواهیم داشت، که ممکن است در نیمه فصل جدید وارد بحث‌های عملیاتی آن شویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خورشید را هرگز ندیده اما نقاشی کرد! + عکس


چشمانش باز است اما آنچه می‌بیند متفاوت است. تنها او و به قول خودش، «هم‌چشمانش» آنچه را می‌بینند که او می‌بیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کلنل» از ۲۵ مهر ماه روی صحنه می‌رود


کنسرت نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری از ۲۵ مهر اجرای عمومی خود را در تالار وحدت آغاز می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توزیع مبلغ ۱۸۰ میلیاردی به حساب دفاتر «انجمن سینمای جوان» نیاز به تحقیقات کارشناسی و پژوهشی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرید فرخنده کیش گفت: ما در برخی استان ها دفاتر زیادی داریم مثلاً در همدان و خراسان دفاتر انجمن بیشتر است و این باعث می شود برخی استان ها سهم بیشتری داشته باشند.

فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان و تهیه کننده سینما در پی اعلام اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان برای ۵۸ دفتر فعال سینمای جوان در سراسر کشور گفت: توزیع مبلغ ۱۸۰ میلیاردی به حساب دفاتر انجمن سینمای جوان نیاز به تحقیقات کارشناسی و پژوهشی دارد؛ به عنوان مثال ما در برخی استان ها دفاتر زیادی داریم مثلاً در همدان و خراسان دفاتر انجمن بیشتر است و این باعث می شود برخی استان ها سهم بیشتری داشته باشند.

این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی با گرایش مدیریت استراتژیک در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم مدیران باید ببینند هر استان چقدر نیروی سینمایی فعال دارد و نقش مدیران آن ها تاکنون چه بوده است. بر اساس مدیریت اجرایی که مدیران دفاتر در رابطه با جذب بچه ها و ایجاد فضای مناسب برای آن ها داشته اند بودجه ها باید تقسیم شود.

تهیه کننده مستندهای «نفس بی ریه» و «دقیقه ۵۵» تأکید کرد: این اتفاق که این مبلغ به حساب مرکزی انجمن واریز نمی شود خوب است چرا که همیشه اینطور مبالغ یک ریزش هایی دارد و در سیستم اداری شاهد ریزش بودجه هستیم.

فرخنده کیش متذکر شد: البته نحوه توزیع این بودجه و سهم تعیین شده برای هر دفتر هم بسیار مهم است؛ بنده معتقدم تقسیم سرانه روش مناسبی نیست اما بهتر از این است که مبالغ به حساب مرکزی انجمن واریز شود و از اینجا بخواهد توزیع شود!

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: آقای خزاعی فردی است که در دامان انجمن سینمای جوانان ایران رشد کرده و بزرگ شده و خوشبختانه یکی از معدود آدم هایی است که مسیر را به خوبی می شناسد و این فرصتی است برای مجموعه ارشاد که یک مدیرش بتواند مسیر جدیدی را برای سینمای جوان تعریف کند.

به گزارش سینماپرس، «فرید فرخنده کیش» از جمله مدیرعاملان موفق انجمن سینمای جوان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود مواردی همچون سرپرستی واحد تحقیقات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، معاونت تحقیقات و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، معاونت آموزش و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دبیری جشنواره امام رضا (ع) و مدیریت آماده سازی و چاپ و توزیع کتاب‌های درسی، مدیریت برنامه‌ریزی گروه هنر فنی ومشاور مدیرعامل در امور فرهنگی هنری و… را تجربه نموده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با برگزاری کنسرت علیرضا قربانی موافق بودیم/ناهماهنگی‌های اداری مانع برگزاری کنسرت شد


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره با برگزاری کنسرت علیرضا قربانی موافق بود، گفت: مجوز اولیه برگزاری کنسرت در اصفهان از سوی این اداره کل صادرشده بود، اما در مراحل بعدی و به دلیل ناهماهنگی‌های ایجادشده که به سایر ادارات برمی‌گردد، مجوز نهایی صادر نشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان در حال دق کردن هستند و مدیران «خانه سینما» به اموری می‌پردازند که هیچ نفعی برای سینما و سینماگران ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هما خاکپاش بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هنرمندان در حال دق کردن هستند و مدیران خانه سینما اصلاً به آن ها توجهی ندارند و به اموری می پردازند که هیچ نفعی برای سینما و سینماگران ندارد.

بازیگر فیلم های سینمایی «مادرم گیسو» و «ازدواج صورتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش کثیری از هنرمندان این روزها بیکار و خانه نشین شده اند؛ مدیران خانه سینما حتی از تأمین امنیت شغلی برای اهالی سینما عاجزند و این اتفاق باعث شده تا یک عده معدود به صورت مداوم در سینما مشغول به کار باشند و مانند مهره های شطرنج در صفحه سینما جا به جا شوند.

وی ادامه داد: نه فقط خانه سینما که هیچ نهاد و ارگانی به فکر ما نیست! گویی ما اصلاً وجود خارجی نداریم، اهمیت نداریم، بودن و نبودن مان فرقی نمی کند. این روزها بسیاری از چهره های مطرح سینما که سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و توسعه سینمای کشور صرف کرده در بستر بیماری هستند، برخی پول نان شب ندارند و برخی در تأمین اجاره منزل خود پریشان حالند اما افسوس و دریغ که این ها برای مسئولان خالی از اهمیت است.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه وقتی این نهاد عنوان «خانه» به خود داده باید مأمن و جان پناه سینماگران باشد اظهار داشت: افسوس که این ها فقط یک عنوان است؛ کدام خانه؟ کدام سینما؟ این ها یک سری کلمات است که به صورت زیبا پشت سر هم ردیف شده اند! آنچه مهم است اینکه ما هیچ حمایتی نمی شویم و در این روزگار وانفسا رسماً به حال خود رها شده ایم و هیچ آینده روشنی جلوی روی خود نمی بینیم.

خاکپاش تصریح کرد: بنده شخصاً هیچ امیدی به آینده ندارم! ما باید با چه امیدی زندگی کنیم وقتی حتی یک بازنشستگی ساده نداریم و سال ها به صورت قراردادی کار کردیم؟ بدتر از همه اینکه مردم تصور می کنند ما زندگی های فوق لاکچری داریم و نمی دانند دست های مان خالی است. واقعاً کسی از خود سوأل کرده که بنده نوعی چرا باید این روزها از بیکاری مجبور شوم به بلاگری و تبلیغات در فضای مجازی رو بیاورم؟

بازیگر سریال های تلویزیونی «مردان آنجلس» و «آینه عبرت» خاطرنشان کرد: مدیران خانه سینما حتی همت این را نداشتند که در روز ملی سینما یک تماس یک دقیقه ای با سینماگران بگیرند و حال آن ها را بپرسند. البته این هم توقع بی جایی است چرا که ما در زمانه ای زیست می کنیم که آن ها حتی حاضر به پاسخگویی تماس ها و درخواست های ما هم نیستند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال بنده حدود ۶ ماه است که درخواست وامی حدود ۳۰ میلیون تومان به خانه سینما داده ام اما هنوز هیچ جوابی به بنده داده نشده؛ این اتفاق در حالی است که ما در شرایط بدی روزگار می گذرانیم. شاید کسی باور نکند که من مجبور شدم طلاهایم را بفروشم تا بتوانم اجاره خانه ام را پرداخت کنم. یک وام ناچیز ۲۰-۳۰ میلیون تومانی دیگر چه چیزی است که حتی آن را هم از ما دریغ می کنند؟

خاکپاش تأکید کرد: بقیه نهادها وضعیتی بدتر از خانه سینما دارند؛ به عنوان مثال صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان کدام حمایت را از ما دارد؟ چه کاری برای ما انجام داده و چه قدیمی در راستای بهبود وضعیت زندگی ما برداشته است؟

وی در پایان این گفتگو افزود: من فقط می خواهم به جوانانی که عشق سینما دارند بگویم کار در سینما هیچ آینده ای ندارد. بنده همین اواخر ۳ کارتن لوح تقدیر و چند کیلو برگه قراردادهایم را بیرون گذاشتم این ها حاصل یک عمر زحمت من بود که به هیچ دردی نخورد و اگر همه آن ها را در یک دکان می بردم به من حتی یک سطل ماست هم نمی دادند.

به گزارش سینماپرس، هما خاکپاش بازیگر پیشکسوت و با سابقه کشورمان بوده که از دهه ۶۰ تا کنون در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی فراوانی به ایفای نقش پرداخته است. او بازیگری را از دوران جوانی آغاز کرد و تا به امروز توانسته در سریال‌ها و فیلم‌های بسیار زیادی بازی کند. البته حضور هما خاکپاش در طی سال‌های اخیر بسیار کم رنگ شده است و خودش دلیل آن را باند بازی شدن سینما و تلویزیون می‌داند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس دیده‌نشده از داریوش مهرجویی و خسرو شکیبایی


خط افق، در میانه تصویر قرار گرفته و آرامشِ خواب ابدی را که در نهایت آدمیزاد را در آغوش می‌کشد یادآوری می‌کند. آن دو ایستاده، سر بر شانه یکدیگر تکیه داده‌ و به افق می‌نگرند؛ در این میان رفاقت و اطمینانی نهفته شده که نفس آمیزاد را حبس می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شیطان وجود ندارد» عنوان‌دار بهترین فیلم «جشنواره لندن ۲۰۲۳» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی برنده بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن شد.

به گزارش سینماپرس، به نقل از اسکرین دیلی، شب پیش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لندن ۲۰۲۳، فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی به عنوان بهترین فیلم بخش رقابتی رسمی جشنواره انتخاب شد.

این فیلم که ماه پیش در بخش رقابتی ونیز جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کرد، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که برای حفظ اصول و یکپارچگی دنیای طبیعی خود با ساخت یک مکان جدید نزدیک روستایشان مبارزه می‌کنند.

هیات داوران در بیانیه رسمی خود در مورد انتخاب «شیطان وجود ندارد» به عنوان بهترین فیلم گفت: درام هاماگوچی ظریف و سینمایی است و از نقش‌آفرینی کاملاً واقعی بهره برده است. هم پرتره‌ای غنایی از خانواده و جامعه ارایه می‌کند و هم ملاحظات ظریفی از اخلاق توسعه سرزمین دارد و در دل یک رقابت قوی، هیات داوران ما به اتفاق آرا آن را برگزیدند.

هاماگوچی درباره این انتخاب ضمن اینکه گفت از شنیدن انتخابش خوشحال و شگفت‌زده شده و سپاسگزاری کرد، از همه دست‌اندرکاران، به ویژه بازیگران و عواملی که پشت صحنه زحمت کشیدند هم تشکر کرد و به ویژه از ایکو ایشیباشی برای مشارکتش در موسیقی فیلمش یاد کرد و گفت: او علاوه بر خلق موسیقی فیلم «ماشین مرا بران»، ایده این فیلم را نیز ارایه کرد. من معتقدم موسیقی او نقش مهمی در تکمیل این فیلم ایفا کرد و به آن کمک کرد تا چنین نقدهای خوبی را دریافت کند.

«بهشت در حال سوختن است» ساخته میکا گوستافسون در بخش رقابتی اولین فیلم بلند جایزه اصلی (ساترلند) را دریافت کرد. این فیلم هم که اولین بار در بخش افق‌های ونیز به نمایش درآمد، محصول مشترک سوئد، ایتالیا، دانمارک و فنلاند است و داستان ۳ خواهر را تصویر می‌کند که با مادرشان مشکل دارند.

«خداحافظ طبریه» لینا سوآلم که کاوشی در ارتباط او با مادرش است، در بخش رقابتی مستند جایزه اصلی (گریرسون) را به خانه برد. سوآلم، فیلمساز فرانسوی-فلسطینی-الجزایری، از هیات داوران برای بها دادن به داستان زنان فلسطینی تشکر کرد و گفت: داستان‌های این زنان تاریخ مردمی است که از هویت خود محروم شده‌اند و همیشه مجبورند خود را از نو بسازند. ما با سخنان خود با محو کردن آن‌ها مبارزه می‌کنیم. می‌خواستم داستان‌هایشان را قبل از ناپدید شدنشان بگویم تا تصاویر دنیایی را حفظ کنم که به سرعت در حال ناپدید شدن است.

سوآلم با اشاره به درگیری کنونی غزه گفت: در زمانی که احساس می‌کنیم دیده نمی‌شویم و بیش از همیشه انگ می‌خوریم، در زمانی که نمی‌دانیم فردا چگونه خواهد بود، فیلم‌های ما همیشه وجود خواهند داشت تا ما را به یاد آورند.

وی توضیح مستقیمی درباره وقایع جاری نداد.

این فیلم که اولین بار در جشنواره فیلم ونیز دیده شد، نماینده فلسطین در رقابت اسکار بین‌المللی امسال هم هست.

در بخش بهترین فیلم کوتاه هم «بایگانی: نیجریه‌های عجیب» به کارگردانی سیمیسولائولووا آکانده به عنوان برنده انتخاب شد.

هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره لندن به ریاست آمات اسکالانته فیلمساز مکزیکی (در بخش رقابتی رسمی)، راین آلن میلر کارگردان (اولین فیلم بلند)، روبیکا شاه (مستند) و شارلوت ریگان کارگردان (فیلم کوتاه) به انتخاب برترین‌های هر بخش پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار ۲۰ هنرمند با رویکرد هنر و میراث افتتاح خواهد شد


نمایشگاه گروهی ۲۰ هنرمند با رویکرد هنر و میراث فرهنگی پنجشنبه افتتاح خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستور ویژه رییس‌جمهور برای بررسی قتل «داریوش مهرجویی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سخنگوی دولت از دستور ویژه رییس‌جمهور به بخش‌های انتظامی و امنیتی، برای بررسی قتل کارگردان نامدار کشورمان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، علی بهادری جهرمی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری ویژه و سریع حادثه قتل داریوش مهرجویی اظهار کرد: در جلسه روز گذشته هیأت دولت، وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون حادثه دلخراش قتل کارگردان مطرح کشور، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان و اقداماتی که طی ساعات اولیه انجام شده، گزارشی ارائه کردند.

وی افزود: پیرو این گزارش، رئیس‌جمهور ضمن عرض تسلیت به مناسبت فقدان این هنرمند برجسته به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور، به بخش‌های انتظامی و امنیتی دستور دادند با جدیت و سرعت مضاعف، موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نتایج اقدامات به مردم نیز اطلاع‌رسانی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع