X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

در هنرستان‌های خود باید تلاش کنیم جریان آموزش هنر را با حوزه تربیت پیوند و پرورش دهیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش ۱۵ هنرستان جدید هنرهای زیبا در دو سال فعالیت دولت سیزدهم به تعداد هنرستان‌های موجود در کشورگفت: وجود نزدیک به ۸ هزار هنرآموز و دانش‌آموز در این هنرستان‌ها مایه مسرت است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه -یکم مهر ماه- در آیین جشن «مهر هنر» همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و ۷۰ سالگی هنرستان‌های هنرهای زیبای تهران اظهار داشت: خدا را شاکریم که در جشن آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شاهد شور و نشاط، تعالی، رشد و پیشرفت کشور و در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به واسطه هنرستان‌های هنرهای زیبا در این جشن بزرگ سهیم هستیم.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر، ۱۵ هنرستان جدید به مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور افزوده شده و ما تلاش می‌کنیم در دو سال بعدی به وعده‌ای که ابتدای کار به دوست‌داران فرهنگ و هنر دادیم جامه عمل بپوشانیم و همه استان‌های کشور دستکم یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشته باشند. در این زمینه با درخواست‌های بسیاری در شهرهای مختلف مواجه هستیم که به دلیل نبود امکانات لازم، زمینه اجابت آن برای ما کمتر پیش می‌آید.

اسماعیلی با اشاره به قدمت بسیار بالای حوزه هنرستان‌های هنرهای زیبا در کشور اظهار داشت: مجموعه هنرستان هنرهای زیبای پسران(کمال‌الملک) یکی از مجموعه‌های هنری دیرپای شهر تهران است که آغاز هفتادمین سال تاسیس آن را جشن می‌گیریم.

وی با بیان این‌که با بازسازی این مجموعه، امکان افزایش جذب دانش‌آموز و هنرآموز جدید در آن فراهم شده که مایه مسرت و خوشحالی است گفت: این هنرستان به نام هنرمند نامی کشورمان استاد کمال‌الملک گره خورده که برای فرزندان ما و هنرآموزان این مجموعه، تنفس در مکانی که بزرگان فرهنگ و هنر کشور در آن زیست کرده‌اند، آموزش داده‌اند و آموزش گرفته‌اند یک فرصت مغتنم است. در مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا تا به امروز شخصیت‌های بزرگی را در اختیار جامعه فرهنگی و هنری کشور گذاشتیم؛ بزرگان کم‌نظیری که آثار فرهنگی – هنری بی نظیری را خلق کردند.

اسماعیلی با یادی از استاد مرحوم حبیب صابری که چند وقتی است دار فانی را وداع گفته، افزود: استاد صابری از همین مجموعه هنرهای زیبای بود که کار بزرگی را آماده کردند؛ نقاشی ۱۱۰ متری که هنوز هم رونمایی نشده و به زودی باید این کار را رونمایی کنیم.

وی گفت: در مجموعه هنرستان‌های سراسر کشور، شخصیت‌های بزرگی چون استاد فرشچیان مایه مباهات جامعه فرهنگی و هنری کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اظهار داشت: در مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در واقع یک جریان قوی هنر ملی را می‌بینیم. هنر ملی‌ای که تلفیقی هنرمندانه از هنر اسلامی و هنر ایرانی است که این دو با هم ترکیب شدند و امروز هنر ملی ما را پدید آوردند. این هنر ملی باید بر اساس یک نظریه زیباشناختی و زیباشناسی مبتنی بر حکمت، سنت و دیانت این سرزمین باشد. اگر در این مسیر حرکت نکنیم کژی‌هایی که همه ما نسبت به آن نگرانیم در حوزه هنر اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: حوزه آموزش و پرورش هنرمندان ما باید مبتنی بر حکمت، دیانت و سنت ایرانی باشد تا در نظریه زیباشناختی خود را نشان دهد. در این زمینه کارهای خوبی هم داریم. استاد محمدمهدی فولادوند از مفاخر بزرگ ایرانی، مترجم زبردست قرآنی است که در دهه ۴۰ اولین اثر خود را ارائه کردند. در هنرستان‌های خود باید تلاش کنیم جریان آموزش هنر را با حوزه تربیت پیوند و پرورش دهیم.

اسماعیلی گفت: ما با مجموعه‌های آزادی که فعالیت دارند و قابل احترام هم هستند تفاوت اساسی داریم. اینجا، اهتمام بر حوزه تربیت توام با آموزش و تعلیم همراه با تزکیه است. این شعارها باید رویکرد اصلی کار ما را در هنرستان هنرهای زیبا نشان دهد.

وی با بیان این‌که عدد نزدیک به ۸ هزار هنرجو در هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور مایه مسرت است افزود: با درخواست بسیار بالایی روبه رو هستیم. امیدواریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش زمینه‌های توسعه هر چه بیشتر در این زمینه فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این علاقه را در والدین هم می‌بینیم؛ طبق گزارش‌ها، والدین هنرآموزان این مجموعه (کمال‌الملک) در آماده‌سازی و تعمیرات هنرستان مشارکت داشتند و به زودی به این مجموعه صندلی‌های جدید هم اضافه می شود.

وی همچنین به کسب رتبه‌های برتر کنکور امسال توسط هنرآموزان هنرستان‌های هنرهای زیبا در گروه هنر اشاره کرد و گفت: این موفقیت که مایه خوشحالی است نشان می‌دهد که فرزندان ما در این هنرستان پیشتاز هستند.

اسماعیلی در عین حال با اشاره به اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد نظام استاد – شاگردی اظهار داشت: امسال، کار مهمی در آموزش‌های دانشگاهی در حوزه استاد – شاگردی انجام می‌دهیم. معتقد بودیم حوزه هنر صرفا نباید از طریق آموزش‌های ترمیک و دوره‌ای و با چند واحد درسی اتفاق بیفتد.

وی افزود: پیشکسوتان هنر در شورای هنر که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود پیشنهاد کردند نظام استاد – شاگردی را به عنوان نظام مختص هنر به رسمیت بشناسیم که مصوب و ابلاغ و به طور آزمایشی هم در دفترچه‌های کنکور ثبت شد. این کار در یکی از مراکز دانشگاهی آغاز شده و امید است آن را توسعه دهیم و کارهای آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر مبتنی بر نیازهای اصلی خود اتفاق بیفتد.

در ادامه مهدی رمضانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز با اشاره به ۹۸۷ هنر آموز در چهار هنرستان دختران و پسران گفت: این دانش‌آموزان با ۲۷۴ مدرس در استان فعالیت دارند که مدیریت این هنرستان‌ها توسط ۵۰ همکار ما انجام می‌شود.

وی افزود: در جهت حوزه تخصصی هنر موسیقی و هنرهای تجسمی، تولیدات آثار فاخر و تربیت نسل جدید هنرمند و متخصص رویکرد ما در این زمینه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عباس نقاش که بود؟


عباس نقـاش، پسر اصغر نقاش، از هنرمندان مطرح نگارگر در شیراز بود که طرح‌های گل و مرغ و ترنج او همچنان معروف است. آثار این هنرمند فقید سال‌هاست که بر سقف و در و دیوار مساجد و بقاع متبرک استان هنرپرور فارس می‌درخشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حاضر به ورود و مشارکت در تولید و ساخت آثار سینمایی فاخر که بتواند سیاست‌های اصلی ورزش و معرفی الگو داشته باشد هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر ورزش و جوانان از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران و ساخت آثار ورزشی حمایت کرد.

به گزارش سینماپرس، کیومرث هاشمی در اولین ملاقات پس از رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت موضوع فرهنگی با دست‌اندرکاران جشنواره فیلم‌های ورزشی که به‌زودی در میلان ایتالیا برپا می‌شود حاضر شد.

وی در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: ما حاضر به ورود و مشارکت در تولید و ساخت آثار سینمایی فاخر که بتواند سیاست‌های اصلی ورزش و معرفی الگو داشته باشد هستیم.

هاشمی با اشاره به اهمیت روایت قهرمانی‌ها و درخشش ورزشکاران ایرانی در سینما، اظهار کرد: استمرار در برگزاری جشنواره فیلم ورزشی می‌تواند به دیده شدن بیشتر ورزش ایران در مجامع جهانی کمک کند.

وی با بیان اینکه وزارت ورزش نگاه مثبتی به این رویداد فرهنگی دارد، افزود: در این زمینه امید است با برگزاری دوره جدید این رویداد بین‌المللی زمینه‌های ارتقای فعالیت فرهنگی در حوزه ورزش و سلامت ایجاد شود.

هاشمی افزود: وزارت ورزش متولی انجمن داری در این حوزه نیست. انجمن تابع شرایط خود و توسط اعضا خود اداره می‌شود که وزارت هیچ نقشی ندارد.

در این نشست سیدمجتبی علوی، رییس جشنواره‌های غرب آسیا و کشورهای عربی که از سوی فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (Ficts) در مجمع اخیر جهانی با رای اعضا انتخاب شد، با اشاره به اینکه جشنواره فیلم ورزشی ایران تاکنون در ۱۳ دوره و با استقبال کم نظیر کشورهای خارجی همراه شده است، اظهار کرد: در دوره گذشته این رویداد بیش از ۶۹ کشور در بخش‌های مختلف آثار خود را برای ما ارسال کردند.

علوی ادامه داد: جشنواره فیلم ورزشی ایران یکی از پایگاه‌های ۱۶ گانه فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی است که همه ساله بخش نهایی آن در جشنواره جهانی فیلم ورزشی میلان در ایتالیا برگزار می‌شود و فیلم‌های ارسال شده از ایران در رویداد میلان جوایز اصلی را کسب کرده اند.

وی افزود: جشنواره در ایران با حمایت کمیته ملی المپیک و در بخش خصوصی برگزار می‌شود، اما ضرورت دارد که وزارت ورزش نیز در این زمینه حمایت کند که لازم است از نگاه مثبت وزیر ورزش نسبت به این رویداد مهم فرهنگی قدردانی کنم.

همچنین در ادامه این نشست، عبدالحمید احمدی، مشاور فرهنگی وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم ورزشی ایران با اشاره به دوره سیزدهم این رویداد که با استقبال کم‌نظیر دیگر کشورها برگزار شد، تصریح کرد: دوره چهاردهم این رویداد نیز باید با قدرت برگزار شود تا کرسی جهانی ایران به عنوان یکی از مناطق ۱۶ گانه جهانی حفظ شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عجله و سرعت برای روی آنتن بردن برنامه‌ها در رسانه ملی بسیار زیاد شده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «دشت پرماجرا» معتقد است تحولات مدیریتی همواره سدی برای موفقیت آثار فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین صالحی در گفت‌وگو با میزان در مورد روی آنتن رفتن پویانمایی «دشت پرماجرا» و ویژگی‌های این اثر در رده سنی کودک و نوجوان گفت: پویانمایی «دشت پرماجرا» در چهار فصل ۱۳ قسمتی و در مجموع ۱۳۰ قسمت با تکنیک سه بعدی برای گروه سنی کودک و نوجوان روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه داستان‌هایی را در دل یک دشت و جنگل نقل می‌کند که کاراکترهای آن، حیوانات مختلف و حوادثی متعدد در طول زندگی‌شان را به تصویر می‌کشد. از این رو روایت‌هایی که بیان می‌شود عموما تجربه‌آموز است.

وی ادامه داد: پویانمایی «دشت پرماجرا» با هدف فراهم کردن نیازهای آموزشی گروه سنی نوجوان و حتی کودکان و نیز تفهیم بهتر و موثر مباحث ارزشی، اخلاقی و آموزشی تنظیم‌ شده و مقوله‌هایی همانند نواندیش بودن نسل جدید و موفقیت آن‌ها در مسیر یافتن راهکارهای متنوع، برای گذشت از موانع زندگی را به تصویر کشیده است. بنابراین از این طریق، جذابیتی معماگونه را در لابه‌لای قصه‌های خود برای مخاطب کودک و نوجوان به نمایش می‌گذارد که از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت.

صالحی درباره چالش‌های مالی در روند فرآیند ساخت پویانمایی «دشت پرماجرا» بیان کرد: از آنجا که زمان شروع ساخت پویانمایی «دشت پرماجرا» مربوط به دو سال پیش است و قراردادها با توجه به بودجه‌ریزی همان سال در نظر گرفته ‌شده بود، ادامه کار با دشواری‌های متعددی روبه‌رو شد، زیرا افزایش رکود و فشار اقتصادی شرایط را برای ادامه کار سخت و دشوار کرده بود. با این ‌حال تحولاتی که در ادامه مسیر ساخت این پویانمایی ایجاد شد، زمینه‌ای را فراهم کرد تا موسسه صبا نیز در مورد قرارداد جدید تصمیماتی به روز اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: پیش از اینکه من به‌عنوان تهیه‌کننده پویانمایی «دشت پرماجرا» وارد عرصه شوم، فیلم‌نامه نوشته شده بود و حتی چند قسمت آن ساخته‌ شده بود، اما به دلیل اینکه فیلم‌نامه در برخی نقاط ضعف‌هایی داشت و نتوانسته بود به خوبی قهرمانان این پویانمایی را در ابتدا به مخاطب خود معرفی کند و به عبارتی در بحث ارتباط برقرار کردن با مخاطب چالش‌هایی داشت، با تغییر و تحولاتی روبه‌رو شد.

این تهیه‌کننده ره‌آوردهای آموزشی پویانمایی «دشت پرماجرا» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: داستان پویانمایی «دشت پرماجرا» تلاش دارد تا به مخاطب خود که گروه سنی کودک و نوجوان هستند، شیوه تصمیم‌گیری درست و نتایج آن، همچنین اثرات و نتایج دلسوزی‌های بیجا و عوارض آن را که سبب دور شدن افراد از اهدافشان می‌شود، به تصویر بکشد. نکاتی که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما نتایج و پیامدهای آن ممکن است شرایط سخت و بغرنجی را برای همه افراد جامعه به دنبال داشته باشد.

صالحی تاکید کرد: مجموعه «دشت پرماجرا» به‌صورت غیرمستقیم پندها و تجربه‌های ارزشمندی را به مخاطب خود انتقال می‌دهد، به همین دلیل می‌توان این گزینه را به عنوان ویژگی پویانمایی «دشت پرماجرا» معرفی کرد. لزوم آشنایی مخاطب نوجوان با مواردی همچون دشمن‌شناسی، نفوذ بیگانه، اهمیت مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن، استقلال سرزمین و… از جمله نکاتی هستند که در خلال داستان مطرح می‌شود. مهم‌ترین رویکرد و شاخصه‌ای که این پویانمایی موضوع و سوژه خود را بر مبنای آن‌ها استوار کرده، مبحث اشغال و همچنین اعتماد به نسل جدید است. به همین دلیل سعی شده با نگاهی متفاوت و بکر به آن‌ها پرداخته شود. این مجموعه به بررسی و واکاوی چالش‌های تصمیم‌گیری در مسیر زندگی و حکمرانی و همچنین مواجهه با مشکلات موجود در تعاملات خوش‌بینانه، روایت ماجراهای پرفراز نشیب و جذاب را مطرح می‌کند.

وی تصریح کرد: چنانچه از ابتدا داستان را به دست گرفته و آن را ویرایش کرده بودیم، مستقیماً وارد کارزار شده و از بسیاری از اضافه‌کاری‌ها پیشگیری می‌کردیم، زیرا در خلال ساخت این پویانمایی مجبور شدیم برای معرفی بهتر قهرمانان و کاراکترهای اصلی زمینه‌سازی‌هایی را انجام دهیم که این امر سبب افزایش و یا حذف بخش‌هایی از فیلم‌نامه شد. پویانمایی «دشت پرماجرا» دارای ۴۰ کاراکتر است که با رنگ و لعابی متفاوت و جدید و با سبک و سیاقی به روز برای مخاطب به نمایش گذاشته خواهد شد و در این زمینه نسبت به سایر پویانمایی‌های جهان عقب نیست.

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «دشت پرماجرا» در مورد اقبال مخاطبان تاکید کرد: برای اینکه یک پویانمایی و یا یک داستان بتواند جای خود را بین مخاطبان باز کند، شاخص‌های ویژه‌ای باید به کار گرفته شود که از جمله آن‌ها تبلیغات همه‌جانبه از سوی شبکه‌های مختلف در صداوسیما خواهد بود. از سوی دیگر زمان روی آنتن رفتن این مجموعه بسیار مهم است و نکته قابل توجه استمرار در ارائه یک مجموعه پویانمایی و کیفیت در کنار آن است که سبب خواهد شد اثر تولیدشده دیده شود و مورد اقبال جامعه قرار بگیرد. طی سال‌های اخیر پویانمایی‌های بسیاری ساخته شده، اما چون شاخص‌های اصلی مثل تبلیغات و زمان پخش مناسب با آن همراه نبوده، نتوانسته جای خود را در بین برنامه‌ها پیدا کند و اقبال مخاطبان را در پی نداشته است.

صالحی تصریح کرد: پویانمایی «دشت پرماجرا» اگرچه با زبانی طنز نکاتی را به مخاطب انتقال می‌دهد، اما همانند داستان کلیله و دمنه نیست. بلکه هدفش انتقال تجربه است و برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه‌ای را در نظر گرفته است. از سوی دیگر قصه‌ها کیفیت بالایی دارند و این امر می‌تواند اقبال مخاطب را به دنبال داشته باشد. نکته قابل توجه اینکه هنگامی‌که یک محصول قرار است جذابیت ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد، باید پارامترهای خاص خود را داشته باشد و ما تلاش کردیم تا در این زمینه به اهداف در نظر گرفته شده نزدیک شویم. این نکته را باید در نظر داشت که جذب مخاطب و ظرفیت‌سازی نیاز به زمان دارد تا مخاطب با کاراکترها آشنا شده و به تدریج در خلال داستان‌ها با آنها رفیق شود. یکی از معایب پویانمایی «دشت پرماجرا» در زمان قبل از نگارش فیلم‌نامه‌ معرفی نشدن قهرمان داستان به مخاطبان بود. به همین منظور تغییراتی در این عرصه شکل گرفت تا ارزش زنجیره ارزش‌گذاری و موقعیتی پویانمایی «دشت پرماجرا» تقویت شود.

وی تاثیرات تغییر و تحولات مدیریتی را بر روند ساخت آثار فرهنگی مورد ارزیابی قرار داد و افزود: از آنجا که دوران مدیریت‌های کوتاه در مجموعه‌های فرهنگی بسیار زیاد است و افراد تلاش می‌کنند تا بر اساس تعهدات در نظر گرفته‌شده خود برای مدت کوتاهی فعالیت ثمربخش خود را معرفی کنند، به همین دلیل بسیاری از شاخص‌ها و پارامترها در نظر گرفته نمی‌شود. از زمانی که طرح داده می‌شود عجله و سرعت برای روی آنتن بردن برنامه‌ها در رسانه ملی بسیار زیاد شده و این فشار بار کاری را برای عوامل تولید بالا می‌برد. بسیاری از مدیران در پی این امر هستند که بخش تولید صرفاً آثاری را تهیه‌ کرده و در زمانی مشخص روی آنتن برود، در حالی ‌که کیفیت، تبلیغات زمان پخش و نکات بسیار دیگر را که بر زنجیره تولید و دیده شدن آثار فرهنگی اثر دارد، نادیده می‌گیرند. از سوی دیگر استمرار به عنوان مقوله‌ای مهم و اثرگذار که باعث دیده شدن اثر می‌شود، نباید کنار گذاشته شود.

صالحی خاطرنشان کرد: مجموعه «دشت پرماجرا» با توجه به لزوم آشنایی مخاطب کودک با مواردی همچون، دشمن‌شناسی، نفوذ بیگانه، مقابله با تهاجم فرهنگی، اهمیت مقاومت و ایستادگی و استقلال سرزمین وارد مرحله تولید شد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است، دشتی که در آن آرامش برقرار است، توسط شیر دانا اداره می‌شود، کفتارها با مظلوم‌نمایی وارد آن می‌شوند و با فریبکاری در آن سرزمین شروع به زندگی می‌کنند. بعد از مدتی شروع به خرابکاری در سرزمین می‌کنند و در نهایت حاکمیت آن سرزمین را به دست می‌آورند. از اهالی آن سرزمین جوانانی با تشکیل هسته‌های مقاومت در مقابل این اشغالگران می‌ایستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌تفاوتی» علی زندوکیلی شنیدنی شد


علی زندوکیلی خواننده موسیقی پاپ در تازه ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «بی‌تفاوتی» را با ترانه ای از حسین غیاثی و آهنگسازی علیرضا افکاری پیش روی مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهره‌ها در «خوش‌نمک» حضور ندارند

امیرحسین طهرانی مجد، کارگردان برنامه «خوش‌نمک» شبکه نسیم در استودیوی شبکه خبر درباره ماهیت این برنامه گفت: «خوش‌نمک» برنامه‌ای سرگرمی است، که با هدف خنداندن مردم تولید شد. باید از این قبیل برنامه‌ها بیشتر ساخته شود. ما هم دوست داشتیم «خوش‌نمک» در ژانر کمدی قرار گیرد.

طهرانی مجد ادامه داد: ما نمی‌خواهیم به موضوعات جدی بپردازیم و درباره آن‌ها صحبت کنیم. چون رسالت شبکه نسیم پرداختن به سرگرمی، خنده و نشاط مردم بود. «خوش‌نمک» در تمام قسمت‌ها به این موضوع می‌پردازد که چگونه مهمانان یا موضوع برنامه منجر به حال خوب مردم می‌شود.

کارگردان برنامه «خوش‌نمک» در پاسخ به این سوال که به دنبال دعوت از چهره‌ها نبودید؟ توضیح داد: نه اصلاً. چهره‌ها در برنامه‌های مختلف دیده شدند. ما سعی کردیم این برنامه از دل مردم باشد. اتفاقاً در این برنامه‌ها که مردم حضور دارند و نمایش بازی نمی‌کنند، جذاب‌تر است.

وی با بیان اینکه «خوش‌نمک» به روز ضبط می‌شود، تا چالش‌های برنامه که مخاطب خواهان اصلاحش هستند، تغییر کند، بیان کرد: فصل قبل برنامه ضبطی بود. در این فصل با پخش برنامه حدود یک هفته تا دو هفته فاصله داریم. ما در سری دوم از خانواده‌های ایرانی با موضوعات اجتماعی استفاده کردیم. این برنامه صرفاً مسابقه نیست و محتوا در این فصل پررنگ‌تر شده است.

در برنامه «خوش نمک» یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری از حضار کسب کرده باشد به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دف ها در «هشمیز» غوغا کردند!/ یک شکوه ناب در جوار شهر خلاق موسیقی


همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول و نزدیک شدن به سالروز تولد حضرت محمد (ص) همایش بزرگ دف نوازان به همراه ضبط پروژه «مصطفی گیان» به خوانندگی احسان یاسین در روستای هشمیز سنندج برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکانس‌های جنگ خیبر و بدر جزو سکانس‌های سنگین بود

ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال «عاشورا» درباره سختی تولید سریال و اینکه در کدام استان‌ها فیلمبرداری شده، گفت: فیلمبرداری در استان‌های آذربایجان غربی، تبریز، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، تهران، قم، هرمزگان، خوزستان و البرز انجام شده است. سکانس‌های جنگ خیبر و بدر جزو سکانس‌های سنگین ما بوده است. 

صفری در پاسخ به این سوال که چقدر از هوش مصنوعی برای به تصویر کشیدن صحنه‌های جنگ استفاده شده، گفت: استفاده از هوش مصنوعی نداشتیم. چون مدل کارگردانی آقای حجازی‌فر رئال و نزدیک به واقعیت بود. همه مسائل جنگ میدانی ایجاد شده است.

تهیه‌کننده سریال «عاشورا» در پاسخ به این سوال که بیشترین بودجه فیلم و سریال بابت ادوات جنگی خرج شده؟ افزود: بله، بابت بازیگران هزینه متعارف خرج شده است. ولی هزینه آماده‌سازی صحنه‌ها زیاد بود. اگر کانالی در فیلم می‌بینید، قطعاً ساخته شده است. از آنجایی که ما در «عاشورا» امکان بهره‌برداری از شهرک دفاع مقدس را نداشتیم، تمام صحنه‌های جنگی ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت نسخه سینمایی و سریالی «موقعیت مهدی» و «عاشورا» و ارائه نسخه سینمایی آن به جشنواره فیلم فجر چه مزایایی برای فیلم دارد؟ گفت: پیش از این سابقه چنین مجموعه‌هایی در ایران و خارج از آن سابقه داشته است. باتوجه به پیشنهادی که به مدیر وقت سیما فیلم دادم، ایشان پذیرفت و بخشی از بودجه افزایش داده شد. ما فیلم را با کیفیت سینمایی در چند قسمت تولید کردیم، تا بخشی از فیلم با نسخه سینمایی باشد. به لحاظ رسانه‌ای آورده خوبی برای سازمان صداوسیما داشته است و اگر کسی سریال «عاشورا» را نمی‌بیند، با دیدن نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» متوجه قصه عاشورا می‌شود. 

صفری درباره تامین بخشی از هزینه‌های صداوسیما با تولید نسخه سینمایی آن تصریح کرد: بله، آورده مالی دارد. البته برای فیلم «موقعیت مهدی» هزینه کمی شد. درحالی که فیلم پروداکشن سنگینی داشت و در هشت استان فیلمبرداری شد. هر سکانس در یک جای کشور ضبط شده است. برای ساخت هفت قسمت نه ماه زمان برد. بالغ‌بر یکسال پیش تولید داشت و بیش از یکسال پژوهش شده است. 

تهیه‌کننده سریال «عاشورا» درباره دلخوری‌های آقای حجازی‌فر درباره سنگ‌اندازی‌ها برای ساخت این سریال توضیح داد: از آنجایی که موضوع فیلم حساس بود و برشی از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس انتخاب شده بود که حساس برانگیز بود، همه خود را مسئول می‌دانستند. ولی نکته مهم این بود که چندین سال است فیلم جنگی به آن معنا ساخته نشده است؛ به همین دلیل بدنه سینمایی و بخش‌های نظامی ما برای اینکار آماده نبودند.

وی با بیان اینکه وقتی شما می‌خواهید کاری را بسازید، مجبورید همه چی را خلق کنید، بیان کرد: گلایه آقای حجازی‌فر هم از این منظر بود. ما باید برای تامین هر چیزی رو می‌زدیم و درخواست می‌کردیم. خیلی از این مسائل را آقای حجازی‌فر حل کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرزندی که به جرم خوردن «نوتلا» از مادرش ربوده شد!/ دولت «بچه دزد» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

علی پورمومن نویسنده و کارگردان مستند «بچه دزد» همزمان با پخش تلویزیونی این مستند، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: این مستند روایتی از ربودن کودکی به نام داریوش حیدری فرزند سرکار خانم حمیده سلامتی در دانمارک است. خانم سلامتی از ما کمک رسانه‌ای خواستند و کاری هم که از دست ما برمی‌آمد این بود که در کنار فعالیت‌هایی همچون کمپین‌سازی در فضای رسانه‌ای، مستندی هم درباره این اتفاق بسازیم. امیدواریم پخش این مستند بتواند کمکی به بازگرداندن فرزند او بکند.

وی درباره عدم اشاره مستقیم به دلیل ربایش این کودک در مستند گفت: ما یک سکانس حدود ۱۰ دقیقه‌ای در ابتدای مستند داریم که سه نفر در آن دارند درباره همین موضوع صحبت می‌کنند. در همان گفتگو گزاره‌هایی مطرح و رد می‌شود. حکم دادگاه هم که قرائت می‌شود، هیچ مورد حادی در آن ذکر نشده است. مثلاً گفته شده که این بچه برای دو روز به مهدکودک نرفته یا اینکه او لیوان آبی در دست داشته و مادرش آن را از او گرفته است این موارد را هم در مستند فهرست کرده‌ایم و واقعاً هیچ مورد دیگری درباره گرفتن این کودک اعلام نکرده‌اند.

این مستندساز ادامه داد: اثبات این مدعا تنها با قرائت حکم دادگاه ممکن بود و چون همه دلایل پیش‌پاافتاده است، ما هم نمی‌توانستیم دلیل عجیب و غریب و ویژه‌ای را برای مخاطب خود مطرح کنیم. آنچه در مستند ارائه می‌شود مبتنی‌بر حکم دادگاه است. حتی در سکانسی از مستند به این موضوع هم اشاره می‌شود که ماجرا خانم سلامتی بحث پناهندگی هم نبوده است. او و فرزندش هر دو اقامت موقت داشته‌اند و اصلاً اینگونه نبوده که آنها در وضعیت پناهندگی باشند. آن‌ها یک اقامت کاری چند ساله داشته‌اند و قصدشان هم بازگشت به ایران بوده است اما بعد از یک سال و خرده‌ای فرزندشان را گرفته‌اند و به برنامه کاری پنج ساله‌شان هم نرسیده‌اند.

وقتی دولت برای یک خانواده مأمور می‌فرستد!

پورمومن درباره بررسی مستندات در فرآیند ساخت این مستند هم گفت: همه مکاتبات دادگاه نشان می‌دهد که دلایل دستگیری این کودک همین اندازه پیش‌پا افتاده بوده است. خلاصه همه مستندات این است که اگر شما فرزند خود را به سبک مطلوب دولت دانمارک تربیت نکنید، به‌عنوان یک فرد ناسازگار با سیستم شناخته می‌شوید و دولت روی شما حساس می‌شود. در راستای همین حساسیت کارشناسی را سراغ زندگی شما می‌فرستند و می‌گویند که این کارشناس باید رفتار شما با فرزندتان را مدام زیرنظر داشته باشد! تفاوت فرهنگی یک خانواده ایرانی با فرهنگ دانمارک هم طبیعتاً موردپسند آن‌ها نبوده است.

شروع دخالت دولت دانمارک در زندگی خانم سلامتی هم مربوط به اتفاقی بوده که برای منزل آن‌ها رخ می‌دهد. دیوار خانه آن‌ها نم می‌دهد و طبق قانون آن‌ها موظف بوده‌اند مشکل خود را به شهرداری گزارش کنند. وقتی شهرداری مأموری را می‌فرستد تا دیوارها را چک کند، می‌بیند که بچه یک سال و نیمه خانواده مشغول خوردن نوتلا است!

وی افزود: رفتارهای معمولی در خانواده ایرانی مانند اینکه والدین داخل کشوری فرزندشان را ببینند یا گوشی او را چک کنند، از نگاه دولت دانمارک دخالت در حریم خصوصی فرزند محسوب می‌شود و نسبت به آن نمره منفی در نظر می‌گیرند. معمولاً هم دولت متوجه رفتار خانواده‌ها با فرزندان‌شان نمی‌شود و تنها در مواردی که متوجه می‌شود، حساسیت نشان می‌دهد. شروع دخالت دولت دانمارک در زندگی خانم سلامتی هم مربوط به اتفاقی بوده که برای منزل آن‌ها رخ می‌دهد. دیوار خانه آن‌ها نم می‌دهد و طبق قانون آن‌ها موظف بوده‌اند مشکل خود را به شهرداری گزارش کنند. وقتی شهرداری مأموری را می‌فرستد تا دیوارها را چک کند، می‌بیند که بچه یک سال و نیمه خانواده مشغول خوردن نوتلا است! او می‌گوید نوتلا در این سن برای بچه ضرر دارد و دخالت دولت دانمارک در زندگی این خانواده ایرانی از همین نوتلا آغاز می‌شود!

این مستندساز ادامه داد: بعدها موارد دیگری هم فهرست می‌کنند اینکه برخلاف قانون که بچه در آن سن باید ساعت ۷ بخوابد، بچه این خانواده در ساعت ۹ می‌خوابیده است. بچه این خانواده مشکل اتیسم هم داشته و از آنجایی که دولت دانمارک حاضر به تأیید این مشکل نمی‌شود، همه مشکلات ناشی از عوارض اتیسم این کودک را هم به پای مشکلات خانوادگی‌شان فهرست می‌کنند.

وی درباره اصالت پدر این کودک هم گفت: پدر این بچه اهل افغانستان است اما هم بچه و هم مادرش در حال حاضر شناسنامه ایرانی دارند. اینکه به این موضوع در مستند اشاره نشده است هم به دلیل زمان مستند بود که نمی‌توانستیم همه فرآیند را در آن تشریح کنیم. طبق مصوبه مجلس ایران، فرزند یک پدر افغانستانی و مادر ایرانی می‌تواند شناسنامه ایرانی دریافت کند و به همین دلیل دیگر به‌صورت مجزا به این ماجرا اشاره نکردیم.

پورمومن درباره حضور محسن آقایی به‌عنوان یک مستندساز در روایت این مستند هم گفت: وقتی این کار را شروع کردیم یک مجموعه بودیم که تصمیم به کمک رسانه‌ای به این خانم گرفتیم. کمک‌مان هم ابتدا برگزاری یک تجمع جلوی سفارت دانمارک بود. بعد از آن ساخت این مستند بود که من به عهده گرفتم و در ادامه هم ایده‌های دیگری داشتیم. وقتی متوجه مشکل شناسنامه این کودک شدیم هم در مقابل وزارت خارجه اقداماتی داشتیم و شناسنامه این کودک صادر شد.

برای یک روز در پلیس امنیت بازداشت شدم

این مستندساز درباره حاشیه‌هایی که در فرآیند ساخت مستند «بچه دزد» با آن مواجه شدند هم توضیح داد: در تجمعی که مقابل وزارت خارجه داشتیم دوستان حراست خیلی سفت مقابل ما ایستاد و گفت آبروی کشور در خطر است. در حالی که کل تجمع ما چند پلاکارد با موضوع مادر و فرزند بود. آنها گفتند باید جمع کنید، ما اما کوتاه نیامدیم و به‌واسطه درگیری‌ای که اتفاق افتاد من دستگیر و به پلیس امنیت منتقل شدم. به اندازه یک صبح تا شب در بازداشت بودم که در همان بازه هم شناسنامه این کودک صادر شد.

وی درباره حرکت مستند به سمت لحظات احساسی هم گفت: اصل ماجرا و رویکرد خانم سلامتی کاملاً حقوقی بود و هیچ جنبه احساسی‌ای نداشت. اینکه من در این مستند به سمت لحظات احساسی رفتم هم صرفاً برای درآوردن اشک مخاطب نبود. هدف این بود که در کنار ابعاد حقوقی یادآوری کنیم که این پرونده جنبه انسانی هم دارد و باید به رابطه این مادر و فرزند هم فکر کنیم. اتفاقاً زمانی که ساخت مستند را شروع کردم هنوز بچه نداشتم و این ماجرا را کاملاً حقوقی می‌دیدم، بعدها که فرزندم هم سن و سال فرزند خانم سلامتی شد، کل ماجرا را طور دیگری دیدم.

حتی یک کلمه دروغ در این مستند نیست

این کارگردان مستند درباره استفاده از ظرفیت بازسازی در بخشی از روایت خود گفت: به‌طور قطعی این نکته را تأکید می‌کنم که حتی یک کلمه روایت دروغ در این مستند نیست. این مستند را من به تنهایی ساختم و موارد فنی مانند تدوین، صدابرداری و فیلمبرداری آن با خودم بوده است. در اکثر بخش‌های روایت هم من و خانم سلامتی حضور داشتیم. اینکه در بخش‌هایی دوربین ثابت نیست و تکان می‌خورد و یا صداها شفاف نیست به این دلیل بوده که تعمدا نمی‌خواستم مستند تبدیل به فیلم سینمایی شود. می‌خواستم مخاطب واقعاً احساس کند یکی از تیم همراه ما بوده است.

وی افزود: در اکثر مواقع هم وقتی از سوژه‌ای سراغ سوژه‌ای دیگر می‌رفتم کات نمی‌زدم و تنها زاویه دوربین را تغییر می‌دادم تا مخاطب احساس کند گویی خودش سرش را گردانده است. در خیلی از موارد حتی دوربین روی شانه من هم نیست و دلیلش این بود که آدم‌ها وقتی دوربین را روی شانه مقابل خود می‌بینند، گرفتار خودکنترلی می‌شوند. به‌واسطه ارتباط چشمی اما سوژه احساس راحتی بیشتری با من می‌کرد.

کارگردان «بچه دزد» درباره بازه زمانی ساخت این مستند هم توضیح داد: ساخت این مستند تقریباً دو سال زمان برد که این زمان به دلیل پیچیدگی ساخت مستند نبود، بلکه منتظر بودیم تا اتفاقات پیش برود و بتوانیم آن را روایت کنیم. این مستند را در این دوسال، در وقت‌های اضافی کار شخصی‌ام ساختم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجید مجیدی با«بید مجنون»درجام جم/هادی حجازی‌فر به شبکه یک می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیما، شبکه‌های سیما به مناسبت چهل و سومین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، پخش فیلم سینمایی، ویژه برنامه‌، مستند، روایت تاریخ جنگ و برنامه‌های گفتگو محور را با هدف تبیین تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس و یاد و تکریم حماسه‌آفرینان در دستور کار دارد.

شبکه یک سیما

ویژه برنامه «حماسه خوان» یک مجله ترکیبی با حضور فرماندهان، رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس است که به بازخوانی عملیات دفاع مقدس، دفاع مقدس در بیان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌پردازد.

مینی‌سریال «عاشورا» هم با شروع هفته دفاع مقدس از شنبه یکم مهر تا جمعه هفتم مهر هر شب ساعت ۲۲:۱۵ پخش می‌شود.

برنامه «صبح بخیر ایران» با دعوت از مهمانان مرتبط با هفته دفاع مقدس و پخش سرود و آیتم های مرتبط در هفته دفاع مقدس روی آنتن خواهد رفت.

برنامه «ایران امروز» به شهدای دفاع مقدس می‌پردازد و برنامه «سیمای خانواده» نیز با حضور خانواده شهدای خاص و دارای چند شهید در این ایام روی آنتن می‌رود.

همچنین برنامه «دال» با موضوع عکاسان دفاع مقدس در ۷ قسمت از شنبه یکم مهر ساعت ۱۸:۳۰ و مستند «در لباس سربازی» یکشنبه ۲ مهر ساعت ۱۲:۳۰ پخش خواهند شد.

شبکه دو سیما

مجموعه نمایشی «سیمرغ» به مدت ۴۵ دقیقه در این هفته در ساعت ۱۳:۵۵ روی آنتن می‌رود. این مجموعه تلویزیونی روایت‌گر زندگی و رشادت‌های ۲ تن از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران یعنی شهید احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی است.

انیمیشن «سلام بر ابراهیم» در ۱۲ قسمت به مدت ۲۸ دقیقه در ساعت ۱۳:۱۰ به مناسبت دفاع مقدس برای گروه سنی نوجوانان و بزرگسالان در قالب نمایشی پخش خواهد شد.

برنامه ترکیبی «جَنگ دوست‌داشتنی» ساعت ۲۳ روی آنتن این شبکه می‌رود. «جَنگ دوست‌داشتنی» برنامه‌ای گفتگومحور تولید مرکز بسیج سازمان با موضوع زیبایی‌های جنگ است که با داشتن حال و هوای طنز به موضوع دفاع مقدس هم می‌پردازد.

مجموعه «بهترین تابستان من» سریال نمایشی طنز مرتبط با موضوع دفاع مقدس است که هر روز ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود.

«نام‌ها» یک کمیک استریپ است که در مدت زمان ۳۰ دقیقه تدارک دیده شده است که هر روز ساعت ۱۹:۵۰ پخش می‌شود و هر قسمت به زندگی‌نامه یکی از شهدای بزرگ هشت سال دفاع مقدس می‌‎پردازد.

«خیلی دور خیلی نزدیک» برنامه ۹ دقیقه‌ای است که ۳۰ دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود. این مجموعه با فضای نوستالژی دهه ۶۰ که گلچین تولیدات مطرح سیما در دهه ۶۰ و ۷۰ با موضوع دفاع مقدس است، پخش می‌شود.

مستندهای شاخص در حوزه دفاع مقدس با عناوین «خاطرات موتورسیکلت»، «دستمال سرخ‌ها»، «ننه قربان»، «جهاد در مدار جاده»، «گلدان قاطر ریزه»، «ایستاده بر موج»، «زنان جبهه شمال»، «شهرک دارخوین» هر شب ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

به مناسبت هفته دفاع مقدس «جشنواره فیلم‌های داستانی کوتاه» به همت تأمین برنامه شبکه دو سیما، از شنبه اول مهر هر شب ساعت ۲۱:۱۰ در جدول پخش سریال شبانگاهی این شبکه جانمایی شده است.

در این‌جشنواره فیلم‌های کوتاه داستانی که توسط کارگردان‌های مختلف با موضوع دفاع مقدس ساخته شده‌اند انتخاب شده و هر شب چند فیلم در باکس سریال شبکه دو به نمایش درخواهد آمد.

شبکه سه سیما

مجموعه مستند «فرمانده جنگ» روایتی تحلیلی بر مبنای پژوهشی ۲ ساله است که در گروه مستند مرکز بسیج صدا و سیما تولید شده و با انجام مصاحبه با پژوهشگران دفاع مقدس و استفاده از آرشیوهای مرتبط، تصمیمات قاطع و راهبردی حضرت امام (ره) را بررسی و موشکافی می‌کند. دغدغه اصلی ساخت این اثر از آنجایی شکل گرفته که این موضوع همواره از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان از عدم توجه به نقش حضرت امام رضوان‌الله در دوران مقدس گلایه داشتند و پرداختن به این موضوع را از اهالی فکر و هنر مطالبه کردند.

این مجموعه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمیدرضا حیدری در چهار قسمت تولید شده و در ایام هفته دفاع مقدس از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

برنامه «سلام صبح بخیر» به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور مهمانان کشوری، لشگری و همچنین رزمندگان و آزادگان پخش می‌شود. همچنین در بخش‌هایی از برنامه راویان دفاع مقدس به روایت‌گری این حماسه بزرگ می‌پردازند.

برنامه گفتگومحور «طبیب» نیز منعطف با این ایام هر روز ساعت ۱۱ پخش می‌شود. این برنامه به مناسبت این هفته میزبان رزمندگان و پزشکان دوران دفاع مقدس است.

«خودمونی» نیز در ایام هفته دفاع مقدس هر روز ساعت ۱۹:۳۰ پخش می شود.

شبکه چهار سیما

«چاووش» یک برنامه ترکیبی به مدت زمان ۹۰ دقیقه است که روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود. این برنامه از منظر فرهنگی، اجتماعی و اندیشه‌ای به بازخوانی هشت ‌سال دفاع جانانه مردم ایران از سرزمین‌شان می‌پردازد. این ویژه‌برنامه دفاع مقدس از چهارشنبه ۲۹ شهریور آغاز شده است.

«مرصع» در هفته دفاع مقدس روزهای پنجشنبه ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه پخش می شود و هنرهای تجسمی از دلاوری رزمندگان را به تصویر می‌کشد.

«نقد سینما» در هفته دفاع مقدس نگاهی به سینمای جنگ و دفاع مقدس خواهد داشت. این برنامه جمعه شب‌ها ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود.

از دیگر برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس می‌توان به پخش فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» اشاره کرد که در روز جمعه ۳۱ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شود.

همچنین ۲ مستند با عنوان «فرماندهان؛ (شهید زین‌الدین)» و «فرماندهان (شهید فکوری)» جمعه ۳۱ شهریور و جمعه ۷ مهر ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

شبکه پنج سیما

«رنگ دفاع» عنوان برنامه‌ای ۱۰ قسمتی درباره هنر نقاشی و گرافیک با موضوع دفاع مقدس است که از جمعه ۳۱ شهریور، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس حوالی ساعت ۲۲ به مدت ۱۰ شب از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

مستند «آبروی کوچه‌ها» هم به ذکر خاطرات و صحبت با خانواده و هم‌رزمان شهید می‌پردازد.

برنامه‌های «سلام تهران»، «تهران بیست»، «در شهر»، «در استان» و «به خانه برمی‌گردیم» معطوف به هفته دفاع مقدس روانه آنتن می‌شوند.

شبکه آموزش

مستند «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیر سال ۶۰ است. این برنامه در هفته دفاع مقدس هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

مجموعه «سینمای مقدس» با بررسی فنی و هنری فیلم‌های جنگی ایرانی، در هفته دفاع مقدس هر شب ساعت ۲۴ روی آنتن شبکه آموزش سیما می‌رود. در هر قسمت از این برنامه به یک فیلم شاخص سینمای دفاع مقدس پرداخته و در ابتدای هر قسمت درباره فیلم مورد نظر و آثار مشابه آن صحبت می‌شود.

در این مجموعه فیلم‌های «خداحافظ رفیق»، «دیده‌بان»، «هور در آتش»، «پرواز در شب»، «دکل»، «بر بال فرشتگان»، «تونل»، «خلبان»، «سجاده آتش»، «فرزند خاک»، «دوئل»، «شیار ۱۴۳»، «ایستاده در غبار» و «اروند» با حضور و مصاحبه با عوامل فیلم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سینماگرانی همچون سیداحمد میرعلایی، محمدعلی باشه‌آهنگر، شبنم مقدمی، علیرضا زرین‌دست، سعید سعدی، عبدالحسن برزیده، جمال شورجه، رضا ایرامنش، مهدی فقیه، جلیل فرجاد، علی دهکردی و … در این برنامه جلوی دوربین رفته‌اند.

مستند «سنگربان» که به معرفی شهید ایرج دستیاری اولین شهید هشت سال دفاع مقدس در امیدیه می‌پردازد، یکشنبه دوم مهر ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

شبکه قرآن و معارف سیما

ویژه‌برنامه زنده «شب‌های پر ستاره» به مناسبت هفته دفاع مقدس با روایتگری حاج حسین یکتا و مرور خاطرات دفاع مقدس از گلزار شهدای بهشت زهرا (س) از پنج‌شنبه سی‌ام شهریور تا یکشنبه دوم مهر هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

ویژه‌برنامه «کلمه طیبه» در ۷ قسمت ۱۵ دقیقه ای از روز شنبه ۱ مهر ساعت ۱۱ پخش خواهد شد.

شبکه قرآن و معارف سیما با هماهنگی معاونت عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به سراغ پیشکسوتان دینی و قرآنی ارتش رفته و پرسش‌هایی در خصوص جایگاه ارتش ایران اسلامی، قبل و بعد از انقلاب اسلامی را مطرح می‌کند که پاسخ‌های این پرسش‌ها محتوای اصلی برنامه را تشکیل می‌دهد.

سری اول این مجموعه، شامل گفتگو با ۷ نفر از امرای ارتش، به نام‌های امیردربندی از نیروی زمینی، جانباز سرافراز ایران‌نژاد از نیروی دریایی سیرجان، استاد سلیمی از نیروی هوایی، امیر ماهینی و امیر باباجانی از نیروی هوایی، امیر جعفری و امیر پولادی از نیروی زمینی، است.

انیمیشن «سلام ابراهیم» به مناسبت ایام هفته دفاع مقدس حوالی ساعت ۱۵:۳۰، از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. این انیمیشن با محوریت وقایع و اتفاقاتی که در مناطق جنگی برای شهید ابراهیم هادی، رخ داده است، با قالب داستانی، بیننده کودک و نوجوان را مخاطب قرار می‌دهد.

مستندهای تلویزیونی با موضوع و محوریت زندگی و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس روزهای فرد و جمعه حوالی ساعت ۲۳ در ایام هفته دفاع مقدس از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

شبکه جام جم سیما

گروه برنامه‌ساز «دل روشنی» در ایام هفته گرامیداشت دفاع مقدس به استان ایلام سفر خواهد کرد. این برنامه هر شب ساعت ۲۲:۳۰ به صورت زنده و به مدت ۹۰ دقیقه از ۳۱ شهریور تا ۵ مهر روی آنتن می‌رود.

«مدافعان بدون مرز» کاری از گروه سیاسی شبکه، که در ۲ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای به روایت حضور افراد خارجی و غیر ایرانی در دفاع مقدس می‌پردازد.

ویژه‌برنامه «کنکاش» به دستاوردهای سیاسی دفاعی و اقتصادی دفاع مقدس و تحلیل فرمایشات رهبر انقلاب اختصاص خواهد داشت.

مجموعه «پلاک عاشقی»، در ۷ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای به مقوله تاثیر دفاع مقدس و جنگ بر هنرهای هفت‌گانه از جمله سینما، موسیقی، عکاسی، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات، رادیو و تلویزیون و رسانه و تئاتر می‌پردازد.

ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی «رادیو فتح» و «قرن ۱۴» با موضوع بازخوانی تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی و مصاحبه با سرداران و فرماندهان دفاع مقدس پخش می‌شود.

همچنین سریال «سوران»، مستند «خاطرات موتورسیکلت»، انیمیشن «بچه‌های شهر خرم» و فیلم‌های سینمایی «بید مجنون»، «هور در آتش»، «زخم شانه حوا»، «موقعیت مهدی»، «تونل» و «آبادان یازده ۶۰» برای این ایام تدارک دیده شده است.

شبکه سلامت

شبکه سلامت برای هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌هایی را از ۳۱ شهریور به مدت یک هفته برای مخاطبان خود در نظر دارد.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه «پنجره باز» که هر شب ساعت ۲۳روی آنتن می‌رود اشاره کرد.

این شبکه مستندهایی را نیز آماده پخش دارد. مستند «پاکبازان» که فعالیت‌های پزشکی در ۸ سال دفاع مقدس را نشان می‌دهد، ۲ مهر ساعت ۱۲:۴۵ پخش می‌شود.

«سپید جامگان» از اول مهر تا هفتم مهر هر شب ساعت ۱۹، «هم پدر، هم مادر» روز ۱ مهر ساعت ۱۸:۳۰، «رسم عاشقی» ۲ مهر ساعت ۲۰ از جمله مستندهای ویژه هفته دفاع مقدس این شبکه هستند.

مجموعه «خاطرات ناتمام» که خاطرات پزشکان دفاع مقدس را مرور می‌کند از اول تا هفتم مهر هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه سلامت می‌رود. همچنین برنامه «دوربین سلامت» هر روز گفتگویی با کادر درمان فعال در دفاع مقدس دارد.

فیلم سینمایی «شیدا» با رابط ناشنوایان جمعه ۳۱ شهریور پخش می‌شود و برنامه «مثبت سلامت» هر روز میزبان مسئولان و کادر درمان فعال در دفاع مقدس می‌شود.

شبکه نمایش

همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس چندین اثر سینمایی از شبکه‌ نمایش سیما پخش می‌شود.

فیلم‌های سینمایی «دیده‌بان»، «دوئل»، «سرزمین خورشید»، «از کرخه تا راین»، «یدو»، «لیلی با من است»، «اخراجی‌ها» و «تنگه ابوقریب» جمعه ۳۱ شهریور تا جمعه ۷ مهر روی آنتن می‌رود.

شبکه نسیم

«قاب عاشقی» برنامه شبانگاهی این شبکه است که هر شب به مرور فیلم‌های جنگی با حضور عوامل از جمله کارگردان، تهیه‌کننده و … می پردازد. این برنامه از ساعت ۱۹:۳۰ جمعه ۳۱ شهریور پخش می‌شود.

«نسیم آوا» ساعت ۱۹ در این ایام به پخش آهنگ‌ها و موسیقی‌های انقلابی در دوران دفاع مقدس خواهد پرداخت. این برنامه از جمعه ۳۱ شهریور روی آنتن می‌رود.

«جنگ دوست داشتنی»، «نسیما» و «خوش نمک» نیز در این ایام روی آنتن می‌روند.

شبکه امید

در این شبکه برنامه «نورا» و مسابقه «راز جزیره» با موضوع دفاع مقدس پخش خواهد شد. همچنین «مهمان مامان»، «سفر قند»، «بچه اینجا»، «پولیس پولیس»، «لبخند سرو»، «فرزندان روح‌الله»، روایتی از «روایات فتح» و مستندهای «نبرد فانتوم‌ها» و «صیاد» از دیگر برنامه‌های شبکه امید در این ایام است.

همچنین میان برنامه‌ها و کلیپ‌های ویژه دفاع مقدس با عناوین «سیره شهدا»، «روایت سلیمانی»، «نقشی از شهدا»، «رسم شهادت»، «در لباس سربازی»، «رسم جهاد» و … نیز روی آنتن می‌رود.

همچنین پنج قصه از «قصه‌های مجید» نیز از ۱ مهر تا پنجم مهر هر روز ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش می‌شود.

شبکه افق

مستند «روایت معیار» در ۵ قسمت ویژه هفته دفاع مقدس از شنبه ۱ مهر ساعت ۲۰ با روایتی معیار و مستند از تاریخچه دفاع مقدس همراه با پخش اسناد منتشر نشده و دست نخورده پخش می‌شود.

مستند «مدیرکل و ما» پنجشنبه ۳۰ شهریور ساعت ۲۰ با بررسی سریال سوری «مدیرکل» و پرداختن به این سریال پرمخاطب سوری در ایران و همچنین گفتگو با عوامل و بازیگران این سریال پرطرفدار و بررسی وضعیت آن‌ها پس از جنگ سوریه پخش می‌شود.

مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» در ۴ قسمت پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این مستند مروری بر تولیدات فیلم های اجتماعی دفاع مقدس از ابتدا تا کنون و تحلیل و بررسی آن‌ها با حضور کارشناسان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها دارد.

«رهبران استقلال»، «رویش‌های ما»، «سلام به آینده»، «اینجا آسمان»، «تجربه ماندگار» و «برای تاریخ» از دیگر مستندهای این شبکه برای پخش است.

مشاهده خبر از سایت منبع