X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مادر مجید مجیدی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت مادر گرامی آقای مجید مجیدی -کارگردان سینما- را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب آقای مجید مجیدی دام توفیقه

درگذشت مادر گرامیتان را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینمای کوتاه» به سوددهی اقتصادی می‌رسد؟/ فرصت ویژه جشنواره‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مهاجر توحیدپرست تهیه‌کننده سینمای کوتاه در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره فعالیت‌های خود در این حوزه به خبرنگار مهر گفت: فعالیت‌های ما در سینمای کوتاه مربوط به مؤسسه‌ای است که بخشی از مأموریت‌هایش را در حوزه ساخت فیلم کوتاه تعریف کرده‌ایم. ورودمان به عرصه ساخت یک فیلم کوتاه هم مدل‌های مختلف دارد. گاهی دوستان با فیلمنامه‌ای آماده سراغ ما می‌آیند و در صورت عبور از فیلترهایی که داریم، برای جذب سرمایه و مشارکت در ساخت آن چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: شکل دوم تولیدات ما مربوط به فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان جوانی می‌شود که در دفتر ما حضور دارند و براساس چارچوب‌هایی که به آن علاقه‌مند هستیم، اتاق‌های ایده‌ای را تشکیل می‌دهیم و سرانجام به فیلمنامه‌هایی می‌رسیم و برای ساخت و جلب مشارکت برای آن‌ها اقدام می‌کنیم. نمونه کارهای تولیدی خودمان می‌شود فیلم کوتاه «بازسازی» که با مشارکت انجمن سینمای جوانان به تولید رسید و نمونه کارهای بخش خصوصی‌مان هم می‌شود فیلم کوتاه «مأمور خرید» که به‌طور کامل در بخش خصوصی تولید شد.

این تهیه‌کننده درباره مقوله «سودآوری» در چرخه تولید فیلم کوتاه هم توضیح داد: اینگونه نیست که به‌صورت صددرصدی بگوییم فیلمسازی در سینمای کوتاه سودآوری ندارد. در عین حال قبول دارم که بالای ۸۰ درصد از فیلم‌های کوتاه، به سود اقتصادی نمی‌رسند و حتی ضرر می‌کنند. از سوی دیگر هم کارهایی را داریم که به سود می‌رسند. وقتی عوامل حرفه‌ای یک فیلم از نویسنده تا کارگردان و سایر عوامل در فضای فیلم کوتاه زیست کرده باشند، شرایط این حوزه را درک می‌کنند.

وی افزود: وقتی یک بازیگر و یا هر یک از عوامل حرفه‌ای دیگر که در سینمای بلند مشغول به کار است، وارد یک فیلم کوتاه می‌شوند، فضای این حوزه را درک می‌کنند و در یک تعامل رفاقتی معمولاً ارقامی را که در سینمای بلند می‌گیرند، مطالبه نمی‌کنند. این توافق هم معمولاً در قالب گفتگو شکل می‌گیرد. اینگونه هم نیست که همه این شرایط را رعایت کنند.

توحیدپرست گفت: سقف حمایتی انجمن سینمای جوان از پروژه‌های کوتاه، با توجه به هزینه‌های امروز، نهایتاً یک تا یک و نیم روز از تولید یک پروژه را پوشش می‌دهد و تهیه کننده فیلمی که نزدیک چهار تا پنج روز باید صرف فیلمبرداری کند، باید به صورت شخصی برای آن هزینه کند. اینجا همین سوال شکل می‌گیرد که مگر چنین تهیه‌کننده‌های پولداری داریم که نیازی به بازگشت سرمایه خود نداشته باشند؟ در این وضعیت است که ما به دنبال جذب مشارکت از نهادهای دولتی و خصوصی می‌رویم.

وی تأکید کرد: اینکه با توجه به این شرایط اقتصادی چرا امثال من در مقام تهیه‌کننده و یا دیگر دوستان به‌عنوان کارگردان همچنان تمایل به ادامه فعالیت در این حوزه داریم، به این دلیل است که سینمای کوتاه را پلی برای گذار به سینمای حرفه‌ای می‌دانیم. به همین دلیل همه برای کسب تجربه فعالیت در این حوزه را ادامه می‌دهیم. اگر این چرخه به درستی شکل بگیرد و در حوزه کار کوتاه هم بتوانیم به سوددهی اقتصادی برسیم، یک حالت ایده‌آل است که بچه‌های فیلم کوتاه هم در آن انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. این بستر هنوز در سینمای کوتاه ما شکل نگرفته است.

این تهیه‌کننده سینمای کوتاه گفت: در دنیا اینگونه است که یک فیلم کوتاه، خودش از پس هزینه‌های خودش برمی‌آید و چرخش مالی یک پروژه کوتاه حتی می‌تواند برابر با چرخش مالی یک فیلم در سینمای بلند باشد. ما هنوز در ایران راه بلندی برای رسیدن به این مرحله داریم.

توحیدپرست درباره نقش جشنواره‌ها در شکل‌گیری این چرخه اقتصادی اظهار کرد: جشنواره‌ها در حیات سینمای کوتاه، صددرصد تأثیرگذار هستند. همان‌طور که اشاره کردیم ساخت فیلم کوتاه در مجموع صرفه اقتصادی ندارد و اگر همین جنبه معنوی آن را هم بخواهیم از فیلمساز دریغ کنیم، انگیزه‌ای برای ادامه باقی نمی‌ماند. محافلی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران و یا رویدادهای دیگر، باعث می‌شوند خستگی عوامل فیلم کوتاه در شود و کارگردان و دیگر عوامل هم بتوانند خودشان را به دست‌اندرکاران سینمای حرفه‌ای اثبات کنند.

وی یادآور شد: با توجه به فضای تجربی سینمای کوتاه، خیلی از فعالان سینمای حرفه‌ای هم برخی ایده‌های تجربی خود را به سینمای کوتاه می‌آورند تا بتوانند این ایده‌ها را سنجیده و مخاطبان خود را ارزیابی کنند. ما اگر ۱۰ رویداد دیگر کنار جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم، باز هم می‌تواند به سینمای کوتاه کمک کند. این رویدادها تنها بستری است که باعث دیده شدن زحمات و توانمندی‌های بچه‌های سینمای کوتاه می‌شود. به‌خصوص که مخاطب سینمای کوتاه هم مخاطب خاص است و حضورهای جشنواره‌ای منجر به بهتر دیده شدن آثار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره چینی به «یدو» رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جایزه بهترین فیلمبرداری سی‌ و یکمین جشنواره دوسالانه فیلم‌ «گلدن پاندا» (پاندای طلایی) سال ۲۰۲۳ کشور چین به فیلمبردار فیلم سینمایی «یدو» رسید. سیدمرتضی نجفی فیلمبردار فیلم سینمایی «یدو» با حضور در جشنواره چین جایزه خود را دریافت کرد.

این در حالی است که فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری نامزد بهترین کارگردانی نیز در این دوره از جشنواره «گلدن پاندا» شده بود.

داستان «یدو» در ماه‌های نخست جنگ تحمیلی رخ می‌دهد. بسیاری از خانواده‌ها مهاجرت می‌کنند اما مادر یدو تصمیم دیگری می‌گیرد. او معتقد به ماندن و مبارزه کردن است و هر بار بهانه‌ای جدید برای این تصمیم خود دارد. یدو تلاش دارد تا مادرش را راضی به ترک آبادان کند اما در این میان دلبسته‌ کسی می‌شود.

پویانمایی «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد نیز نامزد بهترین انیمیشن جشنواره فیلم «گلدن پاندا» (پاندای طلای) چین شده بود.

سی‌ و یکمین جشنواره فیلم‌ «گلدن پاندا» روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ (۱۹ و ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳) در شهر چاندو ایالت سیچوان چین برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازتاب روایت‌های مردمی از جنگ در تلویزیون

«جان‌وطن» که محصول مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است و در استودیو دیبافیلم تولید شده، ۱ تا ۶ مهرماه هرشب ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن ساعت ۱۳ روز بعد خواهد بود.

عبدالمجید خزایی، علی حسن احمدی، مهناز فتاحی، احمد آرام، باقر عباسی و فرنگیس حیدرپور سوژه قسمت‌های جدید این برنامه ترکیبی با اجرای محمدجعفر خسروی هستند.

«جان‌وطن» راوی قصه مواجهه انسان‌های معمولی در همه مشاغل و سنین با جنگ و دوران دفاع مقدس است. فُرم این اثر در رفت و برگشت میان داخل و خارج از استودیو شکل می‌گیرد و تلاش شده است در کنار روایت اصلی، با شبیه‌سازی‌هایی از صحنه اتفاق ذهن مخاطب به قصه سوژه و محیطی که در آن قرار داشته است، نزدیک شود.

فصل اول «جان‌وطن» سال ۱۴۰۱ در هفته دفاع مقدس روی آنتن رفت که رویکرد محتوایی آن بازتاب روایت‌های مردمی از جنگ بود. این برنامه ترکیبی که فصل دوم آن در دهه فجر پخش شد، به قصه‌های ناگفته و برآمده از مردم درباره حوادث و مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی پرداخت.

«جان‌وطن» از ۱ تا ۶ مهرماه هرشب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۱۳ روز بعد خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدارک شبکه سه برای پوشش مسابقات آسیایی هانگژو

بهزاد کاویانی تهیه کننده و کارگردان ویژه برنامه بازی‌های آسیایی هانگژو شبکه سه سیما گفت: مسابقات والیبال، والیبال ساحلی، فوتبال و قایقرانی بازی‌های آسیایی هانگژو طبق روال مسابقات بین المللی چند روز قبل از افتتاحیه و آغاز مسابقات رسمی شروع می‌شود و شبکه سه سیما با ویژه برنامه «آسیا ۲۰۲۲» برای انعکاس اخبار مربوط به آن در خدمت علاقه‌مندان به ورزش خواهد بود.

کاویانی خاطرنشان کرد: این تورنمنت ورزشی به صورت رسمی از اول مهرماه شروع می‌شود و مسابقات مربوط به ورزشکاران کشورمان به طور مستقیم و زنده در قالب برنامه «آسیا ۲۰۲۲» پوشش داده می‌شود.

وی افزود: برای پوشش رویداد‌ها در دو گروه به هانگژو چین (جنوب شرقی استان ژجیانگ) اعزام شده اند. گزارشگرانی که مسابقات هانگژو را پوشش می‌دهند کیومرث کرده و سیدمصطفی حسینی هستند. گروه اعزامی علاوه بر ارسال تصاویر اختصاصی برای شبکه سه سیما، تصاویر را برای شبکه ورزش هم ارسال می‌کند.

کاویانی تصریح کرد: در استودیوی شبکه سه هم با دعوت از کارشناسان و متخصصان هر رشته ورزشی، مسابقات و بازی‌ها تحلیل و بررسی می‌شود که شهاب قاسمی و حمید آرایش مجریان برنامه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع