نگارخانه بهارک «بهشت» میشود
نمایشگاه آثار بهشته امینی با عنوان «بهشت» و با نمایش ۲ مجموعه نقاشی و هندسه نقوش در گالری بهارک افتتاح میشود.
نمایشگاه آثار بهشته امینی با عنوان «بهشت» و با نمایش ۲ مجموعه نقاشی و هندسه نقوش در گالری بهارک افتتاح میشود.
سینماپرس: مجوز ۲۰۶ عنوان اجرای صحنهای، ۲۸۹ تکآهنگ و ۲۰ آلبوم موسیقی در مهرماه امسال از سوی دفتر موسیقی صادر شده است.
به گزارش سینماپرس، مهرماه مجوز ۲۰۶ عنوان اجرای صحنهای با تعداد ۵۲۵ نوبت اجرا صادر شده که شامل ۱۴۶ مورد موسیقی پاپ، ۲۴ مورد موسیقی ایرانی، ۸ اجرای موسیقی کلاسیک، ۹ اجرای نواحی و ۱۹ اجرای موسیقی تلفیقی بوده است.
مجوز ۹۸ عنوان اجرای صحنهای مهرماه را دفتر موسیقی و مجوز ۱۰۸ عنوان اجرای صحنهای را ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها صادر کردهاند.
در بخش تکآهنگ در مهرماه مجوز انتشار ۲۸۹ تکآهنگ از سوی دفتر موسیقی صادر شده که شامل ۱۵ موسیقی ایرانی، ۲۰۹ پاپ، ۲۰ نواحی، ۲۲ تلفیقی، ۱۰ کلاسیک، ۸ موسیقی الکترونیک، ۴ موسیقی کودک و یک تکآهنگ موسیقی ارکسترال بوده است.
۲۰ آلبوم موسیقی در مهرماه از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفته که سهم موسیقی ایرانی ۸، پاپ ۲، نواحی ۴، ارکسترال ۲ و کلاسیک ۳ آلبوم و موسیقی تلفیقی یک آلبوم است.
همچنین در ماه گذشته دو آلبوم تصویری موسیقی و ۲۴ نماهنگ مجوز انتشار گرفتهاند و مجوز هشت استودیوی صدابرداری و مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر و تمدید شده است.
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تازه ترین گزارش آماری خود از تعداد مجوزهای صادر شده در حوزه های اجرای صحنه ای، تک آهنگ و آلبوم موسیقی را منتشر کرد.
سینماپرس: فیلم سینمایی «اخت الرضا» شامگاه دوم آبان ماه طی مراسمی در ندامتگاه لنگرود قم، برای زندانیان اکران شد.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی شامگاه دوم آبان ماه طی مراسمی در ندامتگاه لنگرود قم، برای زندانیان اکران شد و مورد استقبال قرار گرفت.
در این مراسم که با حضور کارگردان این اثر، رییس و مسئولان مربوطه زندان برگزار شد، بعد از اکران فیلم، مدیحه سرایی و ذکر اهل بیت علیهم السلام برای حاضران برگزار شد.
در انتهای برنامه، پرچم آستان مقدس حضرت معصومه (س)، توسط خادمین حرم به این مراسم آورده شد که با واکنش احساسی حاضران همراه بود.
فیلم سینمایی «اخت الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی، سفر بانوی کرامت حضرت معصومه (س) از مدینه به قم را روایت میکند.
این فیلم از ۲۲ مهر ماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.
هنرمندان پیشکسوت ظهر چهارشنبه سوم آبان ماه با حضور بر آستان مقدس شاهچراغ به شهدای وقایع اخیر ادای احترام کردند.
سینماپرس: دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم رشد، فراخوان پنجاه و سومین دوره این جشنواره را منتشر کرد. علاقهمندان برای ثبتنام و بارگذاری آثار خود تا ۲۴ آبان ماه فرصت دارند.
به گزارش سینماپرس، فراخوان دریافت آثار پنجاه و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم رشد منتشر شد. در این دوره از جشنواره، آثار فیلمسازان داخلی و خارجی با نگاه برخورداری از برجستگیهای زبان هنری، جذابیت ذاتی و تأثیر عمیق عاطفی و تأثیر شگرف آن بر ارتقای روحیه کنجکاوی، پرسشگری و اشتیاق به درک خویش و جهانِ پیرامون، به رقابت خواهند پرداخت.
مهمترین اهداف جشنواره در دوره پنجاه وسوم
شورای سیاستگذاری جشنواره پنجاه و سوم با تأکید بر توجه ویژه به مدرسه و فرایندهای آموزشی و تربیتی آن، بهعنوان نهاد مهم تمدنساز و تربیتکننده نسل آینده برای حل مسائل کشور، «شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما»، «کمک به ایجاد زمینه و بستری بهمنظور هدایت این تولیدات در سطوح ملی و بینالمللی»، «پشتیبانی از عرصه تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی فضیلتمحور»، «پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری»، «ایجاد زمینه و بستری بر پایه عدالت برای رشد و بالندگی ظرفیت هنریتربیتی معلمان و دانشآموزان فیلمساز» و «گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی» را به عنوان اهداف اساسی این دوره از جشنواره اعلام کرده است.
در فراخوان این دوره از جشنواره «اهداف عملیاتی و راهکارهای کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، به عنوان منبع الهام بخش مناسبی برای دستیابی فیلمسازان علاقهمند جهت حضور در این رویداد بینالمللی، به ایدههای ناب، جذاب و بدیع معرفی شده است.
بخشهای جشنواره در دوره پنجاه وسوم
پنجاه و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم رشد در سه بخش بینالملل، معلمان فیلمساز و دانشآموزان فیلمساز برگزار خواهد شد.
در این دوره چهار جایزه ویژه به آثاری در موضوعات «مدرسه؛ مبدأ پیشرفت تمدنساز ایرانی – اسلامی و الهامبخش برای جهان»، «نشان ویژه معلم»، «نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی» اهدا خواهد شد.
دبیرخانه جشنواره در هر دوره، شخصیت یا مصداق خاصی را بهعنوان نماد «نشان ویژه ایثار و از خودگذشتگی» انتخاب میکند. در پنجاهوسومین دوره جشنواره فیلم رشد نشان ویژه ایثار و از خودگذشتگی به آثاری اختصاص خواهد داشت که به دفاع از مردم و کودکان مظلوم فلسطین پرداخته است.
جوایز نهادها و دستگاههای کشور در بخش حامیان این دوره از جشنواره نیز به پنج محور «خانواده و جوانی جمعیت»، «فرهنگ کار، کارآفرینی و تعاون»، «پیوند نماز، مسجد و مدرسه»، «آسیبهای اجتماعی با رویکرد صیانت از حقوق کودک» و «آسیبهای فضای مجازی» اختصاص خواهد داشت.
قالبهای جشنواره در دوره پنجاه و سوم
قالبهای این دوره از جشنواره، شامل فیلمهای کوتاه و بلند با محوریت داستانی، مستند، پویانمایی و فیلمنامه میباشد.
آخرین مهلت ارسال آثار
بر اساس اعلام دبیرخانه پنجاه و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم رشد، آخرین مهلت ارسال آثار ۲۴ آبانماه ۱۴۰۲ خواهد بود. علاقهمندان برای ثبتنام و بارگذاری آثار میتوانند به نشانی الکترونیکی http://eff.roshd.ir/ مراجعه نمایند.
گفتنی است، پنجاه و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد در مجتمع فرهنگی هنری سینما فلسطین برگزار خواهد شد و پس از آن آثار برگزیده در سراسر کشور برای مدارس به اکران در خواهد آمد.
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی در بازدید از کارگاه تجسمی «کوتاهتر از کودکی» از برگزاری نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین با محوریت فلسطین در موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد.
نمایشگاه گروهی نقاشی روی شیشه با عنوان «نقش مینا» در گالری پردیس ملت برگزار میشود.
سینماپرس: تعامل حاکمیت «جمهوری اسلامی» با مرحوم «داریوش مهرجویی» نه تنها به خاطر فیلم سینمایی «گاو»، بلکه محصول شیوه رفتار وی بود. شیوه ای که سبب میشد تا او در قامت «اپوزیسیون» به سراغ نسخه تبدیل «ایران» به «ایرانستان» نرود!
سیدعرفان فاطمی/ پُرواضح است که ماجرای قتل «داریوش مهرجویی» و همسرش در تاریخ ۲۲ مهر امسال، به عنوان یک «تراژدی» فراموش ناشدنی در حافظه «تاریخ سینمای ایران» باقی خواهد ماند. جنایتی دردناک که حالا پس از تعیین تکلیف ابعاد جنایی آن میتوان به چند نکته توجه نمود:
۱/ «داریوش مهرجویی» سینماگری بود که لازم است تا مراقبت لازم برای هتک حرمت و یا تحریف واقعیت این هنرمند و همسرش صورت نگیرد و دیگرانی با قصد و یا مرض سعی نکنند شمایلی بر خلاف واقعیت از آنچه که بود خلق ننمایند و در حافظه بصری جامعه به ثبت نرساند.
۲/ ۴۵ سال حیات «داریوش مهرجویی» در سایه حاکمیت «جمهوری اسلامی» میتواند مصداقی قابل مطالعه از برای فهم «مردمسالاری دینی» قلمداد شود. دورانی نسبتا طولانی که در پرتو آن به نسبت کارنامه هنری موجه و پرتعدادی را برای وی به ثبت رساند و این در حالی است که «داریوش مهرجویی» یکی از چهرههای «اپوزیسیون» در عرصه فرهنگ و سینمای پس از انقلاب به شمار میآید. شخصیتی که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی و دقیقا در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی، فیلم سینمایی «مدرسهای که میرفتیم» را به فضای رسانهای جامعه عرصه داشت و سپس در اوج جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۶۵ هجریشمسی، فیلم سینمایی «اجاره نشینها» را ساخت و رسما اعتراض خود به نحوه حکمرانی در «نظام جمهوری اسلامی» را بیان داشت و شیب تند انتقادات خود را حتی به سطح «نظام جمهوری اسلامی» تعمیم داد و «سنتوری» را در سال ۱۳۸۵ هجریشمسی عرضه نمود و حتی در همین اثر آخر خود یعنی «لامینور» در سال ۱۳۹۸ هجریشمسی ادبیات منتقدانه خود حفظ کرد و…؛ با این همه حاکمیت «جمهوری اسلامی» متعرض فعالیتهای سینمایی او نشد و حتی بخش عمدهای از آثار او را خرید و در «صدا و سیمای جمهوری اسلامی» به نمایش گذاشت.
۳/ تعامل حاکمیت «جمهوری اسلامی» با «داریوش مهرجویی» نه تنها به خاطر «گاو» و دیده شدن این اثر سینمایی توسط «بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی» شکل گرفت؛ بلکه این تعامل بیش از هر چیز محصول شیوه رفتار «مهرجویی» بود. شیوه ای که سبب میشد تا او در قامت «اپوزیسیون» به سراغ نسخه تبدیل «ایران» به «ایرانستان» نرود!
۴/ «انتقاد از وضع موجود» یکی از شاخصه های رفتاری روشنفکری است. شاخصهای که «داریوش مهرجویی» آن را از ابتدای فعالیت سینمای خود در دهه ۱۳۴۰ هجریشمسی در «گاو» و «آقای هالو» رعایت کرد و تا آخرین اثرش یعنی «لامینور» به آن پایبند ماند. «داریوش مهرجویی» قواعد دموکراسی را بلد بود و از این جهت است که هیچگاه در «دام فتنهگران» باقی نماند و هیچگاه خود را اسیر توهمات خیالی «براندازان خارجنشین» نکرد. خصوصیاتی که موجب شد تا از طیف جماعت «شبه روشنفکر» متمایز شود.
۵/ مواجهه ارگانهای امنیتی و انتظامی با پرونده قتل «داریوش مهرجویی» و همسرش حکایت از نوعی بلوغ رفتاری دارد. بلوغی که بالاخص در تعامل این نهادها با رسانه و شناخت این ابزار مهم در دنیای امروز هویدا گشت؛ اطلاع رسانی به موقع و بدون لکنت از همان ابتدای این حادثه و پس از آن نمایش حضور تیم کارشناسی مجرب و ترسیم قدرت کاراگاهان چیرهدست ایرانی که خود به نوعی یک «مانور امنیتی» محسوب میشود از جمله اتفاقات مهمی بود که شاید برای نخستینبار در این حادثه رقم خورد. در این میان شناسایی قاتلان و جنایتکاران در مدت محدود و معرفی رسمی ایشان به رسانه ها یک برد پلیسی اقتدارآفرین بود که به شدت ضریب «امنیت روانی جامعه» را بالابرد و فرایندی قابل تقدیر را رقم زد.
هنرمندان پیشکسوت ظهر چهارشنبه ۳ آبانماه با حضور بر آستان مقدس شاهچراغ به شهدای وقایع اخیر ادای احترام کردند.