X

بایگانی آبان 9, 1402

دفتر سینمایی

گرشا رضایی: بزرگان موسیقی به کلک و کامپیوتر پناه برده‌اند


نخستین قطعه از آلبوم EP گرشا رضایی بنام «یه روز…» که با ارکستر بزرگ تولید شده است، منتشر شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم/اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می‌توان کار موفقی تولید شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر گروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی با اشاره به طرفداران سریال «گاندو» در کشورهایی مثل تایلند بیان کرد این مجموعه در بیشتر از ۱۵ کشور دوبله و عرضه شده است.

به گزارش سینماپرس، سیدمهدی رضوانی مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی درباره موضوعاتی که در این موسسه سراغ آنها می‌روند به مهر گفت: ما در اینجا سراغ موضوعاتی می رویم که به کار کشور می آید از تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر تا موضوعاتی درباره پیشرفت های علمی، فعالیت های داوطلبانه، بحث جمعیت و همچنین اقتباس از کتاب هایی که از آنها استقبال شده است می تواند سوژه کار ما باشد.

از موضوعات انقلابی تا اقتباس از کتاب‌ها

وی اضافه کرد: کتاب هایی مثل «سرباز کوچک امام» که شامل تقریظ رهبر انقلاب شده اند نیز می تواند سوژه ما قرار بگیرد. از این کتاب اقتباسی برای یک سریال صورت گرفته که محمدباقر مفیدی کیا نگارش فیلمنامه آن را بر عهده داشته است. ما در این مجموعه با موضوعاتی بیشتر سر و کار داریم که ارگان های دیگر سراغ آنها نمی روند؛ موضوعاتی که هم محتوای خوب داشته باشد و هم تکنیک و ساختار به شکل درستی در آنها رعایت شده باشد.

رضوانی درباره دیگر سریال هایی که قرار است در این موسسه به تولید برسد، اظهار کرد: سریال «رویان» را به کارگردانی داوود بیدل داریم که درباره دستاوردهای این موسسه است. همچنین «روزهای لاجوردی» یکی از موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است و امیر عباس ربیعی کارگردانی آن را بر عهده دارد.

وی درباره کیفیت این فیلمنامه ها توضیح داد: فیلمنامه دغدغه اصلی ماست و اعتقاد داریم اگر پایه فیلمنامه محکم باشد با تکنیک و کارگردانی و عوامل خوب می تواند کار موفقی باشد. «روزهای لاجوردی» هم فیلمنامه اش نوشته شده است اما با توجه به حساسیت برهه های تاریخی که باید هم بتوانید روایت دقیق و غیر تحریفی از تاریخ انقلاب بگویید و هم این روایت دراماتیزه باشد این حساسیت برایش در نظر گرفته شد که خدا را شکر فیلمنامه خوبی شده است.

رضوانی اضافه کرد: این سریال تولید سنگینی دارد و ما این تولیدات را از ۲ مسیر پیش می‌بریم بخشی در تعامل با خود صداوسیماست و بخشی هم در تعامل با جبهه فرهنگی انقلاب و دیگر موسسات است که به صورت مشارکتی ساخته می شود. شهید لاجوردی فضایی گفتمانی در تعامل و مناظره با گروهک ها داشت که خیلی ها را به انقلاب برگرداند و ما اینها را در قصه می بینیم.

وی با اشاره به دیگر پروژه ها یادآور شد: «شب های دیجور» سریال دیگری است که قرار است، ساخته شود و درباره فضای مجازی و تاثیر مخرب آن است؛ تاثیری که در جامعه می گذارد. به بحث سایت های شرط بندی و فضای اینفلوئنسری هم می پردازد.

رضوانی در پاسخ به اینکه چقدر تلاش می شود که این سریال ها در فضای شعاری و کلیشه‌ای دغدغه مد نظر خود را ارائه نکنند، بیان کرد: ما تجربه سریال «گاندو» را هم داشته ایم که خیلی ها درباره آن هم می گفتند شعاری و سیاسی است.

فصل دوم گاندو علی رغم انتقادها بیشتر از فصل اول مخاطب داشت

وی درباره اینکه شعاری بودن و مستقیم گویی «گاندو» بیشتر در فصل دوم مورد انتقاد قرار گرفت، اظهار کرد: فصل اول سریال بنا به گفته سازمان بالاتر از ۴۰ درصد و فصل دوم سریال بیشتر از ۶۰ درصد مخاطب داشت. با این حال ما چقدر این بضاعت را در سینمای ایران داریم که کارگردانان هم محتوای خوب و هم تکنیک خوب ارائه کنند؟ اما در مقوله شعار این را باید بگویم شعار زمانی است که شما تکلیف خودتان با خودتان مشخص نباشد. اگر در یک فیلم آمریکایی به طور مثال آثار جان فورد فردی پرچم آمریکا را نمایش دهد، اصلا شعاری نیست اما اینجا می‌گویند شعاری است.

رضوانی تصریح کرد: من در جواب برخی از این نقدها، همیشه یک سوال را مطرح می کنم پس چرا بیننده این سریال ها را می بیند و مخاطب دارد؟ این مدل کارها برای بییننده کم ساخته شده است و باید بیشتر شود. البته که باید کارهای خوب ساخته شود و در این صورت مخاطب استقبال می کند.

«گاندو» در چندین کشور فروش دوبله و عرضه شده است و حتی در تایلند طرفدار دارد

وی اضافه کرد: یک نکته هم هست که من خیلی وقت ها با دوستان که حرف می‌زنم می گویم؛ شما از بیننده به عنوان ملاک حرف می زنید اما وقتی به فیلم هایی می رسد که برای حاکمیت و کشور مفید است ملاک شما تکنیک می شود. این یک دوگانگی است. فیلم هایی در جشنواره سیمرغ های بلورین می گیرند اما فروششان در سینما خیلی فاجعه است.

رضوانی در بخش دیگر درباره تلاش برای ارتقای کیفیت سریال ها بیان کرد: سریال «گاندو» در چندین کشور و نه فقط در محور مقاومت دوبله و عرضه شده است. فکر می کنم بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ کشور بوده است. حتی در کشوری مثل تایلند که شاید انتظارش را نداشته باشید هم طرفدار دارد. دلیلش هم این بود که «گاندو» از امنیت ملی حرف زد و جناحی نبود. فضای ضداستعماری که در سریال «گاندو» بود توانست مخاطبش را جذب کند.

مدیرگروه فیلم و سریال موسسه اندیشه شهید آوینی در پایان بیان کرد: فصل سوم این سریال هم در مرحله بازنویسی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای ماکان‌بند! اینجا کنسرت است یا کلاس ایروبیک؟! + ویدیو


«سر این تِرَک چون من بالا و پایین می‌پرم بین علما بحث شده بود که من دارم پلی‌بک می‌کنم. می‌خوام بدون موزیک برم…» بعد خیلی جدی شروع می‌کند به بالا و پایین پریدن روی صحنه و به فالش‌خوانی‌اش ادامه می‌دهد: فرقی نمی‌بینم اصلا من، بین تو و گلایی که تو باغچن… آدمایی خوبی که همه تو قصن، حتی یه ذره با تو مو نمیزنن…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر «مردم» نبودند «رشیدی» هم نبود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قدرت الله ایزدی، بازیگر و کمدین از حضورش در سریال جدید «مگه تموم عمر چندتا بهاره» سروش صحت ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: از نظر من کار عالی، گروه درجه یک و همه چیز خوب بود اما به هرحال نظرات متفاوت است و من به آن دسته از مخاطبان و منتقدان که از کار انتقاد می‌کنند احترام می‌گذارم.

به گزارش سینماپرس، قدرت الله ایزدی در گفت‌وگویی با ایسنا از تجربه حضورش در سریال جدید سروش صحت با عنوان «مگه تموم عمر چند تا بهاره» که اکنون از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است، گفت.

او با اعلام اینکه تصویربرداری این سریال مدت‌ها قبل به پایان رسیده است، بیان می‌کند: این مجموعه طنز همچنان از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است. به عنوان بازیگر، شخصا از کلیت کار راضی بودم. مگر می‌شود آقای سروش صحت کارگردان باشد و راضی نبود. ما خیلی چیزها از ایشان یاد می‌گیریم. به نظرم سریال، کار خوبی شده است و من در کنار یک تیم خوب و همراه بسیار لذت بردم.

قرار نیست همیشه «رشید» باشم

بازیگر سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» همچنین تاکید دارد: به نظرم این سریال مثل بقیه کارهای آقای صحت به عنوان یک طنز اجتماعی کار تمیزی از آب درآمده است ولی در نهایت این مخاطبان هستند که باید راضی باشند که فکر می‌کنم راضی هم هستند چون من شخصاً بازخوردهای خوب و مثبتی از مردم می‌گیرم و همین مرا خوشحال می‌کند.

ایفاگر کاراکتر «عمو جلال» در ادامه درباره نقش متفاوتش در سریال جدید سروش صحت نیز توضیح می‌دهد: من این بار نقش متفاوتی در کار داشتم و دیگر «رشید» نبودم. شخصیت عمو جلال را در این مجموعه ایفا کردم و نقشم را هم دوست داشتم اما بعضی‌ها هم می‌گفتند همان رشید باش، برخی‌ها هم می‌گفتند می‌توانی دو شخصیتی هم کار کنی. خودم از کارم راضی بودم؛ ضمن اینکه رشید را هم خیلی دوست دارم اما قرار نیست همیشه آدم در یک نقش بماند.

منتقدان هم حق دارند

ایزدی سپس درباره نگاه منتقدان به سریال جدید سروش صحت مبنی بر اینکه معتقدند این سریال مثل کارهای قبل آقای صحت در حوزه طنز اجتماعی آنطور که باید دیده نشد، چنین اظهار می کند: اتفاقاً آنچه که مخاطبان می‌گویند به نظرم کار خوب و با کیفیتی شده است نه به خاطر بازی من اصلاً، اما اگر همین سریال از تلویزیون پخش می‌شد فکر می‌کنم بهتر دیده می‌شد. در هر صورت نظرات متفاوت است و من هم به نظرات مردم و همینطور منتقدان احترام می‌گذارم. منتقدان حق دارند چون کارشان انتقاد کردن است. در هر صورت ان‌شاءالله مردم از پایان کار راضی باشند.

این کمدین درباره کاراکتر معروف «آقا رشید» هم می گوید: مردم همیشه به من لطف دارند بعد از این همه سال هنوز مرا رشید صدا می‌کنند. من معتقدم این مردم بودند که مرا به اینجا رساندند و اگر مردم نبودند رشیدی هم نبود.

فیلمی سینمایی که نان به جبهه می برد

او درباره کارهای جدیدش در تلویزیون اعلام می‌کند: اخیراً ۲، ۳ کار پیشنهاد شده است اما چون از آن دسته آدم‌هایی نیستم که بخواهم چندین کار را قبول کنم دوست داشتم یک کار را تمام کنم و بعد سراغ دیگری بروم. من خیلی اهل چندین کار با هم نیستم. یک پیشنهاد سینمایی قبول کردم که برای جشنواره است در فیلمی که به زندگی‌نامه یک سردار شهید که متعلق به چهارمحال بختیاری است به نام «آن دو» نقشی دارم که در جبهه به خط مقدم نان می‌برد.

ایزدی در پایان بیان می‌کند: برای تلویزیون هم پیشنهادهایی داشتم اما از میان آنها یک پیشنهاد را قبول کردم ولی فعلاً به طور قطع به نتیجه نرسیده‌ایم. یک مجموعه داستانی ۹۰ قسمتی است که ان‌شاءالله در آینده بیشتر توضیح خواهم داد.

به گزارش ایسنا، سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» در ژانر طنز و اجتماعی به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان از خرداد ۱۴۰۲ از پلتفرم فیلیمو و نماوا در حال انتشار است.

علی مصفا، قدرت‌الله ایزدی، کاظم سیاحی، آناهیتا افشار، مجید یوسفی، گیلدا ویشکی، بیژن بنفشه‌خواه، حسن نوری، اردشیر کاظمی، عین‌الله دریایی و … از بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه هنرهای معاصر به اتفاقات روز واکنش دارد/کاریکاتور هنر تزیینی نیست!


در نشستی خبری، موضوع و عنوان نمایشگاه آینده موزه هنرهای معاصر تهران اعلام شد. بر این اساس قرار است این رویداد هنری با نام «نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در مرکز پایتخت ایران برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «پنجمین دوره انتخاب پایان‌نامه برتر علمی» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، از همه دانش‌آموختگان برای شرکت در پنجمین دوره انتخاب پایان‌نامه برتر علمی با محوریت انیمیشن دعوت کرد.

به گزارش سینماپرس، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، از همه دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای شرکت در پنجمین دوره انتخاب پایان‌نامه برتر علمی با محوریت انیمیشن دعوت کرد.

بر همین اساس از واجدان شرایط دعوت می‌شود که چکیده پایان‌نامه خود را برای بررسی و انتخاب در ۲ قالب word و Pdf از طریق ایمیل یا بارگذاری در فرم به دفتر جشنواره ارسال کنند.

چکیده آثار منتخب در کتاب جشنواره به چاپ خواهد رسید و برای ارائه پوستر به جشنواره دعوت خواهد شد.

همچنین برای پوسترهای علمی راه یافته گواهی ارایه صادر خواهد شد و پایان‌نامه یا رساله‌هایی که امتیاز لازم را کسب کنند فرصت ارائه در پنل علمی را خواهد داشت.

پایان‌نامه یا رساله برتر نیز بر اساس قوانین جشنواره و دانشگاه ذیربط به‌صورت کتاب چاپ خواهد شد.

شرایط آثار ارسالی در بخش پایان‌نامه علمی منتخب این دوره از جشنواره عبارتند از؛ تأکید اصلی محتوای پایان‌نامه یا رساله بر انیمیشن باشد، نوآوری و محتوای مفید و مناسب برای رشد و گسترش انیمیشن ایران، در ارزیابی اثر ارسالی حائز اهمیت است، نتایج پژوهش و واژگان کلیدی در چکیده ارسالی درج شود و پایان‌نامه یا رساله در سامانه پارسای ایران‌داک ثبت و تایید شده باشد.

همچنین تاریخ دفاع آثار ارسال شده باید از اول شهریور ۱۳۹۹ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ باشد و پایان‌نامه نظری یا رساله در دوره‌های قبل جشنواره شرکت نکرده باشد.

شرکت‌کنندگان در بخش پایان‌نامه نظری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، لازم است پس از تکمیل فرم ثبت‌نام در تاریخ اعلام شده برای تکمیل روند ثبت‌نام منتظر تماس همکاران دبیرخانه باشند. تکمیل این فرم به منظور قرار گرفتن در فهرست بررسی اولیه است و مراحل تکمیلی ثبت‌نام از طریق پیامک و تماس با شماره‌های ثبت شده اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در بخش پایان‌نامه علمی منتخب سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱ آبان تا ۱ دی ۱۴۰۲ برای ثبت‌نام فرصت دارند آثار خود را به نشانی info۱۵@tehran-animafestival.ir ارسال کنند. مهلت ارسال چکیده آثار نیز ۲۲ دی ۱۴۰۲ تعیین شده است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در چهار بخش «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نمایش ویژه» و «چشم‌انداز» از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره‌ای در حمایت از فرهنگ شنیداری مردم ایران


دبیر هنری جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد، برگزاری این رویداد موسیقایی را حمایت‌ از فرهنگ شنیداری مردم ایران و کشف استعدادهایی در بین جوانان و نوجوانان عنوان کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای ماکان‌بند! اینجا کنسرت است یا کلاس ایروبیک؟!


«سر این تِرَک چون من بالا و پایین می‌پرم بین علما بحث شده بود که من دارم پلی‌بک می‌کنم. می‌خوام بدون موزیک برم…» بعد خیلی جدی شروع می‌کند به بالا و پایین پریدن روی صحنه و به فالش‌خوانی‌اش ادامه می‌دهد: فرقی نمی‌بینم اصلا من، بین تو و گلایی که تو باغچن… آدمایی خوبی که همه تو قصن، حتی یه ذره با تو مو نمیزنن…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ستاره‌بازی» یک مستند سینمایی درباره واقعیت زندگی یک خانواده در آمریکا است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره بازی» ضمن اشاره به شرایط تولید این فیلم در آمریکا، تأکید کرد که به عنوان یک فیلمساز، نگاه انتقادی به جامعه آمریکا داشته است.

به گزارش سینماپرس، هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره‌بازی» از فیلم‌های در حال اکران در سینماهای کشور، در گفت‌وگو با مهر درباره رضایت خود از فروش و میزان مخاطبان این فیلم گفت: واقعیت این است که فروش فیلم‌های اجتماعی در گیشه، چیزی شبیه به یک شوخی شده است. فکر می‌کنم ذائقه مردم تغییر کرده است و مخاطبان به دلایل مختلف که قابل بررسی هم است، خیلی علاقه‌مند به فیلم‌های کمدی و آثاری هستند که بتواند آن‌ها را شاد کند.

وی افزود: با توجه به قیمت بلیت سینما، وقتی یک خانواده چهار، پنج نفره برای تماشای یکی فیلم فقط باید در حدود ۳۰۰ هزار تومان برای بلیت هزینه کنند و همزمان می‌دانند که تا چند ماه دیگر همین فیلم را می‌توانند در جمع خانواده از طریق پلتفرم تماشا کنند، طبیعتا گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل اصولا شاهد یک تغییر ذائقه در فضای اکران سینماها هستیم.

این کارگردان تأکید کرد: فیلم «ستاره‌بازی» یک فیلم پرهزینه است که در کشور آمریکا تولید شده است. از آنجایی که بخشی از زبان فیلم هم انگلیسی بود، به همین دلیل از ابتدا بیشتر روی اکران فیلم در خارج از کشور حساب باز کرده بودیم اما برای دیگر فیلم‌های اجتماعی در حال اکران هم شاهد اتفاقات نامناسبی هستیم. فکر می‌کنم با ادامه این روند در آینده نزدیک دیگر چیزی به‌نام سینمای مستقل اجتماعی باقی نخواهد ماند. بعید می‌دانم با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، هیچ دلیلی برای تولید چنین فیلم‌هایی در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

همه فیلم‌هایم به سوددهی رسیده است

علیمردانی درباره بازگشت هزینه‌های تولید فیلم در فرآیند اکران خارج از کشور هم گفت: قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنم که هر هشت فیلم قبلی‌ که من کارگردانی کرده بودم، در فرآیند اکران به سوددهی رسیدند. هر کسی هم امروز بخواهد در آمریکا فیلمی بسازد، با هزینه کمتر از ۲ میلیون دلار، امکان ندارد موفق شود. با توجه به اینکه من سال‌ها در آمریکا تدریس کرده بودم و یک گروه جوان و پای کار داشتم، توانستم «ستاره‌بازی» را با هزینه پایینی در آمریکا به تولید برسانم. در زمانی که در داخل ایران فیلم‌ها با هزینه ۴ تا ۵ میلیارد تومان تولید می‌شدند، ما «ستاره‌بازی» را با هزینه ۳ میلیارد تومان در آمریکا ساختیم.

هاتف علیمردانی در پشت‌صحنه «ستاره بازی»

وی افزود: این هزینه هم در حالی بود که ما مارشال منش و مایکل مدسن را به‌عنوان بازیگران هالیوودی در ترکیب بازیگران داشتیم و ۶ نفر از عوامل فیلم هم از کشورهای مختلف در پروژه حضور داشتند. از نظر لوکیشن هم بازسازی کامل یک خانه را داشتیم. با تمام این مختصات، کل پروژه را با هزینه‌های ریالی به سرانجام رساندیم.

به تک‌تک صداهای مستندی که از کاراکتر اصلی داستان در اختیار داشتیم، پای‌بند بودیم و عین همان را به تصویر درآوردیم. من در «کوچه بی‌نام» و «آباجان» هم چیزی شبیه همین نقدها را درباره جامعه ایران داشتم. از آنجایی که چند سالی بود در آمریکا زندگی می‌کردم، در این فیلم، این نقدها را نسبت به آن جامعه به تصویر درآورده‌ام کارگردان «ستاره بازی» درباره برخی انتقادات از این فیلم مبنی‌بر اغراق در سیاه‌نمایی نسبت به فضای زندگی در آمریکا، با اشاره به تجربه زیسته خود در این کشور، توضیح داد: من هر جایی که فیلم ساخته‌ام، نقد جدی نسبت به محیط پیرامون زندگی خود داشته‌ام. من به عنوان یک فیلمساز اجتماعی، در یک جامعه نفس می‌کشم و تلاش می‌کنم مشکلات آن جامعه را به تصویر درآورم. از این منظر می‌توانم بگویم «ستاره‌بازی» یک مستند سینمایی درباره واقعیت زندگی یک خانواده در آمریکا است.

وی تأکید کرد: ما به طور کامل به تک‌تک صداهای مستندی که از کاراکتر اصلی داستان در اختیار داشتیم، پای‌بند بودیم و عین همان را به تصویر درآوردیم. من در «کوچه بی‌نام» و «آباجان» هم چیزی شبیه همین نقدها را درباره جامعه ایران داشتم. از آنجایی که چند سالی بود در آمریکا زندگی می‌کردم، در این فیلم، این نقدها را نسبت به آن جامعه به تصویر درآورده‌ام. اگر بخواهیم به این روایت، سیاه‌نمایی بگوییم باید همه فیلم‌های من را سیاه‌نما بدانید! ذات فیلم‌های من انتقادی است و نقدهای جدی را هم مطرح می‌کند. در «ستاره‌بازی» هم همین نگاه انتقادی را به زندگی در آمریکا داشتم.

علیمردانی در ادامه عنوان کرد: من نه فیلمساز دولتی هستم و نه تا به امروز به اندازه یک ریال از جایی کمک گرفته‌ام. طبیعی است که شاخک‌های هنرمندان نسبت به مسایل اجتماعی حساس‌تر باشد. ما سال‌هاست نتوانسته‌ایم تصویر درستی از واقعیت‌های خودمان و دیگران به نسل‌های بعدی خود منتقل کنیم. به همین دلیل هم باید گوش شنواتری داشته باشیم. همه دلسوزان را نمی‌توان با یک چوب راند!

کارگردان «ستاره‌بازی» درباره فرم واقع‌گرا و نزدیک به مستند این فیلم توضیح داد: من این فیلم را کامل‌ترین فیلم خودم می‌دانم. از نظر سینمایی تجربه بیشتری داشتم و از نظر فرم هم شاهد اتفاقات بهتری در این فیلم هستیم. از همکاری با عوامل حرفه‌ای سینما در هالیوود، تجربه‌های بسیار خوبی را کسب کردم. البته که تا به امروز هر فیلمی ساخته‌ام، آن را بهترین فیلم خودم دانسته‌ام و در طول زمان و در نگاه دیگران مشخص شده است که کدام یک فیلم بهتری بوده است. من همه این فیلم‌ها را با اعتقاد و توان کاملم ساختم و «ستاره‌بازی» هم همین‌گونه بوده است.

آینده سینمای ایران را بسیار روشن می‌بینم

علیمردانی درباره فعالیت‌های این روزهای خود هم گفت: در حال نگارش فیلمنامه هستم و چندین پیشنهاد کار هم دارم. اصولا فیلم ساختن، تنها محدود به فرآیند ساخت نیست، باید بدانی که یک فیلم را چگونه می‌خواهی به سرانجام برسانی. بعد از این چندسالی که سینما به حال کما رفت، حالا باید نگاه جدی‌تری به تولید داشته باشیم. دوره فیلم‌های کم‌هزینه و آپارتمانی به نظرم گذشته است. اگر قرار است در این زمان فیلمی ساخته شود، باید یک فیلم بزرگ و متناسب با پرده سینما باشد. امروز مخاطبان به پلتفرم‌ها دسترسی دارند و همه آثار را در خانه می‌بینند، باید دید چه اتفاقی می‌تواند مخاطب را به حضور در سینما مجاب کند؟

وی یادآور شد: از آنجایی که امسال جزو اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم، معتقدم شاهد ورود یک نسل خیلی‌ خیلی کاربلد به عرصه سینمای ایران خواهیم بود و به همین دلیل هم آینده این سینما را بسیار روشن می‌بینم. ما هم به‌عنوان فیلمسازان نسل‌های قبل‌تر باید خیلی با دقت بیشتری کار کنیم تا بتوانیم در کنار این نسل جدید به کار خودمان ادامه دهیم و در این سینما بمانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئولان «سازمان سینمایی» در باغ نیستند! / آیا باید در «وزارت ارشاد» بست بنشینم که مرا برای ساخت «مستند جنگ غزه» عازم منطقه کنند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا برجی مستندساز پیشکسوت و شناخته شده بین المللی در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: بزرگترین معضل ما این است که مسئولان سازمان سینمایی در باغ نیستند! مثلاً در همین وضعیت بحرانی و حمله رژیم صهیونیستی به غزه بارها درخواست کردم که من و اکیپم را به منطقه اعزم کنم تا بتوانیم کارهای مستند خوبی در این زمینه بسازیم اما اصلاً به درخواست ما وقعی نگذاشتند.

کارگردان مستندهای «لعل بدخشان» و «در امتداد غدیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش بنده این است که آیا باید در وزارت ارشاد بس بنشینم که مرا برای ساخت مستند جنگ جدید میان رژیم صهیونیستی و فلسطین عازم کنند؟ آیا اصلاً من باید زنگ بزنم به فلان مدیر سینمایی بگویم من اکیپ آماده کردم که برای ساخت مستند به غزه بروم یا آن ها باید از من دعوت کنند که این کار را انجام دهم؟

وی ادامه داد: بنده و اکیپ حرفه ای ام بارها در بحران های مختلف حاضر بوده ایم و آثاری ار خلق کردیم که همچنان در نوع خود منحصر بفرد هستند. در جریان سقوط بغداد و جنگ سی و سه روزه یا جنگ افغانستان ما حضور داشتیم. ما تیمی هستیم که نه احتیاج به راننده داریم نه مترجم و نه راه بلد و… ما خودمان می توانیم از پس کار خودمان بر بیاییم اما افسوس که مسئولان فرهنگی اصلاً هیچ حمایتی برای حضور ما نمی کنند.

این سینماگر برجسته یادآور شد: بنده طی سال های اخیر به کرات در خصوص وضعیت بحرانی در سینمای استراتژیک و سینمای مستند با رسانه خوب سینماپرس صحبت کرده ام اما متأسفانه هنوز هم در مواقع بحرانی مسئولان توجهی به مقوله ساخت مستند ندارند.

برجی متذکر شد: ای کاش نهادی مانند سازمان پدافند غیرعامل وارد میدان شود و وضعیت مستندسازی در مواقع بحرانی و استراتژیک را در دست بگیرد. ساخت مستند بحران تخصص می خواهد و نمی شود به صورت باری به هر جهت وارد آن شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو عدم تربیت نیروی انسانی برای تولید آثار مستند استراتژیک را یکی از نقاط ضعف سینمای کشور برشمرد و در این باره تصریح کرد: سال های سال بنده و مرحوم نادر طالب زاده گلوی مان را پاره کردیم که باید نیروی انسانی مناسب را برای سینما تربیت کنیم و آموزش دهیم تا در وقایع بحرانی بتوانند برای کشور کارآیی داشته باشند اما هیچ گوش شنوایی وجود نداشت و کسی فریادهای ما را نشنید.

این مستندساز خاطرنشان کرد: متأسفانه آنچه ما شاهدیم یک فاجعه مطلق است! مثلاً در جنگ سی و سه روزه من شاهد بودم اکیپ های مختلفی که از کشور اعزام شده بودند مثلاً همه رأس ساعت ۲ بعدازظهر نهار می خورند؛ من گفتم چرا همه نهار سر ساعت می خورند؟ الآن باید این افراد به اکیپ های مختلف تقسیم شوند و در شهرهای مختلف حضور پیدا کنند. مگر آمدیم تفریح و استراحت؟ اما این فریادهای مرا هم کسی نشنید!

وی در همین خصوص یادآور شد: حتی یادم می آید که بعضی افراد خبرسازی بلد نبودند. این ها واقعیت است! این ها اتفاقاتی است که افتاده و ساخته ذهن بنده نیست. خبرنگار از جای دیگر خبر می گرفت و جلوی دوربین می خواند. من نمی دانم این افراد با چه روابطی به آنجا رسیده بودند؟ من صد بار گفتم کسانی که این کاره نیستند نباید به این حوزه های تخصصی راه داده شوند. این خیلی تلخ است که وقتی بحران به وجود می آید متوجه می شویم که چقدر کمبود نیرو داریم.

برجی تأکید کرد: ما باید سواد رسانه ای مخاطب را بالا ببریم. ما باید در سینمای مستند برنامه ریزی و هدف گذاری درازمدت داشته باشیم. باید تاریخ در آثار مستند ثبت شود اما ما توجهی به این مسائل نداریم.

وی در پایان این گفتگو بار دیگر تصریح کرد: این دردآور است که بنده چند بار به شخص رئیس سازمان سینمایی زنگ زدم، اس ام اس دادم اما جواب مرا ندادند. این ها مرا عصبانی می کند. این ها فاجعه است. من دو هفته است منتظر هستم که ما را راهی غزه کنند اما خبری نیست. ما ثابت کردیم که کارهای درخشان در بحران های متنوع تولید می کنیم؛ آیا همین کافی نیست؟

مشاهده خبر از سایت منبع