X

بایگانی آبان 15, 1402

دفتر سینمایی

گالری کتابخانه مرکزی میزبان نمایشگاهی از عکاسان روس


خواهرخواندگی و مراودات فرهنگی دو شهر اصفهان و سن‌پترزبوگ موجب‌شده تا گالری کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان میزبان نمایشگاهی از عکاسان روسیه با عنوان «تزار اسکویه سلو، دیروز، امروز، فردا» باشد که تصاویری از شهر پوشکین را ثبت کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آقای خواننده! فکر نکردن روی آهنگ‌هایت افتخار نیست


یک هنرمند موسیقی درباره تولیدات موسیقی این روزها می‌گوید: این روزها به آثار موسیقی که ساخته می‌شود، فکر نمی‌شود و ایده خاصی پشت بعضی از تولیدات موسیقی نیست. این وضع تا حدی است که چندی پیش یک خواننده معروف گفته بود به آهنگ‌هایی که می‌خواند، فکر نمی‌کند اما فکر نکردن افتخار نیست‌.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدرضا امامقلی» دبیر نخستین رویداد ملی بازیستا شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، محمدرضا امامقلی را به عنوان دبیرِ رویداد ملی بازیستا منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، رویداد ملی بازیستا که چندی پیش شورای سیاستگذاری خود را معرفی کرد و قرار است طی ماه‌های آینده با برپایی برنامه‌های گوناگونی، حرکت مهم و موثری در زمینه خلاقیت و رشد فکری نوجوانان در زمینه بازینامه نویسی ایجاد کند.

علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در حکمی محمدرضا امامقلی را به عنوان دبیرِ این رویداد ملی منصوب کرد.

در این حکم آمده است: «فرهنگ و تمدن محصول تربیت و آموزش بوده و همواره شیوه انتقال آن نقش موثری در تربیت پذیری یک نسل خواهد داشت. از این رو بازی و «بازی وارسازی» همواره در ذات خود تأمین کننده هدف و رویکرد ویژه‌ای در انتقال محتوا در شیوه‌های آموزشی و تربیتی بوده و انتقال مفاهیم به وسیله آن‌ها انجام می‌گردد. به همین علت می‌توان بازی و بازی وار سازی را یک ابزار آموزشی در جهت توسعه تمدن نامید.

رویداد ملی بازی نامه نویسی بازیستا، با هدف ایجاد یک برنامه جامع، جهت رشد نوجوانان مستعد و علاقه مند به بازی سازی از طریق نگارش بازی‌نامه بوده که در صدد ایجاد بستر کنشگری در محصولات فرهنگی برای این گروه سنی و در نهایت توسعه محصول در این حوزه می‌باشد.

از این رو شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی بازی نامه نویسی بازیستا، جهت تقویت هسته فکری و عملیاتی، با یاری گرفتن از پرودگار یگانه و رسول مهربانی‌ها حضرت محمد (ص)، با همراهی و همدلی صاحب فکرانی چون شما، تشکیل شده است.

لذا بدین وسیله و بنا به تجارب ارزشمند و سوابق درخشان فرهنگی حضرت عالی، شما را به عنوان عضو شورای سیاست گذاری رویداد ملی بازی نامه نویسی بازیستا و دبیر این رویداد منصوب می‌نمایم»

محمدرضا امامقلی هم‌اکنون ریاست حوزه هنری استان قزوین را برعهده دارد. همچنین پیش از این مدیر کانون تربیت تخصص مرکز مستندسازی سفیر فیلم تهران بوده است. از جمله آثار رسانه‌ای وی می‌توان به «زندگی شبکه ای»، مجموعه «کالای کشتار»، مستند «کربلای ۹۴»، مستند «نوزده نوزده» و مستند «خوره» اشاره کرد.

«بازیستا» اولین رویداد بازی‌نامه‌نویسی در مسیر رشد و تولید است که در قالب بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی‌های محیطی برگزار می‌شود. در این رویداد، نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌سازی براساس مجموعه موضوعات استخراج‌شده از محصولات فرهنگی با منابعی از جمله فیلم، کتاب، انیمیشن، سریال و… کار خود را آغاز می‌کنند.

این رویداد از ۱۵ آبان‌ماه جاری همزمان با برگزاری نشست خبری در حوزه هنری انقلاب اسلامی به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

دبیرخانه رویداد ملی «بازیستا» در حوزه هنری استان قزوین مستقر است و به پیگیری برگزاری مراحل رویداد می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا نمایشگاه هنر اسلامی در آمریکا به تعویق افتاد؟


موزه فریک پیتسبورگ، نمایشگاه آتی هنر اسلامی را به این دلیل که این نمایشگاه خطر بی‌اهمیت جلوه دادن فرهنگ اسلامی را در پی دارد به تعویق انداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مساله برنامه «دورهمی» به معاونت حقوقی سازمان صداوسیما مربوط می‌شود و از آن طریق در حال پیگیری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم و دبیر جشنواره تلویزیونی «جام جم» از برگزاری این جشنواره طی سال جاری خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم و دبیر جشنواره «جام جم» درباره زمان برگزاری این جشنواره با توجه به اینکه تا پایان سال فقط چند ماه باقی مانده است به مهر گفت: امسال جشنواره تلویزیونی «جام جم» برگزار خواهد شد اما درباره اینکه زمان دقیق آن چه ماهی خواهد بود بعد از جلسات شورای سیاست گذاری اعلام می‌شود. ممکن است این جشنواره زودتر از اسفند ماه برگزار شود اما زمان قطعی طی برگزاری جلسات شورا تصویب می‌شود.

دبیر جشنواره «جام جم» درباره اینکه جلسات شورای سیاست گذاری جشنواره از چه زمانی شروع خواهد شد، بیان کرد: جلسات از روز دوشنبه ۱۵ آبان برگزار می‌شود و محورهای مختلفی مورد بحث و بررسی شورا قرار می‌گیرد. طی این جلسات ابتدا موارد مختلف برای نگارش آئین نامه جشنواره در نظر گرفته می‌شود و بعد آئین نامه برای تصویب به مراتب بعدی می‌رود. سعی داریم درباره تدوین آئین نامه زودتر به جمع بندی و تصمیم گیری برسیم.

«دورهمی» در معاونت حقوقی صداوسیما در حال پیگیری است

خوشرو درباره بازه زمانی انتخاب آثار و هنرمندان نامزد شده در جشنواره نیز یادآور شد که طی آئین نامه‌ای که توسط شورای سیاست گذاری جشنواره تدوین و تصویب می‌شود بازه زمانی برای شرکت در جشنواره نیز اعلام می‌شود.

مدیر شبکه نسیم در ادامه درباره سخنان ناصر قدیر کاشانی تهیه کننده «دورهمی» و ادعاهای مطرح شده توسط وی درباره این برنامه تصریح کرد: چندان در جریان جزئیات سخنان وی نیستم اما مساله این برنامه به معاونت حقوقی سازمان صداوسیما مربوط می‌شود و از آن طریق در حال پیگیری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت‌های مجید رضوی در ۵ شهر برگزار می‌شود


مجید رضوی (خواننده موسیقی پاپ) پس از برگزاری کنسرت‌های دوبی و فصل تازه اجراهای تهران به زودی تور کنسرت‌های خارج از پایتخت خود را آغاز می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سرهنگ ثریا» در فضایی غیرتخصصی و ناآشنا با «سینمای استراتژیک» نقد می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تولیدکنندگان فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» با اتخاذ یک شگرد جالب سعی در موجه سازی این اثر داشته و در این راستا جلساتی در ظاهر نقد و بیشتر تعریف را با حضور افرادی غیر متخصص در حوزه «سینمای استراتژیک» برگزار می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، با توجه به نقش و اهمیت سینما در عصر حاضر؛ معاونت فرهنگی هنری موزه مبادرت به برگزاری رویداد سینمایی «کانون فیلم هور» کرده است تا با نگاهی نقادانه به آثار شاخص سینمای ایران و جهان در حوزه‌های انقلاب، جنگ و مقاومت گامی در راستای پویایی و اثر بخشی هرچه بیشتر سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بردارد.

دومین جلسه اکران و نقد فیلم روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ در کانون فیلم هور به نشانی میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو، ضلع جنوبی ایستگاه مترو شهید حقانی، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سالن همایش‌های بین المللی خلیج فارس به نقد و بررسی فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج با حضور فردی غیر متخصص در حوزه روایت گری چنین ژانری و کاملا ناآشنا به مباحث «سینمای استراتژیک» به نام رامتین شهبازی اختصاص یافته است که حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری چهل و سومین نشست «آیین آواز»


چهل و سومین نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «آیین آواز» با رویکرد اجرای «ساز و آواز و تصنیف» در چند بخش مختلف، سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این نوازنده بیماری را شفا داد!


از شاگردان ابوالحسن‌خان صبا و البته چهره ماندگار موسیقی ایران بود. در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ با همراهی رحیم معینی کرمانشاهی به یاد ماندنی‌ترین قطعات موسیقی ایران را خلق کرد و در نهایت ۱۸ سال پیش «علی تجویدی» در میان دوستداران موسیقی جاودانه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دین داری ایرانی‌ها در طول پنج دهه گذشته فردی‌تر و مناسکی‌تر و عاطفی‌تر شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امامی گفت: مولفه‌های هویت ملی، مهم‌ترین سرمایه اثبات مدنی، هویتی و فرهنگی ما هستند و هر آن چه ما ایرانی‌ها را شکل داده اند پایه‌های ثابت هویت ما محسوب می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در برنامه تهران ۲۰، در رابطه با توجه به فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی و چگونگی تغییر پیدا کردن علاقه مردم به شاخص‌هایی مثل کشور، دین داری، انقلاب اسلامی در طول این دو دهه بیان کرد: این مربوط به بند اول آئین نامه شورای فرهنگ عمومی کشور و آئین نامه شورای فرهنگ عمومی استان هاست که رصد دقیق تغییرات فرهنگی – هویتی در کشور یا استان است. طبعاً وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم یک پایه ثابت و یک بُعد پویا و در حال تغییر دارد که هیچ کدام از آن‌ها به طور مطلق، خوب یا مطلوب و یا در مقابل، به طور مطلق بد یا نامطلوب نیستند. زیرا باورهای یک جامعه و فرهنگ سرمایه هستند، اما می‌توانند دستخوش تغییر قرار بگیرند و از طرفی، هر تغییر و امر جدیدی هم، همیشه خوب نیست و می‌تواند بنیادها را تخریب کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: مرکز رصد فرهنگ کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان‌های نظام فرهنگی کشور باید پاسخ این پرسش را دهد و در سال‌های گذشته، چشم رصدگر رصدخانه فرهنگی کشور به صورت جسته گریخته فعالیت داشته است و در دوره مهندس واعظی به عنوان دبیر اسبق شورای فرهنگ عمومی کشور تلاش شد این رصد و سنجش وضعیت فرهنگی دقیق شده تا ورود و خروج ما به فرهنگ عمومی کشور عالمانه‌تر و تیزبینانه‌تر شود و البته بیش از ۴-۳ سال است که به طور رسمی، مرکز رصد فرهنگی کشور به ساختار مجموعه فرهنگی کشور و شورای فرهنگ عمومی و پژوهشگاه وزارت ارشاد اضافه شده است و مردم می‌توانند به سامانه و تارنمای آن مراجعه کنند. البته باید مقداری به روزتر و دقیق‌تر باشد. ولی همه داده‌های کمّی، کیفی، ثبتی و غیرثبتی، میدانی، موردی و مقطعی و نظرسنجی که در کشور تولید می‌شوند در آن جا وجود دارند. مثلاً دین داری ایرانی‌ها در طول پنج دهه گذشته، فردی‌تر و مناسکی‌تر و عاطفی‌تر شده است که این‌ها می‌توانند با یکدیگر تعارض هم داشته باشند.

امامی گفت: این تغییرات و ترند یا روندها را می‌توانیم با چشم رصد فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی کشور ببینیم و نکته و سوال مهم این است که اساساً مواجهه یا درمانی که احیاناً برای بعضی از تغییرات نسبت به آن پایه‌های ثابت و هویتی پیشنهاد می‌شوند چیست و چگونه باید به استقبال تغییر رفت؟ چون ما هیچ زمانی درب خانه مان را به روی تغییر نمی‌بندیم و نمی‌توان هم، بست. در نتیجه، این مواجهه باید عالمانه و با نوآوری فرهنگی باشد.

او ادامه داد: ما تقریباً می‌توانیم بگوییم مولفه‌های هویت ملی مان مهم‌ترین سرمایه اثبات مدنی، هویتی و فرهنگی ماست. تدین و توحید ما، عشق به سرزمین، محبت به اولیای دین، میل و تمایل، زبان فارسی و تعلق به یک تاریخ مشترک و هر آن چه که ما ایرانی‌ها را شکل داده اند پایه‌های ثابت هویت ما هستند که زبان فارسی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین وجدی‌ترین پایه‌های زندگی ما ایرانی هاست و کاری در زمان دبیری شورای فرهنگ عمومی مهندس واعظی صورت گرفته که کم نظیر است و ما هنوز روی آن کار می‌کنیم و آن بیانیه راهبردی تحت عنوان مولفه‌های هویت ملی ایرانی هاست که در آن جا، ۷ مولفه‌ی هویت ملی در ایران را تبیین و ترسیم کرده است و اگر می‌خواهیم به استقبال تغییرات برویم باید متناسب با این بیانیه باشد.

امامی آفرود: پایه‌های ثابت، ثابت و تغییرناپذیر هستند. اما متغیرهایی می‌آیند تا شکل و شمایل و روایت آن‌ها را تغییر دهند. مثلاً اگرچه یکتاپرستی، تدین و اعتقادات ایرانی‌ها در گروه‌های مختلف جا به جا می‌شوند، اما اگر پایه ثابت از ما گرفته شود دیگر ما نیستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برخی از دستگاه‌ها و نهادها یک پیمایش سالانه برای مولفه‌های هویتی دارند که در شورا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، ولی کمترین میزان تغییرات را در پایه‌های ثابت و عمیق داریم. هرچند که وقتی به پایه یا مولفه زبان فارسی می‌رسیم، می‌بینیم تغییرات جدی داشته ایم. مثلاً شمایل تدین و دینداری ایرانی‌ها تغییر کرده است، اما اعتقادات اساسی تغییرات اندکی داشته اند و در این میان، حجاب نداشتن برخی از خانم‌ها یا نماز نخواندن بعضی از جوانان در حوزه شریعت و سبک زندگی است.

مثلاً وقتی می‌گویند اعتقادات و تدین ایرانی‌ها چه تغییراتی داشته است؟ ایرانی‌ها به میزانی که تحصیلات داشته اند سکولارتر شده اند و به اندازه‌ای که در کلان‌شهرها حضور پیدا کنند وجوه سکولار دینداری شان بیشتر می‌شود. یعنی تفکیک بین امر عرفی از قدسی.

او افزود: اگر وجوه متغیر مصرف فرهنگی ایرانی‌ها را بررسی کنیم، خیلی بیشتر می‌توانیم به افکار عمومی و آن چه که الان متن زندگی مردم است ورود پیدا کنیم. مثلاً از ۱۰ کاراکتر کارتونی که کودک و نوجوان ایرانی علاقه دارد، ۹ یا حتی ۱۰ مورد ایرانی نیستند. بنابراین، در ۸-۷ سال گذشته، یک حرکت بزرگ ملی در حال انجام است تا بتوانیم شخصیت‌های مطلوب یا بهتر بگوییم شخصیت‌های کارتونی کودک و نوجوان را به سمت شخصیت‌هایی ببریم که روایت، اسطوره، تاریخ و فرهنگ ایرانی دارند.

در ادامه، منصور واعظی، دبیر اسبق شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص مسئله فرهنگ عمومی کشور در دوره دبیری و فعالیت خود و اقدامات انجام شده بیان کرد: موضوع فرهنگ عمومی بسیار مهم است و شاید در مجموعه مباحثی که در کشورمان داریم موضوعی مهم‌تر از موضوع فرهنگ به ویژه فرهنگ عمومی نداریم و نگاه ما به این موضوع هم مهندسی است و آن چیزی که در دوره فعالیت بنده از اهمیت زیادی برخوردار بود این که بتوانیم فهم درستی از فرهنگ عمومی داشته باشیم. چون ارزیابی و اعلام نظر در حوزه فرهنگ عمومی حتی توسط افراد متخصص در این حوزه عالمانه نیست. به همین دلیل، تلاش کردیم بتوانیم به یک ارزیابی عالمانه و درستی از فرهنگ عمومی جامعه برسیم و به همین دلیل، توانستیم یک مدلی را طراحی کنیم که شاید این مدل، تا آن زمان و تاکنون عالمانه‌ترین مدلی است که می‌تواند وضعیت فرهنگ عمومی را هم در ارتباط با آحاد جامعه و خانواده‌ها و هم در ارتباط با سازمان‌ها مورد ارزیابی قرار دهد. زیرا این مسئله فقط شامل مسائل جامعه نیست و خانواده و رفتار سازمانی را هم دربر می‌گیرد. در نتیجه، باید بتوانیم تصویر درست و روشن و عالمانه‌ای از ضعف و قوت‌های جامعه داشته باشیم چراکه اگر این طور نباشد نمی‌توانیم مدیریت صحیحی داشته باشیم و برنامه ریزی کنیم.

او با اشاره به مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت گفت: در رابطه با فرهنگ عمومی می‌توانیم بر اساس یک مدل و دستگاه روشن سنجشی صحبت کنیم چراکه شاخص‌ها صفر و یکی نبوده اند. مثلاً اگر میزان مطالعه در جامعه یکی از شاخص‌های مهم باشد، این مسئله می‌تواند متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی آن باشد و به همین دلیل، می‌توان روی شاخص‌های فرهنگ عمومی این طور بیان کرد که عبادات، علاقه مردم به انقلاب، ایثارگری و… چگونه تغییر کرده اند؟

واعظی تصریح کرد: موضوع فرهنگ عمومی یک بخش ثابت و ماندگار دارد که مولفه‌های هویت ایرانی است. همین‌طور که خیلی از کشورها دارای یک سری مولفه‌های هویتی هستند و یکی از آن‌ها خداپرستی است؛ به طوری که در ۴ مقطع اصلی تاریخی یعنی قبل از اسلام، دوره اسلامی، بعد از صفویه و تشیع و دوره انقلاب اسلامی مولفه‌های هویت ایرانی احصا شد که اولین، خداپرستی و یکتاپرستی بود تا جایی که در هیچ یک از مقاطع تاریخی ایرانی‌ها بت پرست نبوده اند و نکته بسیار مهمی برای یک کشور است و این تفاوت ما با سایر قومیت هاست. زیرا ایرانیان همواره خداپرست بوده اند و همچنان خداپرست هستند. یعنی فردی که بدحجاب است خداپرست هم هست و در خداپرستی آن‌ها تردیدی وجود ندارد. مثلاً برخی از افراد تکالیف دینی خود را انجام نمی‌دهند، اما خداپرست هستند.

خداپرستی، عدالت طلبی، انتظار، تاریخ و جغرافیای ایران، زبان فارسی، مودت اولیای دین از جمله این مولفه‌های هویت ایرانی هستند.

او ادامه داد: فرض کنید ما بخواهیم درمورد وضعیت پوشش و آرایش افراد متعدد صحبت کنیم که پژوهش‌ها و سنجش‌هایی در این خصوص در زمان فعالیت بنده در شورا انجام شد و می‌توانم به طور قطعی به شما بگویم که فاصله بین سال ۹۷-۹۲ بیانگر این بود افرادی که در تهران تردد می‌کنند حدود شرعی کمتری را در پوشش و آرایش خود رعایت می‌کنند.

دبیر اسبق شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اساساً با تشکیل شورای فرهنگ عمومی در سال ۶۴ با نظر رهبری، وظایفی برای آن پیش بینی شد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بررسی وضعیت فرهنگی و عمومی سایر کشورها و تعامل و ارتباطی که بین فرهنگ ما و آن‌ها وجود دارد.

۲. بررسی وضعیت فرهنگ عمومی کشور و چالش‌های موجود و مباحث

۳. چگونگی همکاری و همیاری بین ساختارها و سازمان‌های مختلف فعال در حوزه فرهنگ

۴. چگونگی تعامل شورای فرهنگ عمومی کشور با اتفاق‌ها و رویدادهای غیرفرهنگی، چون اقتصادی و سیاسی و تأثیر آن‌ها روی مسائل فرهنگی و استفاده از آن‌ها در ارتقاء فرهنگ عمومی

مشاهده خبر از سایت منبع