X

بایگانی آبان 19, 1402

دفتر سینمایی

حرف‌های ما به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد/متاسفانه سینما برای یک عده خاصی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عزت الله رمضانی‌فر بازیگر سینما گفت: هنرمندان پیشکسوت شرایط سختی را می‌گذرانند و سینما برای یک‌سری افراد خاص شده است.

به گزارش سینماپرس، عزت‌الله رمضانی‌فر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است که فعالیت خود را از دهه ۴۰ آغاز کرد. وی در تئاتر در «ادارهٔ تئاتر» و تماشاخانه سنگلج و در کنار هنرمندانی چون حمید سمندریان، عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و پرویز فنی‌زاده کسب تجربه کرده است.

عزت‌الله رمضانی‌فر درباره وضعیت کاری هنرمندان گفت: همکاران ما دوران بسیار سختی را می‌گذرانند و فکر می‌کنم که حرف‌های ما به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد. متاسفانه سینمای برای یک عده خاصی شده است که کارهای آنچنانی می‌سازند و فروش خوبی هم دارند؛ این کار باعث می‌شود عده زیادی بیکار بمانند یا به سراغ شغل دوم بروند. خب من تا آنجایی که بتوانم با این اوضاع و احوال کار می‌کنم اما در هر صورت الآن وضع سینمای ما برای هنرمندانی که مخصوصا کسوت دارند خیلی سخت است.

وی ادامه داد: درحال حاضر چند پیشنهاد کاری دارم. یک کار را تازه به اتمام رساندم و دو کار دیگرم تلویزیونی بود، چهار فیلم سینمایی‌ام هم در نوبت اکران هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «ستایش» با «طوبی» به تلویزیون برمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید سلطانی این روزها مشغول ساخت سریال «طوبی» است که سال آینده همزمان با محرم و صفر به پخش می‌رسد.

به گزارش سینماپرس، سعید سلطانی این روزها در حال ساخت سریال «طوبی» است که به ماجرای پیاده روی اربعین می‌پردازد.

او کارگردانی این سریال را از اواخر تابستان شروع کرد و همزمان با پیاده روی اربعین در شهریور ماه به کربلا رفت تا بخش‌هایی از سریال خود را در آنجا تصویربرداری کند.

به تازگی نیز مهدی نقویان رییس سیمافیلم از ساخت «طوبی» به عنوان جدیدترین سریال سلطانی خبر داده است.

پخش این سریال که با پیاده روی اربعین پیوند خورده، قرار است محرم و صفر سال آینده به پخش برسد.

سعید سلطانی یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ است که بیشتر با سریال‌های «پس از باران» و اثر چند فصلی «ستایش» شناخته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین‌نامه «تهیه‌کننده استانی» به زودی ابلاغ می‌شود/«بنیاد ملی انیمشین» از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست صمیمی رئیس سازمان سینمایی کشور با مدیران سینماها و آموزشگاه‌ها، فیلمسازان و فعالان سینمایی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، این نشست در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد و فعالان سینمایی استان مشکلات و نقطه نظرات خود را ارائه دادند.

در ابتدای این نشست مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: بزرگترین گنج ما دفاع مقدس است که ۸۰ درصد آن در خوزستان اتفاق افتاد.

سردار عبدالرضا مرادحاجتی اظهار کرد: امروز کنار گنج‌های بی‌مانندی هستیم که خوزستان به لنز، قلم و دوربین این افراد زنده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار در نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: امسال ساخت دو فیلم «دست‌های ناپیدا» و «نبرد در مگاسیس» را که اسم آن به «فرمانده جندی شاپور» تغییر کرد، آغاز کرده‌ایم اما فیلم «علی هاشمی» هنوز روی زمین مانده است.

وی خطاب به اهالی سینمای خوزستان عنوان کرد: در حوزه دفاع مقدس هرچه توان داشته باشیم در خدمت هنرمندان سینما می‌گذاریم.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بیان کرد: یکی از دلایلی که سبب شده اکنون در این حوزه مشکلاتی داشته باشیم شاید به دلیل آن است که با هم نمی‌نشینیم و کمتر با یکدیگر صحبت می‌کنیم.

سردار حاجتی ادامه داد: یک استان صنعتی هستیم اما هیچ‌گاه یک دست نبودیم که بتوانیم امکانات صنعتی را در اختیار هنر بگذاریم و از قاب دوربین، این را به دنیا نشان دهیم.

وی افزود: بزرگترین گنج ما دفاع مقدس است که ۸۰ درصد آن در خوزستان اتفاق افتاد اما من کمتر دیدم که کارگردانی در این حوزه به سراغ من بیاید، درد و دلی داشته باشد یا چیزی طلب کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: در حوزه کودکان در بخش دفاع مقدس فقیر هستیم و نتوانستیم در این زمینه کار کنیم.

در ادامه این نشست محمد خزاعی ضمن مهم خواندن توجه به مسائل اقتصادی سینما بر لزوم تمرکز بر شاخصه‌ها و مختصات فرهنگی و معرفتی سینما تاکید کرد و گفت: باید بر مبانی محتوایی سینما تاکید و سینمای معرفت‌محور تقویت شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه ۲۳۳ سالن سینما در دولت سیزدهم به ۵۷۰ سالن سینمای کشور اضافه ‌شده است، افزود: تا پایان این دولت تعداد سالن‌های سینمایی کشور به ۱۰۰۰ سالن سینما می‌رسد که این امر یک رکورد محسوب می‌شود.

در ادامه خزاعی به مصوبه شورای عالی سینما برای برخورداری شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از سالن سینما و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه، اشاره کرد

وی رفع مشکلات سینمادارانی که چند سال اخیر به دلایل مختلفی همچون شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و ادامه داد: با اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های مختلف حدود ۶ ماه است که آرامش بر سینمای ایران حاکم و بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شده است و امروز می‌توان به توسعه سینما، تولید محتوا، حوزه بین‌الملل و جشنواره‌ها پرداخت.

خزاعی بر توجه به مسائل اقتصادی سینما باید بر مبانی محتوایی سینما و تقویت سینمای معرفت‌محور تاکید کرد.

بدنه سینمای حرفه‌ای کشور از تهران نیست

خزاعی پوست‌اندازی در سینمای کشور را منوط به توجه به سینمای استان‌ها دانست و عنوان کرد: بدنه سینمای حرفه‌ای کشور از تهران نیست بلکه اکثر هنرمندان و بزرگان سینمای کشور از شهرستان‌ها برخاسته و رشد کرده‌اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان خواست در جهت ارتقای سطح فرهنگی کشور در حوزه‌های مختلف همت خود را به کار ببندند.

وی لازمه فعالیت هنرمندان در استان‌ها و جلوگیری از مهاجرت آنان به تهران را، تحقق عدالت‌ فرهنگی که بخشی از آن توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات میان همه استان‌های کشور است عنوان کرد.

خزاعی یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های مهم سازمان سینمایی کشور را توجه جدی به استان‌ها برشمرد.

وی با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها نباید در تهران متمرکز باشد، بیان کرد: ۶ هزار هنرمند در خانه سینما عضو هستند اما در مقابل۲۰ هزار هنرمند در سراسر کشور در حوزه سینما فعال هستند از این رو ما خانواده سینمای ایران را ۲۶ هزار نفر می‌دانیم که باید نگاه جامع و کاملی به همه این خانواده وجود داشته باشد، بر اساس همین دیدگاه نیز بخش عمده برنامه‌ها در سازمان سینمایی توجه به استان‌ها است.

تخصیص ۷۰ درصد اعتبارت انجمن سینمای جوان ایران به استان‌ها

خزاعی گفت: انجمن سینمای ایران ۷۰ درصد اعتبارات خود را به شهرستان‌ها اختصاص داده است و همچنین برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و بنیاد سینمای فارابی، مدیر امور استان‌ها برای رسیدگی به استان‌ها و حمایت از فیلمسازان استانی اختصاص داده شده است.

وی مسئله ‌تهیه‌کنندگی را یکی از چالش‌های استان‌ها عنوان کرد و توضیح داد: در این زمینه آیین‌نامه تهیه‌کننده استانی مدون شده و به زودی ابلاغ می‌شود که بر این اساس به تهیه‌کننده استانی مجوز داده می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به ساماندهی آموزشگاه‌های سینمایی سراسر کشور گفت: تدوین طرح درس، رتبه‌بندی، اعطای کارت صلاحیت تدریس و برگزاری نخستین جشنواره فیلم آموزشگاهی در سال جاری از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

به گفته وی تا پایان سال جاری تجهیزات مورد نیاز دفاتر سینمای جوان کشور خریداری و میان آن‌ها توزیع می‌شود و بنیاد ملی انیمشین نیز از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

خزاعی از هنرمندان استانی خواست از نمایندگان مجلس استان خود بخواهند که بودجه استانی برای سینماگران مصوب کنند تا هر استان برای توسعه سینما، تولیدات سینمایی خود از بودجه مجزا برخوردار باشد.

رفع مسکن سینماگران، بیمه بازنشستگی، تقویت تشکل‌های صنفی در استان‌ها، توجه به حوزه بین الملل، تجهیز برخی زیرساخت‌ها، رفع مشکل تهیه کنندگی وکارگردانی در استان‌ها، تخصیص بودجه حمایتی به فیلم‌های شهرستانی از دیگر مواردی بود که از سوی رئیس سازمان سینمای کشور به آن پرداخته شد.

وی اضافه کرد: در تمام مراکز حتی در حوزه زیرساخت توجه جدی به استان‌ها شده است، به طوری که همین الان در آستانه افتتاح ۵۰ سینما در شهرستان‌ها هستیم که با کمک مستقیم خودمان انجام شده نه بخش خصوصی، این دستاوردها مربوط به سفرهای استانی بوده که در سال ۱۴۰۲ داشته‌ام.

رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: در هر استانی که قول داده‌ام سینمای آن را افتتاح کنم یا زیرساخت انجام دهم، اکنون در مرحله افتتاح آن هستیم اما قسمت شد که در اواخر سال ۱۴۰۲ به خوزستان سفر کنیم و امیدواریم تحقق وعده‌های ما در ۱۴۰۳ قطعاً انجام شود.

خزاعی عنوان کرد: مسئله دیگر که در استان‌ها دیدم و احساس کردم که در این مورد دچار مشکل هستیم، بحث تهیه‌کنندگی است. ما نمی‌توانیم بگوییم قرار است فیلم‌سازی در استان‌ها رونق گیرد بعد یک فیلم ساز مجبور شود به تهران مراجعه کند و درصد اعظمی از بودجه و اقتصاد خود را در اختیار یک تهیه‌کننده بگذارد تا در نهایت بتواند یک فیلم بسازد، در حالی که در استان‌ها به تهیه‌کننده‌های استانی اعتماد بیشتری دارند.

وی افزود: با شورای عالی تهیه کنندگان هماهنگی‌ها انجام شده فیلمی که در استان و دغدغه‌های استان باشد قطعاً مجوز داده خواهد شد پس این اقدام بزرگی در جهت تحقق گفته‌های بنده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با نقد شیوه ورود کارگردانان اول به سینما در گذشته خاطرنشان کرد: شیوه ورود به کارگردانی، پول محور و سرمایه محور بوده است، کارگردان‌ها باید سرمایه‌دار داشته باشند تا بتوانند فیلم تولید کنند و اصلاً به عنوان کارگردان جای این‌ها را ارزیابی نمی‌کردند اما امروز بنیاد سینمای فارابی مجوز دارد، سایت جدا دارد، برای کسانی که می‌خواهند کارگردان اولی مجوز بگیرند و این ربط به سرمایه آنها ندارد. بلکه آنها ثبت نام می‌کنند، نمونه آثار می‌فرستند و در یک شورای تخصصی بررسی می‌شود اگر در مرحله اول امتیاز بیاورد مرحله دوم برای ساخت شروع می‌کنند.

خزاعی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۰۰ هنرمند مختلف از سراسر کشور ثبت نام کردند و بیش از ۸۰ نفر پروانه کارگردانی اول گرفتند. لذا اینها اقداماتی است که در استان‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزشگاه‌های سینمایی طرح درس نداشتند، تصریح کرد: هر آموزشگاهی برای خودش یک برنامه تدریسی داشت اما اکنون طرح درس، رتبه‌بندی می‌شود و کارت سبز داده می‌شود که هیچ وقت در کشور این‌گونه نبوده است و هر کسی می‌آمد می‌توانست مدرس باشد بدون اینکه سابقه و رزومه آن بررسی شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: اکنون جشنواره آموزشگاه برگزار می‌شود، با نگاه جدید استعدادهایی داریم که نوپا و نوآموز هستند و در آموزشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص شهرهایی که سینما ندارد بیان کرد: در شورای عالی سینما در ۲۰ شهریور ماه مصوب شد تمام شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در سفرهای استانی مصوب می‌شود که به هر استان مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دهند، در صورتی که قبلاً این چنین نبوده است.

وی با اشاره به بحران ها و چالش ها از بدو ورود افزود: البته ۶ ماه است که ما آرامش داریم یعنی از روزی که بنده وارد سینما شده‌ام هر روز بحران‌های متعدد داشته‌ایم و اکنون حل شده‌اند که ما می‌توانیم به تولید محتوا، مبانی توسعه، حوزه بین‌الملل، جشنواره‌ها و همه مبانی که در حوزه سینما نیاز داریم فکر کنیم.

خزاعی گفت: شاید شما دغدغه بیمه بازنشستگی را نداشتید اما هنرمندانی داریم که بالای ۶۰ سال سن دارند و حداقل بیمه در این سال‌ها برای آن‌ها رد شده است و تا به حال کسی فکری به حال آن‌ها نکرده، یک هنرمند برجسته تاریخ سینمای ایران که ما به آن افتخار می کنیم باید با حداقل حقوق پایه بازنشسته شود؟ لذا با تأمین اجتماعی جلساتی برگزار کردیم. منتظر یک لایحه هستیم تا مجوز بگیرند که ما بتوانیم در سه تا چهار سال آخر به هنرمند اجازه دهیم هر چقدر می‌خواهد پول بیمه‌اش را ارتقا دهد که با حقوق خوب بازنشسته شود؛ در واقع همه این کارها به موازی در حال انجام شدن است.

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب به اهالی سینمای خوزستان عنوان کرد: دغدغه‌هایی که دارید همه محترم و درست است، در همه استان‌ها مطرح می‌شود، همه سرمایه‌های انسانی خوب هستند که این سال‌ها به این سرمایه‌ها کم توجهی شده، شاید من هم نتوانم همه چیزهایی که مد نظر شما است محقق کنم ولی در حال حاضر می‌توانم چند وعده به شما بدهم.

خزاعی ادامه داد: وعده اول اینکه بعضی از زیرساخت‌ها را تجهیز کنم، دوم مشکل تهیه کنندگی و کارگردانی در استان‌ها را مرتفع کنم. وعده دیگر اینکه بنیاد پویانمایی تأسیس شود و شما بتوانید از آن بهره بگیرید، دیگر اینکه وجه صنفی در استان‌ها تقویت شود و مورد آخر، بحث تولید فیلم سینمایی است که خیلی از شماها دغدغه آن را داشتید و بارها آن را بیان کرده‌ایم که در همه استان‌ها مطرح می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب اهالی سینمای خوزستان بیان کرد: از نماینده‌ها بخواهید بودجه‌های استانی مصوب کنند تا هر استان بودجه مجزا برای تولید و توسعه سینما داشته باشد آن وقت مشکل همه شما مرتفع می‌شود و ما در تهران حق دخالت در این بودجه را نداریم.

گفتنی است در این سفر یک روزه به استان خوزستان، محمدرضا سوقندی مدیر کل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و مهدی آذرپندار رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پرتره «حسین فاطمی» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «عشق شمعدانی‌ها» که درباره زندگی حسین فاطمی نخست وزیر و وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق است جمعه ۱۹ آبان از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» مشتمل بر زندگی حسین فاطمی نخست وزیر و وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق به روایت میلاد محمدی جمعه ۱۹ آبان ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می شود.

میلاد محمدی نویسنده و کارگردان این مستند گفت: حسین فاطمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی جوان و در دوره‌ای معاون پارلمانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق بود. او از پایه‌گذاران اصلی جبهه ملی و همین طور مبتکر قانون ملی شدن صنعت نفت بود. حسین فاطمی بعد از کودتای ۲۸ مرداد تحت تعقیب فرمانداری نظامی، مدتی زندگی مخفیانه را تجربه کرد. مستند «عشق شمعدانی‌ها» به دوره‌هایی از زندگی وی پرداخته و مروری بر تاریخ معاصر است.

وی افزود: بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دکتر فاطمی به مدت ۶ ماه زندگی مخفیانه‌ای دارد، این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دکتر مصدق خود را تسلیم فرمانداری نظامی کرده است و خیلی از وزرا دستگیر شده‌اند. در این بین کسانی فرار کردند که از اعضای حزب توده بودند اما کسی در حد وزیر امور خارجه که در سطح بین‌الملل نیز فردی شناخته شده است چنین شرایطی دارد و مجبور است به زندگی مخفیانه روی بیاورد. در نهایت فاطمی دستگیر شده و ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام می‌شود.

این مستند به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه کنندگی محمود اربابی توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است و امشب ساعت ۲۰ در سالروز اعدام دکتر فاطمی از شبکه مستند پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوشش رسانه‌ای بی‌وقفه از یک نبرد بی‌سابقه

از ثانیه‌های آغازین نبرد «طوفان‌الاقصی» در سحرگاه پانزدهم مهر تاکنون، شبکه خبری العالم معاونت برون‌مرزی با قطع تمام برنامه‌های عادی به‌صورت ۲۴ ساعته به پوشش این رویداد مهم پرداخت تا جایی که بعد از گذشت بیش از ۳۰ روز از جنگ، شبکه العالم بدون ثانیه‌ای وقفه به‌طور کامل در حال روایت این نبرد است.

شبکه العالم برای پوشش رسانه‌ای این نبرد، نیاز به چند عامل مهم داشت از جمله تجربه دانش و بینش کافی از منطقه و عملیات و بسیج نیروی انسانی متعهد و به قولی پای کار.

در همان دقایق اولیه، اتاق عملیات رسانه‌ای در شبکه‌العالم تشکیل و به‌صورت برخط و بدون فوت وقت تصمیمات روی آنتن اعمال شد تا جایی که حتی بمباران دفتر شبکه العالم در غزه و ویران شدن محل کار خبرنگاران این شبکه در غزه هم مانع قطع فعالیت خبری و انعکاس واقعیت جنگ توسط شبکه العالم نشد و همین پایداری، تعهد و تخصص رسانه‌ای موجب شده اکنون بیش از هر زمان دیگری شبکه العالم مرجع خبری در داخل و خارج از کشور شود و تقریباً هر روز بخش‌هایی از گزارش خبرنگاران و تحلیلگران این شبکه در فضای مجازی به صورت فراگیر و در مقیاس گسترده در کانال‌های مختلف مجازی و تلویزیونی پخش می‌شود.

تحریریه العالم قلب تپنده آنتن

تحریریه شبکه‌العالم را شاید بتوان خط مقدم آنتن دانست، هرچند این روز‌ها همه بخش‌ها حس و حال خط مقدم را دارند. سمیر شوهانی، مدیر تحریریه از حس و حال کار این روز‌های شبکه العالم می‌گوید: ما با پوشش خبری زنده بیگانه نبودیم، اما این بار اتفاقی کاملاً متفاوت افتاد و نیازمند هماهنگی همه همکاران با هم بودیم از دفتر بیروت که روزی حدود سه ساعت پخش زنده را به عهده دارد تا دفاتر دمشق و بغداد و همچنین تمام خبرنگاران شبکه در نقاط مختلف فلسطین، با توجه به تمرکز کاری ۲۴ ساعته شبکه بر روی این نبرد تقریباً تمام بخش‌های دیگر مثل ورزشی و اقتصادی شبکه هم پای کار همین موضوع آمده‌اند و در این پوشش و جهاد رسانه‌ای در کنار ما هستند.

شوهانی گفت: تقریباً از روز اول این نبرد مرخصی‌ها لغو شده‌است و همه همکاران ۲۴ ساعته خود را وقف این پوشش رسانه‌ای کرده‌اند و حتی ساعاتی که در منازل خود هستند همچنان در حال هماهنگی کار‌های شبکه هستند.

 سایت العالم رصدگر آنتن و انتشار در فضای مجازی عربی و فارسی

سایت العالم رصدگر آنتن شبکه و به‌نوعی امتداد آنتن در فضای مجازی است و این کار به دو زبان عربی و فارسی انجام می‌شود و در کنار این مهم تولیدات اختصاصی خود را به‌غیر از تولیدات آنتن برای این فضا به‌صورت مستمر در دستور کار دارد.

راضی امیری، مدیر چندرسانه‌ای شبکه که هدایت فضای مجازی شبکه را به عهده دارد از حجم سنگین کار همکارانش در بحبوحه جنگ می‌گوید: تعداد خبر‌ها تقریباً دو تا سه برابرشده، تمام تمرکز ما روی خبر‌های مربوط به جنگ است و همکاران باید لحظه‌به‌لحظه از جزئیات نبرد آگاه باشند. در صفحات اجتماعی هم با توجه به خصومت دیرینه شرکت‌های غربی با العالم و برچیدن صفحات، صفحه‌های جدید باز کرده‌ایم.

حجم کار چند برابر شده، اما تعداد نیرو‌های ما همان تعداد قبل است و البته تمام همکاران با عشق و علاقه و تعهد تمام این سختی‌ها را برای آرمان فلسطین به جان می‌خرند.

 روند ارتباطات در برنامه زنده

علی محفوظ یکی از همکاران این حوزه می‌گوید: اینجا جایی است که تلفن از دست آن‌ها در طول حضور در اتاق فرمان نمی‌افتد؛ چراکه وظیفه هماهنگی خبرنگاران و مهمان برنامه با مجری و سردبیر را در آن واحد دارند.

به‌طوری‌که باید در یک نوبت کاری هشت‌ساعته بالغ‌بر ۲۰ تماس تلفنی برای هماهنگی‌ها بگیرند و تقریباً ثانیه‌ای برای استراحت ندارند و هر ثانیه عدم تمرکز موجب یک خطا در روی آنتن می‌شود.

 تجربه، مانع از خطا می‌شود

 این روز‌ها اگر سابقه کار در اتاق فرمان و رژی را نداشته‌باشید حتی به‌عنوان یک مهمان هم حضور در اتاق فرمان العالم برای شما دشوار است. به‌محض ورود به اتاق فرمان با صدا‌ها و ارتباطات کلامی همکاران با هم مواجه می‌شوید که در نگاه اول کاملاً گیج‌کننده است و اینکه چگونه در بین این صدا‌های بلند هر کس پیام خود را دریافت و تمرکز می‌کند به‌نوعی تعجب‌برانگیز است. تجربه، مانع از خطا می‌شود.

بهرامیان، مدیر پخش شبکه از بی‌سابقه بودن این نوع پوشش خبری می‌گوید. او که سابقه کاری‌اش در شبکه العالم نزدیک به ۲۰ سال است، می‌گوید: ما تجربه پوشش جنگ‌های دیگر را هم داشته‌ایم مثلاً جنگ ۳۳ روزه و یا سایر نبرد‌های غزه با صهیونیست‌ها. اما این بار از بسیاری جهات متفاوت‌تر است، هم خود این جنگ از لحاظ وحشی‌گری صهیونیست‌ها و خرابی‌ها و هم ازنظر تعداد شهدا و هم نوع پوشش و انعکاس رسانه‌ای این جنگ در طول این چهارهفته، ثانیه‌ای از روایت ماجرا و پوشش زنده جنگ بازنمانده‌ایم که به‌نوعی رکورد محسوب می‌شود.

 خبرنگاران ستارگان و سربازان خط مقدم این روز‌های شبکه

مراسلون یا همان خبرنگاران این روز‌ها ستارگان و سربازان خط مقدم جهاد رسانه‌ای علیه رژیم صهیونیستی و مخابره آن به جهانیان هستند. شبکه خبرنگاران العالم مستقر در فلسطین از دقایق ابتدایی با ارسال خبر و حضور میدانی به‌صورت زنده و تهیه گزارش‌های ویژه از وضعیت مردم و آوارگان سعی داشته‌اند انتقال پیام به‌صورت کمّی و کیفی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

محمدرضا وحیدی، مدیر خبرنگاران شبکه العالم در این باره می‌گوید: خبرنگاران العالم در غزه، فلسطین و لبنان بی‌شک امروز ستارگان و سربازان خط مقدم نبرد روایت‌ها هستند. در غزه حضور دو خبرنگار شبکه، اسراء البحیصی و احمد سمهود بسیار پررنگ‌تر از دیگر خبرنگاران بوده‌است.

خبرنگاران شبکه با توجه به تخریب دفتر العالم در حملات هوایی صهیونیست‌ها در روز‌های آغازین جنگ با انتقال به مکان‌های نسبتاً امن و بیمارستان‌ها سعی در مخابره لحظه‌به‌لحظه رنج مردم غزه داشته‌اند.

اسراء البحیصی به‌رغم کوچ اجباری از منزل و سکونت در اردوگاه‌های آوارگان با قدرت به پوشش خبری خود ادامه داده‌است. در روز هفتم جنگ منزل خانم البحیصی در منطقه الشجاعیه در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به‌صورت کامل تخریب شد و به‌رغم همه مشکلات همچنان پرقدرت به کار خود ادامه داده‌است. این خبرنگار در روز بیستم از آغاز جنگ در حین ارتباط زنده با شبکه به دلیل افت فشار و خستگی شدید از حال رفت که با استراحت جزئی یک‌ساعته مجدداً به عرصه فعالیتش بازگشت و به کار خود ادامه داد تا از همشهریان و هم‌وطنانش که در بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی کشته، زخمی و آواره شده‌اند برای جهانیان و انسان‌های آزاده خبر و تصویر مخابره کند.

احمد سمهود، دیگر خبرنگار شبکه در غزه نیز در روز دوم آغاز جنگ با شنیدن خبر شهادت برادرش دست از فعالیت و جهاد خود برنداشت و بدون یک ساعت مرخصی به مخابره حال و هوای غزه و مردمان جنگ‌زده‌اش پرداخت و نتوانست در مراسم ختم جزئی برادرش که از سوی خانواده و آشنایان ترتیب داده شده بود شرکت کند.

فارس الصرفندی، دیگر خبرنگار شبکه العالم در فلسطین که در کرانه باختری مشغول به فعالیت است روزانه با رصد لحظه به لحظه اخبار جریان‌های مقاومت فلسطین و نیز تحرکات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و دستگیری روزانه بخش کثیری از فعالان رسانه‌ای و سیاسی سعی در مخابره دیگر جنایت‌های این رژیم و تنگ‌تر کردن عرصه بر فلسطینیان در این منطقه پرداخته‌است.

 خضر شاهین، خبرنگار مستقر در شهر قدس نیز با رصد روزانه آخرین تحرکات رژیم از بعد نظامی و رسانه‌ای به پوشش هرچه بهتر رسانه‌ای این جنگ پرداخته‌است. وی در دو مرحله با حضور در شهرک‌های صهیونیست نشین سدیروت و عسقلان و نیز در شهر تل‌آویو با تهیه گزارش‌های میدانی به رصد خرابی‌های به بار آمده در این مناطق توسط حملات موشکی و راکتی گروه‌های مقاومت فلسطینی پرداخته و توانست از توانمندی گروه‌های مقاومت در حمله به قلب رژیم جعلی صهیونیستی، قابی ماندگار به ثبت برساند.

دیگر خبرنگار شبکه العالم رایه عروق در شهر و اردوگاه آوارگان جنین با رصد روزانه حملات مداوم رژیم صهیونیستی به این مناطق به‌صورت میدانی، سعی در مخابره لحظه‌به‌لحظه این حملات داشته‌است.

همچنین شبکه العالم با توجه به ظرفیت‌های موجود در جنگ، به تقویت شبکه خبرنگاران خود در فلسطین پرداخته و در روز‌های پیشین یک خبرنگار را در شهر نابلس فلسطین به استخدام درآورده است تا به رصد کامل‌تری از تحولات در شهر‌های مختلف فلسطین دسترسی داشته‌باشد.

شبکه العالم توانسته است در طول جنگ با تهیه روزانه گزارش‌های گرافیکی و سه‌بعدی که در نوع خود در سطح برون‌مرزی و سازمان کم‌سابقه بوده، به بررسی دقیق حواشی جنگ ازجمله مشکلات بهداشتی معیشتی و کمبود‌های شدید در این زمینه، میزان شهدا و زخمیان و نیز بررسی به‌روزترین جنگ‌افزار‌های مورد استفاده رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم عادی غزه و نیز کمک‌های تسلیحاتی غرب و ایالات‌متحده آمریکا پرداخته است.

 مجریان شبکه با رکورد سه ساعت برنامه مداوم زنده

پس‌ازآنکه تمام تلاش‌های گروه‌های چند ۱۰ نفره به سرانجام می‌رسد، این مجریان شبکه‌اند که باید در این پوشش خبری حتی تا سه ساعت بر صندلی اجرا بنشینند و ارتباطات بین خبرنگاران، کارشناسان و تصاویر زنده خبری را باهم هنرمندانه مدیریت و اجرا کنند.

فاطمه عباسی از مجریان شبکه العالم از جوّ این روز‌های استودیو خبر چنین می‌گوید: علی‌رغم حجم بالای کار و فشار روزانه که با آن‌ها مواجه هستیم ایمان به حق بودن موضوع فلسطین و ضرورت اجرای عدالت و جلوگیری از ظلم به مردم آن موجب شده‌است تا هر روز با شور و اشتیاق بیش‌تری به کار خود ادامه دهیم و بدین گونه همدردی خود را با مردم فلسطین اعلام کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از جادوی کاریکاتور آمریکای لاتین در تهران و اصفهان تا آدینه تجسمی


در هفته‌ای که گذشت، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» همچنان خبرساز بود و هنرمندان کاریکاتوریستی که در ایران حضور داشتند به برگزاری کارگاه تخصصی در تهران و اصفهان پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستندساز‌ها خبرنگار هیچ رسانه‌ای نیستند

سعید فرجی، عکاس و مستندساز در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق در پاسخ به این سوال که ما در ایران مستند را فقط به فیلم می‌شناسیم، در حالی که مستند گونه‌های دیگری از قبیل روایت مستند، عکاسی مستند و … دارد. ویژگی اصلی صحنه‌های جنگ و پس از آن چیست؟ گفت: برای آدم‌ها مهم است، که ببینند چه اتفاقی در جنگ افتاده است.

فرجی ادامه داد: مخاطبمان خیلی دوست دارد بداند جنگی که شده، چه نتیجه‌ای داشته است. مستندسازان باید در فضای مستند خیلی صبور باشند. کار ما خبری نیست. کار خبری همین است که اتفاق می‌افتد و وجودش لازم است. اینجاست که باید مستندسازی هم صورت گیرد. کاری که عمیق است و روی ماجرا نیست، بلکه بطن ماجراست. مستندساز‌ها باید صبور باشند. انگار آن‌ها در گوشه و کنار هستند و بعد از مدت‌ها سروکله‌شان پیدا می‌شود. مستند‌های مستندسازان ثابت می‌کند جنگ برای چه شروع شد و از آن چه چیزی حاصل شد. 

این مستندساز با بیان اینکه مستندساز نیاز دارد در صحنه واقعه رفت و برگشت داشته باشد، افزود: ما باید مطالعه کنیم، درگیر ماجرا شویم و حتی به سراغ آدم‌هایی برویم، که لزوماً جلوی چشم آدم‌ها نیستند؛ حتی از نظر رسانه‌ها خیلی مهم نیستند. اما مستندساز‌ها این افراد را برجسته می‌کنند. ما مستندساز‌ها دوست نداریم خبرنگار باشیم. ما برای اینکه وارد مناطق جنگی شویم، کارمان خیلی سخت است. همیشه می‌پرسند شما خبرنگار کدام رسانه هستید. ما خبرنگار هیچ رسانه‌ای نیستیم.

به گفته این عکاس، کارهایمان به گونه‌ای نیست که فردا در صفحه فلان روزنامه منتشر شود. مثلاً لبنانی‌ها به ما می‌گفتند شما دو سال است که می‌روید و می‌آیید. چکار می‌کنید؟ ما مجبور بودیم توضیح بدهیم و آن‌ها را قانع کنیم، تا آن‌ها درک کنند و اجازه بدهند ما هم در کنار خبرنگاران باشیم.

وی به ماجرای جنگِ ضاحیه بیروت اشاره کرد و گفت: در اولین سفر جنگی که به لبنان داشتم، یک روز برای عکاسی رفته بودم و از حمله جنگنده‌ها ترس داشتم، که ناگهان صدای جنگنده‌ها و تیراندازی به گوش رسید. آن زمان اولین تجربه میدانی‌ام بود، که جنگ را می‌دیدم. همان موقع پدر و دختری را بیرون از خانه دیدیم و آن دختر وحشت کرده بود و گریه می‌کرد. آن موقع نمی‌تونستم به عکاسی کردن فکر کنم و به دنبال این بودم که آن پدر و دختر را از آنجا خارج کنم. اگرچه آن زمان ترسیده بودم، ولی وحشت یک آدم دیگر بخصوص خانم را می‌دیدم. آن صحنه خیلی دردناک بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سنگ تمام سالار برای «برادرجان»/ خاطره‌ای که در مزار گلپا زنده شد


موسیقی تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی «برادرجان» به خوانندگی سالار عقیلی از جمله ملودی های ماندگاری است که این خواننده در اغلب برنامه‌ها و کنسرت‌های خود آن را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش مجموعه فیلم‌های «افسانه نارنیا» از شبکه نمایش

شبکه نمایش در پی رویکرد ویژه خود در نمایش آثار دنباله‌دار، این هفته ۳ گانه «افسانه نارنیا» به کارگردانی آندریوا آدامسون را پخش می‌کند.

«افسانه نارنیا» از چهارشنبه ۱۷ آبان تا جمعه ۱۹ آبان ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود.

در خلاصه داستان این سه گانه امده است: در طول جنگ جهانی دوم چهار بچه به نام‌های پیتر، سوزان، ادموند و لوسی از طریق کمدی به سرزمین نارنیا که تحت سلطه جادوگر سفید است وارد می‌شوند. این سرزمین به خاطر طلسم جادوگر همیشه زمستان است و جادوگر مانع ورود کریسمس به آنجا شده است. منجی بزرگ، اصلان، برای نجات نارنیا و ساکنانش به کمک بچه‌ها می‌آید و… .

بازیگرانی چون تیلدا سیپینتون و جورج هلنی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. 

فیلم‌های دنباله‌دار شبکه نمایش هر شب ساعت ۲۱ پخش و روز بعد ساعت ۳ بامداد و ۱۱ تکرار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری سریال تاریخی مهیار عیار تا اسفند ماه ادامه دارد

مهیار عیار به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید از محصولات جدید سیما فیلم است؛ که برای پخش در ماه رمضان سال آینده آماده می‌شود، این سریال ماجرای راهزنی است که بر اساس یک اتفاق، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند و هر بار درگیر داستانی می‌شود. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را محمدرضا محمدی‌نیکو به نگارش درآورده است. قصه‌ی سریال مهیار عیار در دوران صفویه اتفاق می‌افتاد.

سریال تاریخی مهیار عیار از تولیدات پر بازیگر و پر لوکیشن سال‌های اخیر تلویزیون است. تصویربرداری سریال مهیار عیار،تا اسفند ماه ادامه دارد و گروه این روزها مشغول کار در شهرک غزالی هستند.

در این سریال بازیگرانی، چون کامران تفتی، بهنام تشکر، متین ستوده، سیامک صفری، رویا میر علمی، محمود جعفری، آشا محرابی، رسول نقوی، مهرداد ضیایی، رامین ناصرنصیر، سیروس همتی، صفا آقاجانی، جواد انصافی، آتش تقی‌پور، سامرند معروفی، سیامک ادیب، مرتضی زارع، بهراد خرازی، بابک نوری، دانیال نوروش، حامد محمودی، پریا مردانیان، محمد ماهان جعفری و مهرنوش حسینی و. حضور دارند.

از دیگر عواملی که با این پروژه همکاری می‌کنند عبارتند از: حسین باقریان (مدیر تولید)، مسلم تهرانی (مدیر فیلمبرداری)، مرتضی پورحیدری (طراح صحنه)، ژاله زکی‌زاده (طراح لباس)، آرمین اسماعیلی (طراح چهره پردازی)، علیرضا نیازی (مدیر صدابرداری)، حمیده مقدسی (انتخاب بازیگر و دستیار اول کارگردان) امین پیرحیاتی (مدیر برنامه‌ریزی)، رضا سبحانی (جانشین تولید) ماهگل کرامتی (منشی صحنه)، نسیم افشاری (عکاس و فیلمبردار پشت صحنه)، فریبا قشلاقی (امور مالی) و…

مشاهده خبر از سایت منبع