X

بایگانی آبان 22, 1402

دفتر سینمایی

«بیزینس سینما» به شدت دچار مشکل است/ «بنیاد سینمایی فارابی» باید «سینمای غیر لوباجت» را حفظ کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هاتف علیمردانی تهیه کننده و کارگردان سینما که به تازگی با فیلم سینمایی «ستاره بازی» در گیشه سینما حاضر بود در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در سینما و مدیریت بودجه های سینمایی گفت: بیزینس سینما به شدت دچار مشکل شده و صنعت سینما با بحران جدی روبرو است.

کارگردان فیلم های سینمایی «مردن به وقت شهریور» و «کوچه بی نام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کرونا و حواشی پیش آمده آن در این سال ها باعث شده تا سینما از رونق بیفتد. ظهور پلتفرم ها وی او دی که باعث شد تا مردم در خانه فیلم ببینند به نوعی عطش آن ها را برای حضور در سالن های سینما از بین برد و آن را به سیرابی رساند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشکلات اقتصادی باعث شد تا فضای فرهنگی روز به روز نحیف تر شود چرا که مردم نمی توانند نان و غذای خود را کنار بگذارند و زمانی که به مشکل اقتصادی برخورد می کنند اولین چیزی که کنار می گذارند کالاهای فرهنگی و هنری است. به علاوه آنکه گسترش تفریحات متنوع در این سال ها نیز فشار مضاعفی را به سینما وارد کرد و بسیاری از مردم ترجیح دادند تفریحات دیگر را جایگزین سینما کنند.

علیمردانی خاطرنشان کرد: آن دسته از افرادی هم که به سینما می روند ترجیح می دهند با توجه به جمیع مشکلاتی که دارند آخر هفته ها حداقل یک فیلم کمدی تماشا کنند که آن ها را شاد کند. در واقع مردم نمی خواهند با این نرخ گران بلیت سینماها صدها هزار تومان پول صرف کنند تا فیلم هایی ببینند که کام شان را تلخ می کند و همین باعث شده تا کل ۲۸ فیلم اجتماعی که از ابتدای سال جاری اکران شده مجموع فروش شان تنها به رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان برسد که این میزان در قیاس با فیلم «فسیل» که فروشی بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان را تجربه کرد بسیار ناچیز است.

این سینماگر سپس با بیان اینکه به عقیده بنده این مشکلات ارتباطی با وزارت ارشاد ندارد اظهار داشت: مشکل اینجا است که اقتصاد سینما بیمار شده؛ این وضعیت هم تنها مختص کشور ما نیست. در همه کشورها بر اساس فرهنگ خاص شان مردم به سمت نوعی از سینما گرایش پیدا می کنند. مثلاً در ژاپن مردم ترجیح می دهند فیلم های کمیک استریپ را تماشا کنند یا در آمریکا لاو استوری است که بیشتر مورد توجه عامه مردم قرار می گیرد و در کشور ما هم مردم به سمت فیلم های کمدی می روند.

علیمردانی در همین راستا متذکر شد: نکته قابل تأمل اینجا است که من بعد از این همه سال کار در سینما هنوز سلیقه فرهنگی مردم به دستم نیامده! معتقدم ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد سینما را شکوفا کنیم و مدیریت درستی روی بودجه های سینمایی داشته باشیم در ابتدا بایستی آسیب شناسی دقیق اجتماعی داشته باشیم و به بسترشناسی فضای سینما روی بیاوریم.

کارگردان فیلم های سینمایی «یک فراری از بگبو» و «راز دشت تاران» در پاسخ به این پرسش که نظر شما در خصوص هدر رفت بودجه بیت المال برای تولید فیلم های دولتی که هیچ بازگشت سرمایه درستی ندارند مانند آنچه در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم چیست گفت: اصولاً بنیاد سینمایی فارابی باید برای فیلم هایی که سیستم تولیدشان لوباجت نیست سرمایه گذاری کرده و این نوع سینما را حفظ کند.

وی در همین راستا تصریح کرد: البته فیلم بزرگ قاعدتاً باید درآمد بزرگ هم داشته باشد. یعنی این فیلم ها که بودجه زیادی برای شان صرف می شود باید در گیشه هم مورد توجه عموم قرار بگیرند و بتوانند سرمایه خود را بازگردانند.

علیمردانی سپس به بخشی از معضلات امروز سینمای کشور اشاره کرد و در این باره گفت: مهمترین مسأله و معضل سینمای ما این است که شاهد حضور فیلمسازانی هستیم که مثلاً در کارنامه کاری شان ۱۰ فیلم اشتباه ساخته اند اما باز هم با ایجاد روابط و فضاسازی در فضای سینما باقی می‌مانند و باز هم برای آن ها پول صرف می شود اما از سوی دیگر مدیران توجهی به استعدادهای جوان ندارند.

این فیلمساز با تأکید بر اینکه مدیران باید از استعدادهای جوان برای ورود به سینمای حرفه‌ای حمایت کنند متذکر شد: من از این همه استعدادی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم حیرت کردم. آن ها شعور بسیار بالایی در فرم و ساختار داشتند و مشخص بود با آگاهی وارد حیطه فیلمسازی شده‌اند. اما سوأل اینجا است که چند نفر از آن ها می‌توانند وارد سینمای حرفه ای شوند و فیلم بلند بسازند؟

وی تأکید کرد: یکی از کارهای مهمی که مدیران سینمایی باید انجام دهند شناسایی استعدادهای جوان است. ما اگر می خواهیم تحول اساسی در سینما به وجود آوریم و بودجه های مختص سینما را درست مدیریت کنیم باید ذائقه بصری مردم را تغییر دهیم. باید سطح فیلمسازی در کشور را ارتقا دهیم که متأسفانه امروزه سطح سلیقه فیلمسازان پایین تر از سلیقه عمومی جامعه است.

علیمردانی در خاتمه این گفتگو افزود: بی‌شک رسالت وزارت ارشاد این است که به نسل جدید و خلاق برای کار در سینما فضا دهد؛ اگر به این افراد بها داده شود این ها می‌توانند تا کمتر از ۲ سال آینده تحولی شگرف و اساسی در سینمای کشور ایجاد کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روشنا» و «زنبورک» منتشر شدند/ شنیدن چند موسیقی مهم و خاطره‌ساز


«زنبورک» و «روشنا» عنوان ۲ پروژه موسیقایی هستند که طی روزهای اخیر با هنرمندی بهاره فیاضی و سروش حاتمی‌آذر در ۲ ژانر مجزا پیش‌روی مخاطبان قرار گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیح شبکه افق پیرامون حواشی ایجاد شده برای برنامه «به افق فلسطین»

در پی انتشار برخی حواشی و مطالب نادرست و مبهم پیرامون برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، روابط عمومی‌شبکه افق سیما توضیحات ذیل را با هدف شفاف‌سازی به استحضار افکار عمومی می‌رساند:

«شبکه افق همزمان با عملیات طوفان الاقصی و پس از آن حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه با پخش ویژه برنامه «به افق فلسطین» تلاش کرده و می‌کند به پوشش همزمان رویداد‌های مختلف این نبرد بپردازد و با بهره گیری از دیدگاه‌های متنوع کارشناسان و میهمانان برنامه حقیقت موضوع فلسطین را بی‌کم‌وکاست عرضه کند.

حال که پس از چهار هفته تلاش شبانه‌روزی و سخت و قابل تحسین، تیم محترم تولید این برنامه خود تصمیم به توقف تولید گرفته اند، شبکه افق با هدف حفظ این ارزش افزوده رسانه‌ای در موضوع فلسطین و برای ادامه تولید این برنامه از تیمی جدید و حرفه‌ای بهره خواهد برد.

شبکه افق تاکید می‌کند که این “تغییر ناخواسته تیم تولید” برخلاف میل و اراده و خواست سازمان و شبکه افق بوده و در عین حال به آن احترام می‌گذارد و از همه عوامل این تیم تشکر و قدردانی می‌نماید. اگرچه حق گلایه دوستانه به این عزیزان را نیز برای خود محفوظ می‌داند که در شرایط سختی که بر مردم مظلوم غزه می‌گذرد و حماسه آفرینی جانانه جوانان مقاومت عرصه را بر رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی تنگ کرده توقف تولید این برنامه اقدام مناسبی نبود و لازم است همواره مصالح کلان و راهبردی بر تصمیمات و مصالح خرد غالب باشد.

شبکه افق همچنین تحلیل‌ها و استنتاج‌های غلط درباره این برنامه را که یا بر اساس اطلاعات غلط و تحریف شده و یا در نتیجه کینه توزی و بی اخلاقی برخی جریانات فکری و جناحی به فضای افکار عمومی تزریق شده، مردود می‌داند و بار دیگر تاکید می‌کند بیش از پیش به راهبرد تحولی “همکاری و هم افزایی با موسسات و نهاد‌ها و عناصر فرهنگی و انقلابی” پایبند است و این راهبرد را که بار‌ها توسط ریاست سازمان مورد تاکید قرار گرفته مسیر درستی برای ارتقای کیفی و کمی محتوای رسانه می‌داند. شبکه افق که بنای تاسیس آن بر اصول و مبانی اصیل انقلاب اسلامی و اهداف مقدس جبهه گسترده مقاومت بوده هرگونه جدل در خصوص این برنامه را که با موضوع مقدس فلسطین و مقاومت زینت گرفته به صلاح نمی‌داند و وارد این گونه جدل‌ها نخواهد شد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در فقدان صدابرداری که خاطرات ماندگاری از دفاع مقدس داشت


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت پیشکسوت صدابرداری موسیقی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیح جبلی درباه حواشی «پایتخت»، شکایت از مهران مدیری و «ترور»

پیمان جبلی درباره سریال «ترور» که امروز ۲۱ آبان به همراه جمعی از مدیران به دیدن پشت صحنه آن رفته بود، در جمع خبرنگاران بیان کرد: پروژه‌هایی که درباره شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، دفاع از حرم و … انجام می‌شود به دلایل مختلف کار‌های پیچیده‌ای هستند به ویژه اگر آن شخصیت فردی مثل حاج قاسم سلیمانی باشد ممکن است پرداختن به داستان‌ها، شخصیت و سیره این بزرگان با چالش‌هایی همراه شود. هنر کارگردان در این مجموعه و تیم تولید این است که شخصیت شجاع و تأثیرگذار و تعیین کننده شهید سلیمانی را به خوبی به تصویر بکشند.

آماده سازی ترور تا سالگرد شهید سلیمانی

وی اضافه کرد: این مینی سریال داستان خوب و جذاب و قوی دارد که باید پیش از این‌ها تولید آن انجام می‌شد و ما از ۲ سال پیش بنا داشتیم این کار را به سرانجام برسانیم. با این حال اطمینان داریم این کار از آثار فاخر و برتر می‌شود و امیدواریم این مجموعه همانطور که دوستان قول داده‌اند تا سالگرد شهید سلیمانی آماده پخش شود.

جبلی درباره «ترور» یادآور شد: امیدوارم این مجموعه مقدمه‌ای برای فصل‌های بعدی باشد که با داستان‌های دیگری به تولید برسد. من از سال ۱۴۰۰ قول تولید یک مجموعه نمایشی مرتبط با شخصیت و سرگذشت شجاعانه سردار شهید سلیمانی را داده بودم. در این ۲ سال همه سازمان با همکاری مؤسسه آوینی پیگیر بودند این کار به تولید برسد و حالا امیدواریم خروجی اثر در حد و اندازه شهید بزرگوار سردار سلیمانی باشد.

رئیس صداوسیما در ادامه درباره دیگر سریال‌ها عنوان کرد: آمار به روز شده مجموعه‌های نمایشی در حال تولید ۱۸ اثر و مجموعه‌های در مرحله پیش تولید ۱۲ عدد و ۲۰ مجموعه هم در حال نگارش است. کار‌هایی که در چرخه تولید قرار گرفته است تا حدود زیادی خیال ما را از جدول پخش تا تابستان آینده راحت می‌کند.

تدارک فصل سوم «گاندو»

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه چند سریال امنیتی دیگر در دست تولید دارند، گفت: کار‌های مختلفی در این زمینه اخیراً پخش شده است و داریم تلاش می‌کنیم فصل سوم «گاندو» هم به مرحله تولید برسد. امیدواریم همکاری نهاد‌های بیرون از سازمان هم به ما کمک کند که زودتر این مجموعه را کلید بزنیم.

رئیس صداوسیما درباره کمدی‌ها نیز عنوان کرد: تلاش دوستان است که حتماً در فضا‌های مختلف تاریخی، درام و همچنین طنز مجموعه‌هایی ساخته شود. تولید سریال «نون. خ» شروع شده است، «زیرخاکی» در مرحله پیش تولید است و مجموعه‌های دیگر هم در حال بررسی هستند.

نتیجه مذاکره‌ها با «پایتخت»

وی درباره «پایتخت» نیز عنوان کرد: دوستان ما در سیمافیلم روزانه مشغول مذاکره با کارگردان‌ها و تهیه کنندگان متنوعی هستند و درباره تولیدات جدید یا فصل‌های جدید آثار با آن‌ها صحبت می‌شود.

جبلی که از لبنان به پشت صحنه «ترور» آمده بود درباره حضورش در لبنان بیان کرد: در چند روز گذشته از نزدیک با خبرنگاران مان در مرز در ارتباط بودم و توفیق داشتم خدمت رسانه‌های مقاومت در لبنان هم باشم. من از نزدیک خبرنگاران شجاع خودمان در مرز فلسطین را دیدم و به آن‌ها هم خدا قوت گفتم.

وی با اشاره به تأثیر حضور حاج قاسم سلیمانی در لبنان و محور مقاومت یادآور شد: آثار و برکات وجود شهید حاج قاسم سلیمانی در کل محور مقاومت به چشم می‌خورد و این اعتماد به نفس روحیه شجاعت و خلاقیت و امیدی که در تمام بخش‌های مقاومت به چشم می‌خورد از یمن گرفته تا لبنان، فلسطین، عراق و سوریه مرهون شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیس صداوسیما تصریح کرد: شهید سلیمانی حق زیادی بر گردن ما دارد و این ادای دین به این معنی است که ما در حوزه تخصصی خودمان در تولیدات رسانه‌ای بیش از این فعال باشیم. اکتفا کردن به یک مجموعه نمایشی قطعاً به معنای ادای دین به شهید حاج قاسم بزرگوار نیست. امیدوارم بتوانیم در ساختار‌های دیگر در کنار مجموعه‌های نمایشی که تولید می‌شود بیشتر به آثار و شخصیت حاج قاسم بپردازیم.

حواشی «به افق فلسطین» چه بود؟

جبلی در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره حواشی تغییرات در برنامه «به افق فلسطین» عنوان کرد: من دیشب از بیروت حرکت کردم و صبح رسیدم، اما دوستان در سازمان در حال بررسی موضوع هستند شاید توضیحات بیشتر را ارائه کنند. به هر حال ما از هر نوع خلاقیت و نوآوری و برنامه‌هایی که با هدف تبیین دقیق و روشن و بروز شده آرمان‌های انقلاب اسلامی ساخته می‌شوند که در رأس مهمترین آن‌ها موضوع فلسطین است، استقبال می‌کنیم تا روی آنتن بیاید. درباره عناصر و مؤسسان فعال هم از روز اول گفته‌ام و شعار نیست که حتماً از همکاری با آن‌ها استقبال می‌کنیم. حتماً هم همکاری با مؤسسات رسانه‌ای فرهنگی و افراد و عناصر رسانه‌ای فعال را گسترش خواهیم داد.

رئیس صداوسیما درباره ماجرای شکایت از مدیری نیز بیان کرد: دوستان ما در بخش حقوقی در حال بررسی و پیگیری هستند و این طبیعی است که با افراد مختلف و با مؤسسات مختلف و در اشکال مختلف ممکن است سازمان به لحاظ حقوقی با مشکل روبه‌رو شود و قوانین و مقررات تکلیف را روشن می‌کند.

«جام جم» ادامه دارد

جبلی درباره تولید برنامه «جام جم» نیز گفت: اساساً نقد سازنده و استفاده از دیدگاه‌های متفاوت درباره موضوعات مختلف از راهبرد‌های ما در رسانه ملی است. یکی از جذابیت‌های رسانه استفاده از دیدگاه‌های مختلف در جریان‌های فکری با موضوعات متفاوت است. یکی از موضوعاتی که در طول این سال‌ها مغفول مانده بود این است که خود رسانه ملی در افکار عمومی می‌تواند محل نقد بسیاری از موافقان و مخالفان باشد. در همان ماه‌های اول وعده دادم که برنامه‌ای در همین زمینه روی آنتن خواهیم برد.

وی در پایان گفت: متأسفانه آماده سازی این برنامه طول کشید و من از همکاران خودم گله دارم که چرا دیر شروع شد، اما حالا در حال گذر از مراحل پختگی خودش است و ان‌شاالله ادامه خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان موسیقی مشغول کارند!


روزهای پاییزی تهران پر از موسیقی است و کنسرت‌های متعددی در ژانرهای پاپ، کلاسیک و موسیقی ایرانی در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی جنوب کشور در کیش


جشنواره موسیقی جنوب کشور در کیش

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی بخش‌های مختلف «سرود فجر» / انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های دانشجویی

 نشست خبری جشنواره «سرود فجر» با حضور حامد جلیلی دبیر و حسین صیامی دبیر اجرایی، محمد اله‌یاری رئیس جشنواره و مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در مکان دفتر موسیقی برگزار شد.

تاکید بر همگرایی دستگاه‌ها در توجه به سرود

اله‌یاری در ابتدای نشست عنوان کرد: برپایی نشست خبری همزمان اعلام فراخوان اتفاق مبارکی است تا به بهترین شکل جشنواره برگزار شود. با دولت سیزدهم و استقرار دکتر اسماعیلی همواره تاکید شده تا گونه سرود فراموش نشود و همگرایی، وحدت بین دستگاه‌ها در این زمینه ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: با راه‌اندازی دفتر سرود در مجموعه معاونت هنری تلاش داریم سرود را در جایگاه واقعی خود حفظ کنیم و تلاش کردیم در ساختار رسمی آن را جای دهیم و به زودی نتیجه آن را اطلاع رسانی می‌کنیم. ما چند هدف تعیین کردیم یکی اینکه دفتر سرود هدفش تولی گری و حضور پرتولید نبوده و سایت برای آن ایجاد و شناسایی گروه‌ها صورت بگیرد و دفتر سرود بسمت موضوع توانمدسازی سرپرستان را پی بگیرد.

انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های سرود دانشجویی است

اله‌یاری با بیان اینکه در حال حاضر فیلم‌های آموزش متنوع با اساتید ضبط شده و این توانمدسازی درحال انجام است، تصریح کرد: در پیام رهبری هم دو سال قبل این امر مورد تاکید قرار گرفت که در انتهای متن هم، آهنگ و کلام به گزینی بشود کهاین مساله این هم اولویت ماست. اولویت دیگر انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌ها برای تقویت جشنواره‌های دانشجویی است.

وی با بیان اینکه سرود‌هایی در ابتدای انقلاب ماندگار شد که کار‌هایی با آهنگسازان بزرگ و گروه‌های بزرگسال داشت، ادامه داد: این مساله هم اولویت ماست که آهنگسازان بزرگ و‌گروه‌های کر رجعت به این عرصه کنند، نکته دیگر اینکه دفتر سرود رقیب و موازی‌کار با هیچ تشکلی در کشور نیست، ما قصد مداخله در کار هیچکس را نداریم، چینش ما هم نشان می‌دهد که هدفمان چیست. نکته دیگر برپایی جلسات با فعالان سرود در حوزه‌های مختلف است.

اله یاری در پایان گفت: ما هشت تا ده تولید هم در این دفتر داشتیم، بنا داریم آن‌ها را در قالب آلبوم منتشر کنیم، جشنواره ملی سرود فجر هم از دو سال قبل مدنظر وزارت ارشاد بود، در فجر سال قبل سالن ارسباران گروه‌های سرود را پوشش می‌دادند، پس از آن دریافتیم سرود قابلیت یک جشنواره مستقل را دارد. امیدوارم برپایی جشنواره سرود فجر هم به افزایش تولید، رفاقت بین تولید کنندگان و‌کیفیت کار‌ها بیانجامد.
سرود دارای رسالت متعالی است

جلیلی نیز عنوان کرد: در کشور ما سالی یک تا دو جشنواره سرود برگزار می‌شود و این اتفاق خوبی است تا سرود در کشور نهادینه شود، هدف ما هم ارتقای سطح ذائقه شنیداری و هنری مردم است. ما سرود را دارای یک رسالت متعالی می‌دانیم.

معرفی بخش‌های مختلف سرود فجر

صیامی فعال عرصه سرود و دبیر اجرایی نیز عنوان کرد: امسال جشنواره در سه بخش کر، سرود و اکاپلا (اجرا بدون ساز) با دو بخش جانبی کتاب و پایان نامه و رساله فراخوان داده است. مقاومت و حماسه، ملی و آیینی هم جزء محور‌ها هستند. گروه‌ها برای شرکت در جشنواره هم بایدشرایطی داشته باشند که در فراخوان مطرح شده، محدودیت جنسیت و سنی هم برای شرکت نداریم.

وی توضیح داد: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طرحی کردیم که به نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که ما در این زمینه روی اجرای زنده گروه‌ها تاکید داشته و داریم. یعنی گروه‌ها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به صورت زنده بازخوانی کرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال کنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم که پس از آن آثار به مرحله منطقه‌ای و استانی راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند. البته گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این می‌تواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است که از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوت‌های کیفی باشد.

صیامی افزود: جوایز برای هر بخش به صورت ویژه خواهد بود، فراخوان ابتدای آبان منتشر و تا انتهای آبان فرصت ارسال اثر است. امکان تمدید هم ممکن است داشته باشیم. مرحله استانی ۵ تا ۲۹ آذر و ازین زمان تا آخر فروردین رصد آثار صورت می‌گیرد و نیمه اول اردیبهشت هم دوره پایانی و نیمه اردیبهشت هم احتمالا اختتامیه خواهد بود.

بخش پرسش و پاسخ؛ ثبت‌نام۳۱۰ گروه در دفتر سرود/ جایزه ویژه برای موسیقی فولکلور 

صیامی در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره تعداد گروه‌های ثبت‌نامی در دفتر سرود و اطلاع‌رسانی به آن‌ها برای حضور در جشنواره عنوان کرد: تا الان حدود ۳۱۰ گروه در دفتر سرود ثبت‌نام کرده‌اند و البته قطعا تعداد از این میزان هم بیشتر خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره بخش دانشجویی و پایان نامه‌ها در این جشنواره نیز گفت: تا به حال هیچ جشنواره سرود و موسیقی بخش دانشگاهی و سرود نداشت، اما این اتفاق برای ما خیلی خوب است و محل سنجش حوزه هنری و علمی است، برای دانشجویان هم تشویق کننده است که به این سمت بیایند و کار کنند.

وی توضیح داد: برای این بخش داوری جداگانه در نظر گرفته شده و برای بخش مقاله و پایان نامه هم داورانی مجزا در نظر گرفته شده است.

صیامی در بخش دیگری گفت: قطعا گروه‌ها پس از اتمام جشنواره رها نمی‌شوند، دفتر سرود محل اجتماع این گروه‌ها خواهد بود، از سوی دیگر هم بخش موسیقی فولک محلی ما در این جشنواره جایزه ویژه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدف اصلی برنامه ما حمایت از تولید ملی است/یک برنامه سرگرمی اقتصادی هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان برنامه تلویزیونی میدون گفت: هدف اصلی برنامه میدون حمایت از تولید ملی است و با نشان دادن تولید ملی، تزریق امید به جامعه خواهیم داشت.

به گزارش سینماپرس، «میدون» کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما است و فصل اول آن سال ۹۸ پخش شد. علیرضا یونچی، حسن سیرانی، روح الله دهقانی فیروزآبادی، حسین مصطفی‌زاده، مینا مهرنوش، حجت الله عبدالملکی، حمیدرضا موثقی، علیرضا نبی، امیر شکوهی نیا و … از جمله داوران برنامه میدون بودند. همچنین حامد سلطانی، ولی الله اشرفی اجرای فصل‌های گذشته میدون را برعهده داشتند. فصل چهارم مسابقه میدون با تغییرات بسیار، در حال پخش از شبکه سه سیماست.

محمدجواد حشمتی کارگردان فصل چهارم برنامه میدون درباره اهداف این برنامه گفت: هدف اصلی برنامه ما حمایت از تولید ملی است و با نشان دادن تولید ملی، تزریق امید به جامعه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کنار هدف اصلی، رویکرد ما این است که به تولید کنندگان غیرشهری که از روستا و شهرهای کوچک حضور پیدا کردند، یا بانوانی که در کنار نقش مادر و همسری شغل هم دارند توجه شود.

حشمتی عنوان کرد: با توجه به اینکه ما اهداف برنامه را علاوه بر گفتگوهای داوران و شرکت‌کنندگان حین برنامه، در پلاتوهای مجری هم گنجانده‌ایم تا اینجا به اهداف برنامه رسیده‌ایم.

این کارگردان درخصوص واکنش‌ها و بازخوردها نسبت به برنامه توضیح داد: واکنش‌ها به برنامه متفات است، ما یک برنامه دو وجهی هستیم و جامعه مخاطب ما سخت‌پسند است. کسانی که دنبال برنامه اقتصادی هستند تمایل دارند برنامه، سراسر آموزنده و مطالب اقتصادی داشته باشد. مخاطبانی که صرفا دنبال سرگرمی هستند می‌گویند چرا به مسائل جدی و تخصصی می‌پردازید. البته در برنامه میدون سعی کردیم تعادل ایجاد کنیم و یک برنامه سرگرمی اقتصادی هستیم و از این نگاه، بازخوردهای خوبی از مردم گرفته ایم.

حشمتی خاطر نشان کرد: تاکنون ۴۰ قسمت از فصل چهارم میدون پخش شده و قرار است تا ۷۰ قسمت تولید کنیم و اگر بازخوردها به همین شکل ادامه داشته باشد علاقمندیم که تولید کنندگان بیشتری را معرفی کنیم.

گفتنی است که تهیه کنندگی این فصل از میدون را مصطفی خلیل‌زاده برعهده دارد و پیش از این نیز سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده میدون بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه کنندگان عامل اصلی افزایش دستمزد بازیگران سینما هستند/ سینما نیاز به چهره های جدید دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما گفت: تهیه کنندگان عامل اصلی افزایش دستمزد بازیگران سینما هستند چرا که با ارقام نجومی دستمزد بازیگران کنار می آیند و حتی با همکاران شان رقابت می کنند تا فلان بازیگر را حتماً در فیلم شان داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دو روی سکه» و «کفش های میرزا نوروز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید این نگاه غلط باعث می شود که بازیگران هم از این شرایط به نفع خود بهره برداری کنند و قیمت خود را بالاتر ببرند. نکته بسیار مهم و فراموش شده این است که سینما صد در صد به بازیگر وابسته نیست. افراد نباید خود را محدود به یک سری اسامی خاص در هنر بازیگری کنند. پرسش بنده این است که آیا مگر این ستاره های سینما همگی از روز اول مشهور و محبوب بوده اند؟ قطعاً کسانی بوده اند و به آن ها اعتماد کرده اند و نقش های کوچکی به آن ها در فیلم ها و سریال های شان داده اند تا امروز به این جایگاه رسیده اند.

وی در همین راستا ادامه داد: بدیهی است که سینما نیاز به چهره های جدید دارد و دست اندرکاران تولید فیلم ها باید چهره های جدید را وارد سینما کنند تا کم کم برخی از آن چهره ها بتوانند به ستاره های سال های آینده سینمای کشور بدل شوند. متأسفانه این خود کارگردانان و تهیه کنندگان هستند که وسعت دیدشان را محدود کرده اند و باعث ترکتازی عده ای افراد خاص در سینما شده اند.

متوسلانی تأکید کرد: اگر همه تهیه کنندگان دست در دست هم دهند و با اتحاد و یکپارچگی جلوی این افراد بایستند و دستمزدهای خارج از عرف به آن ها پرداخت کنند خود به خود این بساط جمع خواهد شد و قیمت آن ها پایین می آید. ما نباید فراموش کنیم که سینما هم مانند بازار است و در آن مسأله عرضه و تقاضا حرف اصلی را می زند. اگر تهیه کنندگانی حاضر شوند پول های خارج از عرف به برخی بازیگران بدهند و مرتب به آن ها پیشنهاد کار کنند قطعاً قیمت آن ها بالا و بالاتر می رود و اگر این کار را نکنند قطعاً قیمت آن ها به شدت دچار کاهش خواهد شد.

این سینماگر پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به وضعیت وخیم معیشتی و بیکاری بخش گسترده ای از دست اندرکاران پشت صحنه سینما اظهار داشت: تهیه کنندگان همگی برخاسته از این جامعه هستند و قطعاً با مشکلات ناشی از بیکاری و خانه نشینی بخش کثیری از اهالی پشت صحنه سینما آشنایند. از این رو ای کاش اندکی انصاف وجود داشته باشد تا آن ها تدبیری برای رفع بحران از زندگی اهالی پشت صحنه سینما کنند و آن ها را راضی و خشنود نگه دارند و اینقدر به بازیگران وابسته نباشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «زمهریر» و «گناهکاران» در پایان این گفتگو افزود: در هر صورت امروزه وضعیت سینمای کشور بحرانی است؛ تولید کم شده چون بازار فروش کم شده؛ ما در سینما تنها با استثنائاتی مانند «فسیل» روبرو هستیم که فروش بی سابقه و نجومی کرده است. اما این فقط مختص به یک فیلم است و بس! ما وقتی می توانیم ارزیابی خوبی روی سینما داشته باشیم که ببینیم از شب عید نوروز تاکنون چند ده فیلم اکران شده اند و شکست مطلق خورده اند و سرمایه های شان سوخت شده است. این سینما مریض است و ما نباید وضعیت بد این مریض را بدتر از پیش بکنیم و با کارهایی مانند دادن دستمزدهای نجومی خودمان عاملی برای نابودی هرچه سریع تر سینما در کشور شویم.

مشاهده خبر از سایت منبع