X

بایگانی آبان 24, 1402

دفتر سینمایی

«شورای عالی تهیه کنندگان» فاقد هرگونه وجاهت و موضوعیت در سینمای ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماپرس: جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما طی بیانیه ای رسما اعلام کرد که شورای عالی تهیه کنندگان را فاقد هرگونه وجاهت ، جامعیت و موضوعیت در سینمای ایران می داند و از زیر چت ر آن خارج شده است.

به گزارش سینماپرس، شامگاه دوشنبه ۲۲ آبان اتفاقی که مدت‌ها بیم آن می‌رفت سرانجام رخ داد و اختلافات درونی و شاید آنچه مرضیه برومند مدیرعامل پیشین خانه سینما را وادار به استعفا کرده بود، پایان چیزی را که در طی سال‌ها به سختی شکل گرفته رقم زد.پایان یکپارچگی تهیه کنندگان سینمای ایران.

در نزدیک ۱۵ سال گذشته بارها و بارها شاهد اختلافات گسترده‌ و بعد تشکیل چتر واحد در بین تهیه‌کنندگان سینمای ایران بوده‌ایم. اتفاقی که به سبب وجود ۴ تشکل هرکدام با رویکردها و خواسته‌های مختلف اجتناب ناپذیر بوده است و در نهایت شب گذشته جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما قدیمی‌ترین صمف تهیه‌کنندگی ایران عطای یکپارچکی را به لقایش بخشید با صدور بیانیه‌ای شبانه بدلیل آنچه تمامیت خواهی و منفعت طلبی عده‌ای از افراد موثر خانه سینما عنوان کرد از عضویت در شورای عالی تهیه کنندگان خارج شد.

سینمای ایران مشابه این اتفاق را در سال‌های گذشته نیز تجربه کرده است، و دوبار در زمان مدیریت محمدرضا جعفری جلوه و حجت‌الله ایوبی چتری واحد برای حضور همه تشکل‌های تهیه‌کنندگی شکل گرفت اما در نهایت فعالیت همزمان ۴ صنف تهیه‌کنندگی و تضاد منافع پایان یکپارچگی تهیه کنندگان سینمای ایران را برای چندمین بار رقم کرد.

اتفاقی که جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما در توضیح دلیل خروج خود از شورای عالی تهیه کنندگان نوشته است«سالهاست که از مناقشات و کشمکش های بیهوده صنوف تهیه‌کنندگان سینما می گذرد، به وجود آمدن چهار صنف در حوزه واحد تهیه کنندگی سینما در مقابل تولیدات اقل و بیکاری مستمر همکارانمان گواه این ادعاست که اگر منشاء منازعات، اختلاف در روش‌ها برای گره گشایی بود، دستکم امروز با این حجم از انفعال و تلی از گرفتاری‌های صنفی و حرفه‌ای در سینما مواجه نبودیم؛ متأسفانه هر چه پیشتر می‌رویم به لطف برخی آقایان تمامیت خواه و منفعت طلب روزنه امید برای برون رفت از این مدار دوار روز به روز بسته تر می‌شود».

به نظر می‌رسد دلیل اصلی انقشاق دوباره تهیه‌کنندگان را باید از مبدا شکل‌گیری صنوف تهیه‌کنندگی جستجو کرد، جایی که نامش «خانه سینما» سینما اما یک روز مدیرعاملش در اعتراض به «ناتوانی در درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما» استعفا می‌دهد و روزی دیگر قدیمی‌ترین صنف تهیه‌کنندگی آن در بیانیه خود اینگونه می‌نویسد که:«شورای عالی تهیه کنندگان که بنا بود محملی باشد برای اجماع عقلانیت به جهت اصلاح امور، به محفلی بدل شد برای لابی و گعده و انفعال صنفی، و در مقابل صدها امر مهم از امنیت شغلی سینماگران تا امنیت سرمایه گذاری در فیلم ها و … در هزارتوی دعواهای حیدری و نعمتی مغفول ماند؛ دعواهایی که متأسفانه سر در شورای عالی دارد و پا در خانه‌ای که قرار بوده حافظ و مأمن و پشتوانه سینماگران باشد؛ خانه به چنان هیبتی درآمده که نه از تاک نشانی مانده نه از تاکنشان!».

آنچه وضعیت امروز سینما را علی‌رغم اعلام اخبار رکوردشکنی‌های هفتگی در فروش و مخاطب نگران کننده جلوه می‌دهد این است که انگار کسی نمی‌خواهد برای این سینما پدرانگی کند. رئیس هیات مدیره خانه سینمایش در رسانه‌ها به کل کل با مدیران سینمایی می‌پردازد و مدیران سینمایی آن در رسانه جواب او را می‌دهد در سایه این دعواهای بیهوده آنچه بیش از هم دارد آسیب می‌بیند، سینماست.

آتش اختلافات درونی در «خانه سینما» آنقدر شعله‌ور شده که گروهی در بیانیه خود از لزوم برخورد با مدیران سینمایی در ممنوع‌الکاری بازیگران کشف حجاب کرده می‌نویسد و صنفی دیگر در بیانیه پر از طعنه‌ و کنایه خود از آسیب‌پذیری به دلیل نفاق و نفوذ درونی خبر می‌دهد و از کسانی انتقاد می‌کند که «تا دیروز گرای ممنوع الخروجی سینماگران را می دادند امروز در مخالفت با ممنوع الکاری همکارانمان موضع می گیرند!»

به هرحال اتفاقی که شاید در طی سال‌های گذشته با گفت‌وگو و تبدیل تضاد منافع به منافع مشترک مدیران سینمایی و خانه سینما می‌توانستند از وقوع آن جلوگیری کنند رخ داد و شاید مهمترین دلیل آن را بتوان در عبارات پایانی بیانیه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان جست. جایی که خطاب به همکاران خود نوشته‌ است که «و درآخر تاکید موکد می‌کنیم شورای عالی تهیه کنندگان که تاکنون نمایندگی آراء و مواضع جمیع تهیه کنندگان سینمای ایران را در قالب صنوف چهارگانه برعهده داشته با خروج جامعه صنفی، منبعد فاقد هرگونه وجاهت ، جامعیت و موضوعیت در سینمای ایران می باشد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در جشنواره‌هایی که رقابت وجود دارد اگر بخواهیم رقابت را جدی‌تر کنیم «جوایز» بسیار مهم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جشنواره موسیقی امیرجاهد گفت: در این سال‌ها جشنواره‌ای جدی با تمرکز بر فرم دونوازی و یا گروه‌نوازی نداشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این جشنواره از این قابلیت استفاده کنیم تا متفاوت از جشنواره ملی موسیقی جوان باشد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) در مورد حمایت خانه موسیقی از جشنواره موسیقی امیرجاهد گفت: در سال‌های گذشته خانه‌ موزه دکتر معین و امیر جاهد فعالیت‌های خود را به‌صورت جدی شروع کرد و به یک مرکز جدی فرهنگی و هنری تبدیل شد.

وی افزود: از همان زمان خانه موسیقی در کنار این مجموعه حضور داشت و از مجموعه فعالیت‌های خانه‌موزه حمایت کرد و در واقع به نوعی سعی کرد هنرمندان را بیشتر با آن مجموعه آشنا کند. برگزاری مراسم و مناسبت‌ها همچون بزرگداشت هنرمندان و تقدیر از فعالیت‌های آنان، برگزاری جشن‌های تولد هنرمندان و… از جمله مراسم‌هایی است که تاکنون در این خانه‌موزه برگزار شده است.

وی افزود: خانه‌ موزه، بنای ارزشمند و تاریخی‌ای است که در گذشته محل حضور و رفت و آمد هنرمندان بزرگی بوده و بسیاری از مفاخر و چهره‌های ارزشمند فرهنگی، هنری و ادبی در آن رفت و آمد داشته‌اند. خانه‌موزه موقعیت بسیار ارجمندی دارد و خانه موسیقی در سال‌های گذشته این مجموعه را رصد کرده است. البته دوستان عزیز و دلسوزی نیز در آن مکان حضور دارند از جمله آقایان سبحانی و بیدگلی که از دلسوزان حوزه موسیقی‌اند و در این مکان متمرکزند و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و خانه موسیقی همواره از این فعالیت‌ها حمایت کرده است.

مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: هرساله جشنواره‌های مختلفی در کشور و در حوزه موسیقی برگزار می‌شود. از جمله جشنواره موسیقی فجر که با یک نگاه خاص از سال ۱۳۶۴ تاکنون برگزار شده است. جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره‌های موسیقی محلی و غیره. طبیعتاً قرار نبود اتفاقی مانند سایر این رویدادهای فرهنگی برگزار شود و این جشنواره هم تکرار همان رویدادها باشد. سعی کردیم خلأهایی که در آن جشنواره‌ها وجود دارد را با برگزاری جشنواره‌ای دیگر، پُر و جبران کنیم. به هر حال، در این سال‌ها جشنواره‌ای جدی با تمرکز بر فرم دونوازی و یا گروه‌نوازی نداشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این جشنواره از این قابلیت استفاده کنیم تا متفاوت از جشنواره ملی موسیقی جوان باشد.

نوربخش تصریح کرد: در جشنواره موسیقی جوان شرایط سنی وجود دارد و اجراها در سه رده سنی برگزار می‌شود. همچنین در آن جشنواره، دونوازی، سه‌نوازی و یا گروه‌نوازی برگزار نمی‌شود. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در جشنواره موسیقی امیرجاهد از فرم‌های دونوازی، سه‌نوازی و همین‌طور گروه‌نوازی استفاده کنیم که می‌تواند برای شرکت‌کنندگان در این بخش‌ها به نوعی انگیزه ایجاد کند.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: خوشبختانه جشنواره موسیقی امیرجاهد در دوره‌های گذشته توانسته است جای خود را بین اهالی موسیقی باز کند و فکر می‌کنم هر سال که بگذرد غنی‌تر و پربارتر از سال‌های گذشته باشد. امیدوارم بتوانیم به‌زودی شاهد تأثیرات خوب آن در ایجاد انگیزه و فعالیت جوانان و همچنین کیفیت‌مداری و ارتقای موسیقی باشیم. همچنین جشنواره موسیقی امیرجاهد، شورای سیاست‌گذاری دارد که تصمیم‌های مهم توسط این شورا انجام می‌شود و هرساله رویکرد و جهت‌دهی آن مشخص می‌شود. به هر حال، همفکری این دوستان و دیگر استادان حوزه موسیقی، به بهتر شدن جشنواره کمک می‌کند و در نهایت کیفیت، نحوه برگزاری، و همچنین انتخاب هیئت داوران، توسط شورای سیاست‌گذاریِ جشنواره برنامه‌ریزی و هدایت می‌شود.

نوربخش همچنین در مورد حمایت نهادهای مربوطه از برگزاری این جشنواره گفت: طبیعتاً از سایر نهادها نیز انتظار حمایت داریم و مجموعه‌هایی از جمله شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی بخش خصوصی می‌توانند از این جشنواره حمایت کنند. امیدوارم بخش خصوصی بتواند با این جشنواره همکاری داشته باشد و افرادی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری بتوانند از این‌گونه فعالیت‌ها حمایت کنند. امیدوارم نهادهای مختلف در این راه پیش قدم شوند. این جشنواره می‌تواند از نظر فرهنگی و هنری، و همچنین رونق و اشتیاقی که در جوانان ایجاد می‌کند، تأثیر بسزایی بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای مختلف خصوصاً شهرداری می‌توانند به این مسئله توجه کنند و حمایت‌های لازم را از این جشنواره انجام دهند. واقعیت این است که برگزاری این جشنواره در راستای اهداف و برنامه‌های شهرداری تهران است. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید نگاهی به این حوزه داشته باشد و امیدوارم که بتوانند از این جشنواره حمایت کنند.

مدیر عامل خانه موسیقی همچنین در مورد عملکرد خانه‌موزه امیرجاهد گفت: به نظرم خانه‌موزه امیرجاهد تلاش بسیار خوبی در این حوزه داشته و دوستانی که در این مجموعه حضور دارند، اهل فرهنگ و هنر هستند. با توجه به تمرکزی که در فعالیت‌های آموزشیِ موسیقی و همچنین تشکیل گروه‌های موسیقی دارند، عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند و تلاش بسیار ارزشمندی کرده‌اند. خوشبختانه جشنواره در دوره‌های گذشته با زحماتی که این عزیزان کشیده‌اند و کمک‌هایی که برحسب وظیفه، خانه موسیقی انجام داده و همچنین حضور و حمایت استادان و هنرمندان ارزشمند حوزه موسیقی، عملکرد قابل تقدیری داشته است و به سهم خودم از این عزیزان تشکر می‌کنم.

وی افزود: زمانی که جشنواره‌ای برگزار می‌شود، معرفی و حضور رسانه‌ای آن‌ها و دیده‌شدن این جشنواره‌ها، در گرو معرفی خوب است که بتواند جامعه را از برگزاری این رویداد آگاه و مطلع کند. فکر می‌کنم همه باید تلاش کنند که در ارتباط با مجموعه رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های دیداری، شنیداری و خصوصاً در بخش فضای مجازی اتفاقات خوبی رقم بخورد. اما همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از این کارها مستلزم هزینه‌هایی است که به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، شاید نتوان فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای داشت. اما به هر حال می‌توان کارهایی انجام داد که ارتباطات مؤثرتر و گسترده‌تری با رسانه‌ها داشته باشیم که می‌توان در معرفی بهتر این جشنواره تلاش‌های بیشتری کرد. به نظرم باید راه‌هایی باز شود تا فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای همانند نصب بیلبوردها در سطح شهر صورت گیرد.

مدیر عامل خانه موسیقی اضافه کرد: البته در این خصوص سازمان زیباسازی شهرداری می‌تواند بسیار مؤثر باشد. امیدوارم سازمان زیباسازی همکاری بهتری با جشنواره داشته باشد تا بتوانیم بیلبوردهای شهری داشته باشیم، چرا که این بیلبوردها نقش مؤثری در شناخت جشنواره دارند. در دوره سی و یکم تا سی و سوم جشنواره موسیقی فجر، شهرداری تهران با همراهی بخش خصوصی حمایت‌هایی انجام دادند تا بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهر نصب کنیم و خوشبختانه استقبال بهتری از سوی مردم صورت گرفت و جشنواره با توفیق فراتر از انتظار مواجه شد. به هر حال اگر سازمان زیباسازی حمایت جدی برای دراختیار قراردادن فضای‌های تبلیغاتی داشته باشد، اتفاقات بهتری برای جشنواره خواهد افتاد.

نوربخش در پایان افزود: هر چقدر که حمایت جدی‌تری از جشنواره داشته باشیم، کمک شایانی به ارتقای جشنواره و موسیقی کرده‌ایم. این جشنواره هر چقدر که جدی‌تر، چشمگیرتر و فراگیرتر شود و جامعه از آن آگاه شود، طبیعتاً توجه بیشتری به خود جلب می‌کند و استقبال بهتری از سوی مردم انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر بتوانیم جوایز غنی‌تری به لحاظ مادی داشته باشیم، انگیزه‌های بیشتری در شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود. کمااینکه زمانی که جایزه باربد را در جشنواره موسیقی فجر برگزار کردیم، توانستیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم؛ تب و تاب و انگیزه عجیبی در حوزه تولید موسیقی ایجاد شد و تلاش‌های جدی صورت گرفت، شور و شعف خاصی در جامعه موسیقی ایجاد کرد و باعث شد هنرمندان تولیدات بهتری داشته باشند و بتوانند جایزه باربد را کسب کنند. در طول سه دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر، آنقدر جایزه باربد مهم شد که تمامی تولیدکنندگان آثار موسیقی در طول سال سعی می‌کردند به کیفیت تمامی بخش‌های تولیدی‌شان دقت کنند. این تجربه نشان می‌دهد که در جشنواره‌هایی که رقابت وجود دارد، اگر بخواهیم رقابت را جدی‌تر کنیم، جوایز بسیار مهم است، تا برای شرکت‌کنندگان انگیزه ایجاد کند و همه تلاش می‌کنند کارهای بهتری ارائه دهند و بهتر دیده شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فدراسیون فوتبال» از مجری برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» شکایت کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فدراسیون فوتبال از محمدحسین میثاقی، مجری برنامه «فوتبال برتر» به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین میثاقی، مجری برنامه «فوتبال برتر» با انتشار ابلاغیه الکترونیکی قوه قضائیه در صفحه شخصی خود، از شکایت مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از وی به دلیل آنچه «نشر اکاذیب» عنوان شده، خبر داده است. این مجری برای ارائه پاره‌ای توضیحات رسمی به دادگاه احضار شده است.

اتهام میثاقی «نشر اکاذیب» در این ابلاغیه عنوان شده و البته این مجری در اظهارات خود یادآور شده است که این شکایات برای چندمین بار صورت می‌گیرد و در عین حال تاکید کرده است که به رویه خود در برنامه ادامه خواهند داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوانی‌اش را داد تا "خوشنویسی" احیا شود


سه‌شنبه شب، تالار حافظ شیراز جایی برای قدردانی از مردی بود که جوانی خود را صرف احیا و ترویج هنر خوشنویسی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع