X

بایگانی آبان 24, 1402

دفتر سینمایی

«صداوسیما» حداقل ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه را راه‌اندازی می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت از راه اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات انتخابات مجلس خبر داد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، ماه گذشته در نشست افق تحول رسانه ملی از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی انتخابات برای پخش تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبر داد.

او در این نشست اعلام کرد که «در راستای هدف عدالت گستری و هویت محوری امسال برای اولین بار شاهد تجربه جدید رسانه ملی در عرصه انتخابات مجلس خواهیم بود. عزممان را برای تشویق مشارکت گسترده تر مردم در انتخابات جزم کرده‌ایم. امکان تبلیغات نامزدها از آنتن رسانه ملی در استان‌ها فراهم شده است و تلاش می‌کنیم بر شور و نشاط انتخابات بیفزاییم. به منظور پخش برابر تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس دوازدهم، برای نخستین بار ۲۰۰ فرستنده تلویزیونی فعالیت خواهند کرد.»

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی امروز نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با هماهنگی دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان در این انتخابات برای اولین‌بار صداوسیما، حداقل ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه را راه‌اندازی می‌کند.

وی افزود: در این طرح قرار است کاندیداها علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دیگر تبلیغاتی که برای نامزدها در دوره‌های پیشین بوده، از آنتن صداوسیما هم استفاده کنند.

جبلی در خصوص شروع زمان پخش این کانال‌ها نیز گفت: این کانال‌ها در مدت هفت روز تبلیغات انتخابات مجلس فعال خواهند شد، همکاران ما در حوزه‌های فنی در حال تامین تجهیزات مورد نیاز هستند که امیدواریم گام مثبتی برای تقویت مشارکت مردم در انتخابات باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عسگرپور مشاورش در گالری‌ها را معرفی کرد


جمشید حقیقت‌شناس به‌عنوان مشاور هنری و اجرایی در امور گالری‌ها و هنرهای تجسمی خانه هنرمندان ایران منصوب شد.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رییس سازمان برنامه و بودجه» به پشت صحنه «احمد» رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان برنامه و بودجه از پشت صحنه فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی بازدید کرد و در جریان روند ساخت این اثر قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «احمد» سومین ساخته بلند امیرعباس ربیعی به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد خود را برای حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده می‌کند.

آنگونه که در خبر رسمی این فیلم سینمایی که مدتی‌ست جلوی دوربین هاشم مرادی رفته است، آمده، این اثر برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

با مرور تاریخ و روایت‌هایی از این حادثه هولناک به نظر می‌رسد که فیلم «احمد» برگرفته از یک داستان واقعی در تاریخ معاصرست که تاکنون بدان پرداخت نشده است.

همچنین به تازگی داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه، حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره و جمعی از مدیران این سازمان از پشت صحنه آن بازدید کردند و در جریان ساخت اثر قرار گرفتند.

در جریان بازدید از پشت صحنه فیلم سینمایی «احمد»، رییس سازمان برنامه و بودجه به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: از این کار ارزشمند که جلوی دوربین رفته است، بسیار انرژی گرفتیم. بازدید از پشت صحنه این اثر به ما نشان داد که صحنه نزدیک به واقعیت است. در حقیقت گریم‌های انجام شده، موقعیت‌سنجی و فضای ساخته شده حس واقعی را به ما منتقل می‌کند. نمونه این کارها خوشبختانه در کشور به تعداد زیاد ساخته می‌شود و امیدواریم به جشنواره فیلم فجر امسال برسد.

وی ادامه داد: آنچه در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم رقم خورد، بیش از یک حماسه است که تاکنون بدان پرداخته نشده، پس باید آن را در ذهن مردم ماندگار کنیم تا الگوسازی برای دیگر عزیزمان که در چنین اتفاقاتی به صورت داوطلبانه حضور فعالی پیدا کنند، اتفاق بیفتد. ما باید بتوانیم به آسیب دیدگان زلزله در همان ساعات اول و روزهای ابتدایی کمک کنیم. متاسفانه کشور ما حادثه‌خیز است و بلایای طبیعی را چند بار در سال تجربه می‌کنیم پس لازم است برای مقابله با اینها و نجات مصدومان آمادگی داشته باشیم. این کار ارزشمند می‌تواند برای بقیه افراد جامعه الگوسازی کند به ویژه برای کسانی که در حوزه خدمت‌رسانی باید پیشگام باشند.

منظور با بیان اینکه باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های دولت، فرصتی را برای مردم فراهم کرد تا واقعیت‌های جامعه را بهتر ببینند، گفت: ما هر روز در کشور شاهد خلق اتفاقات بزرگ هستیم که باید آن را در ذهن مردم ثبت و ضبط کنیم. آثاری مانند «احمد» به نوعی انتقال واقعیت به خانه مردم است که باید تکثیر کنیم و توسعه دهیم. دولت هم هرگونه حمایتی لازم باشد، انجام می‌دهد و اساسا فرهنگ و هنر برایش در اولویت قرار دارد. امیدواریم ساخت آثاری با موضوع فرهنگ و انقلاب و مسایل اخلاقی بیش از پیش ادامه یابد و چهره‌های ماندگاری را که در کشور حماسه خلق کردند، بیشتر به مردم معرفی کنیم. تصور ما این است که امسال و سال آینده شاهد تحول در حوزه سینما خواهیم بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: از این فرصت مغتنمی که در اختیار ما قرار گرفت، خوشحالیم و از آن استفاده کردیم. امیدواریم توفیق پیدا کنیم در موقعیت‌های مشابه بیشتری حضور یابیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر بخش «آینه در آینه» جشنواره فجر معرفی شد


امیر عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور حکمی، محمد خزائی را به عنوان دبیر بخش «آینه در آینه» این رویداد هنری معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لوپتو» به ایتالیا می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن سینمایی «لوپتو» راهی سیزدهمین دوره جشنواره «ویتوریو ونتو» ایتالیا شد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن بلند سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه کنندگی محمدحسین صادقی، در بخش رقابتی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان «ویتوریو ونتو» در ایتالیا به نمایش در می‌آید.

این انیمشن سینمایی محصول مرکز انیمیشن سوره است که پس از اکران موفق در سینماها، از روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه اکران آنلاین خود را در پلتفرم شاد آغاز کرده است.

جشنواره «ویتوریو ونتو» از ۱۳ نوامبر تا ۱۱ دسامبر برابر با ۲۲ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه سال جاری در شهر ایتالیا در حال برگزاری است.

هدف این جشنواره این است که بتواند هم انتظارات جمعیت جوان و هم انتظارات تماشاگران بزرگسال را برآورده کند تا بتواند عموم مردم را در برابر سینمای باکیفیت قرار دهد. این جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف جوانان و نوجوانان را با جدیدترین تکنیک‌های روز دنیا آشنا می‌کند.

پخش بین‌الملل این انیمیشن سینمایی بر عهده مرکز بین الملل سوره است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش آثار برتر جایزه «عکس ۵» در خانه هنرمندان


علی فروغی از برگزاری نمایش آثار برتر چهارمین دوره جشنواره بین المللی «عکس ۵» در خانه هنرمندان خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک روز با توان‌یابان هنرمند/ اتاق‌هایی از آنِ آن‌ها


صدای تیز کوبیدن چکش بر فلز، از پشت دیوار سمت راستی به گوش می‌رسد. صدایی منظم، فضای داخلی اتاق را فرا گرفته و گاه قطع و بعد از چند ثانیه دوباره با ضرب‌آهنگ قبلی ادامه پیدا می‌کند. ریتم زندگی با هر ضربه‌ در حال تنظیم است؛ صدای چکش با ریتمی تندتر از صدای عقربه‌ ثانیه شمار ساعت به گوش می‌رسد. طنین صدای زیرین ساعت میناکاری شده روی دیوار و صدای بالای چکش قلم‌زنی در یکدیگر بازتابی آهنگین دارد. این انعکاس صدای سخت و تیز زندگیست که در دستان توان‌یابان به هنر و مهارت دگرگون شده است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مستند بحران» به دلیل محافظه کاری و اهمال کاری مسئولان عقب مانده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید صادقی مستندساز در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: مستند بحران به دلیل محافظه کاری و اهمال کاری مسئولان عقب مانده است! ما عموماً زمان و اتفاقات را از دست می دهیم و زمانی به یاد تولید میفتیم که دیر شده است.

کارگردان مستندهای «غزه ۸۵ مایل» و «رستاخیز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی مسئولان برای مسأله پر اهمیت فلسطین قدمی برنمی دارند قطعاً در ماجراهای دیگر وضعیت بدتر خواهد بود! مثلا در خصوص جنگ اوکراین گویا ظاهراً پرداختن به آن اصلاً مسأله مسئولان نیست.

وی در همین راستا ادامه داد: این اتفاق در حالی است که این جنگ یک اتفاق خاص و ویژه جهانی است و ما هم باید مانند دیگر کشورها از زاویه نگاه خودمان به آن ورود کنیم؛ متأسفانه ما نتوانستیم مسئولان ذی ربط را در این خصوص متقاعد کنیم که این تجربه ماندگار و پر اهمیت است! اما کشورهای دیگر از زاویه دید خود به منطقه رفتند و روایت خود را از این جنگ داشتند.

صادقی سپس با اشاره به حمله وحشیانه و ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی به غزه اظهار داشت: در اهمیت این موضوع که ما باید وارد میدان شویم و مبادرت به مستندسازی از اتفاقات اخیر غزه کنیم بعید می دانم کسی تردید داشته باشد اما اینکه چرا چنین اتفاقی رخ نمی دهد بسیار عجیب است!

وی متذکر شد: مستند زنده است و با روایت حقیقی اتفاقاتی که حول و حوش جهان پیرامونی مان میفتد مردم را آگاه می کند. آنچه مستند بحران را از سایر ژانرهای دیگر سینمای مستند مجزا می کند خاص بودنش است. شرایط تولید مستند بحرذن بسیار خاص و پیچیده است و تولید این آثار نیازمند حضور افرادی است که توانمندی و شناخت کافی از وقایع داشته باشند، با زبان و فرهنگ و جغرافیای آن خطه آشنا باشند تا بتوانند اثر ماندگار و قابل تأملی را خلق کنند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: مستندسازهای مطرح دنیا که در چنین حوزه هایی کار می کنند اصطلاحاً یک پشتیبان کننده ای دارند و حداقل مجموعه های تخصصی در حوزه مستند مانند آژانس های خبری و… به آن ها خدمت می کنند و زمینه هایی را فراهم می کنند که مستندساز بتواند امکان دسترسی به هرآنچه باید را داشته باشد تا کار خودش را به نحو مطلوبی انجام دهد.

صادقی تأکید کرد: ما الحمدالله در ایران مستندسازهای خوبی داریم و نگاه بچه های ایرانی به کار مستند نگاه درست و عمیق و روشنگرانه ای است. مستندسازان ما جلو هستند و ما از نظر نیروی انسانی نسبت به کشورهای منطقه که این بستر در آن ها وجود ندارد یک گام جلوتر ایستاده ایم اما مهمترین معضل مان این است که با همه این ها و وجود جشنواره تخصصی که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد و مراکز مختلف حمایتی، مجموعه های تخصصی خیلی جدی به اهمیت مستندسازی بحران به ویژه در منطقه توجهی ندارند!

وی‌ با اشاره به اینکه توجهات مسئولان بیشتر به مستندهای خبری و گزارشی است تصریح کرد: مستندسازی نیاز به یک زمان بیشتری دارد تا پرداختن به هر موضوعی موشکافانه انجام شود. سازوکار ابتدایی که می تواند زمینه ساز این باشد تا مستندسازان از چنین امکاناتی برخوردار باشند رایزن های فرهنگی هستند اما می بینید ظاهراً مجموعه های تخصصی مأموریت شان این است تا می شود افراد دغدغه مند را دور کنند از آن بخش تا حواشی که این اتفاقات می تواند رقم بزند گرفتارشان نکند!

صادقی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه در بخش خصوصی ماجرا هم این اتفاق نیفتاده که کمیته ها و مجموعه هایی باشند که بتوانند زمینه حقوقی را در سطح بین المللی تأمین کنند تا مستندسازان بتوانند از آن استفاده کنند و خود را نزدیک حادثه کنند. افسوس که بچه های مستندساز پشت دیوارهای بلندی که بعضاً خیلی مسأله دوستان نیست مانده اند.

به گزارش سینماپرس، «سعید صادقی» کارگردان، فیلمنامه نویس و مستندساز ایرانی است که بیشتر به خاطر ساخت مستندهای «کویرس، وطن کوچک من»، «غزه ۸۵ مایل»، «خط تماس» و «آغازی برای یک پایان» شناخته می‌شود. وی در سال‌های میانی دهه ۱۳۷۰ هجری شمسی با شرکت در دوره های عکاسی خانه عکاسان حوزه هنری و در ادامه با گذراندن یک دوره فیلم سازی یکساله در انجمن فیلم سازی جوانان ایران، زمینه را برای ورود خود به عرصه مستندسازی فراهم کرد و در سال ۱۳۸۹ هجری شمسی نخستین مستند بلند خود را با عنوان «غزه ۸۵ مایل» در موسسه روایت فتح تولید نمود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حراج یک نقاشی پس از ۷۰ سال


یکی از تابلوهای نقاشی «ال. اس. لوری»‌،‌ نقاش برجسته بریتانیایی پس از گذشت چندین دهه در بازار هنر ارائه خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنا داریم امسال بالاخره در نیمه آذرماه «ضد» را اکران کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ضد» خبر از اکران این فیلم بعد از ۲ سال بلاتکلیفی داد. فیلمی ساخته امیرعباس ربیعی که روایتی از نفوذ در سال‌های ابتدایی انقلاب است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، دومین ساخته سینمایی امیرعباس ربیعی است، داستان این فیلم که همراه با روایتی از نفوذ در سال‌های ابتدایی انقلاب و درباره یک عشق در دلِ حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. قصه این فیلم از زمستان سال ۱۳۵۹ شروع می‌شود و تا تابستان ملتهب سال ۶۰ ادامه می‌یابد.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برنامه‌ریزی برای اکران عمومی این فیلم بعد از دو سال از رونمایی آن در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم سینمایی «ضد» روایتی از پشت‌پرده واقعه هفتم تیرماه سال ۶۰ است که بعد از یک پژوهش دو تاسه ساله و بازنویسی چندباره فیلم‌نامه در سال ۹۹ کلید خورد و در جشنواره سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.

وی افزود: برآیند ما از بازخوردهای حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر این بود که هم منتقدان و اصحاب رسانه با وجود برخی انتقادات از کلیت فیلم راضی بوده‌اند و هم از منظر داوری توانست در چند رشته نامزد سیمرغ شود و دو سیمرغ هم دریافت کند.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: این جنس از فیلم‌ها فرآیند ساخت دشواری دارند و «ضد» در قیاس با استانداردهای سینمای ایران و به‌عنوان فیلم دوم یک کارگردان جوان، فیلمی رو به جلویی محسوب می‌شود. امیرعباس ربیعی پیش‌تر فیلم «لباس شخصی» را ساخته بود که آن هم هنوز اکران نشده و این فیلم دومین فیلم او است. در مجموع «ضد» را برای این کارگردان می‌توان حرکتی رو به جلو به‌حساب آورد.

وی درباره دلیل اصلی تأخیر دو ساله در اکران این فیلم هم توضیح داد: زمانی که فیلم «ضد» در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ اکران شد، بنای اصلی ما اکران در سال ۱۴۰۱ در همین حوالی فصل پاییز بود اما این برنامه‌ریزی هم‌زمان شد با فضای ملتهب سال گذشته و این فضا فاصله عمیقی میان جریان حرفه‌ای سینما و فیلم‌هایی از این دست ایجاد کرد. به همین دلیل با مشورت دوستان‌مان در سازمان سینمایی سوره به‌عنوان صاحب کار، به این جمع‌بندی رسیدیم که اکران فیلم را به تعویق بیندازیم، اما متاسفانه این تأخیر یک سال طول کشید!

شفیعی مطرح کرد: از آنجایی که فصل پاییز را فصل مناسب اکران می‌دانستیم و همزمانی آن با روز دانشجو را از ابتدا مدنظر داشتیم، بنا داریم امسال بالاخره در نیمه آذرماه فیلم را اکران کنیم. هر دو شخصیت اصلی فیلم دانشجو هستند و همزمانی آن با روز دانشجو می‌تواند مخاطبان خاص خود را به سینما بکشاند.

این تهیه‌کننده درباره شائبه‌های به‌وجود آمده درباره مشکل ممیزی فیلم «ضد» و تأثیر آن بر تأخیر به‌وجود آمده در اکران عمومی، گفت: اینکه فیلم اول امیرعباس ربیعی چرا هنوز به اکران درنیامده است، من بی‌اطلاعم و شاید مانند فیلم ما تنها برنامه‌ریزی برای اکران آن دچار تعویق شده است اما آنچه می‌دانم این است که درباره فیلم ما، چنین نکته‌ای وجود نداشته است. فیلم «ضد» در جشنواره فجر هم حتی بدون یک اصلاحیه توانست اکران شود. البته امروز هم که فیلم پروانه نمایش دریافت کرده است، با برخی اصلاحات جزئی و قابل تفاهم اکران می‌شود.

وی افزود: تیم تولید فیلم «ضد» از ابتدا این مراقبت را داشت که در عین خلق جذابیت‌های داستانی، فیلمی تولید نشود که بخواهد دچار حاشیه شود. نسخه‌ای از فیلم که در جشنواره فجر اکران شد در حدود ۱۱۵ دقیقه بود و نسخه‌ای که امروز در آستانه اکران قرار دارد، ۱۱۱ دقیقه است. این تایم را هم خودمان با هدف ریتم بهتر فیلم در تدوین کوتاه کرده‌ایم.

تهیه‌کننده «ضد» درباره اکران این فیلم در شرایطی که فیلم‌های کمدی سایه سنگینی بر گیشه سینماها و چرخه اکران دارند، گفت: بالاخره این موضوعی است که همه جریان‌های رسانه‌ای کشور در آن دخیل هستند. به‌ویژه که در چند سال اخیر حجم تولیدات سرگرم‌کننده در تلویزیون به‌شدت پایین آمده و بحران‌هایی مانند کرونا در فروش همه سینمای ایران تاثیر داشته است.

وی افزود: قطعا مردم نیاز به طنز و فیلم‌های سرگرم‌کننده دارند، به همین دلیل امروز حجم بالایی از ظرفیت اکران و سانس‌بندی سینماها به فیلم‌های کمدی اختصاص پیدا کرده است اما این اتفاق به بدنه سینما و مشخصا سینمای استراتژیک ایران، ضربه وارد خواهد کرد. در این زمینه سیاست‌گذارانی مانند سازمان سینمایی و یا سازمان سینمایی سوره باید تمهیدی بیندیشند و نیازهای متنوع را مخاطبان در همه ابعاد در نظر بگیرند. اگر بخواهیم با توجیهاتی از جنس انتخاب سینماداران همه فضای رسانه‌ای را در اختیار یک جنس فیلم خاص قرار دهیم، یعنی در حاکمیت فرهنگی، مسیر غلطی را در پیش گرفته‌ایم. مسیر امروز سینمای ایران مسیر درستی نیست و در عمل منجر به کم‌فروشی به مخاطبان سینما شده است.

تهیه‌کننده فیلم «ضد» درباره رویکرد محتوایی این فیلم نسبت به سوژه منافقین و مساله نفوذ هم توضیح داد: این فیلم درباره سازمان مجاهدین یا همان منافقین نیست. این فیلم درباره جریان نفوذ است که همچنان زنده است. در هر دوره‌ای این جریان بازیگران مختلفی دارد؛ زمانی بازیگران این جریان سازمان منافقین بوده‌اند و امروز بازیگران دیگری در این جریان حضور دارند. از این زاویه معتقدم فیلمسازی درباره مساله «نفوذ» همچنان تازه و جدی است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر امروز سازمان منافقین تبدیل به سازمانی مفلوک شده است که از همه جا رانده می‌شود، معنایش این نیست که دیگر نباید درباره آن‌ها فیلم بسازیم. تم اصلی فیلم «ضد» هم درباره نفوذ است که معتقدم همچنان سوژه تازه‌ای است. کمااینکه همه تحولات پیرامونی خود در سال‌های اخیر را هم می‌توانیم از منظر نفوذ بررسی کنیم و هنوز هم از این جریان ضربه می‌خوریم.

مشاهده خبر از سایت منبع