X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

اکنون روی موضوع «غزه» متمرکز می‌شویم چون با موضوع «فلسطین» فیلمنامه‌های بسیار زیادی دست ما می‌رسد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی گفت: موضوع غزه موضوع جدیدی است و تازه دو هفته است که اتفاق افتاده، ما اکنون روی موضوع غزه متمرکز می‌شویم چون با موضوع فلسطین فیلمنامه‌های بسیار زیادی دست ما می‌رسد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این‌گونه نیست که هر کسی فیلمنامه‌ای ارائه کند و در هر موضوعی بتوانیم حمایت کنیم. بلکه در زمان حاضر تمرکز ما بر روی موضوع غزه است.

شرایط اعزام و امنیت منطقه باید بررسی شود

وی درباره اعلام آمادگی فیلمسازها اعم از مستندسازان برای حضور در غزه گفت: در حوزه‌های مختلف درخواست‌هایی داشتیم اما هنوز متمرکز نشدیم. افراد مختلفی مراجعه می‌کنند که حاضرند عازم غزه شوند. شرایط اعزام باید بررسی شود. این گونه نیست که اگر درخواستی بیاید ما بتوانیم کاری کنیم. امنیت منطقه، اتفاقاتی که در حال رخ دادن است و شرایط برای حضور مستندسازها باید فراهم شود.

مستندسازها درخواست‌هایی داشتند که قطعا برنامه‌ریزی می‌شود تا تیم یا تیم‌هایی بتوانند اعزام شوند

خزاعی گفت: تیم‌هایی به صورت خودجوش حضور پیدا کرده‌اند و در منطقه حضور دارند. دیگر هنرمندان عمدتا مستندسازها برای حضور در لبنان و کشورهایی که بتوانند این جنگ را روایت کنند درخواست‌هایی داشتند که قطعا برنامه‌ریزی می شود تا تیم یا تیم‌هایی بتوانند اعزام شوند.

روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وارد شده است

وی یادآوری کرد: روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وارد موضوع اعزام خبرنگاران و هنرمندان به غزه شده است. در این باره، جلسات مکرری داشتیم تا تصمیم گرفته شود که چند گروه به آن مناطق اعزام شوند و چگونه در این ارتباط برنامه ریزی کنیم. اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم و رایزنی ها در حال انجام است.

از تولید آثار حوزه مستند و نسل‌کشی جدید در غزه حمایت می‌شود

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره حمایت از فیلمسازها در داخل کشور برای ساخت آثاری در خصوص جبهه مقاومت و غزه گفت: موضوع غزه موضوع جدیدی است و تازه دو هفته است که اتفاق افتاده، ما اکنون روی موضوع غزه متمرکز می‌شویم چون با موضوع فلسطین فیلمنامه‌های بسیار زیادی دست ما می‌رسد. قطعا در حوزه مستند و نسل‌کشی جدید در غزه آثار بسیار خوبی اگر باشد و ارائه شود از آنها حمایت خواهیم کرد. چون دامنه جریان مقاومت دامنه گسترده‌ای است و وظیفه ماست که این لحظات ثبت و ضبط و ماندگار شوند.

همه دغدغه این را دارند که در کنار مردم فلسطین و غزه هستند و نمی‌توانیم این لحظات را ببینیم و نسبت به جریان غزه بی‌تفاوت باشیم

همدردی هنرمندان با مردم غزه آغاز شده است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره وظیفه اصلی سینماگران در قبال غزه اظهار داشت: سینماگرانی که اکنون در صحنه حضور دارند و گردهمایی‌هایی که برگزار می‌شوند تبیین کننده این امر است که برای ابراز همدردی حضور پیدا کردند تا نسل کشی را محکوم کنند. لیست ۴۸۰ نفره سینماگران مطرح ایران یا فهرست ۳۰۰ نفره مستندسازان بسیار شاخص گواه همین جریان است که ابراز همدردی آغاز شده و همه دغدغه این را دارند که در کنار مردم فلسطین و غزه هستند و نمی‌توانیم این لحظات را ببینیم و نسبت به جریان غزه بی‌تفاوت باشیم.

وی افزود: این فقط موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه در تمام کشورها هنرمندانی که مستقل و آزادی خواه هستند از مردم غزه حمایت می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ستایش هنرمندی که به داد موسیقی ایرانی رسید/ دغدغه های فرامتنی


آیین نکوداشت محمدرضا شجریان خواننده پیشگام موسیقی ایرانی عصر روز یکشنبه سی ام مهر ماه در قالب یک برنامه مشترک صنفی در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سیدموسی حسینی کاشانی» مدیرکل دفتر مدیریت وزارت ارشاد شد


سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی سیدموسی حسینی کاشانی را به عنوان مدیرکل دفتر مدیریت این وزارتخانه منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اذان صبح به افق یزد» به همراه «زنان لجمن» به «پردیس ملت» می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز چهارم نیز با نمایش آثار در بخش‌های مختلف رقابتی و جنبی به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، این رویداد روز یکشنبه ۳۰ مهرماه و در چهارمین روز اکران فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به بخش‌های مختلف، در پنج سالن پردیس سینمایی «ملت»، میزبان علاقه‌مندان به سینمای کوتاه خواهد بود.

* برنامه نمایش فیلم‌های داستانی مسابقه سینمای ایران
سالن شماره یک و دو در روز چهارم جشنواره هم به اکران فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران اختصاص داده شده‌اند.

در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های کوتاه «داستان اسباب‌بازی» ساخته علیرضا استوار، «سربسته» ساخته یاسر خیر، «دد چوپان» ساخته سهیلا پورمحمدی، «اذان صبح به افق یزد» ساخته زهره صباغیان و «زنان لجمن» ساخته زیور حجتی در سالن شماره یک روی پرده می‌رود.

در سانس دوم سالن شماره یک از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه «لاری» به کارگردانی میثم مرادی، «دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «کرم‌چاله» به کارگردانی سیداحسان طالقانی اصفهانی، «سردست» به کارگردانی فاطمه سادات جوادی، «اوروبروس» به کارگردانی فرهنگ عمرانی و «صونا» به کارگردانی زهرا ترکمنلو روی پرده خواهد رفت.

اکران فیلم‌های داستانی بخش مسابقه ملی در سانس سوم سالن شماره یک، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ با اکران فیلم‌های «بازسازی» به کارگردانی علی توکلی، «آپولو» به کارگردانی فرزاد رنجبر، «افسانه کوه ننوک» ‌ به کارگردانی محمدرضا مرادی، «پیله» به کارگردای مونا فرخنده و «صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی دنبال خواهد شد.

در سانس پایانی سالن شماره یک در روز چهارم جشنواره هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های کوتاه فیلم‌های کوتاه «تاکسیدرمیست» ساخته بهزاد علوی و سوسن سلامت، «شریف» ساخته محمد عیلزاده‌فرد، «زمرد» ساخته مجتبی اسماعیل‌زاده بلوچ، «مدیر مدرسه» ساخته میکائیل دیانی و «خیال آبی» ساخته الناز قنبری روی پرده می‌رود.

در سالن شماره دو و در سانس اول از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های کوتاه «کوچ» به کارگردانی امید یوسفی، «روزی روزگاری سینما» به کارگردانی علیرضا شمالی، «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «تکان» به کارگردانی شاهین حق‌شعار و «جاذبه غیرنیوتونی» به کارگردانی علیرضا صادقی اکران می‌شود.

در دومین سانس این سالن، از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه «آدلاید» به کارگردانی فرهاد غریبی، «ضلعی برای خروج» به کارگردانی احسان همتی، «یوفو» به کارگردانی سیدحمید حسینی و سیدمهدی حسینی، «ناظر» به کارگردانی ابوالفضل عزیزی و «داستان یک شب دزدی» به کارگردانی مهدی هادی‌زاده روی پرده می‌رود.

سالن شماره دو در سانس سوم از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان اکران فیلم‌های کوتاه «نابومی» ‌ ساخته سعید قندهاری، «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» ‌ ساخته مهدیه محمدی، ‌ «خودکشی به سبک نیچه» ساخته پیام کردستانی، «ترموستات» ساخته روزبه اخوان و «بعد از نیمه‌شب» ساخته محمد باقری خواهد بود.

در آخرین سانس نمایش فیلم‌های داستانی در روز چهارم جشنواره چهلم هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های کوتاه «شیهه دور» به کارگردانی صمد قربان‌زاده، «زاک» به کارگردانی علی خسروی، «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» ‌ به کارگردانی حسن حکمت روش، «اکو» به کارگردانی یوسف شفیق، «برادران آبتنی» به کارگردانی سروش البخشی نائینی و «نیمکت» به کارگردانی بهروز شمشیری در سالن شماره دو اکران می‌شود.

* برنامه نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل
سالن شماره ۹ پردیس سینمایی «ملت» در روز چهارم جشنواره چهلم هم به اکران فیلم‌های راه‌یافته به بخش بین‌الملل اختصاص پیدا کرده است.

در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های مستند «جهان دورریختنی»، داستانی «طعم دریا»، تجربی «اکنون»، پویانمایی «سوروایکا»، داستانی «یک روز روشن آفتابی» ‌و داستانی «میا» روی پرده می‌رود.

در دومین سانس اکران در سالن شماره ۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه مستند «پستچی»، پویانمایی «وقتی جنگ تمام می‌شود»، داستانی «همه در ‌آخر می‌روند»، تجربی «خدایان-۱»، داستانی «مورچه»، پویانمایی «مارونی» و داستانی «پژواک» از آثار بخش بین‌الملل اکران می‌شود.

در سانس سوم و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ هم فیلم‌های کوتاه داستانی «کم‌حرف‌ها»، پویانمایی «سگ چشم‌سیاه»، داستانی «از دید چهره‌ات خوشحالم»، مستند «باسمه‌کاری»، تجربی «نتایج ممکن است متفاوت باشد» و داستانی «سیمو» اکران می‌شود.

از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ و در آخرین سانس نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل در روز چهارم جشنواره چهلم، فیلم‌های کوتاه داستانی «خانه‌ای که داشتیم»، مستند «دیروز امروز فردا»، پویانمایی تجربی «ماه‌پیمایی»، داستانی «ماهی عصبانی»، پویانمایی «پل» و داستانی «لطفا یک کارش بکن» به نمایش درخواهد آمد.

* برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران
سانس دوم و چهارم اکران فیلم‌ها در سالن شماره ۱۰ در روز چهارم جشنواره به اکران فیلم‌های کوتاه مستند ایرانی اختصاص پیدا کرده است.
در سانس دوم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ مستندهای کوتاه «دفک» ‌ به کارگردانی بهنام بیرم‌وند، «رویای یک اسب» به کارگردانی مرجان خسروی و «فیدوس» ‌به کارگردانی ایمان مصطفایی روی پرده می‌رود.

در ادامه اکران مستندهای کوتاه مسابقه سینمای ایران در چهارمین سانس سالن شماره ۱۰ از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ سه مستند کوتاه «چوپان راستگو» به کارگردانی محمدصادق عالی‌شواندی، «مه‌لقا» به کارگردانی مریم جمالی، «ناهاتاک» به کارگردانی سعید افسر و «تا بادها، یادها را نبرند» به کارگردانی احمد صراف‌یزد به نمایش گذاشته می‌شود.

* برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران
سومین سانس از اکران‌های سالن شماره ۱۰ در روز چهارم جشنواره به اکران فیلم‌های کوتاه تجربی اختصاص دارد که در این سانس از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ فیلم‌های «من» به کارگردانی مهیار ریاحی و فرید فرزانه، «متفورمین» به کارگردانی فرنام مرادی‌نژاد، «گوشزد» به کارگردانی مهدی کشتکار، «لطفا خمیازه نکشید» به کارگردانی مازیا کاظمی و محمدرضا کاظمی، «عبور» به کارگردانی حمیدرضا نوروزی، «حجم تراکم» به کارگردانی رضا دانش‌پژوه، «یوکای» به کارگردانی سهرات کریمی و سعید رمضانیان و «تغییرپذیر» به کارگردانی محمدرضا بابادی روی پرده می‌رود.

* برنامه اکران‌های جنبی جشنواره چهلم
در روز چهارم جشنواره و در قالب ۳ سانس در سالن‌ شماره ۸ آثار مربوط به بخش اکران‌های جنبی به نمایش گذاشته می‌شود.

سالن شماره ۸ پردیس «ملت» از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در قالب اکران جنبی فیلم‌های بخش «کتاب و سینما» میزبان اکران فیلم‌های کوتاه «کمپانی» به کارگردانی ایل‌ناز خیرخواه، «خوانا بنویسید» به کارگردانی مرتضی علیزاده، «افسانه کوه ننوک» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «شیهه دور» به کارگردانی صمد قربان‌زاده، «قو» به کارگردانی بهناز سلیمانی و «خانه دورافتاده» به کارگردانی امیر رستمی خواهد بود.

در سانس دوم این سالن هم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در قالب بخش «بر بال خاطرات» فیلم‌های کوتاه «هستم اگر می‌روم» به کارگردانی سعید پوراسماعیلی، «آیه‌های زمینی» ساخته داریوش یاری، «دست‌های سنگی» ساخته‌ محسن امیریوسفی، «گاری شکسته» ساخته سعید شاه‌حسینی و «دندان آبی» ساخته هومن سیدی روی پرده می‌رود.

در سومین سانس از برنامه‌های سالن شماره هشت در قالب اکران جنبی بخش «ایران جوان» فیلم‌های کوتاه «زاک» به کارگردانی علی خسروی، «خیال آبی» به کارگردانی الناز قنبری، «دباغ خانه» به کارگردانی محمد مستوفی، «مردگی‌نامه» به کارگردانی علی اکبری و «بلوط» به کارگردانی ابراهیم حصاری، روی پرده می‌رود.

چهارمین سانس از اکران‌های سالن شماره ۸ و در قالب اکران‌های جنبی بخش «بر بال خاطرات» از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های کوتاه «در تارخ او» به کارگردانی مهرداد اسکویی، «مرگ یک مترسک» به کارگردانی آرش صافی، «با او» به کارگردانی نقی نعمتی، «جذابیت پنهان زمان» به کارگردانی شهرام مکری، «بهار اندک» به کارگردانی روح‌الله بهرامی، «جدول، روزنامه و…» به کارگردانی نیما عباس‌پور و «در پیکر» به کارگردانی مهدی آقاجانی اکران می‌شود.

* برنامه اکران فیلم‌های بخش ویژه «شاخه زیتون»
سالن شماره ۸ از ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰ هم به‌صورت ویژه به اکران فیلم‌های مربوط به مقاومت فلسطین در قالب بخش «شاخه زیتون» اختصاص خواهد داشت که در این بخش فیلم‌های کوتاه «حنان» ساخته محمدمهدی توکلی، «شورشی» ساخته علی سلمانی، «حمله بعدی به جنین» ساخته کریس جیامو، «شهرور» به کارگردانی مومن غنین حسانین و یغما عزت شهرور، «فرار بزرگ» ساخته حمید نخعی امرودی و «خونه دزد» ساخته حمید نخعی امرودی روی پرده می‌رود.

* نشست‌های تخصصی روز چهام جشنواره
در ادامه نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» در روز چهارم جشنواره از ساعت ۱۰ تا ۱۱ برنامه فیلم‌های کوتاه ژانر با تمرکز بر اردوی فیلمسازی مشهد، روی پرده می‌رود.

در دومین نوبت از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برنامه گفتگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر با نگاهی به آموزه‌های اردوی فیلمسازی مشهد، در قالب گفتگوی حسن حسینی با کمال تبریزی، همایون اسعدیان و امیرشهاب رضویان برقرار خواهد بود.

برنامه گفتگوی کارگردان با عوامل هم در روز چهارم و از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در قالب گفتگوی کمال تبریزی با کیوان مقدم مدیر هنری، برگزار می‌شود.

در دومین نوبت این گفتگو هم کمال تبریزی از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ میزبان مهری شیرازی چهره‌پرداز باسابقه سینمای ایران خواهد بود.

در آخرین نشست تخصصی روز چهارم هم از ساعت ۱۹ تا ۲۱ مهرداد اسکویی از موضوع «مستندسازی از راه دور» با علاقه‌مندان صحبت خواهد کرد.

اجرای این نشست‌ها را محمدرضا باقری برعهده دارد.

نشست‌های نقد و بررسی آثار جشنواره نیز از ساعات ۱۸ و ۲۰ در سالن شماره ۴ پردیس سینمایی ملت با اجرا و کارشناسی میثم‌کریمی برگزار می‌شود.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیوم «فیلم کوتاه» را وابسته به هیچ تولید دیگری نمی‌بینم/سعی می‌کنم همواره سهمی در کیفیت دادن به سینما داشته باشم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش چراغی پور بازیگر فیلم های کوتاه «نام و نام خانوادگی» و «لاری» که در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند گفت: جوانان آینده ساز سینمای کشور هستند و من با طیب خاطر برایشان وقت و انرژی می گذارم.

بازیگر فیلم های سینمایی «بیرو» و «جهان با من برقص» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم کوتاه از نظر من مستقلاً یک مدیوم سینمایی است من این مدیوم را وابسته به هیچ تولید دیگری نمی بینم و از نظرم فیلم بلند و تلویزیون و تئاتر و فیلم کوتاه هریک به تنهایی جایگاه خودشان را دارند.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که یک عده تا آخر عمرشان فقط فیلم کوتاه می سازندد چرا که این سینما را یک مدیوم جدی برای بروز احساسات و نظرات شان می دانند و دوست دارند حرف خود را در قالب فیلم کوتاه بزنند.

چراغی پور سپس با بیان اینکه من همیشه فیلم های کوتاه را با عشق و شور دنبال کرده ام اظهار داشت: بنده همانطور که عاشق دیدن فیلم بلند سینمایی هستم عاشق فیلم کوتاه هم هستم و از دیدن این آثار هنری لذت می برم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: من به عنوان بازیگر وظیفه خودم می دانم تلاش کنم تا به مدیوم فیلم کوتاه کمک شود. فیلم کوتاه هیچ بار مالی و برگشت مالی برای هیچ یک از عواملش ندارد. در حوزه فیلم کوتاه بحث های دیگری است!

وی متذکر شد: من دینی بر گردن خودم احساس می کنم که باید این دین را نسبت به این بچه ها ادا کنم؛ همانطور که یک پدر در خانواده وظیفه اش حمایت از بچه هایش است و باید تجربیاتش را در اختیارشان بگذارد تا آن ها به بلوغ برسند من نیز این وظیفه را به گردن خود می بینم و تا جایی که به موقعیت کاری ام در حوزه فیلم بلند و پلتفرم ها لطمه نزند در فیلم های کوتاه حضور پیدا می کنم چون اعتقاد دارم کارگردانانش آینده ساز سینمای بلند هستند.

چراغی پور تأکید کرد: من هیچ گاه خودم را از جوانان دریغ نکردم و معتقدم همه ما باید به آن ها کمک کنیم تا از این گذر به سلامت عبور کنند که بعداً خودمان شرمنده نشویم که سهم مان در ارتقا بخشیدن به سینما چه بوده است. من خود را دیدن را قبول ندارم و سعی می کنم همواره سهمی در کیفیت دادن به سینما داشته باشم.

به گزارش سینماپرس، سیاوش چراغی پور از جمله بازیگر معروف و پُرکار سینما و تلویزیون است. وی متولد اول فروردیماه سال ۱۳۴۲ و اهل کرمانشاه است و فعالیت بازیگری خود را از سال ۱۳۶۷ و در سن ۲۵ سالگی بر روی صحنه تئاتر آغاز کرد و از سال ۱۳۷۴ بود که با «آشپزباشی و قبله عالم» جلوی دوربین سریال‌ای تلویزیونی قرار گرفت و در سال ۱۳۷۹ با فیلم «من ترانه ۱۵ ساله دارم» به سینما راه یافت. وی پس از سال‌ها فعالیت در عرصه بازیگری در سال ۱۳۹۵ بود که با سریال لیسانسه ها در تلویزیون دیده شد و سپس در سریال «بچه مهندس» و «فوق لیسانس» به شهرت رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینما» در کشورمان رسماً تعطیل است و مسئولانش دنبال موضوعاتی هستند که اصولاً در اولویت نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با هفته وحدت در خصوص بی توجهی به پتانسیل سینما در جهت تقریب مذاهب گفت: بی شک نیاز است که مدیران سینمایی اگر اندکی دغدغه دارند سره را از ناسره جدا کنند و هنرمندان ولایی و معتقد و متدین را حمایت کرده و بودجه ها و امکانات سینما را تنها در اختیار آن ها بگذارند تا آثار ارزشمند و ماندگار خلق شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تا زمانی که فراماسونرها در سینما حاکم هستند قطعاً فیلمنامه های استراتژیک در سینما مورد توجه قرار نمی گیرند و تولید نمی شوند. من در این سال ها بارها و بارها فیلمنامه هایی با موضوعات وحشی گری داعشی ها، جهاد نیروهای مقاومت اسلامی، تحکیم وحدت میان مسلمانان و… را به مدیران سینمایی ارائه کرده ام اما دریغ از آنکه حتی یک بار به بنده زنگ بزنند و بگویند دستت درد نکند که چنین فیلمنامه هایی را نوشته ای!

وی ادامه داد: ما باید بدون تعارف و پرده پوشی حرف بزنیم! سینما در کشورمان رسماً تعطیل است و مسئولانش دنبال موضوعاتی هستند که اصولاً در اولویت نیست اما بحمدالله مردم و بدنه جامعه همچنان پای کار نظام و انقلاب اسلامی هستند.

شاهمرادی زاده سپس مقوله تقریب مذاهب را در شرایط سیاسی کنونی بسیار مهم دانست و در این باره خاطرنشان کرد: همه ما مسلمانان از یک نور واحد تبعیت می کنیم و با یکدیگر برادر هستیم. بی تردید باید پیروان مذاهب اسلامی با هدف شناخت یکدیگر و رسیدن به اخوت دینی به یکدیگر نزدیک شوند. باید اگر خدای ناکرده تفرقه ای وجود دارد برطرف شود و این امت واحده رسول الله (ص) در راستای تقویت دین بکوشند.

این سینماگر تأکید کرد: بدیهی است مدیران فرهنگی و سینمایی در این میان نقش بسیار مهمی دارند و باید با سیاست گذاری مناسب و صحیح دست به این فرهنگ سازی بزنند. مدیران باید هنرمندان ولایی و متعهد را شناسایی کرده و از آن ها بخواهند برای تقریب مذاهب دست به تولید فیلم بزنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: اما افسوس و دریغ که بخش اعظمی از مدیران و هنرمندان ما باورمند نیستند. بیشتر هنرمندان امروزه دنبال ویزای کشورهای غربی هستند و آن طرف برایشان ارزشمندتر از دین و کشور و ایمان شان است! بی شک نیاز است که مدیران سینمایی اگر اندکی دغدغه دارند سره را از ناسره جدا کنند و هنرمندان ولایی و معتقد و متدین را حمایت کرده و بودجه ها و امکانات سینما را تنها در اختیار آن ها بگذارند تا آثار ارزشمند و ماندگار خلق شود.

به گزارش سینماپرس، ماشاالله شاهمرادی‌زاده متولد ۱۳۳۹ بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است. وی علاوه بر بازیگری به کارهای کارگردانی و طراح لباس و صحنه و … نیز مشغول است. اولین حضور وی در سینما و تلویزیون فیلم بر بال فرشتگان بود.

وی در فیلم های “آبادان یازده ۶۰”، “دم سرخ ها”، “اشنوگل”، “اخراجی ها ۳”، “تردید” و سریالهای “نوروز رنگی”، “بیدارباش”، “وضعیت زرد ۲”، “روزهای ابدی”، “معراجی ها” و … به عنوان بازیگر نقش آفرینی کرده است.

وی همچنین کارگردانی فیلم “پنجشنبه آخر ماه” را نیز برعهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید شورای ما تخصصی باشد/خیلی مهم است که به انصاف معروف و شهره باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه شورای داوری تهیه کنندگان رسانه های دیداری با محوریت شورای داوری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری با بیش از ۵۰۰ عضو از تهیه کنندگان پیشکسوت در حوزه رسانه های دیداری و تهیه کنندگانی که چند دهه در تلویزیون فعال داشتند و همچنین تهیه کنندگان نسل جدید که در تلویزیون و پلتفرم ها فعال هستند، تشکیل شده است.

این کانون در روزهای پایانی مهر ماه جلسه شورای داوری تهیه کنندگان را با حضور مهدی فرجی رییس هیات مدیره کانون، مهدی علی احمدی تهیه کننده و مجری پیشکسوت رسانه ملی، همراه با اعضای شورای داوری، کمیته حقوقی کانون، دبیران کارگروه بیمه و مالیات و همچنین امیرحسین خرمشاهی مدیرعامل کانون و مریم جلالی مدیر مسئول کانون برگزار کرد.

محمد خدادی، احمد زالی، مجید مروت پور، زهرا حسین پور، مجتبی رشوند و مجتبی احمدی از تهیه کنندگان شناخته شده و همچنین حسین طاهری و سعید ابوطالب از اعضای هیات مدیره کانون و از تهیه کنندگان سرشناس شبکه های تلویزیونی نیز در این نشست حضور داشتند.

مهدی علی احمدی در آغاز جلسه درباره روند شکل گیری داوری عنوان کرد: با انتخاب تهیه کنندگان از میان اعضای کانون این شورا تشکیل شده است. این شورا یک رییس و ۱۵ عضو دارد و مدت فعالیت آن ۲ ساله خواهد بود و هر ۲ سال یکبار هیات مدیره وقت، اعضا این شورا را انتخاب خواهد کرد.

حسین طاهری نیز در سخنانی بیان کرد: کمیته حقوقی و شورای داوری می تواند برنامه هایی را طراحی کند که به شکل های مختلف آموزش حقوقی در حوزه قراردادها و شیوه انعقاد قرارداد را برای کم کردن اختلاف نظرها داشته باشیم.

امیرحسین خرمشاهی درباره نقش شورای داوری در تسهیل کار تهیه کنندگان گفت: این جلسه اعلام رسمی فعالیت شورای داوری است. ما قرار است به یک قرارداد محکم برسیم؛ قراردادی که تهیه کننده و دیگران اطمینان داشته باشند که چالش هایی که در مسیر تولید و روند کار به وجود می آید قابل رفع است.

وی با اشاره به مشکلات اداری گفت: با موضوعاتی که در حوزه بیمه و مالیات داریم عقد قرارداد بسیار اهمیت دارد.

خرمشاهی تصریح کرد: ما هم باید حقوق عوامل را رعایت کنیم و نگاه ما این نباشد که چون تهیه کننده و کارفرما هستیم صرفا برای ما ماجرای قراردادها محکم باشد بلکه برای دیگر عوامل هم باید اینطور باشد.

هادی قاسمیان امیری دبیر کمیته حقوقی در شورای داوری نیز در سخنانی گفت: ما ابتدا باید آیین نامه ای را برای شورای داوری تدوین می‌کردیم. آیین نامه مطابق با امر قانون است.

وی درباره برخی جزییات رای ها در شورای داوری بیان کرد: رای ما در شورای داوری بسیار می تواند محکم و موثر باشد و هم وزن ارای صادره در محاکم است یعنی به همان میزان پیش برنده خواهد بود.

قاسمیان درباره برخی معضلات نسبت به رای های قضایی عنوان کرد: معضلاتی که داریم به هزینه ها و صرف وقت برمی گردد و غیر از این ها مساله دیگر این است که مطلع و متخصصی نسبت به پرونده های مرتبط با کار ما وجود ندارد و رای ها کارشناسی نیست. حتی نیاز است نسبت به اصطلاحات نوعی آموزش صورت بگیرد.

مریم جلالی نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: شورای داوری نباید شورای منفعلی باشد بلکه می تواند رویکرد آموزشی هم داشته باشد و تولید کننده محتوا در این حوزه باشد. این شورا نباید صبر کند تا مسایل به او ارجاع داده شود بلکه باید سعی کند، ببیند امکان ایجاد چه مسایل و معضلاتی هست و پیشگیرانه سمت آنها برود.

فرجی از دیگر تهیه کنندگان حاضر در این نشست عنوان کرد: این شورا با همه صنوف سر و کار دارد و باید از بقیه صنوف هم مراقبت کند. خیلی مهم است که به انصاف معروف و شهره باشیم.

وی اضافه کرد: باید شورای ما تخصصی باشد و اگر نکته ای درباره یک صنف بررسی می کنیم نماینده آن صنف هم حضور داشته باشد.

جلالی نیز در ادامه گفت: مشروعیت و مقبولیت کانون زمانی است که به آن اعتماد شود و صرفا یک شورای یک طرفه نشود.

خرمشاهی در مورد شیوه برگزاری جلسات براساس آئین نامه بیان کرد: هر جلسه این شورا متشکل از سه عضو از شورای داوری کانون تهیه‌کنندگان است که دارای حق رای هستند و با انتخاب رییس شورا در جلسه حاضر می‌شوند. یک وکیل پایه یک دادگستری از کمیته حقوقی به عنوان ناظر حقوقی در آرا صادره و بدون حق رای در این جلسه به دعوت رییس شورا نیز شرکت خواهد داشت.

وی در بخش پایانی یادآور شد: در مورد پرونده هایی که نیاز باشد با نظر شورا از حضور کارشناسان تخصصی متناسب با پرونده و حتی کارشناسان رسمی دادگستری و همکاران مان در صنوف دیگر استعلام نظر کارشناسی خواهیم داشت. طبق آیین نامه شورا برای پرونده های ارجاعی در یک بازه زمانی حداکثر ۴۵ روزه رای صادر خواهد شد. هدف اصلی این شورا در واقع مغتنم شمردن وقت شریف تهیه‌کنندگان، عوامل تولید و هنرمندان فعال در حوزه رسانه‌های دیداری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه پرنس آستوریاس ۲۰۲۳ به «مریل استریپ» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریل استریپ با حضور خانواده سلطنتی اسپانیا که ریاست مراسم اهدای جوایز شاهزاده آستوریاس را بر عهده دارند، یکی از مهمترین جوایز دنیای اسپانیایی زبان را دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، مریل استریپ بازیگر سرشناس جمعه شب در مراسمی با حضور خانواده سلطنتی اسپانیا در شهر شمالی اویدو، جایزه معتبر هنر پرنسس آستوریاس اسپانیا را دریافت کرد.

استریپ در طول سخنرانی دریافت جایزه درباره حس همدلی بازیگران با شخصیت‌هایشان و احساسی که مردم در سینما و تئاتر نسبت به افراد روی پرده یا صحنه دارند صحبت کرد و گفت این خاصیتی است که می‌تواند در زندگی روزمره نیز موثر باشد.

وی گفت: همدلی ممکن است شکلی رادیکال از گسترش و دیپلماسی مفید در دیگر عرصه‌های تلاش باشد. در دنیای ما، در دنیای متخاصم و متزلزل ما، امیدوارم بتوانیم قانون دیگری را که به هر بازیگر آموزش داده می‌شود به صورت قلبی بپذیریم، اینکه؛ همه چیز به قدرت گوش دادن مربوط می‌شود.

جایزه هنر یکی از ۸ جایزه‌ای بود که امسال در زمینه‌های مختلف هنر، ادبیات، علم و همکاری‌های بین‌المللی اهدا شد.

دیگر افرادی که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند عبارت بودند از هاروکی موراکامی نویسنده پرفروش ژاپنی که برنده جایزه ادبیات شد و جفری گوردون، پیتر گرینبرگ و بانی باسلر زیست شناسان آمریکایی که جایزه تحقیقات علمی و فنی را دریافت کردند.

۲ نفر دیگر از برندگان سال ۲۰۲۳ شامل مورخ فرانسوی هلن کارر د انکاوس برنده جایزه علوم اجتماعی و نوچیو اوردینی نویسنده و فیلسوف ایتالیایی برنده جایزه ارتباطات و علوم انسانی بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ گرهمایی هنرمندان در دفاع از ملت مظلوم فلسطین


سینماپرس: جمعی از هنرمندان در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و در اعتراض به جنایات رژیم منحوس صهیونیستی در موزه هنرهای معاصر حضور بهم رساندند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازمان هنری رسانه‌ای اوج به سراغ تولید «آبی روشن» و «نود و یک» می‌رود/حوزه هنری «باغ کیانوش» را می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شوراهای پروانه ساخت آثار سینمایی و غیرسینمایی در جلسه اخیر با ۷ فیلم‌نامه سینمایی و ۹ فیلم‌نامه غیرسینمایی موافقت کردند.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌نامه‌های سینمایی «درخت بن‌سای» به تهیه‌کنندگی علیرضا سرتیپی اصفهانی، کارگردانی و نویسندگی علی بهرادمهر، «ممنوع الخروج» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیدجلال دهقانی اشکذری، «آبی روشن» به تهیه‌کنندگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، کارگردانی قاسم لطفی خواجه پاشا و نویسندگی امیر ابیلی‌ و داود گنجوی، «نود و یک» به تهیه‌کنندگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، کارگردانی و نویسندگی علی ثقفی، «باغ کیانوش» به تهیه‌کنندگی تصویرسازان سوره سینمای مهر، کارگردانی و نویسندگی رضا کشاورز حدادها،

«در میان قاب‌های ناتمام» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی کیوان علی‌محمدی و نویسندگی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، «رسول رعنا» به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی آقچه کندی، کارگردانی و نویسندگی حسن نجفی عنصرودی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

همچنین فیلم‌نامه‌های مستند «روز داخلی عروس» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهنود محمدی پور خرزوقی و «زندگی بدون حوا» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی پوریا خلج طهرانی، فیلم‌نامه‌ بلند داستانی «بچه‌های امروز» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ابوالفضل شکیبا و فیلم‌نامه‌های نیمه بلند داستانی «درنو» به تهیه‌کنندگی مجتبی گل پریان، کارگردانی و نویسندگی سید هادی محقق، «آیانه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی کریم رجبی، فیلم‌نامه‌های کوتاه داستانی «به سوی رهایی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهروز سعادت طلب و «سرزمین متروکه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمد حسین صادقی و «سپیده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی و نویسندگی مهرداد بقائی و «خواب سوم» به تهیه کنندگی و کارگردانی و نویسندگی محمد حسین نیک زاد موافقت شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی سازمان سینمایی را دریافت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع