X

بایگانی آذر 3, 1402

دفتر سینمایی

اعضای هیات‌ مدیره «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران» انتخاب شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات‌ مدیره و بازرسان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران انتخاب شدند.

به گزارش سینماپرس، مجمع عمومی عادی سالانه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در سالن استاد شهناز خانه‌ هنرمندان ایران برگزار و اعضای هیات‌مدیره و بازرسان این انجمن انتخاب شدند.

بر اساس آرای اعضای انجمن، حمید فروتن، آرش خاموشی، روح‌الله وحدتی، سجاد صفری، مجید عسگری‌پور، صبا طاهریان و محمد دلکش به‌ عنوان اعضای اصلی هیات‌مدیره و ساتیار امامی و مهدی بلوریان به‌ عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی انتخاب شدند.

همچنین علیرضا صوت‌اکبر و علی آقاربیع به‌ عنوان بازرسان اصلی و محمد برنو به‌ عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. اعضای مجمع، هیات‌ مدیره را برای مدت ۲ سال و بازرسان را برای یک سال آینده انتخاب کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حیطه هنر، شعر و حیطه های مهارتی، استعداد می خواهد و همه اقشار از دانشجو و طلبه برای حضور در این عرصه ها باید شناسایی شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انسیه خزعلی که سخنانش درباره ورود طلبه‌های زن به بازیگری حاشیه ساز شده بود، بیان کرد که پیشنهاد خود طلبه‌ها ورود به عرصه هنر و تربیت بازیگر بوده است.

به گزارش سینماپرس، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگو با برنامه «و اما امروز» شبکه آموزش درباره سخنان خود نسبت به ورود زنان طلبه به عرصه بازیگری که در چند روز گذشته حاشیه برانگیز شد، توضیح داد.

وی در ابتدا در پاسخ به اینکه سخنانش درباره طلبه های بازیگر یک ایده صرف بوده است یا برایش برنامه ریزی داشته اند؟ بیان کرد: این بحث نه ایده بود و نه برنامه ریزی برایش انجام شده است. خانم های طلبه یک پیشنهادی در یک جمع خصوصی مطرح کردند که توانمندی هایی دارند و کارهایی هم کرده اند، فیلمنامه نوشته اند و می توانند در زمینه فیلم‌سازی و کارگردانی و تربیت بازیگر فعالیت کنند. نه اینکه بازیگر شوند چون بعضی تعبیر کردند که خانم های طلبه می خواهند بازیگر شوند.

خزعلی اضافه کرد: بحث، کمک در تربیت بازیگر بود. ما هم مثل همه نشست هایی که با جوانان داریم وظیفه مان این است که از توانمندی ها و استعدادهایی که جوان ها دارند، استقبال کنیم و گفتیم ما در حد توانمان کمک می کنیم. شما بروید آموزش ببینید، طبیعتاً باید با مهارت باشد، ما هم پشتیبانی می کنیم از اینکه شما آموزش ببینید. حیطه هنر، شعر و حیطه های مهارتی، استعداد می خواهد و همه اقشار از دانشجو و طلبه برای حضور در این عرصه ها باید شناسایی شوند.

وی درباره تخصص طلبه ها در تربیت بازیگر نیز بیان کرد: طلبه ها تخصصی در این زمینه ندارند اما گفتند می خواهیم وارد این عرصه شویم و یاد بگیریم ما هم گفتیم پشتیبانی و معرفی می کنیم. ما که خودمان در کار اجرایی نیستیم و دستگاه هایی که متصدی هستند آموزش می دهند.

خزعلی درباره بحث بازیگران طلبه عنوان کرد: اصلاً بحث بازیگری نبود، اینها شیطنت هایی است که همیشه وجود داشته است. طبیعت کار این است کسانی که استعداد دارند آموزش ببینند، که زمان می برد نه اینکه همین الان بشوند کارگردان.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از مریلا زارعی به عنوان یک بازیگر خانم قدردانی کرده اند درباره علاقه اش به سینما بیان کرد: من هم فیلم می بینم و هم فیلم نقد می کنم، شاید بیشتر از اینکه فیلم ببینم نقد می کنم. خیلی از فیلم هایی را که در جشنواره فجر هست به خصوص آنهایی که ارتباطی با خانواده و زن دارد، می بینیم. معتقدم در خیلی از مواردی که لازم است درباره خانم ها کار شود مشکل داریم و فیلم های ما نتوانستند این مسایل را بیان کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نشان پیروزی» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «نشان پیروزی» درباره فرار تاریخی ۶ اسیر فلسطینی از بازداشتگاه «جلبوع» در فلسطین اشغالی، هر روز ساعت ۱۸ از شبکه تماشا پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سریال «نشان پیروزی» بعد از پخش ۲ سریال «عزالدین قسام» و «نگهبان قدس» به مناسبت عملیات نیروهای مقاومت فلسطین با نام عملیات بزرگ طوفان الاقصی برای پخش در شبکه تماشا آماده شده است.

«نشان پیروزی» به کارگردانی حسام حمدی ابودان، درباره فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان اراضی اشغالی تحت عنوان «جلبوع» ساخته شده است. این سریال در حقیقت روایتگر عملیات اختفای ۲ نفر از ۶ اسیر فراری در زمین‌های کشاورزی است و همزمان، تلاش نظامیان صهیونیست برای یافتن این اسرای فراری و ایجاد ایست و بازرسی در مسیرها به تصویر کشیده شده است.

«شاره نصر جلبوع» یا «نشان پیروزی جلبوع» در ۲۴ قسمت به کارگردانی حسام حمدی ابودان و نویسندگی محمود منصور و زکریا فتحی ابوغالی در نوار غزه فیلمبرداری شده است. بعدها فرار ۶ اسیر فلسطینی از بازداشتگاه امنیتی «جلبوع» در رسانه‌ها به عملیات «تونل آزادی» مشهور شد.

در سپتامبر ۲۰۲۱ ۶ اسیر فلسطینی به نام‌های محمود و محمد العارضه، زکریا الزبیدی، یعقوب قادری، مناضل انفیعات و ایهم کممجی در عملیاتی موفق شدند با حفر یک تونل در زندان جلبوع، از این زندان فرار کنند. از این عملیات تحت عنوان «فرار بزرگ» نیز یاد می‌شود. رژیم صهیونیستی طی ۲ هفته، بار دیگر این افراد را به اسارت درآورد.

سریال «نشان پیروزی» هر روز ساعت ۱۸ از شبکه تماشا پخش و ساعت ۶ روز بعد بازپخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تامین تجهیزات لازم برای راه‌اندازی ۲۰۰ فرستنده‌ تلویزیونی در حوزه‌های انتخابیه در راستای سند تحول فنی سازمان اجرا شده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جبلی از تلاش همه جانبه برای تامین زیرساخت فنی راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه کشور خبر داد.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در نشست شورای معاونان سازمان با رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به روزهای باقی‌مانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد با تمهیدات درنظرگرفته شده، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم.

وی مشارکت در انتخابات را یکی از نمادهای اقتدار جمهوری اسلامی دانست و ضمن تأکید بر ضرورت برخورداری تصمیمات و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف از پیوست انتخاباتی گفت: این مهم باید در همه بخش‌ها و دستگاه‌ها بیش از این مورد توجه قرار گرفته و تمام دستگاه‌ها برای تقویت مشارکت در برگزاری انتخابات احساس مسئولیت کنند.

رئیس رسانه ملی همچنین به روند تامین تجهیزات لازم برای راه‌اندازی فرستنده‌های تلویزیونی در حوزه‌های انتخابیه اشاره و عنوان کرد: این طرح در راستای سند تحول فنی سازمان اجرا شده و علاوه بر کارکرد انتخاباتی به ارتقای کیفیت پخش شبکه‌های استانی هم کمک خواهد کرد.

او تاکید کرد که تمام تصمیمات دستگاه‌های مختلف باید همراه با پیوست انتخاباتی و ارزیابی میزان تاثیر آن‌ها در مشارکت در انتخابات اتخاذ و اجرایی شوند.

در ادامه سیدمحمدتقی شاهچراغی، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور به چهار راهبرد انتخاباتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب «مشارکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» اشاره کرد و از همراهی و اقدامات رسانه ملی برای برگزاری پرشور و انتخابات آتی قدردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح یک گالری با نقاشی‌های سیراک ملکونیان


گالری فر در حالی نخستین نمایشگاه خود را به آثاری از سیراک ملکونیان اختصاص داده که بیش از هشت سال از برپایی آخرین نمایشگاه انفرادی این هنرمند نسل اول نقاشان انتزاع‌گرا در تهران می‌گذرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جنس فیلمسازی ما از لوکیشن‌های خاص آپارتمانی باید رها شود و تنوع، غنا و رونق گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی، در سفری به شهرستان رشت ضمن دیدار و گفتگو هنرمندان و فعالان سینمایی استان گیلان برای احیای سینمای استانی تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی در ادامه سفر یک روزه خود به استان گیلان در دیدار با فعالان و سینماگران این استان با اشاره به توانمندیهای سینمایی گیلان گفت: واقعیت این است شور و هیجان و انرژی خوبی در استان‌ها وجود دارد، اما در ادوار گذشته، چندان به این توانمندی‌ها توجه نشده است.

وی با اشاره به تحولات و اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های توسعه و رونق سینما گفت: باید سینما را تبدیل به گفتمان و نیاز ملی کنیم، مانند بسترهای اجتماعی شهری از قبیل پارک، مدرسه، ورزشگاه، زیرا سینما به دلیل کارکردهای فرهنگی، تفریحی و آموزشی از اهمیت مضاعفی برخوردار است و باید این جایگاه را در سطح ملی و استانی بازتعریف کرد.

خزاعی حمایت از سینما در بخش های خصوصی را از جمله اولویت‌های سازمان سینمایی عنوان کرد وگفت: پیش‌تر در حوزه استان‌ها قول داده‌ام به زودی دفاتر سینمای جوان مجهز خواهند شد که این کار در حال انجام است و بهره‌وری از آن، صرفا مختص دفاتر انجمن سینمای جوانان نخواهد بود و برای همه علاقمندان است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به چالش‌های اصلی سینمای استان‌ها به موضوعاتی چون: تجهیزات، امتیاز و فرصت تهیه‌کنندگی، دسترسی به زیرساخت‌های سینمایی و تسهیل ورود فیلمسازان برای کارگردانی اول اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت سینمای استانی باید احیا شود و حلقه اول این پازل واگذاری امتیاز تهیه‌کنندگی به فیلمسازان و فعالان با سابقه است. خوشبختانه، کارهای مطالعاتی در این حوزه توسط معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی صورت گرفته و تلاش می‌کنیم مشکلات این بخش را مرتفع کنیم و آیین‌نامه آن نیز به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های خوبی که در حوزه سینمای استان‌ها طراحی شده، این است که از سال گذشته انجمن سینمای جوان، صاحب پنج سهمیه فیلمسازی حرفه‌ای شده است، طرحی بی‌سابقه که فرصت و مسیر خوبی برای هنرمندان جوانی است که در شهرستان‌ها و استان‌ها مشغول فعالیت هستند. پیرو این طرح، سال گذشته، سه فیلمساز شهرستانی آثار سینمایی خود را ساخته‌اند و مشمول این طرح شده‌اند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها را ایجاد «تشکل‌های صنفی استانی» عنوان کرد و آن را منشا بسیاری از مطالبات و مشکلات سینماگران این حوزه خواند.
به گفته وی، سازمان سینمایی‌در حال پیگیری شکل‌گیری «انجمن‌های صنفی استانی» از طریق مراجع ذیصلاح از جمله شورای هنر است.
خزاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم ارتقای جایگاه و مسئله سینما در فضای اجتماعی استان‌ها و شهرستان‌ها پرداخت و با اشاره به مشکلات این عرصه گفت: واقعیت این است که سینما دغدغه دستگاه‌های اجرایی استان‌ها نبوده و نیست. دلیل آن هم، تعدد و گستردگی مشغله‌های مدیران و مسئولان استانی در سایر حوزه‌هاست؛ و نیاز است با پیگیری و مطالبه مستمر و تبیین کارکردها و ظرفیت‌های سینما در جامعه امروز آن را به ماموریت و دغدغه‌های مسئولان اضافه کنیم.
رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین، با اشاره به وضعیت نامطلوب معیشت و رفاه خانواده سینما در تهران و استان‌ها خاطرنشان کرد: هنرمندان قدیمی و پیشکسوت ما با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند و با وجود سابقه و چهره بودن دریافتی اغلب آنها بسیار پایین است. امروز، همه تلاش بنده وهمکارانم در بخش‌های مختلف سازمان سینمایی معطوف به این است که بتوانیم تحولی در بحث معیشت و رفاه هنرمندان کشور به وجود آوریم و تمام ارتباطات و ظرفیت‌ها را بکار می‌گیریم.
وی ادامه داد: در حوزه مسکن قدم‌های اولیه برداشته شده و مسیر آن، آغاز شده است و فقط بیش از ۶۰۰ نفر از شهرستان ها در این طرح حضور دارند.
خزاعی با اشاره به تاثیرات و نتایج سفرهای استانی، گفت: به همراه همکارانم تک تک استان‌ها را می‌رویم و از نزدیک با هنرمندان استان‌ها تعامل و با مشکلات انها آشنا می‌شویم به‌رغم انتقاداتی که برخی از فیلمسازان در تهران نسبت به توجه بنده به استان‌ها دارند، باید بگویم رویکرد حمایت از هنرمندان استانی از اولویت‌های کاری من خواهد بود.
خزاعی از دیگر مشکلات سینمای استان‌ها را ضعف زیرساخت‌ها دانست و تصریح کرد: من از نمایندگان مجلس تقاضا دارم برای استان‌ها بودجه جداگانه تعریف کنند. در حال حاضر بودجه سینما در ایران نسبت به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کشورهای منطقه و اطراف ما به شدت ناچیز و پایین است و همین امر، اجرای طرح‌های کلان را در حوزه تولید، توسعه زیر ساخت و استفاده از تکنولوژی روز با مشکل مواجه می‌سازد.

وی با بیان اینکه بودجه سینما حتی در مقایسه با حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نیز پایین است خاطرنشان کرد: از همان ابتدا اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر «کوچک» دیده شده و به همین دلیل کارهای بزرگ، اساسی و بنیادین در این حوزه به سختی انجام می‌شود. با این وجود می‌بینید که با همین اقتصاد خرد، سینما چه تاثیرگذاری شگرفی بر جامعه می‌گذارد.

خزاعی ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه را در این حوزه یک فرصت مغتنم خواند و عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه‌بخشی آمده است که شرکت‌هایی که در زمینه کتاب و کتابخانه، استودیوسازی، سینما و موسیقی، ‌ تئاتر و غیره سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند. قطعا، این موقعیت خوبی است برای دستگاه‌های اجرایی استان‌ها و فعالان بخش‌های خصوصی که بخواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری و ورود کنند.

خزاعی تاکید کرد: معتقدم سینمای بومی و استانی باید احیا شود. این سینما می‌تواند به سینمای ما هویت تازه ای بخشد. چرا که باورم این است که جنس فیلمسازی ما از لوکیشن‌های خاص آپارتمانی باید رها شود و تنوع، غنا و رونق گیرد. این موضوع به جلب مخاطب ما هم کمک می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه دغدغه‌مندی استان و مطالبات فرهنگی مردم در شهرستان‌های مختلف باید در سینما بازتاب پیدا کند، گفت: سینما، هنر بسیار گران و تاثیرگذاری است و در این زمینه، سینمای استان‌ها نیاز به بودجه مستقل دارند و انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی با نگاه ویژه‌تری به این موضوع توجه کنند و شما در شهرهای مختلف باید این را از نمایندگان مطالبه کنید.

در این دیدار سینماگران و فعالان سینمایی استان گیلان در گفتگویی صمیمانه به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

سهیلا پورمحمدی، سیدمحسن پورمحسنی شکیب، شکرگذار مستندساز، البرز پورصیاد، عزیزنیا از انجمن سینمای جوان شهرستان تالش، حیدری از فیلمسازان شهرستان رودبار، فرهنگ به نمایندگی از سوی مدیران موسسه‌های سینمایی به نمایندگی از سایرین، درخواست‌ها، انتقادات و مطالبات سینماگران استان را بیان کردند.

نیاز به توسعه زیرساخت سینما در شهرستان‌های فاقد سینما، درخواست تامین تجهیزات مدرن، ضرورت توجه به سینماگران استانی در رویدادهای ملی، کمک به نقش آموزشگاه‌های سینمایی، تسهیل شرایط کارگردانی اول و تهیه‌کنندگی در استان ها، حمایت جدی‌تری دستگاه ‌ها و مراکز اجرایی و اجتماعی استان‌ها از سینماگران و غیره از جمله مطالبات جامعه سینمایی گیلان ‌از رئیس سازمان سینمایی‌کشور بود.

براساس این خبر، در این سفر محمدرضا سوقندی مدیر کل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمی‌توانیم بگوییم به خاطر «آموزشگاه‌ها» آموزش را تعطیل می‌کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در جمع مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: آموزش در انجمن سینمای جوانان ایران هرگز تعطیل نخواهد شد و این نهاد از تولید فیلم توسط هنرجویانی که در آموزشگاه‌های آزاد سینمایی آموزش دیده‌اند، استقبال می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نشست پرسش و پاسخ مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شامگاه ۲ آذرماه در موزه سینما برگزار شد.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره ارتباط انجمن با آموزشگاه‌های سینمایی گفت: عملا ارتباط چندانی بین انجمن و آموزشگاه‌ها وجود ندارد، چون ممکن است این ارتباط به معنای تصدی‌گری در بخش خصوصی تلقی شود پس جز اینکه گاهی اوقات اساتید مشترک داریم و دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم مشترک هستند، ارتباط سیستماتیکی نداریم شاید در برخی شهرها موازی‌کاری شود. به همین دلیل به صورت ماموریتی ارتباط سیستماتیکی وجود ندارد؛ جز اینکه گاهی دوستان آموزشگاه‌ها برای گرفتن مجوز به انجمن‌ها مراجعه می‌کنند. با توجه به اتفاقات جدیدی که رخ داده است، فکر می‌کنیم باید کمک حال شما باشیم.

آذرپندار درباره اینکه آموزشگاه‌ها خودشان باید از انجمن‌ها مجوز بگیرند، بیان کرد: این اتفاق در شلوغ‌ترین ایام ما افتاد و حتی خود ما هم برای این ماجرا سوالاتی داریم، ولی به شما اطمینان می‌دهیم دوست نداریم تعهدی برای تولیدات شما بدهیم با این حال قانون‌گذار این قانون را گذاشته، اما این اتفاق خیلی جدید است و هنوز وقت نکرده‌ایم به این ماجرا رسیدگی کنیم. ضمن اینکه هنوز چیزی به دفاتر ما ابلاغ نشده است. دفاتر ما تولیدات و فرایند روتینی دارند و نباید این ماجرا با تولیدات شما ارتباطی پیدا کند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: در اینجا تعبیری شد مبنی بر اینکه انجمن سینمای جوانان ایران با آموزشگاه‌ها موازی‌کاری دارد، اما انجمن از همه آموزشگاه‌ها قدیمی‌تر است پس شما می‌دانستید وارد چه عرصه‌ای می‌شوید و آگاهانه به این زمینه ورود کردید. ما تکلیفی به عنوان نهاد دولتی در امر آموزش سینما داریم، ولی به بخش‌هایی که سود و درآمد دارد اصلا ورود نکردیم مثلا حوزه بازیگری و گریم یکی از آن حوزه‌هاست و حق آموزش دادن نداریم. در حوزه‌های دیگر هم تعداد متقاضیان ما از ظرفیت‌های ما بیشتر است. ضمن اینکه انجمن به لحاظ امکانات و لوجستیک شاید امکاناتش کمتر باشد، اما شما نمی‌توانید بگویید، چون شما در بخش خصوصی آموزش می‌دهید دولت حق آموزش سینما را ندارد؛ بنابراین شما آموزش می‌دهید آیا ما باید آموزش را تعطیل کنیم؟! از سوی دیگر حدود ده سال است که آنچنان توسعه‌ای در دفاتر انجمن هم نداشته‌ایم بنابراین همه شما زمانی کار را شروع کردید که دفاتر انجمن سینمای جوان وجود داشته و علاقه به سینما در این سال‌ها هم افزایش داشته است. ما یک پورتال تولید داریم که اگر کارتان را ثبت کنیم، ما ملزم به پاسخ دادن هستیم. ما در حوزه تولید هیچ منعی برای هیچکس نداریم اینطور نیست که فقط تولیداتی برای کسانی داشته باشیم که در انجمن آموزش دیده باشند.

وی درباره نحوه انتخاب مدیران دفاتر انجمن در شهرهای مختلف عنوان کرد: ساز و کار این‌چنین است که مدیران کل ارشاد سه نفر را پیشنهاد می‌دهند و انجمن با آن‌ها گفتگو و مصاحبه می‌کند یا از بین آن‌ها یکی را انتخاب می‌کند یا باید دوباره مدیران ارشاد کسانی دیگر را پیشنهاد دهند و این ماجرا اینقدر ادامه پیدا می‌کند تا یکی انتخاب شود، لزوما هم فکر نمی‌کنم یک مدیر حتما باید فیلمساز باشد. دوره‌هایی داشتیم که برخی مدیران سینما اصلا فیلمساز نبوده‌اند و برعکس. کسی که تحصیلات و زیست سینمایی دارد اگر با خانواده انجمن مرتبط و به معنای واقعی مدیر باشد، انتخاب می‌شود. به هر حال مسأله انجمن «مدیریتی» است برای ما مهم است که بتوانیم بر یک مدیر تکیه کنیم.

آذرپندار بیان کرد: انجمن قبل از انقلاب هم کار می‌کرده، ممکن است در ذهن شما اینجور باشد که آموزشگاه‌ها اولویت دارند و بعد انجمن شکل گرفته است که درست نیست. ما تکلیفی در حوزه آموزش سینما داریم و نمی‌توانیم بگوییم به خاطر آموزشگاه‌ها، آموزش را تعطیل می‌کنیم. نمی‌توانیم بگوییم، چون آموزشگاه‌ها چنین توقعی دارند ما نباید آموزش بدهیم، ضمن اینکه ما آزمون داریم، هنرجویان طبق آزمونی پذیرفته می‌شوند و نگاهی اقتصادی به آموزش نداریم، چون پردرآمدترین بخش آموزش سینما را که در رشته بازیگری است، کنار گذاشته‌ایم و ورود نمی‌کنیم. آموزش ما نگاه فرهنگی دارد که طبق همان نمی‌خواهیم بازار بخشی را کساد کنیم. ما ابتدا متعهد به هنرجویان شهرستان‌ها بعد شما هستیم. چون هر آنچه به ضرر آن‌ها باشد محکوم به شکست است.
ما باید به آن افراد به ویژه افراد کم بضاعت شهرستان‌ها آموزش بدهیم؛ چه بسیار افرادی داشتیم که بعد از تحصیل در آموزشگاه‌ها به دفاتر انجمن برای آموزش مراجعه کرده‌اند، چون خیلی از فارغ‌التحصیلان انجمن‌ها زودتر به مرحله فیلمسازی می‌رسند.

وی در پایان مطرح کرد: من دعوت می‌کنم در تولید از انجمن کمک بخواهید. به این معنا که افراد بعد از خروجی‌های آموزش شما بیایند و در انجمن فیلم تولید کنند. ما یک مجموعه استعدادیابی داریم و از استعدادهایی که در هرجایی آموزش دیده باشند، استقبال می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه‌های برگزیده «جشنواره فجر» به سطح شهر تهران می‌آیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادر قشقایی، دبیر بخش مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امکان اجرا و نصب آثار برگزیده این دوره از جشنواره در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، پانزده دوره‌ای است که جشنواره هنرهای تجسمی فجر به رغم فراز و نشیب‌های گوناگون به مسیر خود ادامه داده و امسال به شانزدهمین ایستگاه خود رسیده است. این جشنواره در سال‌های اخیر تغییرات و سیاست‌های مختلفی را به خود دیده است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. ازجمله تغییراتی که در جشنواره امسال شاهد آن هستیم، استقلال دوباره رشته مجسمه‌سازی است؛ رشته‌ای که سال گذشته ذیل بخش حجم تعریف شده بود اما امسال دوباره صاحب هویتی مستقل در جشنواره شده است.

دبیری بخش مجسمه‌سازی جشنواره امسال را نادر قشقایی بر عهده دارد؛ هنرمند مجسمه‌سازی که افزون بر دبیری این بخش، در شورای سیاستگذاری جشنواره شانزدهم هم عضویت دارد.

در ادامه، گفت‌وگوی تسنیم را با نادر قشقایی، دبیر بخش مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌خوانیم که با موضوع کم و کیف برگزاری این رویداد هنری صورت گرفته است.

در دوره پانزدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر، «مجسمه‌سازی» با دو رشته دیگر ادغام و ذیل بخش «حجم» در جشنواره حاضر شده بود؛ استقلال دوباره بخش مجسمه‌سازی در دوره شانزدهم اولاً به چه دلیل انجام شد و ثانیا چه فرصت‌هایی را برای هنرمندان این رشته مهیا می‌کند؟

قشقایی: یکی از مشکلاتی که در جشنواره سال گذشته با آن دست به گریبان بودیم، این بود که نمی‌توانستیم در ایده‌پردازی بخش حجم، بین سفال ‌و سرامیک و مجسمه‌سازی مرزبندی‌ها را رعایت کنیم. مسائل فنی مجسمه‌سازی با سفال ‌و سرامیک بسیار متفاوت است و نگاهی که به ایده‌پردازی بخش مجسمه‌سازی وجود دارد، مسلما با لعاب، سرامیک و… تفاوت دارد. به همین خاطر در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخشی مجزا برای این رشته هنری در نظر گرفته شد تا تفاوت‌ها در بعد اجرایی لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.

به نظر شما آثار ارائه‌شده در بخش مجسمه‌سازی جشنواره شانزدهم امکان اجرا در سطح شهر را خواهند داشت؟ اساسا چقدر نسبت به این مهم اهتمام وجود دارد؟

قشقایی: بله، در این زمینه گفت‌وگوهایی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت گرفته است. آن دسته از آثاری که شاخصه‌های لازم برای اجرای شهری را داشته باشند، انتخاب می‌شوند و بودجه و سهمیه‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت آثار هنرمندان حاضر در جشنواره بهره‌مند شویم و هنر آنها در سطح شهر متجلی شود.

با توجه به اینکه شما عضو شورای سیاستگذاری جشنواره امسال هم هستید، برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی رشته‌های هنری چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

قشقایی: در جشنواره شانزدهم نگاه تخصصی ویژه‌ای به دانشجویان رشته‌های هنری مختلف ازجمله رشته‌هایی که ذیل هنرهای تجسمی جای می‌گیرند، وجود دارد. سعی‌مان بر آن است که امتیازات بیشتری به حضور دانشجویان در جشنواره امسال اختصاص یابد و امکانی فراهم شود تا مجموعه‌های مختلف هنری بتوانند به واسطه حضور دانشجویان در جشنواره با آنها ارتباط برقرار و از ظرفیت‌هایشان استفاده کنند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که کارایی جشنواره و همینطور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی بسیار موثرتر باشد.

پیش‌بینی می‌کنید نقطه قوت جشنواره امسال نسبت به دوره‌های قبلی چه باشد؟

قشقایی: به همت آقایان عبدالحسینی (دبیرکل جشنواره شانزدهم) و خراسانی‌زاده (رئیس شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره) بخش‌ها و اتفاقات تازه‌ای در نظر گرفته شده است و تاکنون توانسته‌ایم حمایت‌های خوبی را برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره جلب کنیم. در مجموع، ساختار جشنواره شانزدهم را نسبت به دوره‌های قبلی ساختار منسجم و کاراتری می‌بینم و امیدوارم در ادامه نیز اتفاقات خوبی رخ دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیش از ۱۰۰ اثر در بخش ملی ثبت نام کرده‌اند/ «مسعود نجفی» مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از ثبت نام بیش از ۱۰۰ اثر در بخش ملی این رویداد خبر داد که ۲۵ اثر بیش از سال گذشته است.

به گزارش سینماپرس، مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر چند ماهی است که کارش را آغاز کرده است. امسال ارسال آثار به دبیرخانه در بخش‌های ملی و بین الملل ۳۰ آبان به کار خود پایان داد و این آخرین زمان مهلت ارسال آثار بود. آثار متنوع و چشمگیری در این دوره به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ما انتظار نداشتیم که امسال از جشنواره فجر تا این اندازه استقبال شود و هنرمندان صاحبان آثار و فیلم سازان تا این اندازه اثر تولید کرده باشند و تلاش کنند تا آثارشان به جشنواره برسد.

وی گفت: در بخش ملی بیش از ۱۰۰ اثر ثبت نام کرده‌اند. این در حالیست که سال گذشته ۷۵ اثر برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده بودند. در روزهای آینده هم گزارش بخش بین الملل را هم اعلام خواهیم کرد. دو بخش ملی و بین الملل از سال گذشته ادغام شد و امسال هم به همین شکل است.

امینی افزود: امسال در ژانرهای مختلف اثر خواهیم داشت و فیلم سازان صاحب نام و اساتید خوب کشورمان آثار خوبی را به جشنواره ارسال کرده اند. حضور فیلم‌سازان اول موفق که آثار خوب و موفقی ارائه کرده اند در این دوره از جشنواره حضور دارند. حضور فیلم اولی‌ها نوید جریان پویا و تازه نفسی در صنعت فیلم‌سازی است؛ ما می‌خواهیم شرایط خوبی را برای فیلم اولی‌ها فراهم کنیم و در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در جشنواره برایشان رقم خواهد خورد و اعتماد ویژه‌ای به فیلم اولی‌ها در جشنواره امسال خواهد شد.

وی گفت: آئین نامه جشنواره فجر مشخص است. زمان بندی‌ها در آئین نامه جشنواره اعلام شده است و ما طبق این زمان بندی‌ها حرکت کردیم تا شاهد برگزاری یک جشنواره منظم باشیم. وقتی صاحب یک اثر هنری در رویدادی ثبت نام می‌کند و آئین نامه‌ای را می‌پذیرد از نظر قانونی موظف است که ضوابط و مقررات آن آئین نامه را رعایت کند. تصمیم گیری‌ها نسبت به یک اثر طبق همان آئین نامه انجام می‌گیرد.

امینی افزود: برنامه‌ریزی و سیاست گذاری و روند هیات انتخاب و برنامه ریزی‌ها در جشنواره برای حضور آثار متنوع بوده است. قطعا آثاری از جنس مقاومت و شرایطی که در منطقه حاکم شده است در این دوره از جشنواره خواهیم داشت.

وی گفت: ما در حال برنامه ریزی درباره تولید برنامه با موضوع ظلم سنگین و عجیبی که در غزه رخ داده هستیم. وظیفه هر فرد و هنرمندی که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کند این است که بازتابی از جنایتی که رخ داده است را در آثار هنری اش رقم بزند. تمهیداتی در نظر گرفته ایم تا امسال در جشنواره بین المللی فیلم فجر بخش ویژه‌ای درباره فلسطین اشغالی و ظلمی که در حق مردم این منطقه شده است خواهیم داشت.

امینی افزود: حدود ۴ ماه است که از شروع فعالیت ستاد جشنواره می‌گذرد. همان تیمی که سال گذشته در روزهای سخت فعالیت می‌کردند همان ترکیب امسال هم در ستاد حضور دارند و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک ناشر ایرانی در جمع هیئت اجرایی شورای موسیقی یونسکو


اردوان جعفریان از ناشران و پژوهشگران موسیقی با حضور در سی و نهمین نشست مجمع شورای بین‌المللی موسیقی یونسکو برای سومین بار به عنوان یکی از اعضای هیات اجرایی این مجموعه انتخاب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع