X

بایگانی آذر 6, 1402

دفتر سینمایی

تمامی قصه‌گویان مرحله پایانی «نامزد دریافت جایزه برتر» خواهند شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منتخبان مرحله پایانی بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در نیمه نخست آذر ۱۴۰۲ و از بین برگزیدگان مرحله استانی و شرکت‌کنندگان در بخش‌های ۹۰ ثانیه‌ای و بین‌المللی این رویداد انتخاب می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، پایش برگزیدگان جشنواره‌های استانی که طی آبان و آذر امسال در ۳۱ استان کشور برگزار شد و دیگر بخش‌ها، از سوی داوران تعیین‌شده و بر اساس فیلم‌های رسیده از استان‌ها انجام می‌شود و اسامی نفرهای منتخب برای شرکت در بخش‌های ملی، بین‌المللی و ۹۰ ثانیه‌ای از سوی دبیرخانه اعلام خواهد شد.

این پایش که پس از بررسی و ارزیابی متمرکز در تهران و با حضور چند داور از استان‌های مختلف ایران انجام می‌شود، جایگزین جشنواره‌های منطقه‌ای شده است.

بر اساس این خبر، تمامی قصه‌گویان منتخبی که به مرحله پایانی رقابت دعوت می‌شوند، نامزد دریافت جایزه برتر در بخش ملی، بین‌المللی و۹۰‌ثانیه‌ای خواهند شد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با رویکرد مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نباید از هر دستی در سینما پول گرفت/ انتشار عکس بزرگ بر سردر سینما کسی را هنرمند و بازیگر نمی‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم مستند داستانی «ابر مرد سینما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نادر طریقت شب گذشته شنبه ۴ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم یاد بیتا فرهی بازیگر فقید سینمای ایران گرامی داشته شد و در ادامه نادر طریقت با تشکر از همه حاضران در سالن گفت: خوشحالم که این فیلم پس از سال‌ها امکان اکران پیدا کرده است و علاقمندان سینما می‌توانند آن را تماشا کنند. قرار بود این مراسم را حدود یک ماه قبل برگزار کنیم اما بدلیل درگذشت دردناک داریوش مهرجویی کارگردان سینما و وحیده محمدی‌فر فیلمنامه‌نویس، این مراسم را با بیش از ۴۰ روز تاخیر برگزار کردیم.

سعید مطلبی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما نیز با اشاره به دوستی و آشنایی خود با ناصر ملک‌مطیعی گفت: ناصر ملک‌مطیعی هنرمند مردم‌داری بود و نشان داد که انتشار عکس بزرگ بر سردر سینما کسی را هنرمند و بازیگر نمی‌کند بلکه آن چیزی که باعث هنرمند بودن می‌شود این است که بعد از سال‌ها از مرگ او، درباره‌اش صحبت کنند.

مطلبی با اشاره به اینکه نباید از هر دستی در سینما پول گرفت گفت: این روزها من غصه دارم زیرا برخی افراد با پول و رابطه وارد سینما و وصل به سینما می‌شوند در حالی که برخی هنرمندان و سینماگران در حاشیه هستند و بسیاری از حال هم بی‌خبر هستیم.

وی با اشاره به اهمیت و نقش تهیه‌کنندگان در سینما گفت: تنها راه کار و امیدی که برای بهبود سینما وجود دارد این است که یک اتحادیه قدرتمند متشکل از همه تهیه‌کنندگان تشکیل شود تا همه از کار هم خبر داشته باشند.

وی ادامه داد: کسانی که در سینما کار می‌کنند عاشق سینما هستند و ما به کارمان در سینما افتخار می‌کنیم و وقتی نتوانیم در سینما کار کنیم انگار عشقمان را از ما گرفته‌اند.

در ادامه این مراسم از مسعود کیمیایی، محمد متوسلانی، سعید مطلبی، عبدالله علیخانی و محمدعلی تبریزیان (همایون) با اهدای لوح و تندیس جوانمردی بخاطر یک عمر حضور انسانی و جوانمردانه در عرصه سینما تقدیر شد.

مسعود کیمیایی در این مراسم حضور نداشت. لوح و تندیس وی را جواد طوسی به نمایندگی از او دریافت کرد.

فیلم مستند داستانی «ابر مرد سینما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نادر طریقت در رابطه با زندگینامه زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی بازیگر سینما و تئاتر ساخته شده و از هشتم آذرماه در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیشتر باید «قهرمانان ملی» را معرفی کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی کاپیتان امیر از آخرین نقش‌آفرینی‌های زنده‌یاد علی انصاریان است که در نقش شهید مهدی رضایی مجد در این فیلم ظاهر شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم کاپیتان امیر به کارگردانی سعید چاری با موضوع زندگی شهید فوتبالیست مهدی رضایی مجد با حضور برخی مسئولان و هنرمندان رونمایی شد. در این اکران خصوصی قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، عبدالحمید احمدی از وزارت ورزش و غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال و روح الله محسنی نسب دبیر ستاد امر به معروف تهران و برخی هنرمندان همچون حسین مختاری و امیر زریوند و لیلا بوشهری و ابوالفضل همراه و خانواده‌های شهید علی خلیلی و شهید محمد محمدی از شهدای حجاب و عفاف به تماشای فیلم نشستند.

سعید چاری کارگردان و تهیه کننده گفت: این فیلم سینمایی از آخرین نقش آفرینی‌های زنده یاد علی انصاریان است ک در نقش شهید مهدی رضایی مجد در این فیلم ظاهر شده است. این فیلم در سال ۹۷ جایزه بهترین فیلم سبک ورزشی جشنواره فیلم‌های ورزشی را کسب کرد و در جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان هم حضور پیدا کرد که زنده یاد علی انصاریان در آن جشنواره حاضر بود.

وی ادامه داد: این فیلم اولین فیلم سینمایی ایران با موضوع مستقیم حجاب است و فیلم دارای دو داستان موازی است، پروانه کمالی یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان ایران به علت حذف ناجوانمردانه تیم ملی از مقدماتی المپیک به علت پوشش اسلامی ملی پوشان زن تصمیم می‌گیرد به عنوان اولین لژیونر زن ایرانی مهاجرت کند. ولی متوجه می‌شود که در آنجا می‌بایست کشف حجاب کند و دچار بحران و دوراهی سختی می‌شود.

وی افزود: او در همین ایام به طور تصادفی با شهید مهدی رضایی مجد بازیکن سابق باشگاه پرسپولیس با بازی زنده یاد علی انصاریان مواجه می‌شود و مسیر زندگی پر تلاطمی را طی می‌کند.

چاری عنوان کرد: در این فیلم علاوه بر زنده یاد علی انصاریان بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایران کوهستان خسروی، سارا قمی، زهرا قنبری، نیلوفر اردلان و مریم ازمون و … ایفای نقش کرده اند.

قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید گفت: بیشتر باید قهرمانان ملی را معرفی کنیم که در این فیلم تلاش شده بود یکی از شهدای ورزشکار و فوتبالیست ما معرفی شود در ضمن به چرایی شهادت و شخصیت او بپردازد و به مسئله حجاب همراه با ورزش هم اشاره کرده بود.

وی ادامه داد: بیشتر افرادی که در این فیلم بازی می‌کردند شخصیت‌های حقیقی بودند و بازی گرفتن از آن‌ها سخت است و فیلم را به یک مستند سینمایی نزدیک کرده بود و در این سطح فیلم قابل قبولی بود و به عوامل تبریک می‌گویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاعده‌ای در «سینما» وجود دارد به نام «قاعده یواشکی»/ تمام فیلم‌ها خاصیت «سند» قرار گرفتن را دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگاه آموزشی «فیلم به مثابه مستند» با حضور سید محمد بهشتی امروز ۵ آذر در سالن نشست موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد بهشتی، از معماران اصلی سینمای گلخانه‌اب دهه ۱۳۶۰ و نخستین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در کارگاه آموزشی «فیلم به مثابه سند» دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: در پدیدآمدن تمام چیزهایی که ساخته دست بشر است دلیل و انگیزه وجود دارد. گاهی ذهنیتی ایجاد می‌شود که وقتی آن دلیل منتفی می‌شود دیگر آن پدیده برای انسان ارزشی ندارد؛ به همین دلیل، در ادبیات عامیانه به یک شیء – که قدیمی شده و ارزشی برای ما ندارد- می‌گوییم «به درد موزه می‌خورد»!

وی افزود: هر شیء که دست ساخته بشر است، یک وجه کارکردی دارد و تا زمانی که وجه کارکردی آن معتبر است، به کار می‌آید. مردم در جریان زندگی از آن شیء استفاده می‌کنند و وقتی وجه کارکردی آن از دست می‌رود، عموما فکر می‌کنند که زمان دور ریختن آن است.

بهشتی اظهار داشت: کسانی که در حوزه علوم مرتبط با میراث فرهنگی کار می‌کنند، از این نقطه به بعد می‌گویند «حالا به درد ما می‌خورد». البته کار آنها جمع کردن زباله نیست؛ آنها دغدغه متفاوتی دارند.

بهشتی ادامه داد: در سایت‌های باستان‌شناسی دیده‌ام باستان‌شناس‌ها وقتی به زباله‌دانی سایت می‌رسند بسیار خوشحال می‌شوند و به نظر می‌رسد که گنجی پیدا کرده‌ند و امیدوارند به کمک آن در مسیر فعالیت پژوهشی خود بهترین اسناد را پیدا کنند. هر شیء که پدید می‌آید، حاوی نکاتی است و در پشت آن اراده وجود دارد. وقتی شأن کارکردی آن شیء از بین می‌رود، یعنی زمان چیزی که برای آن اراده کرده بودند سپری شده و عمرش تمام شد اما همان شیء وجهی دارد که در دایره اراده نیست و خود سازنده هم برای آن قصدی نداشته است. این جنبه از کار برای یک باستان‌شناس بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از کارگاه با بیان اینکه فیلم و سینما جنبه‌هایی دارند که خارج از اراده فیلمساز است، گفت: چند سال پیش فیلمخانه ملی ایران حرکتی را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد؛ فیلم‌های قدیمی ایرانی و نسخه‌هایی که در فیلمخانه ملی بود را به دقت تعمیر کردند، از جمله یک پرده از اولین فیلم رنگی به اسم «عروس فرنگی». زمانی که تصویر این فیلم را می‌دیدید گویا تعمیر نشده بود، رنگ فیلم صدمه دیده بود و پر از خش بود. با استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی و انفورماتیک و فعالیت‌هایی که در حوزه مرمت فیلم انجام می‌دهند، آن پرده از فیلم به وضعیت قبل برگردانده شد.

وی با اشاره به صحنه‌هایی از فیلم قدیمی «عروس فرنگی» که در گیلان ساخته شده بود، گفت: اگر شما بخواهید گیلان سال ۱۳۳۶را ببینید جز این حلقه فیلم، هیچ سند دیگری وجود ندارد، قهوه‌خانه‌ها همان قهوه‌خانه‌های قدیمی هستند و همان ماشین‌ها و کامیون‌هایی که بار حمل می‌کردند.

بهشتی افزود: در این فیلم گیلان را می‌بینید و نه شمال ولی آیا قصد سازنده فیلم این بود که به شما این را بگوید؟ خیر، کارگردان می‌خواست نشان دهد که عروس فرنگی می‌خواهد در این شهر استراحت کند، چای بخورد و بعد هم حرکت کند و برود. از بعد انسان‌شناسی، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، محیط زیست و زیست‌بوم اگر بخواهیم شاهدی بیاوریم فکر نمی‌کنم شاهدی بهتر و کامل‌تر از این بتوانیم پیدا کنیم. این موضوع در همه فیلم‌ها به ویژه آثار داستانی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: فیلمساز با دکوپاژ کردن، با قصه‌گویی، هدایت بازیگران، تعیین جای دوربین، صداگذاری و انواع و اقسام تمهیدات، بیشترین مداخله را در بیان قصه دارد؛ اما در فیلم‌های مستند این مداخله کمتر است.

مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: قاعده‌ای در سینما وجود دارد به نام قاعده یواشکی که قصه باید به نوعی روایت شود که مخاطب باور کند. یعنی از اراده کارگردان خارج می‌شود. گاهی کارگردان مجبور است دیالوگ، بازی بازیگر و ریتم فیلم را به نحوی تنظیم کند که باورپذیر باشد. همین که قصه قرار باشد طوری بیان شود که مخاطب باور کند، فیلم از اراده کارگردان خارج می‌شود به این ترتیب است که فیلم حاوی دلالت‌هایی می‌شود که به درد اهل فن در حوزه میراث فرهنگی می‌خورد.

بهشتی گفت: وقتی متن یک کتیبه تاریخی یا یک کتاب تاریخی را می‌خوانید، ممکن است در آن غرض وجود داشته باشد و تلاش شده باشد چیزهایی را از شما پنهان کند، اما آن چیزهایی که خارج از دایره اراده پدید آمده، چون بدون غرض بوده بیشتر می‌تواند مورد اعتماد باشد، بنابراین چیزهایی که در این عالم دست ساخته بشر است، از نظر کسانی که در حوزه علوم مرتبط با میراث فرهنگی کار می‌کنند، واجد ارزش هستند. از این جهت، این موضوع شامل حال فیلم و سینما نیز می‌شود. یعنی فیلم می‌تواند به امر دیگری شهادت دهد و برای امر دیگری سند قرار بگیرد؛ اتفاقا فیلم با اسناد دیگر تفاوت دارد چون در این سند حرکت و زمان، صدای پرندگان، باران و… وجود دارد. به دلیل این حرکتی که در بیان مفهوم وجود دارد فیلم، نسبت به اسناد دیگر جای مانور بیشتری دارد. اسناد دیگر به شفافی فیلم نمی‌توانند شهادت دهند. از این رو می‌توان گفت سینما و فیلم به لحاظ سندی واجد ارزش فوق‌العاده‌ای هستند.

وی ادامه داد: محققان کمتر به سراغ سینما رفته‌اند، معمولا کسانی که راجع به سینما پژوهش می‌کنند به آن جنبه‌ای از سینما که در حوزه اراده است توجه می‌کنند؛ و همان جنبه‌ای که در حوزه اراده فیلمساز است را مورد توجه قرار می‌دهند و کمتر به وجه انسان شناختی سینما توجه دارند.

بهشتی با بیان اینکه تمام فیلم‌ها خاصیت سند قرار گرفتن را دارند، گفت: تمام فیلم‌هایی که ساخته می‌شود از مبتذل‌ترین تا بهترین فیلم‌ها این خاصیت را دارند و هیچ‌کدام دور ریختنی نیستند. اما خاصیت دیگری که سینما دارد این است که می‌تواند از حبس زمان و مکان خارج شود و محصول زمان خود نباشد. می‌توان فیلمی ساخت که محصول زمان خود نباشد. شاهنامه فردوسی محصول زمان خود و حبس در زمان و مکان خود نیست و اگر باشد به مرور زمان بیات می‌شود و اعتبار خود را از دست می‌دهد در صورتی که هزار سال است که ارزش خود را حفظ کرده است.

کارگاه‌های دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، در بخش تهران توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به میزبانی موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاون ساترا: درج نام «سازمان صدا و سیما» به جای نام «ساترا» این مشکل حل خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتشار خبری از سوی شورای نگهبان در اشکال اساسی به ساترا باعث شده است تا ابهامات پیرامون نهاد تنظیم‌گر در شبکه نمایش خانگی بیش از پیش برجسته شود، جایی که شورای نگهبان معتقد است که «ساترا ایراد اساسنامه‌ دارد».

به گزارش سینماپرس، «این روزها بخش عمده تربیتی بچه‌ها از شبکه نمایش خانگی است، ‌ شبکه‌ای که ایرانی و مورد اعتماد خانواده‌ها است.» این‌ها خلاصه‌ای از جملات این روزهای والدین و مخاطبانی است که با سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر روبه‌رو هستند.

آرش خوشخو کارشناس سینما در رابطه با اهمیت شبکه نمایش خانگی در ایران ضمن بیان اینکه شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب موفق بوده است گفت که‌ «با افزایش تولیدات سریال‌های نمایش خانگی شاهد کاهش نسبی تماشای سریال‌های ترکی بودیم و از سوی دیگر خانواده‌هایی که بیشتر مواظب سلامت فرزندان خود بودند با خیال راحت تری شبکه نمایش خانگی را انتخاب می‌کنند.»

همه این‌ها باعث شد تا لزوم یک نهاد تنظیم‌گر برای وی‌اودی‌ها احساس شود، اتفاقی که تلاش شد تا با تاسیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) رقم بخورد؛ دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی محمود حاجیلوئی در این رابطه گفته بود «شبکه نمایش خانگی و تولیدات آن باید تقویت و نظارت شود و لازمه آن یک حکمرانی فرهنگی دقیق است».

روز گذشته خبری منتشر شدکه شورای نگهبان اعلام کرده است: «ابهاماتی در خصوص اساسنامه سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) وجود دارد که باید این ابهامات برطرف شود». برخی از کارشناسان معتقدند که این اتفاق نشان از پایه ریزی غلط نظارت بر شبه نمایش خانگی است.

معاون ساترا: درج نام «سازمان صدا و سیما» به جای نام «ساترا» این مشکل حل خواهد شد

همچنین در ادامه متنی که در وبگاه رسمی شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت منتشر شده (اینجا) به وضوح آمده است که «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)» با توجه به روشن نبودن وضعیت اساسنامه سازمان مزبور، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد».

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا محمد صادق افراسیابی در این رابطه به فارس توضیح داد که «ابهام وارد شده از سوی شورای نگهبان به دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی بر ذکر نام ساترا بوده است که با درج نام سازمان صدا و سیما به جای نام ساترا این مشکل حل خواهد شد.»

معاون ساترا: درج نام «سازمان صدا و سیما» به جای نام «ساترا» این مشکل حل خواهد شد

محسن کشوری کارشناس رسانه معتقد است «قانونی در رابطه با حکمرانی صدا و سیما برای اعطای مجوز به همه نه در قانون اساسی و نه در تفسیری که به قانون شورای نگهبان اطلاق می‌شود، وجود ندارد و نکته همان خشت اول است که بر مبنای آن اول انقلاب ذهنیتی ایجاد شده که انحصار باید در اختیار حاکمیت و صدا و سیما باشد.»

محمد صادق علیزاده کارشناس رسانه هم با بیان نقصی که به واسطه نبود قانون در صدا و سیما وجود دارد، گفت: «پیش‌بینی من این است که اگر صدا و سیما با همین دست‌فرمان ادامه دهد و به جای ارائه قوانین از طریق مجلس از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی این نظارت اتفاق بیفتد، شاهد روند خوبی نخواهیم بود.»

به گزارش فارس، از دیگر خلاءهای قانونی که در حال حاضر در تنظیم‌گری محتوای صوت و تصویر وجود دارد، مشخص نشدن ناظر بالادستی در برطرف کردن اختلافات بین ساترا با نهادهای دیگر از جمله وزارت ارشاد در نحوه صدور مجوز و یا اعمال محدودیت برای افراد مختلف است. جایی که معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا هفته گذشته در یک برنامه رادیویی در توضیح آن از این عبارت استفاده کرد: «در این زمینه خلاء قانونی داریم».

طبق اطلاع خبرنگار فارس؛ برای برطرف شدن مشکل اساسنامه ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) ظاهرا اساسنامه‌ای از سوی این سازمان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان نهاد قانونگذار خودش آئین‌نامه و قوانین مربوط به صوت و تصویر فراگیر را تحریر کند.

افراسیابی در این رابطه هم توضیح داد: اخیرا پیش نویس قانون ساترا از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای تصویب در مجلس شورای اسلامی آماده شده است که اگر این قانون به تصویب مجلس برسد تمام ابهامات برطرف خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع