X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

کارستان بهارستان افتتاح شد/راه‌اندازی بزرگ‌ترین پردیس نوآوری کشور


مجموعه «کارستان بهارستان» با حضور حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و با نگاهی به امر تولید به صورت رسمی افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶ فیلم سینمایی جدید در «بنیاد سینمایی فارابی» با موضوع «غزه» در حال عقد قرارداد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رییس‌جمهور دستور حمایت از ساخت فیلم سینمایی را در حوزه فلسطین داده‌ است، از توافق برای تولید سریال تلویزیونی «بازمانده ۲» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی سه شنبه شب با حضور در ویژه برنامه زنده «به افق فلسطین» با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در تهاجم به غزه اظهار داشت: تعداد کودکانی که در این ۵۰ روز در غزه به شهادت رسیدند و مکان‌هایی که بمباران شدند غیرقابل باور است. آنها بدون هیچ گونه ابایی جلوی رسانه‌ها این جنایات را مرتکب می شوند. به عنوان یک معلم تاریخ عرض می‌کنم که در طول تاریخ معاصر چنین جنایت‌هایی در کنار هم در یک‌جا اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه امیدوارم پایان این جنایات اضمحلال رژیم صهیونیستی باشد، گفت: ظلم دوامی ندارد و وقتی ظالم سقوط می‌کند که در بالاترین حد خشونت قرار بگیرد. ما امیدوار به وعده های الهی برای این مهم هستیم.

ساخت ۶ فیلم سینمایی با موضوع غزه
اسماعیلی با اعلام این خبر که ۶ فیلم سینمایی جدید در بنیاد سینمایی فارابی با موضوع غزه در حال عقد قرارداد است، افزود: یکی از این فیلم‌ها در چند روز آینده کار فیلمبرداری را شروع می کند. همچنین همکاران من در فارابی برای ساخت «بازمانده ۲» با تهیه کننده وارد مذاکره شدند و این فیلم دارد در مسیر ساخت دارد قرار می‌گیرد. بنای ما این است که از همه فیلم های کوتاه و فیلمنامه‌هایی که به موضوع فلسطین می‌پردازند حمایت کامل کنیم. آقای رییس جمهور هم به من دو بار دستور مستقیم دادند که وزارت فرهنگ از تولیدات هنری با موضوع فلسطین حمایت کند.

روایت رسانه‌ای جبهه مقاومت غلبه پیدا کرده است
وزیر فرهنگ در پاسخ به این سوال که آیا رسانه‌های کشور ما آمادگی لازم را برای حضور در میدان نبرد رسانه ای دارند، اظهار داشت: در اتفاق‌های اخیر به نظر من، روایت رسانه‌ای جبهه مقاومت غلبه پیدا کرده است. یکی از دلایلش این است که شدت جنایت رژیم و بی‌پروایی آن خیلی بارز است. شبی که بیمارستان را به آتش کشیدند فضای رسانه ای دنیا تکان جدی خورد. متغیر دوم زحمت بچه های رسانه ای است که در این رابطه بیش از ۵۰ خبرنگار عزیز را از دست داده ایم.

وی افزود: روایت خبرنگاران لبنان از جنایات صهیونیست‌ها دردناک است. این رژیم صهیونیستی تعمدا هر جایی را که خبرنگاری مستقر باشد، می‌زند. شهادت امروز دو خبرنگار شبکه المیادین هم در منطقه خارج از محیط نظامی اتفاق افتاده است. این رژیم به هیچ کسی رحم نمی کند.

وزیر فرهنگ با اعلام این خبر که در شبکه اجتماعی تیک تاک که خارج از نفوذ حامیان این رژیم است، بیش از ۹۵ درصد حامی فلسطین هستند، توضیح داد: در شبکه های اجتماعی متعلق به خودشان رسماً سانسور می کنند که نمونه آن را در جریان مربوط به سردار سلیمانی عزیز دیدیم. با این وجود در همین شبکه های استعماری کاملاً کفه به نفع جریان مقاومت سنگینی می کند. این نکته نشان می‌دهد کار بچه های ما قابل قبول بوده است.

سه چهارم جامعه ایران پشتیبان موضع حاکمیت در موضوع فلسطین هستند
اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه روایت مظلومیت توانسته‌ایم این صدا را به دنیا برسانیم، تاکید کرد: اصحاب فرهنگ و رسانه در کشور ما جدای از بافت عمومی مردم نیستند. جریان رسانه‌ای غربگرا در داخل کشور تبلیغ می کند که حمایت از فلسطین متعلق به حاکمیت و اقلیتی از مردم است. در اجتماعات براندازانه شعار مخالفت با لبنان و فلسطین هم سر می‌دهند. در حالی که نظرسنجی شهریور ماه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد بیش از سه چهارم جامعه ایران پشتیبان موضع حاکمیت در موضوع فلسطین هستند.

وی افزود: مردم ایران کنار مظلومان هستند. اگر اصحاب رسانه می خواهند با جامعه زبان مشترک پیدا کنند باید با این جریان فکری همراه شوند. هنرمندان ما در حوزه سینما، موسیقی و تجسمی و شعرا و نویسندگان ما مشغول تولید آثار فرهنگی و هنری برای فلسطین هستند. همچنین اشتیاق بالایی در بین خبرنگاران برای اعزام وجود دارد.

مساله فلسطین و قدس در جهان اسلام و داخل کشور سبب همگرایی شده است
اسماعیلی با بیان اینکه یک همگرایی داخلی ایجاد شده است، گفت: در روزهای آغازین جنایت برنامه‌ای در یکی از خبرگزاری‌ها داشتیم که همه چهره‌هایی رسانه ای با گرایش‌های مختلف حاضر بودند. امروز مساله فلسطین و قدس در جهان اسلام و داخل کشور ایجاد همگرایی کرده است. هیچ ایرانی نیست که با هر نگاه و سلیقه‌ای در کنار مظلوم نایستد.

وزیر فرهنگ با قدردانی از هنرمندان و اصحاب رسانه به خاطر همگرایی که در حمایت از مظلومان داشته‌اند، تاکید کرد: توقع این است که این همگرایی کامل شود. همه کسانی که تریبون و سخنگاه دارند باید اعلام موضع صریح کنند و ایستادگی خود را در کنار مظلومان را نشان بدهند.

وی با بیان اینکه همه ما در معرض آزمایش الهی قرار داریم، افزود: توقع داریم هنرمند مشهور ما نشان بدهد که هنرمند جدای از غم جامعه نیست.

اسماعیلی ادامه داد: شورای امنیت و سازمان ملل و شورای حقوق بشر کجا هستند؟ آنها یک اتفاق طبیعی را تبدیل به سناریو برای اغتشاش می کنند. الان نزدیک به ۱۴ هزار نفر بیگناه شهید شده اند.

از محصولات هنری مرتبط با فلسطین پشتیبانی شود
وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه حتماً باید همکاران ما با قوت از محصولات هنری مرتبط با فلسطین پشتیبانی کنند گفت: در آغاز هفته کتاب یک کتاب درباره روستاهای اشغال‌شده فلسطینی را به آقای رییس جمهور تقدیم کردم. ایشان همان جا تاکید کردند که حتماً وزارت ارشاد از تولیدات هنری حمایت کند.

وی افزود: ۱۵ آذر در تالار وحدت آقای انتظامی سه شب اجرا دارند که بهانه‌اش موضوع فلسطین است. ما در جشنواره بین الملل فیلم فجر و جشنواره مستند حقیقت بخش ویژه غزه و فلسطین را خواهیم داشت. در این مسیر همه پرانگیزه هستند. همان طور که می‌دانید دبیر جشنواره فیلم فجر تهیه کننده فیلم شکارچی شنبه هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه حمایت از انتشار کتب در این زمینه به صورت ویژه است، اظهار داشت: در حوزه موسیقی خیلی از خواننده‌ها با بنیاد رودکی وارد همکاری شدند. من فکر می‌کنم قصه فلسطین به نقطه عطفی در تولیدات مقاومت تبدیل خواهد شد. چنین جنایتی در این حجم بالا همه بخش ها را متاثر کرد.

وی افزود: در شب هایی که تصاویر غزه پخش می شد، خانواده ها با اشک و گریه خوابیدند. این تصاویر خیلی دردناک است و وجدان های بشری را هدف قرار می دهد. در قصه غزه افراد بی طرف نداریم و همه یا در کنار ظالم یا در کنار مظلوم هستند. مگر می شود کسی این جنایات را تماشا کند و ساکت باشد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۴۹ خبرنگار که فقط به جرم روایت اتفاق‌های مظلومانه به شهادت رسیده اند، اظهار داشت: در همه دنیا خبرنگاران مصونیت دارند. حتماً دعاها و نگاه های آنها برای ما ارزشمند است. اینها راویان این جنایت هولناک هستند. کار آنها بی‌شباهت به بانوی کربلا نیست که پیام‌آور بود.

رژیم صهیونیستی از مهلکه غزه جان سالم به در نخواهد برد
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از مهلکه غزه جان سالم به در نخواهد برد، افزود: خون این شهدای مظلوم قطعاً رژیم صهیونیستی را گرفتار ابدی خواهد کرد. به زودی شاهد سقوط این رژیم خواهیم بود. اینجا قبله اول ما مسلمین است. جریان مقاومت پیروز خواهد شد و ما نماز را در مسجد الاقصی خواهیم خواند.

اسماعیلی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب برگ جدیدی در مقاومت ورق خورد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در نقطه ای به پیروزی رسید که جریان‌های غیردینی دست‌ها را به علامت سازش بالا برده بودند. فاصله کمپ دیوید تا پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۶ هفت ماه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدمهدی خیرجو» رسما مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با حکم هیات امنای جهاد دانشگاهی، محمدمهدی خیرجو رسما به عنوان مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، یکصد و شصت و ششمین جلسه هیات امناء جهاددانشگاهی روز دوشنبه ۲۹ آبان با حضور اعضا در دفتری مرکز این نهاد برگزار و طی آن ابلاغ حکم مدیرعاملی محمدمهدی خیرجو در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به تصویب رسید.

خیرجو ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با حکم رییس جهاددانشگاهی به عنوان سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و عضو هیات مدیره این خبرگزاری منصوب شده بود.

مدیرعامل ایسنا سابقه فعالیت به عنوان رییس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، رییس هیات مدیره موسسه فرهنگی قدس (روزنامه قدس)، مدیر موسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی، مدیرکل فضای مجازی خبرگزاری فارس و عضو شورای سردبیری هفته‌نامه عدالت و سیاست را در کارنامه دارد.

از جمله ماموریت‌های ابلاغی در حکم انتصاب محمدمهدی خیرجو می‌توان به ۱- برنامه‌ریزی و تلاش برای ارتقاء کیفیت و کمیت تولید خبر و محتوا با توجه به سه اصل خوب، مفید و امید بخش بودن ۲- بهینه‌سازی و ارتقاء ساختار و مدیریت برای نظارت بر سلامت و صحت اخبار و محتوا در حین توجه به سرعت انتشار و استقلال رسانه ۳- توجه ویژه و برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه نوآوری رسانه‌ای و استفاده از فناوری‌های جدید نرم و فرهنگی برای رویش و زایش مجموعه‌های جدید در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۴- همراهی و هم‌افزایی رسانه‌ای برای رشد و بالندگی رکن مولود انقلاب «جهاد دانشگاهی» و جریان‌سازی دستاوردهای علمی ـ فرهنگی، فناوری و نوآوری و ۵- تشکیل هدفمند و منظم جلسات هیات مدیره و تدوین سند برنامه راهبردی و ارزیابی شاخص‌های رشد و توسعه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سینما» هنری دلی است/سینما یک فرم محاسباتی نیست و باید دقیقا از احساس کارگردان یا از ناخودآگاه او سرچشمه بگیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد تقی فهیم و مسعود آب‌پرور از جمله صاحب‌نظرانی بودند که در اولین روز دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی حاضر شدند.

به گزارش سینماپرس، محمدتقی فهیم منتقد سینما در نشست تخصصی «اخلاق در سینما» دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: اخلاق، ایثار و سرگرمی سه مولفه جدی آثار هنری سینما هستند و مساله اصلی فیلمساز باید اخلاق باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی؛ نخستین نشست تخصصی و آموزشی دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با حضور محمدتقی فهیم منتقد سینما و با موضوع اخلاق در سینما در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی و آموزشی محمدتقی فهیم منتقد سینما گفت: این جشنواره باید مستمر باشد و هنرجویان باید بدانند جشنواره سال دیگر برگزار می‌شود و انگیزه داشته باشند و با توجه به رویکردهای جشنواره خود و آثارشان را آماده کنند.

محمدتقی فهیم درباره ضرورت توجه اخلاق در هنر و سینما گفت: بحث اخلاق و دسته بندی‌ها و تعاریفش در فلسفه و علوم انسانی خیلی گسترده است و در کشور ما مخصوصا در سال‌های اخیر خیلی مطرح شده است. به نظرم اخلاق، ایثار و سرگرمی سه مولفه جدی و بسیار مهم برای هر اثر هنری و سینمایی است و سرگرمی در گرایش ساخت و فرم اثر قابل توجه است.

وی ادامه داد: اگر ما به اخلاق توجه کنیم اما در ساخت ناتوان باشیم و نتوانیم اثری را جذاب بسازیم که در درجه اول بتواند مخاطب خود را سرگرم کند، این شما را ناکام می‌گذارد.

وی افزود: حضور اخلاق در اثر هنری امری ضروری است برای مثال اگر عشق و رفاقت نباشد سینما دیگر معنی ندارد و اگر شهادت و ایثار و دعوا نباشد کنش شکل نمی‌گیرد.

فهیم در ادامه تاکید کرد: سینما هنری به اصطلاح دلی است و باید از دل بربیاید تا بردل تماشاگر بنشیند. سینما یک فرم محاسباتی نیست و باید دقیقا از احساس کارگردان یا از ناخودآگاه او سرچشمه بگیرد. پس اساسا اخلاق در اینجا بحث اول را مطرح می‌کند. اگر اخلاق نباشد چطور می‌توانیم یک فیلم بسازیم که بر دل مخاطب بنشیند؟ اگر سینمای اخلاق گرا داشته باشیم حتما سینمای ملی ام داریم و وقتی ما می‌خواهیم به تاریخ کهن خود بپردازیم بحث ملی بودنمان مهم است.

وی ادامه داد: بنابراین اخلاق در سینما اهمیت بسیاری دارد و هرجا خطا کنیم همین جا ما شکست خورده‌ایم. به نظرم مسئله اصلی فیلمساز باید اخلاق باشد.

فهیم درباره ذات سینما گفت: وقتی ما درباره ذات سینما صحبت می‌کنیم، ذات سینما مبتنی بر نوعی سرگرمی‌ است اما دستمایه آن اخلاق است؛ اخلاق در پشت پرده شکل می‌گیرد. فیلمساز نمی‌تواند در زیست خود به اخلاق بی‌توجه باشد و باید فیلمی بسازد که اخلاق مورد نظر ما را داشته و به انسانیت توجه ویژه‌ای داشته باشد. هر هنری از تجارب زیستی انسان می‌آید اما نمی‌تواند در زیست انسان اخلاق گرایی نباشد. قاعده و اصول توجه به اخلاق این است که واقعا انسان در زندگی خودش اینگونه باشد؛ ما نمی‌توانیم اثر فیلم‌سازی را ببینم که تمام کارهای غیراخلاقی را انجام می‌دهد و سپس کار اخلاقی می‌سازد.

وی ادامه داد: سینما باید دغدغه کارگردان و صاحب اثر باشد و او اول باید با موضوع زیسته باشد و سپس آن را بسازد. سینما در درجه اول سرگرمی است یعنی فیلمساز باید مخاطب خود را سرگرم کند. سینمای فاقد سرگرمی سینمای مبتذل است و در دراز مدت منجر به شکست می‌شود.

همه بازیگران ابتدا باید خود را بشناسند
مسعود آب پرور استاد نشست تخصصی انتقال تجربه بازیگری در دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: همه بازیگران ابتدا باید خود را بشناسند و حتی بدانند بازی از کدام بخش مغزشان شکل می‌گیرد.

در نخستین روز از دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی کارگاه انتقال تجربه بازیگری با حضور مسعود آب‌پرور در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

مسعود آب‌پرور در ابتدای این کارگاه تخصصی گفت: در بازیگری اتود برای ساختن شخصیت و یک نوع تمرین‌های متمادی برای شخصیت است که اصولا در تئاتر به کار می‌آید و ما در سینما چنین چیزی نداریم؛ مگر بازیگر در خلوت خود برای پیشرفتش چنین کاری را انجام دهد؛ اما اغلب در کلاس‌های بازیگری شاهد استفاده اساتید از متودها بودم که این روش صحیح نبود.

وی ادامه داد: نحوه آموزش‌ها به سمتی رفته است که شاهد یکسان سازی شدیم که بچه‌ها بدون اینکه سطح بندی شوند کنار هم قرار می‌گیرند و آموزش می‌بینند. درحالی که اگر شما زندگی و نحوه عملکرد بازیگران سینما را بررسی کنید متوجه می‌شوید دانش‌های متفاوتی دارند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها خیلی از دوستانی که در دانشگاه‌ها و یا آموزشگاه‌ها می‌آیند و آموزش بازیگری می‌بینند و دوست دارند ادامه دهند می‌گویند در دانشگاه دنبال خواندن رشته بازیگری هستند و من در پاسخ می‌گویم این کار را نکنید زیرا ممکن است این انتخاب شما را از مفید بودن باز ‌دارد و به نظرم بهتر است فرد مطالب مکملی را بخواند. از این جهت من از نظر علوم اعصاب و علوم شناختی مطالب بسیاری را پیدا کرده‌ام که خیلی به درد بازیگری می‌خورد. زیرا همه ما و بازیگران باید اول از همه خود را به درستی بشناسیم و سپس ظرفیت‌های ذهنی خود و ابزاری را که با آن کار می‌کنند، بررسی کنیم و با آن چیزی که باعث شده است اشرف مخلوقات باشیم، آشنا شویم.

آب پرور افزود: وقتی از بازیگری می‌پرسیم که بهترین بازی بازیگر کدام است؟ جواب می‌گیریم بازی یک امر غریزی است. باید بدانیم که این بازی کجای مغز ما است. مغزی که از زمان دایناسورها ایجاد شده است. مغز ما هم در سه لایه بزرگ ارتقا یافته است و مغز اولیه ما اموری مثل عملیات خودکار بدن و هنگام خواب را برعهده دارد که تحت اختیار ما نیستند و سوال اینجاست که این با کدام بخش مغز در ارتباط است. این موارد را گفتم که بگویم شناخت این موارد به ما کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسیم و هدف از خلقت را بدانیم.

وی تاکید کرد: بازیگر باید به هورمون‌های خود آگاه باشد که این بدن چگونه کار می‌کند. در امر بازی، شاید تقلید در مرحله اول باشد ولی ما باید از آن عبور کنیم. خیلی اوقات به بچه‌ها می‌گویم اگر کارگردان بودید کدام بازیگر را برای این نقش انتخاب می‌کردید و خب آن‌ها هم می‌گویند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوییم نویسنده، منظور این نیست که فرد دست به قلم باشد و توانایی نوشتن داشته باشد نه این نیست؛ بلکه فرد باید درام را بشناسد و سواد داشته باشد و باید بداند در یک جمله کلمه طلایی کجاست و باید اوج و فرود بسازد و گره ایجاد و آن را باز کند. باید قدرت داشته باشد باید کمی اهداف نویسنده را کدجویی کرد. حال من به عنوان بازیگر باید این کد ها را دی کد کنم تا شرایط را بهتر بدانم.

آب پرور افزود: در علوم ارتباطات میزان ارزشی که برای کلام قائل هستند متفاوت است. وقتی من می‌خواهم چیزی را به شما بفروشم شما ۷ درصد به من اعتماد می‌کنید اما ۳۷ درصد لحن و تن صدای من موثر است و ۵۶ درصد دیگر سهم زبان بدن است و شما باید ۵۶ درصد دیگر اعتماد را به بدن داشته باشید و به آن اعتماد کنید که بدن من چه می‌گوید و چه کاری انجام می‌دهد. حال پیدا کردن سرنخ‌هایی برای شناخت بدن یک پروسه شیرین و زمان بر است و این تجربه زمانی که در پشت صحنه سریال «هوش سیاه» بودیم برای ما اتفاق افتاد.

وی در پایان گفت: وقتی ما درباره بازیگری صحبت می‌کنیم منظورمان این است که از نقاب‌های شخصیتی متفاوتی استفاده کنیم. به نظرم شوخی به نظر می‌رسد وقتی درباره تحلیل شخصیتی صحبت می‌کنیم. ما اصلا اختلالات شخصیتی را نمی‌شناسیم و ریز شخصیت‌ها و اختلالات را نمی‌دانیم و به نظرم این امر شوخی است که درباره تحلیل آن صحبت کنیم. همچنین باید بگویم که ساخت سریال از دیدگاه کارگردانی و بازیگری سخت است. آقای حاتمی کیا گفته بود که من مغزم برای کار هزار دقیقه‌ای‌ جواب نمی‌دهد یعنی من نمی‌توانم هزار دقیقه ارتباطات آدم‌ها را حفظ کنم و من مثل هواپیماهای پرواز در کوتاه مدت هستم و نه بلند مدت‌ در بحث بازیگری‌ام همینطور است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای پوشاک عفیفانه باید درصدی از بازار را در اختیار بگیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی کشور از اقدام مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و صمت برای حوزه مد و لباس خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور که صبح امروز سه‌شنبه (۳۰ آبان) برگزار شد، بحث مد و لباس را مسئله اول در حوزه شورای فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: ما در نظر داریم تا اصلاحاتی در این حوزه انجام شود، لذا برای این موضوع اقداماتی از جمله تشکیل چندین جلسه قرارگاه زیست عفیفانه با حضور رئیس جمهور و طرح این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه برای پوشاک عفیفانه باید درصدی از بازار را در اختیار بگیریم، گفت: اقدامات بسیار خوبی در سند مربوطه تعبیه‌ شده است، اما تنظیم و تصویب سند رفع کننده مشکلات نیست و از این رو برای ترویج پوشاک عفیفانه باید درصدی از اقتصاد پرحجم پوشاک به این حوزه اختصاص پیدا کند.

وزیر فرهنگ، تغییر اقتصاد حوزه پوشاک را یکی از راه‌حل‌های مهم حوزه مد و لباس دانست و افزود: اصناف به عنوان متصدی اصلی این کار باید بازیگر اصلی این موضوع باشند.

وی تصریح کرد: حاکمیت باید در جایگاه اصلی خود قرار گرفته و در جریان سازی و مدیریت مد و لباس حضور داشته باشد.

وزیر فرهنگ از اقدامات مشترک با وزیر صمت در حوزه تولید پوشاک خبر داد و گفت: امروز هر دو وزارتخانه فرهنگی و اقتصادی به یک ادبیات مشترک دست پیدا کرده و همگرا شده‌اند.

وی با اشاره به تصویب سند موسیقی بعد از حدود ۴۰ سال یادآور شد: باید اسناد طبق سند مهندسی فرهنگی تصویب شود، لذا اسناد برای تبیین فضا و دورنمای اهداف ضروری است و مشخص کردن آن توسط بخش های مختلف از وظایف دستگاه‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال اثر و شرکت در «نخستین جشنواره ملی سرود فجر» تمدید کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت شرکت در نخستین جشنواره ملی سرود فجر تا ۱۰ آذر تمدید شد تا علاقه‌مندان فرصت ارسال آثار به جشنواره را داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، براساس آنچه در فراخوان جشنواره ملی سرود فجر اعلام شد، مهلت ارسال اثر و شرکت در نخستین جشنواره ملی سرود فجر تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ بود اما دبیرخانه این رویداد ملی تصمیم گرفت به دلیل استقبال ویژه هنرمندان از سراسر کشور، این مهلت را برای ۱۰ روز دیگر تمدید کند.

به این ترتیب مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی سرود فجر تا ۱۰ آذر تمدید شده است.

جشنواره شامل دو بخش رقابتی و جانبی است؛ در بخش رقابتی گروه‌ها می‌توانند در قالب گروه‌های سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کنند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار می‌شود. گروه‌های سرود حداکثر با ۲۰ نفر، گروه‌های کُر حداکثر با ۳۲ نفر و گروه‌های آکاپلا حداکثر با ۳۲ نفر می‌توانند، در جشنواره شرکت کنند. شرکت در جشنواره محدودیت سنی ندارد.

این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقه‌ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگانِ بخشِ منطقه‌ای وارد مرحله راهبری می‌شوند. مرحله چهارم هم به صورت کشوری در تهران و با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد.

برای اطلاع دقیق از شرایط و نحوه ثبت‌نام و همچنین ارسال آثار در جشنواره ملی سرود فجر به سایت دفتر سرود به آدرس www.soroudiran.com مراجعه کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری: فرهنگی که دستمایه اقتصاد شود مبتذل خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: مجزای بحث اقتصاد که در مساله فرهنگ، اقتصاد دوم است، فرهنگی که دستمایه اقتصاد شود فرهنگ مبتذلی خواهد شد چرا که اقتصاد مبتنی بر فرهنگ اقتصاد بالنده‌ای است.

به گزارش سینماپرس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سه‌شنبه- ۳۰ آبان ماه- در آیین گشایش «کارستان بهارستان» اظهار داشت: بحث فرهنگ، اتمسفری است که روح ما در آن تنفس می‌کند و هیچ چیزی بدون فرهنگ معنا ندارد و انسان به معنای واقعی در اتمسفر فرهنگ رشد می‌کند و با فرهنگ به هر چیزی می‌شود معنا داد.

در این آیین، حجت الاسلامی محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی حضور داشتند. ‌

«کارستان بهارستان» بزرگترین مجموعه‌ نوآوری کشور در صنایع فرهنگی است که با امکانات و ظرفیت‌هایی از جمله: استودیوی بزرگ برنامه‌سازی و پخش زنده، پلاتو، بلک‌باکس و استودیوی کروماکی، استودیوی صوت، موسیقی و صداگذاری، کارگاه طراحی و ساخت، سینماتک و سالن پخش فیلم، میز و اتاق‌های کار، گالری و فضای نمایشگاهی و فضای برگزاری رویداد؛ آمادگی میزبانی از تیم‌های خلاق و نوآور با تمرکز بر صنایع فرهنگی حوزه‌ی کودک و نوجوان را دارد.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در این رویداد همچنین گفت: بحث فرهنگ، اتمسفری است که روح ما در آن تنفس می‌کند. یعنی هیچ چیزی بدون فرهنگ معنا ندارد. فرهنگ اتمسفری است که روح ما در آن زندگی و شخصیت ما در آن رشد می‌کند و انسان به معنای روحانی اش در بستر فرهنگ بزرگ می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: فرهنگ را از هیچ چیزی نمی‌شود گرفت. به هر چیزی هم با فرهنگ می‌شود معنای حقیقی داد.

وی ادامه داد: در اتمسفر فرهنگ دو موجود داریم که ارزش‌آفرین هستند و هر دو در اتمسفر فرهنگ ایجاد می‌شوند و رشد می‌کنند و بالنده می‌شوند که علم و هنر است.

دهقانی‌فیروزآبادی افزود: این دو موهبت‌ الهی هستند که خداوند به انسان به طور خاص عنایت کرده است. یکی علم با نزدیکی تعقل و اندیشه و حسابگری انسان و دیگری هنر در تناظر با زیبایی شناسی و معرفت و قلب انسان است. در طول تاریخ هم عالمان و دانشمندان بسیاری بودند و هستند و هنرمندان بسیاری بودند که آثار هنری خلاقی ارائه کردند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: یک پدیده به نام اقتصاد که به هر کدام از این‌ها اضافه شده صنعت ایجاد کرده است؛ وقتی اقتصاد و تجارت به علم اضافه می‌شود شرکت و صنعت فناورانه ایجاد می‌کند و نتیجه آن ارزشی می‌شود که مردم به طور عمومی از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: اقتصاد وقتی به هنر اضافه می‌شود پارادایمی تحت عنوان صنعت هنری ایجاد می‌کند؛ صنایع موسیقی، نقاشی و دیگر صنایع هنری که می‌شناسیم از این جنس هستند.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با بیان این که زیست‌بوم علم و زیست بوم هنر تشابه‌های ویژه دارند گفت: نقطه خاصی است که مخصوصا در قرن ما خیلی پررنگ می‌شود آنجایی است که علم و هنر در اتمسفر فرهنگ با هم ترکیب می‌شوند یعنی ما کماکان در بستر فرهنگ زیست می‌کنیم اما با یک موجود و محصولی سر و کار داریم که در حین این که از زیبایی‌شناسی‌ها و زیبایی‌های هنری و توجه دادن روح و قلب انسان بهره‌بردار است از علم و فناوری هم بهره‌برداری می‌کند.

وی افزود: انیمیشن به عنوان نمونه یک مثال از این صنعت است که کاملا در هم‌آمیختگی علم و هنر در بستر اتمسفر فرهنگ است. شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که از این ترکیب شکل می‌گیرند را مجموعه‌های خلاق می‌نامیم.

دهقانی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجموعه کارستان بهارستان به عنوان بزرگترین پردیس فرهنگی هنری کشور با کاربردهای مختلف گفت: مساله‌ای که آسیب تمام کارخانه‌های نوآوری، رشد و پارک‌های فناوری ماست این است که دقت نکردیم این مراکز با نرم‌افزار و نه سخت‌افزارش رشد می‌کند.

وی گفت: مجزای از بحث اقتصاد که معتقدم در مساله فرهنگ، اقتصاد اولویت دوم است، فرهنگ اگر دستمایه اقتصاد شود حتما فرهنگ مبتذلی خواهد بود. اما اقتصادی که در اتمسفر فرهنگ شکل بگیرد اقتصاد بالنده و متعالی خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: امیدوارم اینجا یک تجربه جدید از یک مسیر رو به رشد، فرآیند تبدیل شدن و تعالی تعریف کنند تا بفهمیم پردیس نوآوری دقیقا دنبال چه چیزی است.

وی افزود: هیچ کاری را نمی‌شود بدون تجربه انجام داد. اگر قرار باشد کسانی به عنوان مربی پرورش دهنده و رشد دهنده هسته‌های فرهنگی برای تأثیرگذاری در فرهنگ باشند حتما باید خودشان این مسیر را رفته باشند. از تجربه اهالی تجربه و فرهنگ و اقتصاد، علم و فناوری حتما باید استفاده کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجمع عمومی «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران» برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجمع عمومی سالانه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران دوم آذر برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجمع عمومی عادی سالانه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران روز پنجشنبه- دوم آذرماه- در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این مجمع، انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن برگزار خواهد شد و اعضای مجمع، هیئت‌ مدیره را برای مدت ۲ سال و بازرسان را برای یک سال آینده انتخاب خواهند کرد.

اعضای پیوسته انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با همراه داشتن کارت معتبر انجمن می‌توانند در مجمع عمومی شرکت کنند.

مجمع عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی پنجشنبه- دوم آذرماه از ساعت ۹ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان موسوی، ضلع شمالی پارک هنرمندان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخ شفاهی عکاسی اصفهان رونمایی شد


آئین رونمایی از کتاب «تاریک‌خانه‌های یک شهر؛ تاریخ شفاهی عکاسی اصفهان» نوشته حامد قصری، با حضور محمدرضا طهماسب‌پور، پژوهشگر تاریخ عکاسی و همچنین جمع بسیاری از اساتید پیشکسوت اصفهان در عرصه عکاسی، برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی که هنرمندانی از چند کشور در یک نمایشگاه در موزه حضور پیدا می‌کنند کار معنا پیدا می‌کند و و به یک زبان بین المللی تبدیل می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» گفت: این نمایشگاه به خوبی از نگاه هنرمندان اهمیت مقابله با ظلم و تلاش برای برقراری صلح جهانی را نشان می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی مولایی مدیرکل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» اظهارداشت: حدود ۳۸۰ اثر این نمایشگاه یک نگاه بین المللی به موضوع‌های مرتبط با نقش استکبار در هدایت جوامع و جهان و بیداری ملت‌ها ارائه می‌کند و این نمایشگاه از این نظر در این ایام که بحث فلسطین و غزه در جهان مطرح و افکار عمومی را درگیر کرده است، اهمیت بیشتری دارد.

شیروی افزود: بعد از سالیان سال اشغال این منطقه، آثار نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» به خوبی از نگاه هنرمندان آمریکای لاتین اهمیت مقابله با ظلم و تلاش برای برقراری صلح جهانی را نشان می‌دهد.

وی گفت: این نگاه مردم جهان به ویژه مردم آمریکای لاتین به مقوله جهان‌خواری آمریکا و کشورهای غربی را که تلاش دارند بر جهان سلطه داشته باشند، نشان می‌دهد و در کنار آن بیداری مردم، نسل جوان و خانواده‌ها را هم بیان می‌کند که چگونه باید با این روند مقابله کنند. همچنین نقش رسانه‌ها نیز در نمایشگاه قابل مشاهده است که رسانه‌ها چگونه تحت نظام سلطه هستند و تلاش می‌کنند که واقعیت‌ها پنهان یا تحریف کنند.

مدیرکل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز پس از بازدید از نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور هنرمندان منطقه آمریکای لاتین بیان کرد: این نمایشگاه از دو وجه قابل تامل است. یک وجه، پایداری و روایت اتفاقات در دنیا، مثل ظلمی که در حق مردم فلسطین می‌شود یا در واقع ظلمی که خیلی‌ها به نام حقوق بشر انجام می‌دهند اما این در یک مقطع زمانی خیلی کوتاهی می‌آید و رد می‌شود اما آنچه به ماندگاری این روایت در اذهان کمک می‌کند، هنر است و تا به زبان هنر در نیاید ماندگار نخواهد شد. این کار از این جهت که در موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری سایر بخش‌ها مثل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده، بسیار کار ارزشمندی است.

مولایی افزود: وجه دوم، مکان برگزاری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران است که موزه بین المللی است. وقتی که هنرمندانی از چند کشور در یک نمایشگاه در موزه حضور پیدا می‌کنند، کار معنا پیدا می‌کند و از انحصار یک کشور یا یک گروه و یک جریان در یک جایی خارج و به یک زبان بین المللی تبدیل می‌شود. از این دو جهت این کار بسیار قابل تحسین است و از برگزارکنندگان این رویداد قدردانی می‌کنم.

نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتور هنرمندان مطرح آمریکای لاتین به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی از ۱۱ آبان تا سوم دی ماه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.

در این نمایشگاه حدود ۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه، برزیل و گواتمالا با موضوع‌های استکبارستیزی، ضدصهیونیست، طوفان الاقصی و فلسطین به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده و شامل آثار هنرمندان مطرحی همچون آرس، آدان ایگلساستولدو، برادی رودریگوئز، رامیرو زاردویاس، لوییس کارلوس فرناندز، مارکوس دسوزا، رائول فرناندو زولتا است.

مشاهده خبر از سایت منبع