X

جزئیات وبلاگ

دفتر سینمایی

قوه قضائیه به دنبال سانسور پرونده‌های کیفری نبود

سجاد مهرگان، کارگردان سریال «آقای قاضی» درباره پرونده‌های جدیدی که روی میز فصل دوم این سریال است، گفت: در فصل قبل دست و بال‌مان در خیلی از سوژه‌ها بسته بود و قوه قضائیه بیشتر پرونده‌های حقوق عمومی و حقوق مدنی پیش‌روی ما می‌گذاشت. یعنی پرونده‌های کیفری کمتری داشتیم. البته قوه قضائیه به دنبال سانسور نبود، بلکه نگاهشان بر این بود که پرونده‌های کیفری پیچیده هستند و آیین دادرسی پیچیده‌ای دارند. آن‌ها برایشان سوال بود که چگونه می‌توان این آیین‌دادرسی پیچیده را در ۲۰ دقیقه به مردم نشان داد، به‌گونه‌ای که دچار اشتباه نشوند.

کارگردان این سریال با بیان اینکه با ساخت فصل اول «آقای قاضی» قوه قضاییه این اعتماد را کرده، که ما می‌توانیم آیین‌دادرسی به‌گونه‌ای نشان دهیم، که مردم دچار خطا نشود، افزود: به همین دلیل، بابت انتخاب سوژه‌های پیچیده دستمان باز شده است و مانند فصل قبل بابت هر پرونده یک قسمت روی آنتن می‌رود.

به گفته وی، در فصل دوم به پرونده‌های پیچیده جنایی، پرونده‌های جرایم سازمان‌یافته مانند قاچاق اعضای بدن، قاچاق مواد مخدر و قاچاق خودرو بیشتر می‌پردازیم. علاوه‌بر آن پرونده‌های مفاسد اقتصادی، مفاسد اداری و اختلاس روی میز «آقای قاضی» خواهد بود. ما با آسیب‌شناسی نسبت به مشکلاتی مردم در قوه قضائیه با آن دچار هستند، به پرونده‌های عمومی هم خواهیم پرداخت. 

مهرگان با بیان اینکه موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان در فصل قبل این سریال مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: در سری جدید بیشتر به مسائل کودک و نوجوان می‌پردازیم. از طرفی، تمرکز اساسی بر روی پرونده‌های جرائم رایانه‌ای برای آگاهی‌بخشی به مردم گذاشتیم. در سری قبل پرونده‌های مربوط به دادگاه خانواده کم داشتیم، ولی در فصل دوم این نوع پرونده‌ها را بیشتر کردیم.

کارگردان سریال «آقای قاضی» در پاسخ به این سوال که به تناسب پیچیدگی‌های پرونده شخصیت‌های داستان هم پیچیده می‌شوند، گفت: بله. ما هنوز تصمیممان بر این است از بازیگران تئاتری استفاده کنیم. چون می‌خواهیم مردم هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره این شخصیت‌ها نداشته باشند. یعنی به عنوان مفسد اقتصادی، مجرم و … باورشان کنند. اگر از بازیگران چهره در این فضا استفاده کنیم، مردم نمی‌پذیرند که فلان بازیگر می‌تواند با مشکلاتی روبه‌رو شده باشد.

وی درباره تعداد بازیگران در فصل دوم این مجموعه خاطرنشان کرد: ما در سری جدید از حدود ۶۰۰ بازیگر تست می‌گیریم. در فصل قبل به دلیل فشردگی زمانی و تمرین‌های کمی که داشتیم، گاهی مجبور می‌شدیم بعضی قسمت‌ها را با وجود عدم رضایت از بازی بازیگر ضبط کنیم. چون باید به آنتن می‌رسید. ولی در این فصل وقت بیشتری داریم. ان‌شاء‌الله اندک بازی‌های ضعیفی که در فصل قبل دیدید، جبران کنیم.

مهرگان با بیان اینکه وقتی شما تصمیم می‌گیرید ۱۰۰ پرونده را جلوی دوربین ببرید، که برای هر پرونده نیازمند حضور بازیگر جدید و متن جدید هستید و دراماتیزه کردن ۱۰۰ پرونده و انتخاب ۱۰۰ بازیگر خوب برای این مجموعه درام کار بسیار مشکلی است، تصریح کرد: ما در سری قبل حدود ۳۰۰ بازیگر داشتیم. پیدا کردن ۳۰۰ بازیگر تراز سخت است. غیر از بازیگر متن هم تاثیرگذار است. چون ۱۰۰ تا متن خوب نوشتن کار سختی است.

به گفته کارگردان سریال «آقای قاضی»، تولید مجموعه حدود ۴ ماه در محیط بسته صورت می‌گیرد. روزی ۱۲ تا ۱۸ ساعت کار کردن در مدت ۴ ماه تیم را خسته می‌کند. از آنجایی که این مجموعه سریال اپیزودیک است و مانند سریال‌های مرسوم نیست، سخت است همه قسمت‌ها خوب از آب در بیاید. 

وی در پاسخ به این سوال که در عین توجه به پرونده‌های فراگیر به سوژه‌هایی مانند آسیب به درخت و شکایت شاکی پرونده به دادگاه هم پرداخته شد، گفت: برای ما مهم بود که دایره موضوعات وسیعی داشته باشیم. شاید خیلی از موضوعات در تهران مانند درختکاری موضوع مهمی نباشند، ولی در خارج تهران بخصوص روستا‌ها موضوع بسیار مهمی است. سعی کردیم سوژه‌ها جغرافیا‌های متفاوتی را پوشش دهد. علاوه‌بر آن پرونده‌های بین‌المللی را در سری دوم اضافه می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

اشتراک گذاری

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *