X

بایگانی آذر 18, 1397

دفتر سینمایی

گمنامی قهرمانان ملی به خاطر مدیریت غلط فرهنگی است – اخبار سینمای ایران و جهان

دفاع پرس: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ما سرداران و امیران زیادی داریم که تاثیرگذاری زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند اما در گمنامی هستند و رویکرد غلط دستگاه‌های فرهنگی موجب بی‌مهری به آنها شده است.

میرطاهر مظلومی بازیگر سینما و تلویزیون به تغییر رویکرد و نوع نگاه در  آثار هنری مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: هنرمندان در رشته‌های هنری طی سال‌های گذشته آثاری زیادی درباره موضوعات ملی و مذهبی تولید کرده‌اند که باید همراه با خلاقیت باشد تا مخاطبین جدیدی را همراه کند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد دستگاه‌های حامی فرهنگ نسبت به دفاع مقدس طی سال‌های گذشته صرفاً رویکردی یادواره‌‌ای و بزرگداشت‌گونه بوده در حالی که در این زمینه باید ابتکارات بهتری را در دستور کار قرار می‌دادند.

این بازیگر سینما و تلویزیون به ظرفیت هنر برای معرفی قهرمانان ملی اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر جوانان کشورمان نیاز دارند تا کسی را به عنوان الگو در جامعه داشته باشند اما این خلا همچنان باقی مانده است. تئاتر و سینما ظرفیتی است که می‌تواند این الگوها را به جامعه معرفی کند اما از ظرفیت‌های موجود کشور غفلت شده است.

مظلومی افزود: پیشنهاد می‌کنم مسوولین رویکرد نکوداشت را جدی‌تر بگیرند چراکه با این کار راه برای هنرمندان باز می‌شود تا بتوانیم درباره چهره‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اثر فرهنگی و هنری تولید کنیم. ما سرداران و امیران زیادی داریم که تاثیرگذاری زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند اما در گمنامی هستند و رویکرد غلط دستگاه‌های فرهنگی موجب بی مهری به آن‌ها شده است.  

وی گفت: وظیفه امروز سینما و تئاتر پرداختن به این موضوعات است. سیاست‌گذاری و حمایت درست از هنر موجب معرفی قهرمانان زیادی است که در دوران دفاع مقدس افتخارآفرینی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی سینمای هلند، این هفته در شبکه نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار منتخب سینمای هلند در قالب «سینمای ملل» این هفته از شبکه نمایش پخش می شود.

به گزارش سینماپرس؛ این شبکه در قالب بخش سینمای ملل با پخش هفت فیلم سینمایی که از ۱۷ آذر ماه هر روز ساعت ۱۹ پخش خواهد شد به بررسی سینمای هلند می پردازد.

روز شنبه ۱۷ آذر:

فیلم سینمایی «نامه محرمانه» در ژانر پلیسی به کارگردانی سیمون ون دوسلدورپ  محصول ۲۰۱۰ است.

ادا دختر نوجوانی هست که پیرو شیطنتهای کودکانه به همراه دوستانش برای تنبیه کردن پدر و مادرش و آشتی دادن آنها تصمیم میگیرد مدتی خانه را ترک کند و در ویلایی مخفی میشود . بر اثر این تصمیم آنها شاهد قتل مردی توسط گروهی خلافکار معروف شدند. رئیس این باند ادا را پیدا کرده و به او اطلاع میدهد و …

روز دوشنبه ۱۹ آذر:

فیلم سینمایی «نوا زمبلا» در ژانر حادثه ای  به کارگردانی رینوت اورلمانز محصول ۲۰۱۱ است .

هلند پس از جنگ با امپراطوری اسپانیا ورشکست شده و برای بقاء نیازمند به تجارت با خاور دور بود . مشکل اصلی مسیر رسیدن بود، چون  کشتی هلندی قبلی که سعی داشته با ناوگانش از محاصره اسپانیا بگذرد موفق نمی شود و هیچگاه باز نمی گردد . پس پلانسیوس از ناخدا بارنتز می خواهد تا از سمت شمال شرق برای عبور از نوا زمبلا آماده شود تا راهی برای رسیدن به هندوستان بیابد.

روز چهارشنبه ۲۱ آذر:

فیلم سینمایی «کیس جوان» در ژانر خانوادگی به کارگردانی آندره ون درون محصول ۲۰۰۳ است.

کیس پسر جوانی است که در خانواده ای فقیر زندگی می کند . پدر کیس مریض احوال است و در بستر بیماری به سر می برد . پدر و مادربزرگ او انسانهایی خسیس هستند که به پسر و نوه های خود هم رحم نمی کنند . خانواده کیس تحت فشار شدید هستند و به سختی روزگار می گذرانند . در این میان پدر کیس بر اثر بیماری می میرد و بعد از مرگ پدر آنها روزگار سختی را می گذرانند مادر به سختی کار می کند و …

روز جمعه ۲۳ آذر:

فیلم سینمایی «مینوس» در ژانر رزمی  به کارگردانی وینسنت بال محصول ۲۰۰۱ است.

مینوس گربه ای است که با خوردن ماده ای از یک بشکه تبدیل به یک خانم می شود و با خبرنگاری که به علت پیدا نکردن خبر مناسب در آستانه اخراج شدن است آشنا می شود و این آشنایی باعث می شود که او از طریق دوستان گربه اش خبرهای جالبی به خبرنگار بدهد اما در این میان صاحب کارخانه ای است که با آنها به جدال می پردازد.

عناوین فیلم های سینمای هلند در بخش سینمای ملل این هفته، شامل «نامه محرمانه»، «بچه غول»، «نوازمبلا»، «برام بی قرار»، «کیس جوان»، «تاجر سیاه پوش» و «مینوس» هستند.

که از شنبه ۱۷ تا جمعه ۲۳  آذر ماه، ساعت ۱۹ از شبکه نمایش پخش شده و ساعت ۰۳:۰۰ و ۹:۳۰ روز بعد باز پخش می شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آب و صابون بیاورید برای شستن دست و روی سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: داستان حضور سیدمحمد امامی، سرمایه گذاری که نامش با اختلاس در صندوق فرهنگیان مطرح شد، هنوز زیاد قدیمی نشده است که نام فرد جدیدی به میان آمده که هنوز از راه نرسیده در هشت اثر سینمایی و یک تئاتر لاکچری سرمایه گذاری کرده است!

حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی در یکی از اولین پست‌های توئیتری‌اش درباره اوضاع سینما، وعده شفافیت‌سازی در سینما را داد؛ موضوعی که شرایط خاص سینمای ایران لزوم ورود جدی‌تر سازمان سینمایی را در آن گوشزد می‌کند؛ سینمایی که گفته می‌شود فیلمسازی در آن از برج‌سازی پرسود‌تر است، اما بیشتر فعالان سینما به دلیل فقر مالی زندگی پر مشقتی دارند.

در این گزارش نگاهی داریم به بعضی از تناقض‌هایی که لزوم شفاف‌سازی عملکرد سازمان سینمایی را به نمایش می‌گذارد.


۲ نمای متفاوت از سینمای ایران

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما، می‌گوید: «سینما شده بساز بفروش، امروز فیلمسازی از برج‌سازی سودآور‌تر است!» کریمی می‌گوید: «هیچ خلاقیتی پشت سینمای ایران نیست تا آنجا که جایگاه درجه بندی فیلم‌ها تغییر کرده است. یک زمانی فیلم‌ها در چند سطح طبقه‌بندی می‌شدند و فیلم‌هایی که با هدف سرگرمی و سود آوری ساخته می‌شدند در انتهای فهرست قرار می‌گرفتند و نما‌های خوب تنها از فیلم‌های سری الف. دیده می‌شد.» اشاره نیکی کریمی به سودآوری ساخت فیلم در سینما، مسئله جدیدی نیست. در سال‌های اخیر برخی از چهره‌های غیرسینمایی با سرمایه‌های میلیاردی به سینما ورود پیدا کرده‌اند؛ سرمایه‌هایی که از نظر اهالی سینما منبع آن‌ها مورد تأیید نیست و به اصطلاح معروف، پول‌های شبهه ناک به شمار می‌روند.

برخی از تهیه کننده‌های قدیمی سینما مانند سیدغلامرضا موسوی، ورود این سرمایه‌های بی‌حساب به سینما را یکی از دلایل وجود پولشویی در سینمای ایران عنوان کرده‌اند.

نقطه مقابل این درآمدزایی، وضعیتی است که مهدی صباغ زاده، کارگردان سینما از اوضاع بد اقتصادی هنرمندان سینما، ترسیم کرده است. صباغ زاده می‌گوید: «اوضاع معیشتی هنرمندان و به خصوص فعالان سینما و تلویزیون روزبه‌روز بدتر و ناراحت‌کننده‌تر می‌شود و متأسفانه همچنان اولویت مدیران هنری کشور ما ربط چندانی با بهبود معیشتی ندارد. این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد است که مشکلات معیشتی هنرمندان را حل کند. واقعاً همکاران در شرایط بدی هستند، به خصوص فعالان سینما و تلویزیون که ماه‌ها بیکارند بلکه کاری بهشان پیشنهاد شود. مدیران ارشاد باید فکری کنند برای حل مشکل معیشتی اهالی هنر.»


چه کسی از پول‌های سیاه حمایت می‌کند؟!

یکی از دلایل عمده این نابرابری، وجود پولشویی در سینماست. احمد احمدی، تهیه کننده سینما درباره شرایط نابرابر رقابت برای فیلم‌هایی که با هزینه شخصی تولید و آثاری که با منشأ نامشخص ساخته شده‌اند، تأکید می‌کند: «وقتی یک تهیه‌کننده با هزینه شخصی و از جیب خود هزینه می‌کند، سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود و نیاز به حمایت زیادی هم دارد، اما متأسفانه این روز‌ها ورود پول‌های سیاه و به نوعی پولشویی در تولید فیلم‌های سینمایی را شاهدیم و این روی دستمزد عوامل و به ویژه بازیگران فیلم‌ها تاثیر زیادی داشته است.» احمدی درباره پولشویی در سینما و تاثیرات آن که لزوم ورود جدی سازمان سینمایی را در پی دارد، می‌گوید: «این اتفاق به شکلی در شبکه نمایش خانگی هم در حال رخ دادن است که اثرات آن در سینما نیز دیده می‌شود و دستمزد‌های نجومی خطر نابودی کامل بخش خصوصی را به دنبال دارد که البته برای خود بازیگران نیز خطر خواهد داشت، چون به هر حال در همین حیطه کار می‌کنند، البته این ماجرا یک وجه دیگر هم دارد، چون علاوه بر نابودی بخش خصوصی تولید سینما، ظلمی هم به دیگر عوامل سینما وارد می‌شود مثل عوامل فنی یا آن‌هایی که نفر اول می‌آیند و نفر آخر می‌روند و برایشان سؤال است که چرا مثلاً یک بازیگر باید ۸۰۰میلیون بگیرد و یک دستیار فنی ۳ میلیون تومان؟»


یک اسم تازه از راه رسیده!

داستان حضور سیدمحمد امامی، سرمایه گذاری که نامش با اختلاس در صندوق فرهنگیان مطرح شد، هنوز زیاد قدیمی نشده است که نام فرد جدیدی به میان آمده که هنوز از راه نرسیده در هشت اثر سینمایی و یک تئاتر لاکچری سرمایه گذاری کرده است! یک رسانه مستقل سینمایی در گزارشی می‌نویسد: در ماه‌های گذشته نام یک سرمایه‌گذار نورس به نام «م‌ص‌ر» به عنوان حامی مالی تولید چندین فیلم از محصولات سال‌های اخیر سینمای ایران مطرح شده است. عناوین این فیلم‌ها را مرور کنید: متری شش و نیم، سرکوب، سرخپوست، بی‌حسی موضعی، تفریق، لتیان، قاتل وحشی و از عشق، هشت فیلم فوق از جمله پروژه‌هایی هستند که یا در فهرست عوامل خود نام این فرد را به عنوان مجری طرح و سرمایه گذار آورده‌اند یا آنکه منسوب هستند به حمایت این سرمایه‌گذار! فارغ از آنکه صاحبان هشت فیلم نامبرده می‌توانند درباره نقش این فرد در تولیدشان شفاف‌سازی کنند. اینکه چرا یک فرد در فاصله‌ای چندماهه سرمایه چندین پروژه را تأمین کرده جای سؤال دارد؟! این چه سرمایه گذاری است که به جای پیمودن مسیر تدریجی و پله پله به ناگاه پول تولید چندین و چند پروژه را تأمین کرده؟ در اغلب موارد و در بهترین حالت بودجه تولید یک فیلم سینمایی کمتر از یک سال بازنخواهد گشت. بر این اساس این جوان چطور جرئت کرده همزمان در تعدادی فیلم سرمایه گذاری کند؟

این مجموعه‌ای از سؤال‌هایی است که در روز‌هایی که سازمان سینمایی «شفاف سازی» را در بوق و کرنا کرده است، باید به دنبال پاسخ آن‌ها باشد. علاوه بر شفافیت مالی، حسین انتظامی باید به دنبال شفافیت در سیاست‌های حمایتی سازمان باشد.


نظارت همراه با دغدغه فرهنگی

در این باره دکتر محمود عزیزی درباره تاثیر سیاست‌های وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بر وضعیت اسفبار سینما، می‌گوید: «ما هیچ تولید سینمایی نداریم که آقا بالاسر‌هایی نظیر این گروه‌های عدیده شورا‌های نظارت و مجوز، نداشته باشد. در واقع اگر ما این تعداد فیلم‌های کمدی سرگرم کننده خوب یا بد را داریم، مقصرش بازیگر، کارگردان یا سناریست نیست! مقصر کسی است که این خط و خطوط را به آن‌ها می‌دهد، یعنی ارشاد مقصر این قضیه است. اگر او متن را تصویب نکند و اگر مجوز ندهد این‌ها سرخود نمی‌توانند کاری کنند. با این وجود خروجی‌اش می‌شود این فیلم‌ها و آثار کمدی که به گفته شما سخیف است.» عزیزی می‌افزاید: «وقتی شما می‌خواهید یک کار فرهنگی انجام بدهید و نظارت روی آن است و این نظارت، دغدغه جهت‌دهی فرهنگی دارد، اینجاست که بحث اقتصاد مقداری کنار می‌رود و بخش محتوا مطرح می‌شود.

حال این سؤال مطرح است که با چه محتوایی ما یک چنین رقم درآمدی برای سینما به دست می‌آوریم که در موردش صحبت می‌کنیم؟ این سؤالی است که باید مطرح شود.» به نظر می‌رسد، سرپرست سازمان سینمایی اکنون باید موضع خود را در قبال درخواست غیرمعقول برای حذف پروانه ساخت مشخص و بعد از آن مواضع نظارتی سازمان را به طور شفاف بیان کند تا حداقل بتوان در اوضاعی که سینما در چنبره آثار کمدی سطحی و سخیف گرفتار شده و آثار جشنواره‌ای نیز اغلب با مهر سیاه‌نمایی تولید شده و بعضاً از حمایت سفارتخانه‌های اروپایی برخوردارند، سازمان سینمایی بتواند نقش حاکمیتی خود را ایفا کند و به جریان تولید در سینما سمت و سوی درستی دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تذکر تئاتری نمایندگان مجلس، اجتماعی بود نه فنی – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام آزادیخواه گفت: شیوه تذکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر ارشاد در عرصه تئاتر، کاملا از باب بازخوردهای اجتماعی صورت گرفته نه وضعیت فنی تئاتر. این کاری است که کسی نمی‌تواند بگوید در تخصص کمیسیون فرهنگی نیست.

هفته پیش بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکری مبنی بر شرایط فعلی تئاتر را ابلاغ کردند.

و اما پس از این نامه تذکر و ابلاغی که به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، بازخوردهایی از سوی هنرمندان و به ویژه مدیرعامل خانه تئاتر، شهرام گیل آبادی در اعتراض به این تذکر صورت گرفت.

حجت‌الاسلام آزادیخواه در پاسخ به صحبت‌های شهرام گیل‌آبادی مبنی بر غیرکارشناسی بودن این تذکر و احساسی بودن نمایندگان مجلس عنوان کرد: جناب گیل‌آبادی حتما با این گفت‌وگویی که در این زمینه انجام داده‌اند، نسبت به سیستم و نوع نظارت مجلس کاملا ناآگاهند.

وی در ادامه افزود: شیوه سئوال و تذکر نمایندگان مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نوع فنی و تکنیکی نبود و اگر اینطور بود حرف ایشان درست بود، اما آنچه ما تذکر دادیم بازخورد اجتماعی عملیات تئاتر است نه سیاست‌گذاری.

حجت‌الاسلام آزادیخواه اظهار داشت: تقاضای من از آقای گیل‌آبادی به عنوان یکی از عناصر اصلی تئاتر مقدس ایران اسلامی و مدیرعامل خانه تئاتر این است که قدری بررسی بهتری کنند. آخرین باری که من به تماشای تئاتر نشستم، شب گذشته بود و خوشبختانه از دنیای تئاتر دور نیستم.

وی با بیان اینکه تئاتر تقویم اجتماعی است و بازخورد اجتماعی دارد، توضیح داد: ما از گروهی از مردم که به سالن‌های تئاتر می‌روند و برداشت آزاد از کارها دارند، استعلام کردیم. ما نسبت به این برداشت تذکر داشتیم نه تذکر فنی! من حاضرم در باب مسائل مختلف فنی تا اجتماعی و تأثیرگذاری تئاتر با آقای گیل آبادی مناظره کنم.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به هر حال رگه‌های فرهنگی ما خاص است، تئاتر هم مادر بسیاری از رشته‌های هنری و دربرگیرنده خرده فرهنگ‌های اجتماعی است. ما نسبت به آن خرده فرهنگ‌های اجتماعی که برآیند تئاتر ما است ایراد داشتیم و تذکر دادیم و اینها چیزی نیست که کسی بگوید در تخصص کمیسیون فرهنگی مجلس نیست.

وی با تأکید بر اینکه بهتر است در جریان باشیم که کمیته‌های مختلف کمیسیون‌های مجلس الان در ارتباط مستقیم با خانه تئاتر، خانه موسیقی،‌ خانه سینما و … برگزار می‌شوند، افزود: کارشناسانی که به ما مشاوره می‌دهند جدا از مرکز پژوهش‌های مرکز به لحاظ پژوهشی تماما با علم و اطلاعات دقیق هستند. بهتر است جناب گیل آبادی قدری نسبت به مجلس و پژوهش‌هایش بهتر و بیشتر مطالعه داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه از دیرباز با تئاتر آشناست، گفت: تئاتر امروز کشور ما می‌تواند نشاط اجتماعی و امید به زندگی ایجاد کند. ما به دنبال این هستیم که این نشاط وجود داشته باشد و با حفظ ثغور و مراقبت‌های لازم امید به زندگی را ارتقا دهد و اشتیاق و انگیزه را بین مردم افزایش دهد. تئاتری که زنده باشد باید دربرگیرنده این مسائل باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع