X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

پاخ بی ادبانه آقای کارگردان به منتقد فیلم‌ اش / حسنی‌نسب: چرا این سال ها یزیدوار به جان این سینمای مظلوم افتادید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نیما حسنی‌نسب خطاب به تبریزی نوشت: اگر ما را برای دریافت حق الزحمهء ناچیز برنامه متهم می کنید، خودتان چرا انبان تان از بودجه ها و ارقام برآورد تلویزیون پُر نمی شود و دودستی به این سفره چسبیدید و بودجه سیمای میلی را “میل” می کنید و سیری ندارید؟

به گزارش سینماپرس، شب گذشته در برنامه «میزانسن» شبکه «شما» در بخش نقد، فیلم «مارموز» کمال تبریزی توسط ۲ منتقد برنامه، نیما حسنی‌نسب و مهرزاد دانش مورد نقد قرار گرفت و صبح امروز کمال تبریزی در واکنش به جلسه نقد و بررسی  یادداشتی را در صفحه اینستاگرامش منتشر نمود.

ساعاتی بعد نیما حسنی‌نسب هم در جواب به نوشته تبریزی متنی را بر روی صفحه اینستاگرام خود قرار داد.

تبریزی در یادداشت خود نوشت:

دیشب به دعوت یک همکار قدیمی که البته از دشمنان خانه در دوران شمقدری بود به گمان اینکه توبه کرده در برنامه میزانسن شرکت کردم و در ادامه دو منتقد نام آشنا در نقدی کهنه و عقب افتاده بر مارموز، مدام مرا به تکرار لیلی و مارمولک تشویق می کردند، دو نفری که با همراهی مجری، بدون درک تفاوت‌ها و ویژگی مارموز، شبیه دو کوه منجمد و متوقف شده بودند!

اما از همه جالب تر اینکه با وجود حضور من در برنامه تصمیم گرفتند همچون سیروس که نگران رویارویی نیامد در غیاب کارگردان، تیغ از نیام بر کشند و حرمله وار، مارموز بی پناه را ناجوانمردانه سر از تن جدا کنند! و سخن آخر … نسل های آتی ما را زیر نظر دارند نقد سفارشی و باسمه‌ای و خوشایند سیمای میلی به همه جهان نمی‌ارزد چه رسد به حق الزحمه‌ای ناچیز از سوی سازمان! …..عزت زیاد.

درگیری کمال تبریزی با منتقدان مارموز

نیما حسنی‌نسب پاسخ داد:

آقای کمال تبریزی
حدس می زدم حمله های من به پروژه مشکوک “ما همه با هم هستیم” و نقدهای تند و تیزم به جریان تولیداتِ مشکوک و نابودگرِ این روزها -که شما از سردسته هایش هستید – بی پاسخ نمی ماند، ولی گودرز را چرا به شقایق ربط دادید؟

خطای شما در ساخت فیلم بد و متحجر و کوچه علی چپ زنِ “مارموز” به کنار، نقش کلیدی تان در تولید یکی از مخرب ترین تولیدات سینمایی این سالها و اختلال در نظام تولید با پرداخت دستمزدهای نجومی از منابع نامعلوم، به زودی آشکارتر خواهد شد و تشت ها آمادهء سقوط از بام هاست. شرم باد که تاریخ سینمای ما را در غیبتِ ساخته های بیضایی ها و تقوایی ها و عیاری ها، با ویرانه های شماها مقطع بندی خواهند کرد.

افسوسم اما از این است که چرا در نقد مراعات کردم و در نقد کارگردانِ مارمولک و مارموز نگفتم از طنز تلخِ روزگار همین بس که یکی از دست اندرکاران و فعالانِ تسخیر سفارت آمریکا، امروز راجع به تندروها و عمله و اکرهء “قدرت” فیلم ساخته، همان طور که سال ها پیش کاراکتر ترسوی دنبالِ وام را بسیجیِ مخلص جلوه دادید و چند سال بعدش هم یک دزد و مال مردم خور را لباس دیانت پوشاندید.

می‌خواستم بگویم این که در بیست و چند فیلمِ جناحی و رانتی شما در این سه دهه، تنها فیلم‌هایی موفق و ماندگار شدند که صادقانه حدیث نفس بود و به جزییات رفتاری و درونیات آن آدمها اِشراف داشتید (کاراکتر شریفی‌نیا در “شیدا” هم هست البته).

حالا اما در مارموز قصد کردید راهنمای چپ بزنید و به راست بپیچید و دیدید که نمی شود. شما نمی توانید، چون کاراکترِ قدرت خود شماهایید و سخت است که این واقعیتِ تلخ را قبول کنید یا ماجراها را جور دیگری جا بزنید. یک مرور کوتاه روی عکس های سی سال اخیرتان معلوم می کند این همه تیپپ سازی جورواجور و رنگ به رنگ شدن ها چه الگوی خوبی برای گریمور مارموز بوده است.

درگیری کمال تبریزی با منتقدان مارموز                              

جالب تر اینکه وقیحانه و حق به جانب نصیحت کرده بودید که نسل های آتی ما را زیرنظر دارند! اگر اندکی به این حرفتان اعتقاد داشتید، چرا این سال ها یزیدوار به جان این سینمای مظلوم افتادید و سالی یک یا دو فیلم بیهوده با سرمایه های بادآورده ساختید و نعل را به میخ گره زدید و هی رنگ عوض کردید و برای یک تکه نان به هر سازِ ناسازِ سیاست و قدرت و جناحها واکنشِ موزون نشان دادید؟ چرا همیشه همه جا بودید و هستید و جای بزرگان قدیم و استعدادهای جدید را تنگ کردید؟

راستی اگر تلویزیون را “سیمای میلی” می دانید، چرا سیاههء سریال های شما اینقدر طولانی است و چرا همین الان فاز نمی دانم چندم سریال عظیم و بودجه خوار “سرزمین کهن” را هم ول کن نیستید؟

اگر ما را برای دریافت حق الزحمهء ناچیز برنامه متهم می کنید، خودتان چرا انبان تان از بودجه ها و ارقام برآورد تلویزیون پُر نمی شود و دودستی به این سفره چسبیدید و بودجه سیمای میلی را “میل” می کنید و سیری ندارید؟

کارنامه من و مهرزاد دانشِ عزیز که شفاف و حسابمان پاک است، شمایید که از محاسبه باک دارید و هنوز مانده تا به خاطر این همه سال حضورِ مداوم در باندها و دارودسته های ناسالم سینمای رانتی و تولید پروژهء مشکوک و عجیبِ “ما همه با هم هستیم” به دادگاهِ وجدان عمومی و محضر قضاوتِ واقعی سینما بروید، و من آن روز را انتظار می کشم، حتی اگر نباشم. باز هم باید تَکرار کنم که روز داوری دور نیست و آنکه غربال دارد از پسِ کاروان می آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمدرضا فروتن از امشب به شبکه نمایش می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این هفته در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم هایی از “محمدرضا فروتن ” در جدول پخش صحنه‌گران (مرور آثار) شبکه نمایش قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس،‌ محمدرضا فروتن با بازی در فیلم‌های مرسدس و اعتراض به شهرت رسید و سپس فیلم‌های قرمز، دو زن، متولد ماه مهر، زیر پوست شهر و شب یلدا او را به یک بازیگر مطرح در سینمای ایران تبدیل کردند. او برای بازی در قرمز از هفدهمین جشنواره فیلم فجر و برای بازی در شب یلدا از پنجمین جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. زوج هنری فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز پس از زوج خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در هامون دومین زوج سینمایی تاریخ سینمای ایران بوده‌اند که برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد و زن سال شده‌اند.

فروتن توانسته در طی سال‌های اخیر مورد تشویق جشنواره‌ها و جوایز نیز قرار بگیرد و همچنان خودش را با وجود نزدیک شدن به سومین دهه فعالیتش در سینما به‌عنوان یکی از ستارگان مطرح سینمای ایران با کارنامه‌ای از بازی‌های خوب و قابل توجه که می‌تواند همچنان بدرخشد نگه داشته‌است. فیلم‌های ” اتوبوس شب  ”، ” به آهستگی ”، ” دیگری ”، ” عیار ۱۴ ”، ” وقتی همه خواب بودند ”، ” مجردها ”، ” چهل سالگی ” آثاری هستند که با بازی این بازیگر، به ترتیب از شنبه بیست و نهم دی‌ماه تا جمعه پنجم بهمن‌ماه، ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش می‌شوند و در ساعت ۰۴:۳۰ و ۱۱ روز بعد تکرار می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرپرست مرکز تلویزیون تعاملی و قائم مقام معاون توسعه و فناوری رسانه منصوب شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا شریفی به‌ عنوان قائم مقام معاون توسعه و فناوری رسانه و سعید مقیسه به‌عنوان سرپرست مرکز تلویزیون تعاملی منصوب شدند.

به گزارش سینماپرس، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه در حکمی علیرضا شریفی را به سمت قائم مقام خود در این معاونت منصوب کرد.

علیدادی در حکم علیرضا شریفی، با اشاره به سازمان صداوسیما به عنوان مهمترین رسانه فعال در رویارویی رسانه‌ای با استکبار جهانی از نقش بی بدیل آن در هدایت افکار عمومی و جبهه مقاومت یاد و تأکید کرده است: زیرساخت‌های فنی از رسانه‌های همگانی و نوین در زنجیره ارزش رسانه از تولید تا دریافت نقش اصلی و مهمی ایفا می‌کنند که نقشی تعیین کننده در تقویت این جبهه دارد.

وی در این حکم با بیان اینکه توجه به تحولات رسانه در عرصه‌های جهانی و ملی، توجه و پیگیری زیرساخت‌های فنی سازمان اعم از پخش همگانی و رسانه‌های نوین در گستره استانی، ملی و بین‌المللی، استفاده از روش‌های متنوع و ابتکاری در پیشبرد اهداف، بهینه سازی زیرساخت‌ها، توجه و نگهداری پیشگیرانه بر اساس استانداردهای جهانی در تمام حلقه‌های زنجیره ارزش رسانه، دارای اهمیت فراوانی است، حضور شریفی را به عنوان قائم مقام، تسریع کننده در تحقق این امور بر اساس سیاست‌های کلان رسانه ملی دانسته است.

وی همچنین در این حکم از زحمات قائم مقام پیشین این معاونت محمد فهمی قدردانی کرده است.

سرپرست مرکز تلویزیون تعاملی رسانه ملی منصوب شد

محمدشریف‌خانی معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما، سعید مقیسه را با حفظ سمت به عنوان سرپرست مرکز تلویزیون تعاملی منصوب کرد.

تجمیع و آماده‌سازی محتوای فاخر از آرشیو برنامه‌های رسانه ملی و انتخاب محتوای مفید برای نشر در فضای مجازی از وظایفی است که شریفخانی برای این سمت برشمرده و بیان کرده است: در دسترس قرار گرفتن محتوای مفید منوط به دسترسی فراداده‌ای اصیل، دقیق و حرفه‌ای است که باید شامل سیستم شماره‌گذاری مؤثر برای ردیابی میزان مشاهدات در سیستم‌های توزیع مختلف باشد و لازم است در فرآیند عرضه محتوا در بازار، بازبینی حرفه‌ای و منطبق بر مقررات تدوین شده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین از مقیسه خواسته تولید محتواهای حرفه‌ای با مشارکت شبکه‌های سیما را هم در دستور کار قرار دهد. بودجه ریزی دقیق و موثر برای تولید محتواهای مفید برای نشر در فضای مجازی و شبکه سپهر با توجه به شاخص عملکردی این حوزه از دیگر اولویت‌هایی است که شریف‌خانی بر آن تأکید کرده است.

او با تأکید بر حضور سرپرست مرکز تلویزیون تعاملی در شورای تخصیص، از مقیسه خواسته فرآیندها و مکانیزم‌های مالی موثری که ذینفعان این حوزه را دربر می‌گیرد در طراحی شیوه نامه‌های فروش در نظر گرفته شود تا شاهراه نشر محتوای مفید سازمان در فضای مجازی ایجاد شود.

توسعه بازار محتوا به عنوان مرجع ردیابی میزان مشاهدات محتواهای منتشر شده، قابلیت های ردیابی محتوا، توجه به ترویج خدمات و محتواهای منتشر شده و تبدیل شبکه سپهر به شبکه ای پرمخاطب و… از دیگر وظایفی است که در این حکم بر عهده این سمت نهاده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کدام سریال‌های تلویزیون در سال ۹۷ پرمخاطب شدند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون در سال ۹۷ را با نگاهی گذرا به این گزارش بیشتر بشناسید.

به گزارش سینماپرس؛ پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون در سال ۹۷ را با نگاهی گذرا بیشتر بشناسید: چهار دوره است که رسانه ملی جشنواره‌ای برای آثار برگزیده تلویزیونی خود در طی یک سال، برگزار کرده که هر ساله با حضور جمعی از مدیران، برنامه‌سازان و هنرمندان، آثار منتخب در بخش‌های مختلف از جمله پویانمایی، مسابقات تلویزیونی، مستند، برنامه‌های تاک شو، سریال، دوبلاژ و… تقدیر می‌شود. با توجه به اینکه تلویزیون در ساختارهای مختلف تولیدات متنوعی دارد، جشنواره‌هایی از این دست همچون ویترینی، بهترین‌های سیما در طول یک سال را به مخاطبان معرفی می‌کنند. 

 شبکه یک

«پایتخت ۵»

قریب به شش سال است که ۱۳ روز عیدمان را با پایتختی‌ها می‌گذرانیم. پایتختی که می‌توان گفت نه تنها یک سریال بلکه جزئی از زندگی ما ایرانیها شده است، گویی محسن تنابنده و سیروس مقدم خوب می‌دانند چه بسازند که مخاطب سخت پسند ایرانی را ۵۰ دقیقه پای تلویزیون بنشانند. شبکه یک، نوروز امسال هم توانست به تکرار سال های قبل این کار را به خوبی با «پایتخت ۵» انجام دهد. فصل پنجم «پایتخت» با موضوعی کاملا متفاوت همراه بود، به این صورت که از آدنای ترکیه به طرز عجیبی سر از سوریه و داعش درمی آورند. ترکیب بازیگران این فصل هم طبق روال گذشته بود و فقط بهرام افشاری به عنوان پسر بهبود به این تیم اضافه شد که بخش عمده ای از طنز این فصل بر دوش او بود. اما ظاهرا قرار نیست که پایتختی‌ها به این زودی میدان را خالی کنند چراکه خبرها نوید ساخت «پایتخت ۶» را می‌دهند.

«آرماندو»

این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی، کارگردانی احسان عبدی‌پور و به نویسندگی امیر طاهری، عباس نعمتی و صادق خوشحال است که در سال ۱۳۹۶ تولید شده و در سال ۱۳۹۷ از شبکه یک سیما پخش شد. «آرماندو» داستان جوان ساده و مهربانی به نام آرمان را روایت می‌کند که سعی دارد مشکلات خواهرش و فرزندان خواهرش را برطرف کند اما در این مسیر درگیر مسائلی می‌شود. حمیدرضا آذرنگ، مرجانه گلچین، الیکا عبدالرزاقی، علیرضا استادی، علی مسعودی، سحر ولدبیگی، علی اوجی، فریبا طالبی، مجید پتکی، شهربانو موسوی در «آرماندو» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شبکه دو

«تعطیلات رویایی»

«تعطیلات رویایی» داستان دو برادر به نام‌های رحیم و رستم را به تصویر می‌کشد که در شیراز سکونت دارند. برادر کوچک‌تر که وضع مالی بهتری دارد سال پیش برای تعطیلات عید خانواده رحیم را که یک معلم بازنشسته است به ترکیه دعوت کرده و برادر بزرگتر در صدد جبران است و می‌خواهد امسال خانواده رستم را با هزینه خودش به کیش ببرد. غافل از اینکه آن‌ها قصد سفر به اروپا را دارند. این دو برادر که هر کدام در مسیر علم و ثروت به موفقیت‌هایی رسیده‌اند و در ایام نوروز با خانواده‌هایشان در مهمانسرایی در کیش اقامت می‌کنند و در کیش اتفاقات‌های سخت و شیرینی رخ می دهد که همین اتفاقات سرآغاز ماجراهای جالب و دیدنی است. محمدرضا شریفینیا، محمود عزیزی، افسانه بایگان، افسر اسدی، علی صادقی، لاله اسکندری، علی اوجی، رضا یزدانی، خاطره حاتمی، سولماز آقمقانی، مریم معصومی، فاطمه هاشمی، فرهاد بشارتی، ارسلان قاسمی، ژاله درستکار، مهدی افشار و مرتضی علی آبادی بازیگران این مجموعه نوروزی هستند.

«بچه مهندس»

داستان این مجموعه در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی پسری به اسم «جواد جوادی»  مطرح می‌شود و زندگی پسری را تصویر می‌کند که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ می شود. کارگردان این سریال علی غفاری است و از بازیگران آن می‌توان به ساناز سعیدی، بهناز جعفری، بهاره رهنما و برزو ارجمند اشاره نمود. بنا بر اظهارات تهیه کننده این سریال، این مجموعه از ابتدا برای ماه رمضان ساخته نشده بود اما با تصمیم مدیران سیما فاز اول آن در۳۰ قسمت در ماه رمضان ۱۳۹۷ از شبکه دوم سیما پخش شد و فاز دوم آن نیز از دی ماه شروع شد. «بچه مهندس» شاید با به تصویر کشیدن معصومیت عده‌ای کودک و البته بازی قابل قبول از جانب بازیگران کودک توانست به میزان رضایت قابل توجهی از جانب مخاطب دست پیدا کند. فصل دوم این سریال هم‌اکنون روی آنتن شبکه دو است.

شبکه سه

«دیوار به دیوار ۲»

«دیوار به دیوار ۲» داستان پنج خانواده را روایت می کند که به خانه جدید نقل مکان کرده اند و پس از مستقر شدن با ماجراهای مختلفی روبرو می شوند. فصل اول این سریال نوروز ۹۶ از شبکه سه پخش شد. فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، میترا حجار، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، علی قربان زاده، رضا ناجی و سام نوری گروه بازیگران سریال «دیوار به دیوار ٢» را به تهیه کنندگی حمید رحیمی نادی تشکیل دادند.

«آنام»

«آنام» ملودرامی اجتماعی است که از بهمن سال ۹۶ شروع شد و تا اردیبهشت ۹۷ ادامه داشت. «آنام» داستان زندگی زنی میانسال به نام مارال است که زندگی پر ماجرا و سختی را پشت سر گذاشته و با تکیه بر قدرت اراده اش توانسته خود و خانواده اش را به آرامش و آسایش برساند. اما برملا شدن رازی، این آرامش را از او سلب کرده و زندگی اش را دوباره دچار تلاطم بزرگی می‌کند. او در می‌یابد تمام کسانی که عاشقش بوده و دوستش داشته‌اند، جنایات بزرگی در حق او مرتکب شده‌اند. پس تصمیم می‌گیرد برای به دست آوردن هر آنچه که به ناحق از او گرفته شده، بجنگد. در زمان پخش خود با درنظر داشتن خط روایی داستان بسیار به دل مخاطبانش نشست و آنها را همراه خود کرد.

شبکه پنج

«هیئت مدیره»

«هیئت مدیره» مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی مهران رسام و به کارگردانی مازیار میری است که از نوروز ۱۳۹۷ از شبکه پنج سیما پخش آن آغاز شد. این سریال تلویزیونی ۱۰۰ قسمتی درباره زوج جوانی است که با نقل مکان به ساختمانی جدید درگیر اتفاقاتی تازه می‌شوند که با ورود یک مسافر خارجی حوادث جالب و شیرینی برایشان رقم می‌خورد. حدیث میرامینی، احسان کرمی، امیررضا دلاوری، رابعه مدنی، الیکا عبدالرزاقی، لیلی رشیدی، زهرا داوود نژاد، رحیم نوروزی و کمند امیرسلیمانی از جمله بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ فیلم سینمایی «مارموز»


عکس/ فیلم سینمایی «مارموز»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

“درساژ”؛ درامی کم کشش و خسته کننده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تجربه اول پوریا بادکوبه در مقام کارگردان، تجربه موفق و مطبوعی از آب درنیامده است و فیلم چه در فرم و چه در محتوا فاقد استانداردهای کیفی لازم است و تا نزدیک شدن به یک درام آسیب شناسانه اجتماعی فرسنگ ها فاصله دارد.

«درساژ» فیلم ابتری است. فیلنامه‌ی کم کشش با یک ایده محوری میان تهی که ۹۰ دقیقه مخاطب را سرکار می‌گذارد.  تلاش کارگردان در خلق شخصیت بی فایده است و درساژ از کاراکترسازی باز می‌ماند. کاراکترها نصفه و نیمه اند؛ در حد تیپ ساخته شده و به شخصیت نمی رسند.

فیلم روایتگر داستان زندگی چند دختر و پسر نوجوان در مهرشهر کرج را روایت می‌کند. آنها یک شب تصمیم می‌گیرند که محض تفننی احمقانه در راستای پاسخگویی به ترشحات آدرنالینی مغزشان دست به سرقت یک سوپرمارکت بزنند. براین اساس، به سوپرمارکت دستبرد زده و مقداری خوراکی و پول نقد می‌دزدند. پس از انجام دزدی به خودشان آمده و متوجه می‌شوند که فراموش کرده اند نوار دوربین مدار بسته را از سوپرمارکت بیرون بیاورند و چهره آنها توسط دوربین فروشگاه ضبط شده است. گلنسا(شخصیت اول فیلم) برخلاف میل باطنی با اکراه فراوان از طرف دوستانش مجاب می‌شود تا به مغازه رفته و نوار دوربین مدار بسته را بیرون بیاورد. وی به مغازه بازگشته و فیلم را برمی‌دارد اما ترجیح می‌دهد آن را پیش خودش نگه‌دارد و دوستانش هرچه به او اصرار می‌کنند ویدئو را در اختیارشان قرار دهد، او از این کار سر بازمی زند.
همین امر موجب بروز اختلاف میان گلسا و طرد او از سوی اکیپ دوستانش می‌شود.

از اینجا تا پایان فیلم شاهد کشاکش کسل کننده گلسا و اطرافیانش برای تحویل دادن فیلم هستیم که با مقاومت سرسختانه گلسا همراه است و سرانجام فیلم در اینترنت پخش شده و گلنسا و دوستان نوجوانش شناسایی و دستگیر می‌شوند.

«گلسا» دختری طغیانگر و عاصی است که فکر می‌کند کسی او را درک نکرده مورد توجه قرار نمی‌دهد. او که دل در گرو اسبی به نام الوند دارد، هر روز به بهانه دیدن الوند به یک باشگاه سوارکاری میرود. در بیشتر مواقع هدفونی در گوش دارد و به موسیقی رپ گوش می‌دهد. گلسا از خانواده اش بریده؛ سودای مستقل شدن دارد. او در بیشتر اوقات در خانه نیست و در مواقع حضورش در خانه حتی خانواده اش نیز از حضور او در خانه تعجب میکنند.  آن اوقاتی که در خانه است هم به تنهایی و انزوا در اتاقش سپری می‌کند.

آنچه به وفور در فیلم دیده می‌شود، دویدن‌های بی امان «گلسا» است که به نظر ذهنیت مایوسانه فیلمساز از وضعیت کنونی نوجوانان جامعه را نشان میدهد. بر اساس ذهنیت فیلمساز،  نوجوانانی چون گلسا مدام در حال گریز از شرایط نامطلوب زندگی خود و دویدن به سمت وضعیت مطلوب تر هستند اما هرگز به آن نمیرسند و سرانجام با بن بست(دستگیری توسط پلیس و رفتن به زندان)  مواجه میشوند.

فیلم از حیث فرم و ساختار نیز عیار چندانی ندارد.  قاب بندی‌ها استاندارد نیستند و گاها شاهد وجود قاب‌های overexpose (نور زیاد صحنه)  در فیلم هستیم که چشم مخاطب را آزار می دهد. به طور مثال در صحنه بازی کردن گلسا با الوند.

از دیگر سو، سویه‌های فرهنگی و تربیتی فیلم نیز در بسیاری از مواقع نادرست و حامل بدآموزی هستند.

تجربه اول پوریا بادکوبه در مقام کارگردان، تجربه موفق و مطبوعی از آب درنیامده است و فیلم به دلایلی که گفته شد، چه در فرم و چه در محتوا فاقد استانداردهای کیفی لازم است و تا نزدیک شدن به یک درام آسیب شناسانه اجتماعی فرسنگ ها فاصله دارد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی داور جشنواره فجر است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید بهمنی از کارگردانان سینما نسبت به حضور تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی در مقام داوری جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، اخیراً داوران بخش نگاه نو در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده‌اند که در این میان نام «محمد آفریده» تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی و حاشیه‌ساز «یک خانواده محترم» به چشم می‌خورد.

این موضوع، اعتراض برخی سینماگران از جمله حمید بهمنی را در پی داشت. او در این باره گفت: فیلمسازی که فیلم ضدنظام ساخته است، چرا فیلمش باید در جشنواره فجر باشد؟ تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی، علیه ایران و نظام فیلم ساخته و الان آمده در فجر داور شده است. این ایراد به ساختار جشنواره و سیاست‌های غلطش باز می‌گردد، بنابراین دبیر جشنواره نباید اجازه دهد.

وی افزود: افسوس می‌خورم مخالفی که صراحتاً علیه مملکت فیلم می‌سازد، راحت کارش را انجام می‌دهد و در جشنواره فجر هم شرکت می‌کند اما کسی که علاقه‌مند به این نظام است، راحت کارش را نمی‌کند. گویا این یک افتخار شده برای سینمای جمهوری اسلامی که مخالفش را تحویل می‌گیرد تا راحت فیلمش را راحت بسازد!

کارگردان «گلوگاه شیطان» ادامه داد: دنیا در محافل سیاسی اجتماعی و فرهنگی پذیرفته که ایران یک کشور مستقل مبتنی بر اندیشه و تفکر است، این مملکت حق دارد برای خودش آرمان داشته باشد. آیا جشنواره‌های خارجی فیلم‌های ارزشی ما را می‌پذیرند؟ خیر! چون ساختار اندیشه آن‌ها متفاوت است، بنابراین ما هم نباید بگذاریم فیلمی که با اندیشه‌هایمان مخالف باشد وارد سینمایمان شود. این حق جمهوری اسلامی ایران است که یک جشنواره مستقل داشته باشد.

بهمنی اظهار کرد: وقتی در حوزه سیاست یک عده جاسوس در قالب پروژه نفوذ آمده‌اند و کلی اطلاعات از ما برده‌اند، بعید نیست در سینما هم چنین افرادی باشند. ما مارگزیده شده‌ایم و نباید سریع اعتماد کنیم و همان اول به همه فیلمسازها بگوییم بفرمایید سر میز بنشینید.

این کارگردان فیلم‌های دفاع مقدسی تأکید کرد: باید به آرمان‌هایی که برایش هزینه‌های زیادی شده است، برگردیم. مضمون جشنواره فجر می‌تواند آرمان‌گرا و طلایه‌دار یک سینمای جدید جهانی باشد، اگر سیاست‌های درست و مدیران دردمند انقلابی داشته باشد. حیف است جشنواره فجر را به یک جشنواره نمایشی معمولی تبدیل کنیم. 

وی تصریح کرد: ساختار اندیشه‌ای جشنواره فیلم فجر با آنچه در آن شکل گرفته است و فیلم‌هایی که می‌پذیرد، متضاد است و هارمونی ندارد. اشکالی هم ندارد به شرطی که عنوان «فجر» را بردارند و نام آن را «سپاس» (جشنواره سینمایی پیش از انقلاب) بگذارند؛ عنوانی که مربوط به انقلاب اسلامی نباشد یا در ایام پیروزی انقلاب اسلامی نباشد. چون اگر مفاهیم دینی را از سینما بیرون بکشیم، آن سینما سکولار می‌شود.

بهمنی در پایان با اشاره به اینکه ۳ سال است به جشنواره فجر دعوت نمی‌شود و کارت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: آنقدر شدت جریان‌های غلط سیاسی حاکم بر سینمای ما زیاد است که اجازه حرف‌زدن را در این حوزه‌ها نمی‌دهند و سریع برچسب طرفداری از این جناح و آن جریان به ما می‌زنند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت مرتضی گودرزی از دوران طلایی موسیقی خراسان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی گودرزی آهنگساز، محقق، نوازنده‌ی دوتار خراسان و خواننده‌ی موسیقی سنتی ایرانی، با یادی از حاج قربان سلیمانی، حاج حسین یگانه، عباسقلی رنجبر و اسماعیل ستارزاده از دوران طلایی موسیقی خراسان سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، مرتضی گودرزی درباره دوران طلایی موسیقی خراسان گفت: «زمانی که امثال حاج قربان سلیمانی و حاج حسین یگانه و اسماعیل ستارزاده زنده بودند و در قوچان فعالیت داشتند، دوران طلایی موسیقی خراسان بود، نوازندگان صاحب نامی که هر کدام متخصص سبک خاصی بودند در منطقه فعالیت داشتند و این فرصت مغتنمی بود که من و همسالانم بتوانیم از هنرشان بهره‌مند شویم. متأسفانه امروز ما آن افراد را نداریم؛ البته به‌ غیر از بازمانده‌ مرحوم حاج قربان سلیمانی، یعنی استاد علیرضا سلیمانی که ساکن علی‌آباد قوچان است و استاد محمد یگانه که در مشهد فعالیت دارد، از ایشان که بگذریم با اختلاف سطح بسیار زیادی می‌توان از هنرمندان دیگری که در قوچان فعالیت دارند، نام برد. هنرمندانی که آن‌چنان‌که باید و شاید سعی نکرده‌اند به شکل جدی تر موسیقی خراسان را به ایران و دنیا معرفی کنند.»

این هنرمند که با موسیقی ایرانیان سخن می‌گفت، به موضوع نوازندگی و آموزش دوتار خراسان در پایتخت پرداخته است. همچنین دلیل تدریس سینه به سینه موسیقی خراسان و وجود یا عدم وجود کتاب هایی در این زمینه از گودرزی پرسیده می شود و او به یکی از دلایل اشاره می‌کند که اساتید آن زمان اعتقادی به مکتوب کردن آن نداشتند.

مراحل تکامل این موسیقی یا ساز دوتار خراسان و رسیدن به اجرایی منحصر به فرد و معاصرتر، دیگر بحث های مطرح شده با گودرزی است و اشاره او به این موضوع که از نظرش بهترین شیوه حفظ موسیقی های کهن ضبط صوتی و تصویری آنهاست.

شاگردی زنده یاد ستارزاده پیشکسوت فقید خراسانی که در جاهای مختلف مصاحبه از او نام برده می‌شود و مرتضی گودرزی تاکید می‌کند که: «من دنبال کننده راه این پیشکسوت هستم، من چیزهایی را با مرحوم ستارزاده تجربه کردم که در هیچ هنرمند دیگری تا به حال ندیدم و به همین دلیل، استاد ستارزاده برای من از جایگاه بسیار رفیعی برخوردارند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قسمتی از جلوه‌های ویژه «۲۳ نفر» حذف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته طراح جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری بخشی از جلوه های ویژه این اثر به علت محدودیت زمانی جهت حضور در جشنواره فیلم فجر حذف شده است.

به گزارش سینماپرس؛ محسن روزبهانی طراح جلوه‌های ویژه میدانی در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به طراحی جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری گفت: این اثر سینمایی با تهیه‌کنندگی موسسه سینمایی اوج، در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

وی تاکید کرد: بازیگران این پروژه سینمایی بیشتر جوان‌های کم سن و سال بودند و همین مساله سبب می‌شد کار کردن با آنها بسیار سخت باشد. به خصوص اینکه «۲۳ نفر» اولین اثر سینمایی این کارگردان به شمار می‌رفت.

این طراح جلوه‌های ویژه میدانی تأکید کرد: هرچند این اثر یک فیلم جنگی به شمار می‌رفت اما مهدی جعفری در اولین تجربه خود به خوبی توانست از پس این پروژه برآید.

وی ادامه داد: جلوه‌های ویژه متفاوتی برای این پروژه طراحی شده بود که البته بخشی از این سکانس‌ها به دلیل نبود زمان کافی از فیلم حذف شد و نتوانستیم آن طور که می‌خواهیم روی این اثر سینمایی کار کنیم و نسبت به چیزی که از خودم توقع داشتم کمتر بود.

این هنرمند تاکید کرد: قسمت‌های اول «۲۳ نفر» دارای سکانس‌های جنگی است و بعد از آن ماجرای اسارت شخصیت‌های اصلی داستان به تصویر کشیده می‌شود.

روزبهانی در پایان گفت: این اولین پروژه سینمایی است که از نگاه و حضور نوجوانان در جنگ می‌گوید و از این نظر می‌توان آن را اثری متفاوت دانست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارش «تب‌وتاب» به اتمام رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگارش مجموعه تلویزیونی «تب‌وتاب» به نویسندگی داریوش مختاری به اتمام رسید.

به گزارش سینماپرس؛ مهدی عبادی تهیه‌کننده سریال «تب‌وتاب» در مورد این مجموعه تلویزیونی گفت: نگارش طرح این سریال را دو سال پیش به پیشنهاد سیمافیلم شروع کردیم و اکنون پس از بازبینی نهایی نگارش این سریال بیست‌ و یک قسمتی توسط داریوش مختاری به پایان رسید.

او در مورد شروع پیش‌تولید این مجموعه بیان کرد: نگارش متن به‌تازگی به اتمام رسیده و با جلساتی که با مدیران سیما فیلم داشتیم تا پایان سال پیش‌تولید کار را شروع کرده و کارگردان و بازیگران کار را انتخاب می‌کنیم.

سریال «تب‌وتاب» در فضای کاملاً ایرانی به تقابل سنت و مدرنیته می‌پردازد و داستان زندگی یک خانواده مادر سالار است که مادر خانواده از زیارت کربلا باز می‌گردد اما فرزند ارشدش در مراسم استقبال او حضور ندارد و در ادامه درگیر ماجراهایی می‌شوند که اختلافات عمیق بین‌ آنها را نشان داده و با یک زیارت به پایان می‌رسد.

مشاهده خبر از سایت منبع