X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

مرکز آمار ایران: ۸۱ درصد مردم ایران اصلا سینما نرفتند! / چه چیز مردم را از سینماها فراری داده است؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: براساس آخرین آماری که روی وب سایت مرکز آمار ایران قرار گرفته است، در سال ۱۳۹۶ تنها ۱۹ درصد از مردم به سینما رفته‌اند که حدود ۳۰ درصد این تعداد فقط یک‌بار، ۲۸ درصد آنها دو بار و ۴۲ درصد هم بیش از دو بار به سینما رفته‌اند. به این ترتیب و طبق این آمار در واقع ۸۱ درصد مردم اصلا به سینما نرفته‌اند. یعنی براساس آمار یاد شده از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران در حدود ۶۴ میلیون نفر اساسا بیننده سینمای ایران نیستند.

این در حالی است که آمارهای دیگر حکایت‌های غم‌انگیزتری از این قضیه دارند و برخلاف آمارهای فروش که به طور دائم ارائه شده و با رقم‌های میلیاردی، سعی می‌کنند افکار مردم را تحت تاثیر قرار دهند اما واقعیت این است که حتی پرفروش‌ترین فیلم‌های سال که مثلا آمار فروش ۲۰ میلیاردی ارائه می‌کنند، با یک حساب سرانگشتی و تقسیم کل فروش فیلم به قیمت متوسط بلیط و همچنین نسبت به کل جمعیت، بیش از چهار تا پنج درصد مردم را به خود جلب نکرده‌اند، یعنی ۹۵ تا ۹۶ درصد مردم ایران (حدود ۷۶ میلیون نفر) حتی پرفروش‌ترین فیلم‌ها را ندیده‌اند که اگر در گزارش مرکز آمار، کسانی که یک یا دو بار به سینما رفته‌اند را به شمار نیاوریم، آمار رسمی مرکز آمار با این آمار دوم بینندگان فیلم‌های پرفروش تقریبا برابر می‌شوند و در حد همان چهار-پنج درصد باقی می‌مانند. (معمولا در فرهنگ‌های سینمایی و گزارش‌های رسانه‌ای، کسانی که یک یا دو بار به سینما بروند، سینمارو به شمار نمی‌آیند و آن یکی دو بار هم معمولا تصادفی و اتفاقی و یا تحت شرایطی خاص تعبیر می‌گردد)

روابط غیراخلاقی، قصه‌های مبتذل، شوخی‌های مستهجن تحت عنوان فیلم کمدی و سیاه‌نمایی و نمایش فضاهای چرک و فلاکت‌بار به نام فیلم‌های اجتماعی، خانواده‌های به هم ریخته و آشفته و جامعه مضمحل شده و… از جمله نکات و عواملی است که به نظر کارشناسان، مردم را از سینماها فراری داده است.

سال گذشته در گزارشی که «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» از جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۶ ارائه داد، ضمن ‌اشاره به فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره (فیلم‌هایی که اغلب امسال بر پرده سینماها رفتند)، تعابیری تکان‌دهنده درباره فیلم‌های یاد شده به کار برد که حکایت از عمق فاجعه جاری در سینمای ما داشت. در گزارش فوق آمده بود:
«… تصویر «جامعه ایران» در مجموع فیلم‌های جشنواره فجر ۹۶، تصویرِ جامعه‌ای «درهم»، «بی‌نظم»، «در آستانه اضمحلال» است و در آن «تضاد طبقاتی» به بیانی سطحی ارائه شده ‌است؛ جامعه‌ای که هیچ نشانه‌ای از «گذشته افتخارآمیز» ندارد… تصویر «خانواده» در فیلم‌های جشنواره سی و ششم، تصویری «ناقص»، «در حال اضمحلال» و با صورتی «غیرطبیعی» است و این در حالی است که مطالعات تجربی در حوزه جامعه‌شناسی خانواده چنین تصویری از خانواده ایرانی به دست نمی‌دهد…»

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر مشاور امور بین‌الملل یونسکو و کمیسیون حقوق بشر کشور از جعفری جوزانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود جعفری جوزانی چهره ماندگار سینمای ایران، توسط مشاور امور بین‌الملل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران و دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ۲ کشور با اهدای لوح یادبود، مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، مسعود جعفری جوزانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون ایران؛ به دلیل نگاه هوشمندانه و هنری به مقوله حقوق بشر و کرامت انسانی که ادامه فرآیند ذهنی این هنرمند باتجربه در بسترسازی سالم اجتماعی است و همچنین موشکافی و نگاه تیزبینانه به آسیب‌های اجتماعی کشور در فیلم تحسین شده «پشت دیوار سکوت»، توسط «مهدی حسینی» مشاور امور بین‌الملل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران و دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور؛ با اهدای لوح یادبود، مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

در متن این لوح یادبود، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
هنرمند فرهیخته و گرانمایه جناب آقای مسعود جعفری جوزانی
با سلام و سپاس فراوان
نگاه هوشمندانه و هنری شما به مقوله حقوق بشر و کرامت انسانی که ادامه فرآیند ذهنی شما در بسترسازی سالم اجتماعی می‌باشد، قابل تقدیر و ستودنی است.
بدون تردید موشکافی و نگاه تیزبینانه به آسیب‌های اجتماعی کشور در فیلم تحسین شده «پشت دیوار سکوت» که می‌تواند راهگشای مشکلاتی باشد که قشر عظیمی از نوجوانان و جوانان عزیز این مملکت با آن دست به گریبان هستند، ارزش کار هنری شما را از قاب دوربین سینما دو چندان نموده است.
ضمن تقدیر و تشکر از حرکت زیبای شما، به پاس آنچه احترام به حقوق بشر و قداست انسانی نامیده می‌شود، این لوح یادبود به شما اهدا می‌ شود.
با احترام / مهدی حسینی ـ دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ٢ کشور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی کمپین مجازی صداوسیما برای آزادی «مرضیه هاشمی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما از فعالان فضای مجازی خواست در کمپین مجازی این سازمان برای آزادی «مرضیه هاشمی» مشارکت کنند.

به گزارش سینماپرس، «محدحسین رنجبران» مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما از افرادی که در فضای مجازی حضور داشته و فعالیت می‌کنند، خواست تا با استفاده از (#آزادی_مرضیه_هاشمی) برای آزادی مجری شبکه پرس‌تی‌وی تلاش کنند.

وی تاکید کرده با نشر هشتگ «#freemarziyehhshemi» در فضاهای اجتماعی به بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی و کمک به آزادی ایشان کمک کنیم.

بنا بر این گزارش، «مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری این شبکه انگلیسی زبان به دلایلی نامعلوم در آمریکا زندانی شده است.

طبق این گزارش، خانم هاشمی در یک بازداشتگاه در واشنگتن دی‌سی، تحت بازداشت قرار گرفته اما تاکنون هیچ اتهام رسمی به او زده نشده است.

این مجریِ زاده‌ آمریکا، به منظور دیدار با برادر بیمارش و دیگر اعضای خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود اما در فرودگاه بین‌المللی «سنت لوئیز لمبرت» بازداشت و سپس به یک بازداشتگاه اف‌بی‌آی منتقل شده است.

گفته می‌شود که خانواده خانم هاشمی در آمریکا به مدت ۴۸ ساعت نتوانسته بودند هیچ ارتباطی با او برقرار کنند.

مجری مسلمان آمریکایی بعد از آنکه سرانجام توانست با خانواده خود ارتباط برقرار کند، به آنها اطلاع داد که در بازداشتگاه رفتار بدی با او داشته‌اند. او همچنین گفته که به‌زور، حجاب از سرش برداشته‌اند و با او مثل یک فرد مجرم رفتار کردند.

مقام‌های بازداشتگاه به او اجازه دسترسی به غذای حلال یا غذاهای گیاهی را نداده‌اند و هاشمی چند روز است که غذایش تنها نان و کلوچه بوده است.

مرضیه هاشمی پس از پخش فیلم مستند جنجالی ماجرای قتل ندا آقاسلطان با نام «تقاطع» از شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی، شهرت بیشتری یافت.

او در این فیلم تأکید کرد که یک «خبرنگار مستقل» است و این امکان را دارد که افراد دخیل و مطلع از قتل آقاسلطان را گرد یک میز آورد، از محل قتل تصویربرداری کند و با بالگرد، از بالا محل قتل را ببیند.

تحقیقات این مستندساز در نهایت او را به این نتیجه رساند که به احتمال زیاد، یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین، ندا آقا سلطان را کشته است؛ نتیجه‌ای که بعدها با سفر نامزد وی به سرزمین‌های اشغالی و دیدارش با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و نیز حضور استاد او در شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب، تقویت شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی اولین جشنواره تئاتر محیطی «موزه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس از روز ۱۳ بهمن ماه میزبان نخستین جشنواره تئاتر محیطی «موزه» به دبیری مجید امرایی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس؛ مجید امرایی دبیر نخستین جشنواره تئاتر محیطی «موزه» درباره این جشنواره تئاتری، به یک خبرگزاری گفت: این جشنواره که مختص تئاترهای محیطی است از ۱۳ تا ۱۸ بهمن در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود. در این جشنواره که فراخوان آن منتشر شده، ۳۰ نمایش پذیرفته می شود که هر کدام ۳ اجرا خواهند داشت.

وی درباره حمایت‌هایی که از اجراهای محیطی جشنواره «موزه» در نظر گرفته شده، افزود: تا سقف ۷۵۰ هزار تومان به گروه‌ها کمک هزینه پرداخت می‌شود و به هرکدام از ۳ اثر برگزیده جشنواره نیز تا سقف ۳ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

امرایی درباره اهداف برگزاری جشنواره تئاتر محیطی «موزه»، تأکید کرد: اهداف برگزاری این جشنواره ترویج مفاهیم انقلاب اسلامی در قالب هنرهای نمایشی، آگاهی بخشی حقیقی به جامعه در خصوص فرهنگ دفاع مردمان ایران زمین، توجه به اسطوره ها، معرفی قهرمانان و مدافعان وطن، نشر و گسترش فرهنگ مقاومت، تولید محتوای فرهنگی و هنری با محوریت اقتدار و پیشرفت عزت‌مندانه هستند.

دبیر جشنواره تئاتر محیطی «موزه» در ادامه سخنان خود اعلام کرد که آثار شرکت‌کننده در جشنواره باید دارای نهایتا ۱۵ دقیقه مدت زمان اجرا باشند که در قالب روایی، تصویری از مفاهیم دفاع مقدس در آن‌ها منعکس شود.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: موزه دفاع مقدس بزرگترین موزه جنگ غرب آسیا است که دارای بخش های مختلفی برای معرفی دفاع مقدس، مقاومت، ایستادگی، سلحشوری و ازخودگذشتگی و دیگر مسائل انسانی است. این موزه در سال ۵ تا ۸ میلیون بازدید کننده دارد که طی ۶ ماه نخست سال جاری، حدود ۳ هزار گردشگر خارجی نیز از آن بازدید کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از قطعه انقلابی «تا آخرین قرار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و انقلابی از قطعه موسیقی «تا آخرین قرار» رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، شامگاه پنجشنبه و در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی، قطعه موسیقی «تا آخرین قرار» رونمایی شد.

این قطعه موسیقی با محوریت معرفی جایگاه بسیج و بسیجیان و آرمان های انقلاب ساخته شده است.

شعر این قطعه موسیقی از عالیه مهرابی، آهنگسازی آن از مازیار عطاریان است و خوانندگان آن اسفندیار قره باغی، جمشید جم و ستار سهرابی هستند.

شعر این آهنگ را در زیر می خوانید:

طوفان گر وزید، من سرو قامتم/ تکبیر همتم، تسبیح وحدتم

من بی نهایتم، تا با ولایتم/ من یک بسیجی ام، فرزند ملتم

بر خواب دشمنان، چون موج سرکشم/ آتش چو در رسد، ققنوس آتشم

بار امانتی بر شانه می کشم/ تا آخرین هدف، من تیر آرشم

چون موج سربلند، چون تاک سر به دار/ هم عهد لاله ها، تا آخرین قرار

بال پریدنم، ایمان و اقتدار/ در سنگر حضور، آتش به اختیار

من انقلابی ام، تا آخرین قدم/ با زخم لاله ها هم عهد و هم قسم

بر دوش من علم، من حافظ حرم/ سرباز جنگ نرم، در سنگر قلم

دلپواسم ولی، دلواپس وطن/ دلواپس غم گل های بی کفن

با دشمن وطن در جنگ تن به تن/ صبح بصیرتم، طوفان شب شکن

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیوستن «آن هاتاوی» به «جادوگران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «آن هاتاوی»، بازیگر سینمای هالیوود به جمع عوامل فیلم سینمایی «جادوگران» به کارگردانی رابرت زمکیس پیوست.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آن هاتاوی برای بازی در نقش یک جادوگر سطح بالا در فیلمی از کمپانی برادران وارنر به کارگردانی رابرت زمکیس قرارداد بست.

هاتاوی هم‌زمان پیشنهاد بازی در این فیلم و فیلم «خیابان سسامی» را دریافت کرده بود. گفته شده این بازیگر سرانجام بازی در فیلم زمکیس را پذیرفت که بازسازی «جادوگران» فیلم کلاسیک سال ۱۹۹۰ است و در نقشی بازی می‌کند که آنجلیکا هوستون در آن فیلم بازی کرده بود.

این فیلم برمبنای رمانی به همین نام که سال ۱۹۷۳ منتشر شد ساخته شده و درباره پسری هفت ساله است که زندگی‌اش در کنار جادوگران می‌گذرد. برادران وارنر در سال ۱۹۹۰ از این کتاب فیلم اقتباسی «جادوگران» را ساخت که در آن هوستون در یکی از نقش‌های کلیدی بازی می‌کرد. اما گفته می‌شود نسخه زمکیس بسیار به ریشه‌های کتاب نزدیک‌تر است.

زمکیس فیلمنامه این فیلم را نیز می‌نویسد و تهیه کنندگی آن را در کنار جک راپکی برعهده دارد. این دو مالک شرکت ایمیج‌موورز هستند. آلفونسو کوارون و گی‌یرمو دل تورو دیگر تهیه کنندگان فیلم هستند.

هاتاوی هم‌اکنون در حال بازی در فیلم بی‌عنوانی از «دوپونت فیلم» است. وی به تازگی با فیلم «اوشن ۸» دیده شد و پس از آن با تریلری با عنوان «آرامش» به کارگردانی استیون نایت و کمدی «شلوغی» به کارگردانی کریس آدیسون دیده خواهد شد. او به تازگی بازی در فیلم درامی از نتفلیکس با عنوان «آخرین چیزی که او می‌خواست» را به پایان برد.  

این بازیگر جایزه اسکار را برای بازی در «بینوایان» کسب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دلایل حذف جایزه «باربد» از جشنواره موسیقی فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حذف جایزه «باربد» از جشنواره موسیقی فجر برخلاف دو دوره گذشته و نیز راه اندازی پردیس‌های مجازی موسیقی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز پنجشنبه بیست و هفتم دی ماه در حاشیه برگزاری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران در پاسخ به سئوالی درباره دلایل حذف جایزه «باربد» از فرآیند برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توسط ستاد برگزاری این دوره گفت: من در فضای برگزاری جشنواره موسیقی فجر بلکه در تمام جشنواره‌ها به مسیری که دبیرخانه آن جشنواره در حرکت است، احترام می‌گذارم و سعی می‌کنم دخالت‌های بنده در این مسیر دخالت‌های حداقلی باشد چرا که دوست ندارم که این مسیر با یک نگاه دستوری از بالا به پایین حرکت کند.

وی ادامه داد: اما درباره حذف جایزه باربد استدلالی که دوستان داشتند این بود که جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره غیررقابتی است. به عبارتی ما دو نوع جشنواره داریم؛ یکی رقابتی و یکی غیررقابتی. به هر حال تعریفی که دوستان دارند این است که فضای غیررقابتی بودن جشنواره باید حفظ شود و بخش رقابتی هم توسط بخش خصوصی انجام شود تا جشنواره موسیقی فجر درگیر فضای رقابتی نشود.

وزیر ارشاد در ادامه این اظهارات و در پاسخ به سئوال دیگری مبنی‌بر اینکه چرا موضوع غیررقابتی بودن فقط در جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شده، افزود: من داوری در این موضوع ندارم اما دوستان با در نظر گرفتن این نکته که برخی جشنواره‌ها رقابتی و برخی از جشنواره‌ها غیررقابتی است، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند. استدلال دوستان به‌طور اجمالی این بود که این جشنواره به‌عنوان جشنواره غیررقابتی حفظ شود و ماجرای رقابتی هم به بخش خصوصی واگذار شود. زیرا در هر گونه انتخاب، نوعی داوری وجود دارد که نباید سلیقه خاصی در داوری یک جشنواره دولتی لحاظ شود. البته من در این جا نظر خودم را نمی‌توانم ارائه دهم اما دوستان چنین استدلالی داشتند که درباره آن توضیح دادم.

گفت و گو های جدی با وزارت آموزش و پرورش

صالحی همچنین با اشاره به برگزاری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران و ارتباط آن برای ارتقای فضای آموزشی کشور در حوزه موسیقی گفت: به نظر می‌آید فضای آموزشی کشور باید مبنایی برای آینده موسیقی ایران باشد. ما باید بیش از آن چیزی که در شرایط فعلی قرار داریم حوزه آموزش را جدی بگیریم. اگر ما دنبال موسیقی قوی و ناب هستیم قطعا باید شرایط طوری برنامه‌ریزی شود که بتوانیم از پایه کارها را تقویت کنیم. سابقه‌ای که امروز با برگزاری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی به ما ارائه شد، اعتباری به موسیقی کلاسیک و آموزشی ما داده است که حتما ما باید روی این اعتبار حساب کنیم و آن را دست کم نگیریم. به همین سبب اخیرا گفتگوهایی را با وزارت آموزش و پرورش اغاز کردیم تا اینکه هنرستان‌های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان یک پایگاه قابل توجه آموزش عالی بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. به طور حتم بخشی از هنر معاصر ایرانی مدیون هنرستان‌هایی است که برخی از آن‌ها با قدمت صد ساله و برخی نیز کمتر از صد سال میزبان اتفاقات بسیار ارزشمندی در حوزه هنر بوده‌اند.

وی افزود: متاسفانه به نظر می‌آید به دلیل پاره‌ای از ناهماهنگی‌هایی که بین ما و آموزش و پرورش وجود داشته و هنوز هم وجود دارد، نقطه‌های تلاقی خوبی برقرار نشده است. ما اخیرا در همین باب جلسه‌های مقدماتی و نامه‌نگاری‌هایی را آغاز کردیم تا در راستای یک نگاه هدفمند بتوانیم هنرستان‌های خودمان را به‌عنوان یک پایگاه جدی هنر ایرانی معرفی کنیم و امیدواریم گفتگوهایی که با وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده فرصتی باشد تا هم ما و هم آنها توجه بیشتری به موضوع آموزش در هنرستان‌ها باشد.

فرصت‌های مجازی در حوزه موسیقی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات مالی که در حوزه آموزشی هنرستان‌ها وجود دارد، بیان کرد: شاید با آن چیزی که باید باشد فاصله داشته باشیم اما در عین حال با توجه به اینکه گردش مالی مناسبی را در حوزه موسیقی داریم و در نظر گرفتن این نکته که چنین گردشی در تمام حوزه‌ها وجود ندارد، ما باید به یک نکته توجه کنیم؛ اول اینکه گردش مالی موسیقی را ارتقا ببخشیم و بخش دیگر هم اینکه باید فرصت‌های متفاوت و متنوعی را در حوزه موسیقی ایجاد کنیم که هدف آن بالابردن گردش مالی باشد.

صالحی تأکید کرد: در این حوزه فرصت‌های مجازی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان پردیس‌های مجازی موسیقی یاد کرد و گروه‌های موسیقی می‌توانند در این حوزه‌ها به فعالیت مشغول شوند.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایفای نقش حسن پورشیرازی در سریال «برادرجان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن پورشیرازی در سریال «برادرجان» به کارگردانی محمدرضا آهنج به ایفای نقش می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه شروع تصویربرداری سریال «برادرجان» به کارگردانی محمدرضا آهنج، نویسندگی سعید نعمت‌اله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، حسن پورشیرازی به عنوان یکی از بازیگران نقش اصلی این سریال انتخاب شد.

پیش از این حضور علی نصیریان و حسام منظور در سریال «برادرجان» قطعی شده بود و در روزهای آینده اسامی دیگر بازیگران و عوامل این سریال رسانه‌ای خواهد شد.

«برادر جان» نوشته سعید نعمت‌اله ملودرامی اجتماعی مذهبی؛ قرار است برای پخش از شبکه سوم سیما در ماه مبارک رمضان سال ۹۸ تهیه و تولید شود.

این سریال تازه‌ترین همکاری سعید نعمت‌اله و محمدرضا شفیعی بعد از سریال‌های «جراحت»، «شیدایی»، «رستگاران»، «عقیق»، «مادرانه»، «روح الله» و… به حساب می‌آید.

مجری طرح سریال «برادرجان» موسسه فرهنگی هنری وصف صبا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهارمین جشنواره «آوای بیداری» برندگانش را شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهارمین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی با عنوان «آوای بیداری» شامگاه پنجشنبه با معرفی آثار برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی با عنوان «آوای بیداری» شامگاه پنجشنبه در سالن اجتماعات بانک صادرات خرم‌آباد برگزار شد.

با رأی هیئت داوران و هم‌چنین آرای مردمی در سایت اوای بیداری افراد و گروه‌های برگزیده، شایسته تقدیر و برتر در حوزه‌های مختلف انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش بهترین آهنگساز، هیئت داوران انتخابی نداشت اما با توجه به تلاش های صورت گرفته از جواد احسانی آهنگساز گروه «نسیم رحمت» از تهران با اثر سلام بر قدس و محمد آشوری آهنگساز گروه سرود «انوار الهدی» از قم با اثر ارتش حیدر، با اهداء لوح سپاس و جایزه تجلیل کرد.

در بخش بهترین تک خوان دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «هادی قاسمی» تک خوان گروه سرود «مهدی موعود» از مرکزی با اثر گمشدگان سحر، «پویا فرج پور» تک خوان گروه سرود «شهید قربانی» از خراسان جنوبی با اثر سفیر عشق و «محمدعلی صداقتیان» از گروه سرود «ترنم ولایت» از خراسان جنوبی با اثر ایستاده ایم، اهداء شد.

هیئت داوران چهارمین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی در بخش بهترین هدایتگر و مربی انتخابی نداشت.

در بخش بهترین گروه سرود، هیئت داوران ضمن تقدیر از گروه سرود «شهید قربانی» با اثر سفیر عشق به سرپرستی جواد محمدی از آذربایجان شرقی و  گروه «آوای انقلاب» با اثر رزمنده های عشایر به سرپرستی امیرحسین ویسکرمی از لرستان، ۳ گروه برتر جشنواره را معرفی کرد.

گروه سرود «مصباح الهدی» با اثر من انقلابی ام به سرپرستی عمران جمالی از فارس، گروه سرود «طاها» با اثر دفاع مقدس به سرپرستی سید فرشید پاکروان از اصفهان و گروه سرود «مهدی موعود» با اثر گمشدگان سحر به سرپرستی محمد حسن حیدری از مرکزی به ترتیب رتبه های سوم تا اول بهترین گروه سرود جشنواره را کسب کردند.

همچنین در بخش آراء مردمی، گروه سرود «محمد رسول الله» با اثر من یک بسیجی ام به سرپرستی محمدغفاری از استان چهارمحال و بختیاری منتخب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسانه‌ملی مأموریت خودش را فراموش کرده است/ آوینی صداوسیما الان کجاست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت‌الاسلام احمد پناهیان گفت: در هر دوره‌ای صداوسیما باید آوینی داشته باشد؛ اگر در دهه ۶۰ آوینی یک نفر بود الان باید در چندین حوزه صاحب یک آوینی باشیم. اما نه تنها آوینی تربیت نشد بلکه کارشناس‌های مذهبی‌مان هم دچار مشکل هستند.

هر حوزه و رسانه‌ای مأموریتی برعهده دارند که یکی از این مأموریت‌ها ذائقه‌سازی درست برای مخاطب است. متأسفانه این روزها شاهد الگوپذیری‌ها و استفاده از مضامین غربی در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی هستیم. صداوسیمای ما در این میان می‌تواند نقش‌آفرینی کند و جامعه را از گرایش به غرب نجات دهد. مأموریتی که به تعبیر حجت‌الاسلام احمد پناهیان در رسانه‌ملی به فراموشی سپرده شده و ذائقه‌ای تغییر نمی‌کند و رویه سبک زندگی غربی و استفاده از مضامین غرب در دستور کار قرار گرفته است. چرا که این کارشناس رسانه اعتقاد دارد برخی از مدیران واقعاً مذهبی نیستند و برخی هم خیری از مذهبی‌ بودنشان ندیده‌اند. چون اگر لذتی از دین‌داری‌شان چشیده بودند حتماً می‌توانستند به جامعه این لذت دینی را بچشانند. قرار بود ذائقه را ببریم به سمت خوبی‌ها، کمالات و درستی‌ها،‌ اما این مأموریت مهم در صدا و سیمای ما گم شد و رفتیم سراغ پرداختن به عشق‌های زمینی؛ مثلاً در برنامه “دورهمی” از مخاطب‌مان سوال کردیم تو عاشق شدی…! و این همه ارزش و اصالت دینی را رها کردیم و تأکید داریم که رنگ بیرون به خودمان بگیریم.

مشروح این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید:

یا مذهبی نیستند یا مذهبی‌هایشان نتوانستند لذت دین‌داری‌ را بچشانند

*این روزها موضوع تغییر ذائقه مطرح می‌شود و بسیاری از مدیران در صداوسیما اعتقاد دارند که نباید از قافله جاذبه‌های رسانه‌ای عقب ماند. به همین خاطر رقابت بین تلویزیون ما و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی جدی است. به همین‌خاطر می‌بینیم سلبریتی‌ها تحت عنوان برنامه، مجری و حتی به عنوان مهمان به تلویزیون می‌آیند و مبالغ هنگفتی هم رد و بدل می‌شود. چرا این رویه به هر قیمتی مخاطب جذب‌کردن در دستور کار قرار گرفته و روی آنتن برخی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که قبلاً کمتر شاهد آن بودیم. نظر شما در این باره چیست؟

برخی اعتقاد دارند که مدیران ما مذهبی نیستند، من هم اعتقاد دارم برخی از مدیران ما واقعاً مذهبی نیستند. برخی هم مذهبی هستند ولی از مذهبی‌ بودنشان خیری ندیده‌اند. تا بتوانند لذتی از دین‌داری‌شان را بچشانند. زیرا اسلام فقط یک اعتقاد نیست. یکی از اتفاقاتی که این روزها در برنامه‌سازی ما رواج پیدا کرده توجه به عشق‌های زمینی و مجازی است. مسائلی که خود همین رسانه‌ای‌ها کمتر اتفاق خوبی از جریان عشقی برایشان افتاده است. خودشان هم در تشریح تجربیات‌شان به شکست‌هایشان اشاره دارند. حتی در برنامه “دورهمی” به صراحت از این شکست‌ها و ناموفق بودن مسائل عشقی‌شان گفته‌اند. چرا ما می‌رویم سراغ عشق برای اینکه یک ارتباطی با مستمع‌مان برقرار کنیم؟ برای اینکه بخواهیم بگوییم به مدرنیته رسانه‌ای رسیده‌ایم راه القای جاذبه و دادن روح به یک برنامه‌ای چرا بایستی از این طریق انجام شود؟ یادم نمی‌رود که سال ۸۵ مقام معظم رهبری در مشهد بحث مکارم الاخلاق را با یک تعبیر زیبایی عنوان کردند. فرمودند: «مکارم اخلاق به این نیست که سر کلاس اخلاق یک چیزهایی را کسب کنید و بعد این‌ها را تمرین کنید تا در وجودتان ایجاد شود. مکارم اخلاق به این است ملکات فضائل را در درونتان پرورش دهید.» مصداق بارز آن شهدا بودند که به این مکارم اخلاق دست پیدا کردند. واقعاً کسی در دوران دفاع‌مقدس به کسی ایثار و شجاعت یاد نمی‌داد. ایثار و شجاعت از درون انسان‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کرد. این‌ها به واسطه پاکی و طهارت و درست پرورش یافتن و نزدیک خدا شدنشان به این فضائل رسیدند. در ادامه این تحلیل حضرت آقا فرمودند موتور محرکه جوان برای رسیدن به مکارم اخلاقی فقط یک کلمه است عشق به خدا. این گلایه را بارها عنوان کرده‌ام که از سال ۸۵ نه تنها رسانه‌ملی بلکه هیچ رسانه‌ و هیچ مجموعه ارزشی این موضوع را در دستور کار خودش قرار نداد که راه‌های رسیدن به عشق خدا را برای مردم تشریح کند. من معتقدم اگر کسی درگیر عشق خدا نبود ناگزیر از اینکه خودش را دچار عشق زمینی و مجازی بکند.

راه برای عرضه «تو عاشق شدی…» در رسانه‌ملی باز شد

سال‌هاست در تلویزیون و بقیه رسانه‌ها دنبال این گمشده می‌گردم. چرا که خودم در میان نوجوانان و جوانان دفاع‌مقدس دیده‌ام و حتی در کتاب خاطراتشان هم نوشته نشده که چقدر عاشق خدا بودند. ما اگر در رسانه به عشق خدا در عالی‌ترین جایگاه پرداختیم، عاطفه، احساس، روح و حیات در جامعه دمیده می‌شود. تمام انسان‌هایی که در جامعه هستند حتی آن‌هایی که گرفتار فضای امروز هستند به این موضوع احترام می‌گذارند. چرا ما فکر می‌کنیم برای این که حرف حق‌مان را جا بیندازیم حتماً باید رنگ بیرون بگیریم؟ چرا ما فکر می‌کنیم از اصالت‌های دینی و حقایق انسانی برخوردار نیستیم؟ چرا فکر می کنیم آنقدر ارزش‌هایمان، معتبر نیستند که بتوانیم براساس آن‌ مبانی، عملیات رسانه‌ای‌مان را انجام دهیم؟ الان شما به همین برنامه «سمت خدا» نگاه کنید آیا تا به حال به موضوع «عشق به خدا» پرداخته است؟ اگر ارزشی‌های ما سرمایه‌شان را به جامعه عرضه نکنند آن‌گاه موضوع «تو عاشق شدی…» در رسانه‌ملی مطرح می‌شود. این عبارت‌های کذایی بیرونی است. اما چون واژه “عاشق شدن” در ادبیات شعری ما عبارت زیبایی است، پس می‌گوییم این مشکلی ندارد و می‌توانیم بر روی آن مانور بدهیم. بعد با خنده‌های زیرکانه مجری و خنده‌های توأم با نوعی خشم و غضب کسی که باید جواب این سوال را بدهد، همراه می‌شود. چون بالاخره حیا و عفاف را باید کنار بگذارند. چون عشق یک امر درونی است.

برای ساختن برنامه جاذب سراغ ارزش‌های آمریکایی می‌رویم

یادم می‌آید در دوران ۷ ساله حضور در مرکز جهانی علوم انسانی(مصطفی العالمیه) با جوانان غیرایرانی زیادی زندگی کردم حقایق دین ما واقعاً برایشان جاذبه داشته و دارد. اگر یکی از این فیلم‌های دفاع مقدس ما براساس معرفی یک شهید و یا یک رزمنده‌ای با صراحت حقیقت زندگی‌اش را بیان کند، آنچه در حقیقت وصیت‌نامه‌هایشان نوشته شده به تصویر کشیده شود یک دریایی از آموزه به سمع و نظر مخاطب می‌رسد. مصداق بارز آن شهید رضا پناهی ۱۲ ساله که به مادرش می‌گفت: “مادر من عاشق شدم”. مادرش گفت: “رضا در ۱۲ سالگی به تو زن نمی‌دهند”. می‌خندد و می‌گوید: من عاشق خدا شدم و بی قرارم از عشق خدا و آتش این عشق خدا جز با شهادت فروکش نمی‌کند. مادر به عمق این حقیقت می‌رسد و دوست دارد فرزندش به قله موردنظرش برسد. این اتفاقات منفجر می‌کند عالم را! چرا نباید این سیر رسیدن به قله موفقیت وجودی انسان را در رسانه‌ملی نمایش ندهیم؟ چرا ما فکر می‌کنیم نوجوانان ما خیلی از مفاهیم را نمی‌فهمند و چرا برای آن‌ها برنامه‌های عالی نمی‌سازیم؟ نوجوانان را جدی بگیریم همچون حضرت آقا که در دیدار با دانش‌آموزان خطاب به آن‌ها می‌فرمایند: شما جوانید. چون جوانی ویژگی‌اش پیش‌رو بودن و سرعت عمل است و شما نشان دادید مثل جوان پیش رو هستید. وقتی به این ارزش‌ها نپردازیم، آن‌وقت برای ساختن برنامه جاذب سراغ ارزش‌های آمریکایی می‌رویم. همان حرفی را که آمریکایی‌ها در اتاق فکرهایشان به آن رسیده‌اند که از این به بعد ارزش‌های آمریکایی را در جهان سیطره بدهیم.

آوینی صداوسیما کجاست؟

*مطرح کردن کاراکترهای انقلابی و حزب‌اللهی فراموش شده و در سینما هم دیگر “حاج‌کاظم‌ها” را گم کرده‌ایم…

من این روزها با خودم می‌گویم آوینی صداوسیما کجاست؟ یادم می‌آید در زمان جبهه می‌گفتیم این آوینی اگر راست می‌گوید چرا در جبهه نیست و نشسته در صداوسیما کار می‌کند. بعد دیدیم آوینی مأموریتش را به زیبایی انجام داد و پاداش کارهای منحصر به فرد او به شهادت ختم شد. آوینی صداوسیما امروز کیست به ما معرفی کنند. چرا الان بچه‌های مذهبی عموماً جذب خوانندگی اهل‌بیت شده‌اند، نمی‌گویم مداحی اهل‌بیت. چون بسیاری از نوحه‌های امروز رنگ و بوی خوانندگی دارد و شبیه به موسیقی‌های مرسوم است. در دهه ۶۰، رزمندگان جنگ و مردم شهر، نوای زیبای شهید آوینی را می‌شنیدند و هرکس را یاد ایثار، شهادت و معنای رزمندگی می‌انداخت. در هر دوره‌ای صداوسیما باید آوینی داشته باشد؛ اگر در دهه ۶۰ آوینی یک نفر بود الان باید در چندین حوزه صاحب یک آوینی باشیم. اما نه تنها آوینی تربیت نشد بلکه کارشناس‌های مذهبی‌مان هم دچار مشکل هستند.

مردم مشتاق منبرهای تلویزیونی هستند

کارشناسی مذهبی در تلویزیون یک پدیده‌ای است. اگر می‌گوییم ذائقه مردم تغییر کرده من اعتقاد دارم که ما می‌توانیم این ذائقه را درست تغییر دهیم. نمونه بارز آن توجه مخاطب امروز به منبرهای تلویزیونی است. روزگاری تلویزیون اصلاً منبر پخش نمی‌کرد.این رویه از یک روز عاشورا در قم شروع شد. یک بار صداوسیما یک هیئتی را پوشش داد، چون سخنران جاذب بود در ادامه این رویه ادامه پیدا کرد. الان واقعاً مردم مشتاق منبرهای تلویزیونی شده‌اند. پس می‌توانیم ذائقه مردم را درست تغییر دهیم. اما در بحث کارشناس‌های مذهبی انتقاد دارم که چرا آنقدر اصرار داریم از افراد مشهور استفاده کنیم. وقتی در روایات‌مان شهرت را منفور و مضموم دیدند، خیل کثیری از مردم به خاطر چهره به فلان هیئت می‌روند و پای منبر می‌نشینند. این رویه درستی نیست. ذائقه مردم را کارشناسی مذهبی به سمتی بردیم مشهور و چهره نبود، اعتبار ندارد.

«خندوانه» ارزش‌ها را در خنده بمباران و در دکلمه عنوان می‌کند

*موضوع آخر ما موضوع «خندوانه» و موسیقی‌ها و شعرهای نازلی است که در صداوسیما پخش می‌شوند. نظر شما در این باره چیست؟

اتفاقی که در “خندوانه” می‌افتد من آن را تعبیر به سیطره فکری و روحی بر کسی که آنجا به عنوان تماشاگر نشسته،‌تعبیر می‌کنم. چرا که آن‌ها را وادار می‌کنند به برخی از اموری که برای برخی‌هایشان شاید سخت باشد اما تحت عواملی خیلی راحت آن‌ کارها را انجام می‌دهند. من اعتقاد دارم هیچ وقت نباید یک انسان را برای رسیدن به مقصد شخصی، استثمار کند و انسان و کرامت انسانی نباید خدشه‌دار شود. خنده به هر قیمت هیچ توجیهی ندارد. ما یک وقتی برخی از مفاهیم غیرارزشی‌مان را در اوج خنده مطرح می‌کنیم اما وسط آن برنامه یک پیام ارزشی می‌دهیم. اگر انسان خوشرویی باشد باید از مفاهیم ارزشی و حرف‌های درست و کلیدی فاصله بگیرد. خنده و مفاهیم عمیق در یک ظرف قرار نمی‌گیرند. اگر خنده کنید لودگی اتفاق می‌افتد. و اگر می‌خواهید بخندید سرّ کسی را فاش کنید حتما باید به ضعف کسی بخندید، همه این‌ها حرف‌های غیرارزشی است و در مفاهیم خوب و جدی گم می‌شود. زیرا حرف‌های جدی خنده‌دار نیست. مضرّ است که حرف‌های جدی را با طراوت و نشاط بزنیم. یعنی شور، شوق، نشاط و خنده همه این‌ها از یک خانواده است و همه می‌تواند در مفاهیم و جایگاه‌های ارزشی مطرح شود. در بحث “خندوانه” گاهی اوقات ارزش‌ها در خنده بمباران و در دکلمه عنوان می‌شود. البته بعضی از بخش‌های «خندوانه» هم خوب است و بخشی از آن حرام می‌شود. آن جائیکه کسی ضایع می‌شود و به آن می‌خندید و طرف مقابل ناراحت می‌شود. اما مجبور می‌شد ناراحتی‌اش را پنهان کند.

رسانه‌ملی مأموریت خودش را فراموش کرده است

صداوسیما همان ترانه‌ها قبلی را زنده کرده منتها با یک ریتم آرامتر و اصطلاحاً دو جهاز کمتر. چرا برخی فکر می‌کنند در اسلام به صراحت درباره موسیقی صحبت نشده است. نمونه بارز خوش‌صدایی در میان انبیاء حضرت داود(ع) بودند. چقدر همین رجزهای اهل‌بیت در کربلا وزن،‌ قدرت و استحکام داشت.  اما واقعاً در بحث موسیقی ما پس رفت داشتیم موسیقی‌های فاخری داریم که مردم به آن ابراز علاقه می‌کنند. برخی از موسیقی‌ها در یک قشری جا باز کرده اما قرار است ذائقه را ببریم به سمت خوبی‌ها، کمالات و درستی‌ها اما این مأموریت مهم را فراموش کرده‌ایم. واقعاً ما ایرانی‌ها در رابطه با موسیقی، نغمه و آوا حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم. اما از آنچه که داریم بهره نمی‌بریم و به سراغ غرب می‌رویم.

توصیه‌های مقام معظم رهبری را مرور کنند

*تلویزیون برای رسیدن به رسانه طراز “انقلاب” باید چکار کند؟

تلویزیون و هر مجموعه دیگر بایستی یک مروری بر توصیه‌های مقام معظم رهبری داشته باشند. چرا که ایشان در همه بخش‌ها به زیبایی و براساس نگاه به جامعه و شناخت از دین و کاربرد رسانه دستورات لازم را ارائه داده‌اند. منِ کارشناس بگویم تلویزیون باید چیکار کند قطعاً ناقص حرف زدم. حتماً در نشست‌های مختلف و در جلسات خصوصی، حضرت آقا در خطاب به برنامه‌سازان و مدیران توصیه‌ها را داشته‌اند و اینجا باید یک مرور دوباره‌ای شود. آنگاه ببینید که این رسانه چقدر در جهان بی‌نظیر خواهد بود.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع