X

بایگانی بهمن 1, 1397

دفتر سینمایی

برنامه بهروز افخمی برای جشنواره فیلم فجر مشخص شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «نقد سینما» با اجرای بهروز افخمی همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر هر شب به روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، این برنامه در ایام جشنواره‌ فیلم فجر هر شب از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود. «نقد سینما» با رویکرد سینمایی به بررسی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد و قرار است از شب اول جشنواره روی آنتن شبکه پنج برود و بعد از جشنواره هم به صورت روتین ادامه داشته باشد.

بهروز افخمی در زمان جشنواره فقط برنامه «نقد سینما» را روی آنتن دارد، برنامه «فیلمساز» این کارگردان که درباره‌ی آموزش سینما است، قرار است بعد از جشنواره پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه زندگی «مرضیه هاشمی» از زبان خودش – اخبار سینمای ایران و جهان

جام جم: از مرضیه هاشمی، این روزها زیاد شنیده‌ایم. همه خواهان آن هستند که این خبرنگار ایرانی – آمریکایی شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی که در بند رژیم ایالات متحده آمریکاست زودتر آزاد شود. خبرنگار زنی که بازداشت او سبب شد به سرعت در کانون توجهات قرار گیرد و خیلی‌ها که تصویر مجری سیاهپوست شبکه انگلیسی‌زبان ایران برایشان آشنا بود بپرسند او کیست؟

از مرضیه هاشمی، این روزها زیاد شنیده‌ایم. همه خواهان آن هستند که این خبرنگار ایرانی – آمریکایی شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی که در بند رژیم ایالات متحده آمریکاست زودتر آزاد شود. خبرنگار زنی که بازداشت او سبب شد به سرعت در کانون توجهات قرار گیرد و خیلی‌ها که تصویر مجری سیاهپوست شبکه انگلیسی‌زبان ایران برایشان آشنا بود بپرسند او کیست؟ در مورد مرضیه هاشمی، احتمالا چیزهایی شنیده‌اید اما روایت خود او از زندگی‌اش جذابیت دیگری دارد. آنچه می‌خوانید داستان کوتاه زندگی «ملانی فرانکلین» است که بعد از ۲۲ سال به مرضیه هاشمی تغییر نام داد. او در این روایت که برنامه «اقیانوس آرام» آن را پخش کرد، از فراز و فرودهای زندگی یک زن سیاهپوست تازه‌مسلمان که دلداده انقلاب ایران شده می‌گوید. با ما همراه مرضیه هاشمی در این روایت باشید.

من مرضیه یک سیاهپوست هستم
من مرضیه هاشمی، یک آمریکایی و مستندساز هستم. یک اتفاق عجیب برایم پیش آمد. 
یادم هست وقتی کلاس اول بودم هنوز در برخی ایالت‌های آمریکا، سیاهپوستان و سفیدپوستان از هم جدا بودند و برای همین ما از سفیدپوستان جدا بودیم، اما وقتی به کلاس دوم رفتم، آمدند و گفتند دیگر نیازی به جدا بودن سیاهان و سفیدان نیست و همه کنار هم می‌توانند بنشینند.
یک روز معلم گفت همه غیر از «ملانی» بایستند. من که یک بچه کلاس دومی بودم گفتم مگر من با بقیه چه فرقی دارم؟ آن معلم چه هدفی داشت؟ تمایزدهی بین من و سفیدپوستان!
آن تجربه در سنین کودکی باعث شد من تلاش کنم خودم را ثابت کنم که «می‌توانم» و همین هم شد.

زندگی بالا و پایین دارد
هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم، یک روز می‌خواستم غذا درست کنم، خب من هم بلد نبودم، چون من فقط درس خوانده بودم و از مادرم یاد نگرفته بودم. یک همبرگر درست کردم و به شوهرم دادم. گفت این چیست؟ گفتم مگر نمی‌دانی، این همبرگر است. گفت همبرگر گرد است، ولی این گرد نیست. گفتم حالا خب! البته مرد خوبی بود… .
از ابتدا گفتم که زندگی خیلی بالا و پایین دارد و بعضی از تجربه‌های تلخ را که در زندگی می‌چشیم بعدا در زندگی به کارمان می‌آید.

من یک انسانم نه یک مداد رنگی!
در یک خانواده مذهبی مسیحی بزرگ شدم و هر یکشنبه کلیسا بودم. پدر من همیشه سروقت در کلیسا ما را حاضر می‌کرد و بسیار در این امور منظم و مقید بودیم. من همیشه در مورد ادیان و از جمله مسیحیت سؤال داشتم و جست‌وجو می‌کردم. شاید به خاطر همین وقتی به دانشگاه رفتم وارد رشته‌ای جست‌وجوگرانه یعنی رسانه شدم. من در این رشته یاد گرفتم باید با افراد مختلف گفت‌وگو کرد و سخنان مختلف را شنید. آن زمان در دانشگاه، کلا یک درصد سیاهپوست بودند و همگی سفید بودند.
روز اول وقتی من رفتم خوابگاه،‌ هم‌اتاقی‌ام رفت بیرون. بعدازظهر به من گفتند ایشان نمی‌خواهند با یک سیاهپوست هم‌اتاق باشند! انگار من یک مداد رنگی بودم، در حالی که ما انسانیم، ولی من به این فضا عادت داشتم چون از همان بچگی تجربه چنین رفتارهایی را داشتم ولی دانشجویان سیاهپوستی که از محیط‌های مخصوص سیاهان آمده بودند، خیلی اذیت می‌شدند.

مشکلات من و مادرشوهرم
اتفاقی پیش آمد که مادرشوهر و پدرشوهر من آمدند آمریکا. آنها آمدند، که من برای کاری منزل نبودم و آنها را برای اولین‌بار در فرودگاه دیدم و شش ماه پیش ما بودند. من فارسی نمی‌توانستم حرف بزنم و آنها انگلیسی نمی‌دانستند. شوهرم ترجمه می‌کرد و گاهی از ترجمه کردن خسته می‌شد.

ایران آرزوی من بود
من به ایران آمدم. از انقلاب اسلامی که جرقه اولیه را زد، ایران آرزوی من بود. من وقتی از فرودگاه به میدان آزادی رسیدم گفتم «اوه مای گاد!»

خانواده در ایران پررنگ است
نوجوان امروز ایران و آمریکا به خاطر تحولات جهان بسیار به هم نزدیک هستند که این مسأله می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی. البته ساختار خانواده در ایران محکم‌تر از دیگر نقاط است، ولی می‌ترسم؛ چون سرعت تغییرات بسیار زیاد بوده و این استحکام در حال کمرنگ شدن است.

امام قهرمان زندگی‌ام بود
من اگر بخواهم یک قهرمان برای زندگی‌ام انتخاب کنم امام خمینی(ره) است. وقتی مسلمان شدم و تصاویر امام را در جماران دیدم که مردم برای ایشان گریه می‌کنند، این موضوع برای من که فرهنگی متفاوت داشتم خیلی عجیب بود تا این‌که خودم به ایران آمدم و یک روز به دیدن ایشان رفتم، وقتی امام از در وارد شدند خودم زار زار از دیدن ایشان گریه کردم! دست خودم نبود، امام خیلی زندگی‌ام را عوض کرد.

انقلابی به نام خدا
من خیلی در مورد انقلاب‌ها و عدالت در سراسر دنیا مطالعه می‌کردم و دنبال این مسائل بودم. در این زمینه‌ها هم زیاد می‌خواندم، اما یک چیزی تنم را می‌لرزاند و آن هم این که انقلابیون کشورهایی مثل چین، کوبا و … می‌گفتند خدایی وجود ندارد و همین باعث شد قدری از آن فضا فاصله بگیرم.
یک روز در دانشگاه دیدم گروهی جمع شده‌اند و شعار می‌دادند، رفتم جلو تا ببینم چه می‌گویند؟ دیدم علیه شخصی به نام «شاه» شعار می‌دهند. فهمیدم که این افراد ایرانی هستند و همان‌جا بود که با ایران آشنا شدم.
بعد از چند وقت انقلاب شد، در رسانه‌ها می‌دیدم که یک پیرمرد در ایران جلو افتاده و میلیون‌ها جوان دنبال این پیرمرد راه افتاده‌اند، چیزی که برایم عجیب و جالب بود. با تحقیقات مختلف دیدم یک حرکت انقلابی عدالتخواهانه سیاسی راه افتاده که خدا هم در آن وجود دارد.

ناگهان دیدم مسلمان شده‌ام!
برای فهمیدن این حرکت مردم ایران، به سراغ قرآن رفتم و همان زمان برای اولین بار انجیل را هم کامل خواندم و فاصله بین این دو کتاب را کاملا متوجه شدم.
بعد از دو سال، دیدم من که فقط به خاطر فهمیدن انقلاب ایران به دنبال فهم قرآن رفته بودم حالا به سمت اسلام گرایش پیدا کرده بودم! جوانی ۲۲ ساله بودم که مسلمان شدم، اما نمی‌دانستم که اسلام چقدر زندگی‌ام را عوض می‌کند. از لباس، رفتار، سرگرمی و همه شؤونات زندگی‌ام تغییر کرد.
روز شنبه مسلمان شدم و روز دوشنبه با روسری سر کلاس رفتم، استادم گفت چه خبره؟ گفتم هیچی! من مسلمان شدم. همه دانشجویان برگشتند و چپ چپ من را نگاه کردند!

انتخاب‌های سخت!
شما تصور کنید مادری که دیروز برای من غذا می‌پخت و من با لذت می‌خوردم امروز دیگر نمی‌توانم غذایش را بخورم، چون با گوشت خوک پخت شده و گوشت آن بر من حرام شده است، یا ذبح اسلامی نیست. چطور می‌توانید به مادری که این همه برای پخت آن غذا زحمت کشیده بگویید عذرخواهی می‌کنم نمی‌توانم بخورم، آن روز فقط سالاد خوردم. آن هم در شرایطی که بعد مدت‌ها به خانه بازگشته بودم و او غذاهایی که دوست داشتم را برایم آماده کرده بود ولی من نمی‌خوردم.
دوستان قبلی‌ام را به مرور از دست دادم و کم‌کم دوستان دیگری پیدا کردم.

استخاره برای ازدواج با یک سیاه
یک روز در مرکز اسلامی بودم و مرد خوشتیپی را دیدم که آنجا بود. اتفاقا او درباره من هم با افراد آنجا صحبت کرده بود و بالاخره با هم ارتباط برقرار کردیم. او یک مرد ایرانی بود که از من خواستگاری کرد. زنگ زد به مادر و پدرش و توضیح داد. اولین چیزی که گفتند این بود که نمی‌توانی یک دختر سفیدپوست بگیری؟ این دیدگاه ایرانی است، مثلا وقتی بچه به دنیا می‌آید سفید است، همه می‌گویند به‌به چه سفید زیبایی، ولی وقتی سیاه باشد می‌گویند اوه اوه بچه سیاه!
همسرم به مادرش گفته بود، این چه حرفی است، او مسلمان است. مادرش هم گفته بود نه من هم مسأله‌ای ندارم با این موضوع و قرار شد استخاره کنند که قرآن گفته بود تعجیل کن!

شیرینی‌های زودگذر
طی یک سال و نیم من سه عزیز از دست دادم. مادر، پدر و شوهرم را از دست دادم. من ایران بودم که شوهرم در آمریکا تصادف کرد و فوت شد. پسر بزرگم ۱۷سالش بود.
برای این‌که بگویم زندگی چقدر زود تغییر می‌کند باید یادآوری کنم که این هفته با همسرم و بچه‌ها در شهربازی خوش بودیم، ولی هفته بعدش در بیمارستان بالای سر جنازه همسرم بودم و خداحافظی می‌کردم.

ارزش هرچیزی به سختی آن است
زندگی آسان نیست. فراموش نکنید چیزی که آسان به دست می‌آورید ارزشمند نیست، با سختی انسان ساخته می‌شود و چون خودم را به سختی به دست آورده‌ام این حرف را می‌زنم. خیلی خدا به آدم کمک می‌کند. وقتی اتفاقی پیش آمد نباید بگوییم چرا من؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آملی لاریجانی خواستار پیگیری آزادی مرضیه هاشمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی دادستان‌کل کشور را مأمور کرد که تمام اقدامات لازم در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری را از باب دفاع از حقوق عامه برای آزادی مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی انجام دهد.

 آیت‌الله آملی‌لاریجانی با انتقاد شدید از بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی شبکه خبری پرس‌تی‌وی از سوی آمریکا، نسبت به ترویج عادت تجاوز به حقوق انسان‌ها توسط آمریکا و غرب ابراز تأسف کرد و گفت: امروز استفاده ابزاری آمریکا و غرب از مقوله «حقوق بشر» به‌خوبی آشکار است. در حادثه اخیر، مدعی هستند که این خبرنگار به‌عنوان «شاهد» بازداشت شده است. اولین بار است که می‌شنویم یک کشوری تبعه خود را که بیم فرار او هم نمی‌رود، در وطن خودش به‌عنوان شاهد بازداشت کند.

رئیس قوه قضاییه مسئولیت هرگونه آسیب احتمالی به خبرنگار پرس‌تی‌وی را متوجه دستگاه قضایی ایالات متحده آمریکا دانست و با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد مشکل آمریکا با این خبرنگار به‌سبب دفاع او از انقلاب اسلامی ایران و انتقاد از جنایات آمریکا در نقاط مختلف جهان است، دادستان کل کشور را مأمور کرد که تمام اقدامات لازم در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری را از باب دفاع از حقوق عامه برای آزادی این خبرنگار انجام دهد.

مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی‌الاصل شبکه‌ پرس‌تی‌وی روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت‌لوئیس لمبرت» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌.بی‌.آی.» در واشنگتن دی‌سی منتقل شده و پس از برگزاری یک مرحله از دادگاه وی، با وجود اظهارات قاضی دادگاه مبنی بر اینکه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده، کماکان در زندان به‌سر می‌برد.

دومین جلسه دادگاه مرضیه هاشمی، چهارشنبه هفته جاری تشکیل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکویی که فجر انقلاب برای فیلمسازان زن فراهم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: حضور پررنگ فیلمسازان زن در جشنواره فیلم فجر، در شرایطی رقم می‌خورد که در هالیوود غول فیلمسازی دنیا، زنان برای رسیدن به موفقیت یا حتی حقوق برابر با مردان سال‌هاست مبارزه می‌کنند، اما پیروز نمی‌شوند!

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر میزبان آثار چهار فیلمساز زن در بخش سودای سیمرغ است. فیلم‌های «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی، «جمشیدیه» اثر یلدا جبلی و «شبی که ماه کامل شد» فیلمی از نرگس آبیار، امسال بیشترین سهم فیلمسازان زن از جشنواره فجر را رقم زده‌اند. حضور پررنگ فیلمسازان زن در جشنواره فیلم فجر، در شرایطی رقم می‌خورد که در هالیوود غول فیلمسازی دنیا، زنان برای رسیدن به موفقیت یا حتی حقوق برابر با مردان سال‌هاست مبارزه می‌کنند، اما پیروز نمی‌شوند!

موفقیت فیلمسازان زن در جشنواره فیلم فجر و تثبیت حضور آنان در این جشنواره، نشان دهنده جایگاه زنان فیلمساز در سینمای ایران است.

شروع یک راه روشن
در سینمای پیش از انقلاب، تنها یک زن فرصت می‌کند تا کارگردانی سینما را تجربه کند و آن تجریه نیز فرصت تکرار دوباره پیدا نمی‌کند. سایر زنان سینمای ایران نیز اغلب به بازیگری در سینما اشتغال داشتند که به واسطه فساد آشکار سینمای فیلمفارسی، آن‌ها نیز بخشی از ویترین فساد آن سینما به شمار می‌آمدند. انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۵۷ توانست به حضور زن در سینما معنای جدیدی ببخشد. این بار زنان فیلمساز ایرانی بودند که در ایجاد سینمای نوی ایران نقشی کلیدی بازی کردند.

اگرچه اولین حضور یک فیلمساز زن در جشنواره فجر به کارگردانی مشترک فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» توسط مرضیه برومند به دوره چهارم این جشنواره باز می‌گردد، سال بعد و در سال ۱۳۶۵، پوران درخشنده با فیلم سینمایی «رابطه» به عنوان اولین کارگردان مستقل زن در فجر حضور پیدا کرد. درخشنده در سال بعد و در ششمین دوره جشنواره فیلم فجر با «پرنده کوچک خوشبختی» تا مرز دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی پیش رفت و در رقابت با داریوش مهرجویی، سیامک شایقی و کیانوش عیاری نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد، اما رقابت را در نهایت به «آن سوی آتش» کیانوش عیاری واگذار کرد. بعد از آن و در دوره دهم جشنواره فجر بود که رخشان بنی‌اعتماد سیمرغ بهترین کارگردانی را برای فیلم «نرگس» به دست آورد. در آن سال «نرگس» بیشترین جایزه را از جشنواره فجر به دست آورد.

رخشان بنی‌اعتماد، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، مرضیه برومند، نرگس آبیار، نیکی کریمی، نگار آذربایجانی، مونا زندی و منیر قیدی موفق‌ترین فیلمسازان زن سینمای ایران در جشنواره فجر بوده‌اند. از این لیست امسال نرگس آبیار و مونا زندی دوباره در سودای سیمرغ حضور دارند و امکان اینکه نام این دو فیلمساز در میان برندگان جوایز فجر دیده شود، زیاد است. علاوه بر جشنواره فجر که جشنواره‌ای ملی است، زنان فیلمساز سینمای ایران در بسیاری از جشنواره‌های معتبر سینمای جهان حضور مؤثر داشته‌اند و به رغم اینکه به برخی از موضوعات و محتوای فیلم‌های آن‌ها انتقاداتی وارد است، اما توانسته‌اند جوایز مهمی را برای سینمای ایران به دست آورند.

از سیمرغ رخشان تا اسکار کاترین
جشنواره فجر در دهمین دوره از برگزاری و در حالی که بسیار جوان بود، جایزه بهترین کارگردانی را که بعد از عنوان بهترین فیلم، مهم‌ترین جایزه جشنواره است به یک فیلمساز زن داد، اما در هالیوود، ۸۲ دوره از مراسم اسکار برگزار شد تا در نهایت «کاترین بیگلو» توانست به عنوان اولین زن فیلمساز، اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورد. تفاوت از ۱۰ سال جشنواره فجر تا ۸۲ سالگی اسکار فاصله معناداری است که در آن می‌توان بی‌اعتنایی سینمای امریکا به فیلمسازان زن را مشاهده کرد.

زنان و نابرابری در دستمزد سینما
در حالی که فیلمسازان زن در ایران، بدون نگاه جنسیتی به موقعیت کاری در حال فعالیت هستند، در آن سوی مرزها، جایی که قرار است سینما با دنیای لیبرال پیوند بخورد، مشکلات زیادی دامنگیر فیلمسازان زن می‌شود. از هالیوود گرفته تا اروپا که تلاش می‌کند سینمای مستقل خود را حفظ کند، هر کدام به نحوی در حق و حقوق زنان فیلمساز اجحاف می‌کنند.
مریل استریپ، یکی از موفق‌ترین زنان بازیگر در هالیوود درباره تبعیض میان زنان و مردان در هالیوود می‌گوید: «نقش زنان در تولید و عرضه آثار سینمایی و سهم اقتصادی آن‌ها از این فرایند، همیشه در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و مردان بیشترین نصیب را برده‌اند.»

استریپ که به خاطر بازی در فیلم «سافرجت» به لندن سفر کرده بود، در مصاحبه با «بی بی‌سی» تأکید می‌کند با وجود تمام دستاوردهایش، دستمزد او همیشه از دستمزد بازیگران مکمل مردش پایین‌تر بوده است.

نکته تلخ دیگر درباره بازیگران زن هالیوودی این است که در سال ۲۰۱۴ «مجموع دستمزد ۱۰ بازیگر زن پولساز هالیوود ۲۲۶میلیون دلار بوده است، در حالی که ۱۰ بازیگر مرد پولساز هالیوود نزدیک به دو برابر این رقم، یعنی ۴۱۹میلیون دلار دریافت کرده‌اند.»

زنان غربی جایگاهی برای قهرمانی ندارند
علاوه بر پایین بودن دستمزد زنان در مقابل بازیگران مرد، حتی اجازه داده نمی‌شود که زنان در فیلم‌های هالیوودی به عنوان قهرمان فیلم‌ها شناخته شوند. گاردین در گزارشی به بررسی ۱۰۰ فیلم هالیوودی در سال ۲۰۱۷ پرداخته است. در این گزارش، تعداد قهرمانان زن روی پرده نقره‌ای سینما در سال گذشته میلادی حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه پیش از آن کاهش یافته و به ۲۴ درصد رسیده است. این پژوهش را مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون در دانشگاه سن‌دیگو بین ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ انجام داده و یافته‌های نومیدکننده آن به تازگی منتشر شده است. سال گذشته قهرمان هر سه فیلم پرفروش یعنی «جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای»، «دیو و دلبر» و «زن شگفت‌انگیز» زنان بودند. این در حالی است که فیلم‌ها و فیلمسازان مستقل همچنان بیشتر علاقه دارند نقش‌های اصلی خود را در اختیار زنان بگذارند. در این فیلم‌ها ۶۵ درصد نقش‌های مهم سهم زنان است. سال گذشته ۳۷ درصد نقش‌های مهم در اختیار زنان بود، هر چند سهم زنان دارای دیالوگ با ۲ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۶ به ۳۴ درصد رسید.

در کنار مسائلی مانند نابرابری در دستمزد و دیده نشدن در نقش‌های کلیدی، سینمای غرب با مشکل مهم‌تری روبه‌رو است که در آن زنان قربانیان اصلی به شمار می‌روند و آن بحث رفتار‌های غیراخلاقی با زنان است که مانند آتشفشانی با ایجاد کمپین «me too» خودنمایی کرد. مقایسه کوتاهی میان وضعیت زنان در سینمای ایران و جهان، به خوبی نشان‌دهنده تفاوت‌هایی است که سینمای ایران را به عنوان سینمایی پیشرو در اخلاق و همچنین رفتار حرفه‌ای با زنان فیلمساز معرفی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام اسامی داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری داوری آثار بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره را عهده‌دار هستند.  

این داوران ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ و ۳ انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر را داوری می‌کنند. 

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درگذشت تهیه‌کننده «رمبو» و «ترمیناتور» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «اندی واینا» که تولید فیلم هایی چون «رِمبو»، «ترمیناتور»، «جان سخت»، «نیکسون» و … را در کارنامه داشت؛ در ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، «اندی واینا» مدیر تولید چندین فیلم اکشن شاخص چون «رِمبو» و «ترمیناتور» در ۷۴ سالگی درگذشت.

بنیاد ملی فیلم مجارستان خبر درگذشت اندی واینا را اعلام کرد و او را چهره حکمفرمای صنعت فیلم مجارستان و جهان نامید.

واینا با همکاری «ماریو کاسار» شرکت «پاور هاوس کارولکو» را تاسیس کرد و فیلم‌های موفقی چون «ترمیناتور۲: روز داوری»، اولین فیلم از سه‌گانه «رمبو» و «غریزه اصلی» را خلق کردند. او همچنین بنیان‌گذار و رئیس موسسه بازاریابی فیلم آمریکا Assn بود که بازار فیلم آمریکا را راه‌اندازی کرد.

«آنتونیو باندراس» هنرپیشه هالیوودی پیام تسلیت خود را برای درگذشت واینا چنین نوشت: خداحافظ دوست عزیز. برای همه چیز ممنونم.

او همچنین تهیه‌کننده فیلم‌هایی همچون «نیکسون» به کارگردانی «اولیور استون»، «اِویتا» با بازی مدونا و «جان سخت» بوده است.

«آرنولد شواتزِنِگِر» واینا را «نیرویی انقلابی» و «یکی از بخشنده‌ترین آدم‌های اطراف خود» عنوان کرد و گفت: «اندی واینا دوستی عزیز و یک نیروی انقلابی در هالیوود بود. او اثبات کرد که برای خلق فیلم‌های بزرگی چون «ترمیناتور۲» یا «یادآوری کامل» نیازی به استودیو نیست. او قلبی بزرگ داشت و یکی از بخشنده‌ترین آدم‌های اطرافم بود. دلم برایش تنگ خواهد شد. خود را شریک غم خانواده‌اش می‌دانم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد از تندیس‌های خارجی جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد از سفارش و ساخت تندیس‌های سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در امارات گفت: اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر – ساخت تندیس‌های این جشنواره ملی در امارات باعث انتقادات جدی شده است، درحالیکه “عزت‌الله علیزاده” مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است: «متأسفانه امکان ساخت سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دُبی سفارش دادیم.»

در این رابطه حسین بختیاری ــ رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد به ساخت تندیس‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به تسنیم عنوان کرد: البته این رخدادها آنچنان نیز باعث تعجب نیست زیرا جامعه ما که مدیران نیز شامل آن هستند دچار نوعی بیماری فرهنگی در بیگانه پرستی و دگردوستی فرهنگ‌های دیگر کشورها هستند و از توانایی وطنی غافل هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای یکی از مهمترین جشنواره‌های انقلاب باید تندیس‌های ساخت غیرایران به ایرانیان موفق اهدا شود، گفت: معتقدم متولیان برنامه ساخت تندیس‌های جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیت‌های این حوزه را آگاه نیستند.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی تصریح کرد: متاسفانه مسؤلان و مدیران بخش‌های مختلف کشور از جمله متولیان اجرایی جشنواره فیلم فجر – آشنایی لازم با توانمندی هنرمندان، افراد مبتکر و جوانان نخبه وطن خود را ندارند.

بختیاری در پاسخ به این مسئله که شاید این عدم آگاهی مدیران جشنواره فیلم فجر به دلیل ضعف و رصد نکردن مسؤلان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی باشد، گفت: متاسفانه بی مسؤلیتی برخی مدیران که اجتناب ناپذیر است ولی این مسئله را نیز باید درنظر داشت که معلوم نیست متولیان جشنواره فیلم فجر اصلاً با مسؤلان صنایع دستی کشور مشورت کردند یا خیر – زیرا یک رویه‌ای در کشور رایج است که مدیران می‌خواهند کارهای خود را بدون مشورت و براساس سلیقه خود به سرانجام برسانند.

وی درباره اظهارنظر مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر که عنوان کرده است:«امکان ساخت سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت در کشور وجود نداشت»، عنوان کرد: این اظهار نظر ترجیحاً غیرقابل قبول است و برای این مسئله بنده – دو مصداق عینی و عملی ذکر می‌کنم.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی ادامه داد: مثلاً چندی قبل از آستان قدس رضوی به ما اعلام شد که نوعی لوستر در بارگاه امام رضا (ع) نصب است که شیشه‌های سبز رنگ آن ساخت فرانسه است و درخواست ساخت این لوستر را داشتند که ما توانستیم در مدت ۴۵ روز لاله‌های این لوستر شیشه ای را به مانند کیفیت سازنده اروپایی بسازیم.

بختیاری همچینین به مورد دیگری نیز گریزی زد و گفت: حتی در زمان اوایل انقلاب نیز وقتی مستشاران آمریکایی از ایران رفته بودند وزارت دفاع به نوعی وسیله نیاز داشتند که ما برای این کار حتی یک کوره طراحی کردیم تا همان یک وسیله ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

تندیس‌های صنایع دستی ایران در دنیا زبانزد است

همچنین در این رابطه حسین خواجه بیدختی – سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی نیز به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است: «قطعا با وجود هنرمندان صنایع دستی ایرانی، وضعیت کنونی کشور و تاکید بر تولید ملی – انجام چنین کاری اشتباه است زیرا ممکن است که تکنولوژی خاصی که عنوان شده در ایران وجود نداشته باشد اما کشورمان در هنر آبگینه و پس از کشورهای جمهوری چک، ایتالیا و فرانسه در رده چهارم دنیا قرار دارد. در چنین شرایطی آیا درست است که سفارش تندیس سیمرغ بلورین را به امارات بدهند و به جای حمایت از تولید ملی، ارز زیادی از کشور خارج شود؟ درحالیکه نشان‌ها و تندیس‌های صنایع دستی ما در دنیا زبانزد است، برای نمونه نشان مالکیت معنوی ایران در سازمان مالکیت معنوی در ژنو که یک سنگاب قلم‌زنی اثر استاد باباخانی است، سرآمد تمام نشان‌هاست. همچنین در مورد تندیس‌های دیگر هم باید گفت که برای مثال – فولاد در دست هنرمندان ایرانی مانند موم است و نشان‌های فولادی اساتید صنایع دستی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفم که کمال تبریزی مدام در باتلاق ابتذال و کج‌اندیشی فرو می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: متاسفم که کمال تبریزی با وجود چند اثر قابل قبول در کارنامه‌اش، در این حد دچار پول‌شیفتگی شده است و مدام در باتلاق ابتذال و کج‌اندیشی فرو می‌رود.

به گزارش سینماپرس؛ مصطفی جلالی‌فخر منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: یکی از مهم‌ترین ارکان سینمای طاعون زده‌ی این سال‌ها، “وقاحت” است. با بی‌شرمی بلد شده‌اند که با حداکثر سودجویی از ابتذال، فیلم بسازند و در عین حال چشم در چشم‌ها بدوزند و مدعی هم باشند که خیلی هم خوبیم. ناسزایی‌گوییِ کمال تبریزی علیه دو منتقد محترم و راست‌گوی سینمای ایران، یکی از نمونه‌های وقاحت است. فیلم پرت و ملایی در حد “مارموز” ساخته شده و بعد جوری سینه جلو داده‌اند که گویی شاهکاری بلامنازع است و ستایش، حداقل وظیفه‌ی همگانی است.

وقیحانه‌تر این که برای توصیف کار مبتذل خود، از مقدسات دینی هم سوء‌استفاده کرده است. گستاخی محض است که کسی به خودش اجازه دهد برای دفاع از چنین کار بی‌ارزشی، پای  کربلا را پیش بکشد و با معادل‌سازی وقیحانه، نقد فیلمش را “سر بریدنِ حرمله‌وار” بداند. متاسفم که کمال تبریزی با وجود چند اثر قابل قبول در کارنامه‌اش، در این حد دچار پول‌شیفتگی شده است و مدام در باتلاق ابتذال و کج‌اندیشی فرو می‌رود.

نیما حسنی‌نسب، پاسخ قاطعانه و درستی به نادرست‌گویی‌های کمال تبریزی داده است که توصیه می‌کنم بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شروع اکران عمومی «پارادایس» و «ترانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته سخنگوی کارگروه اکران فیلم های سینمایی «پارادایس» ساخته علی عطشانی و «ترانه» ساخته مهدی صاحبی از چهارشنبه هفته جاری (۳ بهمن‌) اکران خود را آغاز می کنند.

به گزارش سینماپرس؛ غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش در تاریخ امروز دوشنبه اول بهمن ماه، گفت: فیلم سینمایی «سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، بعد از جشنواره فیلم فجر در گروه آزادی اکران می شود.

وی بیان کرد: «ترانه» به کارگردانی مهدی صاحبی از چهارشنبه سوم بهمن در کورش اکران می شود، همچنین نمایش «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی ادامه دارد. «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی از چهارشنبه سوم بهمن در گروه زندگی بعد از فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه اکران می شود و نمایش «درساژ» در زیر گروه ادامه دارد.

فرجی در پایان گفت: جعفر صانعی مقدم مدیر گروه «هنر و تجربه» در جلسه امروز حضور داشت و از همراهی و همفکری در نمایش فیلم های «هنر و تجربه» و ادامه همکاری در روند هرچه بهتر دیده شدن آثار «هنر و تجربه» گزارشی ارایه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به مسابقات پربیننده تلویزیون در سال ۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از بخش های پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم که به انتخاب بهترین برنامه های سیما در سال ۹۶ و ۹۷ می پردازد، مسابقات تلویزیونی هستند. در این گزارش به مسابقات پربیننده تلویزیون در سال ۹۷ نگاهی شده است.

مسابقات تلویزیونی، همواره از محبوب ترین آثار در سیما هستند. ذات رقابتی و مهیج این برنامه ها باعث می شود تا توجه بسیاری از مردم به آن ها جلب شود. یکی از بخش های پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم که به انتخاب بهترین برنامه های سیما در سال ۹۶ و ۹۷ می پردازد، مسابقات تلویزیونی هستند. در این گزارش، به مرور مسابقات پربیننده پخش شده از شبکه های مختلف سیما می پردازیم.

شبکه یک

«دست پخت»

یکی از برنامه های پرجاذبه، مسابقات آشپزی است. شبکه یک سیما یکی از متفاوت ترین مسابقات سال های اخیر با محوریت آشپزی را با عنوان «دست پخت» روی آنتن برده است. در این مسابقه نیز طبق روال چنین برنامه هایی، رقابت بر سر کیفیت غذای طبخ شده است. اما چند ویژگی «دست پخت» باعث شده تا این برنامه متفاوت جلوه کند. اول اینکه سطح برنامه و رقابت در آن در سطح مسابقات آشپزی روز دنیاست. رویکرد اصلی، ترویج فرهنگ صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف است. همچنین تأکید بر ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تهیه غذاهای بومی است. دوم، بین المللی بودن مسابقه است. به طوری که در بین گروه داوری گسترده برنامه، داورانی حضور دارند که تحصیل کرده دانشگاه های آشپزی در سطح جهان هستند و در مقاطعی شاهد حضور داوران خارجی بودیم. همچنین برندگان نهایی این مسابقه نیز به موسسات معتبر جهانی جهت تحصیل و آموزش معرفی می شوند.

شبکه دو

«مسابقه محله»

«مسابقه محله» نام برنامه‌ای تلویزیونی مخصوص گروه کودک و نوجوان است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه اجرا می‌شود. پخش این برنامه که جنبه مسابقه‌ای، ورزشی و سرگرمی دارد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. در این برنامه که حالت مسابقه‌ای و سرگرمی دارد و هر بار در یک محل یا مکان اجرا می‌شود کودکان و نوجوانان حضور یافته و به اجرای انواع شیرین‌کاری‌ها، بازی‌ها و مسابقات می‌پردازند.

این برنامه با تم طنز همراه است و طراحی بازی‌ها و مسابقات را خود روشن‌پژوه برعهده دارد و تاکنون علاوه بر نقاط مختلف تهران در شهرستان‌های مختلف ایران نیز اجرا شده است.

شبکه سه

«برنده باش»

مسابقات اطلاع عمومی همواره هیجان و جذابیت خاصی دارند. به همین دلیل هم این نوع مسابقات معمولا در ردیف پرمخاطب ترین برنامه های سیما در همه دوره ها قرار داشته اند. «برنده باش» عنوان جدید ترین مسابقه سیما با محوریت سنجش اطلاعات عمومی و حضور ذهن شرکت کنندگان در این مسابقه است که از شبکه سه سیما پخش می شود. تولید کنندگان برنامه «برنده باش» تشویق و ترغیب جامعه به افزایش مطالعه و کتابخوانی را هدف اصلی تولید و پخش این برنامه می دانند.

اما یکی از برگ برنده های «برنده باش» حضور محمدرضا گلزار، به عنوان مجری است. بازیگری که برای نخستین بار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده است. با اینکه کار اجرا و بازیگری دو حرفه متمایز و دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند، اما گلزار از عهده اجرای یک برنامه، آن هم در قالب مسابقه و رقابت بر سر اطلاعات عمومی، به خوبی بر آمده و رضایت بینندگان این برنامه را جلب کرده است.

شبکه چهار

«چهار، سه، دو، یک»

مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک» که نام خود را هم از یکی از مهمترین عبارات پشت صحنه سینما وام گرفته تلاش خوبی از یک رقابت جذاب تلویزیونی است که علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، نکاتی آموزنده را درباره هنر‌های نمایشی به مخاطب و شرکت کنندگان یادآوری می‌کند.

سری پنجم این مسابقه در ۴۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای با محوریت بازیگری، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه خوانی و تدوین، تولید شد و همچون سری گذشته یک گروه سه نفره داوری شامل کارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شرکت کنندگان را مورد قضاوت قرار گرفتند.

یکی از بخش‌های این مسابقه مربوط به اطلاعات سینمایی شرکت کنندگان است و طی آن شرکت کنندگان با تکیه بر دانش سینمایی خود به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهند. همچنین با پخش یک سکانس شرکت کنندگان باید تعداد نما‌های آن را حدس بزنند و سپس نما‌های به هم ریخته را طبق همان روایتی که دیده اند تدوین کنند. پخش قسمتی از فیلم‌های سینمایی و تحلیل مفهومی آن از سوی شرکت کنندگان از دیگر بخش‌های این مسابقه است و در واقع سطح درک آن‌ها را از بخشی که دیده اند مورد سنجش قرار می‌دهد. در بخش دیگری از این مسابقه نیز شرکت کنندگان می‌توانند توانایی اجرا، بازیگری و نمایشنامه خوانی خود را به نمایش بگذارند.

شبکه پنج

«پنج ستاره»

از دیگر مسابقات تلویزیونی که سنجش سطح مطالعه و اطلاعات عمومی شرکت کنندگان را هدف قرار داده، «پنج ستاره» است. این برنامه البته شباهت هایی هم با «برنده باش» دارد. چون مجری این برنامه نیز یک بازیگر سینما و تلویزیون است. سری جدید این برنامه که با اجرای حمید گودرزی پنجشنبه و جمعه هر هفته از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود توانسته یکی از پربیننده ترین مسابقات تلویزیونی در سال ۹۷ باشد. چون قالب و ساختار برنامه، بسیار مهیج و ملتهب است.

شبکه آموزش

«حرفه ای شو»

یکی از متفاوت ترین مسابقات سیما در سال های اخیر، برنامه «حرفه ای شو» است. چون هدف اصلی از این مسابقه، تقویت روحیه کار و کارآفرینی است. جالب این است که محور این مسابقه نیز نوجوانان هستند، یعنی نسلی که به زودی وارد بازار کار خواهند شد و این برنامه در قالبی سرگرم کننده و جذاب، در پی بالا بردن توانایی های فنی این نسل است. به طوری که در «حرفه ای شو» شرکت کنندگان باید هم اطلاعات عمومی بالایی در حوزه فنی داشته باشند وهم اینکه در عمل نیز بتوانند کار مکانیکی کنند و مثلا موتور یک خودرو را تعمیر نمایند.

شبکه قرآن

«بشارت ۱۴۵۲»

شبکه قرآن و معارف سیما نیز طی سال های اخیر در حوزه تخصصی خود یعنی کلام الله مجید، مسابقاتی را پخش کرده است. «بشارت ۱۴۵۲» عنوان طرحی مسابقه محور است که با هدف گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم روی آنتن می رود. به طوری که همه مردم با شرکت در این طرح می توانند بخشی از قرآن را حفظ کنند. این طرح هر سال اجرا می شود اما امسال، جزء ۳۰ قرآن محور حفظ قرار گرفته است. در هر قسمت از این برنامه نیز رقابتی بین تعدادی از شرکت کنندگان برگزار می شود.

شبکه نسیم

«کودک شو»

یکی از مسابقات محبوب تلویزیون به ویژه برای خانواده ها، «کودک شو» است که از شبکه نسیم سیما پخش می شود. این برنامه نیز با حضور یک بازیگر به عنوان مجری، روی آنتن می رود. پژمان بازغی در «کودک شو» میزبان یک رقابت خانوادگی است. در این رقابت، هم پدر و مادرها حضور دارند و هم کودکان آن ها. البته فقط پدر و مادرها رقابت می کردند و بچه ها نیز در دنیای خاص خودشان به سر می بردند.

شبکه افق

«فرمانده»

مسابقه مستند «فرمانده» نیز یک برنامه رقابتی دیگر در قالب رئالیتی شو است که سری سوم آن امسال از شبکه افق و برخی دیگر از شبکه های سیما پخش شد. هر قسمت از این برنامه، در یکی از مناطق جغرافیایی کشورمان برگزار می شد، اما فصل اخیرش در استان سیستان و بلوچستان به اجرا و تولید رسید. در این مسابقه مستند نیز شرکت کنندگان زندگی در شرایط دشوار را تجربه می کنند و در فضایی نظامی، مراحل مختلف را پشت سر می گذارند. تحرک و هیجان بالای «فرمانده» و فضای متفاوت آن که برای بسیاری یادآور دوران خدمت مقدس سربازی است، از جذابیت های خاص آن محسوب می شود.

شبکه امید

«اقیلما»

«اقلیما» ویژه دختران نوجوان ایرانی، مستند مسابقه‌ای است که در هر قسمت ۴ گروه ۵ نفری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این مستند یک کار تیمی و گروهی است که در آن دختران نوجوان بعد از همفکری، تحقیق و گردآوری اطلاعات درباره سوژه مورد نظر (آشپزی، هنری، ورزشی و…)، در پایان مسابقه یک قصه و داستان مطلوب را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

مستند تولیدی «اقلیما» با تهیه کنندگی علی منصوری و کارگردانی محمد روح الامینی در ۲۶ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تهیه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع